Wat zijn redelijke onderhoudskosten voor een oude auto?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-06 21:00
Ik rijd een C1 uit 2012 en doe er niet zoveel aan (niets ) behalve banden, remmen.
Omdat de garage nu wel heel erg de wenkbrauwen fronste, heb ik met de APK ook maar eens uitgepakt met een grote beurt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kgDCwjwm.jpg

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:31

QinX

Shai-Hulud

Wat ben ik toch blij met mij keuze voor een private lease Peugeot 108.

Korte geschiedenis:
Ik ga een BBL opleiding volgen, 4 dagen werken, 1 dag school.
Qua inkomen ga ik de private lease net kunnen betalen.
Ik heb geen spaargeld dus voor een tweedehands auto zou ik moeten lenen bij familie.

In mijn familie, vader,moeder, zus en stiefmoeder zijn er 2 die zeggen, koop een tweedehands auto en hoop dat je niet te veel onderhoud hebt en 2 die zeggen, ja private lease is duurder, maar je weet ook gewoon dat je de komende 5 jaar tijdens je studie en werken geen gezeik hebt.
Vader en moeder zeggen, ga voor private lease.

Als ik alles hier zo lees, dan ja als je geluk hebt kun je met een tweedehands auto goedkoop rijden, maar dat risico wil ik niet lopen.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@QinX
Wat kost dat dan? €200 pm?

Ik rijd laten we zeggen 100 mnd met mijn auto dus dat is €20.000. Auto vervangen kost mij €7500 max. Onderhoud €7500 max.

Of reken ik nu te simpel?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
QinX schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:25:
Wat ben ik toch blij met mij keuze voor een private lease Peugeot 108.

Korte geschiedenis:
Ik ga een BBL opleiding volgen, 4 dagen werken, 1 dag school.
Qua inkomen ga ik de private lease net kunnen betalen.
Ik heb geen spaargeld dus voor een tweedehands auto zou ik moeten lenen bij familie.

In mijn familie, vader,moeder, zus en stiefmoeder zijn er 2 die zeggen, koop een tweedehands auto en hoop dat je niet te veel onderhoud hebt en 2 die zeggen, ja private lease is duurder, maar je weet ook gewoon dat je de komende 5 jaar tijdens je studie en werken geen gezeik hebt.
Vader en moeder zeggen, ga voor private lease.

Als ik alles hier zo lees, dan ja als je geluk hebt kun je met een tweedehands auto goedkoop rijden, maar dat risico wil ik niet lopen.
Auto's van 15 jaar oud kun je niet vergelijken met private lease. Het is gewoon compleet anders. Alleen al omdat je een nieuwe auto hebt.

De voordelen van private lease zijn evident. Maar het komt ook met een prijs. Nog los van het feit dat je goed moet nadenken of het wel zo verstandig is een private lease te nemen als je het net kan betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim0252
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16-06 15:05
Leuk topic! Hierbij mijn ervaring met het kopen/onderhouden van mijn Opel Corsa uit 2006.

Aanschaf juni 2019:
Opel corsa 1.4 uit 2006 met 94K op de teller voor 1750 euro.

Kosten:
Grote beurt + revisie van ABS pomp + kleine dingen = 1250 euro.
Kleine beurt + vervangen van waterpomp en de dingen hieromheen = 620 euro.

Al met al nu na een jaar op 3620 euro en 20.000 kilometer verder.
Nu wel al het grote onderhoud gehad en kan hij weer even mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QinX
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:31

QinX

Shai-Hulud

kraades schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:59:
@QinX

Ik rijd laten we zeggen 100 mnd met mijn auto dus dat is €20.000. Auto vervangen kost mij €7500 max. Onderhoud €7500 max.

Voor de Peugeot 108 Allure die ik ga rijden is het €259 per maand, voor 60 maanden en tot 20000km per jaar.

Daar zit dan wegenbelasting en verzekering bij.

De enige extra kostenpost is dan de benzine en eventueel eigen risico bij bepaalde schade (€300 in mijn geval)

Dan rij je natuurlijk een nieuwe auto en rij je in feite zorgeloos in de 5 jaar dat de lease duurt.
Ik zie het als het huren van een auto voor een vaste periode.

Ik zeg zeker niet dat dit de goedkoopste keuze is, maar het is een keuze zonder zorgen voor mij de komende 5 jaar.

http://tweakers.net/productreview/user/184256

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 14:45
Mapro schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:01:
Het uurtarief geeft ook aan dat dit eigenlijk geen dealer kan zijn.. dus universele garage ofzo.. iets over premium service bla bla bla..
Kosten zijn dan toch wel belangrijk ook bij dat soort auto’s blijkbaar
Ligt er ook aan wat je moet laten doen.
Ik heb bijvoorbeeld 2x een koplamp moeten laten vervangen op dezelfde auto. Hiervoor moet de halve voorkant van de auto eraf.

De 1e bij de algemene garage (bandenboer). Die rekende €60/uur, maar wel 3.5 uur voor het vervangen.
De 2e keer bij de dealer. Die rekende €85/uur. Maar schreef maar 45 min voor dezelfde klus.

Maja, diezelfde dealer wilde ook mijn complete motorblok reviseren vanwege olieverbruik (ik kon beter een nieuwe auto bij hem kopen O-) ). Terwijl het ook was opgelost met een flesje lekstop.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Ja Oke. Maar 60 per uur voor een bmw dealer in dit geval lijkt me erg laag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik zit nog eens te kijken naar mijn facturen. Ik geef gemiddeld 670 euro per jaar uit aan onderhoud. Renault Clio uit 2007, aangeschaft in 2012. Facturen van voor 2015 heb ik niet meer. 2018 en 2019 was veel hoger, maar er zit ook een jaar tussen met 200 euro. Zou me niets verbazen dat als ik de oudere facturen nog weet te vinden het bedrag per jaar een stuk lager wordt. 500 euro lijkt mij wel een aardige inschatting.

Ik doe niets zelf, alles via een gewone garage.

[ Voor 20% gewijzigd door Kalentum op 27-06-2020 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@QinX
Het is inderdaad een keuze die je maakt. Je kosten zijn vast. Je verzekert jezelf tegen onvoorziene kosten. Daar hangt een prijskaartje aan.

Persoonlijk zou ik niet aan die 60 maanden vast willen zitten. Zeker niet voor dat bedrag. En al helemaal niet als ik het net kan betalen. Dan kies ik liever voor een eigen auto waarmee ik kan doen wat ik wil. Zonder verplichtingen. Want mijn ervaring is dat het allemaal wel meevalt qua onderhoudskosten. Zeker bij een auto jonger dan 8 jaar.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 12:09
kraades schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:59:
@QinX

100 maanden x jaarlijks dealeronderhoud + die 7500 en dan ben je al wat dichter bij die 20k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
pennywiser schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:10:
[...]

100 maanden x jaarlijks dealeronderhoud + die 7500 en dan ben je al wat dichter bij die 20k.
De bedragen die ik noem zijn echt ruim genomen. Want ik heb destijds €7500 betaald voor de C1 en hou geen rekening met restwaarde van ~ €2500. Ik durf wel te zeggen dat ik de helft goedkoper kan rijden. Inclusief verzekering en MRB. Ik doe wel alleen het nodige onderhoud (lees: wat stuk gaat).

Edit:
Nou ja, iets minder dan de helft goedkoper maar toch.

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 27-06-2020 16:42 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-06 13:05
@QinX 't Is een open deur maar bedenk vooraf even of je binnen de looptijd nog een hypotheek wil aanvragen. Het maakt nogal wat verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-06 12:09
kraades schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:41:
[...]

De bedragen die ik noem zijn echt ruim genomen. Want ik heb destijds €7500 betaald voor de C1 en hou geen rekening met restwaarde van ~ €2500. Ik durf wel te zeggen dat ik de helft goedkoper kan rijden. Inclusief verzekering en MRB. Ik doe wel alleen het nodige onderhoud (lees: wat stuk gaat).

