Wat zijn redelijke onderhoudskosten voor een oude auto?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 15:21
Goedenavond!

Ik zit momenteel in de situatie dat ik kosten begin te maken voor mijn eerste auto, die ik een paar jaar geleden heb aangeschaft. Ik ben in het begin eigenlijk vrij weinig aan onderhoud kwijt geweest; ik kon met mijn auto eigenlijk altijd bij de garage van de vader van mijn ex terecht, die voor een vriendenprijsje de reparaties wilde doen. Ik weet niet zo goed of het komt dat ik een tijd geleden "gewoon" naar garages ben gegaan, maar sinds een jaar of twee of drie lopen de onderhouds kosten op.

Ik ben mijn daadwerkelijke kosten gaan uitrekenen en gaan Googlen wat een "normaal" bedrag is om aan je auto kwijt te zijn. Ik hoop jullie kunnen helpen me inzicht te geven in wat redelijke onderhoudskosten zijn voor een (oude) auto!

Ik ben vooral geïnteresseerd in onderhoudskosten (dus servicebeurten, reparatie en APK). Zaken als verzekering, pechhulp en wegenbelasting heb ik voor mezelf aardig op een rijtje. Die heb ik in onderstaande dus niet meegenomen.

Mijn auto is een Seat Cordoba Vario (4 deurs, benzine) uit 1999. In 2015 gekocht, inmiddels 270k kilometer op de teller. Bij aanschaf zal dat zo'n 200k/220k zijn geweest. De aanschafprijs was een vriendenprijsje; €750.

Ik heb alle kosten (alleen onderhoud en reparaties) sinds mijn aanschaf er bij gepakt. Ik kom dan uit op een slordige €2500 (exclusief de aanschaf van de auto zelf). Qua onderhoud heb ik dus effectief een kostenpost van ongeveer €500 per jaar of €42 per jaar.

Het Nibud rekent mij voor dat in hun goedkoopste scenario (wat ongetwijfeld een nieuwere auto zal zijn dan die van mij) de maandelijkse kosten (€39,50 + €21 =) €60,50 zijn. Op basis daarvan zou ik zeggen dat mijn auto relatief goedkoop onderhouden wordt. Ook de garage waar ik recent ben geweest (die bekend staat als een eerlijke garage die eerlijke prijzen voor reparaties vraagt) dat €500 per jaar qua onderhoud voor een auto van die leeftijd zeker niet verkeerd is, en nieuwere auto's al snel veel meer aan onderhoud kunnen kosten.

Enige kanttekening daarbij is dat het grootste deel van die kosten in de afgelopen twee jaar is geweest. Zo heb ik onder andere recent een nieuwe koppeling, distributieriem en remschijven gehad. Ook de accu en bobine zijn niet lang geleden vervangen. Bij mijn vorige APK kreeg ik te horen dat de auto verder (qua motor en constructie) nog goed in elkaar zat. Geen roest of duidelijke slijtage. Ik ben dus geneigd te denken dat ik even door een zure appel heen moet bijten, maar dat ik sinds ik "echt naar de garage" ben gegaan gewoon wat achterstallig onderhoud heb moeten wegwerken.

Verder ben ik ook voornemens om meer zelf aan de auto te klussen, omdat ik het vet interessant vind (ga binnenkort mijn electrische raammechanisme vervangen), dus dat zou de kosten in ieder geval qua uurtarief nog wat moeten drukken.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen zijn. Heb je zelf een oudere auto? Wat ben je daar voor kwijt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:13

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Koppeling, distributie en remmen zijn juist dingen die heel veel geld kosten bij garages. Maar die kunnen nu gelukkig weer een flink aantal jaar mee. Hierdoor lijken de kosten natuurlijk een flink stuk hoger.

Bij zo'n oude auto loont het ook zeker om simpele dingen zelf te doen, zoals oliewissel+filter, bougies, kvs. Schokbrekers kunnen vaak ook prima zelf gedaan worden. Tweedehands banden halen bij de lokale bandenboer scheelt ook veel geld, let hierbij wel op dat ze niet ouder dan 3-4 jaar zijn.

Heb je geen zin/tijd om zelf wat meer te doen, vind ik de uitgaven nog mee vallen, en dan is het inderdaad even door de zure appel heen bijten, als het goed is zal de APK volgend jaar flink meevallen ;)

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Tja, een auto van 21 jaar oud vraagt eenmaal onderhoud, zeker met die stand.
Het is, in mijn ervaring, een combinatie van geluk en onderhoud welke is gedaan voordat je de auto kocht.

Om mijn ervaring even samen te vatten (lees: ik ben altijd de sjaak)

Golf IV uit 1998: 1500 voor betaald. In een jaar en twee maanden: nieuwe dynamo, nieuwe accu, nieuw bobines, nieuwe einddemper, uitlaat gelast op drie punten en dan regulier onderhoud.
Kosten in totaal: 2000

Punto uit 2007: 3900 voor betaald nieuwe radiator (zelf gesloopt), nieuwe achterlamp unit (kwaaltje), regulier onderhoud (kort gereden want ongeluk) In totaal een klein jaar geleden.
Kosten in totaal 1000

Megane II uit 2003; 2950 voor betaald. In de afgelopen twee jaar: alle motorsteunen, twee aandrijfassen, nieuwe distubitie en nokkenasversteller, draagarm, pakking tussen uitlaatspruitstuk en cilinders. En regulier onderhoud want apk
Kosten: ik werd veel gematst maar rond de 3500. Als ik al dat matsen "terug reken" dan zit ik aan de 4500

Mocht ik nu zelf betere handjes hebben dan had ik vast meer kosten kunnen besparen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:12
Jonathan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:17:
Enige kanttekening daarbij is dat het grootste deel van die kosten in de afgelopen twee jaar is geweest. Zo heb ik onder andere recent een nieuwe koppeling, distributieriem en remschijven gehad. Ook de accu en bobine zijn niet lang geleden vervangen.
Ja, dan heb je hier ook wel een paar aardige kostenposten gehad van slijtageonderdelen. Al die onderdelen en daarbij arbeid zijn gewoon prijzig.

Edit: Dit is gewoon de afweging tussen een oude auto of een nieuwe auto kopen. Bij een nieuwe heb je nauwelijks onderhoud, paar beurtjes en misschien een keer banden. Maar daar heb je bergen afschrijving.
En dan hoe ouder een auto wordt, hoe meer slijtageonderdelen er bij komen.

[ Voor 21% gewijzigd door TheBrut3 op 25-06-2020 22:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:05
Hier ook vergelijkbare ervaring. Goedkope aanschaf van een relatief oude auto maar best veel onderhoudskosten door slijtage. Tikt aardig aan.

[ Voor 4% gewijzigd door technorabilia op 25-06-2020 22:35 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 20:54
JZX81_Drift schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:30:
Tweedehands banden halen bij de lokale bandenboer scheelt ook veel geld, let hierbij wel op dat ze niet ouder dan 3-4 jaar zijn.
Besparen op banden en remmen, ik zou het nooit doen. Banden zijn het enige contact met de weg, dat moet gewoon goed zijn. Ook goedkope Chinese prul zou ik mijden. Voor een standaard band van een fatsoenlijk merk ben je max 75 euro kwijt en kan je jaren mee vooruit.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:07
Ik reken 1200 euro per jaar voor onderhoud aan een 15 jaar oude Renault Espace. Dat is een veel grotere en zwaardere auto, maar 500 euro per jaar aan onderhoud klinkt me als weinig voor een auto van meer dan 20 jaar oud.

Elk jaar als er weer een dure reparatie aankomt (vorig jaar is de katalysator vervangen a 800 euro) komt weer die afweging: doe ik 'm weg? Maar dat betekent altijd dat er dus flink geld moet worden uitgegeven aan een nieuwere auto en dan ga je afschrijven. Het voordeel van oude auto's is juist dat ze niet meer afschrijven. Ik denk dan, zolang de reparatiekosten lager blijven dan ik aan een nieuwe auto zou afschrijven, dan zit ik goed. En dan kun je mazzel hebben dat het een jaartje meevalt.

Helaas komt aan alle goeds een einde, de versnellingsbak is nu versleten en vervangen kost 1800 euro (dan heb ik een gebruikte bak, wel van een beter type, en een nieuwe koppeling) en de slijtage aan de klepzetels (LPG motor) gaat binnen nu en 2 jaar een probleem worden, dan zit ik aan een motorrevisie van >3000 euro. Ik denk dat ik daar wel de grens trek. Hij rijdt nog, maar als de bak het begeeft gaat ie waarschijnlijk naar de sloop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:27
Een nieuwere auto heeft vaak juist lagere onderhoudskosten.
De standaard dingetjes houdt je altijd: banden, remmen, distributieriem, olie.
Maar er zijn ook een hoop onderdelen die de 1e 10 jaar bijna niet stuk gaan. Denk aan de uitlaat, versnellingsbak, motorblok, wielophanging. En dat zijn de dure reparaties. Hoe duur ligt er vooral aan hoeveel de auto origineel kostte en of er van meerdere merken onderdelen te krijgen zijn (bij goedverkochte modellen vaak wel, bij niche auto's niet).

Daar staat tegenover dat de waarde van een nieuwere auto nog ieder jaar hard daalt. En bij een auto waar je €750 voor hebt betaalt gaat er vrijwel niets meer af.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:39

Tomatoman

Fulltime prutser

Ik ben mijn daadwerkelijke kosten gaan uitrekenen en gaan Googlen wat een "normaal" bedrag is om aan je auto kwijt te zijn.
Volgens mij is er niets mis met je analyse :). Met € 500 per jaar aan onderhoud rijd je heel goedkoop, zoals je zelf al dacht. Er zijn altijd mensen die roepen dat ze nog veel minder aan onderhoud kwijt zijn, maar laat je niet verleiden om te denken dat dat normaal is. Ook met de wat hogere kosten in de afgelopen twee jaar is weinig mis. Sterker nog: aangezien daar dure (maar wel normale) ingrepen zoals een nieuwe koppeling, distributieriem en remschijven bij zitten, denk ik dat je erg blij mag zijn met jouw garage.

Als je zo goedkoop mogelijk wilt blijven rijden, zie ik geen enkele reden om naar een andere auto over te stappen. Volgens mij heb je je zaakjes prima voor elkaar :)

Een goede grap mag vrienden kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makje
  • Laatst online: 28-05 18:38

makje

Professioneel prutser

ikzelf heb in 2013 voor 2000 euro een peugeot 206 1.4 benzine gekocht van het bouwjaar 2000 en rij er nu (nog) in met 187k op de teller. Ik heb eens even opgezocht wat ik heb betaald aan alle garagekosten inclusief APK van dit jaar en kom uit op 3061 euro totaal ofwel 437 euro per jaar.
Er zaten jaren met 600 euro kosten bij en jaren met 200 euro dus ja dat wisselt altijd wat, maar wel alles bij de garage
Ik had al wel de indruk dat dat goedkoop rijden is en het hangt ook af van hoeveel km per jaar je rijd en ik rijd weinig met tussen 5k en 10k per jaar, maar alles onder de 500 euro per jaar lijkt mij weinig en is geluk.

5900x

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-06 11:41
500 per jaar voor rond de 15K(?) kilometers voor een oudere auto vind ik echt weinig! :)

Ik rij sinds 3wk een XC60 diesel uit 2011. Eerste reparatie punt en beurtje + automaat olie wissel staat gepland en gaat rond de 700 kosten.

Hiervoor 6jr een BMW 5 serie (E61) 3l diesel uit 2006 gereden. Ongeveer 35K per jaar mee gereden. 2500 euro per jaar aan onderhoud/reparatie. 1x een rekening van 1500 dus zo kan het ook zeg maar ;).

Daarentegen wel weinig afschrijving gehad voor zo'n soort auto. WB is wel minder leuk. Maargoed voor dit soort auto's hou ik rekening met 2500 per jaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 06:03
Hier een 26 jaar oude swift in bezit. Vorige jaar voor teveel gekocht (don’t ask) maar weinig gelopen.

Nu 10K km verder in een jaar

Koelvloeistof sensor moeten vervangen vorige week 50€ en een busje vloeistof, zelf ontlucht etc.

Keuring, paar kleine dingen aandrijfashoes links, lampje hier en daar Remblokken achter, en tada roest op de remleidingen achter :( konden niet meer besteld worden dus is nu custom spul. Kosten totaal 750€

Motorisch en chassis zijn nog top.

Zoals hierboven aangegeven dingen die je zelf kan en wil doen gewoon zelf doen.

En het is maar net hoe veel je auto je zelf waard is. Ik vind voor een 26 jaar oud jappie een kosten post van 500-1000€ op jaar niet Bijster veel en laten we wel wezen voor dat geld rij ik ook niet gauw iets anders

Ik heb wel 1 voordeel ik heb geen maandelijkse kosten aan het ding zowel mrb als verzekering als 2x tanken is net zoveel als mijn reiskostenvergoeding

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:19
Ik rij in een 17 jaar oude Citroën C5. Voor onderhoud begroot ik ieder jaar €1000. Sommige jaren zit ik daar ver onder en soms zit ik erover heen (bijvoorbeeld bij een distributieriem wissel). €500 is naar mijn mening goedkoop. Je hebt een goede, betrouwbare auto.

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 21:13

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Besparen op banden en remmen, ik zou het nooit doen. Banden zijn het enige contact met de weg, dat moet gewoon goed zijn. Ook goedkope Chinese prul zou ik mijden. Voor een standaard band van een fatsoenlijk merk ben je max 75 euro kwijt en kan je jaren mee vooruit.
Waar zeg ik dat? Ik zeg dat remmen vervangen veel kost, niet dat ik iemand zonder ervaring aanraad om het zelf te doen.

En met tweedehands banden bedoel ik Dunlop, Continental, Goodyear etc. Die kosten tweedehands in goede staat vaak minder dan nieuwe aziatische budget bandjes.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Nibbz

Postmaster General

LIjkt me ook heel erg merk afhankelijk. Ik rij een Toyota Corolla uit 97. Rij er nu 6 jaar in (190K op de teller) en heb buiten de remmen en banden, geen onderhoud nodig gehad. Zodra er ooit grote problemen onstaan, gaat tie weg (auto overigens toen voor 1500 gekocht, en tussendoor voor een paar honderd euro 'onderhoud' gehad (lees: slijtdelen vervangen) )

Dan vind ik 500 per jaar, toch wel aan de hoge kant.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:49
500 per jaar, prima bedrag. Een hoop mensen zouden met je ruilen hoor. Ook heb je een aantal reparaties gehad van onderdelen die weer x jaar voort moeten kunnen, als ik dat mee weeg ben je helemaal goed bezig. Reken er niet op dat een jongere auto lagere onderhoudskosten heeft.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 00:19
Nibbz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:16:
LIjkt me ook heel erg merk afhankelijk. Ik rij een Toyota Corolla uit 97. Rij er nu 6 jaar in (190K op de teller) en heb buiten de remmen en banden, geen onderhoud nodig gehad. Zodra er ooit grote problemen onstaan, gaat tie weg (auto overigens toen voor 1500 gekocht, en tussendoor voor een paar honderd euro 'onderhoud' gehad (lees: slijtdelen vervangen) )

Dan vind ik 500 per jaar, toch wel aan de hoge kant.
Na 6 jaar mag je distributieriem wel een keer vervangen worden, daar gaat je eerste €500 ;)

Idempotent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:08

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Hoge onderhoud is denk ik ook persoonlijke keuzes, fabrikant zegt elke 150k nieuwe distributie, garage zegt elke 100k, dit gaat met vele kilometers per jaar aardig scheef lopen, idem geld voor al het overig onderhoud.

Grote beurt vind ik altijd zo'n leuk ding, ze zeiden altijd tegen mij om het jaar, maar vraag je om de kilometers, dan is het opeens 20-25k km's, iets wat ik met krap 8k per jaar dus 3 jaar over doe. Maar ook leeftijd wil je naar kijken, hoe 'nieuw' wil je alles maken? Een radiator vervangen door eentje die weer 20 jaar mee gaat? Voor wat precies? Jouw auto bestaat waarschijnlijk niet meer tegen die tijd (of ergens in het buitenland). De illusie dat elke oude auto geld waard wordt.. nee, echt niet. Nieuw setje schoks zou mij 1500 per kant gaan kosten, aftermarket setje all-in 650 euro. Die krasjes en deukjes? Onderdeel van leeftijd.

Ja, koppeling gaat bij mij rustig 3-4 jaar mee, bandjes meestal maar 2 jaar, dus ik smeer het aardig uit over de jaren. Natuurlijk kan ik er rustig 10-15k tegenaan gooien om alles weer helemaal 'perfect' te krijgen, maar voor een auto van al bijna 16 jaar oud.. is dat het waard?

Daarnaast ken ik diverse mensen die veel in hun vrije tijd doen, aanzienlijk veel goedkoper, weten precies wat ze doen, maar hebben geen garage of personeel te onderhouden, en garantie meestal tot de deur (waar ik werkelijk nooit problemen mee heb gehad).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:02

Nibbz

Postmaster General

MainframeX schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:26:
[...]

Na 6 jaar mag je distributieriem wel een keer vervangen worden, daar gaat je eerste €500 ;)
En dan krijgt tie een nieuwe distributie riem en dan gaat er wel weer wat anders kapot. Dat word een bodemloze put. Nee ik rij hem zelf wel kapot :)

13:37

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Echt niet.
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:28

Echt niet.

Gewoon niet.

Valt mee. TS zegt zelf ook te willen gaan sleutelen. Vorig jaar was de distributieriem bij mij aan de beurt. Ca. 500 pietermannen wanneer ik het bij de garage zou laten doen. Voor ca. 50 piek een nieuwe set besteld bij mister-auto en vervolgens zelf ingebouwd. Kost je even wat uitzoeken en vieze handen, maar er zijn dagen dat ik minder bespaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-05 08:02
6 jaar geleden in mijn studententijd een oude Diahatsu gekocht voor een goede 500e. Denk sindsdien misschien een kleine 1000e aan onderhoud kwijt te zijn geweest om de APKs door te komen, waarbij nieuwe bandjes volgens mij het duurst was.

Rij er de laatste jaren niet zoveel meer mee en het idee was altijd als er echt wat kapot gaat wat het nodige moet kosten, dan gaat hij weg. Maar tot op heden heb ik nog mazzel. :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:15

FreakNL

Well do ya punk?

Dat nieuwe auto's weinig onderhoud vergen is wel waar, maar het is niet natuurlijk niet 0. Meestal wil je die juist bij een merkdealer laten onderhouden omdat anders je fabrieksgarantie verloopt. En dan zit je dus al snel richting de 250/400 euro (zeer afhankelijk van het merk) voor een beurt.. Je koopt wel een stuk zekerheid want er zal weinig stuk gaan de eerste jaren en als er al iets stukgaat is het garantie. Je kosten zijn dus zeer voorspelbaar.. Daarom wint een auto van 1 tot 1.5 jaar oud het zo goed als altijd van private lease..

De sweetspot (als hij al bestaat) bij auto's is natuurlijk de periode dat er weinig stuk gaat, je niet perse naar de merkdealer hoeft voor een beurt, maar de afschrijving inmiddels er grotendeels af is. Dat is ook een kwestie van geluk, maar des te ouder de auto des te lager natuurlijk de (afschrijvingskosten) maar des te hoger de "onvoorspelbaarheid" van kosten..

Ik vind 500/jaar qua onderhoud niet veel voor zo'n oude auto. Je afschrijving zal nihil zijn, dus dan komen er alleen nog maar wat vaste kosten qua verzekering en MRB bij. Je rijdt behoorlijk goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
Je hebt een auto waar je niks meer op afschrijft waarvan je het grote onderhoud net gehad hebt, ik zou lekker doorrijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als je het onderhoud al gehad hebt kun je weer lekker doorrijden toch?

Voor het onderhoud had je kunnen overwegen hem in te ruilen. Bij mijn vorige auto had ik wat onderhoud uitgesteld waardoor alles tegelijk kwam (ook een beurt en distributieriem, koppeling, banden, remmen), dat zag ik niet meer zitten op een roze geworden Suzuki Alto uit 2004. Ik heb die toen (drie jaar geleden) ingeruild voor een nieuwe Nissan Micra uit oude voorraad en kreeg 1000 euro terug voor die Alto (ik denk een promotie van Nissan). Aan deze auto is inderdaad minder onderhoud. Of het onderhoud echt goedkoper is weet ik niet, ik doe het nu ook netjes op tijd en bij de dealer (bij die Alto was het meestal alleen olie verversen en een paar keer remmen en banden). Al is de garantie nu voorbij, dus ik kan overwegen onderhoud ergens anders te doen (verlies ik wel weer de pechhulp van Nissan).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-06 06:56
Drardollan schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:52:
[...]

Op zich niets mis mee zolang de bandboer ook goed is. Haal zelf ook altijd voor beide auto's banden bij een bandenboer. Banden komen voor grootste deel uit Duitsland. Duitser vervangen een band al als deze lek is door bv een spijker.

Ik koop met regelmaat banden waar de draadjes nog op de banden zitten zo nieuw zijn ze. Gaatje gemaakt en ineens een stuk goedkoper. Ze hebben een grote hal met banden en elk band krijg je te zien, mag je bekijken. Bertreft gewoon merkbanden maar dan wel een stuk goedkoper dan de nieuwprijs.

Zolang je gezond verstand gebruikt en bedrijf is betrouwbaar is het een prima ding om geld mee te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willem30
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 02-06 13:03
Erapaz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 07:01:
Je hebt een auto waar je niks meer op afschrijft waarvan je het grote onderhoud net gehad hebt, ik zou lekker doorrijden.
Ja, precies dit ! :Y

Onderhoud kost geld en ik weet niet hoe het met topicstarter zit maar je hebt niet altijd budget voor een nieuwere auto. Dan kan je wel weer een auto kopen van 1000euro maar daar zal ook altijd wel werk aan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Erapaz schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 07:01:
Dat dacht ik ook bij mijn vorige auto. En dan komt het volgende grote onderhoud, en denk je hetzelfde. En dan komt er weer iets, etc :P. Dus toen maar gewoon een nieuwe (tweedehands) auto gekocht. Overigens puur financieel gezien was ik alsnog goedkoper geweest door gewoon onderhoud van de oude te blijven betalen hoor. Echter het is aantrekkelijk te denken dat je nu de grote uitgave hebt gehad, maar bij een auto van die leeftijd en kilometerstand is er gewoon grote kans dat de volgende grote uitgave weer om de hoek staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Sissors schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 08:44:
[...]

Dat dacht ik ook bij mijn vorige auto. En dan komt het volgende grote onderhoud, en denk je hetzelfde. En dan komt er weer iets, etc :P. Dus toen maar gewoon een nieuwe (tweedehands) auto gekocht. Overigens puur financieel gezien was ik alsnog goedkoper geweest door gewoon onderhoud van de oude te blijven betalen hoor. Echter het is aantrekkelijk te denken dat je nu de grote uitgave hebt gehad, maar bij een auto van die leeftijd en kilometerstand is er gewoon grote kans dat de volgende grote uitgave weer om de hoek staat.
Of dat er dingen doorgeroest zijn (wat ook wel weer gefixt kan worden, maar het blijft ook gewoon een oude auto)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:28
[...]

Vaak komt idd alles achterelkaar. Net weer redelijk duur onderhoud gehad, volgend jaar staan remschijven en blokken voor op het menu.
Scheelt dat ik veel zelf kan doen. Laatst een hele zaterdag vergooid aan het vervangen van waterpomp en radiateur. 120 euro aan onderdelen. Bij de garage was die waterpomp alleen al 400 de laatste keer (en dan had ie hem ook nog eens niet goed gemonteerd: pakking lag er gedraaid in, ik vul al 4 jaar koelvloeistof bij en geen monteur die me kon vertellen waar het bleef).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:16
Ik doe ook bijna alles zelf aan onze Toyota Yaris uit 2006. Net even in m'n Spritmonitor.de logging gekeken (daar ik houd ik tankbeurten en andere kosten in bij). Ik zit gemiddeld op zo'n €300 per jaar wat ik aan onderhoud/reparaties kwijt ben :) Daar zit dan ook kosten voor APK en airco vullen bij in. Erg goedkoop naar mijn idee, maar echt superveel rijden we ook weer niet, denk zo'n 16K per jaar dus een set banden bijv. gaat wel lang mee wat dat betreft.

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 26-06-2020 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:09

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik ben dus geneigd te denken dat ik even door een zure appel heen moet bijten, maar dat ik sinds ik "echt naar de garage" ben gegaan gewoon wat achterstallig onderhoud heb moeten wegwerken.
Wat bedoel je precies daarmee?
Wat je beschrijft over het onderhoud van je auto, is juist helemaal niet zuur maar een zeer goedkope auto in vaste lasten.
dat misschien recentelijk wat grotere reparaties voorkwamen, valt geheel in een 'normale' kostenschatting en daar zit je gewoon nog steeds ruim onder.

Wel is het vermoedelijk realistisch in te schatten dat er gewoon kosten blijven komen, e een rdelijke kans is dat kleine dingen kapot kunnen gaan en vervangen moeten worden en je dat moet inplannen (zoals je zelf al beschrijft met dat 'electrische raammechanisme').

Ik krijg de indruk dat de financiele lasten mogelijk een probleem voor je kunnen zijn, dat je daarin misschien wat krap zit.
Dat is inderdaad zeker lastig, maar ik zou zeker niet stellen dat het eenvoudig zal zijn hierop nog meer te besparen (hooguit ligt het aan de manier voor gebruik, voor meer 'incidentele' ritten is mogelijk een 'car-sharing'-service goedkoper dan werkelijk zelf een auto te bezitten, maar dan moet het gebruik ook eerder incidenteel zijn )..

Vermoedelijk is het wel zinnig om iig de door NIBUD voorgeschreven 60 euro per maand als 'reservering' voor kosten aan te houden in je maandbudget en daarvan te proberen iig een beetje spaar-buffer op te bouwen voor mogelijke reparaties, omdat die zeker voor kunnen komen en dan gaan deze nmnder van je andere maand-uitgaven af...

Maar als je die auto echt nodig hebt, denk ik niet dat het realistisch is te denken dat je financieel er nog meer op kunt besparen. (ook als je meer dingen zelf gaat doen... pas zelfs goed op dat )

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-06 07:33
Leer om zelf wat onderhoud te doen, met alle hulp op Youtube tegenwoordig heb je eigenlijk geen excuus meer. En als je het 1x hebt gedaan, de volgende auto is nagenoeg hetzelfde, je hoeft het niet telkens opnieuw te leren. Ook ev's hebben gewone remmen en kan je gewoon zelf het is dus toekomstbestendige kennis.

[ Voor 58% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2020 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Mrjraider schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 22:31:

Golf IV uit 1998: 1500 voor betaald. In een jaar en twee maanden: nieuwe dynamo, nieuwe accu, nieuw bobines, nieuwe einddemper, uitlaat gelast op drie punten en dan regulier onderhoud.
Kosten in totaal: 2000
Zal je voorrekenen wat zelf onderhouden kost, ruil/gebruikte dynamo 100 euro, inbouw goed te doen zelf. Accu 80-100 zelf te doen, einddemper 150 ook zelf te doen, lassen kan uitbesteed worden tegen 50-100 euro. Olie en filters zijn tientjes werk. Ik denk niet dat bij mij de 500 was overgegaan. Ik denk eerder 350 want ik shop altijd eerst een poos rond olnine (onderdelenlijn, Ebay engeland, mister auto).

[ Voor 7% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2020 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
SpoekGTi schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:56:
Hier een 26 jaar oude swift in bezit. Vorige jaar voor teveel gekocht (don’t ask) maar weinig gelopen.

Nu 10K km verder in een jaar

Koelvloeistof sensor moeten vervangen vorige week 50€ en een busje vloeistof, zelf ontlucht etc.

Keuring, paar kleine dingen aandrijfashoes links, lampje hier en daar Remblokken achter, en tada roest op de remleidingen achter :( konden niet meer besteld worden dus is nu custom spul. Kosten totaal 750€

Motorisch en chassis zijn nog top.

Zoals hierboven aangegeven dingen die je zelf kan en wil doen gewoon zelf doen.

En het is maar net hoe veel je auto je zelf waard is. Ik vind voor een 26 jaar oud jappie een kosten post van 500-1000€ op jaar niet Bijster veel en laten we wel wezen voor dat geld rij ik ook niet gauw iets anders

Ik heb wel 1 voordeel ik heb geen maandelijkse kosten aan het ding zowel mrb als verzekering als 2x tanken is net zoveel als mijn reiskostenvergoeding
toon volledige bericht
Remleidingen kosten een paar tientjes, op Ebay in duitsland biedt men voorgebogen leidingen per type auto. Of per meter, nog goedkoper. Remblokken ook tientjes, zelf steken reuze simpel.

En dan sta je in de supermarkt te kijken wat er in de aanbieding is die dag, weer 3 euro bespaard? Soms denk ik ik moet garagehouder worden, mensen brengen je dan zomaar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-04 17:17
[...]

Het is ook aantrekkelijk te denken dat als je geld uitgeeft aan een nieuwe tweedehands auto, dat je dan in totale kosten er op vooruit gaat. Je zegt het zelf, met de oude was je goedkoper uit geweest. Maar meestal zoeken mensen gewoon een reden om iets nieuws te kunnen kopen. Je weet gewoon niet of die volgende auto zo veel beter is, ook heb je geen idee van het onderhoud.

Auto's van ongeveer 15 tot 25 jaar oud zijn gewoon goedkoop te rijden, qua aanschaf kosten ze niks meer en qua onderhoud zijn ze nog simpel. De meeste merken hadden de roest wel onder controle en de auto's zijn betrouwbaar. Ook werd er nog niet door hoepels gesprongen om de auto's zuinig te laten zijn. Jongere auto's zitten zo vol met techniek, zijn complexer, hebben ingewikkeldere motoren en hebben meer specialistische apparatuur nodig om te onderhouden. Een golfje 3 of 4 of de Ibiza/Cordoba van TS kun je overal goed laten onderhouden. Kies gewoon je garage uit op https://www.mijngarage.nl en je weet van te voren de kosten.

[ Voor 3% gewijzigd door Erapaz op 26-06-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Goed onderhoud kost geld maar loont wel. Mijn auto is inmiddels 28 jaar oud en heeft bijna 4 ton gereden. De bodem is dit jaar roestvrij gemaakt en behandeld en er is roest op nare plekken weggehaald door er nieuwe delen in te lassen. De eerste koppeling zit er nog in, dus ik verwacht wel dat die binnenkort aan de beurt is. Ook wordt er ieder jaar wel een uitlaatdeel vervangen. Als ik terugkijk naar de onderhoudsrekeningen van de afgelopen 28 jaar dan valt ook op dat de uitlaat het duurste onderhoudsdeel is. Zelfs duurder dan las- en spuitwerk. Het jaarlijkse onderhoud is in ieder geval duurder dan de dagwaarde van 100 euro.

Van mijn leaseauto weet ik precies wat hij per kilometer kost. Ik heb een mooie tabel gemaakt van meerdere maandelijkse kilometrages en de bijbehorende prijs per kilometer.

Mijn prive auto kost per kilometer meer dan mijn leaseauto, simpelweg omdat ik er weinig in rijd. Maar trek ik de kilometers door naar bijv. 10k per jaar, met bijbehorend extra onderhoud en alle lakonderhoud, dan is de prive auto wel ineens goedkoper dan de leaseauto en zelfs goedkoper dan eventuele bijtelling die je zou betalen.

Tip: Zorg ervoor, omdat je een oude auto hebt, dat je er op tijd bij bent als het om roest gaat. Je ontkomt er niet aan om een keer een nieuwe dorpel ofzoiets er in te laten plaatsen en de hele boel te moeten laten spuiten, maar dan nog ben je vaak nog goedkoper uit dan bijv. een nieuwe auto of bijtelling betalen. Motorisch zijn auto's nooit slecht (op wat uitzonderingen na), dus als je dat onderhoud bijhoudt, dan gaan er over het algemeen geen dingen stuk die heel arbeidsintensief zijn om te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:58
500€ per jaar is heel redelijk, zeker als je er een paar van die grotere zaken (koppeling, distributie) in hebt laten doen.

Niks van wat je vermeldt is eigenlijk abnormaal.
Zowieso is je auto eigenlijk waardeloos. Je rijdt voor de onderhoudskosten, dus ik zou gewoon door rijden tot je eens een grotere herstelling voor de neus krijgt.
Als je versnellingsbak of één of andere belangrijke ECU het begeeft, en je kijkt ineens aan tegen 2000€, dan kan je maar beter stoppen en uitkijken naar iets anders.
Goedkoper dan deze auto kan je nu amper rijden, maar je zit wel met de onzekerheid dat het morgen gedaan kan zijn. Als je die auto niet elke dag nodig hebt en er echt op moet kunnen rekenen, gewoon door gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Trommelrem schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:21:
Tip: Zorg ervoor, omdat je een oude auto hebt, dat je er op tijd bij bent als het om roest gaat. Je ontkomt er niet aan om een keer een nieuwe dorpel ofzoiets er in te laten plaatsen en de hele boel te moeten laten spuiten, maar dan nog ben je vaak nog goedkoper uit dan bijv. een nieuwe auto of bijtelling betalen. Motorisch zijn auto's nooit slecht (op wat uitzonderingen na), dus als je dat onderhoud bijhoudt, dan gaan er over het algemeen geen dingen stuk die heel arbeidsintensief zijn om te vervangen.
Goeie tip, auto's tot aan 2006 zijn vaak zelfs beter dan daarna. Een Golf 4, Octavia of Lupo van rond 2000 is een zeer degelijke auto, veel zeer veel onderdelen gebruikt en nieuw, en eenvoudig aan te sleutelen met tig instructies op Youtube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:24:
Als je versnellingsbak of één of andere belangrijke ECU het begeeft, en je kijkt ineens aan tegen 2000€, dan kan je maar beter stoppen en uitkijken naar iets anders.
Stel je zou eens in de twee jaar een duurdere reparatie van 2000 euro hebben, dan is dat nog steeds goedkoper dan bijtellen. Dit soort onderdelen gaan over het algemeen een autoleven lang mee, dus het is niet zo gek om te overwegen om dergelijk onderhoud juist wel te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tommie12 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:24:
500€ per jaar is heel redelijk, zeker als je er een paar van die grotere zaken (koppeling, distributie) in hebt laten doen.

Niks van wat je vermeldt is eigenlijk abnormaal.
Zowieso is je auto eigenlijk waardeloos. Je rijdt voor de onderhoudskosten, dus ik zou gewoon door rijden tot je eens een grotere herstelling voor de neus krijgt.
Goedkoper dan deze auto kan je nu amper rijden, maar je zit wel met de onzekerheid dat het morgen gedaan kan zijn. Als je die auto niet elke dag nodig hebt en er echt op moet kunnen rekenen, gewoon door gaan.
Versnellingsbakken hoeven geen 2000 euro te kosten, gebruikte ECU + inleren bij de dealer ook zeker niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
Ik rij een 25 jaar oude BMW. Vorig jaar kostte het onderhoud me €170, dit jaar zit ik al boven de €850. Het is een kwestie van geluk hebben. Afgelopen jaar heb ik de auto alleen een grote beurt gegeven, dit jaar zijn de waterpomp, de remmen, de stabilisatorstangen en de ABS-sensor vervangen.

Het had nog een stuk goedkoper gekund, want ik heb 'm in onderhoud bij een vriend van me. Ik betaal eigenlijk alleen de materiaalkosten (en een kratje bier). De waterpomp ging echter onderweg stuk, dus die heb ik bij een lokale garage laten repareren. Wat viel dat tegen zeg :X (uurtarief van €90)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Knul schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:29:De waterpomp ging echter onderweg stuk, dus die heb ik bij een lokale garage laten repareren. Wat viel dat tegen zeg :X (uurtarief van €90)
Ik weet niet waar die zit, maar als deze onderaan achter de distrubutie zit, is het een fijne klus inderdaad :). Op onze Lupo is de waterpomp een gedeelde motorsteun, bovenaan, ik heb hem zelf vervangen vorig jaar. Verschilt heel erg per auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:49
pennywiser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:32:
[...]

Ik weet niet waar die zit, maar als deze onderaan achter de distrubutie zit, is het een fijne klus inderdaad :). Op onze Lupo is de waterpomp een gedeelde motorsteun, bovenaan, ik heb hem zelf vervangen vorig jaar. Verschilt heel erg per auto.
Het is een E36 6-cilinder, hij zit vooraan de motor, bij de viscofan. Het vervangen is relatief makkelijk. Ze hebben er iets meer dan 2 uur voor gerekend, wat op zich schappelijk is. Ontluchten van het koelsysteem schijnt pittig te zijn bij deze auto's. Toch zit je met 2+ uur al aan ruim €200 arbeidsloon :X

@pennywiser Nee, de BMW's van deze generatie hebben vrijwel allemaal een distributieketting ;) Zit inderdaad op de multiriem, ik dacht dat je de distririem bedoelde.

[ Voor 10% gewijzigd door Knul op 26-06-2020 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Knul schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Het is een E36 6-cilinder, hij zit vooraan de motor, bij de viscofan. Het vervangen is relatief makkelijk. Ze hebben er iets meer dan 2 uur voor gerekend, wat op zich schappelijk is. Ontluchten van het koelsysteem schijnt pittig te zijn bij deze auto's. Toch zit je met 2+ uur al aan ruim €200 arbeidsloon :X
Oh hij zit op de riem, ja dan is het nog pittig inderdaad. Zo'n pomp kan nooit veel kosten. Maar ja als je weer snel verder moet heb je soms weinig keus.

@Knul Dat snap ik maar de waterpomp zit toch niet op de ketting, die zit op je mulitriem of heb ik dat mis (goed mogelijk).

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:05
@FreakNL
Onderhoud kun je ook bij een merkonafhankelijk garagebedrijf laten doen met behoud van fabrieksgarantie. Bij wijze van spreken bij de Kwikfit (als je dat zou willen).

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

pennywiser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:07:
[...]

Zal je voorrekenen wat zelf onderhouden kost, ruil/gebruikte dynamo 100 euro, inbouw goed te doen zelf. Accu 80-100 zelf te doen, einddemper 150 ook zelf te doen, lassen kan uitbesteed worden tegen 50-100 euro. Olie en filters zijn tientjes werk. Ik denk niet dat bij mij de 500 was overgegaan. Ik denk eerder 350 want ik shop altijd eerst een poos rond olnine (onderdelenlijn, Ebay engeland, mister auto).
Misschien al bekend, misschien niet, maar ik ben laatst voor mijn corona project auto (een 2005 ALfa GT van een internet veiling) een dagje naar een sloperij in Roosendaal geweest (nee, geen banden geen sluikreclame) waar van zo ongeveer ieder model auto er wel een aantal klaar staan op blokken waar je tegen zeer schappelijke prijzen alles uit kan slopen wat je maar denkt nodig te hebben.
Vooral zaken als raammechanismen, motor onderdelen zoals dynamo's, startmotoren, sensoren etc kun je daar zeer goedkoop bemachtigen.

De voorraad en de onderdelen die reeds gedemonteerd zijn staan duidelijk vermeld op de website. (Venyard).
Voor de zelfonderhouder echt een aanrader!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Anoniem: 511810 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:04:
[...]

Misschien al bekend, misschien niet, maar ik ben laatst voor mijn corona project auto (een 2005 ALfa GT van een internet veiling) een dagje naar een sloperij in Roosendaal geweest (nee, geen banden geen sluikreclame) waar van zo ongeveer ieder model auto er wel een aantal klaar staan op blokken waar je tegen zeer schappelijke prijzen alles uit kan slopen wat je maar denkt nodig te hebben.
Vooral zaken als raammechanismen, motor onderdelen zoals dynamo's, startmotoren, sensoren etc kun je daar zeer goedkoop bemachtigen.

De voorraad en de onderdelen die reeds gedemonteerd zijn staan duidelijk vermeld op de website. (Venyard).
Voor de zelfonderhouder echt een aanrader!
Love it leuke hobby :) Sloperij was ik ook nog weleens te vinden hoewel wel steeds minder, omdat veel via internet gaat. Maar hier in de buurt hebben we Beekman Demontage voor VAG daar kom ik nog weleens. Die hebben echt alles voor VAG en zetten alles online met goede foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Zal zeggen rond 400 euro per jaar.
Aan distributieriem vervangen doe ik niet. 1 a 2 extra jaren moet wel lukken. Olie wissel kan ook wel eens in de twee jaar.

Echter banden en remmen hou ik wel altijd op topconditie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:23
Ik vind €500,-/jaar een prima bedrag. Ik kom over acht en een half jaar (auto was al 4 jaar oud bij aankoop) met 40K km/jaar op een cent of 6-7 aan onderhoudskosten. Zo snel niet exact uitgerekend want daar gaat nog minimaal een cent per kilometer af aan schades zoals kapotgereden banden, spatbord, bumper. Het is wel een helemaal totaal inclusief 2x distributie, waterpomp, schokdempers, hulpveren etc. Nog wel de 1e turbo ;-)

Mijn kosten (VAG 2.0TDI), zitten vooral in de belasting en verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:20:
Aan distributieriem vervangen doe ik niet. 1 a 2 extra jaren moet wel lukken. Olie wissel kan ook wel eens in de twee jaar.

Is maar net wat je wilt met de auto. Kans dat je ergens komt te staan met kapotte distributieriem is aanwezig. Als dat op de snelweg is word je gratis afgesleept op kosten van je verzekering (kost je geen eigen risico of no-claim), is het op een afgelegen plek mag je zelf je voertuig bergen.

Kostentechnisch begrijp ik de keuze, als je barrel nog maar 500 euro waard is kan je de distributie laten vervangen voor 600 euro, maar je kunt ook de gok nemen en als ie dan wel breekt koop je dan wat anders.
Als je het zelf kunt doen zou ik distributie gewoon wel vervangen volgens aangegeven interval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[b]FreakNL in "Wat zijn redelijke onderhoudskosten voor een oude auto?" Dat is ook een kwestie van geluk, maar des te ouder de auto des te lager natuurlijk de (afschrijvingskosten) maar des te hoger de "onvoorspelbaarheid" van kosten..
Je kunt het ook omkeren. Rij je een nieuwe auto in de prak dan ben je zo 20k kwijt.
Rij je een oude auto in de prak dan is vaak voor 1k te fixxen of je koopt een ander. In deze zin moet je juist weer veel geluk hebben bij een nieuwe auto om niet duur uit te zijn.

Pas achteraf weet je trouwens of je het goed hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:29:
[...]

Is maar net wat je wilt met de auto. Kans dat je ergens komt te staan met kapotte distributieriem is aanwezig. Als dat op de snelweg is word je gratis afgesleept op kosten van je verzekering (kost je geen eigen risico of no-claim), is het op een afgelegen plek mag je zelf je voertuig bergen.

Kostentechnisch begrijp ik de keuze, als je barrel nog maar 500 euro waard is kan je de distributie laten vervangen voor 600 euro, maar je kunt ook de gok nemen en als ie dan wel breekt koop je dan wat anders.
Als je het zelf kunt doen zou ik distributie gewoon wel vervangen volgens aangegeven interval.
Klopt, om die reden heb ik pechservice genomen (is goedkoper dan nieuwe riem) en het besluit om volgend jaar de auto weg te doen. Maar die ene jaar extra op zo riem zal wel moeten lukken. De fabrikant heeft natuurlijk ook zijn marges en die gaat echt niet zeggen dat je riem na 10 jaar moet vervangen wanneer is gebleken dat 1 dag later gemiddeld genomen stuk zal gaan.

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 26-06-2020 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
JZX81_Drift schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:12:
[...]

Waar zeg ik dat? Ik zeg dat remmen vervangen veel kost, niet dat ik iemand zonder ervaring aanraad om het zelf te doen.
Je hoeft niet zo fel te reageren -O- Ik heb nergens gezegd dat jij advies geeft over remmen. Ik quote een stukje over je opmerking over de banden, en reageer daar op dat ik nooit zou besparen om banden of remmen.
En met tweedehands banden bedoel ik Dunlop, Continental, Goodyear etc. Die kosten tweedehands in goede staat vaak minder dan nieuwe aziatische budget bandjes.
Ik snap dat ze minder kosten dan budget banden uit Azië. Ik wil echter betrouwbare en goede banden onder mijn auto, geen tweedehands banden waar van alles mee kan zijn. Niet alles is zichtbaar en je wil het liefst een gelijke set per as (gelijk als in evenveel kilometers gedraaid).

Maar wat ga je besparen dan? Als een bandje 100 euro kost inclusief montage, waarom zou je dan een tweedehands band kopen voor 60 of 70 euro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 91634 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:20:

Het is niet te hopen dat je riem dan knapt op het moment dat je net naar een sollicitatiegesprek of ziekenhuis onderweg bent voor iets dringends... Het zal heus niet op een dag komen, maar je loopt er behoorlijke risico's mee. Al is het maar omdat ineens je blok vast kan lopen op de snelweg, en ik denk dat je dat liever niet hebt met 130km/u.

Natuurlijk kan je niet alles voorkomen, een nieuwe riem kan ook knappen. Maar dan is het echt een gevalletje pech waar je niets aan kunt doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:49:
[...]

Je hoeft niet zo fel te reageren -O- Ik heb nergens gezegd dat jij advies geeft over remmen. Ik quote een stukje over je opmerking over de banden, en reageer daar op dat ik nooit zou besparen om banden of remmen.

[...]

Ik snap dat ze minder kosten dan budget banden uit Azië. Ik wil echter betrouwbare en goede banden onder mijn auto, geen tweedehands banden waar van alles mee kan zijn. Niet alles is zichtbaar en je wil het liefst een gelijke set per as (gelijk als in evenveel kilometers gedraaid).

Maar wat ga je besparen dan? Als een bandje 100 euro kost inclusief montage, waarom zou je dan een tweedehands band kopen voor 60 of 70 euro?
Onder je net aangeschafte tweedehands auto zitten ook heel mooie tweedehands banden. Gebruikte banden is een heel goede optie, daarbij kan je binnenkant van de band ook nog van tevoren beoordelen hoe mooi is dat. Rondom weer goede (dus geen nieuwe) banden voor 100 euro kan maar zo, in plaats van 300 nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Echt niet. schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 01:29:
Valt mee. TS zegt zelf ook te willen gaan sleutelen. Vorig jaar was de distributieriem bij mij aan de beurt. Ca. 500 pietermannen wanneer ik het bij de garage zou laten doen. Voor ca. 50 piek een nieuwe set besteld bij mister-auto en vervolgens zelf ingebouwd. Kost je even wat uitzoeken en vieze handen, maar er zijn dagen dat ik minder bespaar.
Het nadeel van Mister Auto is dat ze veel crappy spul leveren. Bijvoorbeeld hun "merk" Bölk. Is gewoon afgekeurd afval van andere merken. Maar neem aan dat je gewoon een normaal merk besteld hebt, dan kunnen ze absoluut scherp geprijsd zijn :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:55:
[...]

Het nadeel van Mister Auto is dat ze veel crappy spul leveren. Bijvoorbeeld hun "merk" Bölk. Is gewoon afgekeurd afval van andere merken. Maar neem aan dat je gewoon een normaal merk besteld hebt, dan kunnen ze absoluut scherp geprijsd zijn :Y
Ze hebben ook Bosch, Ate en Textar. Maar net welk product jij met je muis selecteert. Koop je crap, krijg je crap. Autdoc doet dat ook met Stark, maar die switchen het terwijl je iets heel anders had besteld, daar moet je wel oppassen. Check de reviews meer eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:54:
[...]

Onder je net aangeschafte tweedehands auto zitten ook heel mooie tweedehands banden.
Klopt, en middels een proefrit en visuele inspectie kan je dan al behoorlijk vaststellen wat de kwaliteit van de banden is. Ook heb je het voordeel dat ze in principe evenveel kilometers hebben gelopen (per as) en kan je het meenemen in je onderhandelingen.
Gebruikte banden is een heel goede optie, daarbij kan je binnenkant van de band ook nog van tevoren beoordelen hoe mooi is dat. Rondom weer goede (dus geen nieuwe) banden voor 100 euro kan maar zo, in plaats van 300 nieuw.
Een band moet niet mooi zijn van binnen, een band moet goed zijn. Een gebruikte band kan, lastig zichtbaar, al gecupped zijn. Of gerepareerd. Of slecht opgeslagen en daardoor al aan het uitdrogen zijn. Of door een remmende aso 'vierkant' gereden zijn.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het foute zuinigheid. Autorijden kost geld, en je veiligheid moet op 1 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
pennywiser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:58:
[...]

Ze hebben ook Bosch, Ate en Textar. Maar net welk product jij met je muis selecteert. Koop je crap, krijg je crap. Autdoc doet dat ook met Stark, maar die switchen het terwijl je iets heel anders had besteld, daar moet je wel oppassen. Check de reviews meer eens.
Zoals ik zei, als je een normaal merk besteld dan is het prima.

Maar veel mensen kiezen de goedkoopste meuk daar, met alle gevolgen van dien. De kwaliteit van oa. Bölk is om te janken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:59:
[...]
Een band moet niet mooi zijn van binnen
[...]
Of gerepareerd.
Maar dat is toch juist van binnen zichtbaar?

Ik hou er over op verder, dit wordt anders weer zo'n welles nietes, en ieder zijn ding, respect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-06 18:17
SinergyX schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 00:30:

Grote beurt vind ik altijd zo'n leuk ding, ze zeiden altijd tegen mij om het jaar, maar vraag je om de kilometers, dan is het opeens 20-25k km's, iets wat ik met krap 8k per jaar dus 3 jaar over doe.

Ja, koppeling gaat bij mij rustig 3-4 jaar mee, bandjes meestal maar 2 jaar, dus ik smeer het aardig uit over de jaren.
Jij doet 32000km met een koppeling en 16000km met een set banden?
Misschien zou je je rijstijl eens aan moeten passen :X

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
bramv82 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:06:
[...]

Jij doet 32000km met een koppeling en 16000km met een set banden?
Misschien zou je je rijstijl eens aan moeten passen :X
Koppeling zou gewoon een autoleven lang mee moeten kunnen gaan, maar sommige fabrikanten leveren gewoon beroerde koppelingen.

Mijn eerste auto kwam met beroerde koppeling met 306.000km, kon die koppeling voor een habbekrats laten vervangen bij mijn werkgever toen, 200 euro van de prijs afgeluld en koppeling besteld, was ie nog "goed genoeg" en bleek dat het stelmechanisme van de kabel was verknipt. 30.000km later wel alsnog de koppeling laten vervangen, ding was toen wel gaar.

Mijn tweede auto kwam met 116.000km en ging weg met 346.000km, nooit een koppeling vervangen.

Mijn huidige auto kwam met 165.000km en ging bij 180.000km ineens piepen als je de koppeling intrapte. Afspraak gemaakt bij garage, paar dagen later stond ik voor stoplicht, ineens een brandlucht en het druklager was foetsie (lag met gesmolten kunststof lagerschaal onderin, geleidebus was ingevreten). Schakelen ging nog met moeite, dus auto naar de garage gereden en nieuwe koppeling, druklager en geleidebus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-06 21:17
Drardollan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:59:
[...]

Klopt, en middels een proefrit en visuele inspectie kan je dan al behoorlijk vaststellen wat de kwaliteit van de banden is. Ook heb je het voordeel dat ze in principe evenveel kilometers hebben gelopen (per as) en kan je het meenemen in je onderhandelingen.

[...]

Een band moet niet mooi zijn van binnen, een band moet goed zijn. Een gebruikte band kan, lastig zichtbaar, al gecupped zijn. Of gerepareerd. Of slecht opgeslagen en daardoor al aan het uitdrogen zijn. Of door een remmende aso 'vierkant' gereden zijn.

Je moet het zelf weten natuurlijk, maar ik vind het foute zuinigheid. Autorijden kost geld, en je veiligheid moet op 1 staan.
Dat is wel heel naief. Een gerepareerde band is niets mis mee. Die banden kunnen aardig wat hebben.
Een gecupte band merk je meteen al en is niet gevaarlijk. Het gaat alleen ten kosten van je comfort.
Je noemt wel het uiterste geval op met het opslaan van banden. Je moet banden echt een jaar of 5 onder de zon opslaan al wil je hem zien degraderen en drogen. Met een kleine optische inspectie vis je die er zo tussenuit.

Als je bij een bandenboer gebruikte banden koopt is daar helemaal niets mis mee. Zo kost een setje gebruikte banden met ong 5mm profiel hier bij mij om de hoek ongeveer 100-120 euro inclusief balanceren en montage. Een nieuw setje zit je op de 300+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 12:13
Ik zou er zelf ook gewoon mee doorrijden nu je de dure dingen hebt gehad.
Ik heb zelf een oude Megane gehad die natuurlijk wel wat onderhoudskosten had met de kilometers die ik had.
Reparaties zoals distrobutieriem, katalysator, LPG verdamper. Gewoon slijtage.

Ik ben er mee doorgereden tot een keer de garage de distrobutie-riem vervanging verknalde en de timing verkeerd stond. Laat ik zo zeggen dat cilinderkoppen tegen de kleppen geen mooi gezicht is.
Dat was dan een motor-revisie en dus total loss.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Koppeling zou gewoon een autoleven lang mee moeten kunnen gaan, maar sommige fabrikanten leveren gewoon beroerde koppelingen.
Is wel heel afhankelijk van de auto en het gebruik.
Wat voor auto's rij je en wat voor gebruik?

Bij diesels gaan ze over het algemeen een stuk langer mee. Deels omdat er weinig toeren gemaakt hoeven te worden bij het op laten komen van de koppeling, deels omdat er veelal lange afstanden mee worden gemaakt (dus weinig koppelmomenten).

Bij kleinere blokken is toeren maken vaak harder nodig, daarbij komt dan ook extra slijtage.

Met aanhangers rijden vergroot de slijtage natuurlijk ook weer (meer slippende koppeling bij wegrijden.

De norm voor reguliere benzines was (is?) toch vaak wel rond de 2 ton. Bij stadauto's ook wel eerder (want veel koppelinggebruik). Bij incapabele rijders ook wel eens na 30k |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 02-06 12:13
Als je na 30K al een koppeling sloopt moet je of automaat gaan rijden of opnieuw lessen.

Ik kan zelfs nog met een jeep offroad in de bergen rijden terwijl ik nooit schakel rijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jonathan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 25-04 15:21
Thanks iedereen voor alle ervaringen, helpt mij echt enorm om de kosten in perspectief te zien! De reden dat ik nu twijfel is omdat ik recent voor €1500k aan reparaties (stuk of bijna stuk, maar dus wel "groot onderhoud") had en nu voor de APK ook weer €500 aan reparatie heb (vooral lambda sonde tikt aan). Maar over het algemeen klinkt het alsof ik aan de ondergrens zit qua kosten. Ook voelt het een stuk fijner om een auto te houden die ik ken en om niet een verder goed functionerende auto weg te doen. Enige wat ik mis zijn airco en cruise control, maar om voor een paar weken in het jaar nou een paar duizend euro neer te tellen voor airco is ook weer zo wat. :)

Ik ga maar eens kijken of ik die lambda sonde misschien zelf kan vervnagen, zou ook al weer moeten schelen. Garage rekent voor mijn APK €15 en een half uurtje voor remleidingen en wat lampjes, anderhalf uur en €90 voor 2 wiellagers (1 achter, 1 voor) en een €110 en 30 minuutjes voor een lambdasonde. (Uurtarief €60 en dan nog overal BTW op, en nog €60 voor de APK zelf). Ik heb deze garage aangeraden gekregen omdat 'ie eerlijke prijzen zou hanteren, hoop dat dat een beetje klopt.

Auto is voor mij ook geen vereiste. Ik heb hem gekocht nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald zodat ik kon blijven rijden, en ga er af en toe mee op vakantie of ritjes die met het OV niet goed te doen zijn. Als mijn auto nu total loss zou gaan kan ik rustig wachten tot er een goeie deal voorbij komt. Financiëel kan ik het ook dragen als het nodig is (zowel eventueel een vervangende auto kopen als een grote reparatie opvangen), ik was vooral op zoek naar of ik niet meer geld uitgaf dan nodig. Besparen = goed!

Ik wil inderdaad makkelijkere klusjes zelf doen (en omdat de auto oud is kán ik volgens mij ook veel zelf doen). Al veel YouTube gekeken dus als het goed is kan ik langzaam steeds meer zelf doen. :)

Nogmaals bedankt voor alle input, helpt echt ontzettend!

[ Voor 22% gewijzigd door Jonathan op 26-06-2020 14:03 . Reden: Extra info! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avanhel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-06 22:36
Ik heb op dit moment een wat oudere auto. Voor onderhoud zet ik elke maand ongeveer 100 euro apart. Dat is dus 1200 per jaar. Dat gaat ook wel op.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik wel 35000 per jaar ermee rij. Dus je moet ook nadenken over hoeveel je per jaar ermee rijdt. Als je meer rijdt dan gaan ook de kosten natuurlijk omhoog.

Als je erg weinig rijdt, kijk dan eens of het niet goedkoper is om een gebruik te maken van een deelauto of anders een auto te huren. Heb je een bijna nieuwe auto zonder gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Jonathan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:59:
Thanks iedereen voor alle ervaringen, helpt mij echt enorm om de kosten in perspectief te zien! De reden dat ik nu twijfel is omdat ik recent voor €1500k aan reparaties (stuk of bijna stuk, maar dus wel "groot onderhoud") had en nu voor de APK ook weer €500 aan reparatie heb (vooral lambda sonde tikt aan). Maar over het algemeen klinkt het alsof ik aan de ondergrens zit qua kosten. Ook voelt het een stuk fijner om een auto te houden die ik ken en om niet een verder goed functionerende auto weg te doen. Enige wat ik mis zijn airco en cruise control, maar om voor een paar weken in het jaar nou een paar duizend euro neer te tellen voor airco is ook weer zo wat. :)

Ik ga maar eens kijken of ik die lambda sonde misschien zelf kan vervnagen, zou ook al weer moeten schelen. Garage rekent voor mijn APK €15 en een half uurtje voor remleidingen en wat lampjes, anderhalf uur en €90 voor 2 wiellagers (1 achter, 1 voor) en een €110 en 30 minuutjes voor een lambdasonde. (Uurtarief €60 en dan nog overal BTW op, en nog €60 voor de APK zelf). Ik heb deze garage aangeraden gekregen omdat 'ie eerlijke prijzen zou hanteren, hoop dat dat een beetje klopt.

Auto is voor mij ook geen vereiste. Ik heb hem gekocht nadat ik mijn rijbewijs heb gehaald zodat ik kon blijven rijden, en ga er af en toe mee op vakantie of ritjes die met het OV niet goed te doen zijn. Als mijn auto nu total loss zou gaan kan ik rustig wachten tot er een goeie deal voorbij komt. Financiëel kan ik het ook dragen als het nodig is (zowel eventueel een vervangende auto kopen als een grote reparatie opvangen), ik was vooral op zoek naar of ik niet meer geld uitgaf dan nodig. Besparen = goed!

Ik wil inderdaad makkelijkere klusjes zelf doen (en omdat de auto oud is kán ik volgens mij ook veel zelf doen). Al veel YouTube gekeken dus als het goed is kan ik langzaam steeds meer zelf doen. :)

Nogmaals bedankt voor alle input, helpt echt ontzettend!
toon volledige bericht
Lambda is in theorie simpel met een 22mm steeksleutel zelf te doen, meer dan losdraaien en een stekkertje is het niet. Echter deze kan zo gruwelijk vast zitten, dat de schroefdraad in de uitlaat opnieuw getapt moet worden, dit moet met een speciale 18mm tap. Een losse lambda kost echter slechts 50-80 euro en het kan ook zo zijn dat je hem er zo uitdraait.

Edit: ook aan nieuwere auto's is het goed zelf klussen en onderdelen zijn vaak goed verkrijgbaar online, voor 3 jaar oude auto's zijn vaak reeds voldoende gebruikte onderdelen beschikbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2020 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-06 20:58

SpamLame

niks

(jarig!)
Hier een 1999 V40 met 400K op de teller met ~22K KM/j.
Nu iets van 8 jaar in bezit.
In de eerste 2 jaar vielen de kosten wel mee.
Nu zit ik gemiddeld op €1000 p/j voor onderhoud (regulier/incidenteel) en APK. Zelf doen kan het goedkoper maken, zolang je de ruimte en tijd hebt en handig bent met autos.
Ik ben dat geen van alle en heb geen 2de wagen staan voor de tijd dat ie in onderhoud is vandaag dat alles door een garage gedaan word.

Rijden doet ie nog, maar je merkt aan veel dat ie op raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

kraades schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:01:
@FreakNL
Onderhoud kun je ook bij een merkonafhankelijk garagebedrijf laten doen met behoud van fabrieksgarantie. Bij wijze van spreken bij de Kwikfit (als je dat zou willen).
Dat klopt. In theorie... Vraag is of je het ook moet willen..

Komen we op het gebied van gelijk hebben en gelijk krijgen...

Overigens, een (bijna) nieuwe auto bij de Kwikfit naar binnen douwen voor een beurt valt voor mij in dezelfde categorie als een nieuwe iPhone opladen met je Alix/Wish USB-adapter van 2 euro... Maar dat is mijn mening... Die van mij gaat dus gewoon naar de merkdealer voor zijn beurt...

Wat trouwens ook nog een factor kan zijn (is bij mijn auto ook zo, maar bij de Mazda van mijn pa ook); Zolang je het onderhoud bij een merkdealer doet blijft de road-assistance geldig, ook na de fabrieksgarantie.. Tot een bepaalde leeftijd uiteraard.. Dus dat moet je ook in je berekening meenemen... Maargoed, we gaan teveel offtopic....

[ Voor 24% gewijzigd door FreakNL op 26-06-2020 15:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:43
FreakNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:36:
Zolang je het onderhoud bij een merkdealer doet blijft de road-assistance geldig...
Ja, dat dacht ik bij mijn - bij de Volvo dealer aangeschafte - V50 occasion ook. Zolang de auto bij de dealer in onderhoud was, had ik recht op Volvo Assist. Lekker handig, kon ik mijn ANWB Wegenwacht opzeggen, scheelt weer €100+ per jaar.

Althans...dat dacht ik. De kleine lettertjes geven aan dat je ieder jaar een onderhoudsbeurt moet laten uitvoeren bij de dealer, anders vervalt de Volvo Assist. Niet dat dit wordt verteld, of dat je eraan wordt herinnerd via een mailtje.

Dus toen ik op een gegeven moment langs de A28 stond met een kapotte dynamo, belde ik het Volvo Assist nummer. Was geen onderhoudsbeurt uitgevoerd binnen een jaar (wat niet zo gek was: auto was afgeleverd met grote beurt en distributieriemwissel), dus contract beëindigd. Uiteraard op geen enkele manier hiervan op de hoogte gesteld door Volvo.

Dus ik kon alsnog ter plekke een Wegenwacht abonnement afsluiten en mijn auto af laten slepen. De Volvo dealer daarvoor nog gebeld, maar gaf niet thuis.

Moraal van dit off topic verhaal: Let dus goed op de kleine lettertjes/voorwaarden bij dit soort "Assist" dingen vanuit de dealer!

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 26-06-2020 16:45 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
avanhel schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:10:
Ik heb op dit moment een wat oudere auto. Voor onderhoud zet ik elke maand ongeveer 100 euro apart. Dat is dus 1200 per jaar. Dat gaat ook wel op.
Idem. Ik schat de kosten op zo'n 1000 per jaar, met 27k/jaar. Soms 400. Een enkele keer 1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

pporrio schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Althans...dat dacht ik. De kleine lettertjes geven aan dat je ieder jaar een onderhoudsbeurt moet laten uitvoeren bij de dealer, anders vervalt de Volvo Assist. Niet dat dit wordt verteld, of dat je eraan wordt herinnerd via een mailtje.
Ieder jaar ontvang ik van mijn Volvo-dealer deze brief:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqMIxU-6VOstIUFvV3jB0ZTOBFM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DAMeCSIOkprphOxIzb7ESAI5.jpg?f=user_large

Dat zijn géén kleine lettertjes - “verlengen wij kosteloos uw Volvo Card met één jaar” - en ik ontvang er keurig een brief over. Misschien moet je de fout bij jezelf zoeken in plaats van bij een ander.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:43
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Dat zijn géén kleine lettertjes - “verlengen wij kosteloos uw Volvo Card met één jaar” - en ik ontvang er keurig een brief over. Misschien moet je de fout bij jezelf zoeken in plaats van bij een ander.
Die brief heb ik dus nooit gekregen (eerlijk waar).
Edit: Brief ook niet van de Volvo dealer gekregen, of verteld toen ik de auto kocht.

Dus ja, ik kan de fout bij mezelf zoeken, maar ik mag er tot op zekere hoogte toch ook vanuit gaan dat ik hierover geïnformeerd word.

[ Voor 14% gewijzigd door pporrio op 26-06-2020 17:41 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
pporrio schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Ja, dat dacht ik bij mijn - bij de Volvo dealer aangeschafte - V50 occasion ook. Zolang de auto bij de dealer in onderhoud was, had ik recht op Volvo Assist. Lekker handig, kon ik mijn ANWB Wegenwacht opzeggen, scheelt weer €100+ per jaar.

Dus toen ik op een gegeven moment langs de A28 stond met een kapotte dynamo, belde ik het Volvo Assist nummer. Was geen onderhoudsbeurt uitgevoerd binnen een jaar (wat niet zo gek was: auto was afgeleverd met grote beurt en distributieriemwissel), dus contract beëindigd. Uiteraard op geen enkele manier hiervan op de hoogte gesteld door Volvo.

Dus ik kon alsnog ter plekke een Wegenwacht abonnement afsluiten en mijn auto af laten slepen. De Volvo dealer daarvoor nog gebeld, maar gaf niet thuis.

Moraal van dit off topic verhaal: Let dus goed op de kleine lettertjes/voorwaarden bij dit soort "Assist" dingen vanuit de dealer!
toon volledige bericht
Nvm

[ Voor 9% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2020 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:35:
[...]

[Afbeelding]

Nvm

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 26-06-2020 22:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Sowieso moet een auto toch elk jaar voor een beurt? Tenminste, die van mij wel. Dus dan heb je dit issue toch niet? Je hebt die auto met een grote beurt gekocht, was dat bij een Volvo dealer? En was die grote beurt/aankoop minder dan 1 jaar geleden? Me dunkt had je er dan gewoon recht op?
pennywiser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Hoeveel geld heb je overgemaakt naar de dealer om die brief te krijgen?
Rare opmerking.

Ik snap je rant verder ook niet, die auto moet toch voor een beurt, fijn dat de assistance dan ook verlengd wordt.... Allemaal leuk dat gelul over die kleine lettertjes maar ik ben al 2 keer geholpen door assistance (vorige auto 1x keer en auto ouders 1x) en dat ging allemaal prima. Zoveel kleine letters zijn er niet, behalve dat je auto gewoon de onderhoudsinterval aangehouden moet hebben.

[ Voor 137% gewijzigd door FreakNL op 26-06-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
FreakNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:25:
Sowieso moet een auto toch elk jaar voor een beurt? Tenminste, die van mij wel. Dus dan heb je dit issue toch niet? Je hebt die auto met een grote beurt gekocht, was dat bij een Volvo dealer? En was die grote beurt/aankoop minder dan 1 jaar geleden? Me dunkt had je er dan gewoon recht op?

[...]

Rare opmerking.

Ik snap je rant verder ook niet, die auto moet toch voor een beurt, fijn dat de assistance dan ook verlengd wordt.... Allemaal leuk dat gelul over die kleine lettertjes maar ik ben al 2 keer geholpen door assistance (vorige auto 1x keer en auto ouders 1x) en dat ging allemaal prima.
2 jaar of 30.000km. Als je dan 10K rijdt breng je dat ding alleen voor een APK, is geen onderhoud dus geen verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

pennywiser schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 17:49:
[...]

Hoeveel geld heb je overgemaakt naar de dealer om die brief te krijgen?
Niet iedereen rijdt in een twintig jaar oude auto uit de budgetklasse :). Die Volvo is trouwens de auto van mijn vrouw. Ook de onderhoudskosten aan mijn eigen auto liggen hoger dan die bij de doelgroep voor dit topic. De laatste keer dat mijn auto twee nieuwe remschijven en -blokken kreeg, was ik 1000 euro kwijt. Niet alleen iedereen ziet onderhoudskosten als het belangrijkste selectiecriterium voor een auto, maar dat neemt niet weg dat ik het heel goed begrijp als een ander dat wel doet :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eThE24kFy5EpBdp5NFhYmBVpfQ0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UMy7hdA8I3Qm05eq6zDRD9k9.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 25-08-2023
Dat type auto is niet te vergelijken.
Jammer als je niet naar de kosten kijkt dat ze dan niet je koelvloeistof probleem opgelost hebben.

Neemt niet weg dat die kosten van de pechhulpdienst natuurlijk ergens betaald worden. Een universele garage bied vaak ook zo’n service alleen krijgt de klant de keuze, betalen is lid niet betalen geen lid. Bij de dealer is er niets te kiezen en betaal je gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

_JGC_ schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:36:
[...]

