Aankoopadvies beginnersauto max. 1k

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 01-07-2022
Hallo,

Ik heb nu al dik 5 jaar mijn rijbewijs maar nog geen eigen auto gehad.
Thuis hebben we namelijk 2 auto's en daar kon ik altijd wel eentje van lenen.

In september begin ik echter met stage en ik zou daarvoor graag een eigen auto willen kopen.

Daar ik totaal geen verstand heb van auto's, zou ik graag hier om advies willen vragen.
Het liefste een 1.0/1.2/1.4, een relatief 'goedkope' wegenbelasting en airconditioning.

Budget is maximaal 1000,-.
Ik ben eigenlijk niet van plan om de auto heel lang te houden, aangezien ik na stage klaar ben met mijn opleiding en hierna fulltime wil gaan werken.
Aangezien ik thuis woon kan ik dan dus aardig wat sparen voor een 'betere' auto.

Alvast bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:58
Voorkeur voor merk/aantal deuren/formaat/automaat of handbak? Hoe lang ben je (sommige modellen zijn niet te doen als je lang bent)?

Zelf al wat rondgekeken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Zoals altijd hier op Tweakers verwachten we ook hier in Verkeer & Vervoer enige eigen inzet. We zijn hier niet jouw persoonlijke auto zoekdienst. Wat heb je zelf zoal gevonden op basis van die criteria?

En zoals Catch22 al aangeeft zijn er nog een boel meer aspecten die helpen om de keuze wat te beperken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
418O2 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 00:52:
Voorkeur voor merk/aantal deuren/formaat/automaat of handbak? Hoe lang ben je (sommige modellen zijn niet te doen als je lang bent)?
[...]
Zelf al wat rondgekeken?
Ik heb gelezen dat de betrouwbaarste auto's uit Japan en Zuid Korea komen, dus bij voorkeur Toyota, Suzuki, Honda, etc. etc. Voor de rest niet echt een bepaalde voorkeur.
Aantal deuren liefst 5, maar 3 is ook in orde.
Qua formaat niet té lang
Automaat of schakel maakt niet uit, ben beide gewend.

Mijn lengte is 1.80 dus dat moet wel goedkomen.

Heb zelf al op AutoTrack en Markplaats gekeken, maar nogmaals, ik heb geen verstand van auto's dus ik weet ook niet wat goed is en wat niet. Maar met 1000€ kun je ook niet veel verwachten lijkt me. Heb in ieder geval gekeken naar een zo laag mogelijke (realistische) km-stand.

[ Voor 37% gewijzigd door Maxjek95 op 02-07-2020 01:02 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Vul op marktplaats in dat je een hatchback op bezine wil onder de 1000 euro. Liefste niet ouder dan 20 jaar en rond de 175.000 of minder gereden. Kijk wat er in de buurt staat en maak een proefritje. Merk is hier niet echt leidend denk ik. Voorbeelden van geschikte auto's zijn bijvoorbeeld 206'jes, clio's, corsa's en ga zo maar door. Probeer vooral uit te vinden of er aankomend onderhoud is, dat maakt het al snel een duur grapje. Google op het model dat je wilt bekijken en zoek naar bekende problemen. Houdt rekening met een distributieriem als die er is en wanneer die vervangen moet worden. Let bij de proefrit op gekke geluiden, rem hard met het stuur los, kijk even onder de oliedop enz enz. Dat soort tips zijn online ook veel te vinden. Check ook het profiel op de banden, als je die moet vervangen ben je zo ook weer een paar honderd verder.

Kortom, probeer iets te vinden wat in de (korte) tijd die jij m gebruikt geen gedoe oplevert. Staat van de auto gaat hierbij dus voor aan merk. Beter een franse auto die goed is onderhouden dan een japanner die is verwaarloosd.

Als je een in jouw ogen geschikte auto vind kun je die hier eventueel laten checken. Want een specifiek merk en model aanbevelen gaat gewoon niet werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Daanieyel op 02-07-2020 01:25 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk ook eens in [C-BBG] Eerste auto voor starter met klein budget - 2018 waar een boel tips staan voor zo'n beetje precies jouw situatie.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Ah dat is een erg mooi topic. Ik zou die goed doorlezen en de tips ter harte nemen. Bedenk wel, een auto voor dit budget kopen is altijd een risico en garantie heb je eigenlijk nooit. Voor het zelfde geld heb je na een week een lekke koppakking en is je auto economisch meteen total loss. Daarmee wil ik niet zeggen dat het een slecht idee is, maar dat je ofwel andere reismethoden hebt ofwel nog een keer een paar honderd euro hebt liggen voor een vervanger, mocht het onverhoopt mis gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Daanieyel op 02-07-2020 01:38 ]

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
Bedankt voor de reacties.

https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-kalos-49707389

Hoe kijken jullie tegen deze auto aan? Daar zit namelijk 6 maanden BOVAG garantie bij. Is wel zowat het dubbele van mijn budget maar daar kom ik wel uit. Of kan ik voor die prijs ook wat 'beters' krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daanieyel
  • Niet online
Die bovag garantie telt alleen voor auto's van 4500 of duurder staat er. Verder vind ik m ietwat aan de dure kant.

Ryzen 3600 - GTX1060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
Daanieyel schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 02:31:
Die bovag garantie telt alleen voor auto's van 4500 of duurder staat er. Verder vind ik m ietwat aan de dure kant.
https://autobedrijf-vanmensvoort.nl/occasions-kopen/23468685

En deze? Qua grootte voor mij ideaal, km is zeer weinig voor zijn bouwjaar en 1e eigenaar. Maar goed, ik weet niet of die prijs goed is? En of de auto überhaupt iets is

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:14

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je budget is max 1000, en je noemt 2 auto's van 2000E :?

Verder wil ik niet heel erg negatief zijn. maar niemand gaat aan wat foto's zien of een auto wel of niet goed is,

Je kunt voor dat geld absoluut geluk hebben
ik heb 15 jaar geleden 2 fiestas gehad. 1100E per stuk, 10 jaar oud en die zijn ieder 3 jaar mee gaan.
(En langer als ik ze niet respectievelijk op zijn kant en in de fik had gezet :X)

Maar ik heb tijdens het zoeken daarna ook zat gelijkwaardige autos laten staan
rotte balken, benzinepomp die boven de radio uitkwam, olievlek onder waar hij stond, versnellingsbak die je in zijn 3 moest rammen, wiellagers die begonnen te piepen in full lock etc.....

Dus de auto ziet er mooi uit, en is dat misschien ook. maar dat weet je niet
Maar dat is Kwestie van kijken en proefrijden. En daarnaast een portie geluk hebben, je kunt gewoon niet alles zien aankomen.

Het mooie van auto's van 1000E is, dat dat grofweg de bodemprijs is.
Je kunt dus een auto kopen voor 1000e. een jaar rondrijden zonder kosten behalve 25E voor een APK en weer verkopen voor 1000E. _/-\o_

Of pech hebben, na 2 maanden de uitlaat moeten vervangen, en 2 maanden later loopt de waterpomp vast, en is hij nog 50E bij de sloper waard. :(

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 02-07-2020 11:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dit is een no brainer :) een Toyota Starlet!
Die dingen zijn altijd gewild, dus je krijgt 'm ook altijd verkocht zonder teveel verlies

[ Voor 50% gewijzigd door -tom-562 op 02-07-2020 07:12 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Koop er 1 waar net een verse APK op zit en duimen dat je tot de APK kunt rijden.
Daarna gaat t geld kosten meestal.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

Yucon

*broem*

-tom-562 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:10:
Die dingen zijn altijd gewild, dus je krijgt 'm ook altijd verkocht zonder teveel verlies
Verrek, m'n eerste idee was dat je dat nooit ging lukken voor die prijs, maar dat is niet juist. Er staan aardig wat voor rond de 500 euro. Let hierbij wel heel goed op de algehele staat: ook toyota's kunnen versleten zijn. En omdat japanse onderdelen vaak wat duurder zijn is het oplappen van een versleten jap alsnog een dure klus.

