Windows performanceprobleem na RAM upgrade

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-05-2024
Ik heb gisteren 2x4 GB geheugen bij een bestaande 2x4 GB geheugen gestoken. Merk is hetzelfde, type en zelfs serienummer is precies hetzelfde. Windows detecteert de RAM-verandering, dus alles lijkt in orde.

Nu het probleem: Windows start en sluit opeens ontzettend traag, significant veel trager dan voordat ik het extra geheugen toevoegde.

Ik heb het geheugen getest in Memtest86. Geen errors na een aantal rondes. Ik heb de BIOS upgedate, drivers upgedate, geen verandering.

Het rare is dat na het initiele langzame opstarten van Windows, je nog een paar minuten van allesomvattende irritante traagheid moet doorstaan maar dan de pc gewoon op volle toeren begint te draaien, geen enkele vertraging meer met browsers, software, enz. Tot je Windows weer afsluit en alles weer opnieuw begint.

Iemand nog een andere suggestie dan Windows maar herinstalleren (tegelijkertijd een goede gelegenheid om een SSD toe te voegen) en hopen dat dat het oplost? Thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door vinciguerra op 01-07-2020 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Welk ram, welke CPU, welk moederbord?
Staat fastboot aan?
HDD of SSD?

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zet je je pc echt uit of gooi je hem in een slaap stand? Want bij optie 2 moet hij nu simpelweg meer geheugen naar disk wegschrijven bij afsluiten en weer terughalen bij opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:50

nelizmastr

Goed wies kapot

Gomez12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 01:57:
Zet je je pc echt uit of gooi je hem in een slaap stand? Want bij optie 2 moet hij nu simpelweg meer geheugen naar disk wegschrijven bij afsluiten en weer terughalen bij opstarten.
In Windows 10 bestaat afsluiten ook niet echt meer. Daar zijn slaapstand en afsluiten bijna gelijk aan elkaar. Beste optie is een volledige herstart. Niet afsluiten dus, maar opnieuw opstarten.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:11
Toch maar het geheugen geupgrade in dat ouwe ding? Processor upgrade PC 2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Wim-Bart schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 01:43:
Welk ram, welke CPU, welk moederbord?
Staat fastboot aan?
HDD of SSD?
Geheugen: 2x 4GB DDR-3 1600 PC-3 12800 1600 Mhz (hetzelfde type dat er al in zat)
CPU: Intel Core i5 4670
Moederbord: Dell 0PC5F7

Fastboot staat aan.

HDD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Gomez12 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 01:57:
Echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Uszka schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 07:19:
Toch maar het geheugen geupgrade in dat ouwe ding? Processor upgrade PC 2008
:) Andere pc. Ook redelijk oud, maar ook weer niet zó oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27

Tazzios

..

en wat als je de bankjes er weer uit haalt?
en indien dat scheelt wat combinaties probeert van oude en nieuwe bankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Tazzios schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 09:28:
en wat als je de bankjes er weer uit haalt?
en indien dat scheelt wat combinaties probeert van oude en nieuwe bankjes.
Nieuw geheugen er weer uit gehaald, probleem blijft. Geheugen wat random omgewisseld, probleem blijft.

Oftewel, geheugen lijkt wel de aanleiding (anders wel extreem toevallig), maar niet het probleem, want met het oude geheugen gebeurt nu hetzelfde. Is het denkbaar dat er iets blijvends mis is gegaan met Windows op het moment dat die de upgrade detecteerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 19:20
Misschien denk ik er vreemd over, maar ik zie niet direct waarom alleen het geheugen kan zijn?

Zoals je zegt zit er nog geen SSD in. Dat is wel een must tegenwoordig om enige performance te krijgen nu.

Wat ik verder nog kan bedenken tot het geheugen is dat je Dual Channel nu niet meer hebt en ik vermoed dat je moederbord geen Quad Channel ondersteund. Hier verlies je dus performance mee.

Verder is mij niet duidelijk wat je allemaal voor werkzaamheden doet op de computer (gamen, office/internet, videobewerken etc) maar ik zou een SSD zeker installeren en daarna zorgen dat je alle drivers bijwerken (vooral de chipset, sata, etc)

[ Voor 4% gewijzigd door Wylana op 01-07-2020 14:40 ]

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
Wylana schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:38:
Misschien denk ik er vreemd over, maar ik zie niet direct waarom alleen het geheugen kan zijn?

Zoals je zegt zit er nog geen SSD in. Dat is wel een must tegenwoordig om enige performance te krijgen nu.

Wat ik verder nog kan bedenken tot het geheugen is dat je Dual Channel nu niet meer hebt en ik vermoed dat je moederbord geen Quad Channel ondersteund. Hier verlies je dus performance mee.

Verder is mij niet duidelijk wat je allemaal voor werkzaamheden doet op de computer (gamen, office/internet, videobewerken etc) maar ik zou een SSD zeker installeren en daarna zorgen dat je alle drivers bijwerken (vooral de chipset, sata, etc)
Voor de duidelijkheid: er is een extreem performanceverlies tijdens het opstarten tussen gisteren (voordat ik aan het geheugen ging klooien) en vandaag. Gisteren zat er ook al een HDD in. Dus dat er in het algemeen meer uit te halen valt met een SSD is me duidelijk, ik probeer alleen te achterhalen wat er nu precies mis gegaan zou kunnen zijn door iets wat ik gedaan heb.

Qua performance de rest van de tijd is er niets veranderd, dus qua werkzaamheden geen probleem: nadat Windows eenmaal eindelijk opgestart is, is het probleem weg. Alleen die eerste vijf minuten zijn traag als dikke stroop en dat is, tsja, erg irritant.

Ik ga er binnenkort een SSD instoppen en dan waarschijnlijk ook Windows herinstalleren. Ik laat weten hoe het er dan voor staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Even kort antwoord; zet je pagefile uit (weg) in Windows, herstart de machine, gooi dan daadwerkelijk pagefile.sys weg van je disk, zet machine uit, prik alle geheugen erin, start machine, kijk eens of het "euvel" met de vertraging opnieuw optreedt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kh65
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-05 09:10
Een ander advies heb je nog niet echt uitsluitsel over gegeven:
Heb je de machine al eens 'Opnieuw opstarten' echt opnieuw opgestart?
Daarnaast: Heb je al even in de BIOS gekeken naar memory timings?
Zou niet heel veel uit moeten maken, maar toch...
Desnoods zelfs BIOS een keer naar save/defaults resetten.
Dan kijken of hij nog steeds zo traag is (eerst met 2x4GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
kh65 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:57:
Een ander advies heb je nog niet echt uitsluitsel over gegeven:
Heb je de machine al eens 'Opnieuw opstarten' echt opnieuw opgestart?
Daarnaast: Heb je al even in de BIOS gekeken naar memory timings?
Zou niet heel veel uit moeten maken, maar toch...
Desnoods zelfs BIOS een keer naar save/defaults resetten.
Dan kijken of hij nog steeds zo traag is (eerst met 2x4GB).
Opnieuw opgestart geprobeerd. BIOS naar default ook,memory opties kon ik niet vinden in het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
MAX3400 schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 14:54:
Even kort antwoord; zet je pagefile uit (weg) in Windows, herstart de machine, gooi dan daadwerkelijk pagefile.sys weg van je disk, zet machine uit, prik alle geheugen erin, start machine, kijk eens of het "euvel" met de vertraging opnieuw optreedt.
Dit was de oplossing! Geen idee wat ik nou gedaan heb :), maar deze stappen gevolgd en Windows laad-tijd is weer als vanouds. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinciguerra
PC loopt inderdaad weer als vanouds, ook vandaag weer, nogmaals dank; ik was hier zelf nooit achter gekomen.. Nog even een vraagje: moet ik de pagefile settings nu weer terugzetten naar oorspronkelijke settings., of gewoon uitlaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:59
@vinciguerra Bij voldoende ram geheugen zou het theoretisch niet uit moeten maken. Geloof dat het bij mij wel nog aan staat ook al heb ik 32GB aan ram in mijn pc zitten.

Je zou het pagefile weer aan kunnen zetten. Krijg je weer problemen, dan weer zoals beschreven uitvoeren en uit laten staan. Maar verwacht dat het weinig gaat doen zolang je RAM niet vol loopt.
Pagina: 1