Zonnepanelen: Volledig west of oost-west en offertevergelijk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 07-09-2020
We willen op korte termijn zonnepanelen laten installeren op onze woning in Zeeuws-Vlaanderen en heb inmiddels ook al enkele online offertes liggen. De ligging van onze woning is zoals in onderstaand plaatje. Dakvlak (west) is 13,8 x 6,1 m (o.b.v. pannentelling). Ons verbruik schommelt tussen de 8000 en 9000 kWh per jaar (afh. van veel/weinig gebruik speedheat vloerverwarming in serre). Enkele verouderde energieslurpers (wasmachine- en droger) zijn recent vervangen,enkele andere (koelkast, diepvries) zullen over niet al te lange tijd aan de beurt zijn. Daar staat tegenover dat we meer elektrisch willen gaan verwarmen/koelen en ik op niet al te lange termijn elektrisch wil gaan rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpFct-YhNc1Mvc5ZFw9M4yg1RRw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e8MQ0XjMDITpOgBTmwhSJ9zQ.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aZlVJ6Zv6u84DEozOecu2PqmX1c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MmjoVMcbjexelniV5bRJYHEF.png?f=user_large

De online-offertes komen van Vattenfall (Feenstra), Zonnepanelen Centra en Coolblue. Van deze partijen is niemand komen schouwen. Wel heb ik met de verkoper van Coolblue een paar keer telefonisch contact gehad. In tegenstelling tot andere berichten die ik op enkele fora lees, had deze volgens mij wel redelijk verstand van zaken. Op korte termijn komen er ook nog twee lokale zonnepaneelboeren (niet negatief bedoeld) langs.

Hieronder een korte opsomming van de offertes (willekeurige volgorde, zodat jullie kunnen raden welke offerte bij welke leverancier hoort...):

Leverancier #1:
- 32 x Trina Solar 320 Wp
- Omvormer onbekend
>> € 10.065,- incl

Leverancier #2:
- 32x Trina Solar 325 Wp
- Growatt TL-3-S 10.000
>> € 10.995,- incl

Leverancier #3:
- 32 x Q.Cells 320
- Growatt TL-3-S 9.000
>> € 9.450,- incl

Zelf heb ik de configuratie van leverancier #2 ook al een keer bij solar-bouwmarkt.nl in het winkelmandje gegooid en dan kom ik op een bedrag van € 9030,- incl.
Alle offertes zijn incl all-in installatie.

Van 2 offertes heb ik ook een legplan.

Leverancier #2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/668WnFJCvibDVGpZIT1PMafGQ8w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nStCDwxEZTXiTOsPbBELMoAx.png?f=user_large

Leverancier #3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zTKzA5165xCxBJrNnHgt2CzfEM8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6Pckr4TiirQ95tChSEAS0Or.png?f=user_large

Daar gaat ook gelijk mijn eerste vraag over: welke ligging zouden jullie adviseren?

Verder heb ik nog de volgende vragen:
- Leverancier #3 lijkt me met de omvormer wat aan de krappe kant te zitten. Klopt dat?
- Een van de lokale leveranciers zal bijna zeker een SMA-omvormer aanbieden? Is deze zijn meerprijs waard?
- Solar-bouwmarkt doet ook installaties maar zijn in principe natuurlijke een groothandel (met wel zeer deskundig personeel). Heeft iemand ervaring met installaties door solar-bouwmarkt (lees: Green Guys Installaties BV)?
- Heeft iemand ervaring met Zonnepanelen Centra?

Alvast dank voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 17:04
Zodra je de kans hebt niet vergeten die speedheat elektrische vloerverwarming eruit te renoveren. (die dingen zouden een energielabel moeten hebben)

Een 9 kW omvormer is echt prima voor 10240 Wp op west. Ook al zijn de meerkosten voor de 10 kW versie maar een tientje dan nog verdien je dat niet binnen 20 jaar terug. Ik heb het niet gesimuleerd maar ook 8 kW heeft niet of nauwelijks verlies.

Een SMA is denk ik niet twee keer zo goed als een ander merk, soms wel twee keer zo duur. Van horen zeggen heb ik wel gehoord dat het mooi spul is. Heeft ook voordeel als je de logging in eigen beheer wilt houden.
In sommige gevallen heeft SMA overigens wel een voordeel omdat het bij een relatief laag vermogen omvormer soms meer stroom per input mag hebben. In jouw geval kun je bijvoorbeeld met een SMA 10 kW 32 panelen op west en 20 op oost aansluiten. Bij een Growatt omvormer heb je dan minstens een 12 kW omvormer nodig.

Een lokale leverancier die een verkoper stuurt om de boel te bekijken heeft bij mij wel een hogere gun factor. Minder kans dat er op de dag van de installatie iets toch niet blijkt te passen.

Ik heb enkele ervaringen met de installatie van solar-bouwmarkt hier voorbij zien komen. Allemaal positief dus ik durf ze wel aan te raden.

Denk eraan dat je op je eigen naam nog maar een keer per 3 jaar de btw kunt terugvragen. Daarom en ook omdat je bij uitbreiden extra legkosten betaald zou je kunnen overwegen om het dak wat voller te leggen.

Qua omvormer benutting is oost-west handiger. Wat is de helling van je dak? De instraling van beide daken verschilt nauwelijks. Het helpt je om in de toekomst een hoger eigen verbruik te hebben.

Bijvoorbeeld 2 x 20 panelen oost-west op een 8 kW omvormer met een helling van 35 graden. 9 kW mag ook als de meerkosten beperkt zijn of als je niet van aftoppen houdt.
22 panelen is het maximum dat in 1 string mag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MPw5PYyU9aH_SNWHEnshDhIQfyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GEIFtgutbonDFMRkQIdj0wsG.png?f=fotoalbum_large

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Hoeveel km per jaar ga je elektrisch rijden? En hoeveel verwarmen?

Overweeg om gewoon oost en west helemaal vol te maken.

Dan heb je het schuine dak gewoon af.
Als je dan later nog tekort komt kun je er nog een setje bijmaken op het platte dak van de garage.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
@busscherski
Helling dak is 45 gr.

Met 32 panelen op west heb ik nu een terugverdientijd van tussen de 4,5 en 5 jaar. Met meer panelen is dat nog maar afwachten. Wel twijfel ik over de keuze voor alleen west na 2023. Hoofdverbruik zal toch vooral in de middag en avond zijn maar een gehele dag 'zelfvoorzienend' zijn klinkt ook aantrekkelijk. Ik heb me er nog niet in verdiept maar eigen opslag is toch ook mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
Elektrisch rijden: De eerste 2 jaar waarschijnlijk zo'n 10.000 km per jaar.
Elektrisch verwarmen: Voorlopig alleen bijverwarming in de garage en evt. de badkamer.

[ Voor 5% gewijzigd door josepi op 28-06-2020 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
josepi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 10:07:
@busscherski
Helling dak is 45 gr.

