Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grixy
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 04-05 18:26
Hi!

Wellicht een opmerkelijke vraag, maar ik ben op zoek naar een manier om IPTV over Coax bij (oudere) TV's te krijgen.

Gezien de komst van glasvezel wordt er geen TV aangeboden via COAX zoals ik het nu heb, wat ik eigenlijk wil doen is enkel een glasvezel abonnement afsluiten en een losse IPTV provider.

Vervolgens wil ik de IPTV streams omvormen naar een coax signaal die naar de TV's gestuurd worden (die nu ingesteld staan op Digitale TV via smartcard/CI+).

Is het mogelijk om IPTV te "broadcasten" naar televisies d.m.v. coax?
Het mooiste zou zijn als ik gewoon de TV zelf kan gebruiken om TV te kijken in plaats van allemaal losse mediaboxen/converters/set-top boxen e.d.

Bij voorbaat dank voor het advies! :)

[ Voor 0% gewijzigd door Grixy op 01-07-2020 15:27 . Reden: Wat zinnen herschreven ]

Beste antwoord (via Grixy op 01-07-2020 16:51)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:53

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ziggo Go kan idd casten naar GC maar niet alles kan gecast worden. Zal wel iets met rechten te maken hebben vermoed ik.

Verder levert Trined als een van de weinigen, zoniet de enige, DVB-C via glasvezel. Krijg je dus gewoon een modem dat IPTV van glasvezel omzet naar DVB-C. Ook voor @jongetje Kan dus wel, die kastjes bestaan kennelijk. Alleen niet voor de losse verkoop.

Persoonlijk zit op nu op Ziggo via CI+ en dat bevalt me prima. Voor een glasvezel pakket met vergelijkbare TV kanalen ben ik iets duurder uit. Zou ik dan wel 500/500 ipv 250/50 Mbit voorterugkrijgen. Da's alleen interessant bij heel veel downloaden. Bovendien zou ik het huidige coax netwerk dan om moeten gooien, of van MoCA gebruik maken om netwerkkabel richting TV's te krijgen. Dat MoCA werkt prima, maar kost wel weer een paar honderd euro extra. Is het mij niet waard.

Wat me verder wel is opgevallen is dat je de kastjes die je van een glasvezelprovider krijgt ook prima ergens weg kunt stoppen. Met de AB van dat ding kun je ook de TV bedienen en als je hem aanzet gaat ie via HDMI meteen naar de decoder. Werkt eigenlijk verbazingwekkend goed. IR oogje er bij als je het kastje uit het zicht wilt en gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:04
Er zijn geen kastjes die IPTV omzetten naar COAX. Bij IPTV ontvang je alleen het kanaal waarop je afstemt en bij COAX (DVB-C) zijn alle zenders aanwezig.

Het is dus of televisie afnemen bij een kabelprovider of aan de slag met IP decoders van je provider (of NLZiet, Canal+, etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 12-06 20:16

GG85

.......

Hoe zie je dat voor je?

Analoge en/of digitale tv via coax werkt doordat alle beschikbare kanalen, verspreidt over de bandbreedte van de kabel op elk moment aanwezig zijn. Je ontvanger doet niets meer dan afstemmen (net als de analoge radio) op een signaal wat altijd aanwezig is.
IPTV werkt heel anders. Daarbij vraag je (net als bij Youtube) een specifieke stream om die je vervolgens streamt.
Wat jij wilt is een kastje wat simultaan alle beschikbare IPTV kanalen van je provider "download" en die converteert. Dat gaat niet werken omdat je provider dit niet toestaat, dit heel veel bandbreedte zou kosten (meer dan je internetverbinding) etc etc.

Concept gaat helaas niet werken ben ik bang

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Grixy schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:26:
[...]
een losse IPTV provider.
[...]
Het mooiste zou zijn als ik gewoon de TV zelf kan gebruiken om TV te kijken in plaats van allemaal losse mediaboxen/converters/set-top boxen e.d.
Volgens mij heeft bijv. 'NLZiet' een app die op SmartTV geïnstalleerd kan worden: [Ervaringen / Discussie] NPO Start [Plus] en NLZiet

En met Ziggo Go app kun je volgens mij ook casten naar SmartTV/Chromecast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grixy
GG85 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:32:
IPTV werkt heel anders. Daarbij vraag je (net als bij Youtube) een specifieke stream om die je vervolgens streamt...
GG85 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:32:
Wat jij wilt is een kastje wat simultaan alle beschikbare IPTV kanalen van je provider "download" en die converteert..
Ik hoopte op een kastje die bijvoorbeeld 4 "tuners" heeft.
Waarbij als een TV naar bijvoorbeeld RTL 4 gaat, 1 van de beschikbare tuners schakelt naar deze zender en het naar de TV stuurt (zoals de HDHomeRun het doet met Plex(?))

