_Arthur schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 12:54:
Betonpannen van 35 jaar oud; ik zou ze dan vervangen, zeker nu ze er toch al af gaan. Dan is nieuwe leggen alleen maar de kostprijs van de dakpan extra. Anders heb je over x-jaar nogmaals de arbeidskosten voor het leggen van nieuwe pannen + de pan zelf.
En wilde je het hele dak vervangen of wil je de isolatie leggen op je bestaande dakbeschot? En welke isolatiewaarde (Rd) wil je gaan behalen? Met een renovatieplaat met een Rd van 6,45 (142mm dik) zit je al rond 30 euro (inc btw) per m2.
Met die 5000 ga je het zeker nooit redden. 7k vind ik ook al aan de lage kant.
En als je dak hoger komt te liggen, dienen ook al je goten aangepast te worden.
[...]
Dat is als heel je dak er af gaat. Tenzij je dus je huidige dakbeschot laat liggen daarbovenop gaat na-isoleren.
Ja dat ben ik met je eens hoor, we hebben inmiddels ook de knoop doorgehakt dat we sowieso voor nieuwe pannen gaan. Da's volgens beide offertes zo'n 1500 euro extra. Dat bedrag kunnen we sowieso nog wel (moeten) vinden.
M'n verbazing & zorg is vooral het grote prijsverschil tussen de twee offertes en tussen de hoogste offerte en de indicaties die ik online vind bij o.a. vereniging Eigen Huis en MilieuCentraal.
Het hele dak hoeft níet vervangen te worden, al het hout zou nog goed zijn en daarvoor zijn op beide offertes dus geen kosten gerekend. Dus het gaat echt enkel om plaatsen van PIR isolatieplaten met evt. een meerprijs van 1500 euro voor nieuwe dakpannen.
Rd van 6,45 gaat hier jammer genoeg sowieso niet haalbaar zijn ivm beschermd stadsgezicht (dan wordt het dak te hoog in verhouding tot dat van de buren). We denken eerder aan Rd van 4, dat noemt MilieuCentraal meen ikk 'goed geïsoleerd'. Met Kingspan Renova TP10-platen komen we dan aan platen van 84 tot 95 mm. Online kom ik daarvoor prijzen tegen van resp. 48,50 en 53,75 euro. Dat s zo'n 30 euro duurder dan het goedkoopste isolatiemateriaal. Dakoppervlak is ca. 70 m2, dus meerkosten tov de goedkoopste isolatie zou dan zo'n 2100 euro zijn.
Volgens de calculator van Eigen Huis (
https://www.eigenhuis.nl/...ijzenindicator/isolatie#/) zou de hele klus rond de € 4690 tot € 5180 (inclusief btw) moeten kosten. Dan kom je rond de 7000 - 7500 euro max en niet aan ruim 13.000 euro (in beide gevallen reken ik dan even excl. nieuwe dakpannen, omdat die dakpannen geen meerwerk opleveren, alleen hogere materiaalkosten).
Ook bij MilieuCentraal etc. lees ik dit soort prijzen als ik omreken naar een dak van 70 m2.
Goten aanpassen: kan dát dan wellicht erg in de papieren lopen?
Ik kan er gewoon niet goed bij hoe je puur met manuren van 7.500 naar 13.500 euro komt. Als het moet, dan moet het... maar een smak geld over de balk smijten gewoon omdat de aannemer denkt dat we het wel kunnen missen... dat dan weer liever niet.
[
Voor 6% gewijzigd door
Purk80 op 04-07-2020 12:34
]