Defect product ontvangen, krijg ik mijn geld terug?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 30-01 19:44
Mijn vraag

Een paar dagen terug heb ik een videkaart gekocht bij een webshop. Bij het ontvangst heb ik mijn videokaart geinstalleerd en uitgetest. Hierbij merktte ik dat mijn videokaart defect is (fans draaide helemaal niet).

Ik heb de webshop dit laten weten via mail en heb het product gerouterneerd op basis van een RMA. Ik heb de webshop gevraagd of ze mij een vervangende product kunnen sturen maar hierop zeiden ze dat het niet mogelijk was. Hierop reageerde ik dat ik de videokaart nodig moet hebben voor werk en dat mij erg zal hinderen als ik geen videokaart heb en vroeg hoelang een RMA zal duren. Ik kreeg een reactie terug dat het door corona ongeveer 3 weken zal duren.

Ik vroeg aan de webshop of het mogelijk is om het bedrag terug te storten omdat ik geen tijd heb om 3 weken te wachten op een defect product die ik ontvangen heb. Ik kreeg een mail terug waarin stond dat ze dit niet kunnen garanderen. Dit snap ik niet echt, hier heb ik toch recht op? Ik kreeg mijn product al defect binnen en heb alles netjes verpakt en er mist niks in de verpakking?

Mijn vraag is dus: is de webshop wettelijk verplicht om mijn geld terug te storten? Ik wil namelijk met het geld hetzelfde GPU kopen maar dan ergens anders.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 24-06-2020 14:46 . Reden: Het noemen van de webshop is niet de bedoeling in topics in SF. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Wet koop op afstand? Volgens mij mag je zonder reden binnen 14 dagen de koop ongedaan maken.

https://www.judex.nl/rech...opovereenkomst-ontbinden/

[ Voor 106% gewijzigd door Jivebunny op 24-06-2020 14:38 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:43
Je weet dat de fans alleen draaien als dat nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
418O2 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:37:
Je weet dat de fans alleen draaien als dat nodig is?
Ja dit weet ik, maar bij een graden van 98 draaide de fans ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

DaddyBear schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:39:
[...]

Ja dit weet ik, maar bij een graden van 98 draaide de fans ook niet.
Biedt je voeding genoeg power/aansluitingen juist?
Edit: doet er niet toe want is al RMA hehe.

[ Voor 9% gewijzigd door Jivebunny op 24-06-2020 14:41 ]

Pixel 7 | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01
Je had het product moeten retourneren in het kader van WKOA, heb je dat gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 31-05 12:12
DaddyBear schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:32:
Hierop reageerde ik dat ik de videokaart nodig moet hebben voor werk en dat mij erg zal hinderen als ik geen videokaart heb en vroeg hoelang een RMA zal duren.
Dus hij is zakelijk aangeschaft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
Jivebunny schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Biedt je voeding genoeg power/aansluitingen juist?
Edit: doet er niet toe want is al RMA hehe.
Ja volgens mijn voeding i700 coolermaster biedt het genoeg power om de fans te laten draaien. Ik heb de GPU ook in iemands anders computer gedaan om het te testen, zelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
Nijn schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:42:
[...]

Dus hij is zakelijk aangeschaft?
Ja inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:01
Dan heb je geen recht op geld terug en zul je reparatie moeten afwachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Zoals ook in Shopping Forum - Beleid staat, zijn topics op Tweakers niet bedoeld als breekijzer in een geschil met een webwinkel. Het noemen van de naam van de webshop is daarom ook niet zomaar de bedoeling. Deze heb ik dan ook uit de TS gehaald en mag in de verdere discussie achterwege blijven.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:24
Je herroepen is momenteel niet slim. Omdat jij dan voor de kosten voor terug sturen op draait. En verantwordelijk bent voor de verzending.

Je moet de verkoper de kans geven om het product conform te maken. Zonder al te veel overlast.

3 weken niet kunnen werken is wel veel overlast.

Zakelijke aankoop...

