Toon posts:

3900X in compacte build - opmerkingen/suggesties welkom!

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hakuna
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 14:22
Ik wil weer eens een nieuwe PC gaan assembleren; de laatste keer was alweer in 2007. Deze keer wil ik een redelijk compacte ITX-build gaan uitproberen. Ik wil 'm wel zo stil mogelijk hebben en ook zo snel mogelijk, maar het moet niet al te gek worden qua kosten :) Er moet een leuke videokaart in voor fotobewerking en wellicht kom ik er nog eens aan toe om een recente Civilization-variant te spelen. Ik wil graag toch wat feed-back m.b.t. mijn gekozen configuratie. Alvast bedankt voor alle suggesties!

Update: ik zie dat ik in het topic foutief '3990X' in plaats van '3900X' heb gezet, maar het lijkt erop dat je de naam van het topic niet kunt corrigeren 8)7

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Fotobewerking, softwareontwikkeling en wellicht op termijn ook weer eens af een toe een game spelen. Ik wil 'm ook dual-boot maken: Windows 10 + Ubuntu Linux.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens rond de 1600 euro. Ik heb het al een paar keer naar boven bijgesteld, maar ik denk dat dit ongeveer mijn limiet is :D

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, Monitor (LG 27Ul650 27" 4K Uhd).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
De beste bang for buck. In het verleden heb ik altijd Intel-systemen gehad, maar het lijkt erop dat AMD momenteel een veel betere prijs-kwaliteit levert.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- ITX form factor: niet de meest compacte variant ivm inbouwmogelijkheden lange GPU, maar wel zo stil en compact mogelijk met een beetje strak design.
- 2TB snelle SSD opslag
- 32GB memory
- Zo stil mogelijk
- GPU met FreeSync-ondersteuning (sinds kort wordt dit ook bij NVidea 'ondersteund' via G-Sync, of dit in de praktijk werkt moet eerst opgezocht worden bij praktijkervaringen)

Ga je overklokken?
Niet meteen, maar als ik later wat meer tijd heb ga ik het waarschijnlijk wel uitproberen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb mijn onderdelenlijst al meerdere keren bijgewerkt aan de hand van nieuwe inzichten via gelezen reviews, pcpartpicker.com-configuraties en Youtube-filmpjes. Toch wil ik graag nog wat feedback m.b.t. mijn huidige lijst.
- Ik denk dat ik toch voor een X570 moederbord ga ivm mogelijke toekomstige uitbreidingen, daarom is mijn huidige keus om dan toch niet voor een B550- of B450-moederbord te gaan.
- De PSU wil ik zo stil en efficiënt mogelijk hebben en wanneer mogelijk modulair; 80 plus gold minimaal. Niet alle modulaire ATX-voedingen passen echter in de huidige gekozen behuizing: de aansluitingen moeten dan echt helemaal onderin zitten, anders zit dit waarschijnlijk in de weg voor de videokaart. Stille SFX-voedingen lijken minder goed uit de test te komen qua geluidsproductie, daarom kies ik toch liever voor ATX. Bij een niet-modulaire voeding zit de kabelboom helemaal achterin de case, waardoor je wat meer speling hebt voor de videokaart. Bij een modulaire voeding zitten de modulaire kabels al snel tegen de videokaart aan, waardoor de voeding dus minder diep (zeker 15 cm of minder) moet zijn. Modulair zou wel erg fijn zijn m.b.t. weglaten van onnodige kabels. Momenteel heb ik heb een modulaire voeding gekozen die klein genoeg zou moeten zijn: de Seasonic Focus GX-550. Volgens mij 550W genoeg moeten zijn voor mijn configuratie, toch?
- Cable management is een uitdaging in een ITX-kast; suggesties m.b.t. custom cables en andere tips zijn welkom.
- Zijn er nog compatibiliteitsissues die ik gemist heb?
- Heeft iemand nog bepaalde inzichten m.b.t. of alles ook daadwerkelijk fysiek zou moeten passen? Ik heb het zo goed mogelijk proberen in te schatten, maar wellicht dat het in de praktijk toch net even anders is.

Dit is de huidige selectie:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 439,90€ 439,90
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-I Gaming€ 296,87€ 296,87
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X€ 277,01€ 277,01
1BehuizingenFractal Design Node 304 Zwart€ 75,-€ 75,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3000C16D-32GISB€ 112,86€ 112,86
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 250,95€ 250,95
1Overige randapparatuurNewstar CPU desk mount (CPU-D025BLACK)€ 18,95€ 18,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.605,74

[Voor 1% gewijzigd door hakuna op 24-06-2020 12:02. Reden: Update: ik zie dat ik in het topic foutief '3990X' in plaats van '3900X' heb gezet, maar het lijkt erop dat je de naam van het topic niet kunt corrigeren 8)7]

• Immanent Ike
  • Registratie: oktober 2018
  • Laatst online: 14-09 18:31
Die processor koeling past alleen als je een fan weglaat. Maar dan is een andere koeler misschien effectiever. Volgens mij past de pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 wel, maar dat zou ik voor de zekerheid even checken als ik jou was.

• hakuna
Bedankt voor de reactie! Ik voelde me al een beetje genegeerd; nieuwere topics werd wel op gereageerd, maar bij mij bleef het stil :)

De pricewatch: be quiet! Dark Rock 4 heb ik ook inderdaad een tijdje overwogen, totdat ik de reviews van de
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition las op hardware.info; hij komt qua stilte erg goed uit de test.

Ik ga nog eens goed kijken naar de afmetingen van beide coolers en nog een keer opnieuw wat reviews opzoeken van de Dark Rock 4.

Heb je verder nog mogelijke aandachtspunten?

• hakuna
Als ik de reviews van de Dark Rock 4 lees, zie ik dat bij een ATX-moederbord een memory slot vaak onbruikbaar wordt doordat de cooler daar overheen hangt. Bij ITX-moederborden lijkt dit niet het geval als ik een Youtube-recensie erbij zoek: https://www.youtube.com/watch?v=ZO01nbafw8s.

Of moet ik ook bij een ITX-build toch nog opletten bij de keuze voor een bepaald geheugen?

Ik heb al memory gekozen zonder heatsink; hierdoor moeten ze al zo plat/laag mogelijk zijn denk ik...

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 09:25
https://tweakers.net/proc...9YSUcpN7ECxDEz1TNQqq2tBQA op zich mogen al deze koelingen, dus ook jouw scythe mugen 5.
dark rock 4 hangt inderdaad boven de ram slots, ik kan zelf niet vinden of dat bij dit moederbord niet is.

• hakuna
Bedankt voor de reactie. Het lijkt erop dat de Dark Rock bij een ITX-moederbord wel zou moeten passen: https://pcpartpicker.com/b/CnL2FT (foto 13 en 14). Het is soms wel millimeterwerk :D

• JonathanG
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 09-09 22:08
Ik zou deze ram pakken, is ietsje sneller, en Ryzen gaat goed op 3200.

pricewatch: G.Skill Trident Z F4-3200C16D-32GTZKW
Voeding: Seasonic is hit or miss, en de corsair RMx serie is echt een topper.

pricewatch: Corsair RM550x (2018) Zwart

A good answer will come if you ask a good question

• hakuna
Ik zal 'ns wat reviews gaan lezen van die G.Skill Trident, bedankt!

De Seasonic heb ik ook gekozen op basis van de relatief compacte afmetingen. Doordat het een modulaire voeding is, zitten de aansluitingen over de hele breedte van de voeding verdeeld en als de voeding dan te 'diep' is, zit de videokaart al snel in de weg bij de Node 304 case. De Seasonic is maar 140mm diep en de Corsair 160mm. Het zou natuurlijk ook een optie zijn om een compactere SFX-voeding te kiezen, maar die zijn vaak toch wel aanzienlijk minder stil dan een gewone ATX-voeding; als het enigszins kan kies ik dan toch liever voor een stillere en wat grotere voeding.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hakuna
Ik had overigens nog wel een ITX-build gevonden waarin de Scythe Mugen wel lijkt te passen: https://pcpartpicker.com/b/zK4nTW

Op de 4e foto is ook te zien dat ze hier goed rekening gehouden hebben met de ram-slots; de fan zit daar een stukje hoger. Nu ik dit zie begin ik toch weer te twijfelen tussen de Scythe Mugen en de Dark Rock 4 :D

Een belangrijk aspect vind ik toch de stilte en de Scythe Mugen lijkt dan toch stiller te zijn, of heb ik dat verkeerd begrepen? Zouden er nog andere argumenten zijn om toch voor de Dark Rock 4 te kiezen?

• Djarune
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 09:37
hakuna schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:00:
- Ik denk dat ik toch voor een X570 moederbord ga ivm mogelijke toekomstige uitbreidingen, daarom is mijn huidige keus om dan toch niet voor een B550- of B450-moederbord te gaan.
Hoezo denk je dat een mITX X570 beter uitbreidbaar is dan een mITX B550 die nieuwer is en vaak ook nog meer mogelijkheden heeft? Mijn build hieronder bevat een gloednieuwe Asrock B550 met een 2,5 Gbps Intel NIC, 2x M2 en 8 fases VRM stroomvoorziening. Kun je de 3900x prima mee overklokken. Ik zie geen reden voor die Asus.

Tevens zou ik niet voor dat geheugen gaan (G.Skill Aegis 3000MHz). Daar zitten Hynix A-die’s wat betekent dat ze minder stabiel zijn dan bijvoorbeeld Crucial met de Micron E-dies.

Als laatste heb ik de kast uit 2012 ingeruild voor een wat nieuwer exemplaar. Wel zonder deskstand, want zo’n pc-tje mag toch gezien worden? Goed dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 443,95€ 443,95
1MoederbordenASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax€ 209,-€ 209,-
1BehuizingenNZXT H210 Zwart€ 85,90€ 85,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 74,05€ 74,05
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 171,90€ 171,90
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 84,25€ 84,25
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.597,01

• DarkBlaze
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 09-09 00:43

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Djarune schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:07:
[...]

Hoezo denk je dat een mITX X570 beter uitbreidbaar is dan een mITX B550 die nieuwer is en vaak ook nog meer mogelijkheden heeft?
Dat is niet zo moeilijk hoor, X570 heeft volledige PCI-E gen 4support i.i.t. B550, X570 heeft ook meer USB poorten, en iets meer SATA poorten standaard, verder zijn de chipsets eigenlijk wel gelijk dus X570 kan meer.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 3900X - 16GB Crucial Ballistix Elite 3600CL16 - 1080ti - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire 270X - Corsair AX850

• Djarune
DarkBlaze schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Dat is niet zo moeilijk hoor, X570 heeft volledige PCI-E gen 4support i.i.t. B550, X570 heeft ook meer USB poorten, en iets meer SATA poorten standaard, verder zijn de chipsets eigenlijk wel gelijk dus X570 kan meer :+
Haha toen ik het schreef wist ik dat ik zo’n reactie kon verwachten :D Maargoed mijn punt lijkt toch wel duidelijk. B550 borden zijn geen budget borden voor een hoge prijs zoals de meeste tweakers denken. De VRM is uitstekend, overklokken gaat prima en het gat met X570 is heel klein. Ik offer liever een die mobo fan op voor net wat minder PCI-E 4 support en een fors lagere prijs..

• hakuna
@Djarune Die NZXT-case is idd een erg mooie case die ik een tijdje heb overwogen. Ik heb echter wel beperkte ruimte op mijn bureau, waardoor ik een desk mount heb gekozen waarmee ie onder het bureau gehangen kan worden. Dit is dan ook meteen iets waardoor ik een probleem heb met de NZXT-case, waarbij de aansluitingen en Power-knop aan de bovenkant zitten; Bij de Node 304 zitten die aan de rechter zijkant.

Ik heb een tijd getwijfeld (en eigenlijk nog steeds wel) over de moederbordkeuze; ik probeer zo veel mogelijk op basis van de (goede) reviews een keuze te maken. Ik vond het ook wel bijzonder dat op veel Mini-ITX B550-borden een 2.5Gbit netwerkaansluiting zit; dat zit op geen enke X570 Mini-ITX moederbord. Ik vind het wel jammer dat er geen enkel Mini-ITX moederbord is zonder videopoorten, aangezien ik er toch een aparte videokaart in stop.

Geheugen blijft ook lastig kiezen; je wilt iets dat zo snel/betrouwbaar/compatible/betaalbaar mogelijk is. Ik zal me nog eens wat verder proberen in te lezen op Hynix A-die’s vs Micron E-dies; ik zal ook nog wat reviews proberen op te zoeken van dat Crucial memory en de compatibiliteit opzoeken.

• Djarune
@hakuna de behuizing is inderdaad persoonlijk. De nieuwste moederborden hebben vaak extra’s. Bij deze serie is het 2,5 Gbps LAN en vaak een 2e M2 aansluiting. De reviews worden met de dag meer. Techtesters hebben er ook een paar.

Wat betreft geheugen: als je wil overklokken is Samsung B-die het beste. Daarna Micron E-die en Hynix D-die. Vervolgens Hynix C-die en de rest (Hynix A-die, Hynix M-die, andere Micron dies etc.) allemaal niet!

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:22
DarkBlaze schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:36:
[...]

Dat is niet zo moeilijk hoor, X570 heeft volledige PCI-E gen 4support i.i.t. B550, X570 heeft ook meer USB poorten, en iets meer SATA poorten standaard, verder zijn de chipsets eigenlijk wel gelijk dus X570 kan meer.
En wat heb je aan volledige PCI-E gen 4 support op een ITX-bordje dat geen andere PCI-E-sloten heeft dan het gpu-slot (en de M2-sloten)?

En alle controllers die op moederborden gestopt worden draaien nog op PCI-E 3.0, dus extra chips voor netwerk en USB hebben er ook geen baat bij.

En het aantal Sata-aansluitingen is beperkt op een Sata-bord.

X570: 3 ITX-bordjes, allemaal 4 Sata-aansluitingen en maximaal 2 M2.
B550: 5 ITX-bordjes, allemaal 4 Sata-aansluitingen en maximaal 2 M2 (2e uiteraard op 3.0)

USB:
Asus ROG Strix X570-I Gaming: 2x USB 2.0, 6x 3.0 en 4x 3.2 gen 2
ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax: x USB 2.0, 6x 3.0 en 4x 3.2 gen 2

Scheelt dus 1 USB 3.2. gen 2.

B550 zijn echter nieuwere bordjes en daardoor ondersteunen er 4 van de 5 ITX-borden 2.5 Gbit netwerk. Bij X570 is dat 0 uit 3.

Verschil tussen X570 en B550 is nihil op ITX-formaat dus.

• Theebag
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 18-09 14:37
Zelf ben ik toevallig ook naar een gelijkaardig built aan het kijken. Mijn oog viel op de Gigabute B550i Aorus Pro Ax, die krijgt overal goede recenties en de prijs is ook wat lager, introductie is 184,95. Is nog niet leverbaar en ik besloten daarop te wachten

https://www.guru3d.com/ar...orus-pro-ax-review,1.html

• Pikkemans
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18-09 21:42
White Feather schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:25:
[...]

En wat heb je aan volledige PCI-E gen 4 support op een ITX-bordje dat geen andere PCI-E-sloten heeft dan het gpu-slot (en de M2-sloten)?

En alle controllers die op moederborden gestopt worden draaien nog op PCI-E 3.0, dus extra chips voor netwerk en USB hebben er ook geen baat bij.

En het aantal Sata-aansluitingen is beperkt op een Sata-bord.

X570: 3 ITX-bordjes, allemaal 4 Sata-aansluitingen en maximaal 2 M2.
B550: 5 ITX-bordjes, allemaal 4 Sata-aansluitingen en maximaal 2 M2 (2e uiteraard op 3.0)

USB:
Asus ROG Strix X570-I Gaming: 2x USB 2.0, 6x 3.0 en 4x 3.2 gen 2
ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax: x USB 2.0, 6x 3.0 en 4x 3.2 gen 2

Scheelt dus 1 USB 3.2. gen 2.

B550 zijn echter nieuwere bordjes en daardoor ondersteunen er 4 van de 5 ITX-borden 2.5 Gbit netwerk. Bij X570 is dat 0 uit 3.

Verschil tussen X570 en B550 is nihil op ITX-formaat dus.
B550 heeft ook wel PCI gen 4 maar dan alleen naar een enkele PCI express x16 en .M2 slot.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@hakuna Uitgaand van de Fractal 304, zou ik een SFX voeding gebruiken. je hebt dan meer ruimte vrij oa voor kabels achterlangs waar ook een GPU komt.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Immanent Ike
hakuna schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:40:
Ik had overigens nog wel een ITX-build gevonden waarin de Scythe Mugen wel lijkt te passen: https://pcpartpicker.com/b/zK4nTW

Op de 4e foto is ook te zien dat ze hier goed rekening gehouden hebben met de ram-slots; de fan zit daar een stukje hoger. Nu ik dit zie begin ik toch weer te twijfelen tussen de Scythe Mugen en de Dark Rock 4 :D

Een belangrijk aspect vind ik toch de stilte en de Scythe Mugen lijkt dan toch stiller te zijn, of heb ik dat verkeerd begrepen? Zouden er nog andere argumenten zijn om toch voor de Dark Rock 4 te kiezen?
De Dark Rock 4 zal iets beter koelen dan de Scythe Mugen. Maar uiteindelijk is het verschil redelijk klein en is veel ook afhankelijk van hoe je je fanproefiel instelt. Dus aangezien de Scythe Mugen gewoon past, en goedkoper is zou ik daar voor gaan.

• hakuna
@Hackus Ik heb wel wat SFX-voedingen bekeken idd, maar die maken toch al snel wat meer geluid/lawaai dan een ATX-voeding. Ik heb dus een modulaire ATX-voeding gezocht die wat minder diep is, waardoor hij als het goed is nog zou moeten passen in combinatie met de videokaart. Als je een niet-modulaire ATX-voeding in deze ITX-case gebruikt heb je eigenlijk nog iets meer speling en kan de voeding wel weer iets dieper zijn, doordat de kabelboom helemaal achterin de case zit. Je zit dan wel weer met een zooi ongebruikte kabels die je moet proberen weg te werken. Daarom ben ik toch uiteindelijk maar voor een modulaire voeding gegaan.

• hakuna
@Immanent Ike Ja, ik denk dat mijn keus voorlopig toch op de Scythe Mugen valt totdat er nieuwe inzichten zijn :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Dat is niet waar, een SF450 is erg stil en zul je amper horen. Deze is ook modulair, en denk dat je de verkeerde SFX voedingen hebt bekeken. 4cm ruimte achter is echt wel gewenst. Verder de diepte van de Mugen in de gaten houden, je kunt ook uit met minder diepe CPU-koeler. Je zit kunt ook de fan achter er af laten, want je hebt er vlak achter al een case-fan. Denk ook aan de kabellengte van gewenste PSU.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• hakuna
Mijn conclusie voor B550/X570 was ook een beetje dat het elkaar niet zo veel ontloopt en dat ze in principe allemaal 'sterk' genoeg moeten zijn.

De keus voor ITX B550/X570 moederborden is redelijk beperkt, wat dan het ook weer 'makkelijker' maakt om een keus te maken: https://tweakers.net/moed...G08uhd99PqqEo1FT56bkuf8xs

Als ik dan naar deze selectie kijk en mijn eigen 'nice to haves' er op toepas, kan ik al een beetje filteren:
- Een PS/2 poort wil ik eigenlijk niet meer hebben; ik heb alles al weggedaan waar deze stekker aan zat.
- 2 M.2-slots is wel handig voor latere uitbreiding; dit heeft toch de voorkeur boven extra SATA-SSD's
- Een EZ-flash knop is wel handig, maar eigenlijk niet nodig denk ik; als het goed is wordt de gekozen CPU direct door alle moederborden ondersteund. Voor een eventuele upgrade over een paar jaar kan het bios dan gewoon via de CPU worden uitgevoerd.
- Een 2.5Gb Netwerkaansluiting is leuk om te hebben, maar geen noodzaak
- Hoe minder (door mij ongebruikte) video-aansluitingen erop zitten, hoe beter
- Case fan headers op het moederbord kunnen eventueel gesplitst worden wanneer er te weinig zijn als ik het goed heb begrepen.
- Wifi zal ik waarschijnlijk nooit gebruiken; er gaan gewoon een UTP-kabel in.

Zo blijven toch uiteindelijk de Gigabyte- en Asus-bordjes over, waarbij ik toch de Asus X570 achterkant nog de strakste indeling vind hebben; ik denk dat mijn keus toch voorlopig daarop blijft.

• hakuna
Hackus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:11:
Dat is niet waar, een SF450 is erg stil en zul je amper horen. Deze is ook modulair, en denk dat je de verkeerde SFX voedingen hebt bekeken. 4cm ruimte achter is echt wel gewenst. Verder de diepte van de Mugen in de gaten houden, je kunt ook uit met minder diepe CPU-koeler. Je zit kunt ook de fan achter er af laten, want je hebt er vlak achter al een case-fan. Denk ook aan de kabellengte van gewenste PSU.
Okee, dan bedoel je deze, toch? https://tweakers.net/pricewatch/496239/corsair-sf450.html

Is 450 Watt niet te krap dan? Misschien moet je dan toch de 600W-versie nemen als je voor de Corsair SF zou gaan, toch?

Ik ga in ieder geval nog wat (Youtube-)reviews opzoeken...

• hakuna
Dilemma's, dilemma's :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hakuna schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:23:
[...]

Okee, dan bedoel je deze, toch? https://tweakers.net/pricewatch/496239/corsair-sf450.html

Is 450 Watt niet te krap dan? Misschien moet je dan toch de 600W-versie nemen als je voor de Corsair SF zou gaan, toch?

Ik ga in ieder geval nog wat (Youtube-)reviews opzoeken...
[Node304 build]
Nee, waarom ?
Wil je later naar veel krachtiger GPU ?
SF450(2018) komt met atx bracket, of pricewatch: Fractal Design Ion SFX-L 500W Gold

* De fans van de Node 304 sluit je aan op je voeding.

• White Feather
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 18-09 22:22
Pikkemans schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 15:00:
[...]

B550 heeft ook wel PCI gen 4 maar dan alleen naar een enkele PCI express x16 en .M2 slot.
Vandaar:
En wat heb je aan volledige PCI-E gen 4 support op een ITX-bordje dat geen andere PCI-E-sloten heeft dan het gpu-slot (en de M2-sloten)? :)

Volledig is dus "meer dan gpu+M2".

• hakuna
Hackus schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:26:
[...]
[Node304 build]
Nee, waarom ?
Wil je later naar veel krachtiger GPU ?
SF450(2018) komt met atx bracket, of pricewatch: Fractal Design Ion SFX-L 500W Gold

* De fans van de Node 304 sluit je aan op je voeding.
Het is idd wel cool dat die Corsair de enige(?) Platinum gecertificeerde SFX voeding is. Ik heb voor de zekerheid wel de 600W-variant gekozen; voorlopig staat ie nu dan toch op mijn lijstje :D

Bij de hardware.info-review komt ie er ook goed uit:
https://nl.hardware.info/...in-en-heel-fijn-conclusie

Partpicker gaf (wellicht ten onrechte) aan dat de 450W voeding niet sterk genoeg is, dat speelt ook mee waarom ik de 600W voeding voor de zekerheid kies (voorlopig):
https://pcpartpicker.com/user/Hakuna75/saved/nf8Dcf

• hakuna
Djarune schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:37:
..
Wat betreft geheugen: als je wil overklokken is Samsung B-die het beste. Daarna Micron E-die en Hynix D-die. Vervolgens Hynix C-die en de rest (Hynix A-die, Hynix M-die, andere Micron dies etc.) allemaal niet!
Ik heb je suggestie overgenomen in mijn lijstje; ik heb de Crucial Ballistix BL2K16G32C16U4B er nu in gezet voor het memory.

Als ik een standaardfilter op 2x16GB 3200+ geheugen zet, krijg ik de volgende lijst:
https://tweakers.net/gehe...TVyBLtlCPV_l3ivDSySRBj_AI

Hoe kun je bepalen welke 'die' er gebruikt wordt? Of zijn er gewoon bepaalde merken/typen die je gewoon standaard moet mijden?

Het budget is alweer wat opgerekt, hij staat momenteel rond de 1700 euro.. :D

1MoederbordenAsus ROG Strix X570-I Gaming€ 295,87€ 295,87
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,03€ 50,03
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 161,24€ 161,24
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 130,08€ 130,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.703,08

Mijn actuele lijst staat hier:
https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2345856

• Djarune
hakuna schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:03:
[...]
Hoe kun je bepalen welke 'die' er gebruikt wordt? Of zijn er gewoon bepaalde merken/typen die je gewoon standaard moet mijden?

Het budget is alweer wat opgerekt, hij staat momenteel rond de 1700 euro.. :D
Dat kun je bepalen door het programma Thaiphoon Burnet te draaien. Ook zijn sommige snelheid / latency combo’s standaard een bepaald type die. Genoeg ervaringen op het internet. Met dat Crucial geheugen zit je goed.

Ik zie inderdaad dat je budget weer wat hoger is. Toch zou ik als ik jou was nog eens kritisch kijken naar het moederbord. @White Feather heeft toch wel gelijk. Bovendien gaat het er niet om welke overbodige features er op zitten zoals video out of ps/2 poort. Ik blijf het raar vinden om bijna 100e meer te betalen omdat er bepaalde features op zitten die je liever niet hebt. Wellicht ben ik de enige :?

• hakuna
Djarune schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 14:12:
[...]
Toch zou ik als ik jou was nog eens kritisch kijken naar het moederbord. @White Feather heeft toch wel gelijk. Bovendien gaat het er niet om welke overbodige features er op zitten zoals video out of ps/2 poort. Ik blijf het raar vinden om bijna 100e meer te betalen omdat er bepaalde features op zitten die je liever niet hebt. Wellicht ben ik de enige :?
Ik begin inderdaad wel te twijfelen of m'n huidige moederbordkeuze niet een beetje overpriced is... ik ga nog een keer in de B550/X570 moederbordenlijst duiken en ik ga nog 'ns proberen om de prioriteiten van mijn eigen keuzecriteria te herevalueren :D

Toch ook maar weer opnieuw wat reviews doorspitten... er moeten toch ook steeds meer reviews beschikbaar komen van die B550-borden.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: ASRock X570 Phantom Gaming-ITX/TB3 kan prima op 3900X.
Als je niet overclockt(lijkt me sowieso niet slim in zo'n compacte kast) is pricewatch: MSI B450I Gaming Plus AC prima voorzien van VRM voor 3900X.

• hakuna
Theebag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:56:
Zelf ben ik toevallig ook naar een gelijkaardig built aan het kijken. Mijn oog viel op de Gigabute B550i Aorus Pro Ax, die krijgt overal goede recenties en de prijs is ook wat lager, introductie is 184,95. Is nog niet leverbaar en ik besloten daarop te wachten

https://www.guru3d.com/ar...orus-pro-ax-review,1.html
Ik heb die review ook even doorgespit en ik denk dat dit idd een goede keus kan zijn; ik heb hem nu ook op mijn lijstje staan!

Wel wachten tot ie beschikbaar is en nog wat meer reviews afwachten...

• zork
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10-09 21:53
hakuna schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:00:
Er moet een leuke videokaart in voor fotobewerking en wellicht kom ik er nog eens aan toe om een recente Civilization-variant te spelen. Ik wil graag toch wat feed-back m.b.t. mijn gekozen configuratie. Alvast bedankt voor alle suggesties!
Voor fotobewerking is toch helemaal geen sterke videokaart nodig, maar juist een stevige CPU (baat bij veel cores)?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Theebag Dat is ook een goed bordje ja, net gisteravond een review gelezen.
pricewatch: Gigabyte Aorus B550I PRO AX

[Voor 45% gewijzigd door Hackus op 27-06-2020 10:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
zork schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 09:47:
[...]

Voor fotobewerking is toch helemaal geen sterke videokaart nodig, maar juist een stevige CPU (baat bij veel cores)?
CPU is sowieso handig, maar GPU kan ook uitmaken: https://nl.hardware.info/...t-kopen-als-je-niet-gamet

Ik denk dat de gekozen CPU sowieso wel okee is, toch? :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zork
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 10-09 21:53
hakuna schreef op zondag 28 juni 2020 @ 17:31:
[...]

CPU is sowieso handig, maar GPU kan ook uitmaken: https://nl.hardware.info/...t-kopen-als-je-niet-gamet

Ik denk dat de gekozen CPU sowieso wel okee is, toch? :)
Dank voor het HW info artikel.

Ja de gekozen CPU is zeker stevig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Ik ben toch ook nog eens in de pricewatch aan het kijken of er wellicht nog een kleine upgrade in de videokaart in de buurt zit. Ik heb nu een 1660 super gekozen die volgens de reviews stil, relatief zuinig en betrouwbaar is; de prijs ligt rond de 280 euro.

Iets verder qua prijs zie ik dan wat 2060’ers en wat 5600 XT OC’ers.

Heeft iemand hier nog suggesties over?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Dit is dan even de filter die ik gebruik om een mogelijke videokaartupgrade te bepalen:

https://tweakers.net/vide...UGRUDJjtrm6SLsBaonIlxLKR8

• Seb83
  • Registratie: juli 2016
  • Laatst online: 21-07 10:49
Ik zou eens kijken naar de pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6. Standaard OC bios, stil en hij past net in een Node 304. Gemiddeld meer dan 20% sneller dan de 1660 Super en de veel duurdere 2060 is ie ook de baas.

• Immanent Ike
Het verschil tussen een 3700x en een 3900x is redelijk klein omdat adobe software (uitgaande dat je daar gebruik van maakt) niet heel goede multi core support heeft. Dus die 3900x is al redelijk overkill.

Lightroom maakt niet op een significante manier gebruik van hardware acceleration, eigenlijk is elke gpu daar geschikt voor. De enige functie die goed gebruik maakt van de gpu is de nieuwe 'enhance details' functie. Zelf gebruik ik die functie vrijwel nooit omdat mijn foto's 98% van de tijd voor mijn doeleinden al scherp genoeg zijn, maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.

Photoshop maakt wel gebruik van de gpu, maar dan is een 1660s vaak al goed genoeg. Deze presteert ook een stuk beter dan een 5600xt of 5700xt. Dus ik zou die gewoon houden.

• hakuna
Seb83 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:15:
Ik zou eens kijken naar de pricewatch: Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6. Standaard OC bios, stil en hij past net in een Node 304. Gemiddeld meer dan 20% sneller dan de 1660 Super en de veel duurdere 2060 is ie ook de baas.
Ziet er idd wel cool uit; in de gebruikersreviews staat dat ie stil en koel is en dat er momenteel geen problemen meer zijn met de drivers. Ook in de guru3d review komt ie er erg goed uit https://www.guru3d.com/ar...-5600-xt-6g-review,1.html

Ik ben het idd serieus aan het overwegen om deze te gaan nemen; ik ga nog wat extra reviews opzoeken om mogelijke issues te proberen te bepalen.

Ik heb ook een tijdje de Powercolor Red Dragon Radeon RX 5700 https://tweakers.net/pric...ragon-radeon-rx-5700.html op mijn lijstje gehad. Maar als ik het een beetje goed heb begrepen is de RX5600XT met nieuwe firmware (bijna) even snel, toch?

