FreakNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Wat trouwens ook nog een factor kan zijn (is bij mijn auto ook zo, maar bij de Mazda van mijn pa ook); Zolang je het onderhoud bij een merkdealer doet blijft de road-assistance geldig, ook na de fabrieksgarantie.. Tot een bepaalde leeftijd uiteraard.. Dus dat moet je ook in je berekening meenemen...
Ik rijd zelf onder andere een redelijk nieuwe Opel. Daar zat ook zo'n 'assistance' bij voor heel Europa. Hele grote plakkaten bij de dealer dat de assistance gratis verlengd zou worden zolang je bij Opel onderhoud liet doen. Dat was een keiharde belofte:
Top deal denk je dan!
Nou, dat was precies een belofte voor wel 1 heel jaar. Toen ik bij de eerste keer onderhoud kwam na 12 maanden kreeg ik inderdaad een verlenging voor de assistance. Maar dit keer alleen nog voor Nederland. Ofwel, een waardeloze belofte!
Dan even doorrekenen zoals je zegt, een standaard onderhoudsbeurt kostte me 206 (!!) euro. Voor een oliefiltertje en wat olie. Wat kan er meer aan zijn na 22k kilometers? Inderdaad, niets. Ze hadden nog niet eens de moeite genomen om de auto te wassen of uit te zuigen.
Na 24 maanden heb ik dan ook standaard onderhoud laten doen door een wel betrouwbaar bedrijf, kosten 113 euro. Daar bleek de pakking van de carterdeksel ook nog eens lek te zijn, wat Opel onder garantie na veel touwtrekken heeft gerepareerd (eerst door een laagje zwarte kit aan de buitenkant van de deksel te smeren

, daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord).
De extra kosten kan ik makkelijk mijn ANWB lidmaatschap mee betalen. Die ook nog een direct voor de andere auto's die ik heb gebruikt kan worden.
Kortom: nooit meer een nieuwe Opel, nooit meer naar die Opel garage en nooit meer vertrouwen op beloftes van 'assistance'.
Maar dat is niet mijn enige ervaring... Helaas. Ook met VW Assistance heb ik hard kunnen gelachen. Een Touraeg die de geest gaf in Frankrijk, een kilometer of wat voor de Belgische grens. Om precies te zijn bij Hénin-Beaumont (ik zal het nooit vergeten

). Waterpomp defect, dus rijden was geen optie meer.
VW Assistance gebeld. Nou, die kwamen wel zeiden ze. En dat klopt, na een uurtje wachten kwam er een Frans sprekende meneer die de auto optakelde. Met handen en voeten werd ons duidelijk gemaakt dat dit ook de enige actie zou zijn, enkel de auto werd opgetakeld. In allerijl even onze kleren en laptop uit de auto gevist en we werden zo achtergelaten:
Kortom: zoek het maar uit.
De beloofde taxi die VW zou sturen was er na 2 uur nog niet. Zelf opgelost met een hotel en de volgende dag naar de garage. De leenauto van VW was top, als je tenminste in Frankrijk bleef. Je mocht er de grens niet mee over. Dus zelf maar ergens een Dacia gehuurd (wat ook weer een avontuurlijke rit opleverde naar huis) en een paar dagen later de auto weer omgeruild.
Nee, laat mij maar fijn bij de ANWB blijven. Die hebben mij nog nooit laten staan en kosten aanzienlijk minder geld en ellende dan al die 'assistance' oplichterij van de automerken.