Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Vooralsnog is het plan om in september naar Canada te gaan voor 3 weken.

Normaal gesproken heb ik altijd iets van 4x 32Gb microSD-kaartjes bij mijn camera in gebruik en tot nu toe is dat altijd voldoende gebleken bij vakanties van een week etc.
Echter nu ga ik 3 weken weg en zit ik me af te vragen of ik nu simpelweg het beste gewoon een shitload aan microSD-kaartjes kan halen, of dat ik niet beter iets anders kan kopen.

Internet / online is niet echt een optie, we gaan rondreizen en rekenen er niet echt op internet te hebben en ik zit er ook niet echt op te wachten om een paar uur in een internetcafe rond te hangen terwijl er een paar Gb geupload wordt.

Vroeger had je van die imagetanks waar je een microSD kaart in kon steken en die kopieerden het dan naar intern, alleen tegenwoordig vind ik alleen nog een WD My Passport Wireless Pro van dat soort dingen bestaan.

Ik zie wel theoretische oplossingen met een android telefoon en usb-hub en externe drive : Hoe foto`s back-uppen op vakantie
Welke ook weer netter verkocht worden in de vorm van : https://www.ravpower.com/products/rp-wd009-filehub.

En dan heb je natuurlijk nog de keuze voor simpelweg extra sd-kaartjes kopen (aangezien die ook alweer tot 512 Gb gaan) alleen buiten vakantie heb ik hier dan weer zo weinig aan...

Maar ik zit me even af te vragen, hoe doet de gemiddelde tweaker dit nu eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XippIX
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
offtopic misschien, maar kun je alweer naar Canada?

https://www.nederlandwere.../canada/reizen/reisadvies

Canada blokkeert de toegang tot het land voor alle internationale reizigers met uitzondering van Canadese staatsburgers of permanente inwoners van Canada.

Daarnaast hebben Canada en de Verenigde Staten aangekondigd de landgrens tussen beiden landen te sluiten voor niet-essentiële reizen tot ten minste 21 juli 2020. Tot “niet-essentieel” reizen behoort Toerisme en Recreatie.

Hopen dat het na 21 juli wel weer open gaat :)

Verder heb je 3 opties:

1. SD kaart
2. HD meenemen
3. Laptop of cloud storage

[ Voor 79% gewijzigd door XippIX op 29-06-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Gewoon een groot genoeg Sd kaartje aanschaffen. Is echt ZO klein om mee te nemen en kost echt de wereld niet, de tijd die andere oplossingen kosten is het eigenlijk al niet waard, tenzij voor backup-redenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

XippIX schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:54:

https://www.nederlandwere.../canada/reizen/reisadvies

Canada blokkeert de toegang tot het land voor alle internationale reizigers met uitzondering van Canadese staatsburgers of permanente inwoners van Canada.
Hij geeft duidelijk aan, "Vooralsnog is het plan om in september naar Canada te gaan voor 3 weken."

Tenzij je een glazen bol hebt (erg nuttig in corona-tijden) ga je hier echt niets aan toevoegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:53

de Peer

under peer review

Mini-laptopje een optie misschien? Kan sowieso wel handig zijn bij uitstippelen van route, boekingen etc..
en je hebt er na je reis wellicht ook nog wat aan.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 29-06-2020 11:58 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:15

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Anoniem: 472287 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:55:
Gewoon een groot genoeg Sd kaartje aanschaffen. Is echt ZO klein om mee te nemen en kost echt de wereld niet, de tijd die andere oplossingen kosten is het eigenlijk al niet waard, tenzij voor backup-redenen
Ik zou het echt niet aandurven om mijn foto's van 3 weken Canada op 1 kaartje te laten staan, en dan thuis maar weer eens kijken of het er nog op staat :X

Kans op corruptie, schade, diefstal en nog wat dingen is mij veel te groot. Maar die afweging moet iedereen natuurlijk voor zichzelf maken.

En de TS geeft het antwoord al: WD Pasport Pro. Werkt perfect en doet ook nog eens dienst als media streamer en powerbank. Das is het gewicht en ruimte wel waard. Maar ook dit is weer persoonlijk natuurlijk.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06
sys64738 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Ik zou het echt niet aandurven om mijn foto's van 3 weken Canada op 1 kaartje te laten staan, en dan thuis maar weer eens kijken of het er nog op staat :X

Kans op corruptie, schade, diefstal en nog wat dingen is mij veel te groot. Maar die afweging moet iedereen natuurlijk voor zichzelf maken.

En de TS geeft het antwoord al: WD Pasport Pro. Werkt perfect en doet ook nog eens dienst als media streamer en powerbank. Das is het gewicht en ruimte wel waard. Maar ook dit is weer persoonlijk natuurlijk.
Niet op 1 kaart en daarna wel op 1 hdd welke nog makkelijker gestolen of verloren kan worden?

Ik denk toch dat ik zodra ik wifi had, ging uploaden naar Flickr of Google Foto's. Even inplannen welke ketens allemaal wifi hebben, en ervoor zorgen dat je daar je inkopen doet, of uit eten gaat.

Overigens moet je vooral van je vakantie genieten irl en niet door de lens van je camera, het maken van 10000en foto's van alleen bomen, bergen en elanden staat dat vaak in de weg. Zorg dat je zelf ook op de foto's komt, dat maakt het veel leuker later om naar te kijken.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 29-06-2020 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

pennywiser schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Niet op 1 kaart en daarna wel op 1 hdd welke nog makkelijker gestolen of verloren kan worden?

Ik denk toch dat ik zodra ik wifi had, ging uploaden naar Flickr of Google Foto's. Even inplannen welke ketens allemaal wifi hebben, en ervoor zorgen dat je daar je inkopen doet, of uit eten gaat.
HDDs zijn stukken betrouwbaarder en robuster dan SD kaartjes.

Daarnaast zou ik zou en-en doen. Dus zooi 32GB kaartjes meenemen en die backupen op de WD. 32GB kaartjes kosten geen drol (zeker in vergelijking tot die mooie reis niet). En dan uiteraard niet je WD in je cameratas stoppen, want Canada is een vrij veilig land maar je weet maar nooit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:38
Werken dit soort dingen eigenlijk op smartphone's ?

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/oNzWG73mY7k/550x317.jpg

Dan zou je in theorie namelijk gewoon met je telefoon de foto's kunnen overzetten van een SD kaart naar een HDD. (ik zou ze sowieso op je SD kaart en op je HDD laten staan. Heb je altijd een backup. En dna natuurlijk niet in dezelfde tas bewaren.)

don't mind me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Wat fotografeer je allemaal en waarom is 128 GB niet voldoende voor 3 weken?
Ik ben meerdere keren nu in US and Canada geweest en kom uit met 3x 32 GB,
Ik schiet toch meestal in JPG, tenzij er moeilijke omstandigheden zijn. En dan schiet ik met file size 8 MB per stuk ofzo.

's Avonds ga ik door de foto's heen en gooi ik de foto's weg die het toch niet worden dus eerste selectie van het kaartje en via BT haal ik een selctie van de de foto's van mijn camera af met mijn mobiel en sync ik de "moneyshots" via Google foto's.

Das te doen via een wifi netwerk van een hotel.en ga net zo lang door dat kaartje week ofzo in de camera zit en dan nieuwe er in. Als het dan fout gaat (en dat gaat het nooit en ik gebruik al 20 jaar geheugen kaartjes) heb je in ieder geval nog foto's van de andere weken. En een kleinere selectie van de week die je kwijt bent.