Kijk ook eens bij de kaartjesmuur in je lokale supermarkten. Oude omaatjes die hun laatste auto willen verkopen vinden niet altijd de weg naar marktplaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:35

Yucon

*broem*

Maxjek95 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 02:49:
[...]

https://autobedrijf-vanmensvoort.nl/occasions-kopen/23468685

En deze? Qua grootte voor mij ideaal, km is zeer weinig voor zijn bouwjaar en 1e eigenaar. Maar goed, ik weet niet of die prijs goed is? En of de auto überhaupt iets is
Het is niet perse positief als een auto heel weinig km's heeft. Dan krijg je weer andere dingen cadeau zoals onderdelen die uitgedroogd zijn of enorm vast blijken te zitten als ze gedemonteerd moeten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:29

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Suzuki Swift en Toyota Starlet

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:33
Of vanwege de wens voor airco... Een Nissan Micra :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

nooberke schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:49:
[...]

Of vanwege de wens voor airco... Een Nissan Micra :D
Kleine Japanners in die prijsklasse hebben eigenlijk nooit airco. En als ze die hebben is die meestal stuk :p

En qua onderdelen, normale slijtage onderdelen zijn niet duurder ofzo bij een Japanner. Alleen 'rare' onderdelen. Dingen als remmen, veren/dempers, filters is echt eurotjes/tientjes werk bij zo'n apparaat :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Zo'n Micra kan ook.
https://www.autotrack.nl/a/nissan-micra-49900759

Voor dit budget blijft het altijd een gok. Met wat geluk kan je 5 jaar door met nauwelijks onderhoud, met wat pech sta je de dag erop stil langs de kant van de weg. Goed onderzoek doen voor de koop is dus erg belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

TheBrut3 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:52:
Zo'n Micra kan ook.
https://www.autotrack.nl/a/nissan-micra-49900759

Voor dit budget blijft het altijd een gok. Met wat geluk kan je 5 jaar door met nauwelijks onderhoud, met wat pech sta je de dag erop stil langs de kant van de weg. Goed onderzoek doen voor de koop is dus erg belangrijk.
Grootste probleem van die Micra's (en Swifts trouwens ook, Toyota heeft daar over het algemeen veel minder last van) is roest (en roest!). Volgens mij is er zelfs iemand hier op het forum geweest ding zo'n ding gehad heeft (of in onderhoud had), hij wilde 'm toen op met een tweekoloms hefbrug op hoogte brengen. De brug ging omhoog, maar de auto bleef staan :'( :D

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Eitje, een Colt!
https://www.autotrack.nl/...grootte=30&paginanummer=1

Staan door het hele land te koop vanaf €1500 met airco, en kan prima meekomen met het overige verkeer.
Heeft een ketting dus geen zorgen over distributieriem. En verder zit er ook niet veel op dat snel stuk gaat, behalve de lak op de ruitenwissers.
Zeker als je veel de snelweg op moet zou ik die hele kleine autootjes (Starlet, Micra) laten staan.

[ Voor 10% gewijzigd door frickY op 02-07-2020 08:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33

bonzz.netninja

Niente baffi

en opsomtopic in 3 2 1...

de ‘welke auto moet ik kopen’ topics gaan vaak niet echt ergens naar toe. n=1 en mensen hebben vaak irrationele meningen over merken (Bijv. italiaans is troep).

Als ik TS een tip mag geven. Wil je met name het risisco op een miskoop voorkomen, zoek dan naar een goede garagist waar je de auto koopt. Dat is niet altijd beter maar verlaagd het risisco op zijn minst. En probeer een inschatting te maken of de vorige eigenaar lief is geweest naar het wagentje. Net onderhoudsboekje, autopaspoort, eventueel een extra check...etc.

Qua merk en/of type durf ik geen advies te geven (want n=1) maar is het soms wel handig om een veel verkocht model te nemen. Daar zijn vaak onderdelen zeer ruim van aanwezig en ook wat minder duur

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:29
Ik zou zelf voor een micra gaan. En dan wel het model tussen 98-2000 of 2000-2002. Voor 600-700 euro heb je een goede. Je moet alleen even opletten op roest. zwakke plekken zijn de voorbalk, dorpels en wielkasten.

Een met werkende airco is prima te vinden en het zijn goedkope auto’s in onderhoud. Het meeste kun je prima zelf en onderdelen zijn goedkoop.

Tipje als je voor een micra gaat. Let goed op het gewicht. Er zijn er een paar van onder de 850 kilo en 854. Waarbij de ene dus net in een hogere belastingschaal valt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinL94
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:34
Ja, Starlet +1! Heb de mijne gekocht voor €650, rijd hem nu 3 jaar. Het is er een uit 1996. Tot nu toe aan onderhoud de volgende dingen, waarvan de accu en schokdempers gewoon zelf zijn vervangen.
-4 nieuwe banden
-Nieuwe accu
-4 nieuwe schokdempers

Verder altijd glansrijk door de APK gekomen, behalve 2 weken geleden, toen helaas een kapotte aandrijfashoes. De kosten voor het onderdeel: zo'n €20. De arbeid was een stuk duurder want bij zo'n oude auto zit alles muurvast.

Al met al alsnog rond de €700 aan onderhoud voor een auto is echt weinig in 3 jaar tijd.

En; n=1 mag dan misschien waar zijn, maar van een heleboel auto's is gewoon algemeen bekend of het overwegend goede of slechte auto's zijn. Er zijn altijd bepaalde modellen hebben die bekende gebreken hebben. Geluk moet je altijd een beetje hebben.

Als heel internet roept over (bijvoorbeeld) een Toyota Starlet, dan kun je toch wel aannemen dat dat gewoon goede auto's zijn. Ik weet zeker dat je bijna niemand vindt die technisch gezien negatieve ervaringen heeft met een Starlet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
bonzz.netninja schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:00:
en opsomtopic in 3 2 1...

de ‘welke auto moet ik kopen’ topics gaan vaak niet echt ergens naar toe. n=1 en mensen hebben vaak irrationele meningen over merken (Bijv. italiaans is troep).

Als ik TS een tip mag geven. Wil je met name het risisco op een miskoop voorkomen, zoek dan naar een goede garagist waar je de auto koopt. Dat is niet altijd beter maar verlaagd het risisco op zijn minst. En probeer een inschatting te maken of de vorige eigenaar lief is geweest naar het wagentje. Net onderhoudsboekje, autopaspoort, eventueel een extra check...etc.

Qua merk en/of type durf ik geen advies te geven (want n=1) maar is het soms wel handig om een veel verkocht model te nemen. Daar zijn vaak onderdelen zeer ruim van aanwezig en ook wat minder duur
Een auto van 1000 euro heeft een onderhoudhistorie waarvan zelfs onbekend is wanneer hij voor het laatst getankt is. Vervolgens heeft ie waarschijnlijk minimaal 4 eigenaren gehad.

En die "meningen" kloppen vaak wel. Een duitser moet je niet kopen voor 1000 tenzij je er verstand van hebt. Een Franse overleeft het gelukkig niet 20 jaar zodat de ellende bespaard wordt.
Japanners staan nou eenmaal bekend voor hun degelijkheid. Zeker de kleinere als je eisen zijn dat je alleen van A naar B wilt rijden.

Van de garage zou ik wegblijven. Het is naief om te denken dat de garage alles over die auto weet. Ze gaan echt geen beurtje doen omdat de marge te klein is of alleen het minimale om door de apk heen te komen.
Vaak wordt er niet eens de moeite gedaan om die auto te stofzuigen of te wassen.

Onderhoudsboekje voor een auto uit 1000? Enige "onderhoudsboekje" die je aan zal treffen is hopelijk de laatste APK uitdraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:43
Suzuki Alto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als je een auto in die prijsklasse koopt en er is weinig bekend, dan is het minste wat je kunt doen het ding even een beurtje geven. Als je een schroevendraaier vast kunt houden en weet dat alles vast gaat als je met de klok mee draait, dan moet dat goed komen.
Met een beurtje bedoel ik dus een vers oliefilter en olie, luchtfilter en bougies. Kost je aan materiaal nog geen 5 tientjes, maar dan heb je het minimale onderhoud wel gehad

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:40

Theo

moederbord

Een Fiat Panda met een hoge kilometerstand kun je ook nog best vinden met je budget. Er zit bijna niks aan/in zo'n auto, dus ook vrij weinig dat stuk kan gaan. En het is een auto waar geen grote problemen of zwaktes inzitten.
Het is niet de snelste, maar 150 km/h kun je ermee halen. Je kan er 1:19 mee rijden terwijl de MRB nog geen 2 tientjes per maand is. En het onderhoud stelt geen ruk voor.
* Theo heeft al meer dan een kwart miljoen km gereden in een Panda.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wij hebben hier thuis ook een nissan micra als 2e auto. Niet dat oude vierkante hok maar de opvolger daarvan dus dat rondere ding.
Kostte destijds nog geen 2k euro en heeft toch airbags en airco. Ding is ruim van binnen en een kofferbak groot genoeg voor een paar kistjes bier. D'r staan zelfs zonder problemen standaard 2 kinderstoelen op de achterbank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:19
*kijkt in zijn glazen bol*

Mijn glazen bol zegt dat je een Toyota Startlet of Suzuki Alto moet kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matadores
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:41
Wil je een betrouwbare auto voor vervoer van A naar B, neem dan eens een kijkje bij auto's van het merk Daihatsu. Bijvoorbeeld een Daihatsu Cuore of Trevis. Er zijn genoeg aanbod met een lage kilometerstand. Dit zijn vaak modellen die gereden zijn door opa's, oma's of als 2e auto door huismoeders die jaarlijks niet duizenden kilometers maken en over het algemeen onderhouden zijn door merkdealers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Aygo kopen voor iets meer en voor het zelfde Bedrag weer verkopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinoBe
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-05 18:36
Zoals de meesten hier al gezegd hebben: iets kleins Japans of Koreaans.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

com2,1ghz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 08:15:
[...]

Een auto van 1000 euro heeft een onderhoudhistorie waarvan zelfs onbekend is wanneer hij voor het laatst getankt is. Vervolgens heeft ie waarschijnlijk minimaal 4 eigenaren gehad.

En die "meningen" kloppen vaak wel. Een duitser moet je niet kopen voor 1000 tenzij je er verstand van hebt. Een Franse overleeft het gelukkig niet 20 jaar zodat de ellende bespaard wordt.
Japanners staan nou eenmaal bekend voor hun degelijkheid. Zeker de kleinere als je eisen zijn dat je alleen van A naar B wilt rijden.

Van de garage zou ik wegblijven. Het is naief om te denken dat de garage alles over die auto weet. Ze gaan echt geen beurtje doen omdat de marge te klein is of alleen het minimale om door de apk heen te komen.
Vaak wordt er niet eens de moeite gedaan om die auto te stofzuigen of te wassen.

Onderhoudsboekje voor een auto uit 1000? Enige "onderhoudsboekje" die je aan zal treffen is hopelijk de laatste APK uitdraai.
En heb je ook een bron voor al deze boude beweringen....want het zijn imho gewoon loze kreten gebaseerd op emotie en individuele gevallen en ervaringen. Om als voorbeeld te noemen, ik had een oude panda (uit 1984) en mijn garagist behandelde die gewoon netjes zoals alle andere auto's, want het is een professional en hij wilt gewoon een tevreden klant. En mijn schoonmoeder had een peugeot station (oid) met een miljoenduizend op de teller van over de 20 jaar oud. En ook die auto van 1000 euro kun je prima vinden met een normaal onderhoudsboekje met maar 1 eigenaar.

Of maw....dit zegt ook helemaal niks want n=1.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
bonzz.netninja schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:00:
[...]

En heb je ook een bron voor al deze boude beweringen....want het zijn imho gewoon loze kreten gebaseerd op emotie en individuele gevallen en ervaringen. Om als voorbeeld te noemen, ik had een oude panda (uit 1984) en mijn garagist behandelde die gewoon netjes zoals alle andere auto's, want het is een professional en hij wilt gewoon een tevreden klant. En mijn schoonmoeder had een peugeot station (oid) met een miljoenduizend op de teller van over de 20 jaar oud. En ook die auto van 1000 euro kun je prima vinden met een normaal onderhoudsboekje met maar 1 eigenaar.

Of maw....dit zegt ook helemaal niks want n=1.
Je vraagt aan mij om een bron en komt zelf aan met extreem zeldzame voorbeelden. Met deze beredenatie is ieder auto van 40 jaar goed want er bestaan oldtimers die goed onderhouden zijn. Drogredenen.

Kijk eens op markplaats en ga die goedkope auto's eens van dichtbij bekijken.
Al die kleine goedkope auto's zijn allemaal afgeragd.
Ik ken auto handelaren. Die gasten struinen markplaats af om goedkope auto's te scoren en zetten hem met een marge weer te koop op hun terrein. Idem voor garages.
Mensen bellen mij ook wel eens om even mee te gaan om te kijken naar occassions. Al die puinhoop die ik aantref bij "garages".

Ik ben fan van Duitse auto's, maar ik zou er nooit een aanraden van 1000 euro. En na voor jou speciaal: Er bestaan uitzonderingen. En uitzondering maakt geen regel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

com2,1ghz schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:57:
[...]

Je vraagt aan mij om een bron en komt zelf aan met extreem zeldzame voorbeelden. Met deze beredenatie is ieder auto van 40 jaar goed want er bestaan oldtimers die goed onderhouden zijn. Drogredenen.
Je mist het punt in de laatste zin. Ik geef die voorbeelden om te illustreren dat je zonder bron of cijfers eigenlijk niet verder komt dan loze boude kreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
bonzz.netninja schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:58:
[...]

Je mist het punt in de laatste zin. Ik geef die voorbeelden om te illustreren dat je zonder bron of cijfers eigenlijk niet verder komt dan loze boude kreten.
Je kan eigenlijk hetzelfde zeggen over ieder bericht op een forum. Waarschijnlijk raakte ik een emotioneel draadje omdat het over auto’s gaat.

