Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw huis met oud KlikAanKlikUit spul

Pagina: 1
Acties:

• Randomguy369
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 23:37
Hallo,

Ik heb een nieuw huis, in dit huis zitten allemaal KaKu schakelaars en dimmers (stuk of 10-25 denk ik).
Deze zijn allemaal vrij oud, werken alleen met een afstandbediening die niet echt lekker werken en worden niet meer ondersteund.
Ook is er een beveiligingssysteem van KaKu aanwezig, dit blijft wel waarschijnlijk, weet ik erg weinig over.

Ik heb ook een router van ASUS die IFTTT ondersteunt en een NAS waar mogelijke software op kan draaien.

Wat ik wil:
  • Een systeem dat lokaal kan werken, dus als het bedrijf ermee ophoudt dat de spullen nog werken
  • Via de telefoon
  • Alle KaKu schakelaars en dimmers kan vervangen
Waarom ik dit vraag:
Ik ben vrij technisch onderlegd en vind dit soort dingen geweldig maar ben niet thuis in deze markt. Waar moet ik beginnen met zoeken? Watvoor budget moet ik denken? Waarvoor moet ik uitkijken?

Alvast bedankt!

Mvg,

• Lelletje
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 18-06 16:25
Misschien is Home Assistant iets voor je? Het is wel een hobby project, maar wel leuk om te doen en kan verschillende componenten (ZWave, Zigbee, IoT) met elkaar laten samenwerken.

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Hier kan je bijvoorbeeld inlezen vwb de software: Node-RED - grafisch 'programmeren' (bijv. voor domotica)

Staan ook wat verwijzingen naar de bruikbare hubs, waaronder Home Assistant die net genoemd is.

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.8.3 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz Vega 56 Nitro+ Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:40

JdM

Gas?Gas!

KaKu werkt nog prima, ook op langere termijn lijkt me.
Knoop een RFXcom aan je NAS in combinatie met Domoticz en je kunt alles besturen.
Als je daarnaast nog een Zwave controller erbij zet, kun je eventueel ook op het gemak over op 848Mhz als je dat wil.

N54 powered

• Randomguy369
JdM schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:36:
KaKu werkt nog prima, ook op langere termijn lijkt me.
Knoop een RFXcom aan je NAS in combinatie met Domoticz en je kunt alles besturen.
Als je daarnaast nog een Zwave controller erbij zet, kun je eventueel ook op het gemak over op 848Mhz als je dat wil.
Ze werken op zich wel maar zijn erg inconsitstent en soms moeten we de stroomgroep eruit gooien om de lampen uit te krijgen wat alles behalve ideaal is.
Lelletje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:35:
Misschien is Home Assistant iets voor je? Het is wel een hobby project, maar wel leuk om te doen en kan verschillende componenten (ZWave, Zigbee, IoT) met elkaar laten samenwerken.
Is dit vrij eenvoudig op te zetten en te onderhouden? Het is voor mijn ouders dus installeren is waarschijnlijk geen probleem maar ik ben er niet om dagelijkse bugfixes te doen.

Wat zijn trouwens goede slimme stopcontacten (evt met ingebouwde dimmer) die hiermee werken, ik heb bij Hue gekeken maar die hebben niet bijster veel daarvoor.

• Lelletje
Home Assistant kent heel veel mogelijkheden en als het eenmaal werkt, dan blijft het werken TOTDAT er een update plaatsvindt. Die update kan overal zijn, in je router, in je accesspoint, in je kaku apparatuur, in je Home Assistant, in je NAS etc etc. Grote kans dat het blijft werken, maar je weet het nooit.

Het makkelijkste is om één app van Kaku te gebruiken voor alles. Dan weet je zeker dat veel zaken blijven werken.

• Randomguy369
Lelletje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:29:
Home Assistant kent heel veel mogelijkheden en als het eenmaal werkt, dan blijft het werken TOTDAT er een update plaatsvindt. Die update kan overal zijn, in je router, in je accesspoint, in je kaku apparatuur, in je Home Assistant, in je NAS etc etc. Grote kans dat het blijft werken, maar je weet het nooit.

