Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil weer proberen om een handige kleine HTPC samen te stellen voor onder mijn TV (LG 4k OLED) & surround system.
Jaren geleden had ik ook zoiets gebouwd, maar daar was ik toen vanaf gestapt want ik vond deze HTPC:
Daarnaast lijkt het me leuk als ik deze ook kan gebruiken voor enkele PC games, hoewel absoluut niet voor zware AAA titels.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben aan het kijken naar iets van maximaal €1000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee, standaard is goed genoeg.
Wat verwacht je van ons?[i]
Hebben mensen tips betreft het gebruik van een barebone system zoals een passief gekoelde Zotac? Theoretisch lijken deze mij perfect, maar weet niet of de passieve koeling en specs het wel waard zijn.
Hebben mensen daarnaast ervaringen met het bouwen van een soortgelijke setup met een kleine ITX case zoals de Fractal Design 202 die ze kunnen delen? Ik vraag me af of ik bepaalde aspecten over het hoofd zie.
Hebben jullie tips of het nuttig is voor mij om te kijken of een losse GFX kaart nodig is? Het lijkt mij wel zo goed om een standalone kaart te hebben met zijn eigen RAM, maar ik zie ook goede reviews over de Radeon RX Vega 8 in de Ryzen 3200G.
Ik wil weer proberen om een handige kleine HTPC samen te stellen voor onder mijn TV (LG 4k OLED) & surround system.
Jaren geleden had ik ook zoiets gebouwd, maar daar was ik toen vanaf gestapt want ik vond deze HTPC:
- Veel te groot en lawaaiig (was eigenlijk gewoon een complete ATX kast maar dan horizontaal)
- Sloom in opstarten (SSD's waren toen nog niet erg betaalbaar)
- Lastig in gebruik (moet telkens met verschillende afstandbedieningen klooien
- Onbetrouwbare ondersteuning surround sound
- Onbetrouwbare ondersteuning video files (de verschillende Kodi's hebben vaak moeite met x265 of 10bit video files)
- HDMI-CEC werkt soms wel en soms niet
Daarnaast lijkt het me leuk als ik deze ook kan gebruiken voor enkele PC games, hoewel absoluut niet voor zware AAA titels.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben aan het kijken naar iets van maximaal €1000.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
- Mini PC ITX setup, zoals Fractal Design Node 202 (of kant en klare barebones PC zoals de Intel NUC? Of misschien zelfs iets passief gekoeld?)
- SSD
- Mogelijke simpele grafische kaart? Ik weet niet hoe goed on-board gfx kaarten zijn en of deze een beetje te vetrouwen zijn voor het spelen van toekomstige indie games.
Geen
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Klein. Er is niet bijzonder veel ruimte om mijn TV heen, dus wil geen ATX kast
- Snelle startup. Volgens mij moet dit gewoon mogelijk zijn met een goede M2 SSD
- Stil. Wil graag films goed kunnen horen, en vindt ventilatorgeluid storend.
- Bestuurbaar met afstandsbediening. Ik wil hem kunnen opstarten en besturen met een afstandsbediening. HDMI-CEC zou leuk zijn, maar volgens mij werkt dat in de praktijk gewoon niet zo goed en kan ik beter naar een universele remote kijken.
- Mogelijkheid tot gaming. Ik hoef absoluut geen game systeem, maar zou er graag wel wat PC exclusieve indie games op willen kunnen spelen, zoals Disco Elysium, Griftlands, Stellaris, Kentucky Route Zero en misschien Satisfactory.
Nee, standaard is goed genoeg.
Wat verwacht je van ons?[i]
Hebben mensen tips betreft het gebruik van een barebone system zoals een passief gekoelde Zotac? Theoretisch lijken deze mij perfect, maar weet niet of de passieve koeling en specs het wel waard zijn.
Hebben mensen daarnaast ervaringen met het bouwen van een soortgelijke setup met een kleine ITX case zoals de Fractal Design 202 die ze kunnen delen? Ik vraag me af of ik bepaalde aspecten over het hoofd zie.
Hebben jullie tips of het nuttig is voor mij om te kijken of een losse GFX kaart nodig is? Het lijkt mij wel zo goed om een standalone kaart te hebben met zijn eigen RAM, maar ik zie ook goede reviews over de Radeon RX Vega 8 in de Ryzen 3200G.