Hoe foto`s back-uppen op vakantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaaMindO
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-05 22:32
Mijn vraag
Eind dit jaar ga ik een paar weken naar Costa Rica en gezien ik niet zonder foto`s terug wil komen wil ik graag een manier om ze op 2 locaties op te slaan.
Mij leek het handigste om een SD kaartlezer voor mijn S9 te kopen want dan kan ik de foto`s ook uploaden naar de cloud toe.

Heeft iemand goede ervaring met een kaartlezer voor de S9 en zou ik dan een usb-c lezer of een micro usb + OTG adapter moeten halen?

Relevante en hardware die ik gebruik
Spiegelreflex met SD kaart zonder wifi/bleutooth aansluiting
3 SD kaarten
Powerbank
Samsung S9 + 128gb micro SD

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Kingston Mobilelite G3
Bovenstaande vond ik maar gezien deze review en ook van andere had ik maar afgezien van dit.
Camera aan S9 via OTG maar dit is ontzettend traag.
De SD kaarten om de dag gebruiken zodat ik hooguit 1/3e van de foto`s kwijt raak.

Beste antwoord (via FlaaMindO op 09-08-2018 14:39)

• Emiel_
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-05 11:27
Ik denk dat een USB-C kaartlezer met een USB-A female moet vinden. Zodat ik van de SD kaart gelijk op een externe harddisk kan kopiëren en eventueel de echt mooie foto`s gelijk om mijn mobiel kan zetten en uploaden naar OneDrive.
Recent met hetzelfde probleem gezeten voor mijn vakantie, ben uiteindelijk gegaan voor de Kiwibird card reader. Heeft ook de USB-A functionaliteit die je zoekt. Ik ben er erg tevreden over, heeft het perfect gedaan voor een leuke prijs.
Overigens niet getest met een S9, maar met een OP6.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel_ op 09-08-2018 12:12 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Gaat er een laptop oid mee ?
Of heb je in de dagen beschikking over een pc met usb aansluitingen, dan zou ik een extra hdd meenemen en ze in de avond overzetten, en apart van de laptop bewaren

De telefoon kan je naar een onlineservice automatisch laten verzenden, zodra de mogelijkheid daar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaaMindO
Gezien ik regelmatig met de kano of een ander klein bootje moet en daarna stukken wandelen wil ik zo licht mogelijk reizen. In Afrika had ik wel de laptop mee omdat ik daar met een "eigen" 4x4 reed en gewicht niet zo heel veel uitmaakt.
Online service (OneDrive) heb ik maar dan moet ik eerst de gegevens van mijn SD kaar naar mijn mobiel krijgen. (en ook een wifi spot denk niet dat ze die heel veel hebben in het regenwoud)

Er zijn (te)veel SD kaartlezers met een USB-C aansluiting te vinden waardoor ik het lastig vind om een goede/robuuste/betrouwbare lezer te vinden die met een S9 werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Laatst online: 12:46
Gebruik zelf een image-tank (van ViewSonic meen ik). Ooit bij mobile-harddisk.nl gekocht. Lijkt erop dat dit type product eigenlijk niet meer gemaakt wordt, wat jammer is, want ik ben erg tevreden met deze oplossing.
SD-kaartje erin, knopje indrukken en er wordt een back-up gemaakt naar de interne HD.
Gelukkig nooit gebruik van een restore hoeven maken, maar het is een goed gevoel als je op pad bent met je camera dat er ergens een back-up ligt van je foto's.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:57
Ik zou ook een imagetank gebruiken denk ik. Stel dat je overvallen wordt, eerste wat je vermoedelijk kunt afgeven is je telefoon. Lijkt mij dus niet handig als dat je enige backupmedium is.

Imagetank kun je mooi achterlaten in het hotel (verstoppen tussen de vuile was ofzo ;) ).
Cloudservice is leuk bedacht, maar je hebt het denk ik toch al gauw over een paar GB wat je moet uploaden. Ik vermoed dat je dat niet in een paar uurtjes klaar hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 07-08-2018 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaaMindO
Imagetanks zijn denk ik iets van vroeger, ik kan die dingen eigenlijk niet meer vinden. Enige wat ik vind is op oude fora dat die dingen genoemd worden. En dit pareltje: Argosy HD182 Image Tank

Ik denk dat een USB-C kaartlezer met een USB-A female moet vinden. Zodat ik van de SD kaart gelijk op een externe harddisk kan kopiëren en eventueel de echt mooie foto`s gelijk om mijn mobiel kan zetten en uploaden naar OneDrive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir Baxx
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:52
Western Digital maakt nog een soort van Image Tank. Je kunt de beelden niet previewen, maar wel een backup maken van je SD kaartje.

product: WD My Passport Wireless Pro

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Emiel_
Recent met hetzelfde probleem gezeten voor mijn vakantie, ben uiteindelijk gegaan voor de Kiwibird card reader. Heeft ook de USB-A functionaliteit die je zoekt. Ik ben er erg tevreden over, heeft het perfect gedaan voor een leuke prijs.