Je kan er hooguit oneens mee zijn, maar je kan niet verwachten dat ik hier een heel onderzoek ga uitvoeren om mijn overtuiging te bevestigen.
Er word ook gevraagd om advies, en die gaf ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nielsven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 12:11
Ik stem voor een Toyota Yars, zelf ook gehad.
Erg zuinig en weinig onderhoud aan gehad. Zit ook geen distriebutieriem in, maar een ketting, deze hoeft niet vervangen te worden zolang je er normaal mee doet.
Bijvoorbeeld:
https://www.autoscout24.n...ldtidx=2&cldtsrc=listPage

[ Voor 31% gewijzigd door nielsven op 02-07-2020 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09:09

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Een atos :)

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Iedereen noemt merken en types, maar met dit budget valt of staat alles met onderhoud en historie. Een Japanse of Koreaanse auto zonder onderhoud met 30 verschillende eigenaren is dan alsnog een slechte keuze.

Ik zou voor een auto van € 1000,- dus voornamelijk zoeken in je eigen netwerk. Ken je iemand, of de neef of de moeder of de oma van iemand, die een auto te koop heeft? Dan weet je de historie en heb je vaak meer inzicht in het onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 01-06 22:05
Als je een Starlet overweegt, kun je ook nog kijken naar een Toyota Paseo ( <3 ).
Gewicht < 900kg, 90pk, 1,5l met redelijk koppel in lage toeren. In mijn beleving is licht gewicht dubbel verdienen: weinig wegenbelasting én laag verbruik.
Niet voor niets waren mijn eerste én tweede auto een Paseo. De tweede had zowaar airco, dat was echt een verademing (vooral op vakantie). De eerste Paseo heb ik niets aan hoeven doen, dat was een fantastische auto (à €1500,-). De tweede begon helaas te roesten aan de onderkant. Daar heb ik op een gegeven moment de remleidingen moeten vervangen ;(.
Behalve roest is er niet zo veel om op te letten. Als dat eenmaal is begonnen, dan is het vrijwel niet meer te stoppen. Anderzijds, als je van plan bent een auto niet al te lang te houden, dan kun je overwegen dat gewoon te laten zijn voor wat het is. Motorisch gezien zijn deze auto's niet stuk te knuppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnR
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

JohnR

Koffie is lekker!

Mijn eerste idee zou zijn om het eerste hok te kopen dat zo goedkoop mogelijk is (rond de 500 euro zeg maar) met een verse APK. Mocht ie dan ergens stukgaan, dan laat je 'm afslepen naar de sloop en doet hetzelfde kunstje nog een keer. Een veel goedkopere manier van autorijden is er niet volgens mij

/(bb|[^b]{2})/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 31-05 16:44
Ik zou een Mitsubishi Colt aanraden. Even een aankoopkeuring laten doen en gaan. Die dingen staan met >2 ton <2.5 ton voor ~1500 euro, beetje onderhandelen moet daar wel 1200 van te maken zijn denk ik. Veel Colts zijn na +10-15 jaar nog gortdroog en roesten over het algemeen ook niet. Hebben een ketting dus dat is ook zo goed als onderhoudsvrij.

Ik heb er zelf een gekocht 1.5 jaar geleden voor 3k met 125k kilometer, na 25k kilometer een wiellager vervangen en zelf 2 nieuwe schijven en blokken erop, maar dat zijn zaken die je altijd moet doen bij een auto.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:40
Verder, blijf weg van dubieuze garages zoals Jetcars. Daar kan je auto's met teruggedraaide tellers en verse APK krijgen voor een habbekrats waarbij de APK wordt gedaan zonder dat de auto ooit gezien is door de keurmeester.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Tja goedkoop kopen is 1 ding. Maar hou in gedachten dat je je aankoopbedrag ook nog even moet reserveren voor (waarschijnlijk) noodzakelijk onderhoud.

Budget: 1000 euro. En er wordt gekeken naar auto's van 2000? :confused:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 15:42
Koop gewoon het goedkoopste barrel met een APK tot na je stage periode. Zeg dat die dingen 300 euro kosten kun je er in die tijd 3 stuk rijden. ;)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
opsom topic nummer zoveel. :/
Ik kan maar één tip geven en dat is:
Neem iemand mee die kennis heeft van auto's, maar dan ook echt kennis!
Niet iemand die net het verschil kent tussen koelvloeistof en knipperlichtvloeistof...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolschkanon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-01 14:46
Als ik je een tip mag geven. Vraag bij de aankoop of ze hem op de brug kunnen zetten. Ik had de keuze tussen 2 Daihatsu Cuores, prijs van beide waren gelijk aan elkaar en beide garages stonden als goed bekend.

De tweede zag er van beneden echt een stuk beter uit dan de eerste en is het dan ook geworden. Roest is in deze prijsklasse vaak echt een belangrijk punt waar je op dient te letten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Rond dit budget zou ik afraden om bij een handelaar te kijken. Als ik namelijk als particulier een probleem auto kwijt wil dan ruil ik hem in en wil ik niet 10 mensen op bezoek die na een proefrit afhaken. Deze probleem gevallen of met achterstallig onderhoud komen allemaal bij handelaars terecht.

Naast kleine auto’s kan je ook voor iets groters kijken. Die kosten iets meer in MRB, maar minder in aanschaf. Interessante opties zijn een Focus of Astra van +/- 15 jaar oud. Zo rijden wij al 3 jaar rond (5000 km/j) rond met een 2006 Focus voor €2000 met ongeveer €1000 aan onderhoud, waarschijnlijk volgt komend jaar wel een rekening van 500-700 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Mijn eerste ragbak was ook een Toyota Starlet, bordeauxrood uit 1994. Geen stuurbekrachtiging en geen airco maar het bracht me prima van A naar B.

Daarna ingeruild voor een Yaris die ik nog steeds rij. Maargoed, dat is nu gezien de post van Tom, een N=11 conclusie.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:53
Hyundai Atos of iets vergelijkbaars. In ieder geval een "saaie" auto. Ik zou geen golfje of zo proberen te kopen kans dat die flink zijn afgetrapt is veel groter.

[ Voor 86% gewijzigd door CrystalViriS op 02-07-2020 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ttje
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 17-05 19:27

Ttje

"We shall never surrender"

Honda Civic??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlckChta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 26-05 17:05
Ik heb 3 jaar lang probleemloos in een Suzuki Swift uit 1999 gereden. Prima auto, erg zuinig en weinig onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryaka
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-04 11:41
Voor die categorie zou ik sowieso naar een wagen gaan met zo weinig mogelijk elektronica. Iets wat zuiver mechanisch werkt is makkelijker te onderhouden. Ik zou sowieso ook eens horen bij je lokale garage. Soms hebben ze leuke auto's uit een inruil/overname actie.

Persoonlijk zou ik proberen je budget iets op te hogen, het verschil in wat je kan kopen is zeer groot als je van €1000 -> €2000 gaat bijvoorbeeld. Ik weet ook wel dat dit het dubbele budget is, maar ik zou toch kijken of je dat niet voor elkaar krijgt. Maar minstens even belangrijk is hoe lang denk je ermee te willen rijden? Is dit een eenmalige korte aankoop, om daarna snel terug van de hand te doen, of verwacht je er een aantal jaar mee te kunnen rijden. Ga ervan uit dat een goede benzine auto zeker een 150.000 km kan doen, een diesel 200.000 daarna wordt het wat moeilijker en komen er steeds hogere kosten bij kijken.