[ Voor 5% gewijzigd door loki504 op 24-06-2020 14:50 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
Mag ik even aangeven dat je het de winkel niet aan kan rekenen dat jij niet verder kunt met werk als er iets stuk gaat? Als het zo belangrijk is, moet je zelf backup regelen of afspraken maken met de/een winkel.
Daarbij is de 3 weken iets om zichzelf in te dekken. Kan best zijn dat het binnen een week geregeld is. Of dat het ook die 3 weken duurt omdat meer mensen hun computer gebruiken en dus meer stuk kan gaan.

Daar betalen andere bedrijven ook voor. Bijvoorbeeld dat noem maar een Dell binnen een uur of een dag langs komt om de storing te verhelpen.

Het is heel vervelend, maar echt je eigen probleem dat je nu geen werk kunt uitvoeren.
Je zou een heel goedkope grafische kaart neer kunnen leggen als backup. Of een simpele laptop/whatever zodat je in ieder geval kunt werken mocht je hoofdmachine kuren hebben.

@loki504 3 weken voor bijvoorbeeld een game pc is vervelend maar niet onoverkomelijk. Als je er je geld mee verdient, dan moet je het regelen zoals ik boven aan gaf.

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 24-06-2020 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
mad-dog schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:41:
Je had het product moeten retourneren in het kader van WKOA, heb je dat gedaan?
Er was geen optie voor dit, alleen een RMA of een 30 dagen terug gerantie (dit kon alleen als je het product niet heb gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Arunia schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:48:
Mag ik even aangeven dat je het de winkel niet aan kan rekenen dat jij niet verder kunt met werk als er iets stuk gaat? Als het zo belangrijk is, moet je zelf backup regelen of afspraken maken met de/een winkel.
Daarbij is de 3 weken iets om zichzelf in te dekken. Kan best zijn dat het binnen een week geregeld is. Of dat het ook die 3 weken duurt omdat meer mensen hun computer gebruiken en dus meer stuk kan gaan.

Daar betalen andere bedrijven ook voor. Bijvoorbeeld dat noem maar een Dell binnen een uur of een dag langs komt om de storing te verhelpen.

Het is heel vervelend, maar echt je eigen probleem dat je nu geen werk kunt uitvoeren.
Je zou een heel goedkope grafische kaart neer kunnen leggen als backup. Of een simpele laptop/whatever zodat je in ieder geval kunt werken mocht je hoofdmachine kuren hebben.

[~loki504] 3 weken voor bijvoorbeeld een game pc is vervelend maar niet onoverkomelijk. Als je er je geld mee verdient, dan moet je het regelen zoals ik boven aan gaf.
Hangt er natuurlijk vanaf. Vandaag de dag is thuiswerken ineens heel normaal geworden. En een hoop bedrijven die die mensen niet een computer/laptop geven. En dan is het wel lastig. Hoe een rechter hier naar zal kijken durf ik niet zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
loki504 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:48:
Je herroepen is momenteel niet slim. Omdat jij dan voor de kosten voor terug sturen op draait. En verantwordelijk bent voor de verzending.

Je moet de verkoper de kans geven om het product conform te maken. Zonder al te veel overlast.

3 weken niet kunnen werken is wel veel overlast.

Zakelijke aankoop...
Het product is al bij hun ontvangen, ik wacht alleen af op het besluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
Arunia schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:48:

@loki504 3 weken voor bijvoorbeeld een game pc is vervelend maar niet onoverkomelijk. Als je er je geld mee verdient, dan moet je het regelen zoals ik boven aan gaf.
Ik begrijp wat u bedoelt, maar zoals ik zei heb ik geprobeerd met het bedrijf een afspraak te maken voor een vervangend product. Dit willen ze niet leveren ook al vroeg ik voor hetzelfde product.

Het zal echter 3 weken duren, dit las ik bij velen reviews dat het RMA gedeelte heel erg lang duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:14
@DaddyBear Dat hoeven ze ook niet. Er is een verschil tussen van te voren afspraken maken en achteraf.
Dit had je van te voren moeten doen. Dat was het punt wat ik maakte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Als het daadwerkelijk gaat om een DOA dan moet de winkel jou gewoon direct een nieuwe werkende kaart sturen. Je hebt helemaal niks te maken met dat reparatie proces.

Dit was anders geweest als dat ding kapot was gegaan binnen de garantie, maar aangezien hij al kapot was gelden er andere regels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
Arunia schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:07:
@DaddyBear Dat hoeven ze ook niet. Er is een verschil tussen van te voren afspraken maken en achteraf.
Dit had je van te voren moeten doen. Dat was het punt wat ik maakte.
Excuses als ik u verkeerd begrijp. Voordat ik het product terugstuurde heb ik al gemailed voor een vervangende product, dit kon namelijk niet. Hierop gaven ze geen duidelijk antwoord alleen een standaard mail over corona. Daarna stuurde ik dat ik het defect had binnen gekregen en dat ik alleen hetzelfde product wou. Ik kreeg weer hetzelfde antwoord. Volgens hun duurt het 8 tot 9 werkdagen om mijn retourzending te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:42
Wootism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:15:
Als het daadwerkelijk gaat om een DOA dan moet de winkel jou gewoon direct een nieuwe werkende kaart sturen. Je hebt helemaal niks te maken met dat reparatie proces.

Dit was anders geweest als dat ding kapot was gegaan binnen de garantie, maar aangezien hij al kapot was gelden er andere regels.
De winkel is geen magische fontein van videokaarten. Als de videokaart niet meer op voorraad is en de TS weigert een alternatief, dan kunnen ze niet met een toverspreuk alsnog de videokaart die de TS wil tevoorschijn toveren.

En corona is ook lastig. Ik heb voor een project ook 6 weken vertraging omdat de fabriek (in het buitenland) was gesloten en de voorraad van 1 onderdeeltje op was.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
RocketKoen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:32:
[...]

De winkel is geen magische fontein van videokaarten. Als de videokaart niet meer op voorraad is en de TS weigert een alternatief, dan kunnen ze niet met een toverspreuk alsnog de videokaart die de TS wil tevoorschijn toveren.

En corona is ook lastig. Ik heb voor een project ook 6 weken vertraging omdat de fabriek (in het buitenland) was gesloten en de voorraad van 1 onderdeeltje op was.
Ik snap dat de winkel niet een fontein is, maar het is nog steeds op voorraad (vandaag nog gecheckt) daarom snap ik hun reactie op mijn verzoek niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:51
Jivebunny schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:36:
Wet koop op afstand? Volgens mij mag je zonder reden binnen 14 dagen de koop ongedaan maken.

https://www.judex.nl/rech...opovereenkomst-ontbinden/
Dat zou ik niet doen. Als ze hem testen en hij het niet doet ben je het haasje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Bij een zakelijke aankoop gaat het erom wat je hebt afgesproken. Als je niets hebt afgesproken geldt de wettelijke regeling. Pak de algemene voorwaarden van de webwinkel er dus bij en kijk wat daarin staat over reparaties en termijnen.
O88088 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:39:
[...]

Dat zou ik niet doen. Als ze hem testen en hij het niet doet ben je het haasje.
Oh? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

RocketKoen schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:32:
[...]

Ik prijs me soms gelukkig dat ik zeer visueel ingesteld ben en aardige Harry Potter vibes kreeg van dit antwoord. :D

Enfin, als de verkopende partij geen nieuwe kaart kan opsturen en geen goed alternatief kan bieden, dan volgt gewoon geld terug.
In garantie is het anders, bij een DOA heb je als klant niks te maken met die garantiemolen waar je in terecht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaddyBear
Wootism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Ik prijs me soms gelukkig dat ik zeer visueel ingesteld ben en aardige Harry Potter vibes kreeg van dit antwoord. :D

