Toon posts:

Tot hoe hoog (en diep) is je eigendom?

Pagina: 1
Acties:
  • 23.343 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag waar ik al langere tijd zo nu en dan aan moet denken, zonder dat ik er verder mee kom.

Een paar jaar geleden heb ik een huis gekocht. De kadastrale grootte van het kavel is ongeveer 150 vierkante meter.
Maar hoeveel kuub grond is er dan van mij? Is het bijvoorbeeld tot 100 meter diep mijn eigendom? Of loopt mijn eigendom spits toe tot 'het middelpunt der aarde'?
Hetzelfde geldt voor de lucht? Tot welke hoogte is het mijn eigendom?

Heel praktisch kan (en wil) ik niks met deze informatie; ik vind het gewoon een interessante vraag...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Dynaw
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:14
In 2016 gaf het magazine Quest hierop antwoord:

Vraag van de week - Tot welke diepte ben je eigenaar van je tuin?

Best interessant dus, tot het middelpunt van de aarde. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-09 21:51

Memento mori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-09 23:55

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

De hoogte wordt denk ik beperkt door een aantal dingen. Op een gegeven moment begint het luchtruim, dus dat zal wel niet van jou zijn.

Verder zal de hoogte denk ik worden beperkt door de lokale overheid. Wat staat er in het bestemmingsplan? Hoe hoog mag je bouwen, etc.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:09

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Eerste hit google, kijk maar eens op Quest.

Maar iets meer detail, eigenaar tot waar de wet het schrijft. Wil je hoger bouwen in de lucht zal je vergunning moeten hebben, de grond in loop je vanzelf tegen pijpen en buizen aan waar je geen eigenaar van bent.

Maar wat wil je met 'eigendom'? Vliegtuigen verbieden door jouw stukje 'lucht' te laten vliegen? Je buurman verbieden zijn windmolen te gebruiken omdat die lucht van jouw tuin komt?

In de basis is het net zoals eigendom van grond, je bent eigenaar van alles tot een wet of regel dit overruled (hoogte, delftstoffen, etc).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Mwoah, ik denk niet dat je je netbeheerder rechten kunt laten betalen om kabels/leidingen onder je gebied te laten lopen. In principe gelden er vanaf 50cm onder maaiveld bepaalde regels. Bovendien moet je bij de minste of geringste graaf-actie een klic-melding doen, en ben je ook onderhevig aan wetten boven de grond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Kabels en leidingen in je eigen grond mogen niet zomaar hoor!

Voor nutsvoorzieningen zal er een zakelijk recht afgesproken zijn, of er is sprake van een gedoogconstructie. Voor telecom is er praktisch altijd sprake van een gedoogconstructie.

Het feit dat anderen kabels en leidingen hebben in je eigen grond is een behoorlijke inbreuk op het recht van grondbezit. Het is dus zeker niet zo dat je als grondeigenaar beperkt wordt in het gebruik van je grond, maar dat juist de netbeheerder slechts onder voorwaarden gebruik mogen maken van grond van derden.

Komt er praktisch (voor de gedoogplicht) op neer, dat je mag doen en laten wat je wilt met je grond en dat de netbeheerder kosteloos maatregelen dient te nemen. Voor al het andere is er een onderhandse overeenkomst over hoe daar mee om te gaan.

Tot zover kabels en leidingen ;)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas08
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-09 14:33
Volgens mij is (of was) het zo dat als je bijvoorbeeld olie vindt op je eigen grond, maar deze onder een bepaalde diepte wordt aangetroffen, jij geen rechten hebt om die olie eruit te halen en er aan te verdienen. Maar dat dit aan de staat (NL) toekomt.

In de VS is dit volgens mij anders en behoudt de eigenaar het recht op olie.

Iemand die hier iets over weet? Ik meende dit ergens een keer gelezen te hebben, maar vraag me niet waar of wanneer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12:42
SinergyX schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:07:
Eerste hit google, kijk maar eens op Quest.

Maar iets meer detail, eigenaar tot waar de wet het schrijft. Wil je hoger bouwen in de lucht zal je vergunning moeten hebben, de grond in loop je vanzelf tegen pijpen en buizen aan waar je geen eigenaar van bent.

Maar wat wil je met 'eigendom'? Vliegtuigen verbieden door jouw stukje 'lucht' te laten vliegen? Je buurman verbieden zijn windmolen te gebruiken omdat die lucht van jouw tuin komt?

