Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-06 15:14
Medetweakers!

Het doel van mijn vraag is simpel, regendruppels die op mijn lens zijn gekomen verwijderen.
Ik heb net wat foto's gemaakt van bliksem, maar helaas zijn er regendruppels op de lens gekomen, ik heb door van statief te werken een hele serie foto's waarvan 1 met bliksem er op, maar hier dus veel regendruppels op.

Ik heb ook andere foto's met dezelfde setting, waar deze druppels niet of veel minder op zitten.

Nu ken ik de photoshop functie om alles wat beweegt van een hele serie foto's te verwijderen, maar dit zou natuurlijk ook de bliksem verwijderen.

Nu weet ik niet zo goed waar ik op moet zoeken om dit werkende te gaan krijgen, dus vraag hier om input!
Werken met de clone of spot healing tool lijkt me iets teveel werk in deze en wellicht ook niet overal even goed mogelijk ivm overlopende kleuren. En voor de toekomts lijkt het me handiger om iets te hebben wat makkelijker te herhalen is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8mUTboesjTjBYKo4CYCvkzKhZdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xfWreqh6UzZ7JIF6z2Ur0gPH.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Content-aware fill van Photoshop is toch best wel slim: 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftv_xPVoNewkMmFxSBtjKgCnNtI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1orUMkt2Jxw4kHqOkO0aJ5NH.png?f=fotoalbum_large

Toegegeven: ik ben amper een minuut bezig geweest...

[ Voor 25% gewijzigd door ehtweak op 26-06-2020 22:43 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
In plaats van deze foto te willen gebruiken als basis en alle regendruppels weg willen halen, kan je ook een andere foto (met minder druppels) als basis gebruiken en de bliksem uit deze foto knippen en op die andere foto plaatsen? :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
@ehtweak het viel mij inderdaad ook niet tegen hoe slim de auto spot healing tool nog was, maar sommige delen kan hij toch echt geen kaas van maken :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yWYFxyLRhFcVfXVw4qvLwDeUt8k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hvNqk7AFwImgdkO9CTCQJMn4.png?f=fotoalbum_large

@Hahn dacht ik ook aan, maar is daar een makkelijkere manier voor, de enige die ik me nu even kan bedenken is de magnetic lasso tool, met al die hoekjes en kantjes misschien ook niet de aller makkelijkste manier? of moet ik er maar gewoon aan geloven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Wannial schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:08:
En voor de toekomst lijkt het me handiger om iets te hebben wat makkelijker te herhalen is.
...
Voor de toekomst? Zorgen dat je frontelement niet nat wordt. Dus zonnekap, of beter gezegd, front element impact avoiding device, op de juiste manier gebruiken...

Verbaas me er wel over dat druppels zo goed te zien zijn. Heb je wel goed scherpgesteld en niet met f/[veelteveel]? ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:11
Wannial schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:41:

@Hahn dacht ik ook aan, maar is daar een makkelijkere manier voor, de enige die ik me nu even kan bedenken is de magnetic lasso tool, met al die hoekjes en kantjes misschien ook niet de aller makkelijkste manier? of moet ik er maar gewoon aan geloven
Ik zou beginnen met 'm grof uitknippen (liever teveel ruimte er omheen dan te weinig) en dan blenden met bijvoorbeeld een mask en een soft brush.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
ehtweak schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 22:49:
[...]

Voor de toekomst? Zorgen dat je frontelement niet nat wordt. Dus zonnekap, of beter gezegd, front element impact avoiding device, op de juiste manier gebruiken...

Verbaas me er wel over dat druppels zo goed te zien zijn. Heb je wel goed scherpgesteld en niet met f/[veelteveel]? ;)
Zonnekap gaat erg weinig doen als de regen horizontaal op je afkomt ;w
F veeeeeeeeel te veel, om de sluitertijd op 1sec te kunnen zetten. tijd om een setje ND filters te halen :+

ik ga het eens proberen @Hahn thx voor de tip! mn photoshop skills zijn niet al te best zegmaar dus fijn om op deze manier de goede kant opgewezen te worden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:54

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Fotograferen met lange sluitertijd via een grote spiegel waar je een waterafstotende laag op aanbrengt? Dan vallen de druppels er zo af.

Misschien net zo makkelijk om dan te fotograferen door een clear/UV filter (een plaat, geen schroef filter) met zo'n coating.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1