Auto aankoop advies occasion - budget 5000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-05 15:01
Hallo,

Ik heb een baan geaccepteerd waar ik veel voor moet gaan rijden (25000-30000 km).
Een leasebak is pas na een jaar mogelijk maar krijg voor de zakelijke kilometers 35 cent per kilometer vergoeding.
Nu wil ik een betrouwbaar zuinig wagentje gaan kopen voor 3000-5000 euro.
Deze wil ik graag aanhouden als auto voor mijn vriendin op het moment dat een jaar voorbij is en ik een vast contract krijg.
Voorkeur voor benzine omdat er slechts 1 jaar veel mee gereden gaat worden.

Waar ben ik naar op zoek:
Betrouwbaar
Zuinig in gebruik
Airco
voorkeur voor 5 deurs
Iets van garantie (bijvoorbeeld bovag garantie)
Ruimte voorin, ik ben 188 cm lang
Comfortabel gezien ik veel ga rijden
(en eigenlijk heel graag cruise control)

Welke autos heb ik op het oog:

nissan pixo
suzuki alto
Suzuki splash
Suzuki swift
c1
106
aygo

Het zou kunnen dat bepaalde bovenstaande wensen nergens op slaan, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk! :)
Ik wil midden september deze auto gaan aanschaffen aangezien mijn proeftijd er dan op zit en ik een auto kan lenen voor mijn eerste maand.
Wie kan mij helpen met tips voor een leuke auto?

Beste antwoord (via Businessnerd op 27-06-2020 16:06)

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:39
Neem een auto die je vriendin ook mooi vindt (mini ftw, al voldoet die waarschijnlijk niet aan je andere eisen).

Verder blijft het binnen je budget een beetje een gok. BOVAG garantie heb je vaak pas vanaf een aankoopbedrag van 4.500. Indien je een auto bij een bedrijf koopt heb je verder ook 'wettelijke garantie', i.e. je hebt recht op een conform product. Maar gelijk hebben en krijgen zijn verschillende zaken, dus reken je niet rijk.

De meeste auto's binnen je budget hebben vaak niet net een grote beurt gehad, en er is vaak wat achterstallig onderhoud.

Ik raad je aan om bij een aankoop iemand mee te nemen die er (veel) verstand van heeft, of eventueel een aankoop keuring bij een garage te laten uitvoeren. Dan weet je wat er op je te wachten staat.

Verder, neem wat marge voor het achterstallig onderhoud. Zelf heb ik voor 2000 euro een 207 SW uit 2007 gekocht met 2 ton op de teller. Was een inruil en goed onderhouden. Toch direct grote beurt nodig, nieuwe rem blokken en schrijven en een bobine ging snel kapot. Al met al nog een kleine 1000 euro verder, maar met een beetje geluk voor 3000 totaal een auto die eerst weer vooruit kan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Praktisch alle auto's die je noemt zijn weinig comfortabel. Ik zou dan eerder een iets ouder model uit de grotere klasse nemen (bijvoorbeeld geen aygo maar een yaris of liever nog een auris als dat past qua budget)

Nu is 30k/jaar niet zo heel veel en is het maar voor een jaar, dus kan compact wel, maar vooral de Aziatische compacte auto's zijn met onze lengtes écht compact.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
toyota yaris

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Businessnerd Toyota Yaris is wat comfortabeler https://www.autoscout24.d...ldtidx=7&cldtsrc=listPage

1.3vvti is ook wat vlotter dan 1.0

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
ik zou geen alto pakken, ik ben zelf 182 en heb zelfs last als ik meer dan 2 uur aan het rijden ben daarin.
Een swift daarentegen is weer heerlijk :) net dat maatje groter, maar weer geen gigantische auto, dus vaak wel te vinden. Hou er rekening mee dat je naar kleine uto's aan het kijken bent.

Wat is je eis met hoeveel km er op mag staan ? en bouwjaar ?
Kom je uit NL of BE ?
Moet je vaak steden in ?

