Macbook Pro 16" AMD 5500m grafische problemen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 03-07 23:06
Ik ervaar met mijn macbook geregeld issues wanneer mijn macbook de AMD Radeon Pro 5500M gebruikt (zie screenshot hieronder) dit gebeurd soms op bepaalde onderdelen in verschillende ui componenten zoals inspector in chrome. Maar bijvoorbeeld ad.nl bijna 90% van de site.

Het gebeurd niet altijd. En een reboot of opnieuw starten heeft weinig nut. Alleen forceren dat hij de Intel gfx kaart gebruikt. (is zowel op extern scherm als laptop en kan er dus screenshots van maken.)

Iemand hier bekend mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nO6QWP5GXDO52P1lGeraB8yqWs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNNCyeQXaoZsYpTKuf1vjNvG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YxlmYs4zEMYZbtfcbaOrrmw4WQ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/he30GvjNQ6TeUyrkF1iwoaAa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat-Juh
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-06 11:55

Pat-Juh

Patrick

Gebeurd het enkel binnen chrome of ook daarbuiten? Als het enkel daarbinnen is vermoed ik een fout in Chrome, indien het overal kan gebeuren vrees ik een defect gpu of vram chip. Eventueel een frisse installatie van Mac OS proberen om verdere softwarematige Issues uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
Gebeurd ook in andere applicaties. Gek genoeg is het nu weer even weg. tewijl ik wel op de AMD zit en niet op integrated graphics

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:17
Bij mij was het de interne grafische kaart (binnen een week...).

Maak eerst eens een andere gebruiker aan, en doe daar een test. Je kan het gebruik van de AMD Radeon forceren door in Systeemvoorkeuren > Energiestand > Automatische Videokeuze uit te zetten.

Kijk of het bij deze (nieuwe) gebruiker ook optreedt. Maak er een video en foto van!

Dan zo snel mogelijk afspraak maken om het te laten repareren (onder garantie!).

Als je hem gaat inleveren zorg er dan voor dat op het bureaublad de videos's foto's staan (je zal zien dat als je hem inlevert het probleem niet optreedt). Zet hem ook ergens online en plaats de link op een papiertje die je bij het reparatierapport laat voegen.

[ Voor 23% gewijzigd door MacFeek op 01-07-2020 14:53 ]

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Voor de duidelijkheid: zijn dit echt screenshots, of foto’s van het beeldscherm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr3000
MacFeek schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:51:
Bij mij was het de interne grafische kaart (binnen een week...).

Maak eerst eens een andere gebruiker aan, en doe daar een test. Je kan het gebruik van de AMD Radeon forceren door in Systeemvoorkeuren > Energiestand > Automatische Videokeuze uit te zetten.

Kijk of het bij deze (nieuwe) gebruiker ook optreedt. Maak er een video en foto van!

Dan zo snel mogelijk afspraak maken om het te laten repareren (onder garantie!).

Als je hem gaat inleveren zorg er dan voor dat op het bureaublad de videos's foto's staan (je zal zien dat als je hem inlevert het probleem niet optreedt). Zet hem ook ergens online en plaats de link op een papiertje die je bij het reparatierapport laat voegen.
Haha goede tips vooral voor het reproduceren en bewijzen van het issue.
Zo geen zin om de laptop in te leveren en tijd kwijt te zijn maar ok. Thanks
JeroenTheStig schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 19:10:
Voor de duidelijkheid: zijn dit echt screenshots, of foto’s van het beeldscherm?
Ja vond ik ook apart maar als het de GFX kaart is wel logisch anders zou het het scherm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14-06 13:53
mr3000 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:43:
[...]

[...]

Ja vond ik ook apart maar als het de GFX kaart is wel logisch anders zou het het scherm zijn.
Ja beter om te laten repareren in garantie tijd (als je die hebt) dan te lang wachten en dat Apple moeilijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Nu online
mr3000 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:43:
[...]

[...]

Over het algemeen zijn artifacts die door een hardwarematig defect worden veroorzaakt (zoals een rotte videokaart) niet zichtbaar op screenshots. Vandaar mijn vraag. Als ze inderdaad zichtbaar zijn op screenshots, dan zou ik als ik jou was een clean install van je installatie er op willen wagen, want de kans is vrij groot dat het een softwarematig issue is.

[ Voor 6% gewijzigd door JeroenTheStig op 02-07-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
@JeroenTheStig dat is toch niet zo. Wat in een screenshot zichtbaar is, is gegenereerd door de grafische kaart. Als het niet zichtbaar is op een screenshot, dan weet je dat het na de grafische kaart fout gaat, zoals een kabel, koppeling of monitor.

Hoewel het inderdaad erg vervelend is om je Mac kwijt te zijn voor zeker een week, is het wel aan te raden (na uitvoeren van eerder genoemde testen) om het zo snel mogelijk te laten repareren. Zeker omdat je Mac zo nieuw is.

===

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenTheStig
  • Nu online
MacFeek schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:29:
@JeroenTheStig dat is toch niet zo. Wat in een screenshot zichtbaar is, is gegenereerd door de grafische kaart. Als het niet zichtbaar is op een screenshot, dan weet je dat het na de grafische kaart fout gaat, zoals een kabel, koppeling of monitor.

Hoewel het inderdaad erg vervelend is om je Mac kwijt te zijn voor zeker een week, is het wel aan te raden (na uitvoeren van eerder genoemde testen) om het zo snel mogelijk te laten repareren. Zeker omdat je Mac zo nieuw is.
Mea culpa, ik was altijd in de veronderstelling dat gpu-glitches niet zichtbaar zijn op screenshots. Ik heb er even verder naar gezocht en ik zat idd fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacFeek
@JeroenTheStig geen probleem :)

===

Pagina: 1