[ Voor 6% gewijzigd door Emiel_ op 09-08-2018 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:21

Chiron

Moderator Discord
Sir Baxx schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:28:
Western Digital maakt nog een soort van Image Tank. Je kunt de beelden niet previewen, maar wel een backup maken van je SD kaartje.

product: WD My Passport Wireless Pro
Als het eenmaal op de WD staat kan je met een tablet, laptop of je telefoon wel de beelden bekijken.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaaMindO
Emiel_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Werkt dit ook met een HDD dit is inderdaad wat ik zocht ik had wel een andere gevonden maar er stond erbij dat die maar tot 32gb kon lezen.
Ik ga hem meteen bestellen :)

Die imagetank is inderdaad een leuk ding maar ik heb al 2 externe harde schijven om dan nog een 3e erbij te halen vind ik ook weer zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel_
HDD heb ik niet gebruikt, wel zonder problemen een USB-stick van 64GB.
Wil het vanavond best even testen met een HDD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Emiel_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:49:
[...]

Wat is je workflow dan precies? SD-kaart in de Kiwi, Kiwi in de telefoon en backuppen naar je telefoon. Gooi je de foto's dan direct het web op?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:57
Met een OTG-snoertje en USB-hub kun je wellicht de externe HDD aansluiten op je telefoon en op die manier de foto's kopiëren.
Ben alleen wel benieuwd of dat een beetje voldoende snel gaat. Tevens zul je denk ik een gevoede USB-hub moeten gebruiken, je telefoon kan niet genoeg stroom leveren om de schijf te laten draaien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel_
TheOmen schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 14:52:
[...]
Wat is je workflow dan precies? SD-kaart in de Kiwi, Kiwi in de telefoon en backuppen naar je telefoon. Gooi je de foto's dan direct het web op?
Inderdaad 's avonds de foto's van die dag back-uppen naar de telefoon en afhankelijk van Wi-Fi beschikbaarheid door naar online opslag. Heb hier zelf voor gekozen om in geval van diefstal/verlies/etc. van de camera niet in één keer alles kwijt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Emiel_ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:06:
[...]

Inderdaad 's avonds de foto's van die dag back-uppen naar de telefoon en afhankelijk van Wi-Fi beschikbaarheid door naar online opslag. Heb hier zelf voor gekozen om in geval van diefstal/verlies/etc. van de camera niet in één keer alles kwijt te zijn.
En je gaat altijd met telefoon en camera op pad neem ik aan? Dan loop je dus het risico dat je een paar dagen foto's verliest als iemand er met je telefoon en camera vandoor gaat en je toevallig een paar dagen geen Wi-Fi verbinding hebt gehad.....
(randgeval, ik geef het toe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Emiel_
TheOmen schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 16:17:
[...]
En je gaat altijd met telefoon en camera op pad neem ik aan? Dan loop je dus het risico dat je een paar dagen foto's verliest als iemand er met je telefoon en camera vandoor gaat en je toevallig een paar dagen geen Wi-Fi verbinding hebt gehad.....
(randgeval, ik geef het toe)
Ik snap je punt, hier had ik zelf ook al bij stil gestaan. Voor mij was een extra HDD meenemen iets te veel van het goede en rondreizend heb je ook die constant bij je. In het ergste geval dus inderdaad een dag of twee aan foto's kwijt, maar dat leek me dan toch beter dan alles weg (helemaal voor die 10 euro van de Kiwi).

@FlaaMindO: Ik heb het net even getest, Kiwibird met een SD-kaart en een externe HDD werkte gewoon met mijn OP6. 8) Kon gelijktijdig de twee opslagmedia zien en benaderen. Kopiëren van een map foto's van de SD naar de HDD verliep ook goed. HDD is overigens een 2.5" WD My Passport van 1TB, werd gewoon gevoed via de smartphone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlaaMindO
Gezien je vaak andere telefoons op kan laden via de OTG leek het mij ook geen probleem om een HDD te voeden maar fijn dat het getest is dank :)

Vaak reis ik met maar 1 rugzak dus ze de pik op je hebben dan ben je sowieso al je spullen kwijt.
En veel van de plekken waar ik kom hebben ze niet eens sloten op de tent of hutje zonder deur. :/ :P

Zo bang ben ik niet om overvallen te worden in een game reserve, als ik reis met gewapende rangers of midden in het regenwoud. Waar ik geen zin in heb is dan teveel gewicht moeten rondzeulen

En als ik mij op gevaarlijke gebieden bevind (stedelijk) heb ik de camera met een staalkabeltje aan mijn tas. Is de bodem van mijn rugzak verstevigd met kevlar (soms willen ze wel is de bodem open snijden, vaak in bussen). En een slotje op de rits. En heb ik mijn belangrijke dingen onder mijn kleding in een holster.

Maar daar kom ik liever niet.
Pagina: 1