Enfin, als de verkopende partij geen nieuwe kaart kan opsturen en geen goed alternatief kan bieden, dan volgt gewoon geld terug.
In garantie is het anders, bij een DOA heb je als klant niks te maken met die garantiemolen waar je in terecht komt.
Ik heb dit gemaild, als reactie kreeg ik weer een standaard corona beleid wat erg frustrerend is. Dit heb ik al 3 keer binnen gekregen na het vragen en het bespreken van alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:43
DaddyBear schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:21:
[...]
Ik heb dit gemaild, als reactie kreeg ik weer een standaard corona beleid wat erg frustrerend is. Dit heb ik al 3 keer binnen gekregen na het vragen en het bespreken van alternatieven.
Bij zakelijke aanschaf gelden dan ook heel andere regels dan bij een standaard consumentenkoop. Zonder afspraken vooraf ga je de standaard molen in en dat is reparatie volgens mij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Dagion schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:06:
[...]

Bij zakelijke aanschaf gelden dan ook heel andere regels dan bij een standaard consumentenkoop. Zonder afspraken vooraf ga je de standaard molen in en dat is reparatie volgens mij?
Nee, zonder afspraken geldt art. 7:21 BW: de winkel moet binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast zorgen voor herstel of vervanging. Vandaar dat veel winkels algemene voorwaarden hanteren voor zakelijke verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
Wootism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Waar staat dat dan? Iets van een bron of wets artikel? Want zover ik weet klopt het niet. Wel geven de meeste winkels je wel die mogelijkheid. Maar dat is meer een service vanuit de winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:20

Croga

The Unreasonable Man

Wootism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:15:
Waarom denk je dat?

Voor zover ik weet, maar IANAL en correct me if I'm wrong, bestaat de term "DOA" wettelijk gezien helemaal niet en is er geen enkele wet die hier iets over zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

loki504 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 21:32:
[...]

Waar staat dat dan? Iets van een bron of wets artikel? Want zover ik weet klopt het niet. Wel geven de meeste winkels je wel die mogelijkheid. Maar dat is meer een service vanuit de winkel.
Zou ik even moeten opzoeken. Zo ver ik weet valt het versturen van een al kapot en daardoor onbruikbaar product onder wanprestatie van de verkopende partij.
Je gaat een overeenkomst aan en daar is de verkopende partij in het geval van TS in gebreken.

En op basis van deze tekortkoming in de nakoming kan je de koopovereenkomst ontbinden. Of ik heb niet goed opgelet in de klas :p
Maar voordat je er allemaal juridische stukken tegenaan gaat gooien volstaat in dit geval een mooie mail met de mededeling dat de koopovereenkomst ontbonden wordt.

@Croga
Klopt. De term DOA staat vanzelfsprekend niet in het wetboek. In de retail wel een bekende term.
En in het geval van TS een belangrijk detail aangezien hij nooit een werkend product heeft ontvangen waardoor de verkopende partij niet gehandeld heeft naar de koopovereenkomst.

[ Voor 14% gewijzigd door Wootism op 24-06-2020 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wootism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:48:
[...]

Zou ik even moeten opzoeken.
Dat had je eigenlijk even van tevoren moeten doen.
Zo ver ik weet valt het versturen van een al kapot en daardoor onbruikbaar product onder wanprestatie van de verkopende partij.
Je gaat een overeenkomst aan en daar is de verkopende partij op dit moment in gebreken.
Dat weet je helemaal goed! Maar hetzelfde geldt als het product na een paar maanden defect gaat.
En op basis van deze tekortkoming in de nakoming kan je de koopovereenkomst ontbinden. Of ik heb niet goed opgelet in de klas :p
Hier heb je niet goed opgelet. Een tekortkoming in de nakoming geeft je niet direct het recht om de overeenkomst te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GlowMouse schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:54:
[...]

Hier heb je niet goed opgelet. Een tekortkoming in de nakoming geeft je niet direct het recht om de overeenkomst te ontbinden.
Niet direct nee, maar gezien de respons van de verkopende partij zijn ze ook niet voornemens het soepeltjes op te lossen.
Daarbij zou ik het in dit geval gewoon proberen te ontbinden. Zo’n webshop heeft meestal wel wat beters te doen dan juridisch getouwtrek en de kans is groot dat ze er gewoon in mee gaan.
GlowMouse schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:54:
[...]
Dat weet je helemaal goed! Maar hetzelfde geldt als het product na een paar maanden defect gaat.
Sure? Dan heeft de verkopende partij immers in eerste instantie wel een werkend product geleverd en voldaan aan de overeenkomst. In dit geval heeft TS nooit een werkend product ontvangen.

[ Voor 45% gewijzigd door Wootism op 25-06-2020 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:39
Voor zakelijke aankopen is er geen WKOA als dat er wel is is dat een gunst vanuit de verkoper. De enige mogelijkheid is een RMA of eventueel direct een omruiling, maar dat is aan de webshop zelf. Ook een vervangend product is niet verplicht bij een zakelijke aankoop als dat niet overeen is gekomen.

Bij een RMA gaat een product vaak een procedure in, intern of extern, en wordt er gekeken wat er precies aan de hand is. Je had beter eerst overeen kunnen komen met de webshop wat er is gebeurt (kapotte videokaart geleverd) en hoe dat opgelost gaat worden (RMA, directe omruiling etc.).

Als zakelijke klant wordt je geacht jezelf beter te kunnen informeren en daarom gelden niet alle beschermde consumenten regels.

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Wootism schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:58:
[...]

Niet direct nee, maar gezien de respons van de verkopende partij zijn ze ook niet voornemens het soepeltjes op te lossen.
Het gaat juist wel soepeltjes, maar het duurt even. Als zakelijke (ver)koper kun je langere termijnen afspreken of het recht op ontbinding geheel uitsluiten. Met je reacties in dit topic zet je mensen op het verkeerde been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

GlowMouse schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:09:
[...]

Het gaat juist wel soepeltjes, maar het duurt even. Als zakelijke (ver)koper kun je langere termijnen afspreken of het recht op ontbinding geheel uitsluiten. Met je reacties in dit topic zet je mensen op het verkeerde been.
Oké, het gaat wel soepeltjes.
TS heeft klaarblijkelijk geen losse afspraken gemaakt, dus voorwaarden webshop.
En met mensen op het verkeerde been zetten zal wel meevallen. De wereld zit gelukkig minder zwart/wit in elkaar dan een wetboek.
Grote kans dat de webshop meegaat in het verzoek tot ontbinding van de koopovereenkomst ondanks dat TS hier niet direct recht op heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Wootism op 25-06-2020 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaddyBear
SgtElPotato schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:07:
Voor zakelijke aankopen is er geen WKOA als dat er wel is is dat een gunst vanuit de verkoper. De enige mogelijkheid is een RMA of eventueel direct een omruiling, maar dat is aan de webshop zelf. Ook een vervangend product is niet verplicht bij een zakelijke aankoop als dat niet overeen is gekomen.

Bij een RMA gaat een product vaak een procedure in, intern of extern, en wordt er gekeken wat er precies aan de hand is. Je had beter eerst overeen kunnen komen met de webshop wat er is gebeurt (kapotte videokaart geleverd) en hoe dat opgelost gaat worden (RMA, directe omruiling etc.).

Als zakelijke klant wordt je geacht jezelf beter te kunnen informeren en daarom gelden niet alle beschermde consumenten regels.
Dit kon ik jammer genoeg niet doen omdat de verkoper mij geen duidelijk antwoord wilt geven op meerdere mails. Na het zien van reviews zag ik dat de verkoper RMA tot wel 2 maanden kan duren zonder enige updates van de webshops. Het bespreken met de verkoper gaat dus niet, er wordt telkens een copy en paste mail naar mij verzonden dat ze het druk hebben vanwege corona, dit betekent dat ze helemaal niet mijn mails kijken.

De enige reden waarom ik het alvast heb opgestuurd is omdat de webshop super traag is met de aftermarket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:00
DaddyBear schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 00:32:
[...]

Dit kon ik jammer genoeg niet doen omdat de verkoper mij geen duidelijk antwoord wilt geven op meerdere mails. Na het zien van reviews zag ik dat de verkoper RMA tot wel 2 maanden kan duren zonder enige updates van de webshops. Het bespreken met de verkoper gaat dus niet, er wordt telkens een copy en paste mail naar mij verzonden dat ze het druk hebben vanwege corona, dit betekent dat ze helemaal niet mijn mails kijken.

De enige reden waarom ik het alvast heb opgestuurd is omdat de webshop super traag is met de aftermarket.
Je kon je van te voren niet beter (laten) informeren?

[ Voor 10% gewijzigd door Gadgeteer op 25-06-2020 07:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Crotchy
  • Laatst online: 10-03 08:56
Gewoon als consument de GPU bestellen en retourneren zodra je de RMA terug hebt.

Onzin natuurlijk dat ze jou laten wachten op RMA van een nieuw product dat DOA is.

[ Voor 6% gewijzigd door Crotchy op 25-06-2020 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Muismat1991
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 15:00
DaddyBear schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Excuses als ik u verkeerd begrijp. Voordat ik het product terugstuurde heb ik al gemailed voor een vervangende product, dit kon namelijk niet. Hierop gaven ze geen duidelijk antwoord alleen een standaard mail over corona. Daarna stuurde ik dat ik het defect had binnen gekregen en dat ik alleen hetzelfde product wou. Ik kreeg weer hetzelfde antwoord. Volgens hun duurt het 8 tot 9 werkdagen om mijn retourzending te controleren.
Wat ze hier proberen te zeggen is dat je deze afspraken moet maken voordat je überhaupt een product aanschaft. Op het moment heb je een defect product dat kritisch is voor je bedrijf, dit betekent dat je extra maatregelen moet nemen om continuïteit te garanderen. Dat doe je door een service contract af te sluiten met strakke SLA's voor het vervangen of repareren van bedrijfsmiddelen. Mocht je dit niet doen, dan ben je in principe behouden aan de algemene voorwaarden van de leverancier.

Ik neem aan dat jij iets met grafisch ontwerp doet gezien je PC. Stel je voor dat jij 1000 klanten hebt en op maandagmiddag komt een nieuwe klant aan die een ontwerp wil hebben. Je normale doorlooptijd is twee weken maar hij wil hem dinsdagochtend hebben. Deze nieuwe klant is echter niet bereid om extra te betalen hiervoor. Dan ben je niet echt geneigd dit te doen, ofwel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:26
loki504 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:53:
[...]

Hangt er natuurlijk vanaf. Vandaag de dag is thuiswerken ineens heel normaal geworden. En een hoop bedrijven die die mensen niet een computer/laptop geven. En dan is het wel lastig. Hoe een rechter hier naar zal kijken durf ik niet zeggen.
Als een werkgever wil dat medewerkers thuiswerken zal die werkgever daar ook de juiste middelen voor beschikbaar moeten stellen.

Ik verwacht dat een rechter daar ook op die wijze naar zal kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• indigo79
  • Niet online
Het zal wel aan mij liggen, maar ik begrijp niet dat als je voor je werk afhankelijk bent van die GPU, je die bij de goedkoopste webshop koopt en niet bij een winkel die service levert. Je hebt uiteraard in de twee gevallen ongeveer dezelfde rechten, maar ik heb met mijn vaste IT leverancier in de praktijk toch echt nooit miserie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het ligt er geheel aan welke voorwaarden @DaddyBear is overeengekomen met de aankoop.
Zakelijk kent ook nog een onderscheid; is zakelijk voor verdere verhandeling, of klein zakelijk gebruik.
(pc/gpu gekocht op naam van de zaak en voor eigen klein gebruik, of voor samenstellen van desktops om er zelf geld aan te verdienen) RMA betekent niets anders dat Retour Met Autorisatie (tbv vervanging, reparatie of terugbetaling van gekochte goed) Maar even kort; Ook een aankoop op naam van bedrijf behoord volgens de regels te verlopen. DOA betekent niet dat je dan pech hebt. Een detaillist die een GPU heeft gekocht, en heeft doorverkocht aan de consument, en die vervolgens gehouden aan non-conforme levering, en dus schade te vergoeden aan de particuliere verkoper, kan de schade die hij daardoor lijdt vervolgens verhalen op leverancier van dat goed(GPU). Hij is dan zoals dat heet de “Beknelde detaillist”. maar hier zijn dus geen consumenten regels VT.

