Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

unraid server voor plex/domotica

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• cr0wl33
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 02-03 22:19
hallo Allemaal,
ff toelichting ben bezig met een thuis netwerk op te zetten op dit moment draait mijn plex server van af mijn game pc maar beetje zonder om die 24/7 aan te hebben staan en alle schijven maar vol te hebben. ik wil graag een server(tje) voor kleine dingen back-up /storage/plex en mijn domotica hobby (home assistant).

ik dacht zelf eerst maar de server en in toekomst wil ik overstappen na een poe switch(voor camera's) en ziggo modem in bridge zetten met 2 Ubiquiti accespoints (1 in de tuin 1 in huis mijn huidige router zit in de kelder en kan amper op de begaande grond wifi verbinding houden zo slecht)

Ik heb al reeds rondgekeken en voor de server kwam ik deze samenstelling:
https://azerty.nl/basket/...6MTtpOjI2ODU5NTA7aToxO30=

waarom deze samenstelling: energiezuinig en niet all te duur.

p.s heb nog paar schijven thuis liggen en een 500g ssd for cache drive in the server.
Waarom geen gpu ? simpel ik wil gaan transcoden via ram (10gb ram verbruik ong)en energie besparen.

vraag 1: Ik wou graag weten wat zou je veranderen waarom ?
vraag 2: pc case misschien te klein voor meerdere harde schijven

Wat is je budget?
liefs zo goedkoop mogelijk natuurlijk geef liever iets meer uit als het energiezuinig is.

eerste keer dat ik dit ga doen dus dacht eerst ma ff rondvragen en dan aanschaffen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik zou eerst maar eens gaan lezen over de welke disks je NIET wil hebben tegenwoordig in verband met SMR of CMR. En volgens mij (maar eigenlijk hoort je lijstje gewoon netjes in je startpost) zijn die EFAX-disks SMR-based.

Daarnaast zeg je geen GPU te kopen maar die zit wel op de CPU al ingebakken; en ik mis een beetje hoe je denkt / zegt dat 10GB RAM voldoende is?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• PuijkeN
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 17:42

PuijkeN

euhm ?

Geen slechte start maar ik denk dat het wel zuiniger kan (en misschien goedkoper ook). Neem voor wat jij van plan bent in elk geval een Intel build (bv. Pentium of i3) aangzien die nog wat minder verbruiken in idle (wat de server 90% van de tijd zal zijn).

Verder zou ik gewoon hier even beginnen met kijken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583

Daar staan bijna 300 pagina's aan leesplezier en een zeer degelijke topicstart. Er staan daar bv. al zuinigere systemen waar je je op kan baseren.

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

MAX3400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:41:
Ik zou eerst maar eens gaan lezen over de welke disks je NIET wil hebben tegenwoordig in verband met SMR of CMR. En volgens mij (maar eigenlijk hoort je lijstje gewoon netjes in je startpost) zijn die EFAX-disks SMR-based.

Daarnaast zeg je geen GPU te kopen maar die zit wel op de CPU al ingebakken; en ik mis een beetje hoe je denkt / zegt dat 10GB RAM voldoende is?
Ik heb bewust gekozen voor SMR omwille van de 5TB die dan mogelijk wordt op 2,5" disken (zuiniger). Als mediaserver heb ik daar nog geen problemen mee ondervonden, tenzij ik meer dan 300gig in één keer naar de schijven pomp gaat het gewoon met 100MB/s+

Er wordt veel over geparaat maar voor sommige doeleinden is SMR gewoon heel bruikbaar... my 2 cents natuurlijk :) hoeft niet voor iedereen zo te zijn.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

PuijkeN schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:45:
[...]

hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Helemaal waar maar aangezien @cr0wl33 nogal een basaal topic start, is het allicht iets om zelfstandig naar te verwijzen / zoeken / beslissen.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• White_Collar
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 01:24
graag je build posten in je topic start i.p.v. deeplinken :/

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

• cr0wl33
  • Registratie: juni 2018
  • Laatst online: 02-03 22:19
MAX3400 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:41:

reden dat ik dit vermelde is dat als je gaat trancoden in plex dit voor 3-4 transcode al gouw 10gb aan ram can verbruiken.(heb ik me laten vertellen
PuijkeN schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:41:
Geen slechte start maar ik denk dat het wel zuiniger kan (en misschien goedkoper ook). Neem voor wat jij van plan bent in elk geval een Intel build (bv. Pentium of i3) aangzien die nog wat minder verbruiken in idle (wat de server 90% van de tijd zal zijn).

Verder zou ik gewoon hier even beginnen met kijken: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583

Daar staan bijna 300 pagina's aan leesplezier en een zeer degelijke topicstart. Er staan daar bv. al zuinigere systemen waar je je op kan baseren.
zal eens een begin maken met lezen :)
White_Collar schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:20:
graag je build posten in je topic start i.p.v. deeplinken :/
srry wist niet hoe dit moest ;)

• PuijkeN

PuijkeN

euhm ?

reden dat ik dit vermelde is dat als je gaat trancoden in plex dit voor 3-4 transcode al gouw 10gb aan ram can verbruiken.(heb ik me laten vertellen
Ik doe dit zelf ook en transcode in mijn Plex container naar /dev/shm.(=ramdisk). ik zou echter even in de logs moeten kijken hoe groot die wordt tijdens het transcoden (ik probeer zoveel mogelijk direct play te gebruiken).

Indien je een PlexPass neemt kan je bv. ook hardware transcoding doen op de Intel CPU's -> veel effecienter (zuiniger) dan de CPU transcoding.
zal eens een begin maken met lezen :)
d:)b d:)b d:)b

Nog een tipje, gebruik geen "fancy" stuff in je server, ik zag bv. dat je geheugen met heatspreaders gekozen had. Waarschijnlijk kan het goedkoper door bv. Kingston Valueram te nemen. Dit geldt natuurlijk voor al je componenten in de build.. anyway in de topicstart die ik je doorstuurde zal je wel iets vinden

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
volgens mij snap je niet van transcoderen in RAM betekend, dit is niks anders dat je de getranscodeerde data in het geheugen laat staan ipv op de ssd/hdd neer plaats... De GPU staat hier volledig los van,
daarbij, Plex op Linux ondersteund geen AMD APU's, transcoderen wordt door de CPU gedaan.
gezien je unRAID gebruikt draait plex in Docker, wat ook weer wat aanpassingen nodig heeft.
daarbij Hardware transcode in Plex is zover ik weet nog een Plex Pass feature....

en vergis je niet met ram verbruik, dit is heel afhankelijk van de gebruikte codec, resolutie (en nog wat onderliggende zaken waar ik zo even niet op kom), en ik heb met Plex transcode in ram wel een gezien dat ie de oude transcode data pas verwijderde nadat de stream afgelopen was, dat vreet je geheugen op.
zou sowieso uitkijken met transcode in RAM, als je er geen limit op zet kan het al je geheugen opvreten met tot gevolg een crashende server...
Ik transcodeer in ram (gelimiteerd) met een nvidia GPU zodat de processor stukke minder belast wordt.

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True