Ik zou als je echt zoveel schiet (blijkbaar 128 GB per week) 3x de week voorraad in SDs meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Heb tijdens onze vakantie alles via WIFI op mijn telefoon opgeslagen. Standaard opties van beide onze camera's (Lumix systeem cameratje en een uitgebreide Olympus. ff de apps installeren op je mobiel en uurtje uittrekken om alles over te pompen.
Werkte prima! Eventueel als je dan in een hotel of waar dan ook bent met wifi, kan je alles uploaden naar de cloud.
Mocht het makkelijk te doen zijn (afhankelijk van mobiel) kan je ook de SD kaart in je mobiel stoppen voor extra backup op een extra kaartje (dus camera -> mobiel of mobiel -> Extra SD kaartje)

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R20141016
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:41
Zo doe ik het:
Via de chromebook op de NAS synlogy thuis plaatsen.
Deze wordt gesynchroniseerd met mijn private VPS.

[ Voor 7% gewijzigd door R20141016 op 29-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:40

lasharor

7 december 2004

Ik heb ooit een hele week aan Fotos in Egypte verknalt omdat ik dacht mijn SD kaartje leeg te moeten maken via mijn telefoon. Dat overzetten van die foto's ging goed tot 80%. Daarna zowel de foto's op mijn telefoon als het SD kaartje niet leesbaar...

Beste is gewoon meerdere kaartjes gebruiken.

Edit: Uploaden op vakantie is vaak wel moeilijk, zeker als je met hogere resolutie fotos werkt. Dan heb je binnen no time al enkele gigabytes die je op een langzame hotelverbinding moet gaan uploaden.

[ Voor 25% gewijzigd door lasharor op 29-06-2020 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Laatst online: 09:40

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Vorig jaar op reis naar Tanzania zijn we ook 3 weken op pad geweest. Ik heb destijds een relatief grote microSD kaart in mijn telefoon gedaan, en elke dag de nieuwe foto's naar deze backup kaart gekopieerd. Bij een vol kaartje in de camera werd deze uiteraard goed opgeborgen en een nieuw kaartje in de camera gedaan.

Voordeel: geen aparte imagetank of iets dergelijks benodigd. Topfoto's makkelijk via Whatsapp te delen :).

Dat deden we onder andere met een Sony A6300. Deze heeft wel de neiging om previews te corrumperen als er vanuit een andere file explorer een bestand wordt verplaatst. Dit had geen effect op de originelen.

[ Voor 19% gewijzigd door bartvl op 29-06-2020 12:27 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiLeX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

GiLeX

Ook analoog fotograferend

We sijn zelf in 2019 naar Canada geweest, met 4 DSLR's en analoge camera's
Elke DSLR had of 32 of 64 GB.
Ik haalde elke dag de DSLR's leeg, verplaatste de data naar een laptop met een extra 1 TB HD (naast de 128gb SSD). en maakte gelijk per dag een backup op een externe 1 TB usb disk
Laptop en USB disk werden ook in aparte tassen mee genomen.

Canon Eos 35mm film & digitaal met veel glas en filmrolletjes 😁
Mostly analog at: https://www.flickr.com/photos/photobygms & Digital and some analog at: https://www.instagram.com/photobygms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Je hoeft je kaarten niet te legen. Als je vakantiefoto's onmisbaar zijn zou ik ook zoiets gebruiken en dagelijks alleen de nieuwe foto's kopiëren (is standaard functionaliteit van zo'n WD). Dan heb je zowel op de kaart als op de WD je foto's staan. Kaartjes zitten standaard in je fototas, de WD laat je in je appartement of auto o.i.d. Dan is het alleen bij elkaar als je slaapt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:27
Wij hebben een laptop meegenomen. Elke dag SD kaartje van de camera naar de laptop gekopieerd en vervolgens vanaf de laptop ook geupload naar de NAS thuis. Die backupt het vervolgens automatisch naar STACK. Geen haar op mijn hoofd dat ik een SD kaartje vertrouw als SPOF. Al is het alleen al omdat ze klein zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:24:
[...]

