werkt een dyson koeler nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-07-2023

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
Stel ik heb een kamer van 3m bij 4m en de ramen en deuren zijn dicht. Het is nu 34graden.

Stel ik zet een dyson cooling installatie neer.

Gaat mijn kamer ooit naar de 20graden? Of zal die alleen als fan werken?

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

Werkt alleen als fan, ik zie geen dyson airco.
Mijn ouders hadden een dyson cool maar dat is gewoon een luidruchtige fan, hebben nu een duux waar ze tevreden over zijn.
Maar met een fan ga je nooit je temperatuur naar beneden krijgen.

..

[ Voor 63% gewijzigd door chucky666 op 26-06-2020 18:52 ]

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
De enige manier om iets te koelen is om warmte af te voeren naar buiten. Ieder ander product kan onmogelijk de temp in een kamer lager laten worden. Het kan wel zorgen dat het koeler aanvoelt, maar koelen zonder de wamte af te voeren is onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Dat is een veredelde ventilator en geen koelunit.
Dus je verplaatst alleen warme lucht, ventilator bij de Action vanaf €16,95.
Voor dat geld koop je ook een echte verrijdbare airco, nu vanaf circa €299,00 en dat werkt wel goed.
In de specificaties kun je ze herkennen aan het gebruikte koelmiddel 😉en dan heb je een echte👍.

[ Voor 13% gewijzigd door keur0000 op 26-06-2020 19:00 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
keur0000 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:58:
Dat is een veredelde ventilator en geen koelunit.
Dus je verplaatst alleen warme lucht, ventilator bij de Action vanaf €16,95.
Voor dat geld koop je ook een echte verrijdbare airco, nu vanaf circa €299,00 en dat werkt wel goed.
In de specificaties kun je ze herkennen aan het gebruikte koelmiddel 😉en dan heb je een echte👍.
Waarom noemen ze het dan een cool? Maar het zijn dus tering dure fans met verwarming.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:54:
De enige manier om iets te koelen is om warmte af te voeren naar buiten. Ieder ander product kan onmogelijk de temp in een kamer lager laten worden. Het kan wel zorgen dat het koeler aanvoelt, maar koelen zonder de wamte af te voeren is onmogelijk.
Ik dacht dat je ook kan koelen door ijs te laten smelten.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chucky666
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

chucky666

d.y.w.play?

tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:04:
[...]

Waarom noemen ze het dan een cool? Maar het zijn dus tering dure fans met verwarming.
Dat klopt.
Ze noemen het cool voor het coole briesje wat je ook krijgt bij een goedkope ventilator.

een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

[...]

Gebakken lucht is nu eenmaal duur in aanschaf en complete bullshit 8)7

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-04 14:13
[...]
Maar het zijn dus tering dure fans met verwarming.
Yup! ;)

En nee, helpt geen ene ruk tegen de warmte. Ja, net zoveel als een standaard fan van 3 tientjes.

Maar ik snap de verwarring wel. Ze hebben het over cooling. Maar er word in feite niet gekoeld. Zover ik weet zit er geen airco achtig systeem in. En dan nog: een mobiele airco's, al helemaal met die zonder warmte afvoer, zijn zo onrendabel als de pest)

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
ChojinZ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:07:
[...]

Yup! ;)

En nee, helpt geen ene ruk tegen de warmte. Ja, net zoveel als een standaard fan van 3 tientjes.

Maar ik snap de verwarring wel. Ze hebben over cooling. Maar er word in feite niet gekoeld. Zover ik weet zit er geen airco achtig systeem in. En dan nog: een mobiele airco's, al helemaal met die zonder warmte afvoer, zijn zo onrendabel als de pest)
Ik heb altijd geleerd dat je een aanvoer en afvoer moet hebben.
Maar deze heeft dat niet.

https://duux.com/en/product/blizzard-smart-10k-btu/

(Zag dit merk voorbij komen in post 2)

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
chucky666 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:05:
[...]

Dat klopt.
Ze noemen het cool voor het coole briesje wat je ook krijgt bij een goedkope ventilator.
Het is nu al 32 graden hier en dat is met gordijnen dicht.