In de basis is het net zoals eigendom van grond, je bent eigenaar van alles tot een wet of regel dit overruled (hoogte, delftstoffen, etc).
Dat dus. En om de vraag te beantwoorden of je de buurman mag verbieden zijn windmolen te gebruiken omdat die lucht van jouw tuin komt, nee dat mag niet. Er bestaat namelijk iets als windrecht. :+

[ Voor 11% gewijzigd door EJlol op 04-05-2018 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Pas08 schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:30:
Volgens mij is (of was) het zo dat als je bijvoorbeeld olie vindt op je eigen grond, maar deze onder een bepaalde diepte wordt aangetroffen, jij geen rechten hebt om die olie eruit te halen en er aan te verdienen. Maar dat dit aan de staat (NL) toekomt.

In de VS is dit volgens mij anders en behoudt de eigenaar het recht op olie.

Iemand die hier iets over weet? Ik meende dit ergens een keer gelezen te hebben, maar vraag me niet waar of wanneer.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0028161/2014-01-25

Met name:
2 Voor zover uit deze wettelijke regeling niet anders voortvloeit, zijn alle delfstoffen eigendom van het Rijk

En waarin daarna is bepaald:
3 Het recht om delfstoffen op te sporen of te ontginnen wordt verkregen, het eerste krachtens een vergunning, het tweede krachtens een concessie, beide te verlenen door Onze Minister van Economische Zaken.
En jij zal zeker geen vergunning krijgen om naar olie te gaan boren in je achtertuintje :P

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, als je op Bonaire, Sint Eustatius of Saba woont :)

Voor Nederland is het geregeld in de Mijnbouwwet, waarvan artikel 3 lid 1 heel duidelijk bepaalt: Delfstoffen zijn eigendom van de staat.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014168/2018-03-13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk qua hoogte, dat je afhankelijk bent van een bouwbesluit van je gemeente. je bent eigenaar van een grondstuk om je huis te bouwen aan de hand van een bouwbesluit en ik denk dat daar de diepte ook aangegeven is. (mbt normaal woongenot) ook zul je afhankelijk zijn van leidingen, buizen en kabels die diep in je grond liggen. (hoe diep je mag graven). Ik denk dat er wel een eoa kaart met deze gegevens bij je gemeente op te vragen is.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Verwijderd schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:43:
Ja, als je op Bonaire, Sint Eustatius of Saba woont :)

Voor Nederland is het geregeld in de Mijnbouwwet, waarvan artikel 3 lid 1 heel duidelijk bepaalt: Delfstoffen zijn eigendom van de staat.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0014168/2018-03-13
Geen idee waar de TS woont :+
Maar komt in principe op hetzelfde neer :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hackus schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:43:
Ik denk qua hoogte, dat je afhankelijk bent van een bouwbesluit van je gemeente. je bent eigenaar van een grondstuk om je huis te bouwen aan de hand van een bouwbesluit en ik denk dat daar de diepte ook aangegeven is. (mbt normaal woongenot) ook zul je afhankelijk zijn van leidingen, buizen en kabels die diep in je grond liggen. (hoe diep je mag graven). Ik denk dat er wel een eoa kaart met deze gegevens bij je gemeente op te vragen is.
Qua hoogte is dat inderdaad geregeld in een bestemmingsplan.

Kabels en leidingen in jouw grond zijn eigendom van degene die ze heeft aangelegd of zijn rechtsopvolger.

En aan de diepte zijn ook weer bij publiekrechtelijke regeling nadere regels gesteld.

[ Voor 87% gewijzigd door Verwijderd op 04-05-2018 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen staat @Verwijderd al naar olie te graven :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pas08
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-09 14:33
@SinergyX en @Verwijderd top.
Wist dat ik het ergens gelezen had. Thx voor de info, scheelt weer graafmachine huren.

Lees nu pas dat de quest dit ook wel vermeld 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door Pas08 op 04-05-2018 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 10:53
@Verwijderd : mocht er olie in jouw grond zitten, ben je helaas geen eigenaar van deze olie.
(In de US is dat net even anders geregeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:56
Toch is het toch zo dat als een buurman een boom heeft staan in zijn tuin (op afstand x van de erfgrens) dat je niet zomaar alle takken mag afzagen die boven jouw tuin uitsteken?

En als ik soms over straat loop is de stoep soms ook deels geblokkeerd door planten/struiken die bij mensen in de tuin staan maar soms wel een halve meter uitsteken boven de gemeentelijke stoep. Ook dit wordt stilzwijgend toegestaan

En je mag ook niet zomaar een kelder van vier verdiepingen aanleggen zonder vergunning...

[ Voor 10% gewijzigd door President op 04-05-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Oke, wat betreft de diepte is het wel duidelijk.
Maar de hoogte... Stel, mijn huis is 10 meter hoog. Is de lucht boven deze tien meter dan niet meer mijn eigendom?

