Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen advies / feedback offerte van CoolBlue

Pagina: 1
Acties:

• Torgo
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 00:14
Ik heb een plat dak op het zuid-westen met wellicht een klein beetje schaduw van het punt dak links van mij, wat iets hoger is (2m denk ik). Momenteel heb ik 3 zonnepanelen, deze liggen er al sinds de oplevering van het huis (10 jaar geleden, ik ben de tweede bewoner). Deze leveren momenteel zo'n 600kWh op. Mijn verbruik is momenteel zo'n 3000kWh. Misschien komt er ooit een elektrische auto of warmte pomp, maar niet de komende 5 jaar.

Na eerder advies (van jullie) besloten om een offerte aan te vragen bij Coolblue. Na een eerste gesprek hebben zij mij twee opties aangeboden. Tijdens het gesprek hadden we het erover dat ik een 1 fase aansluiting heb, maar de offerte zijn voor 3 fase. Ik zal dus dan ook nog de meterkasten moeten laten aanpassen en dit is niet mee genomen in de offerte.

Wat vind ik er zelf van?
  • Het zijn wel veel panelen en de opbrengst is meer dan de 3000kWh die ik verbruik. Geeft op zich niet, hoe meer opbrengst hoe beter, maar de ROI (Return on Investment / terugverdientijd) moet wel een beetje goed zijn natuurlijk
  • De 'Enphase micro-omvormers' spreken mij wel aan omdat als er een beetje schaduw is op de panelen door het dak links (aan het einde van de dag) dat de rest niet beïnvloed. Is dat echt merkbaar? geen idee. Wat mij ook bevalt is dat ik geen omvormer heb en dat de micro-omvormers 25 jaar garantie hebben.
  • De Trina Solar zullen wel goed zijn (heb er geen verstand van) maar vind de 10 jaar garantie wel wat weinig. De REC panelen hebben 25 jaar garantie en nog meer opbrengst, maar de prijs is niet genoemd in deze offerte, dus dat kan ik niet beoordelen.
De investering maakt niet zoveel uit, het gaat mij erom om een goede ROI te realiseren met zo weinig mogelijk zorgen en zoveel mogelijk garantie. Coolblue heeft bij mij wel een streepje voor, wat betreft betrouwbaarheid en vriendelijkheid, maar ik wil wel een redelijke prijs betalen zodat de ROI ook goed is.

https://www.dropbox.com/s...-%20%5Bedited%5D.pdf?dl=0
https://www.dropbox.com/s...-%20%5BEdited%5D.pdf?dl=0

Wat vinden jullie hiervan en wat adviseren jullie mij?

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 00:37
Misschien een beetje schaduw en dat als voornaamste reden voor de keuze voor micro omvormers?
Ik denk dat die schaduw erg meevalt. Denk eraan dat een Enphase systeem in jouw geval ongeveer 1500 euro extra kost. Dus 3x duurder dan een string omvormer, ik zou het geld liever in mn zak houden.
Vergeet overigens niet dat een string omvormer met genoeg panelen (zoals bij jou) sowieso al een hogere efficientie heeft dan micro's. Dat compenseert alweer voor best veel schaduw.

Ik raad je aan om je eigen huis en dat van de buurman te tekenen in Google Sketchup en dan schaduw te simuleren. En vervolgens deel je hier het plaatje van 21 maart en het tijdstip dat de schaduw begint.

Ik vind het legplan vreemd met panelen in portrait. Waarom is daarvoor gekozen? Het vang extra wind.

Vooral omdat het voorlopig meer produceert dan je verbruik is mag het denk ik niet teveel kosten.
Over garantie op zonnepanelen is op het forum veel gesproken. Zoek er maar even op. Zelf vind ik 10 jaar voldoende, als een paneel dan nog niet kapot is zal het ook nog wel 10 jaar langer meegaan. En probeer maar eens garantie te claimen als je denkt dat jouw paneel nog maar 85% opbrengt in plaats van de 90% die zou moeten. Ik heb nog nooit gehoord dat dat iemand gelukt is...

€ 5816 / (18 x 325 Wp) = 0.99 euro / Wp

De goedkoopste optie is om dit aan te sluiten op een 4.6 of 5 kW enkelfase omvormer. Maar een 5 kW 3 fase omvormer is ook nog te verdedigen omdat een grote enkelfase omvormer gevoeliger is in geval er een hoog netvoltage is bij jou thuis. Maar goed, bij de enkelfase oplossing hoef je weer geen relatief dure meterkast aanpassing te doen.

De variant met de Growatt omvormer vind ik niet duur. Maar het kan scherper, als ik hetzelfde maar dan 10 Wp efficientere panelen in mijn winkelmandje gooi bij solar-bouwmarkt is het 500 euro goedkoper (5337 euro / ( 18 x 335) = 0.89 euro/Wp. Aan de andere kant, als je een goed gevoel hebt bij Coolblue is dat ook iets waard.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Torgo
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:15:
Denk eraan dat een Enphase systeem in jouw geval ongeveer 1500 euro extra kost. Dus 3x duurder dan een string omvormer, ik zou het geld liever in mn zak houden.
[...]
Ik vind het legplan vreemd met panelen in portrait. Waarom is daarvoor gekozen? Het vang extra wind.
Mijn redenatie was dat je de omvormer om de 10 jaar moet vervangen, dus de TCO over 25 jaar is 2.5x een string omvormer versus 1x een Enphase systeem. Dan is het verschil al veel kleiner, of klopt deze redenatie niet?

Ik geloof dat ze portrait doen zodat er 18 panelen kunnen, waarbij in landscape 4x4 de max is voor mijn dak.

Maar 4x4 past voor zover ik heb begrepen wél op een 1 fase meterkast, wat dit mischien wel weer aantrekkelijker maakt.

• busscherski
Mijn redenatie was dat je de omvormer om de 10 jaar moet vervangen, dus de TCO over 25 jaar is 2.5x een string omvormer versus 1x een Enphase systeem. Dan is het verschil al veel kleiner, of klopt deze redenatie niet?
Dit klopt denk ik wel ongeveer. Hoewel niemand uit kan sluiten dat een string omvormer 20 jaar haalt. En daarnaast is reparatie vaak mogelijk.
Is er zekerheid dat Enphase nog bestaat over 20 jaar?
Ik zou de volgende bewoner van het huis opzadelen met de kopzorgen en ondertussen het geld in mijn zak houden.
Misschien zijn er weer nieuwe technische mogelijkheden als de omvormer over 15 jaar faalt.

Het kan allebei op 1 fase als je wilt.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• Torgo
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:15:
Denk eraan dat een Enphase systeem in jouw geval ongeveer 1500 euro extra kost.
Ik heb de offertes nog een keer naast elkaar gelegd en het (netto) verschil is slechts 840 EUR, geen 1500 EUR.

