Toon posts:

Zonnepanelen - wat is realistisch kWh rendement?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• memorynl
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 07:41
lothar schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:56:
Je kan ook nog op de andere kant panelen leggen, dat kan op dezelfde omvormer zo’n beetje dus je Hebt weinig extra kosten. Ook gunstig voor einde salderen.
Je kan ook gaan voor 10 sunpower panelen die zouden wellicht passen maar zijn enorm duur https://zonnepanelendisco...ck-frame-e20-327-561.html
Kan je beter voor 8 op elke kant gaan.
Hmm, dat is de moeite waard om eens naar te kijken. De hellingshoek achter is wel stijler (40 graden meen ik), dus echt minder gunstig denk ik. Maar weer een avondje prutsen met PV*SOL geloof ik >:)
busscherski schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 00:08:
...
Hoe heb je de hoogte van die bomen eigenlijk gemeten?
...
Ik denk dat ik een string omvormer zou kiezen en 8 panelen zuidoost en 8 noordwest leggen.
Zelf een inclinometertje geklust, zoals deze: https://www.instructables...From-Classroom-Materials/.
Die 8 achter is dus inderdaad iets om naar te kijken, ik weet niet of dat past, maar misschien wel 6 + 6 of 8+6.

Maar daarna denk ik dat ik weer dezelfde afweging te maken heb als eerder; welke getallen moet ik de meeste waarde aan hechten qua opbrengsten Wp --> kWh? Wat zijn jullie eigen ervaringen daarmee? Bijv. verschil tussen geoffereerde en gerealiseerde opbrengsten? En/of ervaringen met schaduw daarbij?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Nu online
@memorynl
rendement van nederland.
sommige gebruiken sunnydesign of pvgis
leuk maar niet accuraat. (zit er een 10 tot 20% vaak onder als het moet zijn. ook een erg grove berekeing)

iets dichter bij de werkelijkheid.
(volgens mijn ervaring)
dit doe je het handigste met de kWh/kWp per jaar.
dus 1000kWh/kWp = 1kWh per jaar met 1Wp.

men zoekt eerst uit wat je 100% is op vol zuid met perfecte hoek.
dit gaat het simpelste door naar de zon uren te kijken.

in het 1070 gebied, haalt men ongeveer 1100kWh/kWp tot 1200kWh/kWp per Wp per jaar.
(en als je heel dicht bij de kust zit kom je tot bijna 1300kWh/kWp.)
in het 980 gebied haalt men ongeveer 1000kWh/kWp.
dan kun je grof weg je 100% wel schatten.

dan neem je de afweiking van zuid + de dakhoek.

en dan weet je grofweg wat het schaduwloos moet opbrengen.

schaduw, dat is een hele moeilijke en een lastige.
maar die word vaak zwaar overschat en veel te veel problemen in gezien.
voorbeeld: heb je schaduw van een schoorsteen (zoals ik zie op jouw dak)
dan heb je daar last van en aardig wat minder opbrengst, alleen gebeurd die minder opbrengst als de zon al zo schuin op je panelen schijnt dat je dan toch al weinig opbrengst had.
dus je verliest heel veel van heel weinig, of te wel maakt geen bal uit. ;)

ik heb zelf panelen op oost en west liggen:

oost is in volle schaduw om 17:00 en west krijgt pas zon om 11:00.
dus dat is erg veel schaduw.
(dipje om 7:30, dat is een grote kerk op 40 meter afstand en de zon gaat even langs de toren af.
en om 21:00 staan er een paar grote bomen op 30 meter afstand.
dus best veel schaduw. )

ik bereken per dag mijn kWh/kWp per jaar (door dagwaarde met 365dagen bij elkaar op te tellen.)
dan krijg je deze grafiek:

( http://members.home.nl/vr...h%20kwp%20365%20groot.jpg
beter leesbaar. ;) )
kan wel vertellen waarom ik een dipje had, en waarom ik nu hoger zit, maar is even niet belangrijk voor het verhaal.
ik scoor nu dus een ruime 850kWh/kWp.
de 100% van mijn omgeving (tilburg) is 1100kWh/kWp.
het % van de dakhoek en richting is ongeveer 80%
1100 x 0,8 = 880kWh/kWp.
(ik verlies waarschijnlijk een 10 tot 20kWh/kWp per jaar aan schaduw van kerk en bomen.
dit kun je pinda's noemen.
het meeste zit gewoon in oost/west.)

ik heb ook nog 4 panelen op het schuurtje liggen:

dit dak is op noord gericht, ja noord (met een kleine hoek gelukkig)
met veel schaduw er om heen van mijn huis en de schuur achter mijn huis.
en dunne boom op zuid.
en het zijn ook nog 4x190Wp=760Wp op een 500W omvormer (die had ik nog over van ander project.)
dit topt redelijk veel af in de lente.
en ik haal nog steeds 830kWh/kWp met die panelen.

als ik dan jouw foto's zie: ja er is wat schaduw, maar dit is zo weinig verlies per jaar, geen problemen dus.
bereken eens je 100% en wat je dak minder opbrengt door hoek en richting.
trek dan 20kWh/kWp af voor de schaduw en je hebt een vrij realistische schatting. :)
als je dat hebt gedaan kan ik je wel een aantal trucjes leren om een leuke set samen te stellen. ;)

(solaredge pas gebruiken als je echt niet iets anders kan.
het levert gewoon weg 0% extra op maar maakt verlies alleen iets kleiner.
maar als je verlies niet groot is heeft het geen echte nut behalve duur zijn.
sommige mensen kikken wel op kunnen loggen per paneel, heb gelukkig geen last van die fetisch. ;)
maar vergeet het ook niet, kan misschien een oplossing voor je zijn. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee