Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
Maar hoe ga je een andere studie voltooien als je bij elke studie moet kunnen communiceren en samenwerken? En hoe zou je dat in je werk later oplossen, gezien je die skills daar ook nodig hebt?

• -Romijn-
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 08:47
Ik heb E&M gedaan. Misschien een andere studie ja, zoals sommige aangeven, kan dat onbewust toch helpen om het wel te halen allemaal.
E&M is een heel andere richting dan IT. Waarom heb je uiteindelijk voor IT gekozen en niet voor bijv. Bedrijfskunde wat meer in het verlengde van E&M ligt?

Zelf heb ik ook HAVO E&M gedaan en heb daarna Small Business & Retail Management gedaan (5 jaar geleden afgerond). Nou wil ik niet direct deze studie aanraden, maar misschien ligt iets commercielers je beter?

Overigens doet jouw verhaal aan die van een vriend van mij denken. Hij was na E&M ook IT gaan doen. Hij heeft 2 keer zijn P niet gehaald vanwege 1 of 2 projecten. Uiteindelijk is hij gaan werken en werkt nu nog bij hetzelfde bedrijf. Het kan dus wel degelijk goedkomen zonder HBO diploma, maar het is natuurlijk wel lastiger.

[Voor 27% gewijzigd door -Romijn- op 29-06-2020 08:07]

• hoi1234
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 09:49
-Romijn- schreef op maandag 29 juni 2020 @ 07:57:
[...]

E&M is een heel andere richting dan IT. Waarom heb je uiteindelijk voor IT gekozen en niet voor bijv. Bedrijfskunde wat meer in het verlengde van E&M ligt?

Zelf heb ik ook HAVO E&M gedaan en heb daarna Small Business & Retail Management gedaan (5 jaar geleden afgerond). Nou wil ik niet direct deze studie aanraden, maar misschien ligt iets commercielers je beter?

Overigens doet jouw verhaal aan die van een vriend van mij denken. Hij was na E&M ook IT gaan doen. Hij heeft 2 keer zijn P niet gehaald vanwege 1 of 2 projecten. Uiteindelijk is hij gaan werken en werkt nu nog bij hetzelfde bedrijf. Het kan dus wel degelijk goedkomen zonder HBO diploma, maar het is natuurlijk wel lastiger.
Ik heb al een jaar Financial Services Management gedaan, maar dat was niks voor mij. ICT ben ik gaan doen, omdat uit een gesprek met een studiecoach bleek dat dat een goede opleiding zou zijn. Ik kom trouwens van het vmbo en had daar geen scheikunde. Afhankelijk van aan wie je het vroeg werd mij verteld dat ik geen scheikunde meer kon doen op HAVO. Natuurkunde werd door een heel slechte docent gegeven (liet leerlingen 50 minuten niks doen, terwijl hij z'n mail checkt) en economie vond ik wel ok.

Als bijna 17 jarige is het best lastig om een goede keus te maken en je niet te laten beïnvloeden door een docent die geen les kan geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: januari 2000
  • Nu online
Ik moet zeggen dat ik het hele topic heb doorgelezen, maar voor mij is het moeilijk om de vinger op de zere plek te leggen.

Je zegt dat je de kop wel hebt voor HBO niveau, maar dat de projecten en de communicatie je de das omdoen. Maar wat ik dan verrassend vind is dat blijkbaar de code die je oplevert door je teamgenoten als ondermaats gezien wordt. Dat wijst denk ik toch ook op andere problemen, en ik vraag me dan ook sterk af of mensen die een WO opleiding adviseren je wel de goede richting op sturen. Dat er bij een IT opleiding iemand communicatief niet zo sterk is komt wel vaker voor, maar als je daadwerkelijk op WO niveau aan de slag kan zou ik dan wel verwachten dat je eigenlijk nu ook zonder problemen de kar zou kunnen trekken wat betreft opleveren van code.

Maar wat dan het probleem is? Wellicht is het gestructureerd werken en de logica die hoort bij programmeren gewoon niet voor je weggelegd en kan je beter iets anders doen waar je andere competenties voor nodig hebt. Wellicht heb je iets op het adhd spectrum waardoor je moeite hebt zelfstandig geconcentreerd te werken. Maar goed, ook al heb je dat en je weet het, wat lost dat op? Ben je wel daadwerkelijk gemotiveerd genoeg? Als je gewoon keihard je best doet moet je toch een positieve indruk achter kunnen laten in een groep wat betreft je bijdrage.

Maar ik denk wel dat het goed is dat je dit topic hebt aangemaakt en probeert uit te vogelen wat je volgende stap moet worden. Exact zo doorgaan op dezelfde weg lijkt me in ieder geval geen recept voor succes.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:38
Disclaimer: Ik heb niet de hele thread gelezen, dus ik kan iets gemist hebben.

TL:DR

MBO is niet per definitie een verkeerde keuze.
Maar het hangt van de motivatie waarom je dit doet.

Daarnaast zal je de eerste banen de vraag krijgen: "Kan je jouw CV toelichten"
Wat wordt jouw verhaal bij deze vraag?
"Ik vond projecten stom, ik vond medestudenten stom en mijn werk bleef ondermaats en heb er niet of nauwelijks gewerkt om dit te verbeteren."
of
"Ik liep vast op een vak op deze opleiding en ik bleef daar op hangen... uiteindelijk heb ik besloten om deze leuke MBO opleiding te doen en dit ging mij wel goed af, in de toekomst hoop ik alsnog mijn HBO af te ronden."

Als het enkel is om projecten en/of medestudenten te ontvluchten, dan zal je op het MBO ook stranden.
- Is het slechts een vlucht?
- Hoe maak je gebruik van de extra vrije tijd die je krijgt? (thuis zal je amper iets aan je opleiding doen)

/TL:DR

Of je wel of geen overstap naar het MBO moet maken, die vraag ligt genuanceerder dan sommigen in deze thread beweren.
Het ligt vooral aan de motivatie van deze keuze en de acties die je onderneemt om dit succesvol te maken of zelfs een succesvollere kans op de vervolg opleiding te krijgen.

Mijn eigen ervaring is dat deze stap niet erg hoeft te zijn, maar je moet bij de eerste sollicitaties wel een goed verhaal hebben.

Zelf ben ik van HTS Chemische Technologie overgestapt naar MBO (BOL4) Laboratoriumtechniek, reden was dat mijn wiskunde niet goed genoeg was.
Na het MBO ben ik weer terug naar de HTS Chemische Technologie gegaan en heb deze gehaald.

Bij verschillende sollicitaties kreeg ik vragen over deze excursie in mijn CV.
Later begon ik er direct uit mijzelf over.
Het is een van de afwijkingen op mijn CV, maar wanneer je zelf de teugels in handen hebt gaat het makkelijker.

Bij mijn CV kwam eerst de opmerking: "Ik zie dat je 1 jaar HBO Chemische Technologie, 3 jaar MBO laboratoriumtechniek en 4 jaar HBO Chemische Technologie hebt gedaan."
Deze opmerking was natuurlijk te verwachten en hield eigenlijk de volgende vragen in:
Waarom lukte het je de eerste keer niet op de HTS Chemische Technologie?
Waarom ben je MBO gaan doen, was dat niet veel te makkelijk en wat heb je met de extra vrije tijd gedaan?
Waarom heb je het de tweede keer wel gehaald?

Mijn antwoord was dat mijn wiskunde ontoereikend was en dat ik dit gedurende 2 jaar lang 3 avonden in de week had bijgespijkerd.
De meeste werkgevers zien dat niet als falen, maar als doorzetten.

Dus voor jou een aantal vragen die je moet beantwoorden:
"Wat wordt mijn verhaal als ik op sollicitatiegesprek kom?"
Het verhaal: "Projecten vond ik niet leuk en het samenwerken met medestudenten ging niet omdat ik er geen click mee had."
Is niet heel sterk.

Collega's zijn niet altijd leuk, sommige hadden beter als kwakje op de kachel kunnen belanden.
Projecten zijn niet altijd leuk, even doorbijten over een paar maanden ben je er weer vanaf.

De vragen die je aan jezelf moet beantwoorden:

"Waarom krijg ik mijzelf niet gemotiveerd voor dit project?"
"En krijg ik mijzelf wel gemotiveerd op het MBO, of eigenlijk belangrijker in mijn toekomstige baan?"

Want werk is echt niet alleen leuk, zelf heb ik in de afgelopen 7 jaar een 1,5 jaar aan vervelende projecten gehad.
Dat is niet fijn aangezien ik nou eenmaal van project naar project hop.

"Waarom krijg ik deze projecten niet gehaald?"
"En waarom vraag ik niet tijdig om hulp?"

Niemand kan alles alleen, ik ben in de afgelopen 13 jaar redelijk expert geworden op mijn werkveld.
Als ik iets voorstel, dan luisteren opdrachtgevers en mijn collega's er serieus naar en volgen het advies meestal op.
Maar op andere vlakken heb ik gaten in mijn kennis en dan vraag ik mijn collega's (voor jou zijn dit momenteel jouw medestudenten) om hulp.

"MBO, wordt ik daar echt gelukkig van?"
"Of is het een vlucht van de HBO?"

Als je echt denkt gelukkig te worden op het MBO, dan is daar niets mis mee.
Ik ken mensen die hebben HBO MER afgerond en leggen vrolijk hele dagen kunstgras... ze hebben plezier in hun werk.
Maar zou voor jou het zelfde gelden?
Wanneer je niet gelukkig wordt van het MBO, is dit echt geen juiste stap.
Als het MBO enkel is om van projecten en samenwerken af te zijn, moet ik je teleurstellen.
Op het MBO heb je ook veel projecten, echter heb je dan ook nog eens te maken met 16 of 17 jarige kinderen geloof mij ik heb er tussen gezeten en irriteerde me daaraan (ik was toen 21).

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Luctia
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 30-06 10:36
Ik weet niet of je bekend bent met Scrum (of dat dat hier al is genoemd), maar in mijn ervaring kan dat enorm helpen met het up-to-date blijven met elkaar. Vooral één onderdeel: de daily standup. Elke ochtend om 9 uur (of welke tijd het team het beste uit komt, wel het liefst zo vroeg mogelijk) heb je een meeting met elkaar en zegt iedereen wat hij/zij de vorige dag heeft gedaan, wat er goed en slecht ging en wat hij/zij vandaag gaat doen. Als je op een dag moet zeggen dat je effectief niks hebt gedaan, geeft dat een naar gevoel en voel je de priemende ogen van je teamgenoten, wat je motiveert om vandaag harder te werken. Als iets niet lukt, kan je het daar vertellen en is er misschien wel iemand die je kan helpen. Als iemand je PR afwijst, kan hij/zij je er na de meeting toelichting op geven, als de comments niet genoeg waren. De meesten vinden meetings niet zo wat, maar dat zorgt er voor dat het snel klaar is en dat toch de belangrijkste dingen zijn behandeld.

• hoi1234
Luctia schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:00:
Ik weet niet of je bekend bent met Scrum (of dat dat hier al is genoemd), maar in mijn ervaring kan dat enorm helpen met het up-to-date blijven met elkaar. Vooral één onderdeel: de daily standup. Elke ochtend om 9 uur (of welke tijd het team het beste uit komt, wel het liefst zo vroeg mogelijk) heb je een meeting met elkaar en zegt iedereen wat hij/zij de vorige dag heeft gedaan, wat er goed en slecht ging en wat hij/zij vandaag gaat doen. Als je op een dag moet zeggen dat je effectief niks hebt gedaan, geeft dat een naar gevoel en voel je de priemende ogen van je teamgenoten, wat je motiveert om vandaag harder te werken. Als iets niet lukt, kan je het daar vertellen en is er misschien wel iemand die je kan helpen. Als iemand je PR afwijst, kan hij/zij je er na de meeting toelichting op geven, als de comments niet genoeg waren. De meesten vinden meetings niet zo wat, maar dat zorgt er voor dat het snel klaar is en dat toch de belangrijkste dingen zijn behandeld.
We maken al gebruik van scrum/rup. Het punt is meer dat tijdens een daily stand-up om hulp vragen er voor zorgt dat je al een dag gemist hebt.

• Luctia
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 30-06 10:36
hoi1234 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 15:36:
[...]

We maken al gebruik van scrum/rup. Het punt is meer dat tijdens een daily stand-up om hulp vragen er voor zorgt dat je al een dag gemist hebt.
Dan neem ik ook aan dat je een soort Trello/Github Projects hebt met alle taken die gedaan kunnen worden, en dat je je dus over het algemeen niet hoeft te vervelen.

Als je geen meerdere dingen hebt waar je aan kan werken zodat je vragen voor de volgende dag laat liggen, heb je dus meteen de hulp van anderen nodig. Dat kan je maar op één manier oplossen: het aan een teamgenoot vragen (of op internet zoeken, maar ik neem aan dat dat voor de hand ligt, al kost de kunst wat tijd om te perfectioneren). In mijn ervaring beantwoorden mensen graag je vragen, vooral als het betekent dat ze zelf minder hoeven te doen. Als je keer op keer teamgenoten hebben die dat niet willen, dan heb je het niet getroffen en kan ik me voostellen dat je moeite hebt met vooruitgang boeken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• maniak
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 30-06 18:16
Om te beginnen is het goed om te vertellen dat ik een HBO-ICT docent ben. Daarnaast ben ik ook coach van een groep studenten (ongeveer 30).

Als ik jouw verhaal zo beluister heb ik 1 vraag voor je: Heb jij wel eens langdurig (meer dan 6 maanden) gewerkt voor een werkgever binnen een (klein) team? En zo ja, liep je toen tegen dezelfde problemen aan?

• hoi1234
maniak schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:02:
Om te beginnen is het goed om te vertellen dat ik een HBO-ICT docent ben. Daarnaast ben ik ook coach van een groep studenten (ongeveer 30).

Als ik jouw verhaal zo beluister heb ik 1 vraag voor je: Heb jij wel eens langdurig (meer dan 6 maanden) gewerkt voor een werkgever binnen een (klein) team? En zo ja, liep je toen tegen dezelfde problemen aan?
Nee, dat heb ik niet gedaan. Maar bedoel je dan op HBO-niveau of op MBO-niveau?

• maniak
hoi1234 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:04:
[...]

Nee, dat heb ik niet gedaan. Maar bedoel je dan op HBO-niveau of op MBO-niveau?
Dat is niet relevant. Weet je ook waarom het zo is? Waarom je nog nooit langer dan 6 maanden voor een werkgever hebt gewerkt?

• hoi1234
maniak schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Dat is niet relevant. Weet je ook waarom het zo is? Waarom je nog nooit langer dan 6 maanden voor een werkgever hebt gewerkt?
Oh, je bedoelt een bijbaan? Dacht dat je een reguliere job bedoelt. Die heb ik natuurlijk nog nooit gedaan, want zat altijd op school.

Ik heb een jaar voor student aan huis gewerkt. Toen werd m'n contract niet verlengd. Verder vooral veel zomerbaandjes gehad. Één keer had ik m'n zomerbaandje niet afgemaakt, omdat het echt saai was (orders picken). Met kranten bezorgen was ik graag verder gegaan als het mogelijk was geweest. 't was een avondkrant die ik voor 19 uur moet bezorgen. Dat lukt gewoon niet goed als je tot half 6 school hebt. Bovendien vond ik de zaterdag verschrikkelijk, omdat je dan teveel kranten hebt, waardoor de fiets topzwaar wordt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• maniak
Als ik je zo beluister heb je niet echt een baan gehad waarmee je, samen met anderen, iets moest bereiken. Eigenlijk moet jij nog leren effectief samenwerken.

Als ik je een concreet advies mag geven, ga eens een jaar werken bij een werkgever. Uiteraard een baan waarbij je met anderen moet samenwerken. Daarna stroom je weer opnieuw in. In mijn ervaring zijn studenten, die al werkervaring hebben, veel effectiever tijdens opdrachten.

Mocht je dit te radicaal vinden kan je eens kijken bij https://www.rysst.nl/student . Dan werk je aan echte opdrachten met andere studenten tijdens je studie.

• hoi1234
maniak schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:48:
Als ik je zo beluister heb je niet echt een baan gehad waarmee je, samen met anderen, iets moest bereiken. Eigenlijk moet jij nog leren effectief samenwerken.

Als ik je een concreet advies mag geven, ga eens een jaar werken bij een werkgever. Uiteraard een baan waarbij je met anderen moet samenwerken. Daarna stroom je weer opnieuw in. In mijn ervaring zijn studenten, die al werkervaring hebben, veel effectiever tijdens opdrachten.

Mocht je dit te radicaal vinden kan je eens kijken bij https://www.rysst.nl/student . Dan werk je aan echte opdrachten met andere studenten tijdens je studie.
Dat ga ik zeker eens met mijn SLB'er bespreken. Het klopt inderdaad dat ik eigenlijk nooit echt heb hoeven samenwerken. Misschien heeft mijn SLB'er nog contacten die ik kan benaderen...

• -Romijn-
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 08:47
Ik heb al een jaar Financial Services Management gedaan, maar dat was niks voor mij. ICT ben ik gaan doen, omdat uit een gesprek met een studiecoach bleek dat dat een goede opleiding zou zijn. Ik kom trouwens van het vmbo en had daar geen scheikunde. Afhankelijk van aan wie je het vroeg werd mij verteld dat ik geen scheikunde meer kon doen op HAVO. Natuurkunde werd door een heel slechte docent gegeven (liet leerlingen 50 minuten niks doen, terwijl hij z'n mail checkt) en economie vond ik wel ok.

Als bijna 17 jarige is het best lastig om een goede keus te maken en je niet te laten beïnvloeden door een docent die geen les kan geven.
Hoe ben je met een VMBO diploma rechstreeks naar het HBO gegaan? Dat kan alleen via een HAVO of een MBO diploma dacht ik.

Het belangrijkste is denk ik of je IT leuk vind en of je jezelf er nog voor kan motiveren om door te gaan. Zijn beide antwoorden 'ja'?

Ik zou persoonlijk de stap naar het MBO niet meer maken. Je gaat daar in jouw situatie waardchijnlijk niet gelukkig worden. Je hebt je P al dus het niveau zou je aan moeten kunnen. Eventueel kan je ook naar het WO gaan. Ja, je zal daar ook moeten samenwerken maar daar ligt minder de nadruk op in vergelijking met het HBO. Mocht je nou echt helemaal klaar zijn met studeren dan is een Associate Degree misschien nog een optie.

Wat je zegt over een studiekeuze maken op je 17e ben ik het helemaal eens. Ik had er ook veel moeite mee en koos uiteindelijk voor Small Business & Retail Management. In het 1ste jaar heb ik ook getwijfed of het wel de goede keuze was. Ik had soms ook echt moeite met al die extraverte types op de opleiding. Zelf ben ik vrij introvert. Ik was niet echt verlegen, maar liet mij bij projecten wel echt te makkelijk onder de tafel lullen door die gasten. Ook was ik veel te zenuwachtig voor het geven van presentaties, dus ik presteerde daarin altijd minder dan mijn groepsgenoten. Ik zag het echt als een uitdaging om mezelf daarin te verbeteren en heb daar enorm veel van geleerd. Veel afgestudeerden van SBRM gaan de sales in, maar daar heb ik mezelf nooit echt geschikt voor gevonden. Na afloop van de studie was dat echt een probleem bij het vinden van werk en ben ik uiteindelijk een traineeship online marketing gaan doen. Detachering vond ik niks, maar het vakgebied zelf vind ik wel leuk en uitdagend. Zelf heb ik dus ook flink geworsteld met mijn studie en baankeuze, maar denk ik dat ik nu wel goed op mijn plek zit. Al is dat ook nog niet 100% zeker aangezien ik pas 3 weken bij mijn nieuwe werkgever bezig ben.

• hoi1234
@-Romijn- ik heb E&M gedaan op de HAVO nadat ik vmbo-t had. Dat was het enige profiel zonder WiskundeB (wat afgeraden werd door mijn lerares van het VMBO, omdat ik daar slecht in zou zijn en dat volgens mij ook klopt), natuurkunde en scheikunde.

• SmurfLink
  • Registratie: juni 2016
  • Niet online
hoi1234 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:37:
@-Romijn- ik heb E&M gedaan op de HAVO nadat ik vmbo-t had. Dat was het enige profiel zonder WiskundeB (wat afgeraden werd door mijn lerares van het VMBO, omdat ik daar slecht in zou zijn en dat volgens mij ook klopt), natuurkunde en scheikunde.
Bestaat C&M niet meer? Destijds had je die ook als alfa profiel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hoi1234
SmurfLink schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:43:
[...]

Bestaat C&M niet meer? Destijds had je die ook als alfa profiel.
Ik weet het al niet meer. Volgens mij kon ik ook een profiel nemen met tekenen erbij. Maar als ik iets haat en niet kan is het tekenen. Ik ben er veel te perfectionistisch voor.

• simcor55
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
hoi1234 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 18:46:
[...]

Ik weet het al niet meer. Volgens mij kon ik ook een profiel nemen met tekenen erbij. Maar als ik iets haat en niet kan is het tekenen. Ik ben er veel te perfectionistisch voor.
Dat klinkt inderdaad als C&M. Hoewel je ipv tekenen misschien muziek had kunnen kiezen.

[Voor 8% gewijzigd door simcor55 op 29-06-2020 20:19]

Le root, c'est moi

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 11:36
@hoi1234

Deze discussie duurt voort en voort, je reageert positief op feedback voor je aangekaarte problemen, maar valt steeds weer terug in het vinden van excuses en uitwegen.

Ik denk dat @maniak het echte probleem deels hier aan haalt, je hebt nog nooit hoeven samenwerken. Ik wil daar een schepje bovenop doen en misschien klinkt het cru. Op basis van 'saai', 'ik doe er niks mee' 'zaterdag verschrikkelijk' en 'lukt gewoon niet' klinkt het alsof je nog nooit je schouders ergens onder hebt gezet. Ik zou serieus een zwaar gesprek met mijn vader krijgen als ik die excuses aan zou dragen....

Je kunt eens gaan lezen over uitstelgedrag of escapisme. Veel gamers hebben hier ook last van en ik ook tijdens mijn scriptie, het ontvluchten van de realiteit en een nieuwe dopamine rush om daarna weer extra hard in de realiteit te vallen en in die momenten op tweakers om hulp vragen ;) Daarna stap ik weer in de game en verplaats ik het probleem weer en voel ik mij voor een paar uurtjes weer lekker.

Die 'saaie' baantjes leren je nou juist wat werken is! Klinkt wat ouderlijk, maar ik heb ook baantjes gedaan waarbij ik de klok van de muur keek en midden in de nacht taxi rijden terwijl mijn vrienden in de kroeg zaten. Nu ga ik huppelend naar kantoor en vliegt de tijd, maar dat word grotendeels versterkt door de eerdere banen die ik gedaan heb.

Wat ook helpt is werken om je studie te kunnen betalen....gaf mij deels de focus die ik nodig had

[Voor 6% gewijzigd door Furion2000 op 30-06-2020 08:39]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T.C
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 11:38
hoi1234 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:30:
[...]

Oh, je bedoelt een bijbaan? Dacht dat je een reguliere job bedoelt. Die heb ik natuurlijk nog nooit gedaan, want zat altijd op school.

Ik heb een jaar voor student aan huis gewerkt. Toen werd m'n contract niet verlengd. Verder vooral veel zomerbaandjes gehad. Één keer had ik m'n zomerbaandje niet afgemaakt, omdat het echt saai was (orders picken). Met kranten bezorgen was ik graag verder gegaan als het mogelijk was geweest. 't was een avondkrant die ik voor 19 uur moet bezorgen. Dat lukt gewoon niet goed als je tot half 6 school hebt. Bovendien vond ik de zaterdag verschrikkelijk, omdat je dan teveel kranten hebt, waardoor de fiets topzwaar wordt.
Er zijn een aantal dingen die mij opvallen als ik jouw verhaal lees over je studie en daarna dit verhaal:

Bij projecten moet je samenwerken en communiceren met medestudenten (in dit geval collega's en klanten).
Bij student aan huis moet je samenwerken met andere mensen, in dit geval niet zomaar een collega maar zelfs een klant.

Samenwerken en communicatie zijn dingen waar je moeite mee hebt.
Niet iedereen kan dat even goed, zelf ook uitdagingen op het gebied van communicatie.

Je erkent de uitdagingen en dat is stap 1, maar ik mis wat je voor stap 2 (werken aan de uitdagingen) hebt gedaan

In de consultancy is communicatie heel belangrijk, dus deed ik daar een cursus voor. Dus ik weet uit ervaring dat er goede cursussen zijn voor communicatie, mogelijk verbeterd het stukje samenwerken dan ook meteen.

Een ander ding dat mij opvalt is:

Orderspicken is saai en daarom ben ik gestopt met de vakantiebaan.
De zaterdagkrant was vervelend, want veel en zwaar.
Projecten vind ik saai en vervelend, ik moet daar samenwerken.
Ik ga maar bij die vakken zitten, anders mag ik niet starten aan een project.

Hieruit blijkt gebrek aan motivatie of doorzettingsvermogen om dingen te doen die niet super leuk zijn.
Met als gevolg dat je later ook geen dingen kan doen die je leuk vindt.

Sommige baantjes/projecten zijn vervelend, ook in je professionele cariére gaat dat zo zijn, dat is gewoon zo.
Weglopen kan dan alleen niet meer zonder consequenties, nu eigenlijk ook al niet.

Soms moet ik mij dwingen om een project op werk tot een goed einde te brengen.
Bij anderen zal dat niet anders zijn.

Deze punten zal je ook krijgen op het MBO, het leven is nu eenmaal niet zoals bij de Teletubies.

Iedereen mag een mening hebben over onderwerpen. Maar het hoeft niet.

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True