Ter informatie, het Gigabyte moederbord is ondertussen op voorraad bij verschillende winkels. Zelf ga ik in augustus aan de slaghakuna schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:08:
[...]
Als dat plaatje niet zit vastgelijmd is dat wellicht een optie, maar zit dat niet allemaal vast met het rgb-gebeuren? Ik hoef niet zo nodig rgb, maar ik vraag me wel af hoe makkelijk het eraf te halen is.
Zou de ssd misschien aan de onderkant passen?
@Seb83 Is er 8mm ruimte tussen het moederbord en de case? Jij hebt de 304 toch?
Dan is de volgende vraag natuurlijk of de ssd het qua warmte aankan als ie zo opgesloten zit tussen case en moederbord...
Het zit vast met een zgn plakstrip, die je met gevoel en evt. voorverwarmen kunt verwijderen.Immanent Ike schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:47:
Ik kijk net naar die foto's van die xpg.. en het ziet er inderdaad niet uit als een aimpel plaatje dat je even lostrekt , en dit plaatje gaat sowieso niet werken in combinatie met een mobo heatsink, of die er nou onder past of niet.
Maar een mobo heatsink is ook helemaal niet nodig met zo'n zuinige SSD.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Ik heb alles inmiddels besteld
De SX8200 Pro is weer in prijs gedaald (https://tweakers.net/pric...2/xpg-sx8200-pro-2tb.html); hij is ietsje duurder dan de dikke led-variant, maar ik heb 'm toch maar gekozen.
Ik heb alles bij SiComputers besteld; ik had eigenlijk net iets te lang gewacht toen de eerste leverbare prijzen bekend werden, waardoor het moederbord daar nu een 'onbekende' levertijd heeft. De prijs is nu echter wel 130,50 euro en toen ik het via de mail navroeg bij ze gaven ze aan dat dit inderdaad de prijs is. Ik gok het er dus op dat ze 'm binnen 2 weken wel weer binnen hebben
Wordt vervolgd! Ik laat het weten als alles binnen is en hoe het verder gaat. Bedankt voor alle hulp en reacties!
De SX8200 Pro is weer in prijs gedaald (https://tweakers.net/pric...2/xpg-sx8200-pro-2tb.html); hij is ietsje duurder dan de dikke led-variant, maar ik heb 'm toch maar gekozen.
Ik heb alles bij SiComputers besteld; ik had eigenlijk net iets te lang gewacht toen de eerste leverbare prijzen bekend werden, waardoor het moederbord daar nu een 'onbekende' levertijd heeft. De prijs is nu echter wel 130,50 euro en toen ik het via de mail navroeg bij ze gaven ze aan dat dit inderdaad de prijs is. Ik gok het er dus op dat ze 'm binnen 2 weken wel weer binnen hebben
Wordt vervolgd! Ik laat het weten als alles binnen is en hoe het verder gaat. Bedankt voor alle hulp en reacties!
Dit is het dus uiteindelijk daadwerkelijk geworden:
De totale prijs was dus 1520,12 euro bij SiComputers, doordat het moederbord door een soort van pre-order een prijs heeft van 130,50 euro.
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed | € 443,27 | € 443,27 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte Aorus B550I PRO AX | € 184,05 | € 184,05 |
| 1 | Videokaarten | MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X | € 269,- | € 269,- |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Node 304 Zwart | € 76,- | € 76,- |
| 1 | Processorkoeling | Scythe Mugen 5 PCGH Edition | € 49,95 | € 49,95 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC | € 166,- | € 166,- |
| 1 | Voedingen | Corsair SF600 (2018) | € 128,05 | € 128,05 |
| 1 | Solid state drives | XPG SX8200 Pro 2TB | € 255,06 | € 255,06 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.571,38 | ||
De totale prijs was dus 1520,12 euro bij SiComputers, doordat het moederbord door een soort van pre-order een prijs heeft van 130,50 euro.
Alles is gisteren binnengekomen
Ik ben nu bezig met alles in elkaar zetten; foto's volgen later!
Ik ben nu bezig met alles in elkaar zetten; foto's volgen later!
Gisteren ben ik een heel eind gekomen; alles zit erin behalve de videokaart en ik ben nog bezig met alle kabels zo netjes mogelijk aan te sluiten op het moederbord.
Ik liep er nog wel tegenaan dat er maar 1 erg kort schroefje voor de m.2 SSD bij het moederbord zit. Dit is voldoende om de SSD zelf vast te schroeven, maar niet genoeg om de heatsink van het moederbord ook onder het schroefje te krijgen. Als work-around heb ik dus alleen de SSD vastgeschroefd; de heatsink zit er toch op vastgeplakt.
In eerste instanties had ik ook de 2 CPU-fans in de verkeerde richting gemonteerd: naar binnen blazend in plaats van naar de achterkant van de kast. Gelukkig is dit een van de makkelijkere vergissingen om te herstellen, aangezien de CPU-fans er met makkelijk los te halen clipjes op zitten.
Ik wil bij nader inzien toch de case fans op het moederbord gaan aansluiten in plaats van via de ingebouwde schakelaar; ik wil via PWM ook de optie hebben dat de fans ook echt stil kunnen staan.
Voorlopig heb ik de 140mm achterfan eruitgehaald. De schakelaar heb ik ook gedemonteerd en heb ik voor nu op de laatste stand gezet; die sluit ik dan aan op de 2 92mm fans voorin. De bedrading verstop ik nu zo veel mogelijk aan de voorkant onder het frontpaneel, inclusief de schakelaar en bijbehorende voeding.
Ik ga proberen om vanmiddag de huidige inrichting nog even af te ronden, maar ik weet nog niet zeker of dit qua tijd gaat lukken.
Ondertussen ben ik een onderzoekje aan het doen naar de stilste 92mm en 140mm case fans, die dan nog wel zo veel mogelijk luchtdoorvoer produceren.
Heeft iemand hier nog specifieke positieve/negatieve ervaringen mee?
Is er een specifieke website aan te raden voor informatie?
Alvast weer bedankt voor suggesties.
Ik liep er nog wel tegenaan dat er maar 1 erg kort schroefje voor de m.2 SSD bij het moederbord zit. Dit is voldoende om de SSD zelf vast te schroeven, maar niet genoeg om de heatsink van het moederbord ook onder het schroefje te krijgen. Als work-around heb ik dus alleen de SSD vastgeschroefd; de heatsink zit er toch op vastgeplakt.
In eerste instanties had ik ook de 2 CPU-fans in de verkeerde richting gemonteerd: naar binnen blazend in plaats van naar de achterkant van de kast. Gelukkig is dit een van de makkelijkere vergissingen om te herstellen, aangezien de CPU-fans er met makkelijk los te halen clipjes op zitten.
Ik wil bij nader inzien toch de case fans op het moederbord gaan aansluiten in plaats van via de ingebouwde schakelaar; ik wil via PWM ook de optie hebben dat de fans ook echt stil kunnen staan.
Voorlopig heb ik de 140mm achterfan eruitgehaald. De schakelaar heb ik ook gedemonteerd en heb ik voor nu op de laatste stand gezet; die sluit ik dan aan op de 2 92mm fans voorin. De bedrading verstop ik nu zo veel mogelijk aan de voorkant onder het frontpaneel, inclusief de schakelaar en bijbehorende voeding.
Ik ga proberen om vanmiddag de huidige inrichting nog even af te ronden, maar ik weet nog niet zeker of dit qua tijd gaat lukken.
Ondertussen ben ik een onderzoekje aan het doen naar de stilste 92mm en 140mm case fans, die dan nog wel zo veel mogelijk luchtdoorvoer produceren.
Heeft iemand hier nog specifieke positieve/negatieve ervaringen mee?
Is er een specifieke website aan te raden voor informatie?
Alvast weer bedankt voor suggesties.
De pricewatch: Noctua NF-A9 PWM, 92mm en pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm liggen voor de hand. Helaas hebben die nog niet de 0,5mm tip clearance van de nieuwe nf-a12, die bizar efficient is. De 140mm variant daarvan staat trouwens al op de roadmap van Noctua. Overigens: de meegeleverde casefans zijn zeker niet slecht.
Ben zelf trouwens vorige week overgestapt op een Lian Li TU150: https://pcpartpicker.com/b/nxf9TW. Maar dat terzijde
Ben zelf trouwens vorige week overgestapt op een Lian Li TU150: https://pcpartpicker.com/b/nxf9TW. Maar dat terzijde
Je kan een simpele fan splitter kopen zodat je alle fans via het mobo kan aansturen. Overigens zou ik de fans altijd (langzaam) laten draaien zodat niets overhit, bij sommige mobo's (of bij veel, ik heb het niet gecheckt) is de 0% pwm setting in de bios de minimum RMP dat een fan draait. Dan draait die op bijv 400 rmp daar kan je dus zelfs niet eens de fans helemaal uitzetten. Ik denk dat je dan ook meer geluid gaat horen van de fans die constant beginnen te spinnen, dan wanneer je gewoon een constante lage rmp hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door Immanent Ike op 07-08-2020 01:17 ]
Termal pads en dan tegen chassis?Seb83 schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 15:14:
De B550I heeft twee M.2 slots, en de A2000 kost nu €110 voor 1TB. Dan is 2 x 1 TB haast interessanter. Onder het moederbord is koeling minimaal, maar dat zal met de A2000 geen issue zijn.
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Bedankt voor de reacties! Ik reageer later even wat uitgebreider. Ik had in ieder geval zojuist een POST
Noctua was ik idd ook naar aan het kijken. Ik was nog wel erg aan het twijfelen of ik dat bruin acceptabel vondSeb83 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:39:
De pricewatch: Noctua NF-A9 PWM, 92mm en pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm liggen voor de hand. Helaas hebben die nog niet de 0,5mm tip clearance van de nieuwe nf-a12, die bizar efficient is. De 140mm variant daarvan staat trouwens al op de roadmap van Noctua. Overigens: de meegeleverde casefans zijn zeker niet slecht.
Ik ben erachter gekomen dat ze met de kast open inderdaad vooralsnog flink stil zijn; ik ga het inderdaad maar een tijdje zo uitproberen en de temperaturen in de gaten houden. Zoals @Immanent Ike voorstelt heb ik inderdaad een PWM fan splitter besteld (deze: https://www.amazon.nl/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1). Schijnbaar past een 3-pins stekker ook op een 4-pins aansluiting. De aansturing wordt dan alleen via een voltage-regeling geregeld en dit is schijnbaar dan minder precies.Seb83 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:39:
Overigens: de meegeleverde casefans zijn zeker niet slecht.
NiceSeb83 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 19:39:
Heb ik inmiddels gedaan, ik heb deze besteld: https://www.amazon.nl/gp/...n_title_s00?ie=UTF8&psc=1.Immanent Ike schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 01:15:
Je kan een simpele fan splitter kopen zodat je alle fans via het mobo kan aansturen
Het gesplitte gedeelte kan dan helemaal in het frontpaneel weggewerkt worden. Daar is nu ook alles weggewerkt, maar nu is dat via de PSU waarop de harde schakelaar is aangesloten; dit is een stuk meer kabeltroep en momenteel is het dus ook een vaste 'low'-setting via de schakelaar.
Bedankt voor de tip! Ga ik zeker doen.Overigens zou ik de fans altijd (langzaam) laten draaien zodat niets overhit, bij sommige mobo's (of bij veel, ik heb het niet gecheckt) is de 0% pwm setting in de bios de minimum RMP dat een fan draait. Dan draait die op bijv 400 rmp daar kan je dus zelfs niet eens de fans helemaal uitzetten. Ik denk dat je dan ook meer geluid gaat horen van de fans die constant beginnen te spinnen, dan wanneer je gewoon een constante lage rmp hebt.
Let er dan wel op dat je fans altijd starten. De lage stand geeft 5V, dat is niet altijd genoeg voor de fans om te kunnen starten. Het moederbord geeft altijd even 12V tijdens het opstarten, maar de fan controller doet dat niet.hakuna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:15:
Het schakelaartje dat achterin de kast zat heb ik momenteel losgehaald, op 'low' gezet en weggewerkt in het frontpaneel inclusief de voeding die nu dus via de PSU loopt.
Wat betreft pwm: een ander voordeel t.o.v. dc is een lager minimaal toerental. Pwm heeft dus altijd mijn voorkeur, als het even kan. Maar goed jouw fans zijn dc dus dan houdt het op. Gelukkig heeft je moederbord twee sys_fan headers zodat je voor en achter apart aan kunt sturen.
Aha, wellicht is dat de oorzaak dat de 2e frontfan pas aanslaat als ik 'm een zetje heb gegevenSeb83 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:29:
[...]
Let er dan wel op dat je fans altijd starten. De lage stand geeft 5V, dat is niet altijd genoeg voor de fans om te kunnen starten. Het moederbord geeft altijd even 12V tijdens het opstarten, maar de fan controller doet dat niet.
PWM heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Toch ga ik even evalueren hoe deze fans het doen; heb jij in je Node 304 build destijds nog de fans vervangen door PWM-fans?Wat betreft pwm: een ander voordeel t.o.v. dc is een lager minimaal toerental. Pwm heeft dus altijd mijn voorkeur, als het even kan.
Ik zie dat je bij je Lian-Li-build je componenten uit je vorige build hebt overgezet en er Noctua-fans aan heb toegevoegd. Nice!
Ik heb een paar foto’s toegevoegd aan de completed build. Ik probeer later nog wat betere foto’s en wat details toe te voegen. https://nl.pcpartpicker.com/b/tkwhP6
Zelf gewerkt met Silverstone SST-TP01-M2, die komt met twee pads waarvan er 1 1,5mm is en de tweede 0,5. Je kan ze dan tussen MB en SSD doen en tussen SSD en metaal van kast. Je hebt ze ook van Gelid, die heeft ze tot 3mm. Het is een kwestie van meten hoe veel ruimte er is. Beste resultaat is wanneer SSD via het metaal van de kast koelt.hakuna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:21:
[...]
Wellicht dat ik dat in de toekomst inderdaad nog een keer ga toepassen voor een 2e SSD. Heb je positieve/negatieve ervaringen met specifieke thermal pads?
Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.
Yes. En het fijne is dat je dan ook de rpm kan monitoren en fancurves kunt configureren in windows. Eerlijk gezegd is de fan controller een prul. Dat gezegd hebbende; ik wilde de voltages uitlezen en schoot uit met m’n multimeter, toen heb ik ‘m gefrituurd. Van Fractal heb ik toen gratis een nieuwe gekregen, inclusief een welverdiende portie leedvermaak. Topservice dus. Sowieso een leuke club, allemaal jonge gasten.hakuna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:30:
Wellicht is dit opgelost als ik de splitterkabel gebruik in plaats van de schakelaarkabel.
Ik gebruikte de stock fans.PWM heeft inderdaad ook mijn voorkeur. Toch ga ik even evalueren hoe deze fans het doen; heb jij in je Node 304 build destijds nog de fans vervangen door PWM-fans?
Ja klopt, mijn eigen pc evolueert constant, ik begin bijna nooit vanaf nul.Ik zie dat je bij je Lian-Li-build je componenten uit je vorige build hebt overgezet en er Noctua-fans aan heb toegevoegd. Nice!
Netjes. Past allemaal prima. Mooie kabels ook.hakuna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:55:
Ik heb een paar foto’s toegevoegd aan de completed build. Ik probeer later nog wat betere foto’s en wat details toe te voegen. https://nl.pcpartpicker.com/b/tkwhP6