Ik ben me bewust van hoe IPTV werkt, Hoe het met Coax werkt is wat minder bekend terrein :)
ThinkPadd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:36:
een app die op SmartTV geïnstalleerd kan worden...
Helaas zijn niet alle TV's een smart TV.
ThinkPadd schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 15:36:
En met Ziggo Go app kun je volgens mij ook casten naar SmartTV/Chromecast.
Buiten dat de glasvezel aanbieder geen Ziggo is, is dit de manier hoe het nu op 1 tv werkt.
Ik vind het alleen niet zo praktisch, mijn voorkeur geniet gewoon nog een (enkele) traditionele afstandsbediening zonder teveel poespas (voor de eindgebruiker). Dat is ook de reden dat ik liever geen losse ontvangers gebruik.

Ik ben me geheel bewust dat dit een luxe probleem is, maar het was een poging waard om te kijken of het concept wat ik voor ogen had realistisch is :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Ziggo Go kan idd casten naar GC maar niet alles kan gecast worden. Zal wel iets met rechten te maken hebben vermoed ik.

Verder levert Trined als een van de weinigen, zoniet de enige, DVB-C via glasvezel. Krijg je dus gewoon een modem dat IPTV van glasvezel omzet naar DVB-C. Ook voor @jongetje Kan dus wel, die kastjes bestaan kennelijk. Alleen niet voor de losse verkoop.

Persoonlijk zit op nu op Ziggo via CI+ en dat bevalt me prima. Voor een glasvezel pakket met vergelijkbare TV kanalen ben ik iets duurder uit. Zou ik dan wel 500/500 ipv 250/50 Mbit voorterugkrijgen. Da's alleen interessant bij heel veel downloaden. Bovendien zou ik het huidige coax netwerk dan om moeten gooien, of van MoCA gebruik maken om netwerkkabel richting TV's te krijgen. Dat MoCA werkt prima, maar kost wel weer een paar honderd euro extra. Is het mij niet waard.

Wat me verder wel is opgevallen is dat je de kastjes die je van een glasvezelprovider krijgt ook prima ergens weg kunt stoppen. Met de AB van dat ding kun je ook de TV bedienen en als je hem aanzet gaat ie via HDMI meteen naar de decoder. Werkt eigenlijk verbazingwekkend goed. IR oogje er bij als je het kastje uit het zicht wilt en gaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grixy
The Eagle schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:02:
Dat is ook nog wel een ding inderdaad ;)
The Eagle schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:02:Verder levert Trined als een van de weinigen, zoniet de enige, DVB-C via glasvezel.
Ik zag het zojuist voorbij komen! Ik zou graag willen weten wat voor kastje dit is. Al is het niet gericht voor de particuliere markt, is het niet (altijd) zo dat het particulier onverkrijgbaar is :P
Zou ik dan wel 500/500 ipv 250/50 Mbit voorterugkrijgen. Da's alleen interessant bij heel veel downloaden.
Ja en nee, ik heb hier een Plex Media Server staan met (inmiddels) aardig wat 4K content. ik ga dan ook voor de 1000/1000 om te garanderen dat de kring waar ik mijn server mee deel gewoon (met meerdere tegelijk) kan kijken zonder dat het netwerk het niet bij kan houden, en er ook nog wat netwerkverbruik overblijft voor mijn eigen thuisnetwerk :9
[b]The Eagle in "IPTV omvormen naar DVB-C/Coax"
Dat betekend dat ik nog steeds een extra afstandsbediening gebruik buiten die van de TV?
Ik heb 2 TV's die HDMI CEC ondersteunen, dus daar kan ik eventueel een decoder (die het ook ondersteund) mee aansturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Kastjes die DVB-streams omzetten naar DVB-C/Coax bestaan gewoon. PCI kaarten met DVB-C output bestaan ook gewoon. Echter is dat voornamelijk professioneel spul voor ISPs en TV providers. De zoekterm is "DVB modulator". Schrik niet van de prijzen van dat soort apparatuur.

Een semi-consumenten product dat een IPTV stream als DVB-C coax kan uitsturen van een PC:
https://www.advanceddigit...dulator_pci_express_card/

Maar ik denk dat de hardware uiteindelijk niet het probleem gaat zijn. Als de IPTV-stream versleuteld is zul je hem eerst moeten ontsleutelen (eventueel met een soft-CAM) en daarna kan de stream pas omgezet worden naar DVB-C. Je zult een keten moeten maken met meerdere software pakketten.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grixy
ari3 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:13:
Kastjes die DVB-streams omzetten naar DVB-C/Coax bestaan gewoon. PCI kaarten met DVB-C output bestaan ook gewoon. Echter is dat voornamelijk professioneel spul voor ISPs en TV providers. De zoekterm is "DVB modulator". Schrik niet van de prijzen van dat soort apparatuur.

Een semi-consumenten product dat een IPTV stream als DVB-C coax kan uitsturen van een PC:
https://www.advanceddigit...dulator_pci_express_card/

Maar ik denk dat de hardware uiteindelijk niet het probleem gaat zijn. Als de IPTV-stream versleuteld is zul je hem eerst moeten ontsleutelen (eventueel met een soft-CAM) en daarna kan de stream pas omgezet worden naar DVB-C. Je zult een keten moeten maken met meerdere software pakketten.
Ik zou het mooiste vinden als ik gewoon een kast kan kopen voor in mijn server rack, waar een UTP kabel ingaat, ik op de interface van dat apparaat mijn IPTV instellingen kan opgeven, en er vervolgens een aantal COAX kabels naar buiten gaan. Al vrees ik dat deze oplossing aardig wat zal kosten ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Dan moet je even zoeken op TVheadend. Bestaat gewoon, is hier op GoT ook een topic over :)
Grixy schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:12:
[...]

Dat is ook nog wel een ding inderdaad ;)

[...]

Ik zag het zojuist voorbij komen! Ik zou graag willen weten wat voor kastje dit is. Al is het niet gericht voor de particuliere markt, is het niet (altijd) zo dat het particulier onverkrijgbaar is :P

[...]

Ja en nee, ik heb hier een Plex Media Server staan met (inmiddels) aardig wat 4K content. ik ga dan ook voor de 1000/1000 om te garanderen dat de kring waar ik mijn server mee deel gewoon (met meerdere tegelijk) kan kijken zonder dat het netwerk het niet bij kan houden, en er ook nog wat netwerkverbruik overblijft voor mijn eigen thuisnetwerk :9

[...]

Dat betekend dat ik nog steeds een extra afstandsbediening gebruik buiten die van de TV?
Ik heb 2 TV's die HDMI CEC ondersteunen, dus daar kan ik eventueel een decoder (die het ook ondersteund) mee aansturen?
AB van de decoder om te zappen, volume, aan/uit, kanaalkiezen. Alleen voor speciale dingen heb j de remote van de TV nodig. Zou me niks verbazen als die kastjes ook DLNA ondersteunen op je eigen netwerk, dus dan kan Plex wellicht de deur uit of omgezet naar een DLNA server.
Wat je denk ik even moet doen is je afvragen welke functionaliteit je nodig hebt en op welk apparaat je die zou willen plotten als je een decoder gebruikt.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 01-07-2020 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Jonaz levert ook DVB-C en analoge TV over glasvezel. Dat is echter geen IPTV. Jonaz moduleert een DVB-C en analoge signaal stream in een aparte lichtbundel en stuurt deze door dezelfde vezel waar ook het internetverkeer doorheen gaat.

Jonaz levert een glasvezelmodem (de ZTE F688A V1) met ingebouwde modulator. Het modem heeft dus gewoon een coax output waar je de TV op aansluit. Het modem is tevens een coax versterker zodat je meerdere TVs achter een splitter kunt aansluiten. Je kunt deze modems gewoon kopen, maar je hebt er niets aan als jouw provider geen DVB-C over glasvezel naar jou stuurt...

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grixy
Ik zag dat Trined in de toekomst ook gaat leveren wanneer glasvezel aangelegd is.
Zojuist een aanvraag bij hun support gedaan over mijn wensen, mochten hun mijn uiteindelijk doel kunnen bevestigen dan ben ik daar ook mee geholpen.

Allen in ieders geval dank voor de reacties, het meedenken en de genomen tijd voor jullie reacties! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-06 13:51
Zoek eens op AppearTV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
[...]

Er is ergens hier een Trined topic, misschien dat iemand het kan bekijken. Ben helaas weg uit glasvezelgebied dus voor mij nu Ziggo.

Bij mij was het het kastje waar de huisaansluiting (groene kabel) van buiten op zat aangesloten. Dus er ging 1 glasvezel in en er kwam een DVB-C signaal uit op de coax, en een optische verbinding naar de router. Beetje zoals de good old ADSL splitters.

Het werkt best aardig: het basispakket was ongecodeerd en je kon een CI+ module krijgen voor de extra pakketten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrestrial
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 22:29
ari3 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Jonaz levert een glasvezelmodem (de ZTE F688A V1) met ingebouwde modulator. Het modem heeft dus gewoon een coax output waar je de TV op aansluit. Het modem is tevens een coax versterker zodat je meerdere TVs achter een splitter kunt aansluiten. Je kunt deze modems gewoon kopen, maar je hebt er niets aan als jouw provider geen DVB-C over glasvezel naar jou stuurt...
Dat is geen modulator maar gewoon een mediaconverter met coax aansluiting.
Pagina: 1