• hakuna
Immanent Ike schreef op maandag 29 juni 2020 @ 13:14:
Het verschil tussen een 3700x en een 3900x is redelijk klein omdat adobe software (uitgaande dat je daar gebruik van maakt) niet heel goede multi core support heeft. Dus die 3900x is al redelijk overkill.

Lightroom maakt niet op een significante manier gebruik van hardware acceleration, eigenlijk is elke gpu daar geschikt voor. De enige functie die goed gebruik maakt van de gpu is de nieuwe 'enhance details' functie. Zelf gebruik ik die functie vrijwel nooit omdat mijn foto's 98% van de tijd voor mijn doeleinden al scherp genoeg zijn, maar dat kan voor jou natuurlijk anders zijn.

Photoshop maakt wel gebruik van de gpu, maar dan is een 1660s vaak al goed genoeg. Deze presteert ook een stuk beter dan een 5600xt of 5700xt. Dus ik zou die gewoon houden.
Tot een paar jaar geleden gebruikte ik Aperture op de Mac, totdat Apple de stekker eruit trok. Ik heb toen de keuze gemaakt voor Capture One Pro als vervanger; die is zowel op Mac als op PC beschikbaar. Het plan is dus om daar straks mee verder te gaan.

Momenteel speel ik niet echt meer games, maar wellicht wil ik daar wel weer proberen om wat tijd voor te maken; dan is het wel fijn als het systeem zo sterk mogelijk is.

Ik ga nog wel 'ns kijken naar de verschillen tussen de 3700x en de 3900x; ik moet er nog even over nadenken of ik deze wil downgraden.

• Immanent Ike
Capture one maakt beter gebruik van de gpu dan lightroom. Ik zou zeggen dat de cpu maar ietsjes belangrijker is dan de gpu. Terwijl lightroom haast volledig op de cpu leunt.

Aangezien de nieuwe radeon series gamer kaarten zijn zou ik deze niet nemen. De Nvidia kaarten zijn duurder, maar wel geoptimaliseerd voor zowel gamen als compute workloads.

Hopelijk helpt dit iets.

• hakuna
Immanent Ike schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 13:55:
Capture one maakt beter gebruik van de gpu dan lightroom. Ik zou zeggen dat de cpu maar ietsjes belangrijker is dan de gpu. Terwijl lightroom haast volledig op de cpu leunt.

Aangezien de nieuwe radeon series gamer kaarten zijn zou ik deze niet nemen. De Nvidia kaarten zijn duurder, maar wel geoptimaliseerd voor zowel gamen als compute workloads.

Hopelijk helpt dit iets.
Waar heb je die informatie vandaan? Ik heb een beetje lopen zoeken, maar ik heb nog geen handig linkje gevonden waar ik praktijktests vindt hierover. Weet jij wat handige sites waar ik hier meer informatie over kan vinden?

• MJHB0476
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09:43
Waar heb je die informatie vandaan? Ik heb een beetje lopen zoeken, maar ik heb nog geen handig linkje gevonden waar ik praktijktests vindt hierover. Weet jij wat handige sites waar ik hier meer informatie over kan vinden?
https://support.captureon...ements-to-run-Capture-One

Ze raden zelfs 2 videokaarten aan als ik het goed lees....

• hakuna
Bedankt voor je reactie.

Waar lees je in dat linkje dan een specifiek advies? Ik lees juist het tegenovergestelde; alleen een algemeen advies: 'meer is beter' qua geheugen/CUDA cores/Stream Processors.

Dan bedoel ik dus dit stukje tekst:
We often get asked which graphics cards we recommend and the truth is, we cannot recommend a specific card or components as these are consistently being updated/replaced with newer models.

Generally speaking, the more RAM available to the graphics card and the more CUDA cores (NVIDIA) and Stream Processors (AMD), the higher the performance gain.

[Voor 0% gewijzigd door hakuna op 02-07-2020 10:44. Reden: typefoutje gecorrigeerd]

• MJHB0476
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 09:43
hakuna schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 10:44:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Waar lees je in dat linkje dan een specifiek advies? Ik lees juist het tegenovergestelde; alleen een algemeen advies: 'meer is beter' qua geheugen/CUDA cores/Stream Processors.

Dan bedoel ik dus dit stukje tekst:

[...]
Recommended system requirements

If working with high-resolution images and doing calculation-heavy adjustments we recommend the following:

Intel CPU with 4+ cores
16+ GB of RAM
Solid State Disk (SSD)
Dual (matching) Graphics card from NVIDIA or AMD with 4GB+ RAM per card
Calibrated monitor with at least 1920x1200, 24-bit resolution at 96dpi

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 05:15
Helaas heeft Puget nog geen Capture one pro benchmarks (komen later dit jaar?), maar als je bv kijkt naar premiere pro zou ik beginnen met een 2060 (super).
https://www.pugetsystems....SUPER-vs-AMD-Radeon-1802/
https://www.pugetsystems.com/all_articles.php

• hakuna
Seb83 schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:15:
Ik heb 'm voorlopig toch gekozen: de Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6.

Op basis van de huidige prijsstelling (311 euro) lijkt het wel een goede deal te zijn tov de MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X (278 euro).

De Sapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6 heeft een silent bios en een performance bios en beide zijn volgende de guru3d-test erg stil.

In de tests lijkt het erop dat ie vaak 15 tot 20% sneller is dan de 1660 super.

Hij ondersteunt opencl, dus Capture One Pro zou hier dan gebruik van moeten kunnen maken als het goed is.

Hij is alleen 8mm breder dan de 1660.
@Seb83 Heb je die ruimte nog over in jouw 304-build? Jij hebt een 1660 super erin zitten toch?
Als iemand anders daar wellicht ook iets over kan zeggen, houd ik me aanbevolen.

Met de huidige prijzen zit ik in totaal iets onder de 1650 euro, maar het is natuurlijk afwachten tot het B550-moederbord beschikbaar is...

• hakuna
mitsumark schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 11:56:
Helaas heeft Puget nog geen Capture one pro benchmarks (komen later dit jaar?), maar als je bv kijkt naar premiere pro zou ik beginnen met een 2060 (super).
https://www.pugetsystems....SUPER-vs-AMD-Radeon-1802/
https://www.pugetsystems.com/all_articles.php
Goed om te weten dat er misschien Capture One Pro benchmarks komen; de sites die ik zelf tot nu toe had gevonden hadden voornamelijk verouderde gegevens.

Ik denk dat ik een 2060 super momenteel net even te veel vind van het goede; videobewerking doe ik in principe ook niet echt.

• Seb83
De 5600 XT is 46mm dik (2,3 slots), de MSI 1660 Super Gaming X ook. Dat past, maar dikker moet je echt niet gaan. Ik ken iemand met een 52mm dikke 2080 Ti en daar raakten de fans de zijkant van het mesh in het zijpaneel in de 304.

In de lengte en de hoogte heb je ruimte zat, dat gaat zeker passen.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Seb83 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:33:
De 5600 XT is 46mm dik (2,3 slots), de MSI 1660 Super Gaming X ook. Dat past, maar dikker moet je echt niet gaan. Ik ken iemand met een 52mm dikke 2080 Ti en daar raakten de fans de zijkant van het mesh in het zijpaneel in de 304.

pricewatch: EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 GAMING
Past ook in Node304 ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Cool :9~

Misschien leuk voor een upgrade over een paar jaar :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Seb83 schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 16:33:

Thanks! Ik denk dat de onderstaande lijst voorlopig de configuratie blijft totdat er nieuwe inzichten en/of leuke prijsdalingen zijn. Iemand toevallig enig idee hoeveel dagen/weken we nog moeten wachten voordat de Gigabyte Aorus B550I PRO AX besteld kan worden?

1MoederbordenGigabyte Aorus B550I PRO AX€ 184,90€ 184,90
1VideokaartenSapphire Pulse RX 5600 XT 6G GDDR6€ 321,01€ 321,01
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,95€ 49,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G32C16U4B€ 155,24€ 155,24
1VoedingenCorsair SF600 (2018)€ 133,10€ 133,10
1Solid state drivesXPG SX8200 Pro 2TB€ 279,-€ 279,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.661,10

https://tweakers.net/gall...enslijst/?wish_id=2345856

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seb83
En de ITX B550’s van asrock / asus? Zijn met €220 wat duurder maar wel uit voorraad leverbaar. Msi met chipsetfan spreekt me minder aan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Seb83 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:23:
En de ITX B550’s van asrock / asus? Zijn met €220 wat duurder maar wel uit voorraad leverbaar. Msi met chipsetfan spreekt me minder aan.
Gekozen bordje is prima getest.

[Voor 12% gewijzigd door Hackus op 03-07-2020 08:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thafang
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:35
Ter inspiratie.

1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 107,69€ 107,69
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 530,05€ 530,05
1BehuizingenSharkoon QB One€ 41,99€ 41,99
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid Lite 240€ 50,-€ 50,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 67,88€ 67,88
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 71,54€ 71,54
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 116,-€ 116,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,10

Fortune favours the bold

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

thafang schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:50:
Ter inspiratie.

1MoederbordenASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac€ 107,69€ 107,69
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Super Windforce OC 3X 8G€ 530,05€ 530,05
1BehuizingenSharkoon QB One€ 41,99€ 41,99
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid Lite 240€ 50,-€ 50,-
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 67,88€ 67,88
1Voedingenbe quiet! System Power 9 600W CM€ 71,54€ 71,54
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 116,-€ 116,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.429,10
VRM van dat bordje is niet echt geschikt voor 3900X

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Hackus schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:54:
[...]

VRM van dat bordje is niet echt geschikt voor 3900X
Volgens mij heeft Jayz2Cents op YouTube wel wat testjes gedaan van 3900X op een aantal B450-bordjes en hij was zelf verrast dat het verrassend goed werkte. Dat gaat natuurlijk niet op voor elk B450-bordje, maar het is dus niet uitgesloten. Zelf wil ik het idd ook maar iets meer op safe spelen en neem gewoon een B550-bordje :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hakuna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 08:59:
[...]

Volgens mij heeft Jayz2Cents op YouTube wel wat testjes gedaan van 3900X op een aantal B450-bordjes en hij was zelf verrast dat het verrassend goed werkte. Dat gaat natuurlijk niet op voor elk B450-bordje, maar het is dus niet uitgesloten. Zelf wil ik het idd ook maar iets meer op safe spelen en neem gewoon een B550-bordje :)
Dat het werkt is een feit, maar of je dat in deze kast langer wilt gebruiken is wat anders.
(A320 werkt ook) ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
En al helemaal niet met een AIO...
https://www.techpowerup.c...p-b350-motherboard/3.html

Ja het werkt, maar hoe goed en voor hoe lang?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hakuna
Bedankt voor de inspiratie :)

De Sharkoon QB One heb ik wel een tijdje op mijn lijstje gehad, maar ik heb het plan om de kast onder mijn bureau te hangen, waardoor het dan niet handig is als de USB-poorten en de ventilatieroosters aan de bovenkant zitten.

Be Quiet! voedingen had ik idd ook op mijn lijstje staan, maar ik heb liever wel minimaal 80 plus Gold; via de adviezen in deze thread heb ik uiteindelijk toch ook voor een SFX-voeding gekozen om wat meer ademruimte te hebben in de compacte behuizing.

Verder wil ik wel meteen 32GB intern geheugen, aangezien er maar 2 geheugenbankjes zijn op een ITX-bord.

Ook wil ik meteen 2TB opslag; mijn 27" iMac had ik al een keer uitgebreid naar een 1TB SSD (eerst vanaf 1TB HDD naar 500GB SSD en later dus 1TB). Dit is nog het oude 'dikke' model van 2010 ofzo, dus die kon je ten minste nog openmaken zonder dat je lijm moest gaan lossnijden.

De videokaart is wellicht iets voor een latere upgrade :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Seb83 schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 07:23:
Ik heb geen haast hoor :)

Als er wat goede reviews van deze modellen te vinden zijn, zou ik wellicht nog kunnen wisselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Seb83
hakuna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 10:02:
[...]

Ik heb geen haast hoor :)

Als er wat goede reviews van deze modellen te vinden zijn, zou ik wellicht nog kunnen wisselen.
Ah dat dacht ik op te maken uit je vraag hoelang het nog duurt voordat de Gigabyte beschikbaar komt.

De meeste specs kun je vrij gemakkelijk vergelijken. VRM is lastiger, en dat zal het voornaamste aandachtspunt zijn bij een 3900X. pricewatch: ASRock B550 Phantom Gaming-ITX/ax heeft in elk geval een vergelijkbare stroomvoorziening als de pricewatch: Gigabyte Aorus B550I PRO AX (zelfde controller, beide 6 x ISL99390 powerstages), dus de basis lijkt solide. VRM van de Asus ziet er op papier een stuk minder indrukwekkend uit.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
Bij vergelijking met de Asus is er maar 1 echte reden om niet voor de Gigabyte te gaan. Dat is de software. Die is bij Gigabyte zoals gewoonlijk verschrikkelijk In vergelijking met de concurrentie. Qua hardware ga je echter bijna geen beter ITX bord krijgen in die prijsklasse. Wel jammer dat er geen USB-C op zit

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
hakuna schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 05:49:
[...]

Deels eigen ervaring met een 5700xt en andere programma's, deels algemene kennis over gpu's. Het is geen geheim dat AMD niet dezelfde capaciteit heeft om optimalisatie te ontwikkelen als Nvidia. AMD heeft zich met deze serie gericht op games en niet op compute workloads. Het resultaat is goede gamer kaarten maar slechte compute kaarten. Bij capture one blijkt het zelfs helemaal niet te werken:

https://support.captureon...nCL-with-new-radeon-cards

Ik zou dus zeker geen navi gpu halen.

Edit: Als je op je mobo en cpu bespaart dan je er makkelijk een 2070s in stoppen. Dan heb je een betere build voor zowel c1 als voor games.

[Voor 7% gewijzigd door Immanent Ike op 03-07-2020 13:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Djarune schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:45:
Bij vergelijking met de Asus is er maar 1 echte reden om niet voor de Gigabyte te gaan. Dat is de software. Die is bij Gigabyte zoals gewoonlijk verschrikkelijk In vergelijking met de concurrentie. Qua hardware ga je echter bijna geen beter ITX bord krijgen in die prijsklasse. Wel jammer dat er geen USB-C op zit
Ik ben die persoon die in 2016 de MacBook 12" met een (=1) USB-C poort (en verder alleen een audio-jack) heeft gekocht 8)7

Het kwam er toen op neer dat zo'n beetje alles via adapters ging. Het enige dat ik nu nog qua USB-C heb is een USB-key met zowel USB-A als USB-C. En voor die Mac natuurlijk de hub/adapter om SD-kaartjes/USB-A/USB-C te lezen.

Ik ben wat minder enthousiast geworden over USB-C voor de PC ondertussen. 1 of 2 aan de achterkant vind ik voorlopig meer dan genoeg. Het concept van USB-C is geweldig: een kabel met (in principe) dezelfde stekker aan beide kanten en levering van variabele vermogens tot 110W (geloof ik), te kiezen welke kant op.

De echte globale switch van USB-A naar USB-C gaat echter wel erg langzaam, dus vind ik het voorlopig wel best zo :)

De Gigabyte Aorus B550I PRO AX heeft 1 USB-C aansluiting aan de achterkant; dat vind ik dus meer dan zat momenteel. Mijn gekozen kast heeft ook geen USB-aansluitingen, dus het komt mij wel goed uit dat er geen USB-C aansluiting op het moederbord zit voor de front connectors.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Djarune
hakuna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:32:
De Gigabyte Aorus B550I PRO AX heeft 1 USB-C aansluiting aan de achterkant; dat vind ik dus meer dan zat momenteel. Mijn gekozen kast heeft ook geen USB-aansluitingen, dus het komt mij wel goed uit dat er geen USB-C aansluiting op het moederbord zit voor de front connectors.
Mijn post was inderdaad onvolledig. Er zit er inderdaad eentje op de achterkant, maar geen extra header. Met een behuizing zonder USB-C mis je het inderdaad totaal niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Immanent Ike schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 13:47:
[...]

Deels eigen ervaring met een 5700xt en andere programma's, deels algemene kennis over gpu's. Het is geen geheim dat AMD niet dezelfde capaciteit heeft om optimalisatie te ontwikkelen als Nvidia. AMD heeft zich met deze serie gericht op games en niet op compute workloads. Het resultaat is goede gamer kaarten maar slechte compute kaarten. Bij capture one blijkt het zelfs helemaal niet te werken:

https://support.captureon...nCL-with-new-radeon-cards

Ik zou dus zeker geen navi gpu halen.

Edit: Als je op je mobo en cpu bespaart dan je er makkelijk een 2070s in stoppen. Dan heb je een betere build voor zowel c1 als voor games.
Bedankt voor die link, erg nuttig om van tevoren te weten!

Ik ga sowieso die thread in de gaten houden; ondertussen ga ik toch idd even goed nadenken over mijn huidige GPU-keus... to be continued....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Mmmm... de nieuwe AMD GPU's geven problemen bij C1, maar schijnbaar is een NVidea-kaart ook niet direct een garantie: een ASUS DUAL RTX 2060 Super EVO V2 geeft schijnbaar ook nog problemen...

'ns Kijken of er een lijstje te maken is van (positieve) ervaringen met GPU's met C1.
I have a PC with AMD Ryzen 7 2700X CPU, 32 GB on a ASUS Prime X470-PRO

First I had a Radeon RX580 GPU with 8GB and everything works fine.

Then I changed to a Radeon RX 5700 XT and the troubles started.

Now I have a ASUS DUAL RTX 2060 Super EVO V2 and the Problems still exist.

I don't know, which card would solve the problems.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Ik heb de thread maar even aangevuld met een vraag of er ook mensen positieve ervaringen hebben met recente GPU's met Capture One Pro.

Wellicht is het ook nog een dingetje dat ik met een oudere versie werk: versie 10.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Immanent Ike
hakuna schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 14:43:
Mmmm... de nieuwe AMD GPU's geven problemen bij C1, maar schijnbaar is een NVidea-kaart ook niet direct een garantie: een ASUS DUAL RTX 2060 Super EVO V2 geeft schijnbaar ook nog problemen...

'ns Kijken of er een lijstje te maken is van (positieve) ervaringen met GPU's met C1.

[...]
Ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met conflicterende drivers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Immanent Ike schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 15:42:
[...]

Ik vermoed dat dat eerder te maken heeft met conflicterende drivers.
Zou idd kunnen, ja. Aangezien de maker van C1 zelf schijnbaar geen tests doet met videokaarten, zoek ik nu dan maar positieve gebruikerservaringen met videokaarten rond de 300 euro. Maar ja, als alles bij iemand naar behoren werkt zal hij/zij niet zo snel een berichtje posten; dat komt pas als er iets niet werkt :D

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
Van de minder goede kaarten zul je ook weinig gebruikerservaringen vinden want die worden niet verkocht, dat betekent niet dat ze geen problemen hebben.
Het is misschien zelfs wel andersom, hoe meer slechte reviews, hoe beter de kaart.
Ik zou me dus niet al te blind staren op gebruikersreviews, of het moet echt captain obvious zijn..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hakuna
Ik heb eindelijk wel een performancetest van Capture One 11 met een aantal videokaarten gevonden, helaas wel van februari 2019; recenter dan dat heb ik nog niet kunnen vinden:
https://www.pcgameshardwa...nchmark-Review-1274185/2/

Die moest ik uiteindelijk dus vinden via het gecachte VIP-forum van Phase One (de maker van C1 Pro):
https://webcache.googleus...cd=12&hl=en&ct=clnk&gl=nl

• hakuna
Ik heb voorlopig de MSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X weer als primaire keus opgenomen; de kans lijkt toch groter dat deze goed werkt met Capture One Pro via OpenCl.

Als iemand daar nog aanvullende informatie over heeft, of praktijkervaring, hoor ik het graag.

• hakuna
mitsumark schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 16:36:
Van de minder goede kaarten zul je ook weinig gebruikerservaringen vinden want die worden niet verkocht, dat betekent niet dat ze geen problemen hebben.
Het is misschien zelfs wel andersom, hoe meer slechte reviews, hoe beter de kaart.
Ik zou me dus niet al te blind staren op gebruikersreviews, of het moet echt captain obvious zijn..
Daar ben ik het wel mee eens idd. Ik zou echter toch graag wat praktijkervaringen horen van Capture One Pro icm gpu hardwareacceleratie voor de recentere videokaarten.

Dat de maker van Capture One Pro daar zelf geen concrete aanbevelingen over doet mbt geteste kaarten helpt ook niet echt.

• hakuna
Kleine update:
ik heb mijn M.2 SSD-keus voorlopig gewijzigd naar de Sabrent Rocket Q 2TB; deze staat nog niet met prijzen in de pricewatch, maar wel al op amazon.nl voor 240 euro:
https://www.amazon.nl/Sab...FXNFABJPF#customerReviews

Dit was mijn vorige keus:
https://tweakers.net/pric...2/xpg-sx8200-pro-2tb.html

Het hangt uiteindelijk van de prijs af welke daadwerkelijk ga kiezen op het moment dat het B550-bordje verkrijgbaar is.

• Seb83
Da's QLC, wil je dat wel als primaire schijf?

• hakuna
Mmm.... dat had ik ff over het hoofd gezien, thx! Toch maar weer terug naar de sx8200 :)

• Seb83
De B550I heeft twee M.2 slots, en de A2000 kost nu €110 voor 1TB. Dan is 2 x 1 TB haast interessanter. Onder het moederbord is koeling minimaal, maar dat zal met de A2000 geen issue zijn.

• hakuna
Tot voor kort stond die SX8200 voor ronde 255 euro op Amazon.de, maar helaas is ie momenteel weg.

Mijn oorspronkelijke plan was om 2 1TB SSD's in RAID-0 te zetten, maar later had ik toch maar besloten om er maar 1 2TB SSD in te zetten, zodat er later nog 1 bij zou kunnen.

110 is idd wel een leuke prijs; wel jammer dat ie (op papier) een stukje langzamer is: 2200 vs 3350 (lezen) en 2000 vs 2900 (schrijven).

Ik houd het wel in gedachten; zodra het B550-bordje beschikbaar is, loop ik nog een laatste keer door mijn componentenlijst heen om te kijken of het op dat moment nog de beste keus is.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hakuna schreef op maandag 13 juli 2020 @ 06:15:
Tot voor kort stond die SX8200 voor ronde 255 euro op Amazon.de, maar helaas is ie momenteel weg.

Mijn oorspronkelijke plan was om 2 1TB SSD's in RAID-0 te zetten, maar later had ik toch maar besloten om er maar 1 2TB SSD in te zetten, zodat er later nog 1 bij zou kunnen.

110 is idd wel een leuke prijs; wel jammer dat ie (op papier) een stukje langzamer is: 2200 vs 3350 (lezen) en 2000 vs 2900 (schrijven).