Edit:
Nou ja, iets minder dan de helft goedkoper maar toch.
Zeker goedkoper, zo'n privatelease pakket omvat ook dealeronderhoud, volledige afschrijving, rente en whatnot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:32
FreakNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:36:
[...]
Wat trouwens ook nog een factor kan zijn (is bij mijn auto ook zo, maar bij de Mazda van mijn pa ook); Zolang je het onderhoud bij een merkdealer doet blijft de road-assistance geldig, ook na de fabrieksgarantie.. Tot een bepaalde leeftijd uiteraard.. Dus dat moet je ook in je berekening meenemen...
Ik rijd zelf onder andere een redelijk nieuwe Opel. Daar zat ook zo'n 'assistance' bij voor heel Europa. Hele grote plakkaten bij de dealer dat de assistance gratis verlengd zou worden zolang je bij Opel onderhoud liet doen. Dat was een keiharde belofte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yqZaWVuaybFgHzMTZT4_D2OHjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usueyGv1WKfwyqMYeT06av7C.jpg?f=fotoalbum_large

Top deal denk je dan!

Nou, dat was precies een belofte voor wel 1 heel jaar. Toen ik bij de eerste keer onderhoud kwam na 12 maanden kreeg ik inderdaad een verlenging voor de assistance. Maar dit keer alleen nog voor Nederland. Ofwel, een waardeloze belofte!

Dan even doorrekenen zoals je zegt, een standaard onderhoudsbeurt kostte me 206 (!!) euro. Voor een oliefiltertje en wat olie. Wat kan er meer aan zijn na 22k kilometers? Inderdaad, niets. Ze hadden nog niet eens de moeite genomen om de auto te wassen of uit te zuigen.

Na 24 maanden heb ik dan ook standaard onderhoud laten doen door een wel betrouwbaar bedrijf, kosten 113 euro. Daar bleek de pakking van de carterdeksel ook nog eens lek te zijn, wat Opel onder garantie na veel touwtrekken heeft gerepareerd (eerst door een laagje zwarte kit aan de buitenkant van de deksel te smeren _O- , daar ging ik natuurlijk niet mee akkoord).

De extra kosten kan ik makkelijk mijn ANWB lidmaatschap mee betalen. Die ook nog een direct voor de andere auto's die ik heb gebruikt kan worden.

Kortom: nooit meer een nieuwe Opel, nooit meer naar die Opel garage en nooit meer vertrouwen op beloftes van 'assistance'.

Maar dat is niet mijn enige ervaring... Helaas. Ook met VW Assistance heb ik hard kunnen gelachen. Een Touraeg die de geest gaf in Frankrijk, een kilometer of wat voor de Belgische grens. Om precies te zijn bij Hénin-Beaumont (ik zal het nooit vergeten ;)). Waterpomp defect, dus rijden was geen optie meer.

VW Assistance gebeld. Nou, die kwamen wel zeiden ze. En dat klopt, na een uurtje wachten kwam er een Frans sprekende meneer die de auto optakelde. Met handen en voeten werd ons duidelijk gemaakt dat dit ook de enige actie zou zijn, enkel de auto werd opgetakeld. In allerijl even onze kleren en laptop uit de auto gevist en we werden zo achtergelaten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oRqUZO2yigsnSypJnb4JcUkfths=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eudMQsB0Bub2EGIspKIK3C0Y.jpg?f=fotoalbum_large

Kortom: zoek het maar uit.

De beloofde taxi die VW zou sturen was er na 2 uur nog niet. Zelf opgelost met een hotel en de volgende dag naar de garage. De leenauto van VW was top, als je tenminste in Frankrijk bleef. Je mocht er de grens niet mee over. Dus zelf maar ergens een Dacia gehuurd (wat ook weer een avontuurlijke rit opleverde naar huis) en een paar dagen later de auto weer omgeruild.

Nee, laat mij maar fijn bij de ANWB blijven. Die hebben mij nog nooit laten staan en kosten aanzienlijk minder geld en ellende dan al die 'assistance' oplichterij van de automerken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-06 19:31
Maar je hebt het over nieuwe auto’s, het ging om de kosten van het onderhoud op een oudere auto

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
Jonathan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:17:
Goedenavond!