[ Voor 28% gewijzigd door 99ruud99 op 25-06-2020 16:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Als je 30k per jaar gaat rijden moet je je afvragen of je wel wilt rijden in die auto's... Ik zou er doodongelukkig van worden (en mijn rug/kont/gehoor ook),
Voor 5000 euro kan je ook best een leuke Corolla of Auris (niet hybride) krijgen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

of een iets oudere prius met hoge kilometer stand. Vrij onverwoestbaar.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
qadn schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:54:
of een iets oudere prius met hoge kilometer stand. Vrij onverwoestbaar.
Bij hoog gekilometerde hybrides wel op de staat van het accupakket letten (tijdens de proefrit het pakket volrijden en daarna kijken hoe ver je elektrisch komt). Als het pakket aan zijn eind zit ga je zo van 1l/23km naar 1l/17km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:54
Ik sluit me bij de mensen hierboven aan, bij zoveel km'sminimaal 1 segment hoger, maar liever nog 2. Dus zeg maar de Golf-klasse.

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchhero
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-05 14:56
Voor dat budget zou je ook een Fiat Punto EVO diesel kunnen overwegen, comfortabel, goedkoop en voorzien van cruisecontrol. Ik heb met zo'n auto probleemloos 100k km gereden in 2 jaar. Zijn goedkoop te krijgen, wel goed opletten als je er een met een hogere kilometerstand treft dat de distributie ketting is vervangen, de knappen soms bij +/- 200k km.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:22
Diesel is erg duur qua wegenbelasting, gezien de TS later hem aan zijn vriendin wilt geven en zij er minder mee rijdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Businessnerd
99ruud99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:38:
ik zou geen alto pakken, ik ben zelf 182 en heb zelfs last als ik meer dan 2 uur aan het rijden ben daarin.
Een swift daarentegen is weer heerlijk :) net dat maatje groter, maar weer geen gigantische auto, dus vaak wel te vinden. Hou er rekening mee dat je naar kleine uto's aan het kijken bent.

Wat is je eis met hoeveel km er op mag staan ? en bouwjaar ?
Kom je uit NL of BE ?
Moet je vaak steden in ?
Goed punt over die alto :), scheelt een proefritje maken.

De swift ben ik ook enthousiast over, mijn ouders hebben er eentje en die rijdt prima lekker.

Bouwjaar grens ongeveer 2007-2008
Kilometers: onder de 135.000
Kom uit NL, Oosten van het land (regio haaksbergen/enschede),
Verwacht ongeveer de helft van de tijd in de regio door te brengen en de andere helft in de randstad.

#offtopic:
leuk dat iedereen zo snel reageert met goede suggesties, lurk al jaren op tweakers vanwege de content en de reacties op de artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
99ruud99 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:33:
Diesel is erg duur qua wegenbelasting, gezien de TS later hem aan zijn vriendin wilt geven en zij er minder mee rijdt...
Yes, had het inderdaad daarom genoemd. Ga er maar 1 jaar meer dan gemiddeld mee rijden. Zonde om daarna nog steeds de hoge vaste kosten van diesel te betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hjansen2
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12-01-2021
Mitsubishi Colt 1.3/1.5.

Heb zelf 3 maanden geleden eentje aangeschaft uit 2007 voor €3000, 104K op de klok, inmiddels al 114K. Dealer onderhouden, heb afgelopen maand een grote beurt gegeven, en zondag krijgen de remmen een upgrade. Cruisecontrol is aanwezig, motor voelt pittig, en verrassend ruim! Ik haal 1 op 15 met een redelijke vlotte rijstijl en af en toe 150.

Betrouwbaar, klein, goedkoop en makkelijk onderhoud. Zijn mooie voorbeelden te vinden vanaf 3.5K.

[ Voor 0% gewijzigd door hjansen2 op 26-06-2020 01:18 . Reden: Spelfout ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Businessnerd
Heb de keuze nu gelimiteerd tot de volgende autos:

Mitsubishi colt:
Suzuki swift/splash
Toyota Yaris

Nog 1 vraagje, is het handig om bij een dealer in de buurt een occasion te kopen?
Garantie is handig, maar als je je auto naar de andere kant van het land moet slepen om die aan te kunnen spreken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:05
Garantie bij dit budget is (imho) een hekel puntje. Veel zaken worden gezien als slijtageonderdelen (koppeling, remmen e.d.) waardoor er vaak moeilijk wordt gedaan. Ken je iemand met verstand van zaken? Dan zie ik geen probleem om een auto aan de andere kant van het land te kopen, kan je de garantie ook achterwege laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

-tom-562 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:40:
Als je 30k per jaar gaat rijden moet je je afvragen of je wel wilt rijden in die auto's... Ik zou er doodongelukkig van worden (en mijn rug/kont/gehoor ook),
Voor 5000 euro kan je ook best een leuke Corolla of Auris (niet hybride) krijgen.
Hier sluit ik mij ook bij aan en zou zeker als je richting de 30k gaat een aantal creature comforts in je cockpit willen hebben zoals Cruise Control :P Corolla heb ik zelf gedaan voor dat budget relatief recent. Erg laat model maar wel voorzien van alle comfort. Zo zuinig als die hele kleine auto's is die niet maar zuinig genoeg.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

hjansen2 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 01:17:
Mitsubishi Colt 1.3/1.5.

Heb zelf 3 maanden geleden eentje aangeschaft uit 2007 voor €3000, 104K op de klok, inmiddels al 114K. Dealer onderhouden, heb afgelopen maand een grote beurt gegeven, en zondag krijgen de remmen een upgrade. Cruisecontrol is aanwezig, motor voelt pittig, en verrassend ruim! Ik haal 1 op 15 met een redelijke vlotte rijstijl en af en toe 150.

Betrouwbaar, klein, goedkoop en makkelijk onderhoud. Zijn mooie voorbeelden te vinden vanaf 3.5K.
Dit, wat goedkoper dan een Yaris. Die dingen zijn gewoon goed en voldoende van te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 15:47

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

Wat dacht je van een Toyota IQ met niet zoveel KM's? Is misschien niet zo gangbaar en je moet hem mooi vinden, maar het is zeker geen Smart of Toyota Aygo:
  • Betrouwbare Toyota motor & techniek
  • Interieur van Toyota Avensis, maar dan voor 2 personen
  • Veel stiller / meer aangekleed dan een Toyota Aygo (heeft geen bekleding op deuren aan de binnenkant)
  • Laag verbruik en lage onderhoudskosten
Heb er nooit 1 gereden, maar dit is direct waar ik aan dacht: een kleine auto voor 1-2 personen met genoeg luxe en opties. De meeste kleine auto's zijn juist niet luxe / comfortabel maar erg basic uitgerust en dat is wat je niet wil met zoveel KM's.

Kreeg toendertijd ook best goede reviews.

[ Voor 6% gewijzigd door [BoSS] op 26-06-2020 10:43 ]

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Businessnerd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 09:53:
Heb de keuze nu gelimiteerd tot de volgende autos:

Mitsubishi colt:
Suzuki swift/splash
Toyota Yaris
Als jij hier het komend jaar 30k kilometers in gaat rijden, zeker met jouw lengte, ga je daarna een maandje plat liggen.... Je gaat helemaal gebroken zijn.

Qua rij eigenschappen zijn japanners niet de meest comfortabele. Mijn ervaring met de Prius is dat het een heerlijke auto is qua formaat maar qua wegligging de meest brakke die ik ooit mee gemaakt heb.
Als je dan ook niet formaat "Ik pas er net in" kiest dan is er een garantie van lage-rug pijn met een waarschijnlijkheid van last van je benen.

In jouw use case zou ik eerder kiezen om een oudere, grotere auto uit Europa te nemen, die na een jaar verkopen en dan iets geschikts kopen voor je vriendin. Dit geeft een aantal voordelen:
- Grotere autos zijn tweedehands goedkoper in aanschaf. Ik kan een Clio, een Megane en een Laguna kopen van grofweg dezelfde leeftijd met grofweg dezelfde kilometers voor grofweg dezelfde prijs.
- Diesel is tweedehands veel goedkoper in aanschaf. Een Megane Diesel voor €5000 is geen probleem, benzine schiet je snel €2000 hoger.

Ik heb een sterke voorkeur voor franse autos. Voor €5000 zou ik een Megane 1.5 diesel halen. Die gaat op 30k per jaar de helft goedkoper zijn in gebruik dan een benzine uitvoering. Dat spaart op een jaar al snel €1000 uit, als het er geen €1500 zijn. Dat gaat ook je afschrijving zijn. Netto resultaat is dus hetzelfde alleen heb je een jaar lang een veel prettigere auto gereden. Ik ben er heilig van overtuigd dat voor andere merken iets vergelijkbaars geldt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Die besparing ben je alleen weer kwijt aan onderhoud :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• livranca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20:24
Heb zelf onlangs een Chevrolet Aveo gekocht (vanaf 2011 aardig uitgerust). Is ook eventueel nog een optie. Is wel een stuk comfortabeler dan een Suzuki Swift kan ik je zeggen, dat was namelijk mijn vorige auto..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:23

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

ca 30.000 km per jaar is veel voor die auto's, en dan heb ik het met name over comfort voor jezelf. Maar als het voor 1 jaar is, dan is het misschien ook wel te doen.
Mogelijk is een Honda Jazz ook iets? Schijnen erg betrouwbaar te zijn. Oogt redelijk ruim, maar is wat betreft comfort en ruimte nog geen 'Golf-klasse'.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:42
Als je nu al weet dat je hem maar 1 jaar gaat gebruiken, is private lease wellicht te overwegen. Veel lease-aanbieders bieden de optie om het contract na 1 jaar flexibel op te zeggen tegen een kleine meerprijs. Als je dan een B- of C-segmenter van 250-300 euro per maand weet te leasen, waar je anders ~100 per maand aan verzekering en onderhoud kwijt was, dan kost de auto je 150 euro per maand.
Als je jong bent en iedere autoverzekering 100 euro per maand kost, bespaar je nog meer.

Je rijdt dan in een nieuwe Peugeot 208 of een VW Polo bijvoorbeeld.

Over 1 jaar zijn je kosten ~2000 euro. Ik denk dat je op een auto die eerst al 500 euro onderhoud nodig heeft en je vervolgens na een jaar weer doorverkoopt heel snel een gelijkwaardig bedrag afschrijft (eerst koop je de marge van een garage, daarna moet je de marge weer inleveren) - tenzij je van een particulier koopt, maar dat brengt imho minder zekerheid mee.

Tuurlijk is het een gok en kan je er in theorie zelfs op verdienen :+ maar ik denk dat private lease in jouw situatie niet eens zoveel duurder is terwijl het wel een aantal duidelijke voordelen kent: je rijdt in een nieuwe auto, kent veel meer zekerheid en je hoeft veel minder te onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-05 17:22

Croga

The Unreasonable Man

Richh schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:02:
Als je nu al weet dat je hem maar 1 jaar gaat gebruiken, is private lease wellicht te overwegen.
Niet eens zo'n slecht idee. Eventueel zou je dan bij DS kunnen kijken naar een DS3 onder full flexibel (voor €10 per maand extra) waarmee je vanaf dag 1 per maand op kunt zeggen. En dan rijdt je heel veel meer auto dan een Yaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperscheper
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-05 13:53
Ik zou zeggen, probeer eens een Fiat Bravo. Niet te groot, rijd heerlijk en vrij zuinig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:28

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Als je nu al weet dat je hem maar 1 jaar gaat gebruiken, is private lease wellicht te overwegen. Veel lease-aanbieders bieden de optie om het contract na 1 jaar flexibel op te zeggen tegen een kleine meerprijs. Als je dan een B- of C-segmenter van 250-300 euro per maand weet te leasen, waar je anders ~100 per maand aan verzekering en onderhoud kwijt was, dan kost de auto je 150 euro per maand.
Als je jong bent en iedere autoverzekering 100 euro per maand kost, bespaar je nog meer.

Je rijdt dan in een nieuwe Peugeot 208 of een VW Polo bijvoorbeeld.

Over 1 jaar zijn je kosten ~2000 euro. Ik denk dat je op een auto die eerst al 500 euro onderhoud nodig heeft en je vervolgens na een jaar weer doorverkoopt heel snel een gelijkwaardig bedrag afschrijft (eerst koop je de marge van een garage, daarna moet je de marge weer inleveren) - tenzij je van een particulier koopt, maar dat brengt imho minder zekerheid mee.

Tuurlijk is het een gok en kan je er in theorie zelfs op verdienen :+ maar ik denk dat private lease in jouw situatie niet eens zoveel duurder is terwijl het wel een aantal duidelijke voordelen kent: je rijdt in een nieuwe auto, kent veel meer zekerheid en je hoeft veel minder te onderzoeken.
Werkt die rekensom ook met 30k per jaar? Of maybe zelfs meer?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:53
Croga schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Niet eens zo'n slecht idee. Eventueel zou je dan bij DS kunnen kijken naar een DS3 onder full flexibel (voor €10 per maand extra) waarmee je vanaf dag 1 per maand op kunt zeggen. En dan rijdt je heel veel meer auto dan een Yaris
Aan de andere kant, als zuinig een eis blijft dan kom je met een DS 3 op zo'n 13.9km/L terwijl je daar met 'n (willekeurige jaargang wat oudere) Yaris meer richting de 16.2km/L kunt verwachten zo te zien. Dat kost je dan wel een liter of 300 op jaarbasis, in ruil voor wel een slag meer comfort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 06-05 14:27
Nadeel van Private Lease is dat je met 30k kilometers vaak aardig in de buidel moet tasten.

Ik zou me bij kopen ook niet zo heel kapot staren op kilometers, je gaat ze immers zelf ook maken. Goede onderhoudshistorie is wel een pre bij wat oudere wagens. Met onze huidige 100kmph wereld zijn de kleinere auto's ook iets minder vervelend geworden, bij 120-130 ging dat wel wat minder goed af.

Betrouwbaarheid blijft gokken, maar Yaris lijkt inderdaad een goede match te zijn voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Touchdomex schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:22:
[...]

Werkt die rekensom ook met 30k per jaar? Of maybe zelfs meer?
Ligt volledig aan aanbieder en de bijbehorende prijzen. Maar idd, misschien wordt het dan een stukje minder interessant.
De redelijk riante kilometervergoeding maakt een eventuele meerprijs per km overigens niet heel gek.

Ik denk dat het desalniettemin wel in de overweging past, de zoektocht laat ik aan TS over :P
jasperscheper schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:21:
Ik zou zeggen, probeer eens een Fiat Bravo. Niet te groot, rijd heerlijk en vrij zuinig.
:)
Heb zelf de 150pk versie. Helemaal mee eens, op het 'vrij zuinig' stukje na :+ al kan dat aan mijn rechtervoet liggen O-)

[ Voor 24% gewijzigd door Richh op 26-06-2020 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevin33
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 30-04 20:56

kevin33

Welkom in Utopia.

Ik sta op de grens. Van vroeger en later. Voor mij een ruimte. Die ik nog niet ken. Achter mij alles. Wat ik achter moet laten Ik sta hier met niets meer. Dan alleen wie ik ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jasperscheper
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 06-05 13:53
Richh schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:42:

:)
Heb zelf de 150pk versie. Helemaal mee eens, op het 'vrij zuinig' stukje na :+ al kan dat aan mijn rechtervoet liggen O-)
Mijn 120pk versie was vrij zuinig. Tot ik hem liet chippen naar +- 170PK en bijna 300NM koppel 8).
Gaat als een trein nu, vooral als de turbo inkickt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
Shortlease van 1 jaar is extreem aan de prijs.
Zeker met de 30.000 km die ik ga rijden.
Voorbeeld van een 208 benzine met 30000 km voor 1 jaar kost 440 euro :o per maand.
Dat is 5280 na 12 maanden en houdt ik er niks aan over.
Zelfs met 500 euro onderhoud en verzekering is dit geen optie in mijn ogen.

Bron:
https://selectcarlease.nl/shortlease-auto/peugeot-208/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 23:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je zou ook kunnen kijken of ergens iemand van zijn private lease af wil. bedoel, als ik dit zie: Overname Private Lease: Suzuki Ignis 2019, 7 maanden, 242€ dan is dat bijna een 1 op 1 match met wat je zoekt en hoe lang je het nodig hebt. Daarna zie je wel weer verder.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Businessnerd
The Eagle schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:00:
Je zou ook kunnen kijken of ergens iemand van zijn private lease af wil. bedoel, als ik dit zie: Overname Private Lease: Suzuki Ignis 2019, 7 maanden, 242€ dan is dat bijna een 1 op 1 match met wat je zoekt en hoe lang je het nodig hebt. Daarna zie je wel weer verder.
Oeh, dat is creatief, nog nooit gehoord dat dit kan.
Bedank voor je inbreng.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
Businessnerd schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Shortlease van 1 jaar is extreem aan de prijs.
Zeker met de 30.000 km die ik ga rijden.
Voorbeeld van een 208 benzine met 30000 km voor 1 jaar kost 440 euro :o per maand.
Dat is 5280 na 12 maanden en houdt ik er niks aan over.
Zelfs met 500 euro onderhoud en verzekering is dit geen optie in mijn ogen.

Bron:
https://selectcarlease.nl/shortlease-auto/peugeot-208/
Ik zou niet naar shortlease zoeken, maar naar een flexibel opzegbaar abonnement. Ik weet dat een aantal aanbieders dat aanbieden, maar ik zie tegelijkertijd ook dat de km kosten dan vrij snel oplopen :P
https://www.directleasepr...l/corsa/1-2-edition-55kw/ om een voorbeeld te pakken, die trouwens nog steeds wel vrij duur is.