Ik wil eigenlijk 2 kamers kunnen doen maar mijn huis is zo klein dat een goede raam unit. Het ook wel de warmte naar buiten moet kunnen drukken.
Maar liefst Mobiel.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03

de Peer

under peer review

Een ventilator zorgt wel degelijk voor een verkoelend effect. Je voert namelijk de warmte van je lichaam af naar de lucht. Een ventilator versnelt dit. Bovendien meer verdamping.

De ruimte koelt niet af uiteraard. Die warm je er juist mee op want alle watts die hij verbruikt worden omgezet in (extra) warmte

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil_Inside
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18:21
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Jawel?
Als je even door de foto's scrollt zie je toch duidelijk een afvoer langs achteren, met afvoerslang enzo. Staan zelf zeer veel gedetailleerde foto's bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 16:49

ResuCigam

BOFH

tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:10:
[...]

Ik kende deze ook niet maar als ik even snel in de user manual kijk heeft deze ook een afvoer met slang en raamkit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSEaYiELgOlnQnmNNVncIt5ytTM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cODRlHG28sTSnYzXgzG4x2NQ.png?f=fotoalbum_large

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:12:
[...]

Het is nu al 32 graden hier en dat is met gordijnen dicht.

Ik wil eigenlijk 2 kamers kunnen doen maar mijn huis is zo klein dat een goede raam unit. Het ook wel de warmte naar buiten moet kunnen drukken.
Maar liefst Mobiel.
Het grote airconditioning topic - Deel 2

Het is dat of een fan. Een fan is een stuk goedkoper maar koelt niet (geeft wel verkoeling op de huid). Een airco, zeker split unit, is best duur, maar geeft wel de verkoeling die je zoekt.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, dus bovenstaande moet je zelf beslissen. Maar dat zijn eigenlijk de enige 2 optie's die je hebt.

Ja, je kan ook een zwembadje plaatsen in de woonkamer. Maar zulk soort optie's laten we maar ff achterwegen. :+

Ow, en laat de ventilator systemen met ijs of water ook maar links liggen. Helpt met deze temperaturen ook geen f*ck. :X
de Peer schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:14:
Een ventilator zorgt wel degelijk voor een verkoelend effect.
Het is een semantisch woordspelletje wat Dyson hier speelt. Tuurlijk geeft het verkoeling. Maar het koelt (de ruimte) niet. Kleine nuance, groot verschil. :)

[ Voor 14% gewijzigd door ChojinZ op 26-06-2020 19:21 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:05:
[...]

Ik dacht dat je ook kan koelen door ijs te laten smelten.
Uiteraard maar dat is dus ook transport van warmte naar het koude ijs

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-04 14:50

immetjes

HIER is BERN-E

ChojinZ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Het is dat of een fan. Een fan is een stuk goedkoper maar koelt niet (geeft wel verkoeling op de huid). Een airco, zeker split unit, is best duur, maar geeft wel de verkoeling die je zoekt.

Ik kan niet in je portemonnee kijken, dus bovenstaande moet je zelf beslissen. Maar dat zijn eigenlijk de enige 2 optie's die je hebt.

Ja, je kan ook een zwembadje plaatsen in de woonkamer. Maar zulk soort optie's laten we maar ff achterwegen. :+

Ow, en later de ventilator systemen met ijs of water ook maar links liggen. Helpt met deze temperaturen ook geen f*ck. :X
Dat dacht ik ook, maar je hebt ook nog een mobiele unit zonder slang die werkt met 37l water. Dat water wordt dmv een compressor heel erg gekoeld (dan genereert hij dus warmte) daarna gebruikt hij het koude water om de lucht te koelen. Nederlands merk: Evolar EVO-ES9000

Er hangt wel een prijskaartje aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
ResuCigam schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:17:
[...]

Ik kende deze ook niet maar als ik even snel in de user manual kijk heeft deze ook een afvoer met slang en raamkit...

[Afbeelding]
Zie ik het nu goed en zou ik deze kunnen monteren aan de lucht roosters? (Oud huis met van die roosters per kamer) want dan is dit wel een oplossing. Buis daar heen en gaan. Dan kan ik hem ook verplaatsen in een andere kamer.
Kwa budget denk ik 600 euro ish maar liever cheaper.

Mijn woning efficiënt is (wel groter maar daar ben ik nooit)
Is 4x 3 plus 3,5 x 3 plus gang van 2 bij 1.

Ding moet stil zijn. Liefst makkelijk te verplaatsen, snachts kunnen werken en liefst smart home functies maar dat kan ik er ook inbouwen.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

immetjes schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:21:
[...]

Dat dacht ik ook, maar je hebt ook nog een mobiele unit zonder slang die werkt met 37l water. Dat water wordt dmv een compressor heel erg gekoeld (dan genereert hij dus warmte) daarna gebruikt hij het koude water om de lucht te koelen. Nederlands merk: Evolar EVO-ES9000

Dat water wordt uiteindelijk 50 graden en dan dien je de 37 liter water alsnog te lozen.

Het lijkt mij helemaal niets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
immetjes schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:21:
[...]

Klopt, ben ik mee bekend.

Er zijn in het grote airco topic ook redelijk wat positieve verhalen over condensor met water gekoelde systemen te vinden. En die zijn al een stuk beter dan die dingen van 300 euro. Maar als je het vergelijkt met split unit, dan blijft het 'behelpen'.

Maar goed, alles heeft zijn prijs. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
ChojinZ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Klopt, ben ik mee bekend.

Er zijn in het grote airco topic ook redelijk wat positieve verhalen over condensor met water gekoelde systemen te vinden. En die zijn al een stuk beter dan die dingen van 300 euro. Maar als je het vergelijkt met split unit, dan blijft het 'behelpen'.

Maar goed, alles heeft zijn prijs. :)
Maar voor 600 euro heb ik wat leuks?
Vriendin wilt liefste portable ik hang er dan 2 slangen aan.

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:36:
[...]

Maar voor 600 euro heb ik wat leuks?
Vriendin wilt liefste portable ik hang er dan 2 slangen aan.
Nogmaals:

Niet lullig bedoeld, maar daar krijg je het beste advies. Het topic is speciaal voor mensen zoals jij gemaakt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:24:
[...]
Ding moet stil zijn. Liefst makkelijk te verplaatsen
Mobiele airco's zijn helaas nooit stil. 50dB is zo'n beetje het minimale, maar vaak genoeg ook 60dB of meer. De enige echte goede oplossing is een split unit en niet alleen qua geluid, maar ook qua koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
PilatuS schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:51:
[...]

Mobiele airco's zijn helaas nooit stil. 50dB is zo'n beetje het minimale, maar vaak genoeg ook 60dB of meer. De enige echte goede oplossing is een split unit en niet alleen qua geluid, maar ook qua koeling.
Nou ja snachts hoeft die niet vol aan natuurlijk er moet wel een temperatuur sensor inzitten

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:35
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Nou ja snachts hoeft die niet vol aan natuurlijk er moet wel een temperatuur sensor inzitten
In een mobiele airco zit eigenlijk nooit een thermometer voor de ruimte, alleen voor de lucht die 'ie zelf eruit blaast.

En ook op het laagste niveau zijn vrijwel alle mobiele airco's zo luidruchtig, dat je ze waarschijnlijk niet aan wilt hebben staan als je slaapt.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:55:
[...]

Verwacht niet dat een mobiele airco veel doet zonder op vol vemogen te draaien. Er zijn er genoeg die op vol vermogen de boel maar van 35 graden naar 28 graden krijgen. Je gaat niet van 30+ graden naar 20 graden met zo'n ding door op half vermogen te draaien, en op half vermogen zijn ze nog niet stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-02 23:56

MrMonkE

★ EXTRA ★

PilatuS schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:54:
Ge kunt koude binnen brengen.

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 31-08-2024
PilatuS schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:00:
[...]

Verwacht niet dat een mobiele airco veel doet zonder op vol vemogen te draaien. Er zijn er genoeg die op vol vermogen de boel maar van 35 graden naar 28 graden krijgen. Je gaat niet van 30+ graden naar 20 graden met zo'n ding door op half vermogen te draaien, en op half vermogen zijn ze nog niet stil.
En als je dan kijkt wat ze verbruiken op vol vermogen, denk ik je beter af bent met 2 of 3 fans neer te zetten, en dat geeft ook nog eens meer verkoeling, denk je dan wel gevoels temp van 20 graden haalt.