Mbt de schaduw, denk ik dat het heel erg mee valt. Ik heb er nog eens naar gekeken en van een afstandje een foto gemaakt. Het dak naast mij is 1.5m hoger, en horizontaal zit daar ook nog 2.75m tussen.

Je geeft aan dat "een string omvormer met genoeg panelen (zoals bij jou) sowieso al een hogere efficiëntie heeft dan micro's'". Ik heb de start post uit het zonnepanelen topic een beetje gelezen, maar kon daar niet echt uithalen wat het verschil is tussen de twee. Is dit significant?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Ja je hebt heel weinig schaduw.

Vergelijk even de European efficiency / EN 50530 (EU) weighted efficiency

https://enphase.com/sites...Q7-data-sheet-INTL-AU.pdf
https://www.goodwe.com/Pu...New%20Catalog_EN_read.pdf

Enphase haalt daar 96.5% en een Goodwe 3 fase omvormer 97.6%

Op zich niet heel veel verschil.
Enphase claimt dat ze het maximum uit een paneel halen, geen last van een minder goed paneel in een string.
Panelen zijn vaak -0/+5 W getolereerd, dus het beste paneel zou een beetje beperkt kunnen worden (overigens zal een goed paneel nooit volledig beperkt worden).
Maar goed, dat effect is dus kleiner dan het verschil in efficientie tussen een string en een micro omvormer. (en Enphase vind het de moeite om het te noemen dus doe ik dat ook)

• Torgo
busscherski schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 23:52:
[...]

Dit klopt denk ik wel ongeveer. Hoewel niemand uit kan sluiten dat een string omvormer 20 jaar haalt. En daarnaast is reparatie vaak mogelijk.
Is er zekerheid dat Enphase nog bestaat over 20 jaar?
Ik zou de volgende bewoner van het huis opzadelen met de kopzorgen en ondertussen het geld in mijn zak houden.
Misschien zijn er weer nieuwe technische mogelijkheden als de omvormer over 15 jaar faalt.

Het kan allebei op 1 fase als je wilt.
Ik heb nog wat additionele informatie van Coolblue
Ik heb ze in Portrait gelegd omdat we dan meer panelen kwijt kunnen op jouw dak! Als ik ze in Landscape leg kan ik 17 panelen kwijt in plaats van 18. Omdat we in eerste instantie hadden besproken dat je graag het maximale wilde zien, ben ik voor de portrait opstelling gegaan en in een portrait opstelling heb je ook minder last van schaduwverlies.
Wanneer we ze in een portrait opstelling leggen komen ze in een hellingshoek van 10 graden te liggen. Wij houden hierbij ook ruime marges aan waarbij we rekening houden met de windzones in Nederland. Mochten ze toch onverhoopt van het dak afwaaien (wat we niet verwachten) dan zijn wij hier verantworodelijk voor en zullen wij dat oppakken met de leverancier van het montagemateriaal.

Dat klopt inderdaad. Ik heb in eerste instantie de 18 panelen aangeboden omdat je graag wilde weten wat er maximaal op het dak zou passen. Wat je zou kunnen doen is je aansluiting laten verhogen bij de netbeheerder (zitten wel kosten aan verbonden). Op een enkelfase aansluiting kunnen we minder panelen aansluiten. In het geval dat je je enkelfase aansluiting behaald kunnen we met Growatt maximaal 13 panelen installeren en met een Enphase systeem maximaal 12 panelen.

Mijn advies zou zijn om in dit geval voor Enphase te gaan. Je zit net op het randje dat Growatt (serieel) ook nog rendabel is, maar in dit geval zou ik toch voor Enphase kiezen. Je ziet dat de opwekking toch ook wel een stuk hoger ligt met Enphase omdat ze individueel geschakeld zijn en daarnaast is het zo dat Enphase 25 jaar lang meegaat. Wanneer je voor een systeem met Growatt kiest heb je een centrale omvormer in je woning en deze gaat 10-12 jaar mee, en daarna moet hij vervangen worden. Met een Enphase systeem is je investering nu dus wat hoger, maar dan ben je wel in één keer klaar. Met een Growatt systeem is je investering nu wat lager, maar moet je over 10-12 jaar nog een keer €500-€600 investeren voor een nieuwe omvormer.
De omzetting naar 3 phase kost ook nog zo’n 256 EUR, maar volgens bovenstaande passen er maar 12 of 13 panelen op 1 fase.

• Heronimo
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Torgo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:24:
[...]

Ik heb nog wat additionele informatie van Coolblue

[...]

De omzetting naar 3 phase kost ook nog zo’n 256 EUR, maar volgens bovenstaande passen er maar 12 of 13 panelen op 1 fase.
Denk ook even over wat je in de toekomst verder wilt. Met een elektrische auto, elektrisch koken, een warmtepomp, etc. zal je waarschijnlijk toch op den duur die omzetting naar 3 fasen een keer moeten laten doen.

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:59
Torgo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 17:24:

Dat zijn de kosten van de netbeheerder. Vaak zijn er ook nog aanpassingen aan de meterkast nodig.
En die moeten vooraf worden gedaan anders gaat de netbeheerder weer rechtsomkeer.
Dus de kast moet tijdelijk ook op 1 fase kunnen.

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
jobr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:03:
[...]

Dat zijn de kosten van de netbeheerder. Vaak zijn er ook nog aanpassingen aan de meterkast nodig.
En die moeten vooraf worden gedaan anders gaat de netbeheerder weer rechtsomkeer.
Dat kan altijd als je nog geen 3-fase verbruikers hebt. Kammetje onder in de HS en klaar.

• busscherski
Landscape 10 graden is op zich prima, de hoeveelheid wind die dat vangt is beperkt.

Ik snap niet waarom Coolblue max 13 panelen op enkelfase wil leggen. Bieden ze geen grotere enkelfase omvormers aan dan 3.68 kW ofzo?
Hier een simulatie van de opbrengst met jouw orientatie en een 4.6 kW enkelfase omvormer. 99.8% energy usability factor. Dus het topt 0.2% van de jaaropbrengst af. Dus je verliest 0.002*5329*0.20=2 euro per jaar.
https://www.solar-bouwmarkt.nl/growatt-5000-mtl-s.html
Er bestaan ook 5 kW enkelfase omvormers, dan wordt het verlies op jaarbasis minder dan 0.1%.

3 fase kan overigens ook prima met jouw setup en vind ik op zich ook mooier omdat je dan minder kans hebt om last te krijgen van hoog netvoltage.
Maar als je toch liever enkelfase wilt. Het kan best.

• Torgo
jobr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:03:
[...]

Het is zelfs 347 EUR en daar kan nog meer bijkomen? Waar hangt dat vanaf en hoe kan ik dat inschatten? Hieronder een foto van mijn meterkast mocht dat nuttig zijn.

