Toon posts:

Ondergrondse mancave in achtertuin - mag dit? / tips?

Pagina: 1
Acties:

• dvdk126
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
Hoi, ik heb een eigen woning met een achtertuin.

Op YouTube kwam ik dit tegen: YouTube: Backyard UNDERGROUND Apocalyptic BUNKER

Mijn plan is om twee zeecontainers ondergronds te plaatsen, en daarna er weer zand over heen te gooien.
Het liefst wil ik dit een professioneel bedrijf laten doen die dit vaker heeft gedaan (ook i.v.m. water), maar deze kan ik helaas niet vinden, dus wellicht moet ik meerdere bedrijven gaan contacteren die willen graven, hijskraan voor de containers, etc..

Mijn vraag is, mag dit in Nederland? ik heb het geprobeerd op te zoeken maar kan er weinig over vinden, zoals ik het opmaak is het legaal om diep te graven zolang je maar een KLIC-melding maakt.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 03-02 15:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

4e hit in Google: Tot hoe hoog (en diep) is je eigendom?

En nee, het is niet zomaar "legaal om diep te graven zolang je maar een KLIC-melding maakt". Na x centimeter graven, ben je ook meteen "vereist" om te voldoen aan een geode voorbereiding, mogelijk berekeningen over de constructie, etc. En in sommige gevallen (maar allicht dat de gemeente je erbij kan helpen), zelfs een bouwvergunning nodig.

Wat ik even niet weet; als de woning niet 100% eigendom is (er rust bijvoorbeeld nog een hypotheekschuld op); hoor je toch ook de eigenaar van de woning (de bank) te informeren als er dusdanige verbouwingen plaatsvinden die invloed kunnen hebben op waarde van het huis? Kan me voorstellen dat bij een executie-verkoop er minder wordt betaald voor een huis met 2 ingegraven zeecontainers dan voor hetzelfde huis met een mooi egaal tuintje?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +5Henk 'm!

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 29-03 08:59
MAX3400 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:46:
4e hit in Google: Tot hoe hoog (en diep) is je eigendom?

En nee, het is niet zomaar "legaal om diep te graven zolang je maar een KLIC-melding maakt". Na x centimeter graven, ben je ook meteen "vereist" om te voldoen aan een geode voorbereiding, mogelijk berekeningen over de constructie, etc. En in sommige gevallen (maar allicht dat de gemeente je erbij kan helpen), zelfs een bouwvergunning nodig.

Wat ik even niet weet; als de woning niet 100% eigendom is (er rust bijvoorbeeld nog een hypotheekschuld op); hoor je toch ook de eigenaar van de woning (de bank) te informeren als er dusdanige verbouwingen plaatsvinden die invloed kunnen hebben op waarde van het huis? Kan me voorstellen dat bij een executie-verkoop er minder wordt betaald voor een huis met 2 ingegraven zeecontainers dan voor hetzelfde huis met een mooi egaal tuintje?
Denk dat de gemiddelde drugsbende er prima mee overweg kan hoor, 100m2 ondergrondse ruimte die nergens vastligt.

• dvdk126
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-07-2022
Kan me voorstellen dat bij een executie-verkoop er minder wordt betaald voor een huis met 2 ingegraven zeecontainers dan voor hetzelfde huis met een mooi egaal tuintje?
Of juist meer, indien het mooi is afgewerkt ;)

Weet iemand een bedrijf dat zoiets zou kunnen aanpakken?

Acties:
  • +3Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 30-03 16:48

g0tanks

Moderator CSA
dvdk126 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:53:
[...]

Of juist meer, indien het mooi is afgewerkt ;)

Weet iemand een bedrijf dat zoiets zou kunnen aanpakken?
1e hit op Google met zoektermen 'bunker in achtertuin laten bouwen': https://schuilkelder.com/

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03 08:57
Hier heb je een vergunning voor nodig. En vaak staan ze dit niet zomaar toe of alleen onder bovengrondse bebouwing.