Als klein zakelijk gebruiker, of ZZPér kun je vaak wel gebruik van consumentenregels, Dit noemen we ‘reflexwerking.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 15:22
Kort door de bocht is DOA gewoon dat een vanaf het begin af een niet conform product is geleverd, dus wat dan neerkomt dat er nog niks geleverd is. Vanuit dat oogpunt zou dus direct een nieuwe verstuurd moeten worden (zeker als men kreten gebruikt als "vandaag besteld morgen binnen", want dan houdt men zich niet aan de voorgestelde levertijd). Maar als verkoper kan je het altijd proberen via RMA en kijken of de klant het accepteert.

En WKOA/zichttermijn (in dit geval waarschijnlijk niet direct van toepassing) gaat pas in als het conforme product geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
il-Principe schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:04:
Kort door de bocht is DOA gewoon dat een vanaf het begin af een niet conform product is geleverd, dus wat dan neerkomt dat er nog niks geleverd is. Vanuit dat oogpunt zou dus direct een nieuwe verstuurd moeten worden (zeker als men kreten gebruikt als "vandaag besteld morgen binnen", want dan houdt men zich niet aan de voorgestelde levertijd). Maar als verkoper kan je het altijd proberen via RMA en kijken of de klant het accepteert.

En WKOA/zichttermijn (in dit geval waarschijnlijk niet direct van toepassing) gaat pas in als het conforme product geleverd is.
Concreet misschien wel met je eens. Maar let op dat een product wat na 3 maanden / x jaar (zonder toedoen van de koper) kapot gaat, ook al niet conform was op de dag van de aankoop. Het gebrek openbaarde zich later, maar was natuurlijk al aanwezig. DOA gaat over het moment waarop kenbaar werd dat het product niet conform was/is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:26
Nijn schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 10:43:
[...]

Concreet misschien wel met je eens. Maar let op dat een product wat na 3 maanden / x jaar (zonder toedoen van de koper) kapot gaat, ook al niet conform was op de dag van de aankoop. Het gebrek openbaarde zich later, maar was natuurlijk al aanwezig. DOA gaat over het moment waarop kenbaar werd dat het product niet conform was/is.
Weet je waar DOA voor staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
Dead on arrival.

Stel we nemen een scherm met twee jaar garantie. Op een gegeven moment begeeft een slechte soldeerverbinding het, waardoor de helft van het scherm op zwart gaat.

Wanneer gaat scherm op zwart? (gebrek kenbaar)DOANiet-conform bij aanschaf
Bij leveringJaJa
Twee dagen na leveringAfhankelijk van definitieJa, de slechte soldeerverbinding bestond al bij levering
Een jaar na leveringNeeJa, de slechte soldeerverbinding bestond al bij levering

In alle gevallen was het product al bij aanschaf/levering non-conform. Echter, het moment waarop dit kenbaar werd verschilt.

Om een product DOA te noemen, moet het dus niet alleen non-conform zijn, maar het gebrek moet bij levering ook al kenbaar zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Nijn op 26-06-2020 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beavbusi
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:26
Als het later kapot gaat is het per definitie niet DOA. Dat bedoel jij ook volgens mij alleen het staat er een beetje krom lees ik nu :p

[ Voor 42% gewijzigd door Beavbusi op 26-06-2020 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

DOA wordt alleen in de computerwereld gebruikt, maar is wettelijk een ondeugdelijke levering.
Omschrijving is; ' dat het gekochte goed op de dag van ontvangst, direct geconstateerd is als een ondeugdelijke levering ( Defect ontvangen, Niet werkend ontvangen)' Het beste is altijd dit zsm te melden aan de verkoper. Daarom is het ook van belang, niet te lang te wachten, om je ontvangen goed te testen/in gebruik te nemen.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1