PC gaat aan: geen beeld en toetsenbord & muis werken niet

Pagina: 1
Acties:
  • 3.347 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonnejv
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-07-2020
Hallo,

Ik heb sinds vandaag problemen met mijn PC. Vanochtend deed hij al raar - hij startte gewoon op, maar na een tijdje verschoot het beeld van normaal naar verticale wit/zwarte strepen en daarna werden beide schermen die aangesloten zijn zwart. Na dat ik hem uit en aan gezet had leek het probleem verholpen te zijn. Later op de dag kreeg ik echter weer dit probleem. Ik heb alle stekkers en snoeren gecheckt en alles lijkt goed vast te zitten. Ook in de kast zelf zie ik geen losse snoeren.

Dus probeerde ik het vanavond nog een keer. Nu krijg ik echter helemaal niks. De beeldschermen gaan niet aan, het toetsenbord licht niet op en mijn muis licht ook niet op. De beeldschermen geven een melding dat er geen verbinding is, terwijl alles correct is aangesloten. Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

Het gaat om een PC uit 2015:
Intel Core i5 processor
8GB RAM
Weet niet precies welke videokaart erin zit helaas, maar in 2015 was het een van de sterkere
Windows zelf is geïnstalleerd op een SSD van 100GB en daarnaast heb ik nog 900GB 'normale' opslag.

Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 08-06 22:14
Heb je wel normaal beeld als je de videokaart eruit haalt en de monitor aansluit op het moederbord?

Kijk ff na welke videokaart erin zit. Staat op het stickertje op het PCB van de videokaart.

Welk merk en type voeding heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonnejv
Bedankt voor je snelle reactie!

Heb de monitor op het moederbord aangesloten en geen beeld.
M'n videokaart is een R9 280X Gaming 3G, voeding is Seasonic SS-520GB active PFC F3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

bonnejv schreef op zondag 28 juni 2020 @ 13:35:
Bedankt voor je snelle reactie!

Heb de monitor op het moederbord aangesloten en geen beeld.
M'n videokaart is een R9 280X Gaming 3G, voeding is Seasonic SS-520GB active PFC F3.
Je moet de 280X wel UIT de computer halen voordat je het scherm op het moederbord aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 21:45
Anoniem: 472287 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:07:
[...]

Je moet de 280X wel UIT de computer halen voordat je het scherm op het moederbord aansluit
Hoeft niet altijd, je kan soms ook in de BIOS instellen dat de onboard graphics werken als je een dedicated videokaart erin hebt zetten. Maar dan moet die instelling natuurlijk wel aanstaan :)

In dit geval zal de videokaart eruit halen en onboard graphics proberen waarschijnlijk wel makkelijker zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door Hahn op 28-06-2020 14:09 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Hahn schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:08:
[...]

Hoeft niet altijd, je kan soms ook in de BIOS instellen dat de onboard graphics werken als je een dedicated videokaart erin hebt zetten. Maar dan moet die instelling natuurlijk wel aanstaan :)

In dit geval zal de videokaart eruit halen en onboard graphics proberen waarschijnlijk wel makkelijker zijn.
....lijkt me duidelijk dat die instelling niet aanstond terwijl hij zn 280X gebruikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-06 21:45
Anoniem: 472287 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 14:11:
[...]

....lijkt me duidelijk dat die instelling niet aanstond terwijl hij zn 280X gebruikte?
Waaruit blijkt dat precies? Misschien doet heel z'n systeem wel niks meer.

Voor de duidelijkheid: ik bedoel dat je onboard graphics óók aan kunnen staan, naast je dedicated videokaart. Mits je moederbord dat ondersteunt en het aanstaat in je BIOS.

[ Voor 24% gewijzigd door Hahn op 28-06-2020 14:16 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonnejv
Hi allen,

Ik heb veel geprobeerd van wat jullie zeiden, maar ben er achter gekomen dat ik zelf niet praktisch ben met pc's. Heel erg bedankt voor alle tips in ieder geval, ik heb zeker wat geleerd over hoe mijn pc in elkaar zit.

Uiteindelijk ben ik vandaag maar naar een bekende van mij gegaan die een kleine zaak heeft in het repareren van pc's en andere apparatuur. De videokaart had het begeven, maar een nieuwe is nu onderweg.

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken visser
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar het ligt dus aan de videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:42

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ken visser schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 09:20:
Ik heb precies hetzelfde probleem, maar het ligt dus aan de videokaart.
Het is beter om je eigen topic te starten dan een topic van een ander te kapen.

Je hebt dezelfde symptomen - dat wil allerminst zeggen ze dezelfde oorzaak hebben. Bovendien heeft TS hier geen volledige specs gegeven dus kun je niet eens weten of jij exact zelfde hardware hebt als hij.

Ik ga dit oude topic sluiten, leesvoer voor een eigen topic:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Het maken van goede topicstart: De Quickstart

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.