Ik zit momenteel in de situatie dat ik kosten begin te maken voor mijn eerste auto, die ik een paar jaar geleden heb aangeschaft. Ik ben in het begin eigenlijk vrij weinig aan onderhoud kwijt geweest; ik kon met mijn auto eigenlijk altijd bij de garage van de vader van mijn ex terecht, die voor een vriendenprijsje de reparaties wilde doen. Ik weet niet zo goed of het komt dat ik een tijd geleden "gewoon" naar garages ben gegaan, maar sinds een jaar of twee of drie lopen de onderhouds kosten op.

Ik ben mijn daadwerkelijke kosten gaan uitrekenen en gaan Googlen wat een "normaal" bedrag is om aan je auto kwijt te zijn. Ik hoop jullie kunnen helpen me inzicht te geven in wat redelijke onderhoudskosten zijn voor een (oude) auto!

Ik ben vooral geïnteresseerd in onderhoudskosten (dus servicebeurten, reparatie en APK). Zaken als verzekering, pechhulp en wegenbelasting heb ik voor mezelf aardig op een rijtje. Die heb ik in onderstaande dus niet meegenomen.

Mijn auto is een Seat Cordoba Vario (4 deurs, benzine) uit 1999. In 2015 gekocht, inmiddels 270k kilometer op de teller. Bij aanschaf zal dat zo'n 200k/220k zijn geweest. De aanschafprijs was een vriendenprijsje; €750.

Ik heb alle kosten (alleen onderhoud en reparaties) sinds mijn aanschaf er bij gepakt. Ik kom dan uit op een slordige €2500 (exclusief de aanschaf van de auto zelf). Qua onderhoud heb ik dus effectief een kostenpost van ongeveer €500 per jaar of €42 per jaar.

Het Nibud rekent mij voor dat in hun goedkoopste scenario (wat ongetwijfeld een nieuwere auto zal zijn dan die van mij) de maandelijkse kosten (€39,50 + €21 =) €60,50 zijn. Op basis daarvan zou ik zeggen dat mijn auto relatief goedkoop onderhouden wordt. Ook de garage waar ik recent ben geweest (die bekend staat als een eerlijke garage die eerlijke prijzen voor reparaties vraagt) dat €500 per jaar qua onderhoud voor een auto van die leeftijd zeker niet verkeerd is, en nieuwere auto's al snel veel meer aan onderhoud kunnen kosten.

Enige kanttekening daarbij is dat het grootste deel van die kosten in de afgelopen twee jaar is geweest. Zo heb ik onder andere recent een nieuwe koppeling, distributieriem en remschijven gehad. Ook de accu en bobine zijn niet lang geleden vervangen. Bij mijn vorige APK kreeg ik te horen dat de auto verder (qua motor en constructie) nog goed in elkaar zat. Geen roest of duidelijke slijtage. Ik ben dus geneigd te denken dat ik even door een zure appel heen moet bijten, maar dat ik sinds ik "echt naar de garage" ben gegaan gewoon wat achterstallig onderhoud heb moeten wegwerken.

Verder ben ik ook voornemens om meer zelf aan de auto te klussen, omdat ik het vet interessant vind (ga binnenkort mijn electrische raammechanisme vervangen), dus dat zou de kosten in ieder geval qua uurtarief nog wat moeten drukken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Heb je zelf een oudere auto? Wat ben je daar voor kwijt?
toon volledige bericht
500 euro is echt niet veel geld per jaar. Zeker als je alles laat doen!! VAG autos pre 2000 zijn zeker goede auto's qua roest. Daar zul je de onkosten niet aan hebben. Aan deze auto's is er prima zelf aan te sleutelen en onderdelen vrij goedkoop verkrijgbaar (ipv Toyota dat gewoon duur is). Genoeg op YouTube te vinden en mocht je een probleem hebben, je zal vast niet de eerste zijn. Dus info genoeg. :)
Daarbij kan je trots zijn als je het zelf fixt! Maar weet wel wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08:32
SpoekGTi schreef op zondag 28 juni 2020 @ 00:20:
[...]

Maar je hebt het over nieuwe auto’s, het ging om de kosten van het onderhoud op een oudere auto
Weet ik, de discussie was tijdelijk overgegaan naar de assistance van diverse merken. Over oudere auto’s heb ik al iets gezegd eerder in het topic.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
QinX schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:05:
[...]

