Toon posts:

Tips voor kleine HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tobis
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 20-09 12:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil weer proberen om een handige kleine HTPC samen te stellen voor onder mijn TV (LG 4k OLED) & surround system.

Jaren geleden had ik ook zoiets gebouwd, maar daar was ik toen vanaf gestapt want ik vond deze HTPC:
  • Veel te groot en lawaaiig (was eigenlijk gewoon een complete ATX kast maar dan horizontaal)
  • Sloom in opstarten (SSD's waren toen nog niet erg betaalbaar)
  • Lastig in gebruik (moet telkens met verschillende afstandbedieningen klooien
Sindsdien ben ik door verschillende media PC oplossingen gegaan zoals de X96, Vero 4K en verscheidene generaties raspberry pi's. Deze hebben mij echter altijd gedoe gegeven, zoals:
  • Onbetrouwbare ondersteuning surround sound
  • Onbetrouwbare ondersteuning video files (de verschillende Kodi's hebben vaak moeite met x265 of 10bit video files)
  • HDMI-CEC werkt soms wel en soms niet
Daarom ben ik weer aan het speuren wat er mogelijk is met een HTPC, die ik zeer gemakkelijk kan gebruiken met de files op mijn NAS.
Daarnaast lijkt het me leuk als ik deze ook kan gebruiken voor enkele PC games, hoewel absoluut niet voor zware AAA titels.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik ben aan het kijken naar iets van maximaal €1000.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Geen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
  • Mini PC ITX setup, zoals Fractal Design Node 202 (of kant en klare barebones PC zoals de Intel NUC? Of misschien zelfs iets passief gekoeld?)
  • SSD
  • Mogelijke simpele grafische kaart? Ik weet niet hoe goed on-board gfx kaarten zijn en of deze een beetje te vetrouwen zijn voor het spelen van toekomstige indie games.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Klein. Er is niet bijzonder veel ruimte om mijn TV heen, dus wil geen ATX kast
  • Snelle startup. Volgens mij moet dit gewoon mogelijk zijn met een goede M2 SSD
  • Stil. Wil graag films goed kunnen horen, en vindt ventilatorgeluid storend.
  • Bestuurbaar met afstandsbediening. Ik wil hem kunnen opstarten en besturen met een afstandsbediening. HDMI-CEC zou leuk zijn, maar volgens mij werkt dat in de praktijk gewoon niet zo goed en kan ik beter naar een universele remote kijken.
  • Mogelijkheid tot gaming. Ik hoef absoluut geen game systeem, maar zou er graag wel wat PC exclusieve indie games op willen kunnen spelen, zoals Disco Elysium, Griftlands, Stellaris, Kentucky Route Zero en misschien Satisfactory.
Ga je overklokken?
Nee, standaard is goed genoeg.

Wat verwacht je van ons?[i]

Hebben mensen tips betreft het gebruik van een barebone system zoals een passief gekoelde Zotac? Theoretisch lijken deze mij perfect, maar weet niet of de passieve koeling en specs het wel waard zijn.

Hebben mensen daarnaast ervaringen met het bouwen van een soortgelijke setup met een kleine ITX case zoals de Fractal Design 202 die ze kunnen delen? Ik vraag me af of ik bepaalde aspecten over het hoofd zie.

Hebben jullie tips of het nuttig is voor mij om te kijken of een losse GFX kaart nodig is? Het lijkt mij wel zo goed om een standalone kaart te hebben met zijn eigen RAM, maar ik zie ook goede reviews over de Radeon RX Vega 8 in de Ryzen 3200G.

Beste antwoord (via Tobis op 01-07-2020 14:13)

• Jivebunny
  • Registratie: november 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Recentelijk een vergelijkbare situatie voorbij gekomen: Mini ITX Gaming PC - Advies over componenten

[Voor 22% gewijzigd door Jivebunny op 01-07-2020 14:04. Reden: Verkeerde topic]

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 22:22
Waarom geen ITX systeem ?

• Tobis
Ik ben niet tegen een ITX systeem, maar vraag me af of het waard is om in plaats daarvan een passief gekoelde barebone te gebruiken.
Maar ik overweeg ook een ITX systeem, maar heb hier geen ervaring mee om deze voor een HTPC te gebruiken dus vroeg me af of mensen hiervoor nog specifieke tips hebben.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Recentelijk een vergelijkbare situatie voorbij gekomen: Mini ITX Gaming PC - Advies over componenten

[Voor 22% gewijzigd door Jivebunny op 01-07-2020 14:04. Reden: Verkeerde topic]

Mi 10T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 2600 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• HeldereM
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18-09 15:47
Voldoet zoiets niet gewoon?

https://m.geekbuying.com/...-128G-MINI-PC-399979.html

Heb die van mij eens getest en 4k werkt. Ik weet niet of het aan je andere eisen voldoet.

En anders een NUC?

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 17:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

Let even op dat indie games niet automatisch betekent dat het ook lichte spellen zijn.
Satisfactory. bv is bijvoorbeeld veel zwaarder voor mijn pc dan de meeste AA spellen.
Stellaris vraagt ook best wel een redelijke cpu (en ik gok ook GPU, maar nooit getest)

Die 2 gaan echt niet samen met een passief gekoeld wat dan ook :)

Zelfde geld voor still en klein, dat is meestal ook niet de beste combinatie ;)

Overigens beetje out of the box.
Maar we zijn de Optical Drive periode redelijk voorbij. En 10 meter lange HDMI kabels kosten ook geen drol.
Er is dus geen echte reden meer om het ding ook bij de tv neer te zetten. De mijne staat bv een verdieping hoger in het hobbyhok. met lange HDMI kabel en USB verleng kabel. Dan hoef je je ook niet meer te beperken tot kleine kasten of koelers.

[Voor 4% gewijzigd door heuveltje op 01-07-2020 14:15]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• Tobis
heuveltje schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:14:
...
Overigens beetje out of the box.
Maar we zijn de Optical Drive periode redelijk voorbij. En 10 meter lange HDMI kabels kosten ook geen drol.
Er is dus geen echte reden meer om het ding ook bij de tv neer te zetten. De mijne staat bv een verdieping hoger in het hobbyhok. met lange HDMI kabel en USB verleng kabel. Dan hoef je je ook niet meer te beperken tot kleine kasten of koelers.
Goed punt.. Weet je of zoiets ook net zo makkelijk in te richten is als een "normale" HTPC?
Als ik een USB verlengkabel gebruik, kan ik deze PC dan ook gewoon opstarten/afsluiten met een afstandsbediening?
Voelt als een redelijk domme vraag, maar heb hier gewoon geen ervaring mee en heen en weer lopen tussen kamers heb ik gewoonweg geen zin in als ik mezelf op de bank gedrapeerd heb.

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Opstarten zou ik gewoon met de knop doen. Neem aan dat je je dan nog niet hebt gedrapeerd hebt. Afsluiten kan natuurlijk gewoon via het besturingssysteem met je muis/tobo?

• Tobis
Thanks voor de feedback, ik ga kijken naar de mogelijkheden om gewoon een lange HDMI kabel te leggen.
Anders ga ik de tips van het andere ITX suggestie topic gebruiken :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jaapsander
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 14-09 20:58
Kleine tip, een aan/uit schakelaar is niets meer dan een kortstondige sluiting tussen 2 pinnetjes op je moederbord. Je kan zelf met wat dunne kabels en een deurbel je aan/uit schakelaar op een andere plek monteren. Met het geld dat je bespaard om geen htpc case en stille componenten te hoeven kopen kun je zelfs nog wel iets eleganter bedenken (wifi schakeling met voicecontrol oid)

En als alternatief een Nvidia schield + game streaming?

[Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 02-07-2020 08:31]

• Janoz
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 17:14

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

PC kun je natuurlijk ook met WOL aanzetten

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee