Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Cpu idle iets te warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Emiel1986
  • Registratie: februari 2019
  • Laatst online: 10-06 21:22
Beste mede-tweakers.

Ik zit het het volgende mijn R5 3600 vind ik standard een beetje te warm draaien. Gemiddeld rond de 50graden.

Ik maak gebruik van onderstaande componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 107,69€ 107,69
1VideokaartenAsus Phoenix GeForce RTX 2060 6GB GDDR6€ 325,-€ 325,-
1BehuizingenLian Li PC-TU100 Zwart€ 106,31€ 106,31
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM4€ 39,25€ 39,25
2VentilatorenNoctua NF-A12x15-PWM, 120mm€ 19,-€ 38,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenCorsair SF450€ 91,41€ 91,41
1Solid state drivesXPG Gammix S11 Pro 256GB€ 54,85€ 54,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.013,51

Heeft iemand advies? Wat ik er aan kan doen?
Alle feedback is welkom.

Mvg Emiel :)

Alle reacties

• ak0nnmgn
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 14-06 21:21
Wat heb je al geprobeerd?

• Jordy_413
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 09:21
Cpu koeler opnieuw monteren?

• Emiel1986
Heb ik ook al geprobeerd dacht ook dat dat het probleem was. Maar nee dus.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14-06 20:40

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

50 graden is vrij normaal idle voor een Ryzen 3600.
Doet de mijne overigens ook :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Emiel1986
Heb de cpu fan ook op performance mode staan.
Maakt ook geen verschil.

Kan de noctua L9a-am4 te zwak zijn?

• Emiel1986
@Ultraman

Ohw serieus? Dat wist niet, had het vergeleken met mn 2600 en die stond idle op 38graden.

Dacht dat het aan mn combinatie lag van case+cpu koeling+ videokaart.

Foto voor de duidelijkheid

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Waarom zou hij te zwak zijn? Wat zijn je temperaturen onder load?
De L9a is geen zwaargewicht, maar zou voldoende moeten zijn voor de 3600. Ik heb meerdere toepassingen gezien van die cooler icm Ryzen 3600 in small form factor builds. De temps liggen daarbij aan de hogere kant, maar nog niet zorgelijk gebied (load tussen 80 en 90 in).

Maak je vooral niet te druk. Ryzen 3000 CPUs hebben een klein oppervlak waar de stroom doorheen gaat. De hitte is daardoor nog meer geconcentreerd die plek en lastiger af te voeren. Daardoor is idle ook al wat hoger dan je gewend bent. Dat is niets om je zorgen over te maken.

Ik heb een NH-L12 op de Ryzen 3600 zitten, met enkel de 92 mm fan. Qua luchtverplaatsing zal ik daarom wel bij jou in de buurt liggen, alleen heb ik meer heatsink en oppervlak om de warmte kwijt te raken. Idle lig ik ook zo rond de 45-50, tijdens gaming zo 70-75 graden en in benches/burns haal ik de 85 graden. Kan het ding tegen :)

[edit]
De Ryzen 2000 serie is inderdaad qua temps een stuk lager dan 3000.
De 3000 boost ook een stuk nauwkeuriger vaak, die Precision Boost zoekt meer de limieten op. Daarom zie je hogere temps.

Als max wil je wel onder de 95 °C blijven. Als je met burntests max tussen onder de 90 °C zit het OK, dat is ook om een max load te simuleren. Ik haalde 85 °C in een stresstest. Tijdens gaming is de stress niet zo constant hoog als tijdens een burntest en zul je lager uit komen. In mijn geval zo 70 a 75 °C.
Ik heb een small form factor build (Louqe Ghost S1 en NH-L12 koeler op de 3600 zitten).

[Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 02-07-2020 11:57]

• Emiel1986
Gelukkig maar. Tijdens gamen lees Farcry 5, cods dan stijgt de temperatuur naar +-75graden. De rtx 2060 naar 80.

Ik ben gerust gesteld.

Thanx a lot.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Graag gedaan.
Ik was tijdens het doen van mijn tests ook verrast door de hogere temperaturen en ben toen op onderzoek uit gegaan. Blijkt normaal te zijn voor de 3000 serie.

Als je toch wat lager wilt gaan zitten heb je nog mogelijkheden. Je kunt Ryzen's Precision Boost best nauwkeurig instellen. Stock gaat hij boosten tot een verbruik van 88 W. Dat heet het Power Package Tracking afgekort PPT. Die PPT laat zich in veel borden instellen in de Precision Boost opties in je UEFI en het kan ook live met de AMD Ryzen Master utility.
Die 88W limiet loop ik pas tegenaan wanneer op meerdere cores de CPU de boostfrequentie in gaat.
Dit is een hele makkelijke setting om het piekverbruik terug te dringen en de rest op automatisch te laten.

Ik heb benchmarks gedaan met Cinebench en 3DMark. Eerst op stock, score opgeschreven en daarna ben ik die PPT omlaag gaan brengen. Je ziet in Cinebench de multithreaded score een beetje afnemen, maar niet schrikbarend veel.
Ik heb mijn PPT nu op 75 of 80 W staan geloof ik. Neemt net voldoende van de top af om er voor te zorgen dat mijn fan niet voluit hoeft te gaan. Daar kun jij nog mee aan de slag om het energieverbruik wat in te perken.

Wanneer je dat gedaan hebt kun je nog gaan undervolten. Let daarbij goed op je benchmark scores. In tegenstelling tot wat je gewend bent crasht Ryzen 3000 niet bij te weinig voltage, maar gaat hij minder presteren. Dat concept noemen ze "clock stretching". Hij gaat minder werk afhandelen omdat hij uitgehongerd wordt.
Undervolt een stukje en ga benchmarken. Ik vond Cinebench hierbij wederom handig. Dan zie je snel wat je single en multicore scores zijn. Zodra je te laag gaat zie je die score omlaag gaan terwijl je clockspeeds gelijk blijven (of zelfs hoger zijn). Volgens mij merk je het het eerst bij de single core performance.
Vaak is zo tussen de -50mV en -75mV vaak een goede sweetspot zonder dat je aan performance gaat inboeten.
Een handig schrijven wat ik nog tegenkwam: https://sff.life/how-to-undervolt-ryzen-cpu/

Je kunt nog verder komen wanneer je de teugels zelf in handen neemt en de Precision Boost Overdrive uitschakelt en zelf de meest ideale settings op gaat zoeken met een hoop tweaken en testen. Zo ver ben ik niet gegaan. PPT en kleine undervolt leverde mij voldoende resultaat om de boel wat strakker in het gareel te krijgen.

[edit]
Even mijn spreadsheet er bij gepakt.
Met PPT op 75W en -62,5mV op de core haal ik 73 °C in Cinebench en 81 °C tijdens Linpack stress.
Cinebench score was stock 3606 (multi) en 489 (single) en met die 75W PPT en UV werd dat 3512 en 485.
CPU temp daalde met 9° C voor een prestatieverlies van bijna niks. :)

[Voor 6% gewijzigd door Ultraman op 02-07-2020 14:38]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True