2 jaar of 30.000km. Als je dan 10K rijdt breng je dat ding alleen voor een APK, is geen onderhoud dus geen verlenging.
Als de interval 2 jaar is dan lijkt me het logisch dat je assistance dan ook voor 2 jaar geldt? Anders ben in het eens dat het idd krom is. Maar ik heb alleen nog maar auto’s gehad die een interval van een jaar hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
FreakNL schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:08:
[...]

Als de interval 2 jaar is dan lijkt me het logisch dat je assistance dan ook voor 2 jaar geldt? Anders ben in het eens dat het idd krom is. Maar ik heb alleen nog maar auto’s gehad die een interval van een jaar hadden.
Het zal wel krom zijn en elk jaar verlengt moeten worden, denk dat de beurt incl 2 jaar pechhulpdienst niet te verklaren is naar de klant vanuit een bedrijf.

Op de Volvo site lees ik in ieder geval dat hij dan jaarlijks onderhoud moet hebben..

[ Voor 8% gewijzigd door Mapro op 26-06-2020 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mapro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:56:
Dat type auto is niet te vergelijken.
Dat is precies mijn punt. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je premium service wilt, gaat dat meestal niet samen met de zo laag mogelijke onderhoudskosten waar we het in dit topic over hebben. Maar - niet specifiek op jou gericht - accepteer ook dat anderen wellicht wél bereid zijn om voor gemak en service te betalen en niet altijd op zoek zijn naar de allerlaagste onderhoudskosten.

Zullen we het weer over onderhoudskosten voor een oude auto hebben? Het dreigt een beetje off topic te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 16:47
Grote vraag is hoeveel je rijdt maar 500,- is echt niet veel.
ok de accu en bobine zijn niet lang geleden vervangen. Bij mijn vorige APK kreeg ik te horen dat de auto verder (qua motor en constructie) nog goed in elkaar zat. Geen roest of duidelijke slijtage.
Dit zijn ook geen rare dingen. Enige wat van belang is, is motor, versnellingsbak en carrosserie in orde. Er zit nog niet te veel elektronica in, wat ook erg gunstig is. Wanneer de onderdelen makkelijk en goedkoop te krijgen zijn dan rijdt je echt niet goedkoper door een andere auto aan te schaffen.
Afschrijving en verzekering zullen dan zeker veranderen maar vergeet niet dat je een andere auto niet kent wat een risico inhoudt. Geen slechtere investering dan een auto (of je moet in old-timers handelen..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:20:
[...]

Dat is precies mijn punt. Je kunt nu eenmaal niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Als je premium service wilt, gaat dat meestal niet samen met de zo laag mogelijke onderhoudskosten waar we het in dit topic over hebben. Maar - niet specifiek op jou gericht - accepteer ook dat anderen wellicht wél bereid zijn om voor gemak en service te betalen en niet altijd op zoek zijn naar de allerlaagste onderhoudskosten.

Zullen we het weer over onderhoudskosten voor een oude auto hebben? Het dreigt een beetje off topic te gaan.
Klopt zeker, dat is een afweging die iedereen voor zichzelf moet maken. Dit wil niet zeggen dat een dealer betere service heeft dan een universele garage. Een oude auto naar de dealer kan, zitten ze niet op te wachten en je zult elk jaar een hoge rekening krijgen. Dat zijn die jongens niet gewent. Adviezen om zelf te gaan hobbyen terwijl iemand er geen verstand van heeft is niet handig denk ik. Iedereen maakt een keuze wat te hoge en te lage onderhoudskosten zijn. Ligt aan zoveel factoren.
Heel veel geld in een oude auto duwen en dan weg doen lijkt me niet handig.
Advies aan ts gewoon blijven rijden, je weet nooit wat je terug koopt.

Off topic: koelvloeistof verbruik wel opgelost nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Niet met een EV he? De Twee tesla's hier hebben samen 210k gereden en hebben alleen 12 nieuwe banden gekregen. Niet een keer in de garage geweest, Tesla is drie keer langsgekomen om iets te repareren. Zero standaard onderhoud. Niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 20:27
Anoniem: 310408 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Niet met een EV he? De Twee tesla's hier hebben samen 210k gereden en hebben alleen 12 nieuwe banden gekregen. Niet een keer in de garage geweest, Tesla is drie keer langsgekomen om iets te repareren. Zero standaard onderhoud. Niets.
Die heb je helaas ook niet voor €750 :P
Behalve het peuter model ;)

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
[...]

Remvloeistof elke 2 jaar testen indien nodig vervangen. Is ook olie he 😉

Off topic:
Mag ik zeggen dat er verbazingwekkend veel onderhoud aan een tesla is volgens het schema.. ( even opgezocht hoor)
Word je daar niet voor naar de garage geroepen?

[ Voor 16% gewijzigd door Mapro op 26-06-2020 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:54
In 2014 een Seat Ibiza met bouwjaar 2010 gekocht, tot nu toe nog niet meer uitgegeven dan nieuwe voorlampen en kleine/grote beurt. Gemiddeld zo'n 20 euro per maand denk ik als het niet minder is.

Komende jaren worden wel duurder, volgens de laatste apk moest het een en ander vervangen gaan worden..

[ Voor 21% gewijzigd door Nopheros op 26-06-2020 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Nopheros schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:56:
In 2014 een Seat Ibiza met bouwjaar 2010 gekocht, tot nu toe nog niet meer uitgegeven dan nieuwe voorlampen en kleine/grote beurt. Gemiddeld zo'n 20 euro per maand denk ik als het niet minder is.

Komende jaren worden wel duurder, volgens de laatste apk moest het een en ander vervangen gaan worden..
Valt weinig over te zeggen 240 euro per jaar op 2000 km of 20000km is nogal een verschil. 2010 is ook geen oude auto toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

RocketKoen schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:38:
[...]

Die heb je helaas ook niet voor €750 :P
Behalve het peuter model ;)
Nee dat kost het vervangen van een deurklink alleen al bij Tesla >:)

Maar laten we nou niet doen of Tesla een goedkoope optie is, alleen omdat je wat minder onderhoud hebt. Tesla is gewoon voor de wat rijkere mensen. Als er iets aan is ben je gewoon aan de beurt, en niet zo’n beetje ook. Als het zo goedkoop was reed iedereen er toch in? Van de aanschaf alleen kan je 5 tot 7 occasions oprijden. Totaal overbodige en kromme vergelijking dus.

[ Voor 53% gewijzigd door FreakNL op 26-06-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman

Tomatoman

Fulltime prutser

Mapro schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:26:
[...]
Off topic: koelvloeistof verbruik wel opgelost nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 02-06 06:50
Het is ook maar net hoe kritisch je zelf bent, ik heb in januari een Golf GTI uit 2007 gekocht en zit ondertussen wel over de 3000 euro heen wat ik allemaal gedaan heb. (Laten doen)

En dit is dan nog een auto met een sluitende onderhoudshistorie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:41:
[...]

Niet iedereen rijdt in een twintig jaar oude auto uit de budgetklasse :). Die Volvo is trouwens de auto van mijn vrouw. Ook de onderhoudskosten aan mijn eigen auto liggen hoger dan die bij de doelgroep voor dit topic. De laatste keer dat mijn auto twee nieuwe remschijven en -blokken kreeg, was ik 1000 euro kwijt. Niet alleen iedereen ziet onderhoudskosten als het belangrijkste selectiecriterium voor een auto, maar dat neemt niet weg dat ik het heel goed begrijp als een ander dat wel doet :)
[Afbeelding]
Sorry, ik had het anders moeten verwoorden. Wat ik wilde zeggen is dat met een betrouwbare vakgarage en een wegenwacht abonnement je best veel kan besparen, en hetzelfde beschikbaar hebt aan assistance en had dat ook gewoon beter zo kunnen zeggen. Neemt natuurlijk niet weg dat ieder zijn eigen keuzes mag maken. Die 20 jaar oude Lupo is voor erbij maar rijdt nog als een malle :) Ook @FreakNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-06 06:03
[...]

Off-topic: verkapt kijk mij 2 Tesla’s hebben antwoord ;)

Ontopic

Dan nog zijn Die 2 Tesla's qua prijs wel ff een slag anders dan een occasion waar al x jaar in gereden is door Jan en alleman misschien.

Daarbij wat kosten die 12 banden in totaal over de tijd dat je die wagens hebt?

Die zijn niet gratis volgens mij en ik denk dat ik voor 2 van jouw banden 4 van mijn banden kan wisselen

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CriticalHit_NL
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 02-06 09:26
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Core i9 13900K @5.8Ghz: https://valid.x86.fr/16dnkm | Core i7 3930K @ 4.4Ghz: https://valid.x86.fr/div8y2 | Core 2 Quad Q9550 @2.91Ghz: https://valid.x86.fr/27vbj8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:10
Tomatoman schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 19:41:
[...]

[Afbeelding]
Pfoe.... 105 euro voor 1 remblok en 264 per remschijf, ex. BTW.
Het uurtarief van 60 lijkt bescheiden daarnaast.

Edit: relatief simpel onderhoud doe ik al jaren zelf (remmen, olie, startmotor, dynamo, accu, trekhaken, motorsteunen, riemen) en ik heb hier met veel belangstelling de ervaringen gelezen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rob Z op 27-06-2020 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Rob Z schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:09:
[...]

Pfoe.... 105 euro voor 1 remblok en 264 per remschijf, ex. BTW.
Het uurtarief van 60 lijkt bescheiden daarnaast.
Even gekeken, op mister-auto of autodoc is de prijs al heel anders, merk materiaal. Ook op dergelijke auto's kan je zelf onderhoud uitvoeren. Just saying. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapro
Het uurtarief geeft ook aan dat dit eigenlijk geen dealer kan zijn.. dus universele garage ofzo.. iets over premium service bla bla bla..
Kosten zijn dan toch wel belangrijk ook bij dat soort auto’s blijkbaar
Pagina: 1 2 Laatste