Met 32 panelen op west heb ik nu een terugverdientijd van tussen de 4,5 en 5 jaar. Met meer panelen is dat nog maar afwachten.
Met meer panelen zal de terugverdientijd idd langer worden. Maar nog steeds is het een betere investering dan de meeste aandelenfondsen. Als je geld op een spaarrekening hebt staan, zou ik dus niet teveel naar de terugverdientijd kijken, maar meer naar hoeveel geld je wilt investeren voor een beter rendement.
Wel twijfel ik over de keuze voor alleen west na 2023. Hoofdverbruik zal toch vooral in de middag en avond zijn maar een gehele dag 'zelfvoorzienend' zijn klinkt ook aantrekkelijk. Ik heb me er nog niet in verdiept maar eigen opslag is toch ook mogelijk?
Eigen opslag is mogelijk, maar wel duur. Waarschijnlijk wordt dat pas rendabel als de salderingsregeling volledig is afgebouwd. In de tussentijd ben je véél beter af door dat geld gewoon in meer panelen te stoppen.

Daarnaast kun je natuurlijk nog andere maatregelen nemen. Die elektrische vloerverwarming, daar zou ik echt ZSM vanaf proberen te komen. Als je daar enkel een simpele lucht-lucht warmtepomp ophangt heb je die waarschijnlijk binnen 3-4 jaar terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Wat je gaat leggen mag je zelf weten.
Ik heb er 2 jaar geleden voor gekozen om een dak vol te leggen. Dat wekte ruim 2000 kWh per jaar meer op dan ons verbruik toen was maar inmiddels nu we geen gas meer hebben is het ongeveer nul op de meter. Geen spijt van.

Nu is het gas goedkoop maar dat zal het niet blijven. Het ligt een aan je afgiftesysteem maar als dat in de verwarmde ruimtes vloerverwarming is kun je gemakkelijk overstappen op een warmtepomp in plaats van cv ketel. Sterker nog, in ons huis (2004) zijn behalve in de badkamer alleen radiatoren en daar gaat het ook prima, maar in oudere huizen die niet flink zijn nageisoleerd zal vloerverwarming of convectoren noodzakelijk zijn.

10000 km elektrisch rijden zal ongeveer 1500 - 2000 kWh kosten
Een garage elektrisch bijstoken kan veel meer kosten dan je verwacht. Als je dat regelmatig gaat doen dan kan dat zomaar enkele duizenden kWh per jaar kosten.
Het beste daarvoor is een airco die ook kan verwarmen, die verbruikt ongeveer 3 of 4 keer minder. (dat zou ook een oplossing kunnen zijn voor de serre overigens)

De volgende opties zijn qua omvormer en jouw dak vrij optimaal.

1) 32 panelen op west. (8 of 9 kW omvormer)
2) 20 west en 20 oost (7 of 8 kW omvormer)
3) 32 west en 20 oost (10 kW SMA of 12 kW Growatt)
4) 32 west en een even aantal groter dan 22 op oost. (SMA 15 kW of Growatt 17 kW)

Met optie 4 kom je wel in een grotere klasse qua omvormer.
Die zijn niet passief gekoeld maar met ventilatoren, dus maken vrij veel geluid, die zou ik thuis niet willen hebben. Tenzij je het ophangt op een plek waar niemand er last van heeft.
Wat dat betreft zou ik denk ik kiezen voor optie 3 en als later dan toch nog blijkt dat het te weinig is wat PV leggen op de garage.

Denk eraan dat het verschil in kosten tussen de opties niet veel meer is dan het paneel zelf, het installatiemateriaal en 15 minuten werk. De voorrijkosten, kosten voor het trekken van de AC kabel en het maken van de groep etc heb je toch al betaald. Dus het systeem wordt als het groter wordt relatief goedkoper.

Houd in gedachten dat later uitbreiden vrij duur is en dat het minder ideaal is qua omvormer en uiterlijk (want dan krijg je verschillende types panelen).

Ik denk niet dat een thuisaccu er de komende 10 jaar uit kan. De energiekosten zijn daar gewoon te laag voor. Je kunt wel energie opslaan in een (warmtepomp) boiler. Dus dat je sanitair water opwarmt wanneer de zon schijnt. Dat kan er al snel wel uit. En als extra voordeel helpt het het netvoltage in de buurt een beetje te beperken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-06 17:09
@josepi
oost-west gaan, erg simpel waarom:

mijn dak doet dit op 1 voorbeeld dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
oost en west heeft zijn top productie met 45 graden zo ver uit elkaar zitten.
dat ik een 4kW omvormer kan gebruiken met 6430Wp.
en een 6kW omvormer is een stuk duurder als een 4kW omvormer.

mijn 6430Wp met 4kW omvormer levert nog steeds een 5500kWh per jaar op.
ga je dan voor een 8kW omvormer en dan 2x20x320Wp zo als @busscherski je al aangeeft.
dan ga je al met gemak over de 9000kWh heen.
(vergeet toch die slechte opbrengst berekening van sunnydesign, die slaat nergens op. niet meer inzien als een expres lage gok zodat klanten niet gaan klagen.
op mijn dak doet deze set maar +/-10900kWh per jaar, maar jij flink dichter bij zee dus nog een goede 5-10% extra mogelijk. ;) )

kWh die je over hebt, die kun je altijd nog leuk verkopen voor een paar jaar.
(lukt toch vaak niet, want je laat geen set aanleggen precies op het moment dat je de jaar afrekening moet betalen.)
en dan heb je rustig de tijd om het zo te verzinnen om het op te maken.

de speedheat van de serre die kun je mooi gebruiken voor de toekomst.
gewoon een thermostaat op aansluiten die ook een tijdschema kan aanhouden.
zodat de speedheat aangaat op momenten dat er een grote kans is dat je panelen ook leveren en zo rechtstreeks je eigen energie gebruiken.
(het is een beetje onzinnig, dat klopt, en echt heel milieu vriendelijk is het ook niet.
zie het meer als: beter nu even een paar jaar onzinnig werken en straks extra veel over hebben om het dan goed te doen, doel heiligt de middelen.)

maar belangrijk: je laat maar 1x een goede PV set op je dak installeren.
zorg er dan ook voor dat je dan in 1x zeker genoeg hebt (voor alles wat maar ook kan veranderen in de toekomst)
het spul is zo goedkoop geworden (als je je niet laat afzetten door een verkoper.) dat 2x20x320Wp eigenlijk wel onder de 11k€ uit zou moeten komen.
(hoe groter je gaat de lager de prijs per Wp word.
de lager de prijs per Wp, de lager de opbrengst kan zijn om toch een leuke TVT te hebben.
en met dit soort grote setjes kun je met over productie nog effectief zijn. ;) )

edit:
mocht het zijn dat de centen het probleem is.
want ja het is een aardige investering, helaas.
dan kun je kiezen voor een 8kW omvormer, met alleen 1x20x320Wp op west b.v.
dan voeg je na een jaar (of 2) de andere 1x20x???Wp er nog bij.
om zo de kosten wat te verdelen.
je moet eerst zaaien om te oogsten, daar valt weinig aan te veranderen helaas. ;)
(let wel op de kleine regels van b.v. BTW teruggave, is van alles op te verzinnen, maar zoek dat wel eerst even uit.)
andere optie is voor 1fase omvormers te gaan, die kun je 3x op een 3fase aansluiting hangen.
en zo kun je ook bijna elk jaar weer een uitbreiding doen.
(voordeel is dan: 1x 1fase kan maximaal 2x12x3??Wp aan.
dit dus 3x en dan heb je 3x2x12x3??Wp = 72 panelen of 23kWp.
of te wel gewoon centen verdienen met het dak, niet alleen besparen.
dit is wel een beetje meer als een amateur oplossing, beetje meer voor de pro. ;) )

het beste blijft alles in 1x, maar dat was voor mij ook te duur.
(bedenk dat mijn eerste panelen 1,3€/Wp kosten, dit is nu eerder 0,30 tot 0,40€/Wp geworden.
prijzen zijn aardig gedaald de laatste 15 jaar. ;) )

