Wellicht dat mensen hier ervaringen hebben die kunnen helpen;
Ik heb KPN glasvezel, ik wil geen KPN modem maar wel IPTV. Ik gebruik een Ubuntu box, 18.04, met 2 netwerkkaarten als router.
Dit is mijn netwerksituatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3KFG0bebUDvvHk3pZDNnZ6IB.png?f=user_large)
Er gaat een UTP van het KPN punt naar een NIC. Daar loopt een PPPoE sessie overheen op eth0.6 en een dhcp sessie op eth0.4 als vlan4;
Dat geeft een route;
Internet werkt op mijn hele LAN, via eenvoudige NAT masquarading. Echter, die Set Top Box met IPTV werkt niet. Mijn routers, DSG-1100's, hebben IGMP snooping aanstaan. En de Ubuntu box zelf ook op deze manier;
Mijn iptables zien er zo uit;
Ik zou denken, ook gebaseerd op alle handleidingen en tips die ik online vondt, dat dat zou moeten werken. Echter, tot nu toe niets. De STB blijft telkens opnieuw proberen software te downloaden. Zonder veel success.
Ik zie wel dat de STB een group addres 224.3.2.6 heeft. Maar blijft verder weinig doen. Ik heb niet echt een idee meer hoe af wat. Rechtstreeks via die experia werkt het wel, maar ja, dat was nu net niet de bedoeling.
Iemand enig idee of richting?
Ik heb KPN glasvezel, ik wil geen KPN modem maar wel IPTV. Ik gebruik een Ubuntu box, 18.04, met 2 netwerkkaarten als router.
Dit is mijn netwerksituatie:
:fill(white):strip_exif()/f/image/3KFG0bebUDvvHk3pZDNnZ6IB.png?f=user_large)
Er gaat een UTP van het KPN punt naar een NIC. Daar loopt een PPPoE sessie overheen op eth0.6 en een dhcp sessie op eth0.4 als vlan4;
code:
1
2
3
4
5
| option rfc3442-classless-static-routes code 121 = array of unsigned integer 8; interface "vlan4" { request subnet-mask, broadcast-address, routers, rfc3442-classless-static-routes; send vendor-class-identifier "IPTV_RG"; } |
Dat geeft een route;
code:
1
2
3
| # ip route | grep vlan4 10.128.252.0/22 dev vlan4 proto kernel scope link src 10.128.254.46 213.75.112.0/21 via 10.128.252.1 dev vlan4 |
Internet werkt op mijn hele LAN, via eenvoudige NAT masquarading. Echter, die Set Top Box met IPTV werkt niet. Mijn routers, DSG-1100's, hebben IGMP snooping aanstaan. En de Ubuntu box zelf ook op deze manier;
code:
1
2
3
4
5
6
| quickleave phyint vlan4 upstream ratelimit 0 threshold 1 altnet 192.168.40.0/24 altnet 213.75.0.0/16 altnet 217.166.0.0/16 |
Mijn iptables zien er zo uit;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| # iptables -L -n Chain INPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain FORWARD (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination # iptables -L -t raw Chain PREROUTING (policy ACCEPT) target prot opt source destination ACCEPT udp -- anywhere base-address.mcast.net/4 TTL match TTL < 7 Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination # iptables -L -t nat Chain PREROUTING (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain INPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain OUTPUT (policy ACCEPT) target prot opt source destination Chain POSTROUTING (policy ACCEPT) target prot opt source destination MASQUERADE all -- 10.84.86.0/24 anywhere MASQUERADE all -- anywhere anywhere |
Ik zou denken, ook gebaseerd op alle handleidingen en tips die ik online vondt, dat dat zou moeten werken. Echter, tot nu toe niets. De STB blijft telkens opnieuw proberen software te downloaden. Zonder veel success.
Ik zie wel dat de STB een group addres 224.3.2.6 heeft. Maar blijft verder weinig doen. Ik heb niet echt een idee meer hoe af wat. Rechtstreeks via die experia werkt het wel, maar ja, dat was nu net niet de bedoeling.
Iemand enig idee of richting?
Code, justify, code - Pitr Dubovich