Voor de Peugeot 108 Allure die ik ga rijden is het €259 per maand, voor 60 maanden en tot 20000km per jaar.

Daar zit dan wegenbelasting en verzekering bij.

De enige extra kostenpost is dan de benzine en eventueel eigen risico bij bepaalde schade (€300 in mijn geval)

Dan rij je natuurlijk een nieuwe auto en rij je in feite zorgeloos in de 5 jaar dat de lease duurt.
Ik zie het als het huren van een auto voor een vaste periode.

Ik zeg zeker niet dat dit de goedkoopste keuze is, maar het is een keuze zonder zorgen voor mij de komende 5 jaar.
Ik ben tussen de 300 en 600 euro onderhoudskosten kwijt per jaar, aan een auto uit 2001 die mij 750 euro gekost heeft. Heb de auto al 3 jaar (= 36 maanden) Start altijd, heb nooit de gedachte gehad dat mijn auto onbetrouwbaar zou zijn.

Daarvoor rij ik geen private lease...ik moet er niet aan denken om elke maand 259 euro te hebben moeten aftikken. Als mijn brandstof ervoor betaald wordt (business lease) dan is dat natuurlijk voordeliger.

Maar 2 factoren die helpen: een betrouwbare verkoper (meestal particulieren want diverse autohandelaren bedonderen je waar je bij staat), en betrouwbaar automerk en een betrouwbare garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
DeArmeStudent schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 11:26:
Daarvoor rij ik geen private lease...ik moet er niet aan denken om elke maand 259 euro te hebben moeten aftikken. Als mijn brandstof ervoor betaald wordt (business lease) dan is dat natuurlijk voordeliger.
Private lease is toch oplichterij? Het risico bij private lease ligt bij de lessor, bij operational lease ligt het risico bij de lessee. Dus je betaalt bij private lease hetzelfde, maar bij operational lease krijg je meer. Ik rijd zakelijk operational lease, maar prive heb ik gewoon een auto in eigendom omdat dat ook nog goedkoper is dan bijtelling betalen. Een auto in eigendom is altijd goedkoper dan beide leasevormen, maar is soms meer hassle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17-06 13:05
Trommelrem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:31:
[...] Het risico bij private lease ligt bij de lessor [...]
Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt? Betaal je alsnog als er iets stuk gaat buiten de garantie of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeArmeStudent
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-05-2024
Trommelrem schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 16:31:
[...]

Private lease is toch oplichterij? Het risico bij private lease ligt bij de lessor, bij operational lease ligt het risico bij de lessee. Dus je betaalt bij private lease hetzelfde, maar bij operational lease krijg je meer. Ik rijd zakelijk operational lease, maar prive heb ik gewoon een auto in eigendom omdat dat ook nog goedkoper is dan bijtelling betalen. Een auto in eigendom is altijd goedkoper dan beide leasevormen, maar is soms meer hassle.
Oplichterij vind ik een te sterk woord. Bij het afsluiten van je contract krijg je een berg kleine lettertjes te lezen...

Het lijkt namelijk heel fijn, een vast maandbedrag voor het rijden van een nieuwe auto, maar...

De auto blijft dan eigendom van de leasemaatachappij en daar ligt de crux:

1. Als er schade wordt gereden, dan zal de leasenemer altijd de all-risk verzekering moeten aanspreken, omdat het niet zijn eigendom is.
2. Als de leasemaatschappij aan het einde van het contract enigszins maar kleine lakschade vindt of wat dan ook, wordt alsnog van de All-risk verzekering gebruik gemaakt om de auto in een zo nieuw mogelijke staat terug te krijgen.

Dit alles, om de restwaarde van de auto zo hoog mogelijk te houden...en aan het einde van de contractperiode is de auto nog niet van de leasenemer, maar moet er alsnog betaald worden om de auto aan te schaffen als dit gewenst wordt.

Eigenlijk komt het erop neer dat je de auto huurt.

Dit in tegenstelling tot financiële lease, waarbij het je eigendom wordt.
Pagina: 1 2 Laatste