Alleen tsja, shaggie rollen of een papieren krant lezen word wat lastig ;)

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tailfox

tailfox

Lees met korrel site

Topicstarter
ArranChace schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:02:
[...]

En als je dan kijkt wat ze verbruiken op vol vermogen, denk ik je beter af bent met 2 of 3 fans neer te zetten, en dat geeft ook nog eens meer verkoeling, denk je dan wel gevoels temp van 20 graden haalt.

Ik weet niet hoe jij het doet? Maar ik wil mijn woning koelen. Geen lucht stroom

Heeft het vaak fout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MrMonkE schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:01:
[...]
Ge kunt koude binnen brengen.
:?
ArranChace schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:02:
[...]

Een mobiele airco kan wel helpen natuurlijk, maar een echte oplossing is het meestal niet. Heb je een huis met goede isolatie dan is uitzetten voor de nacht sowieso geen oplossing. Heb je slechte isolatie dan gaat de temp ietsjes omhoog als je het raam dicht doet of de airco uitzet. Heb je goede isolatie dan gaat de temp makkelijk weer 5 of meer graden omhoog. Nadat het 2 weken 28 graden is geweest zit er voor een week warmte in het huis. Dan kan het overdag 18 graden worden en blijft de temp binnen makkelijk nog dagen lang 23 of hoger.
tailfox schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:04:
[...]

Ik weet niet hoe jij het doet? Maar ik wil mijn woning koelen. Geen lucht stroom
Koop een split unit of neem genoegen met een mobiele die minder koelt met een hoop herrie. Het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Stel ik breng een kruiwagen met ijsklontjes bij je naar binnnen.
Dan breng ik kou je woning in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArranChace
MrMonkE schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:12:
[...]

Moet je wel HEEL VEEL ijs meenemen :D

Voorbeeltje, Hou een ijsje een meter bij je vandaan, langzaam breng je het naar je toe, en kijk wanneer je de kou voelt, pas de laatste centimeter.
Pas bij huidcontact zal je het pas goed voelen.

Zo ook met kruiwagen met ijs, voor jij het merkt dat het kouder word is de koud al verwarmt, is ook de Reden waarom ijs smelt ;) het verdampen van ijs door het smelten doet de omgevings-temp stijgen wat het smelten doet versnellen.

[ Voor 8% gewijzigd door ArranChace op 26-06-2020 20:19 ]

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 691473

MrMonkE schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:12:
[...]

En waar haal je die ijsklontjes vandaan? Uit je vriezer? En waar 'brengt' die de warmte naar toe? Bij mij niet naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

ArranChace schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Moet je wel HEEL VEEL ijs meenemen :D

Voorbeeltje, Hou een ijsje een meter bij je vandaan, langzaam breng je het naar je toe, en kijk wanneer je de kou voelt, pas de laatste centimeter.
Pas bij huidcontact zal je het pas goed voelen.

Zo ook met kruiwagen met ijs, voor jij het merkt dat het kouder word is de koud al verwarmt, is ook de Reden waarom ijs smelt ;)
Het smelten van het ijs gaat ten koste van de warmte in de ruimte.
Dus zal het kouder worden in de ruimte.
Ligt er ook aan hoe koud het ijs is.

@Anoniem: 691473
Ijsklontje fabriek :)

Het ging me meer om bewering dat je alleen iets kunt afkoelen door warmte af te voeren.
Het kan ook door kou toe te voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArranChace
MrMonkE schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:23:
[...]

Het smelten van het ijs gaat ten koste van de warmte in de ruimte.
Dus zal het kouder worden in de ruimte.
Ligt er ook aan hoe koud het ijs is.

@Anoniem: 691473
Ijsklontje fabriek :)

Het ging me meer om bewering dat je alleen iets kunt afkoelen door warmte af te voeren.
Het kan ook door kou toe te voeren.
Zet de koelinstallatie uit die de kou eruit zuigt, moet je zien hoe snel je gesmolten ijsjes hebt ;)
Hmm ijsjes fabriek op de noordpool. dat zou aardig kosten besparend moeten zijn ;)

Pagina: 1