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 28-06-2020 12:17 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
Allereerst iedereen al bedankt voor de waardevolle adviezen!
busscherski schreef op zondag 28 juni 2020 @ 11:48:
Nu is het gas goedkoop maar dat zal het niet blijven. Het ligt een aan je afgiftesysteem maar als dat in de verwarmde ruimtes vloerverwarming is kun je gemakkelijk overstappen op een warmtepomp in plaats van cv ketel. Sterker nog, in ons huis (2004) zijn behalve in de badkamer alleen radiatoren en daar gaat het ook prima, maar in oudere huizen die niet flink zijn nageisoleerd zal vloerverwarming of convectoren noodzakelijk zijn.
Woning is van midden '70 en recent door ons nageïsoleerd. Elektrische verwarming is alleen in de serre aanwezig (speedheat). Ombouwen naar volledig elektrisch lijkt me wat veel van het goede maar in de kamers boven willen we de cv-radiatoren op termijn misschien vervangen door lucht-lucht-warmtepomp. Geluid en kosten zijn echter voorlopig nog een struikelblok.
Een garage elektrisch bijstoken kan veel meer kosten dan je verwacht. Als je dat regelmatig gaat doen dan kan dat zomaar enkele duizenden kWh per jaar kosten.
Garage bijstoken gebeurt nu alleen bij vorst in de winter. Ik verwacht dat het gebruik dus mee zal vallen. Er hangt nu een cv-radiator die sowieso vervangen moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
@migjes Kosten zijn fors maar ik begrijp uiteraard het voordeel van eenmalige installatie i.p.v. 2x het busje laten voorrijden. Wel kan je volgens mij boven een bepaald BTW-bedrag (2500 euro?) de BTW niet meer terugvragen. En dat scheelt natuurlijk wel weer fors in de prijs per Wp excl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
josepi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:22:
Garage bijstoken gebeurt nu alleen bij vorst in de winter. Ik verwacht dat het gebruik dus mee zal vallen. Er hangt nu een cv-radiator die sowieso vervangen moet worden.
Dit verhoogt de kosten met ongeveer een factor 3 ten opzichte van gas.
Maar goed, als je het niet naar 20 graden stookt maar slechts naar 5 graden dan blijft de schade beperkt.
@migjes Kosten zijn fors maar ik begrijp uiteraard het voordeel van eenmalige installatie i.p.v. 2x het busje laten voorrijden. Wel kan je volgens mij boven een bepaald BTW-bedrag (2500 euro?) de BTW niet meer terugvragen. En dat scheelt natuurlijk wel weer fors in de prijs per Wp excl.
Ja dat klopt volgens mij, je komt er in de buurt maar als je op de kosten let zou er net onder moeten blijven.
Zelfs met 52 panelen nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-F5-Qom0utgizchpWpoySZu9Cbs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eChFXu1vWltaTYBslAtqXqAV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@josepi
jep kosten kunnen fors zijn.
en het busje 1x laten komen is goedkoper als 2x.
(en 1 omvormer is goedkoper als 3, etc etc etc..)
je hebt zo veel van die variabelen.

maar ook: een bevestiging klem (+ hele set) houd een 290Wp net zo duur vast als een 320Wp.
ook het er op leggen is net zo goed een 290Wp vast houden is net zo duur als een 320Wp.
dus daar moet je ook een beetje opletten.
te goedkoop kan dus ook duurkoop zijn.

maar aan de andere kant, opbrengsten zijn ook niet al te zuinig.
en zoveel boeit het niet als de TVT 4 jaar is of 6 jaar, TVTen doen je het toch wel.

de BTW is wel wat creatiefs voor te verzinnen, trouwens.
dit jaar laat jij een set op dak leggen, dan volgend jaar de energie rekening om zetten naar je partner.
en dan laat die er een set opleggen.
(tja als ze in de politiek creatief kunnen zijn met wachtgeld, waarom doen wij dat niet.
of dacht je echt dat rijken mensen rijk zijn geworden door te netjes te zijn?)

PV heeft maar 1 nadeel, je moet handig zijn en niet te dom.
niet dat PV moeilijk is, maar al die regeltjes die er bijkomen kijken zijn dat vaak wel (en iets meer als je de grenzen wil opzoeken). ;)

(ik stook ook naast de warmtepomp nog een beetje elektrisch bij.
dit is onverstandig als je het financieel bekijkt, maar ik kan het erg slecht verkopen.
(daar krijg ik gezeik mee wegens mijn meet installatie, helaas)
maar goed, ik heb al zo lang panelen, dat ik al heel veel TVT voorbij ben(rond de 3/4 gok ik), dus financieel is alles winst voor mij, dus no prob.
dit heb jij pas over een jaar of 6, dus pas er wel mee op.
het is niet de weg die je wil gaan, maar soms een nood greep die handig is.)

edit:
grofweg:
1m3 gas = 9,2kWh elektra
maar gas ketels zijn niet 100% effectief, eerder 110% in marketing termen en werkelijk 80%.
dus :
1m3 gas = 8kWh elektra
dit kun je beter aan houden.

1m3 gas = 0,65€
8kWh x 0,22€/kWh = 1,76€ om 1m3 gas te vervangen.

(met warmtepomp is het leuker.
die hebben een cop van b.v. 4.
dan heb je:
1m3 gas = 9,2 / 4 = 2,3kWh.
en dan gaat het wel.)

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 28-06-2020 14:05 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
De volgende opties zijn qua omvormer en jouw dak vrij optimaal.

1) 32 panelen op west. (8 of 9 kW omvormer)
2) 20 west en 20 oost (7 of 8 kW omvormer)
4) 32 west en een even aantal groter dan 22 op oost. (SMA 15 kW of Growatt 17 kW)
Is het bij 32 panelen dan ook niet beter om 16 west en 16 oost te kiezen? Ivm kleinere omvormer en betere spreiding over de dag?