En... Waar is die lucht dan van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morty
  • Laatst online: 09:13
Wat wil je met die lucht gaan doen?

Als je er niks mee kan, heeft eigendom dan enige betekenis..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, zoals ik in de TS ook al aangaf: Inderdaad, ik kan er niks mee.

Dus puur nieuwsgierigheid. Ik wil gewoon weten: Waar ligt de grens? En met wie is die grens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je doelt op art 5:21 BW

1 De bevoegdheid van de eigenaar van de grond om deze te gebruiken, omvat de bevoegdheid tot gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte.
2 Het gebruik van de ruimte boven en onder de oppervlakte is aan anderen toegestaan, indien dit zo hoog boven of zo diep onder de oppervlakte plaats vindt, dat de eigenaar geen belang heeft zich daartegen te verzetten.
3 De vorige leden zijn niet van toepassing op de bevoegdheid tot vliegen.

Je bent verder geen eigenaar van de lucht/ruimte boven de grond, daar kun je geen eigenaar van zijn.
Je bent wel eigenaar van de grond en over het algemeen ook van gebouwen die op die grond staan.
De ruimte boven de grond mag je gebruiken zoals hierboven vermeldt, maar dat maakt je geen eigenaar.

Eigendom kun je alleen hebben van een zaak. Open lucht is geen zaak. (als je het in een fles stopt of door leidingen stuurt overigens wel).

"Zaak (juridisch) In het Nederlandse recht is een zaak in Boek 3 van het Nederlandse Burgerlijk Wetboek gedefinieerd als een voor menselijke beheersing vatbaar stoffelijk object."
Wikipedia: Zaak (juridisch)

[ Voor 49% gewijzigd door defusion op 04-05-2018 21:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

President schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 16:31:
Toch is het toch zo dat als een buurman een boom heeft staan in zijn tuin (op afstand x van de erfgrens) dat je niet zomaar alle takken mag afzagen die boven jouw tuin uitsteken?
Jawel, dat mag je gewoon doen.
En als ik soms over straat loop is de stoep soms ook deels geblokkeerd door planten/struiken die bij mensen in de tuin staan maar soms wel een halve meter uitsteken boven de gemeentelijke stoep. Ook dit wordt stilzwijgend toegestaan
Nee, het wordt niet toegestaan. Het wordt gedoogd zolang het acceptabel is en anderen er geen hinder van vinden. Is de stoep een meter breed dan kan het zo zijn dat de gemeente je vraagt te snoeien als ze het constateren of als anderen klagen.
En je mag ook niet zomaar een kelder van vier verdiepingen aanleggen zonder vergunning...
Klopt, een kelder mag nooit vergunningsvrij gebouwd worden. Net zo min als je een huis op de grond vergunningsvrij mag bouwen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sugarlee89
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Behalve als de takken van een gemeentebo boven je erf hangen mag je daar niet aanzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:16
Dynaw schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 13:03:
In 2016 gaf het magazine Quest hierop antwoord:

Vraag van de week - Tot welke diepte ben je eigenaar van je tuin?

Best interessant dus, tot het middelpunt van de aarde. :P
Laatste zin uit het artikel is wel interessant:
"Zelfs de warmte van de aarde mag je niet exploiteren, ook die behoort toe aan de overheid, ook al haal je die dus uit eigen tuin."
Tegenwoordig worden er aardig wat bronnen geboord tbv aardwarmte voor eigen gebruik. Valt dat niet onder exploiteren :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:33

Reptile209

- gers -

ybos schreef op vrijdag 4 mei 2018 @ 22:23:
[...]

Laatste zin uit het artikel is wel interessant:
"Zelfs de warmte van de aarde mag je niet exploiteren, ook die behoort toe aan de overheid, ook al haal je die dus uit eigen tuin."
Tegenwoordig worden er aardig wat bronnen geboord tbv aardwarmte voor eigen gebruik. Valt dat niet onder exploiteren :?
Je mag niet zomaar een bron boren, daar heb je een vergunning (dus toestemming van de overheid) en misschien zelfs een concessie voor nodig. ;)

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchJohnDoe
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-09 07:11
Ik weet dat het een oud ticket is en deze video's niet in Nederland zijn, maar misschien wel leuk om te volgen.

https://www.youtube.com/w...BLBlS1MPKXYmqwZLZhWC1FAMx

Is het YouTube kanaal van Colin Furze. Colin heeft een bunker in zijn tuin aangelegd is is nu bezig met het graven van een tunnel van zijn schuurtje naar deze bunker en naar z'n huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dat heeft weinig te maken met hoe diep en dus hoeveel grond er van de TS is. Aangezien het topic een oude koe is, gaat die op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.