Je hoeft je kaarten niet te legen. Als je vakantiefoto's onmisbaar zijn zou ik ook zoiets gebruiken en dagelijks alleen de nieuwe foto's kopiëren (is standaard functionaliteit van zo'n WD). Dan heb je zowel op de kaart als op de WD je foto's staan. Kaartjes zitten standaard in je fototas, de WD laat je in je appartement of auto o.i.d. Dan is het alleen bij elkaar als je slaapt.
Ditzelfde gedaan ook voor Zuid-Afrika reis. Wilde zeker weten dat alle foto's dubbel opgeslagen zouden zijn. En je kon het ook meteen leuk terugkijken via de Harde schijf op de wifi met een TV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
XippIX schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:54:
Details, details... We gaan ervanuit dat het in september weer open is...
Anoniem: 472287 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:55:
Tja, juist vanwege het zo klein zijn zou ik sowieso niet voor 1 512 Gb kaartje gaan, die ben je zo kwijt, maar aan de andere kant heb ik ook zoiets van meerdere 128 Gb kaartjes, het kan...
de Peer schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:58:
Mini-laptopje een optie misschien? Kan sowieso wel handig zijn bij uitstippelen van route, boekingen etc..
en je hebt er na je reis wellicht ook nog wat aan.
Ik vind mijn huidige telefoon al een mini-laptopje:) Oftewel nee, we zijn niet van plan om te gaan bewerken of uploaden tijdens de vakantie, en dan is het opeens toch wel een groot ding om mee te nemen voor enkel het overkopieren van bestanden.
[...]

Het zal wel gevoelsmatig zijn, maar die sd-kaartjes zijn zo klein, die vallen razendsnel ergens tussen oid, terwijl een hdd altijd een beetje volume heeft en je dus weet waar die is.
Tja, maar we schieten normaal gesproken in raw met desnoods daarna nog een nabewerking.
Ik weet niet wat de uploads daar standaard zijn, maar ik schat niet echt dat het mijn thuis-glasvezel is en daar vind ik het al irritant om 32 Gb mee te uploaden.
Overigens moet je vooral van je vakantie genieten irl en niet door de lens van je camera, het maken van 10000en foto's van alleen bomen, bergen en elanden staat dat vaak in de weg. Zorg dat je zelf ook op de foto's komt, dat maakt het veel leuker later om naar te kijken.
Komt wel goed hoor, alleen raw + regelmatig burst-mode zorgt simpelweg voor een shitload aan data.
Barrycade schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:12:
Wat fotografeer je allemaal en waarom is 128 GB niet voldoende voor 3 weken?
....
Ik schiet toch meestal in JPG, tenzij er moeilijke omstandigheden zijn. En dan schiet ik met file size 8 MB per stuk ofzo.

's Avonds ga ik door de foto's heen en gooi ik de foto's weg die het toch niet worden dus eerste selectie van het kaartje
...
Ik zou als je echt zoveel schiet (blijkbaar 128 GB per week) 3x de week voorraad in SDs meenemen.
Voornamelijk dieren + natuur, en dan kan het bij dieren nog wel eens neerkomen op burst-mode. En alles in Raw + jpg (waarna raw voor thuisopslag is)
En we hebben juist afgesproken 's avonds niet door de foto's heen te gaan zodat we niet elke dag 1 a 2 uur foto's zitten te sorteren...

En het is niet standaard dat ik 128 GB per week schiet op vakantie, 128 GB is tot nu toe altijd standaard genoeg geweest voor vakanties van max 1 week, daar zaten ook vakanties bij met maar 10 foto's :)
bartvl schreef op maandag 29 juni 2020 @ 12:24:
Vorig jaar op reis naar Tanzania zijn we ook 3 weken op pad geweest. Ik heb destijds een relatief grote microSD kaart in mijn telefoon gedaan, en elke dag de nieuwe foto's naar deze backup kaart gekopieerd. Bij een vol kaartje in de camera werd deze uiteraard goed opgeborgen en een nieuw kaartje in de camera gedaan.

Voordeel: geen aparte imagetank of iets dergelijks benodigd. Topfoto's makkelijk via Whatsapp te delen :).
Nice... 256 GB microSD kaartje kost ook maar 50 euro. Dan dus een card-reader erbij, 1 of 2 SD-kaartjes erbij en ik heb voldoende storage + backup voor de hele vakantie voor iets van 100 euro en mocht het nodig zijn dan is eigenlijk alles ook uit te breiden met spul in canada te kopen.
Dat deden we onder andere met een Sony A6300. Deze heeft wel de neiging om previews te corrumperen als er vanuit een andere file explorer een bestand wordt verplaatst. Dit had geen effect op de originelen.
Kan je hier iets meer over vertellen? Het lijkt me bizar dat een file explorer bestanden gaat corrumperen bij het copieren van bestanden...

Wat ik ook nog tegengekomen ben en wat mij opzich ook wel interessant lijkt is : https://dmpop.github.io/little-backup-box/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-04 21:00
Ik heb zelf een Ravpower filehub, wat ook goed werkt als compact apparaat. Kun je een SD kaart in steken en via de USB een externe schijf aan hangen. Vervolgens via de telefoon de backup starten en hij blijft lekker door ratelen.

Heb dit zelf gebruikt als compacte backup oplossing op een safari in Kenia en Tanzania, mede omdat het ook een powerbank is. Daardoor kon ik zeker backups maken, want stroom was geen zekerheidje ;) . Met ca 40 euro is het ook een goedkope oplossing (mits je de storage hebt). Zelf had ik een oude SSD mee als externe storage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superblaag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-04 17:25

superblaag

Mooi spul hoor!

Voor dezelfde reden als TS ben ik al jaren gebruiker van de genoemde WD Wireless Pro in de 1tb variant.
Sd-kaart er in, maakt zelf een copy van de nieuwe foto's, netjes gescheiden per kaartje.

Geweldige manier om een backup te maken!

Er gaat nog wel een laptop mee om daar ook een copy van de foto's in op te slaan.

https://www.henrivandewal.nl | Nikon spullen met ratjetoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:44
Ik heb op mijn Fuji camera een dubbele sd card slot waarbij de tweede als backup dient. Maar ik las ook ooit iets over de Gnarbox https://eu.gnarbox.com/

Meteen backup met 1 druk op de knop. Eventueel bewerken van beelden. Smartphone app. Voldoende bescherming en opslag. Wie weet is het wat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
Even ter mededeling, 99% zekerheid gaat het gewoon een WD Wireless Pro worden.

Er zijn wel andere manieren, maar komt me allemaal een beetje gekunsteld over om met telefoons en usb-hubs en losse hdd's te gaan spelen.

En aangezien een 2TB schijf ook al snel 70 euro is, dan is 170 euro niet zo heel veel extra geld voor gewoon een nette oplossing die ook zonder stroom kan werken etc.
Ricktachtig schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:49:
Ik heb op mijn Fuji camera een dubbele sd card slot waarbij de tweede als backup dient. Maar ik las ook ooit iets over de Gnarbox https://eu.gnarbox.com/

Meteen backup met 1 druk op de knop. Eventueel bewerken van beelden. Smartphone app. Voldoende bescherming en opslag. Wie weet is het wat?
Gnarbox is top of the line, alleen dat betaal je er ook voor :) 1TB SSD voor 825 ligt ietwat buiten vakantiebudget zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-04 12:34
Meerdere (kleine) SD kaartjes die je om de dag/2 dagen omwisselt, om te voorkomen dat je alle foto's die op de kaartjes kwijt raakt mocht de camera/cameratas gestolen/beschadigt worden.

+

Backuppen naar een imagetank, en zowel de camera/imagetank/lossekaartjes niet in dezelfde tassen/koffers bewaren.