PS
Iemand toevallig ervaring met Zonnepanelen Centra? Zij waren degenen die de oost en westopstelling adviseerden (maar wel met een 9 kW omvormer...)..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@josepi
een omvormer heeft een optimale Vmpp uit de panelen nodig om goed te werken.
op 1fase is dit +/-350Vmpp zie ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

maar panelen worden warm als ze in de zon hangen, en als ze warm worden dan zakt de Vmpp helaas.
dus veel mensen proberen net boven het optimum te zitten.
voor een 1fase is dit 350Vmpp / 32 Vmpp (van het paneel) = 11 + 1 paneel; voor de warmte.
(dit is per mpp, en veel van dit soort omvormers heeft 2x een mpp.
dus dan doe je 2x12x3??Wp er aan hangen. ;) )

voor 3fase omvormers is dit 600 tot 720V.
dus daar 720 /32 = 22 of 600 / 32 = 18.
vandaar de opmerking om voor 2x20 te gaan.
is een mooi gemiddelde voor hoge opbrengst per Wp. ;)
(en ook vaak 2x een mpp, dus 2x20x3??Wp)

(er is wel te schuiven, dus 2x 16 kan ook.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 28-06-2020 14:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
@josepi

16+16 kan uiteraard ook. Dan heb je genoeg aan aan 6 kW omvormer.
Maar ik vind het jammer om nu al minder PV te gaan leggen dan je eigen verbruik is (waarvan je verwacht dat het al redelijk binnenkort toeneemt.
Met 20 panelen zit je net een fractie dichter bij het optimale rendement van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@josepi
als aanvulling op @busscherski ;)

je kunt natuurlijk ook deze panelen gebruiken:
https://www.sun-solar.nl/...m_EU_EN_20190724_V04_.pdf
die leveren 37Vmpp per stuk.
16x37Vmpp = 592Vmpp per mpp.
en dan heb je zo goed als (bijna) perfecte Vmpp voor een 3fase omvormer.
heb je toch 2x16 panelen en toch een redelijke Vmpp.

zo kun je schuiven tot je een perfecte setup hebt.
(dit snappen installateurs vaak gewoon weg niet.
die denken meer aan hun eigen portemonnee als een goede setup voor jouw dak. ;)
dit soort kleine dingen kun je het beste zelf uitzoeken en plannen. ;) )

edit:
er is wel iets vreemds aan de hand. :?
dit paneel is een stuk groter (40cm) maar de specs zeggen ook 37Vmpp.
https://www.sun-solar.nl/...mm_EU_EN_20190724_V04.pdf
dit vind ik dan weer vreemd want normaal zijn meer cellen (72 ipv 60) meer Vmpp.
dus dit kan ook een oepsje zijn van leverancier of fabrikant, of het klopt wel (en dan oepsje van mij). :?
dus pas op met sommige gegevens, kleine foutjes zijn zo gemaakt.
(dit kan verklaart worden aan de hand van de halve cellen, maar deze panelen zijn van een nieuw type, dus ik heb er nog geen ervaring mee. dus ik kan je daar niet mee helpen.)

[ Voor 34% gewijzigd door migjes op 28-06-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
1) schoorsteen eraf tikken; gaat nu makkelijker dan met zonnepanelen op het dak
2) Overige dakdoorvoeren zoveel mogelijk low-profile maken, zoals MV en riool ontspanning. Ook CV ketel zo klein mogelijk.
3) Alles volleggen :D

Ik snap dat legplan van die ene die 4x8 legt niet helemaal. Zijdelings bijna tot het randje, maar in de hoogte boven en onder een meter vrijlaten :? . Dan kan 5x8 ook.

Qua omvormer; ik zou absoluut niet zo'n ding willen dat afhankelijk is van een Chinese online service om uit te lezen. En als dat kan door een paar honderd meer te betalen voor een SMA dan zou ik dat doen. Vraag je ook eens af wat de waarde is van een garantie van 10 jaar door een Chinees bedrijf wat net 10 jaar bestaat...

[ Voor 52% gewijzigd door kabeltjekabel op 28-06-2020 15:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• busscherski
josepi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:24:
[...]

Is het bij 32 panelen dan ook niet beter om 16 west en 16 oost te kiezen? Ivm kleinere omvormer en betere spreiding over de dag?

PS
Iemand toevallig ervaring met Zonnepanelen Centra? Zij waren degenen die de oost en westopstelling adviseerden (maar wel met een 9 kW omvormer...)..
Doe geen 16+16.
Ik verwacht dat je dan toch binnenkort meer wilt.
Dan beter 32 op west nemen.
Als je dan later uitbreid heb je tenminste geen 2 verschillende soorten panelen op je dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
Het lijkt toch op uit te draaien op een 2x 20 configuratie. Het zou dan iets worden in de vorm van:

- 40x Munchen Solar 330WP Full Black
- Growatt 8000TL3-S
- 4x montagemateriaal 5 Panelen Portrait op Horizontale rails (oost)
- 2x montagemateriaal 10 Panelen Portrait op Horizontale rails (west)
- Growatt WiFi Kit

In de toekomst zou ik dan eventueel nog enkele panelen op garage kunnen bijplaatsen. Of is dan de omvormer niet geschikt meer? Zie ik verder nog iets over het hoofd?

Maandag komen de lokale jongens nog langs. Ben benieuwd wat zij aandragen. Dankzij jullie ben ik in ieder geval weer wat beter voorbereid. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
josepi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:01:
Het lijkt toch op uit te draaien op een 2x 20 configuratie. Het zou dan iets worden in de vorm van:

- 40x Munchen Solar 330WP Full Black
- Growatt 8000TL3-S
- 4x montagemateriaal 5 Panelen Portrait op Horizontale rails (oost)
- 2x montagemateriaal 10 Panelen Portrait op Horizontale rails (west)
- Growatt WiFi Kit
geen fout plan.
(het is niet nodig, maar 40x330Wp=13200Wp.
en eigenlijk mag je dan van mij ook naar een 9 of 10kW omvormer, met zijn voor en nadelen.
die ik hier onder toelicht.)
In de toekomst zou ik dan eventueel nog enkele panelen op garage kunnen bijplaatsen. Of is dan de omvormer niet geschikt meer? Zie ik verder nog iets over het hoofd?
ik denk het wel. (maar niet als een probleem zien.)
na dat je op jouw 3x25A hoofdgroep de growatt hebt hangen.
(doe het grofjes heb geen zin om het precies op te zoeken.)
gebruik je ongeveer 3x12A van je hoofdgroep.
en heb je nog maar 3x12A over.
als je dan nog panelen op de garage wil plaatsen, dan kun je niet veel verder gaan als 2500W 3x1fase omvormer op de garage.
geen probleem, maar weet dit vast, dit word helemaal lastig als je voor een nog grotere omvormer gaat. ;)
Maandag komen de lokale jongens nog langs. Ben benieuwd wat zij aandragen. Dankzij jullie ben ik in ieder geval weer wat beter voorbereid. :)
ik denk dat ze wel mee gaan met het verhaal van 2x20.
maar snap wel als ze toch een 10kW omvormer aanraden.
(raden ze nog hoger aan zoals een 11 tot 13kW, dan negeer die mensen, dan hebben ze er geen verstand van.)

