Ik woon in een eengezinswoning die is opgeleverd in 2010. Het is een wat bijzondere woning, een experiment van de aannemer destijds. Het huis bestaat uit prefab blokken die op elkaar gestapeld zijn (twee woonlagen) waarbij er geen leidingen door de wanden lopen. Alle bekabeling loopt onder een systeemvloer. Onder diezelfde systeemvloer liggen buizen die uitkomen op roostertjes in de vloer. Hieruit wordt lucht geblazen. Dit is zowel bedoeld voor ventilatie (we hebben geen roostertjes boven de ramen) als voor verwarming.
Op de eerste verdieping hebben wij een ruimte die ik "de machinekamer" gedoopt heb. Hierin hangt een Intergas Kombi Kompakt ketel, een Brink Renovent HR Medium (ventilatie en WTW) en een Brink Elan 25 (luchtverwarming). De combinatie van dit alles is superzuinig. Ik hoef bijna niet te stoken, het is hier feitelijk altijd warm.
En daar zit ook direct mijn probleem. Het is hier altijd warm. In de zomer is het eigenlijk niet te doen.
Nu hebben wij een grote verbouwing op de planning staan: we willen een extra woonlaag plaatsen en de beneden verdieping anders in gaan delen (nieuwe keuken, wat muurtjes verplaatsen, vloer vervangen). Dat is dus hét moment om direct ook dit probleem op te pakken. Vandaar dit topic.
Ik ben heel benieuwd of er Tweakers zijn die een soortgelijke opstelling hebben en die wellicht ook ervaring met koeling hebben. In theorie zou mijn systeem uitgebreid moeten kunnen worden met een warmtepomp (waarmee dus ook gekoeld kan worden), maar ik begreep van Brink dat deze systemen voor mijn samenstelling niet meer leverbaar zijn. Daarnaast vraag ik me af hoe slim het is om nog te investeren in apparatuur die feitelijk al op de helft van zijn leven zit (om diezelfde reden voelt het natuurlijk ook enorm zonde om dit te gaan vervangen).
Ik weet niet zo heel goed waar te beginnen. Ik heb Brink gemaild die mij direct doorverwezen naar Jong Luchtverwarming. Die heb ik een mailtje gestuurd maar tot dusver heb ik geen reactie. Als ik een beetje rondzoek kan ik niet zo gek veel vinden over mijn situatie, ik heb ook geen idee hoe "uniek" die is.
Samenvattend:
Op de eerste verdieping hebben wij een ruimte die ik "de machinekamer" gedoopt heb. Hierin hangt een Intergas Kombi Kompakt ketel, een Brink Renovent HR Medium (ventilatie en WTW) en een Brink Elan 25 (luchtverwarming). De combinatie van dit alles is superzuinig. Ik hoef bijna niet te stoken, het is hier feitelijk altijd warm.
En daar zit ook direct mijn probleem. Het is hier altijd warm. In de zomer is het eigenlijk niet te doen.
Nu hebben wij een grote verbouwing op de planning staan: we willen een extra woonlaag plaatsen en de beneden verdieping anders in gaan delen (nieuwe keuken, wat muurtjes verplaatsen, vloer vervangen). Dat is dus hét moment om direct ook dit probleem op te pakken. Vandaar dit topic.
Ik ben heel benieuwd of er Tweakers zijn die een soortgelijke opstelling hebben en die wellicht ook ervaring met koeling hebben. In theorie zou mijn systeem uitgebreid moeten kunnen worden met een warmtepomp (waarmee dus ook gekoeld kan worden), maar ik begreep van Brink dat deze systemen voor mijn samenstelling niet meer leverbaar zijn. Daarnaast vraag ik me af hoe slim het is om nog te investeren in apparatuur die feitelijk al op de helft van zijn leven zit (om diezelfde reden voelt het natuurlijk ook enorm zonde om dit te gaan vervangen).
Ik weet niet zo heel goed waar te beginnen. Ik heb Brink gemaild die mij direct doorverwezen naar Jong Luchtverwarming. Die heb ik een mailtje gestuurd maar tot dusver heb ik geen reactie. Als ik een beetje rondzoek kan ik niet zo gek veel vinden over mijn situatie, ik heb ook geen idee hoe "uniek" die is.
Samenvattend:
- Ik heb nu een luchtverwarming/WTW systeem met Brink Renovent HR Medium, Brink Elan 25 en een Intergas Kombi Compact
- Ik wil heel graag ook kunnen gaan koelen
- Ik vind het een interessant idee om de Intergas-ketel ook de deur uit de doen zodat ik gasloos verder kan. Ik moet dan wel een oplossing bedenken voor mijn tapwater, wellicht een boiler?
- Het plan is om, zodra de woonlaag erop zit, ook direct zonnepanelen te plaatsen. Dat maakt het natuurlijk ook aantrekkelijker qua stroomverbruik als ik ga koelen hier
- Extra complicatiefactor: de buizen die hier onder de vloer lopen voor de luchtverwarming zijn niet geïsoleerd (met dank aan een projectontwikkelaar die het nodig vond om daarop te bezuinigen). Ik gok dus dat ik die moet gaan vervangen in verband met eventuele condensatie als ik ga koelen
- Ik ben een domotica-fan, verlichting, voordeurslot, thermostaat, het hangt allemaal in HomeKit. Voor mij is het bijna een eis om wat ik nu ga aanleggen ook "slim"aan te kunnen sturen
- Het handmatig schakelen tussen stand 1, 2 en 3 voelt ouderwets. Ik zou eigenlijk verwachten dat zoiets moet op basis van bv het CO2 gehalte in huis of bijvoorbeeld de luchtvochtigheid