• jobr
Torgo schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:32:
[...]

Het is zelfs 347 EUR en daar kan nog meer bijkomen? Waar hangt dat vanaf en hoe kan ik dat inschatten? Hieronder een foto van mijn meterkast mocht dat nuttig zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat hangt bijv af of de kabel van je huis naar de straat het aan kan en ze deze dus moeten vervangen bijv.
Meestal hoeft dat niet maar dat is dus afhankelijk van je situatie.
Als je dat ingang zet krijg je overigens een offerte en kan je nog nee zeggen.

Is die rode rechtsonderin een kookgroep?

Zo te zien mis je een hoofdschakelaar.
Overzetten kan wel 6 weken duren overigens.

• busscherski
Nog wel lekker veel plek in die meterkast.
Totale renovatie is niet nodig, dus het kan duurder.

• Torgo
jobr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:37:
[...]

Is die rode rechtsonderin een kookgroep?

Zo te zien mis je een hoofdschakelaar.
Overzetten kan wel 6 weken duren overigens.
Haha geen idee of dat voor een kookgroep is. Nu je het zegt, ik herinner mij een keer dat ik alle stroom eraf wilde halen en geen hoofdschakelaar kon vinden maar daar verder niet meer bij stil gestaan. Om eerlijk te zijn kom ik alleen in de meterkast om met mijn netwerk apparatuur te klooien, daar heb ik meer verstand van 😅.

@busscherski , inderdaad veel plek. Meterkast is ook pas 10 jaar oud. Eigenlijk pech dat het nog een enkele fase is en dat ik geen glasvezel aansluiting heb, de straten hierna zijn een paar jaar jonger en hebben dat volgens mij allemaal wel.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
@jobr Er staat onder de rode “hoofdschakelaar”
En er zit een automaat als hoofdzekering dus spanningsloos maken is geen probleem.

Ombouw naar 3-fase is makkelijk.
Een extra aardlekschakelaar met wat groepen erbij eventueel.
En een 3-fase “rode” hoofdschakelaar erin.

Voor verdere uitbreiding met 3-fase automaten gewoon een kast ernaast erbij.

[Voor 46% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 19:59]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• jobr
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 19:56:
@jobr Er staat onder de rode “hoofdschakelaar”
En er zit een automaat als hoofdzekering dus spanningsloos maken is geen probleem.

Ombouw naar 3-fase is makkelijk.
Een extra aardlekschakelaar met wat groepen erbij eventueel.
En een 3-fase “rode” hoofdschakelaar erin.

Voor verdere uitbreiding met 3-fase automaten gewoon een kast ernaast erbij.
Zie nu pas dat je ook inzoomen kan. Inderdaad wat je zegt.

• Torgo
jobr schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 20:01:
[...]

Zie nu pas dat je ook inzoomen kan. Inderdaad wat je zegt.
Het was ook best wel een slechte, onderbelichte foto genomen met mijn iPad 🙂

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Torgo
Wat betreft 3-fase en enphase, komen er nog totaal 6 stroomklemmen in je groepenkast. (Als ze het goed doen met die grijns op hun gezicht 😂)
Ook dat kost wat ruimte.
Zie manual van solar-bouwmarkt.

https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

Met een 3-fase SMA en slimme meter kan je ook alles berekenen en uitlezen via modbus tcp/ip, node red, dsmr reader +p1, influxdb en grafana.
Als je een odroid c4 aanschaft of nuc of whatever.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 20:25]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Torgo
@AUijtdehaag , Dat is wel leuk 🙂. Dus eigenlijk is de offerte 18xTrina - Enphase inclusief aanpassing naar 3 fase wel het beste idee?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Torgo Ik vind alles een goed idee.

Maar zwart/wit gezien doe je langer over de TVT met Enphase.
Terwijl dat ook op een goedkopere 3-fase stringomvormer zou kunnen zonder al die poespas.
De metered-S is ook lokaal uit te lezen, via json. Mits deze erbij aangeboden is?
Ik krijg er niet vaker dan 5 minuten waardes uit van de micro omvormers (bij iemand anders)

Uiteraard moet je voor jezelf beslissen wat je belangrijk vind en waar je, je centen aan uitgeeft.
(zo kies ik ook voor wat duurdere Panasonic panelen en SMA omvormer, omdat het kan)

25 jaar garantie is leuk.
Maar wat heb je er aan, dat de techniek over 10 jaar al sterk verouderd is, ten opzichte wat er dan te krijgen is.

Ik zie liever 10 jaar garantie en goedkopere producten met dezelfde functie
Ipv al betalen voor 25 jaar garantie.
Maar een ieder staat daar weer anders tegenover, dus maak gewoon een keuze waar je, je goed bij voelt..

[Voor 34% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 21:05]

• Torgo
Hartelijk dank @busscherski en @AUijtdehaag en anderen voor het mee denken en de adviezen. Ik ben een stuk wijzer en het is geruststellend dat geen van de keuzes echt fout zijn, maar dat het meer een kwestie is van voorkeur en kostenplaatje. Ik heb ook nog om een offerte voor 1 phase gevraagd, om dat nog even te vergelijken. En dan ga ik er nog een nachtje over slapen en de knoop doorhakken!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ga je naar 3-fase komen er wel wat kosten bij.
https://www.elektramat.nl...omponenten/merken/attema/
https://www.elektramat.nl...g/?ae-merk1%5B0%5D=ATTEMA

Maar je bent dan meer toekomst gericht.

Uit de hand gelopen hobby.

[Voor 56% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 21:35]

• WackoH
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 00:57
Wauw, heb je vier PV systemen? Of doe je een dubbeltelling?

PS even off topic: Het valt me op dat je fornuis-/kook-groep uit twee aparte installatieautomaten bestaat. Dat schijnt niet te mogen (maar een officiële bron kon ik zo gauw niet vinden), omdat je dan niet met een handeling alle draden in een buis nog spanningsvrij kunt maken. Zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1662330
Er schijnen koppelingssetjes te koop te zijn.
Verder ziet het er erg netjes met mooie ABB automaten ipv El Cheapo zooi.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH Heb je het nu over mijn kast of die van Torgo?

Ik heb 2x 3-fase finders voor opwek en verbruik
en 2x 1-fase finders voor de L/W warmtepomp
En een "aton power to heat", die warmt 450 ltr op, met zonnestroom
En een Siemens LOGO! pltje, omdat het kan.

En een 3-fase aardlekautomaat, voor mijn 7,4 kW kookplaat op 2 fase.
En een PV stikker.

