Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• motormuis
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-07 20:27
Omdat de AMD x4 925 van mijn vrouw wat traag wordt als er echt wat gedaan moet worden (ondanks de SSD en 8GB geheugen), is het voor haar tijd voor een update. Een basis videokaart is er, integrated graphics is niet nodig. Wel moet de PC stil zijn, ze zit niet te wachten op een stofzuiger.

Wat heb ik zelf gevonden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus ROG Strix B450-F Gaming€ 109,95€ 109,95
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 86,-€ 86,-
1VoedingenBitFenix Formula Gold 450W€ 67,55€ 67,55
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 478,45

CPU: Ryzen 5 3600, erg goede prijs kwaliteit verhouding, de quad cores zijn van de vorige generatie. De 3400G is iets goedkoper, maar zoals gemeld is er al een videokaart om beeld op het scherm te toveren.

Mobo: Asus ROG Strix B450-F Gaming. Deze heb ik zelf gekozen omdat ik snel wat moest vervangen en deze aan mijn eisen voldeed (intel netwerkchip, 6x SATA + 2x M2). Voor mijn vrouw is 4xSATA en 1x M2 voldoende. Ik ben best tevreden met het moederbord, maar wordt niet door omver geblazen, wat ik met name mis is om fan profiles in windows aan te passen, mijn B150-HD3P kon dat wel bijvoorbeeld. Is er wel dus... Voor haar PC is dat niet van belang overigens. Hier kan er wat bespaard worden.

CPU cooler: De PC moet stil zijn, deze is stil en redelijk betaalbaar (en ik heb hem zelf ook, wat een bakbeest)

Geheugen: Crucial, altijd goed voor Ryzen. Echter, ik heb ook nog https://tweakers.net/pric...tor-hx432c16pb3k2-16.html liggen omdat mijn Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 op stabiel op 3200 MT/s Cas 15 draait :) en ik deze nog niet heb teruggestuurd.

Voeding: BitFenix Formula Gold 450W. Van alles wat ik in het grote voedingstopic https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1801761 heb gelezen is dit een goede voeding, stil, zuinig en ruim voldoende power. Modulair is niet nodig. Haar CX430 kan echt niet meer.

Mogelijk op termijn een niet al te dure videokaart erin om wat te gamen.

Wat is je budget?
Ik ben op zoek naar value voor money, een octa-core is niet nodig en te duur, een koeler van 50 euro is dan weer geen probleem. Ding wordt gewoon op haar zaak gekocht...

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt om eerlijk te zijn, Mobo merken die ik gehad heb zijn Gigabyte, MSI,ASUS, EPOX (was heel vroeger :+ ), om een of andere manier voelt Asrock wat minder premium voor me, maar weet niet waar dat op gebaseerd is, kan een heel oud vooroordeel zijn. Daarbij heb ik vanuit een grijs verleden mindere ervaringen met realtek LAN oplossingen, maar ik zie ze in de meerderheid van de mobos langskomen, ik laat me graag overtuigen (zowel over Asrock als realtek LAN). Het moet met name stabiel zijn, omdat ik geen zin heb in het gezeur O-)

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Met name thuiswerkoplossing, backup voor haar Surface pro 7 i5 en voor als ze meer performance nodig heeft. WebeX teleconferncing, Zoom (inclusief opname en bijbehorende encoding (erg traag op haar X4 925).

Weet niet of deze hier thuishoort of in desktop aankoopadvies. Het is een PC zonder schijven en behuizing, of een ruime upgradeset.

[ Voor 2% gewijzigd door motormuis op 25-06-2020 23:12 . Reden: verduidelijking ]

9 x 270Wp Yinlgi, Power-One 3.0.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3ssjuh
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-09 22:13
pricewatch: ASRock B450M Pro4
Is ook een prima bord, maar goedkoper.
Een APU zoals de 3400G of zelfs de 2200G (als die er nog is) kan wel helpen om de PC wat stiller te maken omdat je dan de gpu niet meer hebt. Mijn ouders hebben een 2200G die zeker snel genoeg is voor wat Office, met 8 GB ram (2x4), waar je dus ook op kan besparen en later upgraden mocht het nodig zijn. Ook is de standaardkoeler niet te luid omdat het geen hele zware taken zijn. Deze zou ik sws eerst proberen want kun je altijd nog vervangen