Ahaa, de wensen komen in beeld:
- Je hebt behoefte aan pakweg 5 TB opslagruimte.
- minimale levensduur van de oplossing is 3 a 4 jaar
- je wil zowel binnenshuis als buitenshuis aan je data kunnen
- je hebt zowel behoefte aan backups als availability van je data (dit laatste lees ik niet echt terug met de juiste motivatie)
- de snelheidswens negeren we even omdat je dat buitenshuis niet nodig hebt c.q. niet kunt waarmaken en binnenshuis aan minder genoeg hebt voor de meeste gebruiksdoelen (foto's en video bewerken met datatransport over het netwerk). Het nut van een SSD als snelle cache kan ik in die omgeving niet duiden als die niet in je desktop zit en je voldoende snelle harddisks gebruikt (opletten!, zie
Problemen WD Red schijven (SMR techniek)).
- budget is oude werkende NAS met 2 x 2 TB schijven nu aanwezig + 350 Euro.
- helaas beschrijf je niet wat de bestandsgrootte is en wat je huidige netwerkbasis is (1 GB/s?).
Wat ik zou voorstellen:
- neem een goedkope 2-disk NAS met een harddisk van min. 5 TB, met daarbij een externe harddisk van ook 5 TB.
pricewatch: Buffalo Linkstation 520 6TB (265 Euro, dit kan wellicht goedkoper)
pricewatch: Seagate Basic 5TB Zilver (110 Euro)
- scheid voor jezelf de data in "must have" en "nice to have" en backup de eerste na herinrichting van je huidige NAS automatisch op de twee 2 TB disks die je al hebt in je Asusstore: die kan je na backup op de nieuwe NAS én op de externe harddisk in JBOD zetten zodat je dan 4 TB opslagcapaciteit hebt.
Alle data backup je van de nieuwe NAS periodiek naar de oude NAS én de nieuwe externe hardddisk: zeker in de eerste tijd heb je ruimte over voor backups en later kan je een wat grotere externe harddisk bijkopen.
- je hebt nu al je data (bijna) binnen budget driemaal op drie verschillende plaatsen (waarbij je de externe harddisk buitenshuis op een veilige plek bewaart.
Ik denk dat de snelheden die jij nodig hebt voor de genoemde taken over jouw interne (hopelijk 1 GB/s) netwerk gemakkelijk worden gehaald en dat de veiligheid van je data behoorlijk goed is (mits je je router goed instelt en de rest van de beveiliging van je NAS en je netwerk goed regelt).
Grote bestanden kan je evt. bufferen op je desktop op een SSD, maar dat is "extra".
Je uitdaging zit erin om alles opnieuw op te zetten, de offline backups periodiek goed uit te voeren en de online backups goed te automatiseren.
Voel je vrij om hierop te schieten.