Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe nas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daantje18
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 23-11 22:40
Ik ben op zoek naar een nieuwe nas of goede raid box ter vervanging van mijn oude asustor as5002t,
het is voornamelijk bedoeld voor foto's en video's op te zetten als back-up als een schijf heb ik met raid 1 nog altijd een schijf over.

Moet makkelijk in gebruik zijn en toch zeker 3-4 jaar mee kunnen.

Elke advies is welkom.

Alle reacties

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-11 21:15

DarkSide

theres no place like ::1

En wat had je zelf in gedachten.
Budget bv

Zou kijken naar een Syno of Qnap (of zelf bouwen met een pc afhankelijk van je wensen).

Raid is trouwens geen backup! Zorgt dus altijd voor een goede backup voor data die je echt belangrijk vind.
Op een andere apparaat en locatie als kan.

Kijk naar hoeveel data je nu hebt en wat je in de toekomst nodig denkt te hebben.
Schaf daar je HD grootte op aan.

Heb je genoeg aan een 2 bay.
Of wil je wat kunnen :" groeien" en wat flexibiliteit en een 4 bay?

[ Voor 13% gewijzigd door DarkSide op 27-06-2020 17:17 ]

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• Daantje18
300 tot max 350 Euro ex hardeschijven wand die heb ik nog van de oude nas.

Ik weet dat raid geen echte backup Is voor mij meer een zekerheid dat ik niet alles kwijt in geval dat een hardeschijf stuk gaat.

Aan zelfbouw heb ik ook nagedacht maar ik ben niet zo handig met software installeren en het configureren van de nas.

Mijn voorkeur gaat uit naar een 4 bay nas met uitbereiding mogelijkheden naar 10 gigabit
Maar een 2 bay nas die ik met een usb raid box kan uitbreiden Is ook optie als dat kan natuurlijk.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Ik denk dat je je prioriteiten verkeerd hebt gelegd:
- moet je data buitenshuis toegankelijk zijn?
- hoeveel data heb je of verwacht je in die vier jaar te vergaren?
- welk deel van die data mag van jou absoluut niet verloren gaan (in TB uitgedrukt)?

Een 4-bay NAS is een uiting van "heb heb, bling bling", zonder verder doel als je dat doel niet kunt beschrijven.
En waar denk je die 10 Gigabit voor te gaan gebruiken?

Als ik lees dat je niet alles kwijt wil bij hardwarefalen, is een NAS met of zonder RAID NIET de oplossing voor je.
Ik ben benieuwd naar je antwoorden ...

En ik ben je niet aan het bekritiseren, ik zou graag een goed advies geven op basis van je echte behoeften (nadat we die achterhaald hebben).

• Daantje18
Ik weet dat nas niet als back-up kunt gebruiken.

De nas wil ik inderdaad buitenshuis kunnen gebruiken
En hij wordt voornamelijk gebruikt om foto's/ video's mee te bewerken
Niet op de nas zelf maar via een normale desktop pc.

En de 4 bay is voornamelijk bedoeld omdat ik nu 2x 2tb heb en dit op termijn wil uitbreiden

Ik schat in totaal 5tb te gaan gebruiken de komende jaren.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-11 16:40

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Daantje18 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:31:
Ik weet dat raid geen echte backup Is voor mij meer een zekerheid dat ik niet alles kwijt in geval dat een hardeschijf stuk gaat.
Dan moet je geen RAID1 draaien maar 2x single disk en zelf een sync draaien met een cron-jobje of vergelijkbaar iets.

RAID1 zorgt ervoor dat ELK bitje klakkeloos naar de andere disk wordt geschreven. Maak jij een foutje door een bestand te overschrijven, heb je dus geen backup van 0.0001s geleden van dat bestand.

/edit; waarom wil je upgrade naar 10Gbit later? Met 4 "standaard diskjes" ga je nooit 1250MB/s doorvoer genereren. Dan moet je dus eigenlijk naar een flash-based (SSD's) NAS met caching.

[ Voor 14% gewijzigd door MAX3400 op 27-06-2020 22:39 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Daantje18
Dat eerste mag je mij even uitleggen
Raid 1 was inderdaad bedoeld backup als een schijf defect raakt
Maar andere optie sta ik voor open.

Ssd cache was ook wel de bedoeling inderdaad.

• MAX3400

MAX3400

Daantje18 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 22:58:
Dat eerste mag je mij even uitleggen
Raid 1 was inderdaad bedoeld backup als een schijf defect raakt
Maar andere optie sta ik voor open.
RAID1 is een directe/automatische mirror. Als je een bestand opslaat is het voor jou niet zichtbaar op welk van de 2 disks je dat doet. Maar elk bitje wat op disk 1 wijzigt, gaat direct naar disk 2 en natuurlijk andersom.

Jouw redenatie "als 1 disk kapot gaat, heb ik nog een werkende" is 100% correct zolang de disk fysiek stopt met werken (bijvoorbeeld kapot motortje ineens). Maar een disk die misschien wekenlang ongemerkt verkeerde data wegschrijft en daarmee misschien 1000 bestanden corrupt opslaat, heb je dus een zeer grote kans dat die 1000 bestanden dus ook op de tweede disks corrupt zijn.

Daarnaast (en die discussie is nog groter en langer en technischer): er is 0 controle in een normale gebruikersomgeving of de data die jij van een SD-kaartje (in je camera) inleest op je PC (mapje op je desktop tijdelijk) en daarna kopieert naar de NAS, of al die bitjes EXACT hetzelfde worden weggeschreven. Als je je zondag wil "verdoen"; ga eens op zoek naar ECC en alle bijbehorende use-cases.

Een NAS is op geen enkel moment backup (niet van data op het netwerk en zeker niet van disks in de NAS).
Ssd cache was ook wel de bedoeling inderdaad.
En dan? Gemiddelde SSD cache doet burst (zeer kortstondig) enkele GB/s doorvoer. En daarna is het op. Daar heb je dus niks aan als je later video's wil bewerken; een beetje 4K-video neemt zo 800MB per minuut in op dit moment (H265 compressed) en uncompressed tot 20GB per minuut. Daar valt niet tegenaan te cachen; je "moet" dus een volledig SSD-NAS neerzetten + SSD-caching, wil je een continue mooie doorvoer genereren.

Maar ja, dat is mijn mening; allicht denk ik te ver vooruit of doe ik weer eens aannames.

• Renault
Ahaa, de wensen komen in beeld: :+

- Je hebt behoefte aan pakweg 5 TB opslagruimte.
- minimale levensduur van de oplossing is 3 a 4 jaar
- je wil zowel binnenshuis als buitenshuis aan je data kunnen
- je hebt zowel behoefte aan backups als availability van je data (dit laatste lees ik niet echt terug met de juiste motivatie)
- de snelheidswens negeren we even omdat je dat buitenshuis niet nodig hebt c.q. niet kunt waarmaken en binnenshuis aan minder genoeg hebt voor de meeste gebruiksdoelen (foto's en video bewerken met datatransport over het netwerk). Het nut van een SSD als snelle cache kan ik in die omgeving niet duiden als die niet in je desktop zit en je voldoende snelle harddisks gebruikt (opletten!, zie Problemen WD Red schijven (SMR techniek)).
- budget is oude werkende NAS met 2 x 2 TB schijven nu aanwezig + 350 Euro.
- helaas beschrijf je niet wat de bestandsgrootte is en wat je huidige netwerkbasis is (1 GB/s?).

Wat ik zou voorstellen:
- neem een goedkope 2-disk NAS met een harddisk van min. 5 TB, met daarbij een externe harddisk van ook 5 TB.
pricewatch: Buffalo Linkstation 520 6TB (265 Euro, dit kan wellicht goedkoper)
pricewatch: Seagate Basic 5TB Zilver (110 Euro)
- scheid voor jezelf de data in "must have" en "nice to have" en backup de eerste na herinrichting van je huidige NAS automatisch op de twee 2 TB disks die je al hebt in je Asusstore: die kan je na backup op de nieuwe NAS én op de externe harddisk in JBOD zetten zodat je dan 4 TB opslagcapaciteit hebt.
Alle data backup je van de nieuwe NAS periodiek naar de oude NAS én de nieuwe externe hardddisk: zeker in de eerste tijd heb je ruimte over voor backups en later kan je een wat grotere externe harddisk bijkopen.
- je hebt nu al je data (bijna) binnen budget driemaal op drie verschillende plaatsen (waarbij je de externe harddisk buitenshuis op een veilige plek bewaart.

Ik denk dat de snelheden die jij nodig hebt voor de genoemde taken over jouw interne (hopelijk 1 GB/s) netwerk gemakkelijk worden gehaald en dat de veiligheid van je data behoorlijk goed is (mits je je router goed instelt en de rest van de beveiliging van je NAS en je netwerk goed regelt).
Grote bestanden kan je evt. bufferen op je desktop op een SSD, maar dat is "extra".
Je uitdaging zit erin om alles opnieuw op te zetten, de offline backups periodiek goed uit te voeren en de online backups goed te automatiseren.

Voel je vrij om hierop te schieten. :o

• MAX3400

MAX3400

Renault schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:59:
Voel je vrij om hierop te schieten. :o
Mag ik ook? ;)

De eis / wens voor een NAS van "enkele honderden Euro's" tegenover een mogelijke investering van nog eens honderden, zo niet duizenden Euro's in een goed en vlekkeloos werkend 10Gbit netwerk, staat in dusdanig schril contrast dat ik vermoed (nadruk) dat topicstarter iets denkt te wensen zonder de implicaties van te beschrijven.
Het nut van een SSD als snelle cache kan ik in die omgeving niet duiden als die niet in je desktop zit en je voldoende snelle harddisks gebruikt
Interessant; stel even dat een ERX-disk van WDC burst 250MB/s kan doorvoeren gedurende 3 seconden. En daarna terugvalt op de standaard SATA-600 en dus "ongeveer" niet verder komt dan 150MB/s sustained. Om een 10Gbit-omgeving te valideren, moet je dan dus minstens 8 disks in RAID0 hebben staan om sustained 1200MB/s oftwel 10Gbit te realiseren.

Zoals je terecht vraagt: hoe groot zijn de bestanden maar daar tegenover staat dus ook een valide (en vooralsnog niet beargumenteerde) vraagstelling waarom een upgrade naar 10Gbit nodig is.

• Daantje18
Hier heb ik zeker wat aan, mijn huidige netwerk is gewoon 1gigabit
En de totale bestandsgrootte Is bijna 2tb.

Het upgrade naar 10gigabit laten we even voor wat het Is inderdaad.

Het opzetten en het goed beveiligd krijgen Is inderdaad puntje van aandacht
Dat is niet mijn specialiteit.

Ik heb externe harde schijf van 3tb die gebruikt kan worden voor automatische backup van de nas.

• Daantje18
Mijn oude nas kan zeker hergebruikt worden, moet door niet nader te noemen reden wel opnieuw geïnstalleerd worden.

• Renault
Iedereen mag natuurlijk schieten, zo komen we tot een goed advies ... :+

• Daantje18
Welk type nas raden jullie nu aan?
Ik heb al verschillende optie gehoord nu

• MAX3400

MAX3400

Daantje18 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:33:
Ik heb nog steeds (of ik lees echt niet) 0 requirements gelezen; alleen "ongeveer" dat 10Gbit dan niet meer hoeft en dat je even ergens een oude NAS voor backup inzet.

En dus? Alleen al voor je toekomstig video-editen zou je kunnen benoemen over wat voor bitrates / groottes en IOPS het gaat; allicht is dat een trigger voor mensen om specifieker een bepaald NAS aan te raden.

Er werd iets gezegd over beveiligen; dan geef je netjes aan dat dat wel een puntje is. Maar dan nu niet wat je wil beveiligen. Of hoe. Of waartegen. Verwacht je alles "in" de NAS te kunnen beveiligen? Of mag ik ook een extra firewall van 700 Euro erbij adviseren?

• Daantje18
Ik wou graag alles in de nas beveiligen ja,

Grote van de video's Is lastig te zeggen zo
Kan alleen zeggen dat om best grote 4k bestanden gaat

• MAX3400

MAX3400

Daantje18 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:48:
Ik wou graag alles in de nas beveiligen ja,
Alles? Als in? Want als je tot giseren de Asustor gebruikte, kan ik wel raden dat je SMB1 nog hebt draaien op je laptop / PC en dus echt veilig is het thuis al niet?
Kan alleen zeggen dat om best grote 4k bestanden gaat
een officiele UHD-film (gekocht op disc) is "ongeveer" 90GB groot voor een filmpje van 2 uur. Al knip je dat op in 10 stukken, dan zijn ze 9GB per stuk. Dan is er ineens wel weer een use-case voor caching. Een beetje GoPro (als ander voorbeeld) komt uit op 60Mbps ongeveer voor 4K-beelden; een kwartiertje drone-beelden is dan ook snel tegen de 7GB aan ruwe data.

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-10 08:14

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Daantje18 schreef op zondag 28 juni 2020 @ 18:33:
Kijk eens naar FreeNAS of naar een prebuild van het achterliggende bedrijf:
https://www.freenas.org/

Voordeel: ZFS
Dus snapshots, offsite replicatie, etc.

Ik zou er wel twee aanschaffen en daarmee je eigen backups bewerkstelligen. 1 thuis, 1 op een fysiek andere locatie (je tuinhuis maar liever nog, een locatie kilometers verder) en op die manier je data veilig stellen.

Heb je meerdere lagen van beveiliging:
- RAID voor uitval van disks
- Snapshots voor datacorruptie en terug kunnen gaan in de tijd
- ZFS voor datacorruptie
- Offsite replicatie als werkelijke backup (die je ook weer voorziet van ZFS met snapshots, zodat je ook dáár niet meteen je hele backup kwijt bent als er een disk klapt)

Snapshots zijn vind ik kritiek. Het is dé manier om snel terug te kunnen gaan in de tijd en snapshots zijn immutable.

Kan daar nog een heel verhaal achteraan typen, maar FreeNAS is denk ik met het bescheiden budget dat je hebt, een van de betere opties.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

• Daantje18
Gaat om eigen beelden inderdaad
Gopro/ drone en zulke camera.

Ssd cache hoeft niet meteen
Ik zie graag setup die ik kan upgrade op termijn.

Huidige nas als back-up voor andere nas is gewoon optie.

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Renault schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 23:59:
Wat ik zou voorstellen:
- neem een goedkope 2-disk NAS met een harddisk van min. 5 TB, met daarbij een externe harddisk van ook 5 TB.
pricewatch: Buffalo Linkstation 520 6TB (265 Euro, dit kan wellicht goedkoper)
pricewatch: Seagate Basic 5TB Zilver (110 Euro)
Hou je er rekening mee dat die buffalo van 6TB een 2-disk enclosure is met 2 x 3TB disks. Die kan je in JBOD zetten om aan 6TB effectief te komen, maar ik zou dat zelf echt niet willen zonder een degelijke backup. (bijv naar een cloud opslag)
En de andere optie, met een micro-USB3 aansluiting? really? Dat kan je toch niet serieus aanraden?

Ik vraag me af wat het probleem met de huidige Asus enclosure is? Of is de meegeleverde software niet voldoende? Als de Asus enclosure en software in principe goed is, en je wil meer opslagruimte, dan zou ik kijken voor 2 x 6GB disks. Die zijn vanaf een EUR125,- per stuk te koop. Dan ben je voor EUR250 klaar. Je zal alleen even een list moeten verzinnen om de huidge 2GB data over te zetten.

Een Synology NAS met 4 bays is zonder disks al een slordige EUR300,- dus dat ga je met je huidige budget niet redden. Eventueel kan je aan een QNap denken, die vanaf EUR250,- te koop is voor een 4 bay enclosure. Ook dan red je het niet voor EUR350,-

Een alternatief zou zijn om toch zelf te gaan knutselen en daar dan Xpenology op installeren. Dan heb je de software die door Synology wordt meegegeven op generieke hardware (dat kan een oude pc zijn waar je genoeg schijven in stopt om aan jouw vraag te voldoen)

@ TS Dan nog de backup. Er wordt al gezegd, en gelukkig onderken je zelf ook, dat RAID1 geen backup is. Backup met version history is iets wat je zou willen. En het liefst op een andere lokatie dan waar je NAS staat. Er zijn tegenwoordig zeer veel cloud oplossingen die je kan gebruiken als backup. Ik heb zelf bij de launch van Stackstorage van TransIP een aantal gratis 1TB accounts kunnen registreren. Die gebruik ik als backup van al mijn data. Je zal zelf moeten uitzoeken wat je wil en hoeveel je daar voor over hebt. Een voorbeeld: Backblaze heeft een onbeperkt backup abbo voor $60,- per jaar.

• MAX3400

MAX3400

@michielRB toevoeging over Backblaze (allicht achterhaald): veel van dat soort providers rekenen echter "grof geld" als je een keer 2TB aan backup moet downloaden. Niet allemaal maar hou daar rekening mee. Echter, het gaat dan om de keuze "hoe belangrijk is data" vs. "een paar honderd Euro" bijvoorbeeld.

• Daantje18
Asustor nas is niet fijn in gebruik Is mijn mening
App en bijhorende webomgeving zijn op de mobiel waardeloos en heeft nooit goed gewerkt voor mijn doel

Mijn doel was om buitenshuis via ander wifi ook dingen te kunnen doen.

• Daantje18
Hij is al vanaf januari 2016 en video's afspelen via de nas lukte ook nooit.

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als je de oude Asus NAS niet wil hergebruiken dan zal je je budget denk ik iets moeten oprekken. Zeker als je naar de 6TB effectieve opslagruimte wil. Die RAID1 zou ik sowieso voor gaan, dus 2 x 6TB heb je minimaal nodig. Dat is al EUR250,- Daar komt dan nog ongeveer EUR165 bij voor een een 2 bay Synology bij
Dus in totaal een dikke 415 euro....
Je bent dan niet heel flexibel omdat je niet echt kan uitbreiden qua effectieve schijfruimte. Maar als je naar een 4bay NAS gaat, moet je wel erg veel oprekken met je budget.
De software en extra addons van Synology zijn wel fijn. Ook de mogelijkheid om van buiten je NAS te benaderen.

[ Voor 23% gewijzigd door michielRB op 28-06-2020 21:06 ]

• Daantje18
Ik snap je punt, maar ik hoef niet perse nu al naar zoveel opslag.

Ik wil mijn oude hardeschijven nog hergebruiken.

Maar eventueel de asustor nas als extra backup kan natuurlijk wel
Pagina: 1