maar: een paneel wat 330Wp is.
die levert alleen 330W als hij de perfecte omstandigheid heeft (dit noemen we STC waarde).
dit gebeurd bijna alleen in de lente (temperatuur is dan lager, en vaker schone lucht.).
verder heeft een paneel ook een NOCT waarde, die is vaak 30% lager.
die NOCT waarde is ook erg belangrijk en gebeurd vaker.
hier moet je een beslissing in nemen, wil je soms in de lente een beetje aftoppen en een 8kW gebruiken, of wil je dat liever niet.
(het heeft vaak meer met de bloeddruk te maken van de gebruiker als dat het echt problemen oplevert. verlies is echt best wel laag.)
dit wil ik je mee geven omdat je in een kust provincie woont, die hebben wel iets meer STC en dus vaker over de NOCT gaat waardoor een 10kW toch nog wel eens leuk kan zijn.
(niet te moeilijk denken over deze beslissing, wat je ook kiest, het is altijd goed. ;)
het is eerder belangrijk dat je het weet als dat je iets fout kunt kiezen.)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 28-06-2020 17:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Waarom leg je het dak niet meteen vol?
Of mis ik iets in het verhaaltje?
(gekozen voor trina, omdat de munchen 330 niet in de database stond)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m2RUrfwgCJTdaffik8RtspQEZp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DrjkejmLpUJmr6A6UidFjLuo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 19:04 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
@migjes
De paar tientjes voor 1 kW meer maakt me niet uit hoor maar als ik naar jouw voorbeeld qua opbrengst over de dag heen kijk zie ik dat max opbrengst over het geheel rond 13 uur ligt. En dat deze zo grofweg 50% van je totaal aantal Wp (6430 toch?) is. Aangezien jij ook een oost-westligging hebt, ga ik er gemakshalve maar uit dat dit hier ook zo zal zijn. Als ik dat toepas op onze situatie kom ik op max opbrengst van 0,5 x 13200 = 6600 kW. Dan moet 8 kW toch wel voldoende zijn?

@AUijtdehaag
Vooral omdat er op een gegeven moment een grens is aan wat je wil uitgeven. Ik weet dat de panelen niet meer zo duur zijn maar we zijn al op[ basis van de adviezen hier van 32 naar 40 gegaan. Er nog eens 12 bij wordt een beetje teveel van het goede (financieel gezien dan...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@josepi Begrijpelijk.
Echter een omvormer voor je platdak en panelen en een aparte groep erbij is nog duurder.

Even een plaatje van die omvormer ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_qcj7rPCnP9p200-c3KnKNjXPJM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XtKuQEgQUzrB3D7X9gwkhqm8.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNNe9VCthRHOHaoen-SMgyqGlQM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EglwK0i8TtEYryZ5eCT1fPYI.jpg?f=fotoalbum_tile

Ook met display verkrijgbaar.
https://pvoutput.org/aggr...sp?id=58411&sid=52124&t=m
https://www.mg-solar-shop...nverter-with-display.html

[ Voor 102% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:09:
@josepi Begrijpelijk.
Echter een omvormer voor je platdak en panelen en een aparte groep erbij is nog duurder.
Ja, klopt helemaal maar ik verwacht dat we voorlopig wel redelijk ruim zitten qua opbrengst en er dus de komende 3 à 4 jaar geen uitbreiding nodig is.

Ik heb nog een hele andere vraag. Ik weet dat je behoorlijk actief bent op dit forum. Heb jij al eens gehoord over ervaringen met Zonnepanelen Centra? Ik heb al flink gezocht maar kom weinig info over dit bedrijf tegen. En ik vertrouw de meningen hier meer dan op de beoordelingssites.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@josepi
Ik ben me niet zo bewust van installateurs en ben ze nog niet tegengekomen op het forum (dus geen goed of kwaad)
Maar ik doe alles zelf, wat ik kan, dus vandaar weinig ervaring met installateurs.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
AUijtdehaag schreef op zondag 28 juni 2020 @ 19:21:
@josepi
Ik ben me niet zo bewust van installateurs en ben ze nog niet tegengekomen op het forum (dus geen goed of kwaad)
Maar ik doe alles zelf, wat ik kan, dus vandaar weinig ervaring met installateurs.
Dat is over het algemeen het beste maar helaas mis ik voor dit soort werk de kennis en de juiste spullen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@josepi
Juiste spullen kan je bestellen
De omvormer (aansluiten) kan je uitbesteden aan een elektricien.
Vergeet de netwerk aansluiting niet.

Het is allemaal geen rocket science.
Stekkertjes in elkaar klikken en veel spierpijn. :o
En een mc4 tang aanschaffen.
En een steigertje huren.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
kabeltjekabel schreef op zondag 28 juni 2020 @ 15:15:
Ik snap dat legplan van die ene die 4x8 legt niet helemaal. Zijdelings bijna tot het randje, maar in de hoogte boven en onder een meter vrijlaten :? . Dan kan 5x8 ook.
Was een online offerte. Daar proberen ze je zsm overstag te krijgen door een snelle TVT te presenteren. Over het algemeen passen wat extra panelen niet in dat plaatje (in dit geval letterlijk en figuurlijk niet...) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
@AUijtdehaag

Ik ben niet zo`n fan van een omvormer in huis met een fan :p (of ik moet het mis hebben, vond de datasheet van SMA niet zo duidelijk)

@migjes
Ik heb heb het nog een keer ingeklopt in Sunny. Nu met de juiste helling van 45 graden. Die 35 van mij in het begin was een aanname.
Ook ik kon geen Munchen solar 330 Wp vinden dus heb een vergelijkbaar ander paneel met 330 Wp gebruikt.
Het kan zijn dat er aan de kust iets meer instraling is maar met een 7.5 kW omvormer heb je volgens Sunny nauwelijks aftopping (0.1%). Dan zal het met een 8 kW omvormer ook prima gaan. (het verschil tussen 7.5 en 8 kW is 7 kWh per jaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6NL8qmSR54Uvr05F0KLluMeX-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7KiQaCN9FSKt1gZAFstBb2PY.png?f=fotoalbum_large

Stel dat je de limiet van de aansluiting op 17 kW zet en je gebruikt een 8 kW 3 fase omvormer dan kun je nog makkelijk 3 enkelfase omvormers van 3 kW aansluiten later. (en in de praktijk nog wel meer zolang je geen last krijgt van hoog netvoltage). Dat vind ik wel een groot voordeel ten opzichte van als je een 10 kW omvormer kiest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
busscherski schreef op zondag 28 juni 2020 @ 21:51:
@AUijtdehaag

Ik ben niet zo`n fan van een omvormer in huis met een fan :p (of ik moet het mis hebben, vond de datasheet van SMA niet zo duidelijk)
Zo een apparaat van 62 kg hang je niet op je zolder, maar in de garage.
Elke morgen ff kloppen op het scherm, als je naar je werk rijdt. voor weer een glimlach.

Qua ventilator slaan ze vaak laat aan, pas bij een 73 graden.
Gezien de overdimensionering, zal dat wel meevallen, voordat je dat bereikt hebt.
Bij een piek van 15 kW vind ik aktieve koeling toch wel een prettiger idee voor de hardware.
Als je dat al haalt.

