We willen op korte termijn zonnepanelen laten installeren op onze woning in Zeeuws-Vlaanderen en heb inmiddels ook al enkele online offertes liggen. De ligging van onze woning is zoals in onderstaand plaatje. Dakvlak (west) is 13,8 x 6,1 m (o.b.v. pannentelling). Ons verbruik schommelt tussen de 8000 en 9000 kWh per jaar (afh. van veel/weinig gebruik speedheat vloerverwarming in serre). Enkele verouderde energieslurpers (wasmachine- en droger) zijn recent vervangen,enkele andere (koelkast, diepvries) zullen over niet al te lange tijd aan de beurt zijn. Daar staat tegenover dat we meer elektrisch willen gaan verwarmen/koelen en ik op niet al te lange termijn elektrisch wil gaan rijden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/e8MQ0XjMDITpOgBTmwhSJ9zQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MmjoVMcbjexelniV5bRJYHEF.png?f=user_large)
De online-offertes komen van Vattenfall (Feenstra), Zonnepanelen Centra en Coolblue. Van deze partijen is niemand komen schouwen. Wel heb ik met de verkoper van Coolblue een paar keer telefonisch contact gehad. In tegenstelling tot andere berichten die ik op enkele fora lees, had deze volgens mij wel redelijk verstand van zaken. Op korte termijn komen er ook nog twee lokale zonnepaneelboeren (niet negatief bedoeld) langs.
Hieronder een korte opsomming van de offertes (willekeurige volgorde, zodat jullie kunnen raden welke offerte bij welke leverancier hoort...):
Leverancier #1:
- 32 x Trina Solar 320 Wp
- Omvormer onbekend
>> € 10.065,- incl
Leverancier #2:
- 32x Trina Solar 325 Wp
- Growatt TL-3-S 10.000
>> € 10.995,- incl
Leverancier #3:
- 32 x Q.Cells 320
- Growatt TL-3-S 9.000
>> € 9.450,- incl
Zelf heb ik de configuratie van leverancier #2 ook al een keer bij solar-bouwmarkt.nl in het winkelmandje gegooid en dan kom ik op een bedrag van € 9030,- incl.
Alle offertes zijn incl all-in installatie.
Van 2 offertes heb ik ook een legplan.
Leverancier #2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nStCDwxEZTXiTOsPbBELMoAx.png?f=user_large)
Leverancier #3:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q6Pckr4TiirQ95tChSEAS0Or.png?f=user_large)
Daar gaat ook gelijk mijn eerste vraag over: welke ligging zouden jullie adviseren?
Verder heb ik nog de volgende vragen:
- Leverancier #3 lijkt me met de omvormer wat aan de krappe kant te zitten. Klopt dat?
- Een van de lokale leveranciers zal bijna zeker een SMA-omvormer aanbieden? Is deze zijn meerprijs waard?
- Solar-bouwmarkt doet ook installaties maar zijn in principe natuurlijke een groothandel (met wel zeer deskundig personeel). Heeft iemand ervaring met installaties door solar-bouwmarkt (lees: Green Guys Installaties BV)?
- Heeft iemand ervaring met Zonnepanelen Centra?
Alvast dank voor jullie reacties!
:fill(white):strip_exif()/f/image/e8MQ0XjMDITpOgBTmwhSJ9zQ.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/MmjoVMcbjexelniV5bRJYHEF.png?f=user_large)
De online-offertes komen van Vattenfall (Feenstra), Zonnepanelen Centra en Coolblue. Van deze partijen is niemand komen schouwen. Wel heb ik met de verkoper van Coolblue een paar keer telefonisch contact gehad. In tegenstelling tot andere berichten die ik op enkele fora lees, had deze volgens mij wel redelijk verstand van zaken. Op korte termijn komen er ook nog twee lokale zonnepaneelboeren (niet negatief bedoeld) langs.
Hieronder een korte opsomming van de offertes (willekeurige volgorde, zodat jullie kunnen raden welke offerte bij welke leverancier hoort...):
Leverancier #1:
- 32 x Trina Solar 320 Wp
- Omvormer onbekend
>> € 10.065,- incl
Leverancier #2:
- 32x Trina Solar 325 Wp
- Growatt TL-3-S 10.000
>> € 10.995,- incl
Leverancier #3:
- 32 x Q.Cells 320
- Growatt TL-3-S 9.000
>> € 9.450,- incl
Zelf heb ik de configuratie van leverancier #2 ook al een keer bij solar-bouwmarkt.nl in het winkelmandje gegooid en dan kom ik op een bedrag van € 9030,- incl.
Alle offertes zijn incl all-in installatie.
Van 2 offertes heb ik ook een legplan.
Leverancier #2:
:fill(white):strip_exif()/f/image/nStCDwxEZTXiTOsPbBELMoAx.png?f=user_large)
Leverancier #3:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Q6Pckr4TiirQ95tChSEAS0Or.png?f=user_large)
Daar gaat ook gelijk mijn eerste vraag over: welke ligging zouden jullie adviseren?
Verder heb ik nog de volgende vragen:
- Leverancier #3 lijkt me met de omvormer wat aan de krappe kant te zitten. Klopt dat?
- Een van de lokale leveranciers zal bijna zeker een SMA-omvormer aanbieden? Is deze zijn meerprijs waard?
- Solar-bouwmarkt doet ook installaties maar zijn in principe natuurlijke een groothandel (met wel zeer deskundig personeel). Heeft iemand ervaring met installaties door solar-bouwmarkt (lees: Green Guys Installaties BV)?
- Heeft iemand ervaring met Zonnepanelen Centra?
Alvast dank voor jullie reacties!