Ik zie door de bomen het bos de zonnepanelen niet meer.
Okee, serieus: ik ben bezig met zonnepanelen aanschaffen. Maar ik ben helemaal lost met wat ik zou mogen verwachten van efficiëntie, in de zin van Wp naar kWh/jaar, veroorzaakt door die bomenpartij voor de deur (18 en 20m hoog).
Zelf heb ik natuurlijk al een en ander zitten uitzoeken:
Wat denken jullie van mijn situatie?
Huis met pinnetje, onder = zuid, dus oriëntatie is eigenlijk best mooi met 142 graden. Dak ongeveer 30 graden helling. Er is ruimte voor een rij panelen portrait onder de dakkapel (2m10 ofzo), en erboven kan ook, geen verdere obstakels behalve de zichtbare. Huis is 5,40 breed, en afstand van bovenkant dakkapel tot nok is 11 pannen (3,30m).
Wat ik tot nu toe overweeg:
Okee, serieus: ik ben bezig met zonnepanelen aanschaffen. Maar ik ben helemaal lost met wat ik zou mogen verwachten van efficiëntie, in de zin van Wp naar kWh/jaar, veroorzaakt door die bomenpartij voor de deur (18 en 20m hoog).
Zelf heb ik natuurlijk al een en ander zitten uitzoeken:
- Lezen op internet: gaat vaak over 85-90%
- Offerte gevraagd: die zegt 97% (met SolarEdge)
- Zelf simuleren in PV*SOL (kom ik op 85-90%)
- Beetje neuzen/vergelijken op PVoutput, gaat dikwijls over de 100% de laatste jaren (al waren die jaren wel erg goed qua zon en vaak schadow:no...)
Wat denken jullie van mijn situatie?
Huis met pinnetje, onder = zuid, dus oriëntatie is eigenlijk best mooi met 142 graden. Dak ongeveer 30 graden helling. Er is ruimte voor een rij panelen portrait onder de dakkapel (2m10 ofzo), en erboven kan ook, geen verdere obstakels behalve de zichtbare. Huis is 5,40 breed, en afstand van bovenkant dakkapel tot nok is 11 pannen (3,30m).
![]() | ![]() | ![]() |
Wat ik tot nu toe overweeg:
- Bij voorkeur gebruiken we alleen de ruimte boven de dakkapel vanwege uiterlijk. Ik denk dat er daar 8 kunnen (2x3 + 2 landscape). Dat is qua schaduw ook de beste plek lijkt me. Stel dat ik mijn 3200kWh/jr wil opwekken, dan heb ik al 8x400Wp panelen nodig als ze 100% omzetten. 400 Wp is niet echt de sweet spot qua paneelprijs...
- Als ik er boven en beneden de dakkapel 5 in portrait doe, van 330 Wp ofzo, en ze zetten 95% om, dan zit ik prima. Maar als ze toch maar 85% ofzo halen, das weer zonde, had ik beter 360/370 kunnen nemen wellicht...
- Of ik gooi er daar nog 2 landscape 330 Wp bovenop, dan zal ik vast goed zitten. Of juist een slechte investering als ze toch naar 95% of 100% gaan...
- Of ik doe het helemaal verkeerd, en moet niet streven naar perfectie, want de salderingsregeling gaat er toch langzaam uit en dan hoeft al die extra kWh in de zomer niet meer...