Torgo heeft 2 abb groepen erin zitten, waarvan ik me ook afvraag waar ze voor zijn.
En hoe de aardlekbeveiliging daarvan is aangesloten.
Bij overstap naar 3-fase kan hij hetzelfde doen als ik, met een 3-fase aardlekautomaat (als het de kookplaat is)

[Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 23:42]

• Torgo
Ik kan de discussie niet helemaal volgen, maar ik kook op gas. Ik heb wel al drie zonnepanelen liggen, weet niet of dat relevant is. Als je iets meer context en uitleg geeft wil ik het wel proberen uit te zoeken, want ben wel nieuwsgierig waarom dit interessant is. 🙂

• WackoH
AUijtdehaag schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 23:41:
@WackoH Heb je het nu over mijn kast of die van Torgo?
Over die van jou. Je Fornuisgroep 1 linksboven.
Sorry.
Door werk een beetje gesensibiliseerd op veiligheidsgebied.
Normaal loopt een fornuisgroep door een buis. Dan moeten die ook in een handeling uit gaan. Je mag ook geen twee afzonderlijke groepen door 1 buis leiden.
Heeft verder niets met zonne-energie te maken en is dus off-topic.
Maar, veiligheid boven alles wordt er dagelijks ingestampt...

[Voor 12% gewijzigd door WackoH op 25-06-2020 23:56]

• AUijtdehaag
  • Niet online
@WackoH Oh haha, oude stikkers.
Ik had eerst ook wel een kookgroep en 3-fase. Nu niet meer de kookgroep maar een 3-fase aardlekautomaat (genaamd hoofdschakelaar :+ )

Ik heb binnen kort vakantie, en dan ga ik alles weer eens in orde maken.
Heb de MK al 10x verbouwd in de afgelopen 5 jaar. Dus codering is nog niet wat het moet zijn.

Edit: de kookgroep mag wel door 1 buis. Is volgens mij de enige uitzondering. Uiteraard met bruggetje op de automaten.

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-06-2020 23:59]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• WackoH
Een kookgroep mag door 1 buis, net zoals drie fasen (dus soort van drie groepen) dat mag. Zolang alles maar in een keer spanningsloos kan worden gemaakt. Anders wordt het gevaarlijk, vooral als de codering niet klopt :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torgo
Het is goed dat ik nog even doorgevraagd heb bij Coolblue n.a.v. jullie advies over 1 fase ipv 3 fase. Ik heb nu 1x35A, dat was bij Coolblue niet bekend (kon ook 1x25A zijn). Op basis daarvan hebben zij nog twee offertes gemaakt. Op basis van Growatt 5500 kunnen er 18 panelen en op basis van Enphase 15 panelen op 1x35A. Ik heb alle vier de opties onder elkaar gezet, waarbij ik voor de 3 fase oplossing 500 EUR heb toegevoegd aan de totale kosten om het plaatje compleet te maken. Vervolgens gekeken naar investering / opbrengst (kWh).

De nieuwe winnaar is 18x Trina - Growatt 5500.

Coolblue had ook twee plaatjes bijgevoegd van monitoring apps voor Growatt en Enphase. Enphase is wel leuker met de per paneel details, maar dat is toch een beetje een gimmick. Gaat uiteindelijk toch over de ROI. (tenzij het je hobby is ;) )

De 18x Trina - Growatt 5500 lijkt me nu toch wel de beste optie. Ik kan dan later altijd mijn aansluiting nog aanpassen als dat nodig is en bespaar nu behoorlijk op mijn initiële investering.

https://www.dropbox.com/s...500%20-%20Edited.pdf?dl=0

https://www.dropbox.com/s...ase%20-%20Edited.pdf?dl=0

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan niet zelf je dak op?
https://www.winkelman-zon...-ns/52013/?display=detail

Komt nog bevestigingsmateriaal bij.

Als je een 5000 watt omvormer neemt op 1 fase, zou ik MINIMAAL 3x 4mm2 ac bekabeling aan gaan leggen tussen meterkast en omvormer.
Er ontstaat nou eenmaal een groter spanningsverschil, doordat je alles door 2 touwtjes probeert te drukken.
Met 3-fase omvormer heb je 3 touwtjes en dat geeft minder spanningsverhoging.

Wat je niet wilt is dat de omvormer uitvalt op 253 VAC. (wettelijk vastgelegde max spanning)

• Torgo
AUijtdehaag schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 15:07:
Je kan niet zelf je dak op?
https://www.winkelman-zon...-ns/52013/?display=detail

Komt nog bevestigingsmateriaal bij.

Als je een 5000 watt omvormer neemt op 1 fase, zou ik MINIMAAL 3x 4mm2 ac bekabeling aan gaan leggen tussen meterkast en omvormer.
Er ontstaat nou eenmaal een groter spanningsverschil, doordat je alles door 2 touwtjes probeert te drukken.
Met 3-fase omvormer heb je 3 touwtjes en dat geeft minder spanningsverhoging.

Wat je niet wilt is dat de omvormer uitvalt op 253 VAC. (wettelijk vastgelegde max spanning)
Zelf aanleggen is zeker geen optie, ik ben niet zo handig en electra is iets waar ik een beetje huiverig voor ben. Er is ook net brand geweest in de meterkast van de buren verderop in de straat, dus zelf prutsen zie ik zeker niet zitten :)

Ik heb even opgezocht wat je bedoelde met de 3x 4mm2 en ik snap het punt. Als ik voor die optie ga kan ik dat natuurlijk vragen. Ik kan dus eventueel ook 3x 6mm2 vragen, hoe dikker hoe beter, alleen duurder per meter. Met de marge van Coolblue kan 3x 6mm2 zonder meerprijs er misschien wel vanaf :*)
Veelal wil het ook helpen om de kabel tussen meterkast en omvormer te vervangen voor een dikkere kabel. Als je een 3400 Wp setup hebt dan levert deze op een zonnig moment zo'n 3000 watt; ofwel 13 ampère..
De spanningsval over een standaard 3x2.5mm2 kabel van zo'n 20 meter lengte is dan zo'n 4 volt. (het verlies in de kabel is dan zo'n 50 watt). Vervang je de kabel voor 6mm2 dan is de spanningsval nog maar 1.5 volt (en het energieverlies zo'n 20 watt).

Ofwel, met een dikkere kabel hoeft je omvormer 2.5 volt minder te leveren, en zal deze dus minder snel in z'n beveiliging schieten.

[Voor 35% gewijzigd door Torgo op 26-06-2020 17:17]

• busscherski
Heb je al een plan hoe de AC kabel moet gaan lopen?
4 mm2 is het grootste wat nog door een 19 mm pvc loze leiding mag (en kan als er een bocht in zit)..

• Torgo
busscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 18:05:
Heb je al een plan hoe de AC kabel moet gaan lopen?
4 mm2 is het grootste wat nog door een 19 mm pvc loze leiding mag (en kan als er een bocht in zit)..
Moet het door een eigen pvc leiding en moet er nieuwe bekabeling voor komen, ik heb geen idee eigenlijk. Als 6mm2 niet kan, dan zal ik dat niet noemen. Maar dit hoort neem ik aan bij de installatie door Coolblue? En ze gaan gebruik maken van de bestaande leidingen mag ik hopen?

Ik heb best wat leidingen lopen vanaf de CV naar de meterkast, maar ik heb echt geen idee wat-wat is.

• busscherski
Zijn die buizen vol of leeg? En waar komen ze uit?
Waar is die Mastervolt inverter voor? Gebruik je die nog? Gaan die draden in een loze leiding?
Bij mij heb ik boven gezocht naar loze leidingen en vandaar naar beneden gewerkt, dat werkt meestal het gemakkelijkst.
Ik had trouwens geluk, 3 loze leidingen gevonden toen. 1 voor de 4 mm2 kabel voor de zonnepanelen, 1 voor de LAN kabel van de zonnepanelen en eentje voor de warmtepompboiler

• Torgo
Ik miste nog één foto.

Vanuit het dak via de afvoer pijp komen rood en zwart naar de omvormer. Deze zit aangesloten op het stop contact. Die vertakt vervolgens een paar keer voor meerdere stopcontacten en een lichtaansluiting en gaat de grond in, naar de meterkast, neem ik aan.

Dan heb ik nog drie aansluitingen.

Eentje is er voor de mechanische ventilatie. Zal wel naar het bedieningspaneel lopen in de woonkamer.

Twee andere zijn simpelweg enkelvoudige stopcontacten. (Wasmachine zit in het ene stopcontact en de CV ketel in de andere)

Die huidige omvormer + de drie zonnepanelen komen te vervallen, maar die leiding wordt dus gebruikt voor meerdere stopcontacten en lichtaansluitingen.

Overigens hoop ik niet dat ik een LAN aansluiting nodig heb, ik heb perfect wifi daar en LAN doortrekken is wel een beetje gedoe. Maar daarvoor is wel nog een lege leiding in de kamer ernaast.

[Voor 60% gewijzigd door Torgo op 26-06-2020 20:44]

• busscherski
Zo`n 600 W omvormer kun je nog wel een keer in de meterkast hangen maar een 4600 W of 5000 W omvormer niet. Die heeft teveel koeling nodig.
Gaan de DC kabels nu via een luchtkanaal? Ik tag even iemand die meer van meterkasten weet @AUijtdehaag of @kabeltjekabel.

Overigens ik zie een bruto productiemeter. Die zal er zijn omdat er toen nog subsidie gegeven werd voor jouw 3 paneeltjes. Was er toen geen regeling met 15 jaar subsidie en dat ze elk jaar een bedrag overmaken?
Wat zijn de voorwaarden daarvan? Of steekt de oude bewoner dat nog in z`n zak?

LAN hoeft niet perse maar ik vind het wel handig. Als je een nieuwe router hebt of ander Wifi wachtwoord is het alleen een kwestie van inpluggen.

• Torgo
busscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 20:53:
Zo`n 600 W omvormer kun je nog wel een keer in de meterkast hangen maar een 4600 W of 5000 W omvormer niet. Die heeft teveel koeling nodig.
Gaan de DC kabels nu via een luchtkanaal? Ik tag even iemand die meer van meterkasten weet @AUijtdehaag of @kabeltjekabel.

Overigens ik zie een bruto productiemeter. Die zal er zijn omdat er toen nog subsidie gegeven werd voor jouw 3 paneeltjes. Was er toen geen regeling met 15 jaar subsidie en dat ze elk jaar een bedrag overmaken?
Wat zijn de voorwaarden daarvan? Of steekt de oude bewoner dat nog in z`n zak?

LAN hoeft niet perse maar ik vind het wel handig. Als je een nieuwe router hebt of ander Wifi wachtwoord is het alleen een kwestie van inpluggen.
Voor de duidelijkheid, dit is mijn zolder direct onder het platte dak. Mijn meterkast is beneden bij de voordeur.

Ze gaan via het lucht kanaal naar het dak, maar de omvormer is met zijn gewone stekker in het stopcontact geprikt.

Het is niet echt een meterkast, het is een CV en mechanische ventilatie in het midden van de zolder waar een ombouw omheen is gemaakt. Het goede nieuws is dat er links een sleuf zit (water slang wasmachine) waar lucht door naar binnen kan en de Mechanische ventilatie zit er ook met een afzuig kanaal in de kast zelf. Dus de warme lucht kan zo worden afgezogen naar buiten. Ik maak me meer zorgen om het geluid. Die huidige omvormer is met zijn hoge RPM bestwel luidruchtig. Is zo’n 5000w omvormer luidruchtig? :). Dat zou nog wel een puntje kunnen zijn om rekening mee te houden. Mijn thuiswerkplek is aan de andere kant van die ombouw 😅

[Voor 14% gewijzigd door Torgo op 26-06-2020 21:10]

• busscherski
O, ik vond het ook al zo raar dat je een luchtkanaal in je meterkast had.
Mijn fout.

Je nieuwe omvormer kan niet in het stopcontact geprikt worden. Maar moet een eigen AC kabel naar de meterkast.

Die Growatt 5500 is passief gekoeld. Alleen bij zonsopgang en zonsondergang zul je 2 klikken horen van de relais.

Krijgt die ombouw geen deur?
Houdt er rekening mee dat je nieuwe omvormer ongeveer 4% van de energie omzet in warmte. Dus dat is 200 W thermisch. Als de temperatuur te hoog oploopt is dat slecht voor de levensduur. En als het echt warm wordt gaat de omvormer zelfs begrenzen of uit.

Wie is je netbeheerder? Misschien eens bellen om te vragen hoe het zit met de subsidie van je 3 paneeltjes. In verband met die bruto productiemeter.

• Torgo
busscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:24:

Je nieuwe omvormer kan niet in het stopcontact geprikt worden. Maar moet een eigen AC kabel naar de meterkast.
Dat is helder. Ik hoop dat ik 1 van de drie stopcontact leidingen daarvoor kan hergebruiken. Dan blijven er twee over voor de wasmachine, CV ketel, mechanische ventilatie, verlichting en de dingen zoals computer, scherm, speakers, etc.
busscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:24:

Die Growatt 5500 is passief gekoeld. Alleen bij zonsopgang en zonsondergang zul je 2 klikken horen van de relais.

Krijgt die ombouw geen deur?
Houdt er rekening mee dat je nieuwe omvormer ongeveer 4% van de energie omzet in warmte. Dus dat is 200 W thermisch. Als de temperatuur te hoog oploopt is dat slecht voor de levensduur. En als het echt warm wordt gaat de omvormer zelfs begrenzen of uit.

Wie is je netbeheerder? Misschien eens bellen om te vragen hoe het zit met de subsidie van je 3 paneeltjes. In verband met die bruto productiemeter.
Passief gekoeld, super! Ja die ombouw heeft een deur, dit foto’tje komt uit het archief. Het ziet er nu een stuk netter uit 😅. Ik dacht ik post een foto waar je in de kast kan kijken 😂

Ik zit bij Liander, heb nog nooit wat gehoord over subsidie. Geen idee hoe dat zit. Ik dacht dat die panelen er bij de nieuwbouw opgezet zijn voor een extra mooi energielabel ofzo. :)

• busscherski
Heeft een van die buizen een buitendiameter van 19 mm? Of hebben ze allemaal een buitendiameter van 16?
Ik heb er niet genoeg verstand van om te weten of je met VD draad aan de slag mag.

Ik zou even bellen met Liander, je weet nooit.
Houd het meternummer van de brutoproductiemeter bij de hand.

https://www.liander.nl/mk...en-subsidie-teruglevering

• Torgo
busscherski schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:56:
Heeft een van die buizen een buitendiameter van 19 mm? Of hebben ze allemaal een buitendiameter van 16?
Ik heb er niet genoeg verstand van om te weten of je met VD draad aan de slag mag.
Ik heb even provisorisch gemeten en ze zijn 16mm. @AUijtdehaag, Kan/mag je 3x 4mm2 door een 16mm leiding leggen?

• kabeltjekabel
Torgo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:20:
[...]

Ik heb even provisorisch gemeten en ze zijn 16mm. @AUijtdehaag, Kan/mag je 3x 4mm2 door een 16mm leiding leggen?
Ja

Maar als mensen wijzen naar het tabelletje uit de NPR waar een interpretatie van de NEN norm is gegeven wordt er vaak weggelaten dat er daarboven ook nog ziets staat als "maximaal twee bochten" ;)

Verder beetje een rommeltje op die foto's. Waarom kWh meter en omvormer gestekkerd en niet vast? Ik zie los VD op twee plekken; een keer bij zo'n verzakte doos, een keer bij dat stopcontact onder de kWh meter. Dat klopt al niet. Heeft die doos toevallig ook een tuit te weinig, of zit er niks in de rechts van die twee buizen die omhoog gaan?

Ik zie zo geen lege leidingen :?

[Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 14:34]

• Torgo
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 14:31:
[...]

Ja

Maar als mensen wijzen naar het tabelletje uit de NPR waar een interpretatie van de NEN norm is gegeven wordt er vaak weggelaten dat er daarboven ook nog ziets staat als "maximaal twee bochten" ;)

Verder beetje een rommeltje op die foto's. Waarom kWh meter en omvormer gestekkerd en niet vast? Ik zie los VD op twee plekken; een keer bij zo'n verzakte doos, een keer bij dat stopcontact onder de kWh meter. Dat klopt al niet. Heeft die doos toevallig ook een tuit te weinig, of zit er niks in de rechts van die twee buizen die omhoog gaan?

Ik zie zo geen lege leidingen :?
Die waar de omvormer is gestekkerd heeft de meeste bochten en is ‘provisorisch’ uitgebreid voor extra stopcontacten en lichtaansluitingen. Die zou ik laten voor wat het is. Wat ik wil doen is 1 leiding waar nu een enkel stopcontact op aangesloten zit hergebruiken door het stopcontact en de bedrading te verwijderen en daar dan de 4mm2 bekabeling van de nieuwe omvormer doorheen te trekken naar de meterkast. De bochten zullen wel meevallen, misschien een stukje horizontaal ergens om in de hoek van de meterkast te komen vanuit het midden.

De CV of de mechanisme ventilatie verplaats ik dan naar één van de twee resterende stopcontacten.

Dat lijkt mij prima, toch? Of zie ik iets over het hoofd?

• kabeltjekabel
Torgo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:07:
[...]

Die waar de omvormer is gestekkerd heeft de meeste bochten en is ‘provisorisch’ uitgebreid voor extra stopcontacten en lichtaansluitingen. Die zou ik laten voor wat het is. Wat ik wil doen is 1 leiding waar nu een enkel stopcontact op aangesloten zit hergebruiken door het stopcontact en de bedrading te verwijderen en daar dan de 4mm2 bekabeling van de nieuwe omvormer doorheen te trekken naar de meterkast. De bochten zullen wel meevallen, misschien een stukje horizontaal ergens om in de hoek van de meterkast te komen vanuit het midden.

De CV of de mechanisme ventilatie verplaats ik dan naar één van de twee resterende stopcontacten.

Dat lijkt mij prima, toch? Of zie ik iets over het hoofd?
Ja, dat provisorische deel dus ook oplossen. Draad hoort gewoon niet zichtbaar te zijn. In buis of in doos; meer smaken zijn er niet echt. Maak dan ook meteen wat stopcontacten erbij, kun je dat losslingerende stekkerblok ook saneren. Die wil je sowieso toch niet onder je ketel hebben hangen.

Als je daar nu een aparte leiding hebt voor 1 stopcontact kun je inderdaad 3x2,5mm2 eruit halen en 3x4mm2 er terug in doen. Maar VD in 4mm2 is wat moeilijker verkrijgbaar he. Let wel dat voor flexbuis het opgegeven maximum voor 16mm twee stuks 4mm2 is.

Overigens was het pre-flexbuis ook niet allemaal heel leuk. In de jaren '30 vouwden ze de stalen buizen ook al half dicht en als de lasnaad van de buis op de goede plek zat krijg je ook nog zo'n 'bilnaad' (buitenaanzicht). Het laat zich raden hoe dat er van binnen uitziet..

[Voor 8% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 15:17]

• Torgo
kabeltjekabel schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 15:15:
[...]

Ja, dat provisorische deel dus ook oplossen. Draad hoort gewoon niet zichtbaar te zijn. In buis of in doos; meer smaken zijn er niet echt. Maak dan ook meteen wat stopcontacten erbij, kun je dat losslingerende stekkerblok ook saneren. Die wil je sowieso toch niet onder je ketel hebben hangen.

Als je daar nu een aparte leiding hebt voor 1 stopcontact kun je inderdaad 3x2,5mm2 eruit halen en 3x4mm2 er terug in doen. Maar VD in 4mm2 is wat moeilijker verkrijgbaar he. Let wel dat voor flexbuis het opgegeven maximum voor 16mm twee stuks 4mm2 is.

