Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-03 20:30
Om mijn computer de nodige upgrade te geven heb ik onlangs een nieuwe videokaart gekocht: de Gigabyte GeForce GTX 1660 SUPER OC 6G. Uiteraard heb ik er rekening mee gehouden dat hij in mijn moederbord (Asus P8B75-M) past en dat mijn voeding (OCZ Modxstream pro 600w) voldoende vermogen heeft. Het viel me bij de aankoop al wel op dat er een 8-pins pci-e kabel nodig was en ik alleen over een 6 pins connector beschikte, maar het leek erop dat dit soort kabeltjes gemakkelijk online te vinden waren.

Dat blijkt vies tegen te vallen. Ik kan geen kabel vinden die zowel in mijn voeding past als in mijn videokaart. In mijn poging de boel draaiende te krijgen heb ik de volgende twee kabels gekocht:

https://www.onlinekabelshop.nl/pcie-8-pins-v-pcie-8-pins-6-2-m-voedingsadapter-0-30-meter
https://www.amazon.nl/dp/B00A98T5XG?ref_=pe_19967891_422502961_302_E_DDE_dt_1

Dit past allemaal. De stekker van de adapter (link 1) past in mijn voeding en de stekkers van de silverstone kabel passen in de adapter en in mijn videokaart, maar helaas krijg ik toch de melding "Please power down and connect the PCIe power cable(s) for this Graphics Card".

Nu kan ik verschillende redenen bedenken waarom het niet werkt.

De Silverstone kabel heeft een 8-pins uiteinde en twee 6+2 pins. Mijn videokaart heeft maar 1 stekker nodig. Is het een probleem dat er dan 1 uiteinde ongebruikt bijhangt?

Is de adapter te zwak..?

De Silverstone kabel past niet in mijn voeding. Zie afbeeldingen. Het lijkt erop dat mijn voeding alleen ruimte heeft voor EPS-kabels (afbeelding 1: vlnr en van boven naar beneden: vierkant, rond, rond, vierkant, rond, vierkant, vierkant, rond) en mijn videokaart alleen voor PCI-e (afbeelding 2: rond, rond, rond, vierkant, vierkant, vierkant, rond, rond 8)7 ). Vreemd genoeg past de adapter (link 1) wel in mijn voeding. Kabels met een 8-pins EPS aan de ene kant en een 8-pins PCI-e lijken er niet te zijn, terwijl ik ook bij andere voedingen alleen EPS-ingangen zie. Ik denk dus niet dat het aan mijn voeding ligt. Of mis ik iets?

Weet iemand een oplossing? Nog een andere kabel? Een andere voeding? Of toch een videokaart met een 6-pins aansluiting (wat ik nu heb)?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-vus5h2w2UhDgokd2dDHUw8qssc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yAK8EXuP6B9100F72Z4c1Ovc.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yMgIKKxKQSfb-mN15wGzaMupm3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2Dv4r6aTk4YItRDUEYhZdYPA.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:11
Kabels van verschillende merken voedingen zijn niet onderling uitwisselbaar. Daar krijg je kortsluiting en schade van.
Aangezien je voeding meer dan 10 jaar oud is en niet van geweldige kwaliteit zal die niet erg betrouwbaar meer zijn. Tijd voor een nieuwe. pricewatch: Cooler Master MWE Bronze 450W V2 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Niet dat ik hem nog zou gebruiken met deze leeftijd, maar de voeding heeft toch gewoon de benodigde kabels (6+2), of ben je die kwijt?
Gewoon een 6 naar 8 pin adapter had anders ook wel gewerkt.
Ook niet aan te raden, maar beter dan de verkeerde kabel aan proberen te sluiten, ik hoop dat je videokaart nog heel is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joepkoopman
Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga maar eens op zoek naar een nieuwe voeding. De 6+2 kabel heb ik inderdaad niet (meer). Geen idee of ik die ooit gehad heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:41
Pak een bitfenix, dan ben je relatief goedkoop klaar en heb je toch genoeg power, zelfs als je de 450 watt varriant pakt. Modulair is leuk in behuizingen met raampje, maar nergens voor nodig. Let even op soms is de 550 watt varriant goedkoper!
Pagina: 1