(backuppen naar imagetank is naast de foto's op de SD kaartjes houden, je wilt niet dat als je op de laatste dag alle foto's naar de HD gezet hebt en de SD kaartjes leeg zijn dat je de HD verliest)

[ Voor 24% gewijzigd door Puc van S. op 07-07-2020 11:05 ]

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 18:31
2 of 3 van deze en klaar is kees:
https://www.amazon.de/San...=BROWSE&pf_rd_i=316913011

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Gomez12 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:53:
Even ter mededeling, 99% zekerheid gaat het gewoon een WD Wireless Pro worden.

Er zijn wel andere manieren, maar komt me allemaal een beetje gekunsteld over om met telefoons en usb-hubs en losse hdd's te gaan spelen.

En aangezien een 2TB schijf ook al snel 70 euro is, dan is 170 euro niet zo heel veel extra geld voor gewoon een nette oplossing die ook zonder stroom kan werken etc.

[...]

Gnarbox is top of the line, alleen dat betaal je er ook voor :) 1TB SSD voor 825 ligt ietwat buiten vakantiebudget zeg maar...
Een WD Wireless Pro SSD van 1tb is ook al 449. Wel een stuk goedkoper inderdaad, maar zou wel goed kijken naar transfer snelheden en of de harde schijf echt val en stoot bestendig genoeg is voor een reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Ricktachtig schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Een WD Wireless Pro SSD van 1tb is ook al 449. Wel een stuk goedkoper inderdaad, maar zou wel goed kijken naar transfer snelheden en of de harde schijf echt val en stoot bestendig genoeg is voor een reis.
Dat is waarschijnlijk de SSD waarnaar jij zit te kijken ik kijk naar : https://www.amazon.nl/Wes...id=1594121782&sr=8-3&th=1

En transfersnelheden zijn niet super boeiend als het enkel kaartje insteken en 2 uur later eruit halen is.
En val en stoot bestendig, deze vakantie hebben we er een camper omheen die de klappen mag opvangen, oftewel dat ding gaat niet echte klappen of stoten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gomez12 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:52:
Vooralsnog is het plan om in september naar Canada te gaan voor 3 weken.

Normaal gesproken heb ik altijd iets van 4x 32Gb microSD-kaartjes bij mijn camera in gebruik en tot nu toe is dat altijd voldoende gebleken bij vakanties van een week etc.
Echter nu ga ik 3 weken weg en zit ik me af te vragen of ik nu simpelweg het beste gewoon een shitload aan microSD-kaartjes kan halen, of dat ik niet beter iets anders kan kopen.

Internet / online is niet echt een optie, we gaan rondreizen en rekenen er niet echt op internet te hebben en ik zit er ook niet echt op te wachten om een paar uur in een internetcafe rond te hangen terwijl er een paar Gb geupload wordt.

Vroeger had je van die imagetanks waar je een microSD kaart in kon steken en die kopieerden het dan naar intern, alleen tegenwoordig vind ik alleen nog een WD My Passport Wireless Pro van dat soort dingen bestaan.

Ik zie wel theoretische oplossingen met een android telefoon en usb-hub en externe drive : Hoe foto`s back-uppen op vakantie
Welke ook weer netter verkocht worden in de vorm van : https://www.ravpower.com/products/rp-wd009-filehub.

En dan heb je natuurlijk nog de keuze voor simpelweg extra sd-kaartjes kopen (aangezien die ook alweer tot 512 Gb gaan) alleen buiten vakantie heb ik hier dan weer zo weinig aan...

Maar ik zit me even af te vragen, hoe doet de gemiddelde tweaker dit nu eigenlijk?
toon volledige bericht
Je hoeft maar één grote ssd kaart te kopen, bij de kaartjes die je nu al hebt. 256GB of groter, en je bent er al klaar mee.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik was ook aan het speuren naar zo'n WD Wireless Passport SSD.
Ik wil: Wifi. Een ingebouwde SD kaartslot. Accu. SSD shockproof geheugen. Een beeldscherm waarmee ik de voortgang kan zien en kan controleren of de foto's correct zijn gekopieerd. Redelijke transfersnelheid. Een budget prijs (<300 euro).

En dat beeldscherm had de WD dus niet. Dat vond ik het vervelendst, want ik had ook enkele ervaringen gelezen van backups die niet succesvol waren, maar waar bij de ledlampjes wel alles op groen stond. En ik vond het vrij duur. 449 euro voor 1TB.

En toen zag ik mijn oude Samsung S7 smartphone liggen. Daar past ook een MicroSD 512MB kaartje in. Een OTG USB adapter is standaard meegeleverd bij de Samsung telefoon. En een snelle USB 3.0 kaartlezer van Sandisk had ik ook nog over in de kast. Dus 90 Euro voor alleen het 512MB microsd kaartje en ik was klaar met de "imagetank".
Ik kan de foto's zelfs via m'n camera's Wifi functionaliteit en de Canon App op de smartphone naar de telefoon kopiëren, dan heb ik helemaal geen USB kaartlezer meer nodig.

En nu is mijn oude smartphone dus mijn imagetank geworden. Wifi, USB kaartlezer, beeldscherm, verwisselbaar shockproof geheugen, redelijke transfersnelheid, minimaal accu verbruik tijdens het kopiëren. En het werkt prima, zelfs al wandelend met de telefoonimagetank aan ging het backuppen prima. En in het hotel via de Wifi voor dubbele veiligheid alles uploaden naar mijn Google Drive. Werkt goed. Dus als je ergens nog een niet al te oude smartphone hebt liggen, dan is dat imo een goede optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ricktachtig schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:49:

Noem je het 2e card slot van je camera nou echt "backup"?!?

Ja het is beter dan 1 kaart maar ook absoluut geen backup. Als je camera gestolen wordt of in het water valt (om maar wat te noemen) ben je alsnog alles kwijt.

@Hackus Lees voor de grap de discussie even door. Dit station waren we al vrij snel gepasseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 22:04

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sys64738 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:57:
[...]

Ja het is beter dan 1 kaart maar ook absoluut geen backup. Als je camera gestolen wordt of in het water valt (om maar wat te noemen) ben je alsnog alles kwijt.

@Hackus Lees voor de grap de discussie even door. Dit station waren we al vrij snel gepasseerd.
Voor mij is het tweede kaartje ook een back-up . niet voor het geval de camera gestolen wordt , maar wel voor een corrupt kaartje of beschadigde files. Toen ik nog Canon schoot heb ik van dat back-up kaartje 2x heel dankbaar gebruik gemaakt.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
Gomez12 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 13:39:
[...]

Dat is waarschijnlijk de SSD waarnaar jij zit te kijken ik kijk naar : https://www.amazon.nl/Wes...id=1594121782&sr=8-3&th=1

En transfersnelheden zijn niet super boeiend als het enkel kaartje insteken en 2 uur later eruit halen is.
En val en stoot bestendig, deze vakantie hebben we er een camper omheen die de klappen mag opvangen, oftewel dat ding gaat niet echte klappen of stoten krijgen.
Duidelijk. Ik ging van een SSD uit omdat ik met grote regelmaat een reguliere externe hdd van Seagate & WD corrupt heb gehad of kapot na een kleine val. In mijn optiek zijn de sd kaarten uit de camera een stuk veiliger dan een reguliere hdd. Mede ook vanwege alle bewegende onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricktachtig
sys64738 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:57:
[...]

Wat @Nomad zegt. En verder heb ik op deze manier de foto's meteen op 2 sd kaarten staan. Haal beide kaartjes eruit en stop 2 nieuwe sd kaarten er in wanneer ze vol zijn. Zo heb ik altijd van elk sd kaartje een backup totdat ik weer thuis ben. Neem meestal 4 kaartjes mee. Daar heb ik genoeg aan.
Pagina: 1