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 28-06-2020 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
@AUijtdehaag
@busscherski
Ik dacht dat een omvormer ook niet te ruim bemeten moest zijn omdat hij bij lage opbrengst dan sneller uitvalt. Door een beetje te 'onderdimensioren' heb je weliswaar aftopping maar dat zou je goed maken door het minder uitvallen. Of is dat een fabeltje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@josepi
fabeltje.
aantal kW van de omvormer doet niks met eerder of later starten van de omvormer.
(marginaal wel een beetje in het rendement, maar dat is zo klein noem dat maar marginaal.)

@busscherski
de kust heeft niet meer instraling of zo.
maar we hebben wel meestal westen wind in Nederland.
dus westen zee wind, en die is een stukje koeler als land wind.
koele wind is dus meer STC en minder NOCT per jaar.
(check de weerberichten en dan zie je dat het bijna altijd een paar graden kouder is aan de kust.
https://www.buienradar.nl...atuur/actuele-temperatuur
voor als je bewijs zoekt. ;) )
en dan is het niet altijd verstandig om daar zomaar onder te dimensioneren.
aan de kust kun je 20% meer opwekken als dieper in land.
(sunnydesign houd hier geen rekening mee in zijn berekening. ;) )

dan kun je wel stellen je kunt een 2de 3fase omvormer gebruiken, en dat klopt.
maar dan heb je wel weer plek nodig voor 18 panelen, en dat past niet op de schuur/garage.
dus wil je dan liever een 1fase gebruiken dan red je te minste een aardige dekking van je mpp.
dus daar moet je wel rekening mee houden als je dat nog wil in de toekomst.
de weging iets zwaardere omvormer vs lichtere omvormer + nog een 1fase omvormer.
is dan wel verstandig, maar zoals al tig keer gezegd, niet een probleem. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 29-06-2020 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 20-06 13:57
Nouja, fabeltje... hoe snel een omvoermer opstart zie je aan de gespecificeerde opstartspanning. Die is voor iedere omvormer verschillend. De kans bestaat natuurlijk dat een omvormer met een hoger vermogen ook een hogere startspanning heeft, maar dat hoeft niet persé.

Anyway gewoon naar de datasheet kijken als je dit wilt weten. Met aannames op basis van een heel andere specificatie kom je geheid bedrogen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mcDavid
jep nog fabeltje.
zolang je genoeg opstartspanning hebt start de omvormer. ;)
die opstart spanning is de Voc van het paneel.
en Voc is totaal niet afhankelijk van de hoeveelheid zon.
net zo als de Vmpp.
zelfs indirect licht is genoeg voor een Voc. (bewolking of weerkaatsing op de atmosfeer.)
dus je hebt al eerder een Voc nog voor de zon boven de horizon is en start elke kW omvormer gewoon op het +/- zelfde moment (verschil is zo klein dat maakt geen 0,1kWh per jaar uit.).

(dit is 1 van de redenen dat er hier vaak gewaarschuwd word, zorg voor voldoende Voc/Vmpp.
dan is eerder starten geen enkel probleem meer en heb je al de volledige Voc voor dat de zon op is.
met 20 panelen per mpp is dit dus een lachertje voor een 3fase 3kW tot 20kW omvormer.)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 29-06-2020 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:51

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit

nagenoeg deze optie hier, 32 ZW en 16 N-O

Ik heb zelf een 10.0 SMA met 15kWp en ik moet eerlijk zeggen dat dit wel de max is wat je in huis moet willen hebben. Bij mij hangt hij op een redelijk koele plek op de beganne grond, ik moet er niet aan denken dat dat ding op zolder zou hangen, bij keuze had ik hem ook in de garage geplaatst. Op een mooie dag dumpt hij toch een slordige 2000 - 3000 watt aan omvormer verlies in de vorm van warmte in de ruimte. En actieve koeling is ook geen overbodige luxe en heb ik dan ook toegevoegd.dat koellichaam wordt echt heel erg warm. En gaat op een bepaald moment ook een vrij vreemd geluid maken, met een beetje extra luchtstroom blijft het echt zoveel koeler, en het geluid komt dus niet om de hoek kijken, het kan bijna niet anders dan dat dit goed is voor de levensduur van de componenten. maargoed dus wel een gratis straal kacheltje :+

@TS ik zou echt even vragen wat deze optie je zou kosten. doordat de kosten voor de omvormer nagenoeg gelijk blijven zijn het veel extra kWh's op Oost. en beter bruikbaar over de dag heen ik ben er in iedergeval elke dag erg blij mee. de tvt ging bij mij van 3,2 naar 3,6 jaar. maar dus wel opbrengst aan de oost kant O+
en dus in de ochtend nu tosti's maken op zonnestroom ipv pas na 10:00 :+

Ik heb zelf geplaatst en was voor 7000 excl klaar (jaar geleden) Ik had een monteur die in het dorp bezig was wel aangesproken en als ik zelf voor steiger zorgde was het 1500 euro excl. voor de instalatie. (staaldak) wellicht heeft het voor jou ook zin om dingen los van elkaar te zien.
En neem de moeite om mailtjes te sturen / te bellen. Doordat ik 48 panelen afnam was er hier en daar nog te praten over korting.

[ Voor 5% gewijzigd door twain4me op 29-06-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Wie kan er iets zinnigs zeggen over onderdimensioneren (dus aftoppen)?
@migjes ?

Als je de efficiency grafiek ziet, zakt de efficiency naarmate de omvormer meer volbelast draait.
Eigenlijk wil je dus helemaal niet onderdimensioneren.
Is mijn aanname juist?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SOg2fSoPOKfLODTh217v_PtTto=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kJC7wQfFEZNS4U6gShtJ3Z88.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-06-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:07
AUijtdehaag schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:02:
Wie kan er iets zinnigs zeggen over onderdimensioneren (dus aftoppen)?
@migjes ?

Als je de efficiency grafiek ziet, zakt de efficiency naarmate de omvormer meer volbelast draait.
Eigenlijk wil je dus helemaal niet onderdimensioneren.
Is mijn aanname juist?

[Afbeelding]
In principe wordt de efficiency inderdaad net iets lager bij onderdimensioneren. Maar vergeet daarbij niet dat je dan moet vergelijken tussen zo'n 80% vs. 100%. En dan zit je aan een verschil van een paar tiende procent. Daarnaast zit je natuurlijk met het aftoppen, maar ook daarvan zie je dat dat meer psychologisch is dan iets anders. Mits je niet te ver onderdimensioneerd gaat dat ook om tiende van procenten.

En ter vergelijking, ik heb hier met 7800 kWp en een 6k omvormer geen last van aftoppen. Op mooie dagen komt ie net boven de 5k uit en bij bewolkte dagen met zon zijn er natuurlijk wat pieken her en der die daar bovenuit komen. In mijn geval zou je dus prima een 5k omvormer kunnen gebruiken (niet gedaan omdat een 6k net zo duur was). Maar je zou dus zo rond de 65% van je kWp kunnen pakken en nog amper aftoppen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@AUijtdehaag

deze is iets duidelijker als die van SMA. ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large

dus de horizontale lijn.

dan zie je duidelijk dat: als de omvormer tegen de max zit je iets aan rendement inboet.
maar dat is zo weinig, dat het niet opvalt.

en uiteindelijk blijft het theoretisch gelul, waar de natuur geen bal van aan trekt.
de natuur geeft ons ook soms meer W als wat de STC waarde beloofd.
of soms door hitte nog minder als wat de NOCT waarde ons beloofd.
dat maakt over en onder dimensioneren eigenlijk weer zinloze discussie.