Overigens was het pre-flexbuis ook niet allemaal heel leuk. In de jaren '30 vouwden ze de stalen buizen ook al half dicht en als de lasnaad van de buis op de goede plek zat krijg je ook nog zo'n 'bilnaad' (buitenaanzicht). Het laat zich raden hoe dat er van binnen uitziet..
Hmm nou twijfel ik of de installateur de moeite wil nemen als er al 3x2,5 inzit om dat te vervangen, zeker als 2x 4mm officieel de max is. Denken jullie dat het belangrijk genoeg is om de moeite te nemen als er al 3x 2,5 inzit 🙁

• kabeltjekabel
Als je het moet _laten_ doen is de tvt van 4 tov 2,5 natuurlijjk... heel lang.

• busscherski
@kabeltjekabel

Het is een nog te plaatsen 5000 W omvormer he.

https://www.jcalc.net/voltage-drop-calculator-as3008

Bij 250V en 20A en 10 meter kabel kom ik bij 2.5 mm2 kabel op een spanningsval van 3.6 V en een verlies van 1.44%.
Bij 4 mm2 kabel 2.24 V en 0.9% verlies.

Die 1.4 V verschil kan best verschil maken in geval je last krijg van hoog netvoltage.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kabeltjekabel
busscherski schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 16:52:
@kabeltjekabel

Het is een nog te plaatsen 5000 W omvormer he.
Ah, dat was me even ontgaan. Bij 5000W sowieso geen 2,5mm2 als het een enkelfase is.

[Voor 4% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 18:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Als 4 mm2 binnendoor niet lukt zou ik 6 mm2 buitenlangs hangen denk ik.

• Torgo
@busscherski , @AUijtdehaag , @kabeltjekabel,

De kogel is door de kerk! Het wordt de Growatt 5500!

Nu heb ik iets nieuws verzonnen. Die drie panelen die er nu liggen, met de omvormer. Die heb ik zometeen over. En ik heb een klein schuin aflopend schuurtje aan mijn huis, ook op Zuid West. Zou ik met de juiste montage die op de dakpannen kunnen leggen denk je? De omvormer monteer ik dan in het schuurtje, daar zit een stopcontact. Dus die kan ik gewoon inpluggen. De split in het midden is waar de buren hun tuinhuisje begint, we hebben ieder de helft.

[Voor 3% gewijzigd door Torgo op 01-07-2020 18:28]

• busscherski
Wat zijn de afmetingen van de panelen en van het schuurtje?
Het schuurtje lijkt vast kleiner dan het is.
Een kleine installatie mag half officieel in het stopcontact.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Torgo
busscherski schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:48:
Ja hij zit nu ook al in het stopcontact 🙂. Ik weet het niet. Als ze van het dak zijn zal ik alles eens op meten 👍.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• WackoH
busscherski schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 18:48:
Een nieuwe niet meer, heh ;)
Dit is nog de duidelijkste uitleg (bron: https://libra.energy/nl/interview-de-nieuwe-nen-1010/) :
Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen.

Maar deze had Torgo al en een bestaande installatie hoef je niet aan de nieuwste inzichten aan te passen.
En eerlijk gezegd vind ik het risico nogal theoretisch

• Torgo
Ik vroeg mij eigenlijk ook af of ik de combinatie van de nieuwe panelen 4.647 kwh en de oude drie van 600 kwh niet teveel wordt voor de 1x35 aansluiting 🙂

Acties:
  • +1Henk 'm!

• busscherski
Er bestaat een richtlijn dat je max 5000 W onbalans tussen de fasen mag invoeden.

Zolang je geen problemen hebt met hoog netvoltage gaat het geen probleem zijn.

• Torgo
De installatie is inmiddels voltooid. Ik ben wel geïnteresseerd in meningen over wel/niet goed geïnstalleerd en of dit wel/geen (noemenswaardige) impact gaat hebben op het rendement. Hieronder de installatie en hoe deze was afgebeeld op de offerte.

[Voor 3% gewijzigd door Torgo op 19-08-2020 18:00]

• busscherski
Maken de panelen schaduw op elkaar?

• lothar
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 20:50
Zit onder een dakrand??

• Torgo
@lothar @busscherski ,

Dat zijn inderdaad ook mijn zorg punten, bovendien zijn ze ook helemaal achterop het dak geplaatst ipv voorop. Alleen weet ik niet hoe ‘erg’ dit is. Het is momenteel niet onbewolkt, dus ik kan geen goede data verzamelen over de opbrengst of weten hoe dit de presentaties negatief beïnvloed tov een betere installatie. Ik probeer dus een beetje in te schatten of ik spijkers zoek op hoog water of dat er echt wat minpunten zijn aan de manier van installeren, die verwijdbaar zijn en die ik moet terug koppelen aan Coolblue.

• busscherski
1 cm schaduw over de gehele breedte van de panelen schakelt de helft van de cellen uit in geval er geen bewolking is.
Uiteraard, als die schaduw pas 2 uur voor zonsondergang komt valt het verlies erg mee.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik vraag me 3 dingen af.
- als er ruimte over is, kunnen de 4 panelen niet naar voren gehaald worden?
(uiteraard geen schaduw creeren van de voorste opstaande dakrand.
- waarom zijn er geen eindklemmen gebruikt maar tussenklemmen op het eind?
Lastig te zien, maar de 1e hangt al los.
- wat is de huidige afstand tussen de panelen en hellingshoek.

• Torgo
@AUijtdehaag

Het dak is 5.5m x 10m vanuit binnen gemeten dus dat is tussen de dakranden die boven de muren zitten.

Wat ik zie online is dat een paneel 99cm breed is, ik gok dat er 1cm ruimte zit tussen de panelen, dus dat betekend dat ze ook de panelen 50cm van de rand af hadden kunnen laten beginnen. Volgens mij is dat nu maar 10cm ofzo. Jouw suggestie is ook goed, 165 x 5 is 825 dan blijft er 175/5= 35cm over tussen en voor de panelen ongeveer. Is dat voldoende?

Deze foto heb ik ook nog (dat zijn de enige twee), is het hierop zichtbaar hoe ze zijn gemonteerd (afstand tot elkaar?)

[Voor 34% gewijzigd door Torgo op 19-08-2020 20:21]

• Torgo
PS: het gat waardoor de kabels naar binnen komen is ook niet dicht gekit. Ik zie het daglicht naar binnen komen. Nou zit daar een ombouw omheen en is het wellicht ook wel goed voor de koeling van de omvormer (maar er zit ook een mechanische ventilatie) maar op het eind rapport staat specifiek: alles dichtgekit: ja. Dat is ook wel opvallend. (Het lekt trouwens niet)

[Voor 3% gewijzigd door Torgo op 19-08-2020 20:29]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Kijk eens naar de klemmen (met name de meest rechtse rails, die panelen zitten pal op elkaar. (halve stoeptegel = 15 cm)
Vandaar dat je ruimte overhoud aan de voorkant.
Lijkt me niet ok.

Ze zullen een en ander wel af moeten stellen, maar de rails zijn niet langer.
Zo te zien zijn de rechter rails al gedaan.

Heb je hier iets aan?
https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/
Bij L=165 cm en hoek 10 graden kom ik op 75 cm tussenruimte

[Voor 70% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 20:39]

• busscherski
Heb je de logging al aan de praat?
Daar kun je wel aan zien wanneer de panelen 1 cm schaduw krijgen. Dat is het moment van de dag waar het vermogen halveert.

Ik weet niet of dit montage systeem eindklemmen heeft of maar 1 soort klem. Als dit montage systeem ook eindklemmen heeft moeten ze hier uiteraard voor terugkomen.

Ik kan het niet heel goed zien op deze foto's, maar het lijkt wel of ze te weinig grond rail hebben meegenomen voor portrait montage. Misschien heeft iemand de installateurs grond rail meegegeven alsof het Landscape montage was...

• Torgo
@busscherski Het is elke dag nogal wisselvallig tot nu toe, maar dit zijn alle dagen sinds oplevering.

• busscherski
Ik zie hier nog geen schaduw veroorzaakt door panelen die kort op elkaar staan in.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@busscherski Mooi he, die half cell panelen...
Ben toch wel benieuwd naar de werkelijke afstand. (winter is coming)

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-08-2020 20:57]

• Torgo
Ik heb onze zorgpunten gemaild naar Coolblue. Dankjewel weer @AUijtdehaag @busscherski @lothar voor het meedenken. Even kijken wat Coolblue hiervan vindt.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Torgo
Ik heb net een belletje gehad van Coolblue. Ze zijn het ermee eens en komen het oplossen. Er zijn inderdaad verkeerde onderdelen gebruikt (voor landscape niet portrait) en ook schuiven ze de panelen op verder van de rand aan de west kant. 1 September komen ze het fixen!

• Torgo
Ik heb ook een plaatje gekregen hoe de panelen zijn aangesloten op de omvormer. En hierbij ook de laatste dag grafiek. Vandaag is het echt strak blauw vanaf de middag, dus het is toch wel opvallend dat de piek zo snel omlaag gaat. Na de aanpassing nog maar een keer zo’n grafiek bekijken, hopelijk is hij dan beter 🙂.

• busscherski
Ik zie geen plotselinge halvering van de opbrengst, dat is wat je verwacht bij 1 cm schaduw over de gehele breedte. Maar het zou goed kunnen dat dat in oktober wel optreedt bij de huidige afstand tussen de panelen.

• Torgo
busscherski schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 19:31:
Ik zie geen plotselinge halvering van de opbrengst, dat is wat je verwacht bij 1 cm schaduw over de gehele breedte. Maar het zou goed kunnen dat dat in oktober wel optreedt bij de huidige afstand tussen de panelen.
Wat ik begrijp is dat de cellen 50% terug schakelen en omdat het twee strings zijn is het 50% van 50%, dus zo’n 25% verschil. Of dat in deze grafiek wel/niet te zien is, weet ik ook niet zeker. 🙂.

• busscherski
Als alle afstanden hetzelfde zijn verwacht ik een plotselinge daling van 50%, want beide strings worden op hetzelfde moment 1 cm beschaduwd.

• Torgo
busscherski schreef op vrijdag 21 augustus 2020 @ 20:14:
Als alle afstanden hetzelfde zijn verwacht ik een plotselinge daling van 50%, want beide strings worden op hetzelfde moment 1 cm beschaduwd.
Oh ja, je hebt gelijk 😂

• Torgo
Ze zijn vandaag langs geweest. Ik ben zelf op het dak geweest voor het eerst. Het punt dat de panelen dicht tegen de rand gemonteerd waren viel eigenlijk mee. Dat leek op de foto door het perspectief erger dan dat het was. Er was ook nog maar 5cm over tot de erfgrens dus daar viel niet zoveel aan te doen. Ze hebben de panelen opnieuw gemonteerd, nu met de goede tussen stukken en daarbij ook voldoende ruimte (voor zover mogelijk) aangehouden tot de rand aan de voorkant. Daarnaast ook meteen mijn RF module omgeruild voor een WiFi model, dus nu heb ik geen onnodig extra kastje meer om een RF signaal om te zetten naar LAN. Het eind resultaat heb ik nog niet gezien, dat is nog even wachten op de foto’s.

PS: Een steiger op klimmen waarbij de bovenste plank nog onder het dak zit zonder zijrails en vooral ook weer het terug van het dak de steiger weer op was best spannend 😅

Dit zijn dus de foto’s voordat ze het hebben aangepast.

• Gramser
  • Registratie: juli 2020
  • Laatst online: 21:46
Maak je zelf nog foto's van na de aanpassing, uit dezelfde positie?

Fijn dat het geregeld wordt!

OhSunnyDay

• Torgo
Gramser schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 13:31:
Maak je zelf nog foto's van na de aanpassing, uit dezelfde positie?

Fijn dat het geregeld wordt!
Nee, dan moest ik de steiger weer op die ze inmiddels al aan het afbouwen waren. En ik vond 1x het dak op wel genoeg (best wel tricky met die stijger) Ik ben natuurlijk wel heel nieuwsgierig en had het liefst zelf nog een hoop foto's gemaakt, maar het is wel goed zo en ik krijg de foto’s later van ze. Hopelijk zijn die duidelijk :)

[Voor 19% gewijzigd door Torgo op 01-09-2020 22:14]

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 23:55
Zijn wel mooie panelen trouwens.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S, Houten

• AUijtdehaag
  • Niet online

• Torgo
:) Ja daar zat ik serieus over na te denken, dat is wel handig voor een inspectie. Ik dacht ook aan een ladder kopen, maar na het klimmen op de stijger, denk ik dat ik de ladder maar laat voor wat het is. :D

• Freakie1NL

• Freakie1NL
Torgo schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:14:
[...]

:) Ja daar zat ik serieus over na te denken, dat is wel handig voor een inspectie. Ik dacht ook aan een ladder kopen, maar na het klimmen op de stijger, denk ik dat ik de ladder maar laat voor wat het is. :D
Als je je op de stijger niet comfortabel voelt met die hoogte, dan zeker geen ladder doen. Meer 6 meter op een ladder (even gokje kan natuurlijk lager zijn) is echt hoog hoor.

• Torgo
Freakie1NL schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:44:
[...]

Als je je op de stijger niet comfortabel voelt met die hoogte, dan zeker geen ladder doen. Meer 6 meter op een ladder (even gokje kan natuurlijk lager zijn) is echt hoog hoor.
2,65 + 35cm vloer/plafond x3 = 9 meter 😨 en dan nog over dat randje klimmen van 30cm.

[Voor 5% gewijzigd door Torgo op 01-09-2020 22:18]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True