Als een andere auto al 100 euro aan verzekering en wegenbelasting per maand kost (en als je jong bent en in de stad woont tikt dat nog eerder naar 150 toe) denk ik dat private lease echt niet zo gek uitvalt als dat het op het eerste gezicht lijkt.

Als je een auto van 5000 koopt zijn je daadwerkelijke kosten over een jaar ook 7000 euro ex brandstof.

Maar ja nogmaals, als je toevallig een probleemloze top-auto weet uit te zoeken binnen je budget, en heb je al 10 schadevrije jaren en woon je in het buitengebied, dan is PL inderdaad geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:28
Stem voor de Honda Jazz. Hebben er zelf eentje, en rijd prima. Heel veel ruimte voor het formaat, zeker door de slimme op/inklap van de achterbank.

Nog niks mee gehad. Al 3 jaar enkel slijtage verder niet. En rijden er ~20.000 km per jaar mee.

Rijd zelf een Chevrolet Spark (LPG) wat ook prima bevalt, met 1.84m. en LPG scheelt flink ten opzichte van benzine. Maar goed dat zijn wel kleine auto's en dan moet je willen ;-) zelf rijd ik er meer dan 30.000km mee op jaarbasis.

[ Voor 5% gewijzigd door Waah op 26-06-2020 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 06-05 14:27
Waah schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:12:
Stem voor de Honda Jazz. Hebben er zelf eentje, en rijd prima. Heel veel ruimte voor het formaat, zeker door de slimme op/inklap van de achterbank.

Nog niks mee gehad. Al 3 jaar enkel slijtage verder niet. En rijden er ~20.000 km per jaar mee.

Rijd zelf een Chevrolet Spark (LPG) wat ook prima bevalt, met 1.84m. en LPG scheelt flink ten opzichte van benzine. Maar goed dat zijn wel kleine auto's en dan moet je willen ;-) zelf rijd ik er meer dan 30.000km mee op jaarbasis.
Als je echt een auto zoekt voor een auto, dan is de Jazz volgens mij the way to go. Nooit iets slechts gehoord, zie ze vaak staan als meest betrouwbare uit allerlei testen. Maar geldt dat ook binnen dit budget?
Chevrolet en betrouwbaar, hm.

En de voet zegt meer over verbruik dan de specs volgens mij. Ik kan met gemak een rit doen met 1 op 14, of 1 op 18 zonder echt heel veel anders te doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chorro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 15:24
Zou zelf kijken naar een Megane II van na de facelift (2006-2009). Scheelt een hoop kinderziektes en dat type is behoorlijk betrouwbaar. Heb er bijna vier jaar geleden ook één gekocht, met de gedachte dat deze toch wel snel vervangen zou worden voor een andere auto maar tot op de dag van vandaag is het m'n dagelijks vervoer.

Comfortabeler krijg je ze haast niet, vol opties zoals regensensor en climatecontrol. En met mijn 1,97 meter lengte zegt dat comfort een hoop.

[ Voor 6% gewijzigd door Chorro op 26-06-2020 13:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-04 08:34

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Ik ben gegaan voor een hyundi i10.

Nog geen dag spijt van.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 00:28
Zebby schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:09:
[...]

Als je echt een auto zoekt voor een auto, dan is de Jazz volgens mij the way to go. Nooit iets slechts gehoord, zie ze vaak staan als meest betrouwbare uit allerlei testen. Maar geldt dat ook binnen dit budget?
Chevrolet en betrouwbaar, hm.

En de voet zegt meer over verbruik dan de specs volgens mij. Ik kan met gemak een rit doen met 1 op 14, of 1 op 18 zonder echt heel veel anders te doen.
De Jazz van ons was 2200 euro. Oude type. Staat inderdaad als zeer betrouwbaar te boek.

Verbruik kijk ik altijd op spritmonitor. Geeft vaak een aardig beeld. Rijd zelf 1:15 in zowel de Jazz als de Spark. Maar de Spark tankt voor ~50 cent/liter. De Jazz voor ~1,50/liter.....

Maar zou in dit geval voor de Jazz gaan. Is toch meer auto. Bij de jazz moet je je best doen om in te kunnen voegen. Is geen sterk blokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-05 13:56
Nijl schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:27:
Ik ben gegaan voor een hyundi i10.

Nog geen dag spijt van.
Ik zie een bedrag van 35 cent/km staan (de vraag is of het stuk boven de 19 cent bruto uitgekeerd wordt)

Dit is bij 30k km toch EUR 10.500/ jaar, ofwel EUR 875 per maand. In dat opzicht is de optie van private lease wel te verdedigen, zeker als je niet groter dan B-klasse auto gaat, de segmenten daarboven worden snel duurder. In dit segment is de opslag naar een 30k/jaar variant vaak rond de 100 EUR, waar de basis prijs voor 10k km/48 maanden contracten rond de 250-300 EUR per maand ligt.

Bij een wat oudere occasion met deze km's/jaar blijft het gokken, betrouwbare auto's gaan minder vaak stuk, maar alle auto's hebben onderhoud nodig, en je kunt pecht hebben.

Alleen brandstof erbij, zeg dat je 1 op 15 rijdt, is dat afgerond 170 liter/maand, tegen ik geloof 1,50 per liter, is EUR 255 per maand.

Ik durf alleen niet de meerprijs van flex contract aan te geven.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Flextrip
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 20:39
Neem een auto die je vriendin ook mooi vindt (mini ftw, al voldoet die waarschijnlijk niet aan je andere eisen).

Verder blijft het binnen je budget een beetje een gok. BOVAG garantie heb je vaak pas vanaf een aankoopbedrag van 4.500. Indien je een auto bij een bedrijf koopt heb je verder ook 'wettelijke garantie', i.e. je hebt recht op een conform product. Maar gelijk hebben en krijgen zijn verschillende zaken, dus reken je niet rijk.

De meeste auto's binnen je budget hebben vaak niet net een grote beurt gehad, en er is vaak wat achterstallig onderhoud.

Ik raad je aan om bij een aankoop iemand mee te nemen die er (veel) verstand van heeft, of eventueel een aankoop keuring bij een garage te laten uitvoeren. Dan weet je wat er op je te wachten staat.

Verder, neem wat marge voor het achterstallig onderhoud. Zelf heb ik voor 2000 euro een 207 SW uit 2007 gekocht met 2 ton op de teller. Was een inruil en goed onderhouden. Toch direct grote beurt nodig, nieuwe rem blokken en schrijven en een bobine ging snel kapot. Al met al nog een kleine 1000 euro verder, maar met een beetje geluk voor 3000 totaal een auto die eerst weer vooruit kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
Flextrip schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:22:
...

Ben ik zeker van plan ;)

Ja, wordt nog ff zoeken in mijn kenniskring, zit er over na te denken of met bovag garantie te kopen of te laten checken met een aankoopkeuring bij een andere garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cco
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09-2024

cco

UNOX: the worst OS

Waah schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:05:
[...]

De Jazz van ons was 2200 euro. Oude type. Staat inderdaad als zeer betrouwbaar te boek.

Verbruik kijk ik altijd op spritmonitor. Geeft vaak een aardig beeld. Rijd zelf 1:15 in zowel de Jazz als de Spark. Maar de Spark tankt voor ~50 cent/liter. De Jazz voor ~1,50/liter.....

Maar zou in dit geval voor de Jazz gaan. Is toch meer auto. Bij de jazz moet je je best doen om in te kunnen voegen. Is geen sterk blokje.
je bedoelt zeker dat je bij de Spark je best moet doen om in te kunnen voegen? die staat niet bekend als pittig.

hey google vertaal jij hebt koolmezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cco
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 25-09-2024

cco

UNOX: the worst OS

Kijk ook eens bij Autovisie:
betrouwbare auto's voor 2.5khttps://www.autovisie.nl/...s-betrouwbare-autos-2-5k/

hey google vertaal jij hebt koolmezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zou ook Yaris zeggen, maar een fatsoenlijke Yaris valt ver buiten je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 06-05 18:00
Voor comfort en je lengte een C5 fase twee. Voor zo'n 3000 euro en 1500 euro voor onderhoudt reserveren, dan zul je een heel eind komen. Heerlijke vering ultiem comfort. 1.6 Diesel is erg zuinig en met een cruise control kom je niks te kort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-05 20:59

SaN

Businessnerd schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:29:
Hallo,

Ik heb een baan geaccepteerd waar ik veel voor moet gaan rijden (25000-30000 km).
Een leasebak is pas na een jaar mogelijk maar krijg voor de zakelijke kilometers 35 cent per kilometer vergoeding.
Nu wil ik een betrouwbaar zuinig wagentje gaan kopen voor 3000-5000 euro.
Deze wil ik graag aanhouden als auto voor mijn vriendin op het moment dat een jaar voorbij is en ik een vast contract krijg.
Voorkeur voor benzine omdat er slechts 1 jaar veel mee gereden gaat worden.