(voor nu is hier het punt: neemt TS een zwaardere omvormer en kan TS dan straks geen kleine 1fase omvormer meer ophangen, of gaat TS voor toch een iets kleinere omvormer met uitbreidings-mogelijkheid op de hoofd groep.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik snap niet zo goed de "platdak" uitbreiding op zuid...

Oost/west heb je toch meer aan?
Lekker meteen vol leggen en het platdak vergeten (daar past nog wel een L/W en L/L warmtepomp op)
Platdak en zuid, heb je in de winter toch niks aan, en salderen gaat eraf, dus een hoge piek is in de zomer ook niet handig.

my 2 cents.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@AUijtdehaag
ach hij wil een ruime 8000-9000kWh, en die snap ik dan weer niet.
dit omdat hij gewoon vreselijk elektra loopt te verspillen. (geen oordeel, maar constatering)
ik zou dit totaal niet op krijgen ook niet met een elektra auto er bij. ;)

volgens mij lukken wel een +/-36 panelen op 1 kant, dit zou ik eerder op 3x een 1fase hangen.
omvormer kapot, heb je nog 2 door producerende over, en rustig de tijd om te kijken naar vervanging.
heb je nog 3 mpp's over voor de andere kant zij het oost of zuid. (makkelijk langs de schaduw werken)
en die krijg je ook wel vol.
kun je ook lekker alles vol leggen voor amper centen.
geen haast en kijken naar 1fase +/-5+kW omvormers die over zijn b.v. of weg gedaan worden om een 1 of andere domme reden.
lekker zelf leggen en stroom verkopen.

maar iedereen heeft zo zijn eigen afwegingen.
als je wil laten leggen is dat allemaal niet handig.
etc etc....

edit:
ach nu wil hij misschien 2x20x3??Wp, dit kan wel mooi op 1 omvormer.
simpel en goedkoop en levert ruim voldoende kWh per jaar op.
dus die komt er wel. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door migjes op 29-06-2020 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
@migjes maar 3x een omvormer is wel echt heeeel veel duurder dan 1x3fase.
Moet dan ook 3x kabel trekken (of 5 aderig kan ook natuurlijk....) + 3x utp.
Ik vind het nogal wat. Niet iedereen heeft PV als hoofd hobby ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Gman
oei ben jij zo arm dat je dat verschil niet kunt betalen. >:)
maar je hebt gelijk als je naar winkel prijzen kijkt is het wel wat duurder.
zie:
https://www.winkelman-zon...mpt/51617/?display=detail
1715€ voor 3x.
https://www.winkelman-zon...mer/51704/?display=detail
1.291€ voor 1x.
dit maakt wel een verschil, maar genoeg 1fase omvormers te scoren op de 2de hands of uitvoer markt.
(3fase is in die markt heel lastig.)
en die zijn vaak een stukje goedkoper.
en dan heb je eigenlijk maar een kleine 200€ verschil.
dan nog wat kabel werk.
(en dan is wel 1x een kapotte omvormer een minder groot probleem, dat koop je dan als garantie.)

maar dat zou ik geen hobby meer noemen.
dit begint dan al gouw een 1000+€ per jaar gewoon verdienen te worden (na het salderen).
eerder een bijbaan dus. ;)

(het zelf aanleggen bespaart al zoveel geld dat 3 omvormers eigenlijk al geen vraag stuk meer is.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 29-06-2020 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-06 10:59
migjes schreef op maandag 29 juni 2020 @ 17:33:
(het zelf aanleggen bespaart al zoveel geld dat 3 omvormers eigenlijk al geen vraag stuk meer is.)
damn you got me.
Quoted for truth :7
Daarom leg ik er zelf 24 ipv 14 op jullie advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
twain4me schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:57:
[...]
@TS ik zou echt even vragen wat deze optie je zou kosten. doordat de kosten voor de omvormer nagenoeg gelijk blijven zijn het veel extra kWh's op Oost. en beter bruikbaar over de dag heen ik ben er in iedergeval elke dag erg blij mee.
Kosten omvormer wel, maar er komen dan toch ook weer 12 paneeltjes bij. Op een gegeven moment is er een grens aan het budget...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
AUijtdehaag schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:45:
Ik snap niet zo goed de "platdak" uitbreiding op zuid...

Oost/west heb je toch meer aan?
Lekker meteen vol leggen en het platdak vergeten (daar past nog wel een L/W en L/L warmtepomp op)
Platdak en zuid, heb je in de winter toch niks aan, en salderen gaat eraf, dus een hoge piek is in de zomer ook niet handig.

my 2 cents.
Is ook zeker geen wens/optie voor de eerste 5 jaar. Ik wou alleen weten of als we ooit zouden uitbreiden de omvormer nog geschikt zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• josepi
migjes schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:54:
@AUijtdehaag
ach hij wil een ruime 8000-9000kWh, en die snap ik dan weer niet.
dit omdat hij gewoon vreselijk elektra loopt te verspillen. (geen oordeel, maar constatering)
ik zou dit totaal niet op krijgen ook niet met een elektra auto er bij. ;)

..

maar iedereen heeft zo zijn eigen afwegingen.
als je wil laten leggen is dat allemaal niet handig.
etc etc....

edit:
ach nu wil hij misschien 2x20x3??Wp, dit kan wel mooi op 1 omvormer.
simpel en goedkoop en levert ruim voldoende kWh per jaar op.
dus die komt er wel. ;)
toon volledige bericht
Ben inmiddels wel tot de conclusie gekomen dat er her en der wat bespaard kan worden. Neemt niet weg dat als ik jullie mag geloven het helemaal niet verkeerd is om wat extra te leggen. Goed voor het milieu en voor de portemonnee! Het wordt dus idd 2 x 20 x 330 Wp. Vreemd genoeg zeiden twee lokale leveranciers die vandaag lanskwamen allebei dat het beter was om niet meer te hebben dan je verbruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Vreemd genoeg zeiden twee lokale leveranciers die vandaag lanskwamen allebei dat het beter was om niet meer te hebben dan je verbruikt...
Ik denk dat ze hopen dat je later bij ze terugkomt om de uitbreiding te laten uitvoeren. En dat je dan het gevoel hebt niet meer bij de concurrent terecht te kunnen dus dat ze geen scherpe offerte hoeven te leveren om toch de opdracht binnen te halen.

Bij mij, toen ik er nog niet zoveel vanaf wist, stelden sommige leveranciers ook voor om er bijvoorbeeld 10 te leggen in plaats van 15. Dan kun je later wel uitbreiden...
Uiteindelijk heb ik alleen het eerste jaar een overschot gehad en was het daarna ongeveer 0 op de meter.