Het makkelijkste is om één app van Kaku te gebruiken voor alles. Dan weet je zeker dat veel zaken blijven werken.
Ja ik zat er misschien gewoon aan te denken om alles te vervangen voor KaKu met een ICS 2000 maar ik vraag mij af of ze nog de juiste producten verkopen die ik zoek want de hoogste dimmer die KaKu levert is 200W wat vgm niet genoeg is.

Weet jij wat er gebeurt als KaKu ermee stopt? Is alles lokaal of ben ik afhankelijk van een van hun servers?

• Lelletje
KaKu ken ik helaas niet.

Hoe wordt het nu bediend? Als alles nu gewoon met een schakelaar is, dan is er niets van internet nodig. Het is simpel, zet internet uit en kijk of alles nog werkt.... Dan weet je of je afhankelijk bent van de leverancier.

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:23

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Sunglasses and beards

Homey. Simple as that :)
Daarmee kan je je KaKu aansturen en ook moderner spul met Zwave, Zigbee, enz enz. Dus een mooi upgrade pad. Begin met wat je hebt en vervang rustig aan bepaalde componenten door moderner spul.

Ik heb dat ook zo gedaan. Had veel van KaKu maar wilde toch betrouwbaardere schakelaars met terugmeld functie (Zwave). Homey gekocht, alles gekoppeld en toen rustig aan een paar componenten vervangen. Nooit spijt van gehad en Homey is gewoon super.

[Voor 7% gewijzigd door Microkid op 01-07-2020 17:12]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 22:40

JdM

Gas?Gas!

Randomguy369 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:35:
[...]

Weet jij wat er gebeurt als KaKu ermee stopt? Is alles lokaal of ben ik afhankelijk van een van hun servers?
KaKu is een merknaam die simpele 433Mhz schakelaars maakt. Niet alleen KaKu maakt zulke schakelaars, via verschillende sites kun je hier ook relais, sensoren etc. voor vinden.
Aansturen gaat via een apparaat wat 433Mhz kan zenden, een ICS-2000 bijvoorbeeld kan dat, maar een simpele handzender dus ook (die heb je al blijkbaar, maar functioneert niet meer al te best).
Het 433Mhz signaal gaat nooit "eruit", ook de apparaten die er op werken niet. Wat er wel uit kan gaan zijn specifieke zenders zoals een ICS-2000.

Je voorkomt allemaal ellende met zaken die niet meer worden ge-update door een RFXcom met Domoticz te gebruiken, dit is een opensource combinatie die veel gebruikers heeft. En doordat het niet alleen 433Mhz kan aansturen maar ook 868Mhz, is dat programma en de hardware die ermee werkt nog lang niet uit de mode, maar ik val in herhaling hiermee ;)
Je bent niet afhankelijk van internet, wel van een LAN netwerk. Als je wel internet hebt en je bent een beetje handig, dan kun je alles vanaf buitenshuis ook bedienen (veilig via VPN, de domoticz config rechtstreeks aan internet hangen is niet verstandig, daar heb ik slechte ervaring mee).
Domoticz heeft ook een app, waardoor je alles via je telefoon kan bedienen.

N54 powered

• Thijsmans
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 23:12

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Een aardig overzicht van de beschikbare systemen is te vinden @ dit artikel

reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

Maar het artikel is al wat gedateerd, en Zigbee (Ikea Tradfri en Philips Hue) wordt er dan ook niet in behandeld.

* Thijsmans is down met Home Assistant.

HA is niet een techniek, maar een open source grafische interface waar je allerlei technieken mee aan elkaar kan knopen en bedienen. Mijn Philips Hue (zigbee) in de woonkamer is bijvoorbeeld te schakelen met een ouderwetse wandschakelaar, doordat daar een Shelly (wifi) achter zit. Het instellen kost wat werk (YAML, niet grafisch), maar als het werkt, dan blijft het werken. HA werkt zowel in de mobiele browser als in de dedicated app. Ook van buitenaf, mits je een VPN naar huis hebt (cloud-abonnement is geloof ik ook beschikbaar, maar ja, cloud...). Zorg wel dat je altijd een handmatige overwrite hebt (schakelaar), voor het geval je iets niet goed hebt ingesteld en bijvoorbeeld elke nacht om 3 uur het licht aangaat :+

Benieuwd naar jouw ervaring met mijn e-book prijsvergelijker!

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True