Luchtverwarming (en verkoeling!) anno 2020

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:38
Ik woon in een eengezinswoning die is opgeleverd in 2010. Het is een wat bijzondere woning, een experiment van de aannemer destijds. Het huis bestaat uit prefab blokken die op elkaar gestapeld zijn (twee woonlagen) waarbij er geen leidingen door de wanden lopen. Alle bekabeling loopt onder een systeemvloer. Onder diezelfde systeemvloer liggen buizen die uitkomen op roostertjes in de vloer. Hieruit wordt lucht geblazen. Dit is zowel bedoeld voor ventilatie (we hebben geen roostertjes boven de ramen) als voor verwarming.

Op de eerste verdieping hebben wij een ruimte die ik "de machinekamer" gedoopt heb. Hierin hangt een Intergas Kombi Kompakt ketel, een Brink Renovent HR Medium (ventilatie en WTW) en een Brink Elan 25 (luchtverwarming). De combinatie van dit alles is superzuinig. Ik hoef bijna niet te stoken, het is hier feitelijk altijd warm.

En daar zit ook direct mijn probleem. Het is hier altijd warm. In de zomer is het eigenlijk niet te doen.

Nu hebben wij een grote verbouwing op de planning staan: we willen een extra woonlaag plaatsen en de beneden verdieping anders in gaan delen (nieuwe keuken, wat muurtjes verplaatsen, vloer vervangen). Dat is dus hét moment om direct ook dit probleem op te pakken. Vandaar dit topic.

Ik ben heel benieuwd of er Tweakers zijn die een soortgelijke opstelling hebben en die wellicht ook ervaring met koeling hebben. In theorie zou mijn systeem uitgebreid moeten kunnen worden met een warmtepomp (waarmee dus ook gekoeld kan worden), maar ik begreep van Brink dat deze systemen voor mijn samenstelling niet meer leverbaar zijn. Daarnaast vraag ik me af hoe slim het is om nog te investeren in apparatuur die feitelijk al op de helft van zijn leven zit (om diezelfde reden voelt het natuurlijk ook enorm zonde om dit te gaan vervangen).

Ik weet niet zo heel goed waar te beginnen. Ik heb Brink gemaild die mij direct doorverwezen naar Jong Luchtverwarming. Die heb ik een mailtje gestuurd maar tot dusver heb ik geen reactie. Als ik een beetje rondzoek kan ik niet zo gek veel vinden over mijn situatie, ik heb ook geen idee hoe "uniek" die is.

Samenvattend:
  • Ik heb nu een luchtverwarming/WTW systeem met Brink Renovent HR Medium, Brink Elan 25 en een Intergas Kombi Compact
  • Ik wil heel graag ook kunnen gaan koelen
  • Ik vind het een interessant idee om de Intergas-ketel ook de deur uit de doen zodat ik gasloos verder kan. Ik moet dan wel een oplossing bedenken voor mijn tapwater, wellicht een boiler?
  • Het plan is om, zodra de woonlaag erop zit, ook direct zonnepanelen te plaatsen. Dat maakt het natuurlijk ook aantrekkelijker qua stroomverbruik als ik ga koelen hier
  • Extra complicatiefactor: de buizen die hier onder de vloer lopen voor de luchtverwarming zijn niet geïsoleerd (met dank aan een projectontwikkelaar die het nodig vond om daarop te bezuinigen). Ik gok dus dat ik die moet gaan vervangen in verband met eventuele condensatie als ik ga koelen
  • Ik ben een domotica-fan, verlichting, voordeurslot, thermostaat, het hangt allemaal in HomeKit. Voor mij is het bijna een eis om wat ik nu ga aanleggen ook "slim"aan te kunnen sturen
  • Het handmatig schakelen tussen stand 1, 2 en 3 voelt ouderwets. Ik zou eigenlijk verwachten dat zoiets moet op basis van bv het CO2 gehalte in huis of bijvoorbeeld de luchtvochtigheid
Tips? Ideeën? Alles is welkom :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
Interessant, heb je een foto van de vloer?

Koelen lijkt mij noodzakelijk, het is geen pretje als het altijd warm is.

Op zich een mooi moment om te kijken of je ook meteen van die combiketel en je gasaansluiting af kunt.

Als je een beetje handig bent verdiep je je er in en leg je het gewoon grotendeels zelf aan. Met wat tips van ons krijg je daar een veel beter werkend systeem van. Voor de helft van het geld.
En als er dan een keer iets kapot gaat fix je het zelf voor een kwart van de kosten en ook veel sneller dan als je het uitbesteed.

Zelf heb ik helaas niet veel verstand van Brinks luchtverwarming/koeling. Je zou in dit forum kunnen zoeken op Brinks en de mensen waarvan je denkt dat ze er iets vanaf weten taggen in dit topic.

Wat als je gewoon een luch/water warmtepomp buiten zet, die met waterslangen aansluit op een fancoil in je systeem? Dan kun je op die manier verwarmen en koelen.
De CV ketel eruit en op de plaats daarvan komt dan een buffervat voor warm sanitair water.

Ik denk dat je de warmtepomp koud water laat maken van ongeveer 14 graden, de leidingen van de fancoil naar de warmtepomp moeten dan wel volledig dampdicht geisoleerd worden (best moeilijk maar het kan als je er vanaf het begin rekening mee houdt). Bij de fancoil zal er dan condens optreden die je af moet voeren, dat is normaal. Volgens mij gaan de luchtkanalen verder niet zomaar aan de binnenkant condenseren omdat die niet kouder zijn dan de lucht die erdoor gaat.
De buitenkant van de luchtleidingen zal gaan condenseren als de temperatuur daarvan onder het dauwpunt komt. Zolang dat boven de 18 graden blijft krijg je doorgaans geen condens.

Maar goed, doordat je condenserend koelt (bij de fancoil) zal de luchtvochtigheid in huis niet heel hoog liggen dus het gaat denk ik al snel goed. Je zou het gewoon uit kunnen proberen.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Dank voor je uitgebreide reactie. Om maar direct met de deur in huis te vallen: nee, ik ben niet persé heel handig ;) Ik vind het leuk om over dit soort dingen na te denken, maar mijn klus-skills zijn niet om over naar huis te schrijven. Dat is wel een dingetje dus!

Ik heb een tweetal foto's opgeduikeld van 10 jaar geleden die wel een beeld geven (nu ligt er laminaat op, dus het is wat minder goed te zien):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nkHiF-vHfV5kj7nZmF7CXzc9ClU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjVIsF4mmd0uCPyZ9nadiZAt.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de vloer in de huiskamer. Het zijn panelen van het bedrijf PBS. Het zijn spaanplaten afgewerkt met melamine, 600x600 en 38mm dik (heb ik even in de specs opgezocht ;) ). Met een zuignap zijn ze eruit te halen en dan kan ik er dus onder. De roosters die je ziet zijn de ventilatie/verwarmingsroosters. Die zitten in elke kamer van het huis. Ik kan zo snel geen foto vinden van een open paneel, maar ik weet niet hoe interessant dat is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ogQNLSjLlEvydDwk5kzOKC6YMoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BDoo2tpPXyGSI3HCXjVUCB4Z.jpg?f=fotoalbum_large

En dit is dus de WTW/Luchtverwarming/CV combinatie.

Ik ga nog even verder zoeken met behulp van de tips die je gaf. Andere suggesties zijn uiteraard welkom :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:24

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Heeft jullie wtw unit een bypass? Dit is niet uit de handleiding te halen omdat dit per unit kan schelen.
Zonder bypass wordt in de zomer ook lekker frisse buitenlucht voorverwarmd door warme retourlucht uit de woning.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
bartvl schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:46:
Heeft jullie wtw unit een bypass? Dit is niet uit de handleiding te halen omdat dit per unit kan schelen.
Zonder bypass wordt in de zomer ook lekker frisse buitenlucht voorverwarmd door warme retourlucht uit de woning.
Zelf woon ik in een goed geïsoleerd huis (energielabel A) met een WTW-installatie. Ondanks de bypass wordt én blijft het hier ook erg warm binnen. Deze week al regelmatig 30 ℃ in huis.

Wij gaan in het najaar leibomen plaatsen aan de zuidkant van ons huis om directe instraling van de zon te verminderen. Hopelijk warmt de woning hierdoor in de zomer iets minder op. Wellicht is dat ook een optie om ter overweging mee te nemen. Wat niet is opgewarmd, hoef je immers ook niet af te koelen.

Mijn huis heeft vloerverwarming/-koeling, dus niet helemaal vergelijkbaar met de topicstarter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Jep, we hebben (gelukkig) een bypass. Anders zou ik waarschijnlijk inmiddels écht gestikt zijn ;)

Maar inderdaad, zelfs ondanks dat kan het hier erg heet worden. De 30 graden die @Squawk noemt herken ik dan ook.

Een van de zaken die ik mee wil nemen is inderdaad zonwering. Ik hoop dat dat al helpt.
Maar ik vrees dat het niet genoeg is.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30
Volgens mij kan je hier een airco opzetten https://www.luchtverwarmi...re-b-25-hr-d-elan-25-2-1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:30
Ik verwarm/koel mijn hetelucht verwarmde woning met een kanaal airco sinds eind vorig jaar. Heel happy mee.

Kanaal airco lijkt me voor jouw situatie ook een optie. Een normale airco ook, wellicht?

Ik schakel de ‘koelstand’ van de Brink Elan in bij koelen en de thermostaat van de Elan voor ventilatie bij verwarmen (temp verlaagd naar 30’c).
Alleen als je leidingen geisoleerd zijn ivm kans op condens. Heb ik met indirect koelen geen last van.

[ Voor 34% gewijzigd door NiGeLaToR op 28-06-2020 18:12 ]

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Zo te zien is die airco niet compatible met mijn Elan 25. Ik heb een ouder model.

Wat bedoelen jullie met een kanaal airco?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:25

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat is een lucht/lucht warmtepomp (airco) in de vorm van een kanaal unit dus ipv dat je een bak in de kamer hebt heb je kanalen en roosters vanuit een centraal punt (zoals je nu eigenlijk al hebt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ok, dus dan hang ik het feitelijk aan de bestaande kanalen. Maar dan zit ik weer met het condens-issue. Of bedoel je dat ook?

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:28
Klus skills kun je leren als je dat wilt. Het kan gemakkelijker zijn dan een installateur laten doen wat je wilt.

Ah leuk, tegels van 600x600 mm. Die ken ik van PBS, maar dan in aluminium en een 2 mm dik laagje pvc er bovenop. Ook wij halen ze er vaak uit met een zuignap, of met een inbussleuteltje als ze geperforeerd zijn.
Ideaal als je kabels wilt trekken oid. Ik had ze ook al eens in kantoren gezien (ik weet niet of dat PBS was) maar dat ze in woningen voorkomen wist ik niet.

Op de plek waar het koelen van de lucht plaatsvind ga je condensatie zien. Daarvoor zal je een condensaanvoer nodig hebben.

Of de luchtkanalen zelf ook gaan condenseren hangt af van de temperaturen en de luchtvochtigheid. Zolang de buitenkant van de buizen boven de 18 graden blijft krijg je op de buizen meestal geen condensatie (afhankelijk van de luchtvochtigheid).

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bryceren
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 01:23
Voordat je volledig inzet op installatietechniek, zou je in mijn ogen eerst de gebouwschil dienen te beoordelen. Misschien en waarschijnlijk is er nog veel winst te boeken door buitenzonwering aan te brengen. De meeste energie komt binnen via het glas...

Daarnaast komt er een woonlaag bovenop als ik het goed begrijp; mogelijk is het bestaande dak licht van constructie en is de warmteaccumulatiecapaciteit laag. De nieuwe opbouw vormt dan al een vebetering. Die opbouw zou je dan goed moeten isoleren (minimaal Rc=4,5 voor de gevel en Rc=6 voor het dak) Ook hier zonwering toepassen. En lichte kleuren houden de warmte langer buiten dan donkere kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Zeker, zonwering is iets dat ik sowieso op wil pakken. Maar kijkende naar buren die dat ook hebben ben ik er daarmee niet. Je gaat dan van "AAAARGH MIJN GEZICHT SMELT" naar "dit is behoorlijk onbehaaglijk". Een vooruitgang, maar niet zoveel als ik zou willen.

En inderdaad er komt een woonlaag bovenop. Wat bedoel je met "mogelijk is het bestaante dak licht van constructie"? Voor zover ik weet is het gewoon een betonnen plaat. En qua kleuren: ik zit een beetje vast aan wat de architect bedacht heeft, ook voor de opbouw. Dat betekent ietwat donkere (roodachtige) bakstenen (stiekem geen bakstenen maar steenstrips trouwens).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lothar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30
Je kan gaan voor witte dakbedekking https://www.bouwtotaal.nl...ekking-waar-kies-je-voor/
Hoe ga je de nieuwe verdieping verwarmen en ventileren? Kan dat op hetzelfde systeem? Anders is wellicht het installeren van een aantal split units het makkelijkst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
Verwarmen en ventileren gaat op exact dezelfde manier werken. Er komt dus ook een systeemvloer met luchtverwarming.

Witte dakbedekking is interessant, maar het doel is ook om mijn dak vol te leggen met zonnepanelen (wat wellicht ook helpt).

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeltaZ
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05-2023
Mijn vraag: weet iemand een goede aansturing voor de Brink Elan?

Wij wonen in een huis van 1993 met luchtverwarming van het begin af aan. Wij zijn de 3e bewoners. Afgelopen zomer hebben we de bestaande Brink B8 direct gestookte ketel laten vervangen door een Brink Elan 16 incl koelblok indirect gestookte luchtverwarmer en de oude WTW laten vervangen door een Renovent Excellent 180. Het verwarmingswater wordt geleverd door een nieuw geïnstalleerde Vaillant AroTherm Split warmtepomp met boiler en buffervat. De AroTherm heeft een elektrische hulpverwarmer. In de praktijk kan dit systeem ons huis met een inhoud van 360 m3 verwarmen, zonder hulpverwarming, zelfs in de week van 8 februari 2021.

De thermostaat regelt de warmtepomp en de Elan zou volgend zijn. Leuk bedacht, maar als de zon binnen valt dan gaat de kamertemperatuur aardig omhoog en staat die warmtepomp toch nog warmwater te maken. 'Water' mensen hebben het over een driewegklep in het aanvoercircuit. Volgens mij gaat dat traag werken en zou ik liever een goede regeling op de Elan hebben, die het ventilator toerental verlaagt. Ook als de warmtepomp even wat minder warmwater levert en de kamer nog niet op temperatuur is, zou de ventilator harder mogen draaien.
Bij de Elan is het toerental afhankelijk van de temperatuur van het water en de ingestelde min/max watertemperatuur en min/max ventilator toerental.

Wie heeft een goed idee? Eigenlijk liefts 2 ideën. 1 een eigen oplossing en 2. een commerciële oplossing.
Alvast bedankt.
Freek Weeda
Pagina: 1