Ik heb een inductiekookplaat welke aangesloten moet worden met 2 groepen (verbruik max 7200 watt). Nu weet ik dat er gekoppelde groepen bestaan (kookgroepen) maar ik heb 2 automaten over. Mag je de twee groepen van de kookplaat zonder de koppeling tussen beide automaten aansluiten? Mag dit volgens NEN1010 of moet dit een gekoppelde kookplaatautomaat zijn?
Dit moet een gekoppelde automaat zijn. Een gekoppelde kookgroep wordt gezien als één groep, anders zou je de bedrading ook niet in dezelfde buis mogen leggen, en moet ook in één handeling uit te schakelen zijn...
Wat voor automaten zijn het? Voor sommige is een los hendeltje te koop waarmee je ze kunt koppelen.
Wat voor automaten zijn het? Voor sommige is een los hendeltje te koop waarmee je ze kunt koppelen.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Hiervoor zijn inderdaad hendeltjes te krijgen om ze te koppelen.
Maar dit is meer een "werkschakelaar" als je zelf hem uitzet, gaan ze beide mee.
Maar wanneer er een groep uitvalt bij overbelasting, blijft de andere intakt. Ik vond dit eerst ook vreemd,
maar bij navraag bij elektricien is dit dus normaal...
Maar dit is meer een "werkschakelaar" als je zelf hem uitzet, gaan ze beide mee.
Maar wanneer er een groep uitvalt bij overbelasting, blijft de andere intakt. Ik vond dit eerst ook vreemd,
maar bij navraag bij elektricien is dit dus normaal...
Ok wat betreft de overbelasting maakt het dus niet uit of het een kookgroep betreft of juist niet. Behalve dan inderdaad het punt wat Xander aangeeft dat je niet twee ongekoppelde groepen door een enkele buis mag voeren. Op wat voor term moet er gezocht worden voor zo'n koppelstukje? Als ik deze namelijk kan krijgen ben ik vrijwel voor niets klaar. Al kost een kookgroep nou ook niet de wereld...
Het verschilt per fabrikant hoe ze het opgelost hebben. Je hebt ook gewoon fornuisgroepen waar bij een overbelasting alle geleiders worden afgeschakeld. Bij zo'n soort automaat bijvoorbeeld:

Sommige fabrikanten leveren losse koppelsetjes, daarmee schakelen bij overbelasting inderdaad niet altijd beide automaten uit...

Of zelfs varianten met smeltpatronen, waarbij de groepsschakelaars ook gekoppeld zijn!

Het gaat voornamelijk om een stukje veiligheid bij (onderhouds)werkzaamheden. Het kan niet de bedoeling zijn dat je braaf met een spanningsmeter aan het meten bent, ziet dat je spanning hebt, een groep uitschakelt, ziet dat je geen spanning meer hebt en dat er dan op een andere draad in dezelfde leiding/doos toch nog spanning staat! Vandaar deze eis.
Dat een leiding na een overbelasting of kortsluiting niet geheel spanningsloos is, dat is niet zo erg. Dat is van oudsher ook bij krachtgroepen met smeltpatronen natuurlijk het geval, die smelten ook niet alle drie tegelijkertijd door.
Term voor het koppelstukje heb je volgens mij zelf al bedacht, "koppelstukje". Ze zijn alleen niet universeel o.i.d, dus wat voor automaten zijn het?

Sommige fabrikanten leveren losse koppelsetjes, daarmee schakelen bij overbelasting inderdaad niet altijd beide automaten uit...

Of zelfs varianten met smeltpatronen, waarbij de groepsschakelaars ook gekoppeld zijn!

Het gaat voornamelijk om een stukje veiligheid bij (onderhouds)werkzaamheden. Het kan niet de bedoeling zijn dat je braaf met een spanningsmeter aan het meten bent, ziet dat je spanning hebt, een groep uitschakelt, ziet dat je geen spanning meer hebt en dat er dan op een andere draad in dezelfde leiding/doos toch nog spanning staat! Vandaar deze eis.
Dat een leiding na een overbelasting of kortsluiting niet geheel spanningsloos is, dat is niet zo erg. Dat is van oudsher ook bij krachtgroepen met smeltpatronen natuurlijk het geval, die smelten ook niet alle drie tegelijkertijd door.
Term voor het koppelstukje heb je volgens mij zelf al bedacht, "koppelstukje". Ze zijn alleen niet universeel o.i.d, dus wat voor automaten zijn het?
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Ik heb één bedenking, en dat is dat vermogen van max 7200 W. Als dat regelmatig kan optreden, dus bij letterlijk alles gelijktijdig ingeschakeld, dan zit je op een stroom van 7200/230 = 31 A. Het is niet denkbeeldig dat dit problemen kan opleveren met de hoofdzekering. Soms is dat eentje van 35 A, maar in oudere huizen is dit vaak nog 25 A. Al met al is dit vaak reden om dan te kiezen voor een driefasen-aansluiting en de twee groepen te verdelen over twee fasen. Dan heb je het echt probleemloos. Verder sta ik achter de gegeven adviezen.
Bedankt allen,
Ik heb op dit moment 4 merkloze (tenminste ik zie het niet) en 4 groepen van schneider electric (die met oranje wipje). Het enige wat op een merkje zou kunnen duiden op de merkloze is een vierkantje waar een wit rondje in zit met een k erin. Als ik een van de twee soorten kan verbinden ben ik wat dat betreft klaar. Wat betreft veiligheid is het natuurlijk voor jezelf (ik heb samen met mijn schoonvader alles verder dan de hoofdschakelaar in de meterkast opnieuw ingedeeld) duidelijk.
@techneut. 7,2 Watt zal zelden tegelijkertijd gebruikt worden. We hebben een 35 A aansluiting dus zelfs de volledige kookplaat in gebruik zou geen overbelasting moeten geven. Een upgrade qua aansluiting is voor ons niet nodig want we hebben verder relatief weinig grote stroomverbruikers. We zijn ons bewust van de beperkingen die het eventueel met zich mee brengen
Ik heb op dit moment 4 merkloze (tenminste ik zie het niet) en 4 groepen van schneider electric (die met oranje wipje). Het enige wat op een merkje zou kunnen duiden op de merkloze is een vierkantje waar een wit rondje in zit met een k erin. Als ik een van de twee soorten kan verbinden ben ik wat dat betreft klaar. Wat betreft veiligheid is het natuurlijk voor jezelf (ik heb samen met mijn schoonvader alles verder dan de hoofdschakelaar in de meterkast opnieuw ingedeeld) duidelijk.
@techneut. 7,2 Watt zal zelden tegelijkertijd gebruikt worden. We hebben een 35 A aansluiting dus zelfs de volledige kookplaat in gebruik zou geen overbelasting moeten geven. Een upgrade qua aansluiting is voor ons niet nodig want we hebben verder relatief weinig grote stroomverbruikers. We zijn ons bewust van de beperkingen die het eventueel met zich mee brengen
Dat is Oderink en Koendrink, oud merk, nu overgenomen door GE (General Electric)gerjaknut schreef op woensdag 23 december 2015 @ 20:54:
Bedankt allen,
Ik heb op dit moment 4 merkloze groepen Het enige wat op een merkje zou kunnen duiden op de merkloze is een vierkantje waar een wit rondje in zit met een k erin.
[ Voor 3% gewijzigd door MadDog11 op 26-12-2015 20:43 ]
Pagina: 1