De termijn dat je je wagen wil gebruiken, kan je daartegen afmeten.
Wat ik je zeker zou aanraden is altijd een testrit te vragen en zeker goed te luisteren en "voelen"
Schakelt de wagen vlot, heb je een vlotte stuurbeweging, maakt de uitlaat een raar geluid, piept er niets als je over een snelheidsdrempel rijd enz. Kijk ook zeker naar het profiel van de banden (oneven slijtage bvb.)
Een andere tip is, dat ik zeer wantrouwig zou zijn voor een propere motor, een gebruikte motor ziet er niet spik & span uit, dat is boerenbedrog.

Voor die prijscategorie zijn er misschien andere opties ook, ik weet niet wat de afstand is, maar misschien is een 50 cc motor ook een alternatief (of 125cc in Belgie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-05 18:36
Ik heb voor € 1000 een Peugeot 307 sw 1.6 gekocht. Prima auto met 175dkm op de teller. Extra kosten die ik tot nu toe heb gehad zijn de distributieriem en de airco bij laten vullen.

De auto heb ik in april gekocht. fijne auto en motorisch prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik heb zelf een Nissan Micra 1.3 gtx gehad: bouwjaar 1997. Inmiddels gesloopt zie ik maar het enige mankement was: airco stuk en roest bij de dorpels. Airco boeide me niet want arko :+ en die roest plekken bij de dorpels heb ik kunnen laten fixen bij de garage.

Betrouwbar karretje was ie voor twee jaar. Leuk bij optrekken bij het stoplicht: t/m 60km/u trekt ie een mooi sprintje. Weinig kosten qua verzekering/wegenbelasting, 1 op 15 reed ik ermee.

Een Toyota Starlet kan ook, of een Suzuki Swift, Mitsubishi Colt, Daihatsu Charade. Allemaal in de categorie: licht, klein en betrouwbaar. Hell na twee jaar verkocht ik mijn Micra tegen mijn eigen aankoopprijs weer door. Dus nul afschrijving. Twee jaar apk, grote beurt en dorpels fixen was mijn onderhoud. Had hem wel nieuwe gele Koni schokdempers en verlagingsveren gegeven om minder speelbal van de wind te zijn. :+

Ik zoek nu jaren later weer in dezelfde categorie. Mijn allereerste auto was voor de Nissan een Volvo 460 voor 750 euro. Die hield het welgeteld 1 week uit: versnellingsbak kapot. Uiteindelijk voor 500 euro als sloopauto kunnen verkopen. Dus tja das het risico van dit budget. Of je haalt er iets mee in huis waar je nog even mee door kan of de auto staat stil na een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:28
Mijn vader (monteur, inmiddels met pensioen) zegt dat er altijd weinig Japanners in zijn garage stonden. Franse auto's kun je over het algemeen beter overslaan, die stonden er juist altijd wel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzz134
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-04-2022
denk dat je met 1000 euro niet te veel moet verwachten, kijk voornamelijk naar een auto zoals bijvoorbeeld een renault clio, peugot 106, eventueel een toyota. veel luxe zul je niet hebben maar als voordeel hebben deze wagentjes er zit weinig op en er kan weinig stuk aan gaan. bekleding indien je dit wilt vervangen kan goedkoop via de action zelfde als stuur of een hoesje erom heen. airco zul je denk ik niet snel krijgen maar arko is ook prettig. kijk naar een auto met een enigzins langere apk. kilometer stand doe een simpele check via rdw ovi en maak een proefritje als je een goede garage hebt en er is tijd en ruimte vraag even of die op de brug mag om te kijken naar roest aan de onderkant.

Pro Tip: bij mijn eerste auto had ik altijd een flesje motorolie in de auto heeft me zeker 2x gered :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 10:10
BlckChta schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 13:00:
Ik heb 3 jaar lang probleemloos in een Suzuki Swift uit 1999 gereden. Prima auto, erg zuinig en weinig onderhoud.
Ik ook! Een paarse Swift san fransisco uit 98' geloof ik. Nooit wat mee gehad behalve bandjes en een ingegooide zijruit aangezien iemand mijn autoradio (van Medium nota bene) zo mooi vond..

Lekker geluidje, voelde altijd heen snel, maar was het uiteraard niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joey117
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14:57
Ik weet niet precies waar je gaat stagelopen, maar hebben ze niet iets in de leasepool zitten voor je? Misschien is dat een optie als het bedrijf dit kan aanbieden. Zeker als je toch weet dat je daarna de auto weer wilt wegdoen.

Ik kreeg bij mijn afstudeerstage een citroen c1 om te gebruiken. Was een prima regeling ook al is dit weer zo'n N=1 situatie.

[ Voor 4% gewijzigd door Joey117 op 02-07-2020 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Grolschkanon schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:10:
Als ik je een tip mag geven. Vraag bij de aankoop of ze hem op de brug kunnen zetten. Ik had de keuze tussen 2 Daihatsu Cuores, prijs van beide waren gelijk aan elkaar en beide garages stonden als goed bekend.

De tweede zag er van beneden echt een stuk beter uit dan de eerste en is het dan ook geworden. Roest is in deze prijsklasse vaak echt een belangrijk punt waar je op dient te letten.
Als je ergens een auto van 1000 euro gaat kopen en ze hebben een brug, tja, dan ben je echt verkeerd bezig...

Dan koop je in principe een auto van 400 euro max.

Resumerend wat hierboven eigenlijk al staat:
1) check banden
2) check koelvloeistof op luchtjes en oliesporen(!)
3) APK tot na stage
4) oliekleur: oude auto met verse olie is verdacht ;)
5) snelweg of binnenwegen? zoek een auto die 'gewend'is aan wat jij ook gaat doen. Een oud barrel wat 15 jaar 2 keer per week 10 km deed gaat je niet 6 maanden lang 100 snelweg km geven 5 dagen per week.
6) roest ? who cares, als ie er al jaren mee door de keuring komt kun jij er ook nog wel 6 maanden mee vooruit
7) leen een bluetooth ODB adapter, steek 'm erin en lees uit, rij een stukje en check wat er mis is
8) remblokjes vervangen is niet zo lastig, kun je zelf ook voor een paar tientjes
9) kijk slangen , filters en dergelijke na, (kan ook na de koop)en vervang deze als het nodig is. (halen op sloop kost geen drol)
10) check of er een reserve wiel , driehoek etc in zit, scheelt je weer 100 euro
11) check verwarming, ruik of er geen lekkages zijn
veel plezier met rijden

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 511810 op 03-07-2020 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
Bedankt voor de reacties allemaal!

Op dit moment heb ik eens bij garages in mijn buurt gekeken wat er rond mijn prijsklasse zit en ook wat boven mijn prijsklasse.

https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

http://www.autobedrijfkou...ls.aspx?zoek=&so=gallerij

https://www.marktplaats.n...e656940d2&previousPage=lr

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit wat is? Ik snap dat je het moet ervaren en dat het op foto's niet te zien is. Maar het zou fijn zijn als iemand me kan vertellen of ik überhaupt in de goede richting kijk zo, en of de prijs ook realistisch is in verhouding met het type auto, aantal km's, etc. Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Fiat Punto's staan niet zo goed aangeschreven op gebied van betrouwbaarheid. Vooral de versnellingsbak wil er wel eens de bui aan geven.

Ikzelf heb 3 jaar geleden een opel astra gekocht. Veel mensen laten die auto links liggen, omdat ze iets zwaarder zijn en iets minder zuinig in hun verbruik. Echter, zijn het oerdegelijke auto's waar ook nog eens goedkoop onderdelen voor te vinden zijn.

Mijn advies is om een auto te kopen bij een particulier.

Of een autodealer moet echt in de buurt een goede naam hebben opgebouwd, anders kun je bij diverse dealers ook een kat in de zak kopen.

Mijn ervaring met particuliere auto's met een volledig jaar apk erop is zeer positief. Zoals hierboven is genoemd: veel eerlijke particulieren die een auto het niet meer waard vinden om aan een andere particulier te verkopen, verkopen hem weer aan een handelaar/exporteur.

Auto's die bekend staan om hun betrouwbaarheid zijn bijvoorbeeld:

Toyota's, zoals de Aygo, yaris, yaris verso
Hyundai, zoals de Getz
Opels, zoals een Corsa, Agila of een Astra
Honda Jazz of civic
Kia picanto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:48

PcDealer

HP ftw \o/

Maxjek95 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 02:25:
Bedankt voor de reacties.

https://www.autotrack.nl/a/chevrolet-kalos-49707389

Hoe kijken jullie tegen deze auto aan? Daar zit namelijk 6 maanden BOVAG garantie bij. Is wel zowat het dubbele van mijn budget maar daar kom ik wel uit. Of kan ik voor die prijs ook wat 'beters' krijgen?
Die advertentie is misleidend:
- meeneemprijs
- pakket A
- bovag garantie, maar dan alleen boven de drempelprijs

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Grappig, je vraagt advies, de rode draad in dit topic is 'koop iets Aziatisch' en je komt met iets Frans en Italiaans aanzetten :P
Wil je de grootste kans hebben om zorgeloos (en dus goedkoop) te rijden, dan zou ik toch echt iets Aziatisch kopen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
-tom-562 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:16:
Grappig, je vraagt advies, de rode draad in dit topic is 'koop iets Aziatisch' en je komt met iets Frans en Italiaans aanzetten :P
Wil je de grootste kans hebben om zorgeloos (en dus goedkoop) te rijden, dan zou ik toch echt iets Aziatisch kopen.
https://www.marktplaats.n...id_social&utm_content=vip

Zoiets dus? Hoe oogt deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProAce
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:15
Mijn advies zou ook zijn, net als anderen hier, te kijken voor een Startletje in de buurt. Zolang er een APK opzit en hij niet van de roest uit elkaar valt gaat dat je vrij weinig problemen geven. Rond de 600€ zijn er genoeg te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-05 12:21
Zoiets is prima inderdaad, doe een proefrit en kijk en voel of die bevalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Wel ok, persoonlijk zou ik eerder voor een Japanner kiezen dan een Koreaan (bij die bouwjaren/dat budget). Al is het alleen al om het feit dat die nog minder afschrijven en daar altijd wel vraag naar is

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo'n Clio is ook een prima auto en rijd ook goed. Hebben hier al jaren 1 die af en toe gebruikt word. Buiten standaard onderhoud is er nooit wat mee, apk gaat hij ook zo door. Zie ook bijvoorbeeld de site van de ANWB daar word hij ook goed beoordeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
https://www.autoscout24.n...ldtidx=9&cldtsrc=listPage

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit wat is? Ik zie wel dat deze geen NAP heeft, en dat deze in mei 2016 geïmporteerd is naar Nederland. Kan dat een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
1000 euro? Daar koop je niks fatsoenlijks voor. Roestende Japanner of Koreaan is het maximaal haalbare. Frans of Italiaans van die leeftijden = schroot, al kun je altijd mazzel hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-04 15:21
Dieken Taffert schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:07:
1000 euro? Daar koop je niks fatsoenlijks voor. Roestende Japanner of Koreaan is het maximaal haalbare. Frans of Italiaans van die leeftijden = schroot, al kun je altijd mazzel hebben.
Ik denk dat je toch echt even wat verder moet kijken dan je neus lang is.

Ik heb toch echt behoorlijk respectabele BMW's, Volvo's en VW's gehad voor minder dan 1k per stuk die elk zeker meer waard waren dan waar ik ze voor heb aangekocht.

Absoluut geen perfecte auto's voor dat geld (muv. de 525TDS op een deukje na :X )

Dit zijn slechts 2 voorbeelden;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBqUQ0iQjXQp3T2fsP4NB0H8mOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FEs4TrEGKRzqLwgj3858anQO.jpg?f=fotoalbum_large
Volvo 850 estate, 2.5 10v benzine+LPG full T5-R look, 1k netto

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yqHMZcDB97osyrRFbxg7t3UAYeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umW7eDvIOyWeb9g5sqtmMrGK.jpg?f=fotoalbum_large
BMW 525TDS, volledig gerestaureerd + dikke stereo en een chiptune van 145pk naar 185pk/380nm, kostte mij 850 euro inclusief OEM BMW dakdragers.

Helaas de BMW zijwaarts tegen een boom geparkeerd dus die was daarna uiteraard helemaal afgeschreven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Dieken Taffert schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 23:07:
Valt mee. Particulier kost een ongebruikte auto op de oprit gewoon geld, dus adverteer je met lage prijs om eraf te komen. Dat zal ergens rond de 1000 euro zijn.
Weet je wat je krijgt voor een 15+ jaar oud klein autootje als je die inruilt of inlevert bij een handelaar? Meer dan 400 euro hoef je niet op te rekenen. Die handelaar poetst 'm vervolgens een beetje op en zet hem voor 999 euro te koop.

Ik ruilde mijn 11 jaar oude 206 met 13 maand APK en een nieuwe achterdemper in voor 1000 euro, week later was ie doorgeschoven naar een handelaar die er 2000 voor vroeg, was ook vrij snel verkocht. Had 'm ook zelf voor 1500 op marktplaats kunnen zetten, maar dan had ie me elke maand 70 euro wegenbelasting en 30 verzekering gekost, daarnaast had ik vervoer naar de handelaar moeten regelen om de "nieuwe" auto op te halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Maxjek95 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:19:
https://www.autoscout24.n...ldtidx=9&cldtsrc=listPage

Zou iemand mij kunnen vertellen of dit wat is? Ik zie wel dat deze geen NAP heeft, en dat deze in mei 2016 geïmporteerd is naar Nederland. Kan dat een probleem zijn?
Technisch gezien goede auto's, zelfde motorblok als wat in een Aygo zit. Plus erg handige/praktische indeling van de auto (achterbank is verstelbaar). Import hoeft geen probleem te zijn, als de geschiedenis kloppend is.
Gevoeligste punt bij deze auto: roest

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-06 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

frickY schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 07:58:
Eitje, een Colt!
https://www.autotrack.nl/...grootte=30&paginanummer=1

Staan door het hele land te koop vanaf €1500 met airco, […]
Kijk eens naar de topictitel :z

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Zelf een Seat Arosa met 1.4 liter motor en een trekhaak gekocht In 2016 voor 1000€ in de belachelijke kleur fluoriserend geel. Inmiddels 50k mee gereden (voor de grote afstanden hebben we nog een andere auto) en dit jaar voor het eerst wat meer moeten repareren bij de APK a 400€.

Mij valt vooral op dat je deze 21 jaar oude auto nog veel ziet rijden op de weg. Dat zegt wel iets over de kwaliteit.

Overigens ga ik hem op het einde van het jaar omruilen voor de auto van mijn moeder, maar dan gaat dit prima bakje naar mijn zusjes .

Rijd zo veel of weinig, zo lang of zo kort als je wilt, maar rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Tomatoman schreef op zondag 5 juli 2020 @ 08:10:
[...]

Kijk eens naar de topictitel :z
TS rekte het zelf al snel op naar €2000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stoney3K

Flatsehats!

Alles onder de 1k is eigenlijk "Loop een random handelaar binnen en grijp iets wat binnen het budget ligt', want auto's in die prijsklasse zijn een grabbelton van bolides die allemaal nog een paar jaar pensioen kunnen krijgen en daarna het schroot op gaan.

Vergeet niet dat je het hebt over 1 euro per kilo met dat soort prijzen. ;)

Je kan geluk hebben, mijn eerste auto was een Ford Focus 1.4 Wagon die ik voor 900 euro ergens mee kon nemen, daar heb ik nog 3 jaar mee gereden tot ie echt geen kilometer meer verder kan.

Voor de rest zie je heel veel kleinere wagens die een jaar of 20 oud zijn, samen met de enorm veel gemaakte stationwagons in die periode (oa. Focus, Volvo V40)

Met 2k heb je iets meer opties en ook meer kans dat je een wat beter onderhouden auto mee krijgt. Japanners kun je dan eigenlijk niet mee mis gaan.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ryaka schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 14:00:
Voor die categorie zou ik sowieso naar een wagen gaan met zo weinig mogelijk elektronica. Iets wat zuiver mechanisch werkt is makkelijker te onderhouden. Ik zou sowieso ook eens horen bij je lokale garage. Soms hebben ze leuke auto's uit een inruil/overname actie.
Wellicht, maar we leven nu in 2020 en genoeg auto's die nu zo'n 1000 euro waard zijn hebben meer dan genoeg elektrische dingen aan boord. En bij een beetje degelijke auto gaat dat echt niet zomaar stuk.

Nu ook nog een Starlet aanraden, tja, het zijn leuke dingen, maar extreem onveilig anno nu en wel heel erg bare bones. Voor vergelijkbaar geld rij je in een modernere auto die in in geval iets veiliger is. Denk aan een Yaris, zijn ook wel met airco te vinden, en is imho ook wel een fijn formaat auto. Je kan kleiner gaan, is nog goedkoper, maar meh, dat is vaak toch wel erg veel inleveren op comfort en kan ook bijzonder onpraktisch zijn.

Maarja, ik rij al sinds ik mijn rijbewijs heb in SUV's en stations, dus qua formaat ben ik bevooroordeeld :+

Enfin, gezien een lijstje thuishoort in dit topic:

Yaris: Super betrouwbaar, zuinig, met airco wel redelijk zeldzaam.

Micra [2003+]: Wat meer probleempjes met roest, volgens mij ook iets kleiner dan een Yaris, maar vaak wel wat completer uitgerust.

Fiesta [2002+]: Prima betrouwbaar, best veilig en ook vaak met airco geleverd. Net wat groter dan de rest en dat kan dus wel nice zijn.

Honda Jazz: Betrouwbaar, bizar praktisch voor zijn formaat. Wel vaak redelijk hoge kilometerstanden, maar dat hoeft geen issue te zijn.

Zelf zou ik een Fiesta of Jazz pakken denk ik, zijn leuke, complete auto's

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

gezien de plek waar je zoekt deze twee op autoscout gevonden:

https://www.autotrack.nl/a/ford-ka-benzine-2004-49841976
en
https://www.autotrack.nl/...ngo-benzine-2001-49744327

Als je echt goedkoop wilt:
https://www.marktplaats.n...c0ca719df&previousPage=lr

keuze zat, ik zou voor particulier (ver) onder 1000 gaan met APK, zoals eerder gezegd kun je een buil vallen, en is heel veel simpel te repareren bij oudere auto's zonder al te veel electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Van dat lijstje zou ik voor 1 van die laatste 2 gaan. Bij voorkeur die Mazda, die heeft injectie, nog betrouwbaarder en ook zuinig

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Laatst online: 02-06 19:01
Je komt voor 1K vanzelf uit op auto's die niemand wil en daarvan zal je de minst onbetrouwbare moeten opzoeken, liefst met nog een jaar APK.

Ik dacht aan een Daihatsu Gran Move.
Imago 0 maar dat kost je dus ook niet onnodig geld.

Enig aandachtspunt dat ik ken is dat het vervangen van de achterschokdempers wegens ingewikkelde constructie een dure grap is, dus daarop letten.

https://link.marktplaats.nl/m1571630447

https://link.marktplaats.nl/m1560011207

[ Voor 39% gewijzigd door Leader98 op 05-07-2020 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Je zou ook zoiets kunnen doen:
https://link.marktplaats.nl/m1565768714

Wat er niet op zit, kan ook niet stuk, geen airco, weinig tot geen regelapparaten, zie niet direct roest, keurig onderhouden, weinig km's, zuinig, een van de laatste modellen Golf 3, VW dakraam, etc.
Ik denk eerlijker dan dit krijg je zo'n auto niet en altijd echt keurig op tijd de beurten gehad. Altijd in september en maar max 10k per jaar gereden.
Ook nog 4 x elektrische ramen, elektrisch zonnedak, airbag passagierskant (alleen op latere Golf 3), geen slijtage behalve bij de bestuurdersstoel,

[ Voor 14% gewijzigd door itsalex op 05-07-2020 13:23 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:16

Sport_Life

Solvitur ambulando

1k + onderhoud + wegenbasting + verzekering + etc.. Al snel zit je aan de 2k. Auto in eigendom is duur.
Is short lease niet wat voor de periode van je stage? Klein autotje vind je wel voor 250 euro per maand, dat kan voordeliger en veiliger zijn dan een miskoop van 1.000 euro die na een half jaar total loss is.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
itsalex schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:20:
Je zou ook zoiets kunnen doen:
https://link.marktplaats.nl/m1565768714

Wat er niet op zit, kan ook niet stuk, geen airco, weinig tot geen regelapparaten, zie niet direct roest, keurig onderhouden, weinig km's, zuinig, een van de laatste modellen Golf 3, VW dakraam, etc.
Ik denk eerlijker dan dit krijg je zo'n auto niet en altijd echt keurig op tijd de beurten gehad. Altijd in september en maar max 10k per jaar gereden.
Ook nog 4 x elektrische ramen, elektrisch zonnedak, airbag passagierskant (alleen op latere Golf 3), geen slijtage behalve bij de bestuurdersstoel,
Nette staat maar zonder achterruitwisserblad?
(kan die dus ook niet kapot...)

Wel uniek lage km stand en weinig eigenaren.

[ Voor 3% gewijzigd door Leader98 op 05-07-2020 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Leader98 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 16:42:
[...]

Nette staat maar zonder achterruitwisserblad?
(kan die dus ook niet kapot...)

Wel uniek lage km stand en weinig eigenaren.
Is dat heel vreemd voor die leeftijd? En daarom, wat er niet is, kan niet stuk gaan.

Die 1.6 motor zat trouwens ook in de eerste generatie van de Golf 6. Zelfs de 1.4 motor van toen uit 1992 vind je nog terug in de Polo van nu of paar jaar geleden terug.
Dit is een schoolvoorbeeld van een oud vrouwtje ofwel van de reclame van VW zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Maar waarom zou je nu nog zo'n vreselijk oude bak aanraden, als je 10 jaar jongere auto's kan aanraden die net zo zuinig, net zo goedkoop en zo betrouwbaar zijn, maar dan ook een stuk veiliger zijn? Zo'n stadsgebakje met design uit de jaren 80, daar kom je echt niet levend uit als je moet vechten met een boom of iedere andere moderne auto.

En nee, niet alle kleine auto's zijn onveilig. Met wat airbags en een kreukelzone die niet tot de achterbank loopt overleef je het waarschijnlijk nog wel. Daarom zou ik dus een Micra, Jazz of Fiesta pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxjek95
https://www.autotrack.nl/a/kia-picanto-benzine-2004-49949006

Deze oogt naar mijn mening ook vrij goed overigens. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
RobinHood schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:51:
Maar waarom zou je nu nog zo'n vreselijk oude bak aanraden, als je 10 jaar jongere auto's kan aanraden die net zo zuinig, net zo goedkoop en zo betrouwbaar zijn, maar dan ook een stuk veiliger zijn? Zo'n stadsgebakje met design uit de jaren 80, daar kom je echt niet levend uit als je moet vechten met een boom of iedere andere moderne auto.

En nee, niet alle kleine auto's zijn onveilig. Met wat airbags en een kreukelzone die niet tot de achterbank loopt overleef je het waarschijnlijk nog wel. Daarom zou ik dus een Micra, Jazz of Fiesta pakken.
Het gaat ook om betrouwbaarheid en deze oudere auto's hoeven niet perse als onveilig bekend te staan, zeker de Golf 1 niet want die werd nog tot een paar jaar geleden met 2 airbags in Zuid Afrika afgeleverd als nieuw.
De Golf 4 kwam zelfs met 4 Ncap sterren eruit en de Golf 5 met 5 sterren.
Als je een Ford Ka neemt, dan heeft deze 3 sterren en pas vanaf 2008 hadden deze 4 sterren dus liever een VW Golf dan een Ford Ka. Zelfs de inzittenden bij een Ford Ka hebben het heel slecht, ook in het model van 2008. De Golf 4 haalt zelf meer sterren dan de Ford Ka vanaf 2008.
Maar dat geldt ook voor voetgangers als je die aanrijdt met een VW Golf of een Ford Ka.

[ Voor 9% gewijzigd door itsalex op 05-07-2020 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-05 18:12
Zie hier telkens staan dat Micra's last zouden hebben van roest. Heb er zelf 1tje uit 2006, knappe jongen die hier roestplekken op kan vinden.

Ontopic: als TS van een gokje houd: kijk eens bij de Domeinen Roerende Zaken. Deze maand veel wat oudere auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
itsalex schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Het gaat ook om betrouwbaarheid en deze oudere auto's hoeven niet perse als onveilig bekend te staan, zeker de Golf 1 niet want die werd nog tot een paar jaar geleden met 2 airbags in Zuid Afrika afgeleverd als nieuw.
Als je een Ford Ka neemt, dan heeft deze 3 sterren en pas vanaf 2008 hadden deze 4 sterren dus liever een VW Golf dan een Ford Ka. Zelfs de inzittenden bij een Ford Ka hebben het heel slecht, ook in het model van 2008. De Golf 4 haalt zelf meer sterren dan de Ford Ka vanaf 2008.
Maar dat geldt ook voor voetgangers als je die aanrijdt met een VW Golf of een Ford Ka.
De Golf 3 was nou niet bepaald de beste uit de serie. Verder zegt een setje airbags op een jaren 80 model dat tot 2 jaar terug in het buitenland werd geproduceerd niks over de veiligheid van modellen die hier rijden.

Heb zelf een golf 3 gehad, reed geweldig voor die tijd, maar probleem bij die dingen was vooral roest.

Overigens zijn Golf 3 en 4 vrij zware auto's. Als je aanschafbudget 1000 euro is ga je geen zware auto kopen die duur is in de wegenbelasting. Populariteit van een bepaald model bij een bepaalde bevolkingsgroep heeft verder ook gevolg voor de verzekeringspremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaoPb
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:04

NaoPb

Hurr durr i are fix pc

Die Starlets beginnen wel erg oud te worden hoor. We leven nu wel in 2020. De laatste Starlet werd geleverd in 1999. Da's inmiddels 21 jaar geleden. Qua veiligheid kun je veel beter voor een Aygo, Yaris of Corolla gaan. Ook Toyota en kwalitatief net zo goed, maar wel wat veiliger en meer passend bij de hedendaagse eisen. Vooral die eerste twee moeten voor niet al te veel geld wel te vinden zijn.

Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:53
NaoPb schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:35:
[...]

Die Starlets beginnen wel erg oud te worden hoor. We leven nu wel in 2020. De laatste Starlet werd geleverd in 1999. Da's inmiddels 21 jaar geleden. Qua veiligheid kun je veel beter voor een Aygo, Yaris of Corolla gaan. Ook Toyota en kwalitatief net zo goed, maar wel wat veiliger en meer passend bij de hedendaagse eisen. Vooral die eerste twee moeten voor niet al te veel geld wel te vinden zijn.
Mee eens.

Ik denk ook dat ze inmiddels schaars beginnen te worden. Dus dat je nog wel wat moeite moet gaan doen om er ergens één te kunnen kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

itsalex schreef op zondag 5 juli 2020 @ 21:22:
[...]

Je gaat toch niet met droge ogen beweren dat een ontwerp uit de jaren 70, de Golf I, een veilige auto is? 8)7 De Kever werd nog tot iets van 15 jaar terug gebouwd in Mexico, is dat ook een veilige auto? Airbags redden je niet als het motorblok gezellig op schoot komt.

De Ka zie je mij ook niet aanraden, niet alleen omdat dat ook gewoon een twijfelachtig ontwerp is, maar meer omdat die dingen al roestten in de folder.

En betrouwbaar? Somehow zijn er hele volksstammen die denken dat alles na de jaren 90 kut is, maar dat is onzin. Genoeg rampenbakken te koop in de jaren 90, denk aan de befaamde Volvo 440, er is een reden waarom die gewoon foetsie zijn nu, maar ook genoeg prima auto's te koop uit de 00's die gewoon in het budget van TS passen. Waarom een 323 uit '91 pakken, of zelfs een Starlet uit fucking '86 als je voor TS zijn budget een auto uit begin 00's kan kopen?

Durf bijna te wedden dat een Yaris het nog wel wint qua kosten, na 30 jaar is er weinig meer over van allerlei rubbers en pakkingen, dat gaat ook goed geld kosten.

Starlets etc. zijn heel leuk, en ik weet dat genoeg oudere tweakers in VV daar hun eerste meters in gemaakt hebben, maar er komt een tijd dat ze gewoon niet meer aan te rijden zijn, en die tijd is 3 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

NaoPb schreef op zondag 5 juli 2020 @ 23:35:
[...]

Ok, mss is de Starlet aan de oude kant, maar dan zou ik idd voor een Yaris opteren.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
Maxjek95 schreef op zondag 5 juli 2020 @ 19:14:
https://www.autotrack.nl/a/kia-picanto-benzine-2004-49949006

Deze oogt naar mijn mening ook vrij goed overigens. Kan iemand dat bevestigen?
Volgens https://ovi.rdw.nl/ 2 eerdere eigenaren (waarvan wellicht 1 het verkopende garagebedrijf is).
Koplampen een beetje dof maar dat is te fixen (en kan je eventueel zelf).

WOK status kan je checken (om uit te sluiten dat het om een opgeknapte ongevals auto gaat).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:41

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Belangrijk ding zeker met deze leeftijden die hier voorbij komen :P

Kan er E10 in. Anders zit je binnen no-time aan hoge rekeningen een paar jaar of je moet elke keer premium brandstoffen gaan tanken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Pagina: 1