Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Processor upgrade PC 2008

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vinciguerra
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 08-04 21:18
Ik heb een PC uit 2008 die ik graag zou willen upgraden, toen redelijk high-end, inmiddels logischerwijze niet meer. Draait nu lichte klusjes in een hoekje van de kamer (zichzelf verversende websites voornamelijk), maar begint zelfs daar wat moeite mee te hebben. Ik zou natuurlijk een nieuwe pc kunnen kopen, maar ik heb ontdekt dat ik een beetje klussen met pc's eigenlijk wel erg leuk begin te vinden, dus laten we deze geplande upgrade meer een (leerzame) hobby noemen dan een strak kosteneffectief plan. Doel is een pc die weer eventjes een tijdje onderin het spectrum meekan.

Moederbord: Asus P5K 775
Processor: Intel Core 2 Quad Q9300
Geheugen: er zit 2x2 GB in. 2 slots vrij, ik heb via Ebay tweedehands voor vrijwel niets nog 2x2 GB identiek merk, type etc gevonden. Dus die kan van 4 naar 8 GB.

Verder 450W voeding, NVIDIA Geforce 9600GT videokaart. Ik game er niet mee, dus bestaande videokaart is verder prima.

Ik zou het liefst alleen een processor upgrade willen doen, maar loop dan (neem ik aan) tegen de beperkingen van het moederbord op. Ik heb gegoogled welke Intel processoren op dit moederbord kunnen, maar volgens mij zit daar weinig bij dat beter is dan wat er nu in zit. Dus moederbord moet dan ook vervangen.. Iemand suggesties met betrekking tot specifieke typen processor en/of moederbord waar ik mee aan de slag kan? Dan kan ik zelf op zoek naar nieuw dan wel gebruikt. Hartelijk dank alvast (sowieso voor dit forum, erg leerzaam allemaal)!

Alle reacties

• Baloes
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 17:28
Een processor upgrade gaat je idd niet veel meer opleveren. Heb je al een SSD in je systeem zitten? Dat maakt hem wel sneller/responsiever. Dat DDR2 geheugen op ebay zou dan niet meer dan 15 euro moeten kosten. Merk je nu dan dat je geheugen tijdens de uitgevoerde taken op 100% zit? Dan zou die upgrade kunnen helpen. Je zou op "jacht"kunnen gaan naar 2e hands onderdelen idd. Best leuke sport. Je kunt voor weinig (<100) hier en daar leuke upgradesetjes vinden (socket 1150/1155) waar je zeker wel weer een tijdje mee vooruit kan. Als je voeding ook 12 jaar oud is zou je er misschien aan kunnen denken om die ook te vervangen.
Nieuw is tegenwoordig ook niet zo duur meer. Voor 130 euro heb je al een ryzen quadcore CPU met mobo en RAM. Alleen moet je dan zeker de voeding vervangen.

• vinciguerra
Baloes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:36:
Een processor upgrade gaat je idd niet veel meer opleveren. Heb je al een SSD in je systeem zitten? Dat maakt hem wel sneller/responsiever
Goede tip. Draait nu nog op een HDD
Baloes schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 14:36:
Dat DDR2 geheugen op ebay zou dan niet meer dan 15 euro moeten kosten. Merk je nu dan dat je geheugen tijdens de uitgevoerde taken op 100% zit? Dan zou die upgrade kunnen helpen.
Kostte een tientje ofzo. Wordt wel extreem economy geshipped dus die heb ik pas over een tijdje binnen. Geheugengebruik zat idd permanent boven de 85% als alles nog wel liep, als de zaak begon te stotteren dus wellicht hoger.
[b]Baloes in "Processor upgrade PC 2008"
Je zou op "jacht"kunnen gaan naar 2e hands onderdelen idd. Best leuke sport. Je kunt voor weinig (<100) hier en daar leuke upgradesetjes vinden (socket 1150/1155) waar je zeker wel weer een tijdje mee vooruit kan.
Als je voeding ook 12 jaar oud is zou je er misschien aan kunnen denken om die ook te vervangen.
Nieuw is tegenwoordig ook niet zo duur meer. Voor 130 euro heb je al een ryzen quadcore CPU met mobo en RAM. Alleen moet je dan zeker de voeding vervangen.
Da's niet veel inderdaad! Heb je concrete aanbeveling wat betreft type CPU+moederbord-combo?
Voeding vervangen had ik niet aan gedacht! Want 12 jaar oud dus sowieso niet zo betrouwbaar meer? Of niet compatibel met nieuwe hardware?

Thanks!

• Baloes
Zoiets als dit :

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 3 1200 (12nm) Wraith Stealth koeler Boxed€ 59,95€ 59,95
1MoederbordenAsus Prime A320M-K€ 47,-€ 47,-
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB€ 30,99€ 30,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 137,94

Je voeding is idd niet compatibel met deze nieuwe hardware. En 12 jaar.. Dan hebben de meeste voedingen uit die tijd wel hun beste tijd gehad.

De processor is overigens 2e hands hier en daar nog wel voor een leuk prijsje te scoren. Heeft geen interne GPU dus altijd een videokaart nodig. Als je goedkoop aan een r3 2200G kunt komen dan heb je ook geen videokaart meer nodig. Is weer een stukkie zuiniger.

Overigens zag ik ook nog dit dingetje staan :

V&A aangeboden: Basis PC /Basis voor NAS

Zou ook voldoende moeten zijn voor jouw taken. Ff iets groter SSDtje er in en je bent klaar. Kun je je oude pc misschien voor een paar 10tjes in de verkoop gooien (niet oneerbiedig bedoeld overigens).

[Voor 9% gewijzigd door Baloes op 23-06-2020 15:13]

• vinciguerra
Duidelijk, kan ik mee aan de slag!

En thanks voor de tip over die nieuwe kast, maar deel van de uitdaging is meer het zelf samenstellen dan het geld op zich. Ik heb thuis en op kantoor werk-gerelateerd inmiddels een heel leger aan pc's staan die ik altijd heb laten assembleren door winkels.
Recent zelf een desktop in elkaar gezet, was eigenlijk best leuk en smaakte naar meer. Een beetje sleutelen aan deze oude kast is dus ook vooral goed leerproject voor het in de toekomst up to date houden van die andere pc's.

• Baloes
Ah een hobbyist :) Dan zou ik idd zeggen Happy hunting en knutsel ze :)

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 22:41
Heb je dat ding altijd aanstaan?

Want met 80 watt idle (wat helemaal niet zo veel is voor zo’n oud systeem, zit je aan 700 kWh per jaar, € 175.

https://silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?t=47943

Stroomverbruik wordt vaak vergeten als men lang met oude systemen wil doen.

https://www.cpubenchmark....n-3-3100/1044vs3629vs3715

Een dual core Athlon 300G(E) is al 2 tot 2,5x zo snel, laat staan een 3100 (2,2 tot 6x) en beide een stuk zuiniger.

Een 300G doet zo’n 20 watt in idle: https://www.guru3d.com/ar...e-and-240ge-review,5.html

• vinciguerra
Goed punt! Des te meer reden voor een upgrade..
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True