Kijk in het bestemmingsplan of er iets staat over ondergronds bouwen (vaak bij de algemene bouwregels), dan kan je je kansen inschatten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 15:08
Deze woning stond laatst te koop.
Hoewel wel aan het huis vast, ligt het wel onder de tuin.
Hermaniak88 schreef op zondag 3 mei 2020 @ 20:29:
Dit pand staat vlakbij familie van ons. We vroegen ons eerder af of de bovenverdieping werd gebruikt als slaapkamer(s), gezien de ogenschijnlijk kleine ruimte. En zo niet, waar ze deze dan hebben ingericht. Onder het maaiveld dus!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

https://www.funda.nl/koop...s-41890896-fallaetswei-5/

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

g0tanks schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:55:
[...]

1e hit op Google met zoektermen 'bunker in achtertuin laten bouwen': https://schuilkelder.com/
Echt gave oplossing en nog goedkoop ook.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00

Hypotheken 101: De bank is in geen enkel geval eigenaar, dat ben je altijd zelf, maar je gebruikt je huis als onderpand voor de lening.

In de meeste hypotheek constructies (in die van mij tenminste wel) staat wel een clausule dat je verbouwingen moet melden, maar dat is meestal een formaliteit.
De enige toetsing die ik daar ooit over heb gehoord is een waarde inschatting. Kort gezegd, als je zou gaan verbouwen en daarbij besluit liever één grote hal te hebben en alle muren eruit wil slopen, dan kan de bank bepalen dat daarmee de waarde van je woning dusdanig zakt dat deze niet meer toereikend zou zijn als onderpand. Inhoudelijk hebben ze er weinig mee te maken als de waarde van de woning niet substantieel verandert.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
dvdk126 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 22:38:
Mijn plan is om twee zeecontainers ondergronds te plaatsen
Ga gewoon voor een prefab betonnen bak.
De maximale afmeting is dan nog steeds 6x15m

Een zeecontainer is niet geschikt om zomaar in te graven, zijn niet waterdicht en hoewel je best een inschatting kunt maken of het sterk genoeg is, zal de gemeente gewoon een snoeiharde berekening willen zien dat het goed is.

Zo'n prefab kelderbak is helemaal waterdicht (in 1x gestort beton), is constructief ook al helemaal door gerekend en je krijgt er zelfs nog garantie op. Qua kosten weer ik niet helemaal zeker hoe het uitpakt, maar een container is ook niet voor niks, een hijskraan moet je al hebben en het aanpassen van de containers is zo een paar dagen werk (lassen, versterken, repareren e.d.). Moet je gaan kloten met een waterkerend membraan (of je container roest gewoon weg) en isolatie.

Als je zelf kunt lassen, de buurman de containers kan leveren met een kraan, je erf zo groot is dat de bouwput (en enorme berg zand) niemand in de weg ligt en je zeeën van tijd hebt, dan kun je het wel overwegen. Maar anders zou ik adviseren om het gewoon door pro's te laten uitvoeren.

• Teddy
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:45
Ik meen dat Mythbusters ooit een tweetal zeecontainers heeft ingegraven, welke bezweken snel onder een vrij dunne laag aarde.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:17
Die zee containers zouden dan moeten dienen als mal, waar je gewapend beton omheen giet zoals Colin Furze ook deed.
Die containers alleen zullen de druk van boven prima kunnen hebben, maar zijdelings op de wanden zover ik weet niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-03 18:59
Is hier nog aan begonnen? Ik overweeg iets soortgelijks!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik vermoed dat het een brainwave is geweest.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 30-03 17:20
@Maartinho Ik kwam deze club laatst tegen toen ik een prefab-kelderbouwer zocht: https://sterkbetonkelders.nl/nieuw-de-tuinkelder/ Volgens mij is dat wat je zoekt.

All-electric.

• Maartinho
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-03 18:59
RonJ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 13:29:
@Maartinho Ik kwam deze club laatst tegen toen ik een prefab-kelderbouwer zocht: https://sterkbetonkelders.nl/nieuw-de-tuinkelder/ Volgens mij is dat wat je zoekt.
Die had ik al gezien, maar was volgens mij redelijk prijzig.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee