Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
Hi
Ik kreeg van coolblue een aanbieding met hierin de Growatt 3600. Nu zie ik dat ik er nog een wifi module bij kan nemen als ik de data uit wil lezen, maar hier heb ik nog wat vragen over na het lezen van de handleiding en verkoop informatie

https://wdsolar.nl/wp-con...tt-WiFi-S-handleiding.pdf

- Het lijkt mij dat ik deze veel later nog kan toevoegen aan de setup en niet nu direct erbij hoeft te bestellen. Is gewoon op die RS232 poort inprikken die standaard op de Growatt 3600 zit? Klopt?
- Ik lees dat de data naar de Growatt servers gaat elke 5min, maar ik kan nergens vinden of ik zelf ook die data zou kunnen uitlezen via een domotica systeem in huis en dus niet daar hoef op te slaan.
- Stel dat het alleen via die website kan, is de data wel makkelijk te downloaden als CSV of Excel of API call? Iemand daar ervaring mee?

Gr
Gabrie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricardogn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-06 23:06
Hi,

Ik heb zelf ook een Growatt omvormer. Zowel bij mij thuis als bij mijn ouders.

Je kan op de Growatt omvormer later de wifi module installeren. Hij zal wel vasthouden hoeveel hij in totaal heeft geproduceerd, maar je kan het niet meer terughalen per dag / per uur. De omvormer zal er prima omwerken overigens.

- Het is een kwestie van inprikken en aanmelden volgens het boekje. Dit werkt alleen als hij daadwerkelijk staat te produceren omdat hij zijn zelf opgewerkte stroom gebruikt.
- Hij stuurt de data naar Growatt toe. Je kan deze data uitlezen via hun app, of via een domitica systeem. Ik gebruik Home Assisant en daarbij kan je het gewoon uitlezen. Je krijgt zelfs te veel data.
- Downloaden van data, geen idee. Niet onderzocht omdat ik het prima zie via de app of Home Assistant. En API documentatie staat denk ik wel op hun site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGabeMan
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 31-05 20:43
Dank beiden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:51
Downloaded van dat naar Excel gaat makkelijk.
Na inloggen 'Historical data' drukken.
Range selecteren
'Export' drukken
En je krijgt de mogelijkheid om een Excel bestand te openen of op te slaan.

Maar er zijn wel wat nadelen en beperkingen waaraan je merkt dat je met een budget product te maken hebt:
- Je kunt maximaal 10 dgn selecteren (en verder dan 10 dgn terug in de tijd), maar meer dan 4 dgn exporteren lukt niet (melding dat de export file te groot is).
- Mij lukt alleen exporteren van de 5 minuten data, maar niet per dag, maand of jaar.
- Alle getallen zijn in Excel als tekst opgenomen. Ik moet dus iedere kolom eerst van tekst naar data omzetten, voor ik er iets mee kan doen. Maar wellicht ligt dat aan mijn Excel-instellingen.
- De layout van de data is voor een omvormer met 3 MPPT's. Daarnaast is ruimte voor voltage van 8 strings (?!) en data/foutmeldingen van grotere omvormer dan mijn 1 fase, 1 MPPT'tje. Gevolg is dat de helft van de kolommen alleen nullen bevat. Ik snap de keuze van een standaard layout. Het is alleen vervelend als je het merendeel niet nodig hebt.
- Soms Chinees en Engels door elkaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qvsnu7gxwsa3i0rOjlSOe81F-JA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/09frZUXHxjRachpm8N8LCucq.png?f=user_large

Verder zijn er zijn verschillende Apps (Shinephone, Shinelinks en PV butler). Die laatste is eigenlijk alleen het overzichtsscherm van Shinephone.
Je kunt de info er wel uithalen, maar wat ik irritant vind is dat ze niet automatisch updaten. Ook even swipen werkt niet altijd. Soms moet ik heen en weer tussen schermen om een update te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• con1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:08

con1

Energiefreak

Ik weet het, een beetje late reactie maar
ik lees de Growatt uit met een eenvoudig
Pythonscriptje. In datzelfde script lees ik mijn
slimme meter uit en genereer een grafiek met
- gebruikt,
- afgenomen,
- geleverd en
- zon.

Dit doe ik al vanaf 2013 en werkt perfect.
Helaas had ik afgelopen maand een crash
met mijn Raspberry en nu draait alles op
een "Nucje".

Voor de grafieken zie;
https://ccvd.eu/Energie.php

Alles is in Python geschreven, de grafieken
in Gnuplot. en een Cronjob om alles aan te
sturen.

Ik ben niet gek, ik ben anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markie1985
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 10-04 09:00
ricardogn schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:50:
Hi,

Ik heb zelf ook een Growatt omvormer. Zowel bij mij thuis als bij mijn ouders.

Je kan op de Growatt omvormer later de wifi module installeren. Hij zal wel vasthouden hoeveel hij in totaal heeft geproduceerd, maar je kan het niet meer terughalen per dag / per uur. De omvormer zal er prima omwerken overigens.

- Het is een kwestie van inprikken en aanmelden volgens het boekje. Dit werkt alleen als hij daadwerkelijk staat te produceren omdat hij zijn zelf opgewerkte stroom gebruikt.
- Hij stuurt de data naar Growatt toe. Je kan deze data uitlezen via hun app, of via een domitica systeem. Ik gebruik Home Assisant en daarbij kan je het gewoon uitlezen. Je krijgt zelfs te veel data.
- Downloaden van data, geen idee. Niet onderzocht omdat ik het prima zie via de app of Home Assistant. En API documentatie staat denk ik wel op hun site.
Hoe heb jij de shinephone app kunnen koppelen aan Google assist, en kan je dan vv de data aflezen op de Google hub?
Pagina: 1