Waar ben ik naar op zoek:
Betrouwbaar
Zuinig in gebruik
Airco
voorkeur voor 5 deurs
Iets van garantie (bijvoorbeeld bovag garantie)
Ruimte voorin, ik ben 188 cm lang
Comfortabel gezien ik veel ga rijden
(en eigenlijk heel graag cruise control)

Welke autos heb ik op het oog:

nissan pixo
suzuki alto
Suzuki splash
Suzuki swift
c1
106
aygo

Het zou kunnen dat bepaalde bovenstaande wensen nergens op slaan, dan hoor ik dat ook graag natuurlijk! :)
Ik wil midden september deze auto gaan aanschaffen aangezien mijn proeftijd er dan op zit en ik een auto kan lenen voor mijn eerste maand.
Wie kan mij helpen met tips voor een leuke auto?
toon volledige bericht
Ik zie dat je vooral naar kleinere auto's kijkt. Misschien kan het ook iets groter?

Ik ga na bijna 4 jaar mijn Megane 3 (2012) Bose 110DCI verkopen. Die valt net binnen jouw budget en heeft heel veel leuke opties die je niet veel vindt op auto's in deze prijsklasse. Die van mij is al zo goed als verkocht, maar er staan er best veel te koop. De motor is erg betrouwbaar en ik heb er voor de rest eigenlijk ook nooit echt grote problemen mee gehad.

[ Voor 3% gewijzigd door SaN op 27-06-2020 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Businessnerd
Bedankt voor alle tips!

Ik ga in september zoeken naar een auto die net een slagje groter is dan de aygo's en 106en van deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:39
zacht schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:36:
Ik zou ook Yaris zeggen, maar een fatsoenlijke Yaris valt ver buiten je budget.
Juist de generatie rond/na 2003 (facelift) zijn erg betrouwbaar en erg betaalbaar :)

En, maar dat is smaak, zien er fatsoenlijk uit. Sommige auto's die jonger zijn, zien er uit alsof ze veel minder courant zijn. Bij veel jongere C1's zie ik de blanke lak reeds afbladderen.

[ Voor 26% gewijzigd door pennywiser op 29-06-2020 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02:50
Ik zou zeker een Kia Picanto meenemen in je overweging (link ter illustratie, ken de garage verder niet en heb maar kort gezocht, er zijn er veel meer te vinden).
Mijn vriendin heeft het eerste model gehad als eerste auto en heeft die naar volle tevredenheid van 30.000 naar 180.000 km gereden. Het enige wat er buiten regulier onderhoud aan stuk is gegaan, was een oliesensor. (Oh, en een ventiel, omdat de banden zo lang meegingen dat het ventiel eerder uitgedroogd was dan dat de band vervangen moest worden...).

Was voor mij (1,92 m, breed bovenlichaam) ook goed in te zitten en rijden. Kijk, het is geen reis-auto, maar wel meer auto dan een Aygo/106/C1.

Anders is een Skoda Fabia misschien een optie. Hoewel je dan wel genoegen moet nemen met een hogere km-stand, binnen jouw budget. En brandstofverbruik ligt hoger, is ook een grotere auto.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Businessnerd
Na veel wikken en wegen is er bij toeval via een leuke occasion op mn pad gekomen.
Na deze goed te hebben doorlopen en nog wat reparaties door de vorige eigenaar heb ik deze wagen overgenomen.
Zonder verder getreuzel, mijn nieuwe auto is:
Een opel Agila (model 2009).
Wel airco :) , geen cruise control :*(.
Maar het was ruim onder budget, dus prima een jaar mee uit te zingen.
Altijd dealeronderhouden en van een oud oma tje geweest met minder dan 50k op de teller.
Heb afgelopen week lekker stukjes gereden naar vakantiehuisje op de hei (in nederland) en hij rijdt top.

Dankzij een fm bluetooth zendertje van ome aliexpress voelt het helemaal als een moderne auto.

Bedankt voor het ruime advies.
Pagina: 1