Een eventueel relatief klein overschot kun je eventueel ook nog best gunstig verkopen aan de energieleverancier als je de moeite doet om de juiste te nemen.
Dat kun je in 10 minuten via www.gaslicht.com of een concurrent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
@josepi
als je echt heel krap kijkt dan is het zeker beter om alleen optewekken wat je zelf nodig hebt.
maar:
als je voor 2x16x330Wp gaat, zit je net niet lekker in het bereik van je omvormer.
elk paneel extra levert dan een 0,125% extra op, en met 4 extra een 0,5% extra. (grof weg)
dit is niet alleen meer Wp maar die 0,5% extra zit ook op alle panelen.
2x16x330 = 10560Wp = 8000kWh
2x20x330 = 13200Wp = 10100kWh
dan heb je gewoon een 500kWh extra gratis er bij.
je houd een 2000kWh over, en die verkoop je gewoon voor het lage bedrag wat je daar voor krijgt.
(noemen we soms ook wel kolenfooi, het bedrag wat je krijgt zonder de belasting die je normaal wel krijgt.)
en die kan nog goed 0.07€/kWh zijn. (soms zie je ook 0,11€/kWh, maar pas op kleine contract regels, dus daar reken ik niet mee.)
2000x0,07=140€ in da pokket per jaar.
dus na een jaar of 7 heb je die 8 panelen wel weer terug verdiend.
(dit bedrag word vaak van je gas rekening af getrokken. ook leuk)

ga je uit eindelijk zover als @AUijtdehaag of ik ook doen.
(AUijtdehaag] gaat nog verder als ik, maar langer verhaal.)
ik gebruikte af gelopen jaar 1kWh (1 voor de administratie, is hij precies 0 kun je problemen krijgen met de afrekening) en 231m3 gas omdat ik een warmtepomp(hybride) heb.
tja dan kost mijn energie rekening geen 1500€ maar eerder 80€ per jaar.
en dit noemen we hier een hoge energie rekening. ;)
genoeg hier die al op -100 tot - 300€ per jaar zitten. >:)

moraal van het verhaal: niet te krap kijken, doe gewoon het technisch juiste en oogst maximaal van dak.
terugverdienen is een tijd van jaren en zal altijd jaren blijven. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
Ik twijfel nog steeds over de omvormer. Ik ga er van uit dat ik sowieso de komende 5 jaar niet ga uitbreiden nu we gekozen hebben voor 2x20 panelen (en er dus voorlopig ook geen extra omvormer bij moet)..

Ik heb het zelf even proberen in te kloppen in Sunny Design en kom met 'automatische configuratie' en een ander paneel (wel 330 Wp) tot onderstaande. Met mijn beperkte kennis lijkt me dan 8 kW voldoende maar als ik dan 9 kW kies moet ik toch zeker goed zitten. Ik kan hier alleen niet goed uit herleiden of ik dan wel goed tegen dat max. rendement aanzit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nk72wP490KJUPFTVX-CqDnCUbu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eqiAPasmyeaNtFRJJwqdeH1n.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:07
josepi schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 00:17:
Ik twijfel nog steeds over de omvormer. Ik ga er van uit dat ik sowieso de komende 5 jaar niet ga uitbreiden nu we gekozen hebben voor 2x20 panelen (en er dus voorlopig ook geen extra omvormer bij moet)..

Ik heb het zelf even proberen in te kloppen in Sunny Design en kom met 'automatische configuratie' en een ander paneel (wel 330 Wp) tot onderstaande. Met mijn beperkte kennis lijkt me dan 8 kW voldoende maar als ik dan 9 kW kies moet ik toch zeker goed zitten. Ik kan hier alleen niet goed uit herleiden of ik dan wel goed tegen dat max. rendement aanzit.
[Afbeelding]
Als ik dat vergelijk met mijn opstelling (7.8kWp/24 panelen, 35 graden dak) dan zul je met 8kW iets regelmatiger aftoppen. Ik heb een 6kW omvormer en als ik mijn grafieken bekijk zou ik ook prima 5kW kunnen hebben. Zo te zien is die keuze redelijk vergelijkbaar met die van jou.

Die pieken die je mist gaat dan om de pieken als de zon bij bewolkt/weer tevoorschijn komt en op echt zonnige dagen even in de middag. Voor de totale opbrengst scheelt dat heel weinig. Als je dus voor 9kW kiest lijkt me dat prima.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
Vergelijk het aantal kWh per jaar eens van een 6, 7, 8 en 9 kW omvormer.
Je kunt in Sunny een omvormer van bijvoorbeeld 10 kW begrenzen.
Kies wat je wilt, het maakt niet zoveel uit. Als je echt dicht aan de kust woont zal het wel meer opbrengen dan aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
busscherski schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 08:10:
Vergelijk het aantal kWh per jaar eens van een 6, 7, 8 en 9 kW omvormer.
Je kunt in Sunny een omvormer van bijvoorbeeld 10 kW begrenzen.
Kies wat je wilt, het maakt niet zoveel uit. Als je echt dicht aan de kust woont zal het wel meer opbrengen dan aangegeven.
Ik heb in dit topic al veel zaken bijgeleerd maar dit is weer een stapje verder. Kan je aangeven op welke waarde(s) in het overzicht van Sunny Design ik dan specifiek moet letten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:51

_Arthur

blub

josepi schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 10:45:
Ik heb in dit topic al veel zaken bijgeleerd maar dit is weer een stapje verder. Kan je aangeven op welke waarde(s) in het overzicht van Sunny Design ik dan specifiek moet letten?
Links onder in je eigen screenshot; "Jaarlijkse energieopbrengst". Het resultaat daaruit vergelijk je met de 6/7/8/9/10 kW omvormers.

josepi in "Zonnepanelen: Volledig west of oost-west en offertevergelijk"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Onder "begrenzing van het werkelijke AC vermogen" kun je het instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
We zijn er bijna uit: 40 panelen 330 Wp verdeeld over oost en west met omvormer 9000 kW.
Heb nu alleen nog twijfel over merk omvormer: Goodwe of Growatt. Zijn er specifieke voor- of nadelen aan één van de twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom niet de SMA 8.0 ?

Je kan daarmee zelfs een polystring maken van 20+20 als ik eerder plaatje in sunnydesign bekijk.
En als je nog wil uitbreiden op zuid op de 2e ingang.
Maar dan ga je wel aftoppen, dus een 10.0 is dan beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
Ik denk dat Goodwe en Growatt equivalent zijn als je geen schaduw hevt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josepi
@AUijtdehaag
Wel/Geen SMA: Vooral vanwege de prijs.
Wat is polystring en wat voor voordeel heeft het (los van het kunnen uitbreiden)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
josepi schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:51:
@AUijtdehaag
Wel/Geen SMA: Vooral vanwege de prijs.
Wat is polystring en wat voor voordeel heeft het (los van het kunnen uitbreiden)?
Polystring is twee strings (van netzoveel dezelfde panelen) met elk een andere oriëntatie (bijv Oost-West) op 1 MPPT.

Voordeel is dat je dan al snel een MPPT overhoudt voor een string van andere lengte op nog een derde dakvlak.
Pagina: 1