Ik houd het wel in gedachten; zodra het B550-bordje beschikbaar is, loop ik nog een laatste keer door mijn componentenlijst heen om te kijken of het op dat moment nog de beste keus is.
In de praktijk met nieuwe firmware, is de A2000 stukje sneller geworden. net voor welk gebruik je SSD nodig hebt, en of je veel waarde hecht aan iets snellere 'bewerking' - image processing Photoshop van +-10 sec-

op dit moment prijsgunstige 2TB NVMe pricewatch: XPG Spectrix S40G 2TB

[Voor 7% gewijzigd door Hackus op 13-07-2020 10:51]

• hakuna
Hackus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 10:42:
[...]
In de praktijk met nieuwe firmware, is de A2000 stukje sneller geworden. net voor welk gebruik je SSD nodig hebt, en of je veel waarde hecht aan iets snellere 'bewerking' - image processing Photoshop van +-10 sec-
Okee, goed om te weten.
Ik had 'm al op hardware.info gezien idd, maar ik zie dat ie nu ook op Tweakers.net staat. Volgens het reclamefilmpje is de schrijfsnelheid 3000 ipv de 1900 zoals ie op Tweakers.net staat. Ik ga 'm idd als huidige primaire keus opnemen.

Zou ie niet te dik zijn voor het moederbord?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hakuna schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:19:
[...]

Okee, goed om te weten.

[...]

Ik had 'm al op hardware.info gezien idd, maar ik zie dat ie nu ook op Tweakers.net staat. Volgens het reclamefilmpje is de schrijfsnelheid 3000 ipv de 1900 zoals ie op Tweakers.net staat. Ik ga 'm idd als huidige primaire keus opnemen.

Zou ie niet te dik zijn voor het moederbord?
Of het nog onder het 'afdek kapje' past weet ik niet, met heat shield.

• hakuna
Hackus schreef op maandag 13 juli 2020 @ 13:24:
[...]
Of het nog onder het 'afdek kapje' past weet ik niet, met heat shield.
Ik heb maar ff een mail naar Gigabyte gestuurd met die vraag; 'ns kijken hoe snel ze reageren...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

hakuna schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 06:20:
[...]

Ik heb maar ff een mail naar Gigabyte gestuurd met die vraag; 'ns kijken hoe snel ze reageren...
Je kunt de 'heat shield' er ook afhalen als je het toch onder afdekking van Gigabyte gebruikt.
(dat kapje is ook soort heat shield)

• hakuna
Hackus schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 08:40:
[...]
Je kunt de 'heat shield' er ook afhalen als je het toch onder afdekking van Gigabyte gebruikt.
(dat kapje is ook soort heat shield)
Ja, dat zou idd nog kunnen. In een Youtube-review werd zelfs gezegd dat de effectiviteit als 'heat shield' minimaal is, doordat het metaal geen contact maakt; je zou dan zelf een koelpastastrip ertussen moeten plakken om 'm wel effectief als koelelement te kunnen gebruiken.

• hakuna
Djarune schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:37:
Ik ben nog een keer naar de actuele geheugenprijzen aan het kijken, hier is mijn eerste filter: https://tweakers.net/gehe...V4cZSjkp-ofoZKlN5JLSCl9AA

Dan zie ik een mogelijke interessante kleine upgrade voor (momenteel) een paar euro meer:
https://tweakers.net/pric...-3600c16d-32gvkc/reviews/

Deze heeft als het goed is een Hynix D-die en draait op 3600MT/s. Zou dit een betere keus zijn dan mijn huidige keus? (https://tweakers.net/pric...stix-bl2k16g32c16u4b.html)

Als iets anders een betere keus is rond 160 euro hoor ik dat natuurlijk ook graag.

• hakuna
hakuna schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 06:20:
[...]
Zucht.... ik weet niet welke taal de helpdesk van Gigabyte Germany spreekt, maar ze hebben veel moeite met mijn vraagstelling. Ik heb de correspondentie wat ingekort voor de leesbaarheid.

13-7
V: What is the maximum m.2 thickness?
A: This model is not to buy in Europa.

16-7
V:Thank you for the reply, but that is not an answer to my question.
Can you please answer my question:
- What is the maximum m.2 thickness for the 'Gigabyte Aorus B550I PRO AX' motherboard?
A: Two M.2 can you install.

17-7
V: Will 'XPG Spectrix S40G 2TB' (8mm high) fit in the metal covered slot?
- This m.2 ssd is 8mm high (or thick); will it fit under the metal plate, or is it too thick?
- What is the maximum m.2 ssd height (or thickness)?
A: Logically only M.2 can be installed, which do not have their own cooler on the upper port, or one must do
without the lighting, the board has the cooler.
The second port is on the back, depending on the space available in the case.

Echte afmetingen geven ze dus niet. Het lijkt erop dat uiteindelijk wordt gezegd dat je een eventuele heatsink van de m.2 ssd moet afhalen om 'm onder de metalen plaat te kunnen krijgen.

• Djarune
hakuna schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:02:
[...]
Dan zie ik een mogelijke interessante kleine upgrade voor (momenteel) een paar euro meer:
https://tweakers.net/pric...-3600c16d-32gvkc/reviews/

Deze heeft als het goed is een Hynix D-die en draait op 3600MT/s. Zou dit een betere keus zijn dan mijn huidige keus?
Hynix DJR’s zijn prima. Met 3600MHz CL16 lijkt me dit een betere keus voor die prijs je noemt.

• hakuna
Djarune schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 10:01:
[...]
Hynix DJR’s zijn prima. Met 3600MHz CL16 lijkt me dit een betere keus voor die prijs je noemt.
Dankjewel voor de bevestiging; hij staat nu genoteerd als huidige geheugenkeus.

• Immanent Ike
Dat over die ssd: Het plaatje dat er op zit geleid bij de meeste ssds ook warmte, dus een heatsink is op zich niet nodig. Als je die wel wilt aansluiten dan kan je dat plaatje er af halen en de heatsink direct op de nands plaatsen.

• hakuna
Immanent Ike schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 01:19:
Dat over die ssd: Het plaatje dat er op zit geleid bij de meeste ssds ook warmte, dus een heatsink is op zich niet nodig. Als je die wel wilt aansluiten dan kan je dat plaatje er af halen en de heatsink direct op de nands plaatsen.
Als dat plaatje niet zit vastgelijmd is dat wellicht een optie, maar zit dat niet allemaal vast met het rgb-gebeuren? Ik hoef niet zo nodig rgb, maar ik vraag me wel af hoe makkelijk het eraf te halen is.

Zou de ssd misschien aan de onderkant passen?

@Seb83 Is er 8mm ruimte tussen het moederbord en de case? Jij hebt de 304 toch?

Dan is de volgende vraag natuurlijk of de ssd het qua warmte aankan als ie zo opgesloten zit tussen case en moederbord...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
hakuna schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 09:37:
[...]
Zucht.... ik weet niet welke taal de helpdesk van Gigabyte Germany spreekt, maar ze hebben veel moeite met mijn vraagstelling. Ik heb de correspondentie wat ingekort voor de leesbaarheid.
Ik gok Duits

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Seb83
hakuna schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:08:
[...]
Zou de ssd misschien aan de onderkant passen?

@Seb83 Is er 8mm ruimte tussen het moederbord en de case? Jij hebt de 304 toch?
Standoff is ongeveer 6 mm, dus een SSD van 8 mm onder het moederbord gaat 'm niet worden. Anders haal je die cover er toch af?

• Quacka
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Je kan ook een ander moederbord nemen?
Laat maar, ze hebben allemaal op itx dat probleem

edit 2:

https://www.asrock.com/mb...g-ITXax/index.asp#Storage

deze staat in de lijst:
pricewatch: Patriot Memory VPN100 2TB

En is 10 mm dik, dus dan moet de 8mm dikke XPG toch ook passen?

[Voor 105% gewijzigd door Quacka op 21-07-2020 10:16]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Seb83
Dat iets technisch compatible is, wil nog niet zeggen dat dat ook fysiek het geval is. SSD compatibility lijstjes zijn imho onzin, maar dat terzijde.

• Immanent Ike
Ik kijk net naar die foto's van die xpg.. en het ziet er inderdaad niet uit als een aimpel plaatje dat je even lostrekt , en dit plaatje gaat sowieso niet werken in combinatie met een mobo heatsink, of die er nou onder past of niet.

Maar een mobo heatsink is ook helemaal niet nodig met zo'n zuinige SSD.
Pagina: 1 2 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee