Occasion, 20k km per jaar, budget Max €10k

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 12.164 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-06 18:41
Hoi allemaal!

Al aardig wat onderzoek gedaan maar toch graag jullie advies.

Huidige auto: Ford Fiesta uit 2006 met 69pk, 3deurs model.
Bijna 176000km op de teller staan.
Airco stuk, waarschijnlijk een lek ergens.

Ik gebruik mijn auto voornamelijk voor woon werk verkeer, 35km ongeveer enkele afstand 5 dagen per week.

Wensen:

- Minimaal 4/5 deurs
- Auto waar ik voorlopig (5-10 jaar) mee vooruit zou kunnen (kinderwens aanwezig, nu 27 jaar)
- Airco of climate control
- Betrouwbaar en goedkoop in onderhoud
- Liever geen prius, wil graag wel een enigszins mooie auto qua uiterlijk

Ik twijfel enorm over aziaat versus Ford Fiesta titanium.
Hopelijk kunnen jullie mij een aantal goede tips en suggesties geven!

Alvast bedankt! Groeten, Luuk9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 10:05
Ik was ook aan het kijken voor een toekomstige Fiesta. Nu las ik onlangs dit:

https://www.ad.nl/auto/in...r=https://www.google.com/

Ik ga toch denk ik verder zoeken, dat wil zeggen een iets grotere auto, wellict wat veiliger. Wat verder opvalt aan Ford, bestaan ze over een paar jaar nog wel in Europa? Zoveel modellen worden gesaneerd.

Ik kom nu uit bij een peugeot 308, lexus CT200, Toyota Auris (ook wat boven budget) Maar een echte keus heb ik nog niet gemaakt. (hoeft volgend jaar pas)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:22

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Hoe zwaar telt de kinderwens in autokeuze en hoe zie je dit voor je?

Wij zijn onlangs van een Polo naar een Golf Variant (station) gegaan in verband met de ruimte. het is niet noodzakelijk, maar wel handig.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben van een fiesta naar een Yaris gegaan .
Met 4 personen is dat nog goed te doen maar niet meer.
Auto rijd wel super fijn en vind hem een stapje fijner als de titanium die ik had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Zoals gezegd wil ik graag minimaal 4/5 deurs vanwege de ruimte! :) Verder vind ik Ford nu fijn rijden, goede wegligging.

Aziatische modellen die hier vaak genoemd worden zijn vrij duur met lage kilometerstanden. Zelfs ermee rekening houdend dat motorblok van die auto’s vaak makkelijk 250k km haalt vind ik prijs tov afschrijving over looptijd (ook onderdeel van de zogenaamde TCO) nog vrij hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

atomix9 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:42:
Ik was ook aan het kijken voor een toekomstige Fiesta. Nu las ik onlangs dit:

https://www.ad.nl/auto/in...r=https://www.google.com/

Ik ga toch denk ik verder zoeken, dat wil zeggen een iets grotere auto, wellict wat veiliger. Wat verder opvalt aan Ford, bestaan ze over een paar jaar nog wel in Europa? Zoveel modellen worden gesaneerd.

Ik kom nu uit bij een peugeot 308, lexus CT200, Toyota Auris (ook wat boven budget) Maar een echte keus heb ik nog niet gemaakt. (hoeft volgend jaar pas)
Dat artikel gaat over de USA waar veel meer dodelijke ongevallen voorkomen dan in ons kleine en langzaam rijdende NL.
De resultaten van het Amerikaanse onderzoek zijn overigens niet in alles te vergelijken met de situatie in Europa. In de VS rijden veel meer grote, zware auto's rond, waar tegenover kleinere personenauto's het per definitie zullen afleggen. Ook verschillen Amerikaanse versies van automodellen vaak van de Europese, ook al hebben ze dezelfde naam. Ze hebben bijvoorbeeld een andere technische basis of (veiligheids-)uitrusting.
En ford blijft echt nog wel in Europa, ze maken een switch naar SUV (of dat wat momenteel hip is) waardoor andere modellen wegvallen, geld ook voor de PSA groep bijvoorbeeld, FCA ook, etc..

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Fantasma7988 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:08:
Ik ben van een fiesta naar een Yaris gegaan .
Met 4 personen is dat nog goed te doen maar niet meer.
Auto rijd wel super fijn en vind hem een stapje fijner als de titanium die ik had.
Hoe verhoud deze zich qua prijs tov de fiesta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fantasma7988
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 05-12-2024
Die fiesta was van 2012 met 12k op de teller , die koste me toen 12,600.
Die ingeruild voor 5000 Inc winterbanden set. En moest voor een nieuwe Yaris toen 17k bijbetalen.
Zit wel een extra trekhaak op (600) euro en een 1.5 Aspiration model 101 of 116 pk.
Weet ik even niet precies maar het onderhoud is goedkoper.
Elk half jaar een beurt kost 400/500 per jaar.
Denk Ford koste mij 800 per jaar.
Ik rijd 35/40k per jaar.

Toyota service krijg je erbij tot 100.000km of 5 jaar (dus zou je de ANWB a 500 euro kunnen laten liggen)

Toyota schijnt wel betrouwbaar te zijn (zo is mijn ervaring ook tot nu toe) maar misschien dat er wat leuke occasions te vinden zijn onder de 10 k

[ Voor 12% gewijzigd door Fantasma7988 op 23-06-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Fantasma7988 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 18:14:
Die fiesta was van 2012 met 12k op de teller , die koste me toen 12,600.
Die ingeruild voor 5000 Inc winterbanden set. En moest voor een nieuwe Yaris toen 17k bijbetalen.
Zit wel een extra trekhaak op (600) euro en een 1.5 Aspiration model 101 of 116 pk.
Weet ik even niet precies maar het onderhoud is goedkoper.
Elk half jaar een beurt kost 400/500 per jaar.
Denk Ford koste mij 800 per jaar.
Ik rijd 35/40k per jaar.

Toyota service krijg je erbij tot 100.000km of 5 jaar (dus zou je de ANWB a 500 euro kunnen laten liggen)

Toyota schijnt wel betrouwbaar te zijn (zo is mijn ervaring ook tot nu toe) maar misschien dat er wat leuke occasions te vinden zijn onder de 10 k
Bedankt! Dat is inderdaad wel een flink stuk boven m’n budget wat ik in gedachten heb voor een auto.

Iemand anders nog tips of suggesties voor goede betrouwbare modellen?
Bedankt allemaal voor jullie kennis!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 11:24
Als je tevreden bent over de wegligging van Ford, die is redelijk uniek, ford bouwt al jaren rijdersauto's.
VW is veel te wollig, opel geeft geen gevoel door bijvoorbeeld.

Waarom dan niet kijken naar een ford focus wagon, bijvoorbeeld model 3.1 (bouwjaar 2011 - 2013) of als je wat minder te besteden hebt, het 2.5 facelift type (2008-2010). De laatste zit in de prijsklasse tot 7000,- euro, de eerste is iets duurder, maar met 10k kom je een eind. Blijf allen weg bij de 2.0 duratec modellen, die staan bekend om overmatig olieverbruik.

Betrouwbaar volgens de ANWB, airco is een zwak punt bij meerdere auto's, meestal de condensor lek door steenslag, kosten circa 400-450 euro. (bij een universele garage, dealer is stuk duurder).

Japanse auto's zijn betrouwbaar, kijk naar de Nissan, Daihatsu, Toyota modellen.

Zelf altijd groot fan van VW geweest, maar de TSI en TFSI motoren (en DSG bakken) zijn om te huilen uit de jaren die ik betalen kan.

Skoda Octavia combi vond ik prettig rijden in de lease, maar ook weer de TSI van VW he ;)

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:05

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Auris station hybride?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenaldoN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:48
Luuk9 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 17:33:
Hoi allemaal!

Al aardig wat onderzoek gedaan maar toch graag jullie advies.

Huidige auto: Ford Fiesta uit 2006 met 69pk, 3deurs model.
Bijna 176000km op de teller staan.
Airco stuk, waarschijnlijk een lek ergens.

Ik gebruik mijn auto voornamelijk voor woon werk verkeer, 35km ongeveer enkele afstand 5 dagen per week.

Wensen:

- Minimaal 4/5 deurs
- Auto waar ik voorlopig (5-10 jaar) mee vooruit zou kunnen (kinderwens aanwezig, nu 27 jaar)
- Airco of climate control
- Betrouwbaar en goedkoop in onderhoud
- Liever geen prius, wil graag wel een enigszins mooie auto qua uiterlijk

Ik twijfel enorm over aziaat versus Ford Fiesta titanium.
Hopelijk kunnen jullie mij een aantal goede tips en suggesties geven!

Alvast bedankt! Groeten, Luuk9
Hier zelf fiesta mk8 en ex mk7 Rijder.
Als je een kinderwens heb dan is de fiesta niet de meest ruime auto. Mijn auto afgelopen jaren door meerdere mensen laten gebruiken om een kinderwagen te passen maar dat ging nooit zonder de bank te klappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-06 16:34
Als Ford bevalt en je wilt groter zou ik zeggen neem een focus.

Of waarom blijf je niet nog rijden ? Kan een hoop gebeuren in de aankomende jaren en je hebt nog geen kinderen .

Of kies een PL auto voor 3-4 jaar en kijk dan hoe het erbij staat ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

De Lexus CT200H past ook binnen je budget, hogere kilometerstand maakt echt niet uit bij deze hybride aandrijflijn:

https://link.marktplaats....ttons&utm_content=app_ios

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:16
Ik airco laten maken en lekker doorrijden. Als ie verder oké is, is de kosten van hem repareren veel lager dan hetgeen dat je met een nieuwe kopen en inruilen verliest.

Als je dan een kleine krijgt, kan je dan overwegen wat je wilt. Heb je toch misschien nog wel een paar jaartjes goedkoop gereden :)

[ Voor 12% gewijzigd door caspervc op 23-06-2020 19:55 ]

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Bedankt allemaal voor de tips.
Reden dat ik een nieuwe auto wil is omdat mijn airco nu stuk is. Waarde voor inruil geschat op 750-1000 euro vandaag online via garage hier in de buurt.
400-500 euro investeren om airco te laten maken vind ik dus zelf geen slimme optie.

Ford Focus is een goede optie. Zijn daar goede ervaringen mee hier op het forum?

Lexus heb ik idd ook over gelezen hier op het forum, wel echt forse km standen en vraag me af hoe airco etc dan blijven?

Iemand wellicht linkjes naar aantrekkelijke modellen regio noord Holland (Alkmaar en omstreken)?

Bedankt allemaal voor de info kennis en tips zover, top hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:44
Bedenk goed wat je wensen zijn en hoeveel je ervoor wilt betalen. De kosten per maand kunnen flink verschillen. Verbruik van een prius/lexus is 1:20 terwijl er ook nog genoeg autos rondrijden met een verbruik van 1:10. Natuurlijk ook de wegenbelasting, verzekering en onderhoud niet vergeten. Sommige merken zijn schreeuwend duur in onderdelen/arbeid. Dus kijk verder dan die 10.000€.

Voor kinderen wil je een zo groot mogelijke auto. Wonderbaarlijk hoeveel zooi je elke keer meeneemt :) voorkeur naar een ruime achterbank als je van die hippe 360 graden stoeltjes wilt. Anders krijg je bij elke rit een gratis rugmassage.

Anders lekker bij een ford focus kijken inderdaad. Fijne auto's. Ook even trots opzij zetten en een keer proefrijden in een prius 3. Weinig rijplezier, maar wel ontspannen rijden en lage kosten.

https://www.autoweek.nl/kostenberekening/

Edit: net te laat met mijn reactie.

Prius en lexus delen dezelfde techniek. Je kan met gemak een model pakken met 200.000+km op de teller. Alleen het reguliere onderhoud als de auto goed onderhouden is. Met airco moet je een beetje geluk hebben.

Zelf een ford focus gereden van 2012. Erg fijne auto met relatief lage kosten. Stuurt fijn en comfortabel. Helaas kon die wat minder goed tegen een hagelstorm...

Ga lekker showrooms bezoeken en testrijden. Veel plezier

[ Voor 27% gewijzigd door oosterhofjf op 23-06-2020 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
Toyota Yaris Hybrid

https://occasions.toyota....ed-10000&FuelType=hybride

Collega die net zijn rijbewijs heeft rijdt daar in en haalt een whopping 4,3L/100km aka 1:23 mee. Oke, rijdt als een oma volgens eigen zeggen, maar ik vind dat serieus knap.

Verder prima auto’s: familie rijdt al decennia in Toyota en het voorspelbare onderhoudsinterval en degelijkheid zijn structureel.

Ikzelf heb er he-le-maal niets mee. Dus tis geen wij van wc-eend verhaal, maar volgens mij wel een prima transportmiddel.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TwiSteD1
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:37
Je wilt iets betrouwbaars (waar je 8 jaar mee vooruit kan), goedkoop in onderhoud, de airco moet het doen en ruimte voor een maxi cosi. Dan kom je uit bij een Auris Hybrid station wagon met zo'n 170k km op de teller. Niet de meest blitse auto, maar je hoeft je er ook niet voor te schamen. Ik rijd zelf ook een Toyota hybrid met veel kilometers, heel erg saai en voorspelbaar, maar doet wat hij moet doen voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Rijden die auto’s ook goed voor lange mensen (191cm)? Bedankt allemaal voor de info vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:29

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Fabia (combi) of rapid spaceback een optie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaeltb
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:26
Heb zelf 2 jaar geleden een auris hybrid station uit 2014 gekocht met 162k op de klok (voor €11k dacht ik). Staat nu 202k. Enige wat ik moest vervangen buiten "normale" onderhoud is 1 xenonlamp (50e). Doe zelf de beurtjes (olie+filters+bougies), veel goedkoper wordt het niet. Enige minpuntje van deze auto is de krappe achterbank en ik vind hem nogal gehorig vergeleken met de golf die ik hiervoor reed. Maar rijdt heel ontspannen, nodigt totaal niet uit tot hard rijden.

Ben zelf 1.93, gaat prima, zelfs met panorama dak

[ Voor 7% gewijzigd door michaeltb op 23-06-2020 21:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:11
Luuk9 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:34:
Reden dat ik een nieuwe auto wil is omdat mijn airco nu stuk is. Waarde voor inruil geschat op 750-1000 euro vandaag online via garage hier in de buurt.
400-500 euro investeren om airco te laten maken vind ik dus zelf geen slimme optie.

Ford Focus is een goede optie. Zijn daar goede ervaringen mee hier op het forum?

Lexus heb ik idd ook over gelezen hier op het forum, wel echt forse km standen en vraag me af hoe airco etc dan blijven?

Iemand wellicht linkjes naar aantrekkelijke modellen regio noord Holland (Alkmaar en omstreken)?

Het is maar hoe je het bekijkt. Als de auto die je nu hebt maar 1000€ oplevert dan is er weinig meer af te schrijven.
Over 2 jaar krijg je er dan waarschijnlijk nog steeds zo iets voor of misschien een paar 100 minder.

Als je nu al groter gaat rijden voor een mogelijke gezinsuitbreiding ben je alleen aan wegenbelasting al meer kwijt...

Daarnaast zijn de auto’s die je nu bekijkt over 2 jaar echt een stuk meer in waarde gedaald dan de inruilwaarde van je huidige auto.

Dus gewoon airco laten maken, doorrijden tot je weet dat er gezinsuitbreiding komt en dan kijken wat je wil (en sowieso de kinderwagen meenemen naar een proefrit ;) )!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Samenvattend meerdere opties:

1. Airco maken en doorrijden
2. Toyota
3. Lexus
4. Geen fiesta, te klein voor kinderwagen
5. Ford Focus

Iemand nog anders tips of bevestiging of voorkeuren? Ik hoor het graag, alle kennis!

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk9 op 23-06-2020 22:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-06 00:11

Wok

Dakloos...

Ik zou ook zeggen: optie 1. Die koter is er nog niet, dus waarom dan nu al extra kosten maken? :)

Bovendien: met een defecte airco levert je auto geen stuiver op bij inruil. Laat je die airco nu fixen voor pak 'm beet 500 euro en je ruilt over twee jaar alsnog in, dan zie je een deel daarvan echt nog wel weer terug in de inruilwaarde.

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:12

WhySoSerious

Be the change.

Luuk9 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 22:20:
Samenvattend meerdere opties:

1. Airco maken en doorrijden
2. Toyota
3. Lexus
4. Geen fiesta, te klein voor kinderwagen
5. Ford Focus

Iemand nog anders tips of bevestiging of voorkeuren? Ik hoor het graag, alle kennis!
Airco niet maken en doorrijden? Heb je wel nog x jaar lage kosten en relatief weinig afschrijving meer.

Ik zou je, op basis van je wensen en omstandigheden, toch een Prius aanraden. Particulier koop je die voor 8 à 9k, heb je gelijk een beetje meer over voor de verhoogde MRB/verzekering. Maar ik (probeer althans) bekijk vervoer dan zo rationeel mogelijk.

Recent ook met een soortgelijk vraagstuk gezeten. Grotere auto was nodig ivm baby. Mocht het een ICE worden, dan zonder uitzondering een Prius. Betrouwbaar en zuinig.
Uiteindelijk is het een Hyundai Ioniq EV geworden. Voldoende ruimte en veel veiligheidsopties, maar lagere maandlasten :)

Succes met je zoektocht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Persoonlijk zou ik zelfs een MG ZS ev overwegen in de private lease (Je kunt een stuk aanbetalen) met de kilometers die jij rijdt.

Maar ik heb geen zicht in jouw persoonlijke financiële situatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 24-05 20:27
Zelfs al komt er een baby, zolang het er maar 1 is voldoen al die kleine auto's wel(evt 1 zetel plat voor buggy). Pas tegen dat je aan nr 2 zit is het handiger om een grote auto te hebben.

Wij hebben jaren naast mijn Octavia een vw Polo 2007, 5 deurs gehad als 2e auto(nu t-cross, iets ruimer wel) en dat ging prima met 2 kinderen als we weggingen met die auto. Zeker toen we nog maar 1 kind hadden, was die ruim genoeg.

5-deurs vind ik met kind(eren) wel een vereiste, zeker als je nog in de fase zit van de maxi cosi.

[ Voor 11% gewijzigd door skelleniels op 23-06-2020 23:20 ]

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jasperscheper
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 05-06 16:14
Misschien is een Fiat Tipo een optie? Komen nu ook in de buurt van de 10k geloof ik. Of een Bravo (is wat goedkoper).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigSmurf
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Helemaal eens met @TwiSteD1. Alle Prius voordelen zonder het uiterlijk. Zuinig, betrouwbare techniek, heerlijk comfortabel en alsnog relatief ruim en zeker groter dan je huidige Fiesta (kinderen in kinderstoel passen echt prima achterin). No-brainer wat mij betreft als je puur met je verstand een auto zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wPlayNL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-06 19:09
Wij hadden tot afgelopen maand een Ford Fiesta Titanium 1.0 (2016). Hier paste gewoon een bugaboo donkey (tweeling wagen) volledig in de achterbak. Dit is onderstel met de wielen er nog op en twee ligbakken of zitjes en nog ruimte voor de luiertas en een boodschappen tas.

Onze nieuwe kinderwagen Joolz Geo2 paste echter niet, daarvaan moesten de wielen los en de ligbak pasten er zonder proppen niet meer bij. Dus dit verschilt echt per kinderwagen.

Met 1 a 2 kinderen was de fiesta nog prima te doen. Voor ons werd het met 3 toch echt te klein en hebben wij uiteindelijk gekozen voor een Ford Grand C-Max 1.0. Die heeft dezelfde motor en bijna hetzelfde interieur als de ford Fiesta dus voor ons erg vertrouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-06 09:33
Hier N=1. Kom zelf net van een ford focus (2) en non stop gedoe mee gehad. Als je kiest voor een nieuwere Focus zou ik niet voor de 1.0 gaan. In de kennissen kring ook geen goede ervaringen over. Is een Hyundai I30, Kia Cee'd of Mazda 3 niet iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marxje1981
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-06 11:24
Das een focus 3, de focus 2 is niet leverbaar geweest als 1.0 motor :)

Ga je kijken voor een focus 2, neem dan de meest voorkomende 1.6 16v, nooit gezeur mee. Niet snel. geen strepentrekker, maar met 101pk vlot zat om met het verkeer mee te komen. Gewicht rond de 1300kg, dus je wegenbelasting gaat naar 133,- per kwartaal in regio NH.

I have the body of a god, shame it's a buddha......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squashedraven
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-06 09:33
Marxje1981 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 07:58:
Das een focus 3, de focus 2 is niet leverbaar geweest als 1.0 motor :)

Ga je kijken voor een focus 2, neem dan de meest voorkomende 1.6 16v, nooit gezeur mee. Niet snel. geen strepentrekker, maar met 101pk vlot zat om met het verkeer mee te komen. Gewicht rond de 1300kg, dus je wegenbelasting gaat naar 133,- per kwartaal in regio NH.
Had zelf de focus 2 (dikke 2.0 rally edition) :P . en van de 1.0 (dus de 3 of later hoor ik weinig goeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 07:29
Heb je ook al naar je Airco laten kijken. Auto uit 2006 kan zo maar zijn dat er te weinig koudemiddel inzit waardoor hij niet meer werkt. Elke jaar raak je wat kwijt dus kan zijn dat hij of niet meer werkt omdat er te weinig inzit.

Als de auto verder nog voldoet zou ik een betrouwbaar adres zoeken om dit onderdeel te laten nakijken en kun je eventueel je budget nog wat verhogen voor als je echt een ander nodig hebt.

Een andere auto kan ook weer extra kosten geven. Nu weet je wat je hebt ;)
Hebben hier een Focus 1 Station uit 2000 staan als 2de auto en rijd na 20 jaar nog steeds zonder problemen.
Wordt voor kleine stukje gebruikt maar elke keer verbazen wij ons weer dat het starten en lopen is en rijd als een zonnetje.

Daarbij een Ford S-Max als hoofdauto. Dus Ford is hier ook voorkeur als merk >:)

Mocht je toch wat anders willen dan kun je bij veel Garages ook zoekopdrachten uitzetten met je wensen.
Zeker als je een eigen garage hebt met goede ervaringen en die je vertrouwd is er veel mogelijk.
Ze hebben meer zoekmogelijkheden en omdat je garantie krijgt wordt de auto ook gelijk door de garage zelf ook wel beter bekeken als zij de partij zijn die garantie moet geven.

Eventueel heb ik nog wel een garage voor je waar je dit mogelijk zou kunnen navragen en tevens je airco zou kunnen na laten kijken. Kom er al jaren met beide auto's en altijd alles naar tevredenheid opgelost en geholpen. Wil geen reclame maken hier dus stuur maar een een DM voor het adres als je dat zou willen, omgeving De Rijp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online

Serieus, 1k inruil voor zo'n auto? Onze 20 jaar oude civic met 240k op de teller levert nog € 500 op. Drie jaar geleden was hij total-loss verklaart. Voor € 600 laten fixen en sindsdien alweer 50k km mee gereden. We hebben ook een dochter (2 jr) en dat is prima te doen met een 3-deurs. Oké, je moet niet op vakantie willen gaan met tent, stoelen, kinderwagen etc, maar op vakantie zonder tent is echt een eitje.

Als er verder niets mis is met je auto zou ik gewoon doorrijden. Eventueel een 2nd opinion aanvragen mbt je airco, wellicht kan iemand het voor € 200 fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0ertum
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19-05 14:05
Zowel het laatste als het huidige model gereden in de zakelijke lease. Benzine met het 1 liter 3 cilinder blok. Rijdt super! Kwam uit een 1.6 diesel en qua rijbebeleving doet die ford echt niet onder.
De wegligging van de focus is echt geweldig, daar staan ze om bekend en je krijgt veel voor je geld.

Ik denk niet dat er prijs/kwaliteit een betere optie is in dat segment dan de focus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-05 07:57
Peugeot 308 hatchback, de 1.6 diesel heb je makkelijk onder de 10k met 60k km.
Tevens 1 van de grootste kofferbakken van alle hatchbacks, wintersport met 1 baby zonder dakkoffer ging prima.

Mijn vrouw had voor de baby een Fiesta 1.2 (95pk meen ik) Titanium maar de Peugeot was zoveel fijner, daarom maar een 308 station gekocht toen de 2de baby kwam :)

in 5 jaar tijd alleen eens nieuwe banden nodig gehad verder alleen de kleine/grote beurt, betrouwbaarheids gezeur over Franse auto's is zo achterhaald.

[ Voor 17% gewijzigd door JJ16v op 24-06-2020 08:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gijsje22
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Misschien een gekke optie, maar kijk ook eens bij een Renault Megane, 2e hands niet heel duur en best ruim verkrijgbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:58

Yucon

*broem*

Die lexus CT200h heeft voor z'n formaat een uitgesproken kleine bagageruimte. Lijkt me niet handig met een klein kind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-06 12:13
Ik heb onlangs een Astra K aangeschaft. Die heeft een lekker zuinig 1 liter motortje met turbo. Ik rijd nu 1 op 19 gem. en dankzij de turbo rijdt hij meer dan goed mee in het verkeer. Daarnaast zijn ze erg compleet, vaak met parkeersensoren, achteruitrijcamera en (bijna) altijd Android Auto / Apple Carplay. Ik heb de optie met extra stoelbediening er nog op, zeker voor lange mensen wel prettig: zitting uitschuifbaar en je kunt het deel onder je knieën extra omhoog of omlaag brengen + elektrische lendensteun. Deze optie hebben ze niet allemaal, maar er staan er genoeg te koop. Dit model heeft bijv. die luxere stoelen.

Een aantal staan onder de 10k (zoals deze, dan heb je direct de station). Minnema in Damwoude is sowieso een goede zaak, alleen maar goede ervaringen mee, veel voorraad en scherp geprijst (wel even bellen, want mensen komen uit het hele land die kant op). Andere Astra K's zitten vaak iets boven de 10, maar dan kom je er met onderhandelen zeker wel.

Mijn K was €9750 met 110dkm op de teller. Voordeel van die km-stand: banden vaak net vernieuwd, net als remmenblokken en schijven (ong. rond de 90dkm). Dus dat scheelt veel kosten.

[ Voor 8% gewijzigd door Barns op 24-06-2020 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik070
  • Laatst online: 06-06 16:08
MikeyMan schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:37:
Fabia (combi) of rapid spaceback een optie?
Dit dus, de Fabia occasion kan je prima vinden voor om en nabij 10.000 en onder 100k op de teller. Zelf 3 jaar een Fabia combi gehad, en dat was echt een genot om mee te rijden (lekker ruim, goede airco/climat control, ziet er leuk uit). Helaas moeten inleveren toen ik van werkgever wisselde. Op dit moment aan het sparen om er zelf 1 te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 06-06 09:59
Afhankelijke van de grootte van het lek, als er al een lek is, kun je mogelijk met vullen gewoon weer de zomer maanden door. Kost dan 80-100 euro ipv 500-600 om te laten repareren, dus dat kan ook het gat naar een nieuwe auto dekken.

Afschrijving ins een aardig onzichtbaar monster, maar wel een die toeslaat, zeker als je al een upgrade doet voor zaken die nog niet heel relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Doorrijden, er is nog geen kind en over een paar jaar is de markt met je wensen weer goedkoper. Airco laten maken hangt af van hoe snel je een kind wil: als de temperatuur oploopt stijgt de kans op een zwangerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwiSteD1
Erik070 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:30:
[...]

Dit dus, de Fabia occasion kan je prima vinden voor om en nabij 10.000 en onder 100k op de teller. Zelf 3 jaar een Fabia combi gehad, en dat was echt een genot om mee te rijden (lekker ruim, goede airco/climat control, ziet er leuk uit). Helaas moeten inleveren toen ik van werkgever wisselde. Op dit moment aan het sparen om er zelf 1 te kopen.
Een nieuwe Skoda Fabia leaseauto rijd vast prima en zonder problemen, maar wanneer je occasion koopt van een paar jaar oud moet je toch letten op mankementen bij bepaalde merken en modellen. In de Consumentenbond stond vorig jaar een onderzoek naar betrouwbaarheid en Skoda staat op plaats 20 (van 24) en de Fabia (tot 2014) kreeg als rapportcijfer een 5,3.

Japanse en Koreaanse autos staan bovenaan in de lijst bij die test, misschien is een Hyundai i30 station wagon ook wel een goede optie, die is wel te krijgen binnen je budget met een redelijke kilometerstand.
JJ16v schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:35:
Peugeot 308 hatchback, de 1.6 diesel heb je makkelijk onder de 10k met 60k km.
Tevens 1 van de grootste kofferbakken van alle hatchbacks, wintersport met 1 baby zonder dakkoffer ging prima.

Mijn vrouw had voor de baby een Fiesta 1.2 (95pk meen ik) Titanium maar de Peugeot was zoveel fijner, daarom maar een 308 station gekocht toen de 2de baby kwam :)

in 5 jaar tijd alleen eens nieuwe banden nodig gehad verder alleen de kleine/grote beurt, betrouwbaarheids gezeur over Franse auto's is zo achterhaald.
De 308 was de slechtste uit het onderzoek, 70% moest terug naar de garage en een rapportcijfer 1,5. Maar je kunt geluk hebben natuurlijk ;)

[ Voor 26% gewijzigd door TwiSteD1 op 24-06-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvertTheman
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-06 17:52
Is een Kia Rio niet een goed alternatief? Zitten wat meer luxe opties op. En is hoger achterin dan een fiesta, wat makkelijk is met een kinderzitje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Met kleine kinderen is het een grote pre als de auto relatief smal maar ruimte in de lengte heeft. B-segment stations zijn dan handig. Denk aan ibiza/fabia/clio in de station uitvoering, maar helaas is het aanbod in de klasse heel beperkt. De handigheid zit hem erin dat je door een smallere auto meer ruimte voor in/uitladen van een maxi cosi hebt.

Wat vind je trouwens van een honda jazz?

[ Voor 27% gewijzigd door Yucon op 24-06-2020 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
De Focus 1.0 EcoBoost is een super fijne motor. Dat kan ik zeker aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 29-05 00:34
Er zijn tig opties binnen je budget. Auris Hybrid station is b.v. een goede keuze (weergaloos betrouwbaar en zeer zuinig), maar je geeft aan in een leuk ogende auto te willen rijden en wat dat precies is, dat weet alleen jijzelf.

Ben je gehecht aan een hatchback-vorm? Hoe sta je tegenover stationwagons en suvs? Wat vind je nog meer onacceptabel ogen behalve een Prius? En geldt het voor een specifieke generatie Prius of de Prius in het algemeen?
JJ16v schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:35:
Nee hoor, Franse auto's zijn nog steeds minder betrouwbaar dan Duitsers en vooral (!) Aziaten. Ook de recentere modellen gaan door de bank genomen vaker kapot. De Peugeot 3008/5008 met zijn bijzondere/fraaie looks is de 1 van de minst betrouwbare nieuwe auto's die je kunt kopen.

Een specifiek model van een specifiek merk met een specifieke motorisering is mogelijk redelijk betrouwbaar, maar vind dat maar es uit.

Nissan is qua betrouwbaarheid ver gekelderd sinds er Renault-onderdelen in verwerkt worden. Nu het minst betrouwbare Japanse merk. Terwijl Renault juist het meest betrouwbare Franse merk is geworden sinds er Nissan onderdelen in zitten...

Zo is de Aygo een matige Toyota, maar de C1 een uitstekende Citroën. De slechtste motor die door BMW is ontwikkeld in de laatste 20 jaar is het 1.6 blok dat samen met PSA is ontwikkeld en o.a. in de Mini ligt....

De Fransen hebben hun kwaliteiten maar voor betrouwbaarheid moet je elders zijn. Nog steeds.

[ Voor 57% gewijzigd door Dieken Taffert op 24-06-2020 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
TwiSteD1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:21:
[...]

Een nieuwe Skoda Fabia leaseauto rijd vast prima en zonder problemen, maar wanneer je occasion koopt van een paar jaar oud moet je toch letten op mankementen bij bepaalde merken en modellen. In de Consumentenbond stond vorig jaar een onderzoek naar betrouwbaarheid en Skoda staat op plaats 20 (van 24) en de Fabia (tot 2014) kreeg als rapportcijfer een 5,3.

Japanse en Koreaanse autos staan bovenaan in de lijst bij die test, misschien is een Hyundai i30 station wagon ook wel een goede optie, die is wel te krijgen binnen je budget met een redelijke kilometerstand.
Ik had dan ook een Fabia uit 2016. Volgens mij is de Fabia in 2015 volledig vernieuw qua model, wellicht is de kwaliteit toen ook beter geworden. Ik heb er in elk geval 3 jaar en 75k heerlijk in gereden. Collega van me heeft half jaar terug ook een Fabia occasion gekocht van 2016 en die is er heel erg over te spreken. Wij hebben beide in elk geval het idee dat je veel waar voor je geld krijgt.

Of het beter is dan een Toyota durf ik niet te zeggen. Toyota's hebben over het algemeen een goede trackrecord qua duurzaamheid en betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootlock
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 05-06 16:25

Wootlock

Evilution

Ik ben 1.96m en rijde een focus station uit 2013.
Ruimte auto, stuurt lekker en de 1.0 ecoboost moeten ze omdopen naar ecobeast (fijne motor, 1:20 is zeer goed haalbaar)

"Don't let your dreams be memes"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -PassY-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-12-2021
Wellicht eens kijken bij de lease maatschappij wat ze verkopen. Velen hebben wat moeite om in deze tijd hun 'oude' auto te verkopen. En de meeste zijn prima onderhouden (ja kom maar op dat huur/lease auto's geen olie verbruiken enzo)

Zelf zo 2 maanden geleden een DS3 Sport weten te kopen voor een hele nette prijs met alles erop en eraan. Nadeel is dan wel dat je niet weet hoe er in gereden is en door wie. Maar in mijn geval was ik dat zelf.

DS3 heeft alleen 2 deuren, maar genoeg opties met meer deuren vermoed ik zo.

"If you don't come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you're not trying hard enough" iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
TwiSteD1 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:21:

De 308 was de slechtste uit het onderzoek, 70% moest terug naar de garage en een rapportcijfer 1,5. Maar je kunt geluk hebben natuurlijk ;)
Dat zal dan de THP benzine motor versie zijn die zijn idd niet bijster goed, maar anders dus 2x geluk gehad :)

De andere auto is een Opel Astra K waar nog geen 30k op staat maar wel al minstens 5x naar de garage geweest is... Al is Opel tegenwoordig natuurlijk geen Duitse auto meer :)

[ Voor 19% gewijzigd door JJ16v op 24-06-2020 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Erik070 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:42:
[...]

Ik had dan ook een Fabia uit 2016. Volgens mij is de Fabia in 2015 volledig vernieuw qua model, wellicht is de kwaliteit toen ook beter geworden. Ik heb er in elk geval 3 jaar en 75k heerlijk in gereden. Collega van me heeft half jaar terug ook een Fabia occasion gekocht van 2016 en die is er heel erg over te spreken. Wij hebben beide in elk geval het idee dat je veel waar voor je geld krijgt.

Of het beter is dan een Toyota durf ik niet te zeggen. Toyota's hebben over het algemeen een goede trackrecord qua duurzaamheid en betrouwbaarheid.
Skoda is qua betrouwbaarheid minder dan Toyota, als je kijkt naar de grote statistieken. Wel het beste merk uit VAG stal; Audi en Seat zijn slecht, VW is matig tot redelijk en Skoda heel behoorlijk.

Dan heb ik het dus alleen over betrouwbaarheid: Audi's en Volkswagens zijn nagenoeg perfecte auto's in hun segmenten als je het niet hebt over betrouwbaarheid en fun/speelsheid.

[ Voor 9% gewijzigd door Dieken Taffert op 24-06-2020 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ16v
Dieken Taffert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:27:
[...]

Skoda is qua betrouwbaarheid minder dan Toyota, als je kijkt naar de grote statistieken. Wel het beste merk uit VAG stal; Audi en Seat zijn slecht, VW is matig tot redelijk en Skoda heel behoorlijk.

Dan heb ik het dus alleen over betrouwbaarheid: Audi's en Volkswagens zijn nagenoeg perfecte auto's in hun segmenten als je het niet hebt over betrouwbaarheid en fun/speelsheid.
vraag me vaak wel af of niet een groot deel van dit soort resultaten komt door het "soort" mensen dat elk merk aantrekt en hoe ze met de auto's omgaan?
Lees de Audi en VW worden wat meer afgetrapt dan een Skoda.

En veel oudere/"degelijke" mensen die een Toyota kopen

[ Voor 3% gewijzigd door JJ16v op 24-06-2020 14:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dieken Taffert
JJ16v schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:41:
[...]

vraag me vaak wel af of niet een groot deel van dit soort resultaten komt door het "soort" mensen dat elk merk aantrekt en hoe ze met de auto's omgaan?

Ik denk dat het zichzelf idd versterkt: mensen die betrouwbaarheid belangrijk vinden, zijn vaak niet de scheurneuzen/petjes. Maar eerder mensen van het meer degelijke type.

Het zal meewegen, maar veruit de grootste invloed heeft hoe de R&D, de quality control en het verdienmodel is opgesteld. De Koreanen maakten vroeger prullen van auto's, inmiddels hartstikke betrouwbaar, ze doen nauwelijks onder voor de Japanners. Àls ze al onderdoen. En in Japan is vakmanschap en kwaliteit ongelofelijk belangrijk, daar zijn ze trots op en trots en eer is er veel belangrijker dan hier. Hier is opportunisme veel meer de norm, hoe verdien ik zo veel mogelijk aan mijn klanten.

Ze Germans zouden dat ook kunnen, die topprodukten maken, dat hebben ze in het verleden wel bewezen. Echter, Duitsers, iig BMW en VAG, maken hun produkten inmiddels zo, dat er na aflopen fabrieksgarantie zo snel mogelijk dure reparaties nodig zijn. BMW beweert dat de ZF automaten die ze gebruiken onderhoudsvrij zijn; dat is onzin, periodiek spoelen (elke 100.000 km oid) bevordert de levensduur. En als je automaat kaduuk is na 160.000 km, mag je bij de BMW garage een nieuwe laten monteren voor 10x de kostprijs. VAG past zelfs de metaallegeringen er op aan, zodat de metalen niet onnodig duur worden en je er je garantieperiode mee haalt maar niet veel langer.

Dit is geen exacte wetenschap he, er wordt geen vaatje zuur open gepopt in je motorruimte na aflopen fabrieksgarantie, maar dit proberen ze wel te modelleren. Zoveel % uitval is acceptabel, dan verdien je er maximaal aan als autofabrikant. Hoe veel problemen je hebt met een auto hangt ook af van de omstandigheden en het gebruik. Er zijn heel specifieke situaties mogelijk waar een onderdeel in je auto niet tegen kan, die je vrijwel nooit tegen komt. Je kunt er net pech mee hebben. De kans om met een Prius motorpech te krijgen, is echter veel lager dan de kans om met een Audi langs de kant te staan met een defect in de aandrijflijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik070
JJ16v schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:41:
[...]

Ik denk dat dit idd heel erg meespeelt.

Wel interessant topic dit, want eigenlijk had ik mijn keuze al gemaakt voor de Fabia maar begin door de suggesties hier toch af te vragen of dat nou de beste keuze is.

Lees ik het nou goed dat hybrides meer kilometers kunnen maken in hun levensduur > dus een hybride met hogere km stand dan een gewone bezine kan net zo aantrekkelijk zijn zoniet aantrekkelijker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jaapbrandhof
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 07:36
Het verbaasd mij dat niemand het hier nog over Mazda gehad heeft buiten het feit dat 'Japanse merken' genoemd is. Zelf heb ik een Mazda 6 tweede generatie. Een grote auto waar een kinderwagen zonder problemen achter in past terwijl je er zelf ook in kan gaan liggen mocht je dat willen. Zelf 2 jaar geleden zo'n Mazda 6 gekocht uit 2008 met nog geen 60k op de teller voor net iets meer dan €8k. Moet nu nog steeds wel te vinden zijn.
Tot op heden ook nog geen bijzondere reparaties/onderhoud gehad met nu bijna 100k op de teller.

Intel P4 3.0 800MHz, 1024DDR PC3200(Twinmos), 160GB Maxtor S-ATA 150MB, Chieftec midi bleu, 360 Watt voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Is een Renault Clio Estate niet iets? De koffer is ruim genoeg voor de kinderwagen. Als je zelf erg groot bent is het wel redelijk krap binnenin met een kinderstoel achter je. Met mijn 1m84 gaat het net goed.

Edit: laat maar, je bent groot :P

[ Voor 8% gewijzigd door Admiral Freebee op 24-06-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
MikeOO schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 08:20:
Heb je ook al naar je Airco laten kijken. Auto uit 2006 kan zo maar zijn dat er te weinig koudemiddel inzit waardoor hij niet meer werkt. Elke jaar raak je wat kwijt dus kan zijn dat hij of niet meer werkt omdat er te weinig inzit.

Als de auto verder nog voldoet zou ik een betrouwbaar adres zoeken om dit onderdeel te laten nakijken en kun je eventueel je budget nog wat verhogen voor als je echt een ander nodig hebt.

Een andere auto kan ook weer extra kosten geven. Nu weet je wat je hebt ;)
Hebben hier een Focus 1 Station uit 2000 staan als 2de auto en rijd na 20 jaar nog steeds zonder problemen.
Wordt voor kleine stukje gebruikt maar elke keer verbazen wij ons weer dat het starten en lopen is en rijd als een zonnetje.

Daarbij een Ford S-Max als hoofdauto. Dus Ford is hier ook voorkeur als merk >:)

Mocht je toch wat anders willen dan kun je bij veel Garages ook zoekopdrachten uitzetten met je wensen.
Zeker als je een eigen garage hebt met goede ervaringen en die je vertrouwd is er veel mogelijk.
Ze hebben meer zoekmogelijkheden en omdat je garantie krijgt wordt de auto ook gelijk door de garage zelf ook wel beter bekeken als zij de partij zijn die garantie moet geven.

Eventueel heb ik nog wel een garage voor je waar je dit mogelijk zou kunnen navragen en tevens je airco zou kunnen na laten kijken. Kom er al jaren met beide auto's en altijd alles naar tevredenheid opgelost en geholpen. Wil geen reclame maken hier dus stuur maar een een DM voor het adres als je dat zou willen, omgeving De Rijp.
Vorig jaar idd voor 90-100 euro laten bijvullen, maar was toen in 1,5 - 2 maanden ofzo alweer leeg.
Laten maken gaat al snel richting de paar honderd euro. Als ik dit terug zou verdienen in de inruilwaarde is dat idd nog wel de moeite van het onderzoeken waard.

Heb zelf een goede garage vlakbij mijn werk die niet duur is, maar evengoed. Verder tot nu toe kosten gehad aan vervangen van voorveren, reparatie van de stappenmotor, vervangen van de banden, en regulier onderhoud. Al met al zo'n 300-400 euro per jaar gemiddeld denk ik. Dus ben niet ontevreden maar toch wel wat dingetjes zo als je het ziet bij elkaar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Anoniem: 37297 je moet iets specifieker zijn met je wensen; we kunnen alle kanten op qua advies.
  • Budget
  • te rijden km per jaar
  • snelwegen of bebouwde kom
  • comfort versus wegligging
  • betrouwbaar versus bijzonder
  • wat vind je belangrijk: stil/stoelen/achterbak/cruisecontrol/etc
  • wat vind je mooi
  • welke heb je verder overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
desmond schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:32:
@Anoniem: 37297 je moet iets specifieker zijn met je wensen; we kunnen alle kanten op qua advies.
  • Budget
  • te rijden km per jaar
  • snelwegen of bebouwde kom
  • comfort versus wegligging
  • betrouwbaar versus bijzonder
  • wat vind je belangrijk: stil/stoelen/achterbak/cruisecontrol/etc
  • wat vind je mooi
Volgens mij heb ik dat allemaal beschreven...
Betrouwbaar, ongeveer 20k km ruim per jaar, ruimte (4/5 deurs), ik ben lang (1,91cm), goede wegligging en liefst een beetje power dus minimaal 100pk.
Samenvatting van mijn eerdere wensen hier geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Ik mis volvo in jou lijstje. De v40 is ook prima te krijgen voor 10k en is zo wat als onverwoestbaar.

Mazda heeft ook hele leuke betaalbare auto.

Zelf zal ik niet zo snel 2de handse hybride kopen. Ben zelf bang dat bij een reparatie aan zo auto in vergelijking de reparatie aan je airco een lachertje is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Anoniem: 91634 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:03:
Zelf zal ik niet zo snel 2de handse hybride kopen. Ben zelf bang dat bij een reparatie aan zo auto in vergelijking de reparatie aan je airco een lachertje is.
Ieder z'n angst, maar ze zijn dusdanig probleemloos dat de ANWB geen zwakke punten bij de occasionadviezen kan noemen. Al had uit m'n hoofd de Lexus wel eens een bepaald stekkertje dat lostrilde..

Sommige versies van de V40 hebben trouwens best forse motorproblemen, al zijn dat wel de diesels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Luuk9 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Betrouwbaar, ongeveer 20k km ruim per jaar, ruimte (4/5 deurs), ik ben lang (1,91cm), goede wegligging en liefst een beetje power dus minimaal 100pk.
  • wat vind je mooi
We kunnen zowat alle B-segment stations en C-segment hatchback noemen met die criteria. Ik verwacht iets meer effort van jouw kant voordat ik gaspedaal.nl ga bestoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
desmond schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:36:
[...]
  • wat vind je mooi
We kunnen zowat alle B-segment stations en C-segment hatchback noemen met die criteria. Ik verwacht iets meer effort van jouw kant voordat ik gaspedaal.nl ga bestoken.
Oké!
Overwogen: Ford Fiesta, Ford Focus (duur in wegenbelasting), Mazda 3 of 6, Toyota, Lexus CT200h (te kleine kofferbak weet ik inmiddels).
Belangrijkste vind ik betrouwbaar, geen prius, en in regio Alkmaar (+24-30km) beschikbaar ergens. Bedankt voor je inzet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Luuk9 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Vorig jaar idd voor 90-100 euro laten bijvullen, maar was toen in 1,5 - 2 maanden ofzo alweer leeg.
Laten maken gaat al snel richting de paar honderd euro. Als ik dit terug zou verdienen in de inruilwaarde is dat idd nog wel de moeite van het onderzoeken waard.

Heb zelf een goede garage vlakbij mijn werk die niet duur is, maar evengoed. Verder tot nu toe kosten gehad aan vervangen van voorveren, reparatie van de stappenmotor, vervangen van de banden, en regulier onderhoud. Al met al zo'n 300-400 euro per jaar gemiddeld denk ik. Dus ben niet ontevreden maar toch wel wat dingetjes zo als je het ziet bij elkaar samen.
En toch, het kan ook een simpel ventiel of rubbertje zijn en je airco is weer top.
Hebben ze wel een lektest gedaan van minimaal 20 minuten? Olie beetje bijgevuld om alles gesmeerd te houden?
Je kan zelf ook kijken hoe je airco radiator eruit ziet en op bv winparts of mister-auto kijken wat een nieuwe kost als hij er rot uit ziet. ( lamellen eraf, misschien zelf een zichtbaar lek )

Je weet nu wat je hebt, elke nieuwe aanschaf levert alleen maar meer afschrijving, wegenbelasting en verzekeringskosten op en niet eens meer zekerheid want 2e hands.
Ik zou persoonlijk iets meer onderzoek in je airco stoppen ipv hier discussiëren over iets wat je nog niet nodig hebt.

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Misschien weet hij idd goed wat hij heeft en weet die dat er naast defect arico ook kosten aan komen van nieuwe distributie riem, banden, groot onderhoud enz... Of wilt gewoon graag groter of wat anders rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Precies! Ik wil graag überhaupt wat anders rijden. Bedankt voor je bericht! Ik zie graag jullie reacties tegemoet hier verder met tips en suggesties over wat hierbij past!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedX
  • Laatst online: 18:35
Ik ben zelf 1.95, en heb twee jaar geleden een Mazda 3 gekocht. Ik kwam van een oude Opel astra, en dat was een fijne reisauto, maar nul vermogen.

Gekeken naar alternatieven, en uiteindelijk bleven Opel en mazda over. BMW zou nog kunnen met je lengte, maar je krijgt wel héél veel auto met een mazda als je het geld mee neemt.

Ik zou nog eens kijken bij ford, maar míjn keuze zou duidelijk zijn ;)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
DiedX schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:42:
Ik ben zelf 1.95, en heb twee jaar geleden een Mazda 3 gekocht. Ik kwam van een oude Opel astra, en dat was een fijne reisauto, maar nul vermogen.

Gekeken naar alternatieven, en uiteindelijk bleven Opel en mazda over. BMW zou nog kunnen met je lengte, maar je krijgt wel héél veel auto met een mazda als je het geld mee neemt.

Ik zou nog eens kijken bij ford, maar míjn keuze zou duidelijk zijn ;)
Het aanbod van Mazda 3 modellen met nog niet al te veel kilometers voor rond de 10K is wel heel laag helaas zie ik! Ik vind het wel een leuke auto, kan dus een optie zijn voor me!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:37
Zullen we het wel vriendelijk houden? Als jij vindt dat het niet klopt wat er gesteld wordt, komt dan met een gefundeerde reactie ipv alleen maar roepen dat het niet klopt.

[ Voor 97% gewijzigd door deepbass909 op 24-06-2020 23:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:05
Auto's goed of slecht vinden op basis van merk/productieland is leuk voor bij een verjaardag/borrel, maar slaat feitelijk helemaal nergens op.

Ieder model en dan zelfs weer ieder bouwjaar heeft zijn eigen kwaaltjes en enkel met goed het internet doorzoeken kan je daar een klein beetje over zeggen (ANWB, autoblog occasion aankoopadvies, autoweek doet dat ook - om er een paar Nederlandse te noemen).
Dieken Taffert schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:16:
Een specifiek model van een specifiek merk met een specifieke motorisering is mogelijk redelijk betrouwbaar, maar vind dat maar es uit.
Tja, van een beetje moeite doen is niemand minder geworden. En daarom zit 'ie toch ook op dit forum?

De eerder genoemde Auris Hybrid lijkt me overigens een prima optie, als je echt iets nieuws zoekt.

Dan nóg valt of staat er een hele hoop bij onderhoudshistorie en een simpele factor pech of geluk. N=1 ervaringen ('de auto van de buurman') die wellicht zijn onderhoud toevallig altijd door Beun de Haas liet doen, zeggen niks over de betrouwbaarheid van een volledig merk.

Verder is onderhoud altijd gebruikelijk; ik zou die airco lekker laten repareren en een grotere wagen kopen als de Fiesta over een jaartje of 2 serieus duur onderhoud nodig heeft. En/of: als de kinderen er echt (bijna) zijn.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-06 07:29
Luuk9 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Je kan ook overwegen om een auto te importeren. Nu is het budget mogelijk te laag voor voordelen te behalen maar zeker het bekijken waard.

Aantal voor en nadelen.

Voordelen
Je koopt een auto met minder kilometers op te teller tov NL
Vaak uitvoeringen die in NL niet te vinden zijn
Uiteindelijk meer auto voor hetzelfde bedrag als in NL

Nadelen
Garantie. Je krijgt meestal gewoon garantie maar afstand wordt dan een ding. Je kan dan meestal wel korting krijgen als je daar vanaf ziet.
Restwaarde is vaak lager ivm import.
Kost je geld om de auto te bekijken maar prima te combineren met een leuk tripje.

Zelf hebben wij onze Ford S-Max geïmporteerd. Omdat wij diesel wilde rijden (2010) kon je in NL gemiddeld een S-Max vinden met ruim 160000km op de teller. Nu is dat voor een diesel natuurlijk niets maar na een vergelijk in het buitenland scheelde dat enorm voor hetzelfde budget.

Nu kochten wij er 1 met 36000km op de teller en we rijden er nog steeds mee. Je moet een beetje geluk hebben maar tot op heden nog steeds probleemloos.

Importeren stelt niets voor. Zijn bedrijven die je helpen met de papieren voor invoeren / belasting en 1 dag kenteken zodat je de auto zelf kun terugrijden naar NL en je verzekerd bent. Kosten waren toen iets van 400 euro. Je moet wel gelijk als je in NL komt naar een RDW keuringspunt voor belasting (BPM) en controle maar dat stelt niet veel voor. Dan naar huis en paar dagen later krijg je de kentekenpapieren thuis en kun je platen laten maken en is alles klaar.

Zeer leuke ervaring om te doen maar eerst goed de prijzen en km vergelijken of het zin heeft. Meestal is het hoe duurder de auto hoe mee voordeel te halen is.

Of het rendabel is vrij snel te achterhalen. Wilde het je niet onthouden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20:56
NiGeLaToR schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:59:
Toyota Yaris Hybrid

https://occasions.toyota....ed-10000&FuelType=hybride

Collega die net zijn rijbewijs heeft rijdt daar in en haalt een whopping 4,3L/100km aka 1:23 mee. Oke, rijdt als een oma volgens eigen zeggen, maar ik vind dat serieus knap.

Verder prima auto’s: familie rijdt al decennia in Toyota en het voorspelbare onderhoudsinterval en degelijkheid zijn structureel.

Ikzelf heb er he-le-maal niets mee. Dus tis geen wij van wc-eend verhaal, maar volgens mij wel een prima transportmiddel.
4,3l/100km is héél knap :) ik heb een Prius P3 gehad, 100.000km mee gereden, Lexus CT200h 80.000km gereden en nu weer een CT200h al 20.000km (zijn qua aandrijving vergelijkbaar) en daarmee kom ik niet onder de 4,9l/100km en dan moet ik toch goed opletten.....
Twee jaar geleden had ik een project zo'n 95km van huis. Elke dag zelfde stuk snelweg heen en terug, en dat was iets van 85km op constante snelheid waar ik me destijds al aan max 100km/h hield. Er zaten zoveel snelheidswisselingen en dynamische bebording in dat het een rotklus was om steeds max te willen rijden. Continue 100 was veel relaxter en weinig langzamer. Zelfs met die lage belasting kwam ik niet of nauwelijks onder de 4,9l/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-06 11:25
@Ramon 73 het is de boordcomputer die het zegt. Hij kocht hem met 4,4l/100km en is nu 4,3l/100km. Ik vind het ook bijzonder.

Maar laat er wat afwijking in de boordcomputer zitten: dan nog heel knap.

Voor mensen die een goed vervoersmiddel zoeken zou ik bijna blind Toyota noemen.

Ik rijd zelf Amerikaans. Dat zou ik niemand adviseren tenzij uit liefhebberij en/of groot genoeg budget. _O-

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
Maak eens een proefrit, deze Auris station staat bij je om de hoek. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
https://www.wagenmakeraut...k=Toyota&c=12&so=gallerij

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Erik070 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Ik denk dat dit idd heel erg meespeelt.

Wel interessant topic dit, want eigenlijk had ik mijn keuze al gemaakt voor de Fabia maar begin door de suggesties hier toch af te vragen of dat nou de beste keuze is.

Lees ik het nou goed dat hybrides meer kilometers kunnen maken in hun levensduur > dus een hybride met hogere km stand dan een gewone bezine kan net zo aantrekkelijk zijn zoniet aantrekkelijker.
Dat ligt er volledig aan welke hybrides. Een Volvo V60 D6 is lang niet zo probleemloos als een Toyota Auris Hybrid of Lexus Ct200h.

Skoda Fabia is een prima auto hoor. Het kan nog wel betrouwbaarder, maar Skoda's zijn altijd zeer ruim en praktisch in hun segment.
Anoniem: 91634 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 18:03:
Ik mis volvo in jou lijstje. De v40 is ook prima te krijgen voor 10k en is zo wat als onverwoestbaar.

Mazda heeft ook hele leuke betaalbare auto.

Dat laatste wordt niet door feiten gestaafd. Ik hoor dit vaak, mensen zjin bang voor dure accu-technologie in auto's omdat ze ervaringen hebben met de accu's in b.v. hun mobiele telefoon die er na 2 tot 3 jaar mee kappen. In auto's worden accu's veel beter gemanaged door elektronica, op niet te ver ontladen, niet te warm worden, niet te koud etc. De accu in een auto gaat heel lang mee. En een nieuwe accu voor je Prius kost gewoonlijk alsnog minder dan een nieuwe ZF automaat voor je BMW.
Luuk9 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 16:50:
[...]

Cruciale info die mist:
- Carosserievorm (hatchback, sedan, station, SUV, MPV);
- Segment (om het naar VW te vertalen: Polo, Golf of Passat?);
- Wat is goede wegligging: leuk of voorspelbaar? Veel Audi's hebben een uitstekende functionele wegligging maar een Ford Focus stuurt veel leuker;

Het is nog te algemeen, er zijn vele tientallen modellen die aan je criteria voldoen. Als het je echt niet uit maakt, ga op safe en kies een Toyota/Lexus, Honda of Kia, dat zijn de toppers qua betrouwbaarheid en garantie (Kia 7 jaar).
Richh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 22:53:
Auto's goed of slecht vinden op basis van merk/productieland is leuk voor bij een verjaardag/borrel, maar slaat feitelijk helemaal nergens op.

Ieder model en dan zelfs weer ieder bouwjaar heeft zijn eigen kwaaltjes en enkel met goed het internet doorzoeken kan je daar een klein beetje over zeggen (ANWB, autoblog occasion aankoopadvies, autoweek doet dat ook - om er een paar Nederlandse te noemen).
Er zijn absoluut, ik herhaal AB-SO-LUUT duidelijke trends in herkomst van een auto en hun betrouwbaarheid.

https://www.autointernati...nog-altijd-onbetrouwbaar/
Fransen zelf scoren auto's van eigen bodem minder betrouwbaar dan de concurrentie van elders (Italië uitgezonderd). En dat volk is zo chauvinistisch als de pest. Ik citeer:

"De Japanse merken Mazda, Toyota en Suzuki bezetten de kopposities, samen met de Duitse merken Porsche, Audi, BMW en Opel. Franse modellen triomferen nergens. Alleen de Logan van de Roemeense Renault dochter Dacia weet bij de gezinswagens een gedeelde eerste plaats te bemachtigen (samen met de Opel Astra) dankzij een uitstekende betrouwbaarheidscore van 19,5 (op 20)."

Zeer groot onderzoek naar resultaten van 12 miljoen (!!) APK keuringen:
https://www.rtlnieuws.nl/...heeft-de-meeste-problemen\

Peugeot en Renault scoren het slechtst. Ik citeer:

"De Franse automerken Peugeot en Renault zijn om een reactie gevraagd. Beiden gaven aan geen inhoudelijke reactie te kunnen geven op de resultaten van het gehele merk."

Onderzoek Consumentenbond onder 10.000 autobezitters:
https://www.autoweek.nl/a...t-vaakst-bij-franse-auto/

Ik citeer:
"Automobilisten met een Japanse of Zuid-Koreaanse auto staan het minst vaak langs de kant van de weg met pech. Franse auto's daarentegen blijken het minst betrouwbaar, zo blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond onder 10.000 autobezitters"

Zeer groot onderzoek van de consumentenorganisatie WhatCar in Engeland, 18.000 mensen ondervraagd:
https://www.ad.nl/auto/di...edehands-auto-s~a8a71332/

Ik citeer:
"Opvallend is dat bijna de gehele top 10 bestaat uit auto’s van de Volkswagen Groep en uit Japan en Korea. Het enige buitenbeentje is Renault-dochter Dacia, dat met twee modellen in de lijst staat."

Groot onderzoek van de Britse Autoverzekeraar By Miles voor nieuwe occasions van 3-5 jaar oud:
https://www.autoblog.nl/n...-die-je-kunt-kopen-156113

Ik citeer:
" Over die Fransen gesproken, de twee slechtste merken hebben in dat land hun hoofdkantoor staan. De Mégane en de Clio zijn namelijk geen uitzonderingsgevallen: Renault is volgens dit overzicht het slechtst presterende automerk. Van alle Renaults haalt 17,3 procent niet in één keer de Britse APK. Daarna volgt Citroën, kort daarna volgt Dacia."

Dit zijn geen n=1 kroegverhaaltjes, maar grote onderzoeken (duizenden tot miljoenen auto's meegenomen) van onafhankelijke organisaties. Er is nog heel veel meer te vinden. "Het slaat feitelijk nergens op" zei je, het is nochtans heel makkelijk te onderbouwen met feiten. Heel veel feiten.

Overigens heb ik geen hekel aan Franse auto's oid, ze hebben zeker hun kwaliteiten maar betrouwbaarheid hoort daar niet bij. Als ik het geld had, zou ik zo een Alpine A110 kunnen kopen: droomauto.
Dan nóg valt of staat er een hele hoop bij onderhoudshistorie en een simpele factor pech of geluk. N=1 ervaringen ('de auto van de buurman') die wellicht zijn onderhoud toevallig altijd door Beun de Haas liet doen, zeggen niks over de betrouwbaarheid van een volledig merk.
Onderhoudshistorie is belangrijk, maar dat geldt des te meer voor Franse en Italiaanse auto's die gewoon inherent minder betrouwbaar zijn.

Pech is een factor, daar doe je weinig aan. Goed je research doen, sluitende onderhoudshistorie, betrouwbaar merk/model, dan is die factor minder invloedrijk.

Overigens scoort ook de Volvo V40, die door @Anoniem: 91634 "zo wat als onverwoestbaar" werd genoemd, slecht op betrouwbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 20:56
Erik070 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 15:16:
[...]

Hybride is iets minder zwaar belast (de brandstofmotor althans) door de toegevoegde elektrische aandrijving. Daarnaast krijg je op een willekeurige hybride (naar mijn ervaring) het hoogste milieuvignet (type 4). Je kunt dus alle steden in die een milieuvignet eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
TwiSteD1 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 10:10:
Maak eens een proefrit, deze Auris station staat bij je om de hoek. Ik ben benieuwd wat je ervan vindt.
https://www.wagenmakeraut...k=Toyota&c=12&so=gallerij
Wel relatief veel km's, zeker voor een automaat, of maakt dat bij deze auto's niet zoveel uit?
Begreep weleens dat een automaat minder lang meegaat zonder problemen dan een handbak.

Bedankt voor je linkje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Luuk9 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Wel relatief veel km's, zeker voor een automaat, of maakt dat bij deze auto's niet zoveel uit?
Begreep weleens dat een automaat minder lang meegaat zonder problemen dan een handbak.

Bedankt voor je linkje!
Voor een Auris is die km-stand peanuts. Aandrijflijn is zo bulletproof als wat, betrouwbaarder bestaat niet. Heeft geen gewone automaat maar een planetaire transmissie, gedraagt zich als een CVT maar is het strikt genomen niet (CVT is notoir onbetrouwbaar, het zwakke punt van Subaru's en Nissans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Dieken Taffert schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:11:
[...]

Voor een Auris is die km-stand peanuts. Aandrijflijn is zo bulletproof als wat, betrouwbaarder bestaat niet. Heeft geen gewone automaat maar een planetaire transmissie, gedraagt zich als een CVT maar is het strikt genomen niet (CVT is notoir onbetrouwbaar, het zwakke punt van Subaru's en Nissans).
Dankje!
Wat vind jij van deze, zie die toevallig ook bij dezelfde garage als die jij linkte staan:

https://www.wagenmakeraut...d=26&mrk=Ford&so=gallerij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Laatst online: 22:12

WhySoSerious

Be the change.

Waarom heb je elektrisch rijden destijds niet verder onderzocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
WhySoSerious schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:27:
Waarom heb je elektrisch rijden destijds niet verder onderzocht?
Ik heb helaas geen mogelijkheid voor een eigen laadpaal (minder interessant op gebied van ROI en niet handig met laden thuis, zit een openbare paal paar honderd meter hier vandaan).
Daarnaast voor mijn budget alleen auto's beschikbaar destijds met een kleine radius van kilometers als afstand helaas. Vandaar toch weer verder gaan kijken.
Zelfs met subsidie volgens mij nu nog niet heel gunstig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dieken Taffert
Luuk9 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:16:
[...]

Dankje!
Wat vind jij van deze, zie die toevallig ook bij dezelfde garage als die jij linkte staan:

https://www.wagenmakeraut...d=26&mrk=Ford&so=gallerij
Rijdt leuk en pittig, normaal/redelijk betrouwbaar, als de boekjes volledig zijn ingevuld en je wil graag Ford blijven rijden lijkt het me geen gekke optie. Je hebt nog geen kinderen, een stationwagon is dan onnodig lijkt me.

Auris is qua betrouwbaarheid duidelijk beter en is veel zuiniger maar rijdt minder leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Luuk9 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:09:
[...]

Bedankt voor je linkje!
Ze hebben juist minder slijtagedelen dan andere auto's. Dit type automaat heeft bijvoorbeeld geen koppeling die je moet vervangen want hij gebruikt min of meer z'n elektromotor als koppeling. Een ander punt waarom die toyota hybrides erg probleemloos zijn is omdat de benzinemotor relatief low tech is. Niet-hybride benzines hebben vaak gevoeligere dingen als turbo's of brandstofinspuiting met een hele hoge druk. Het ingewikkelde aan die toyota's is inderdaad het hybridesysteem maar dat gaat in de praktijk dus niet kapot. En voor de rest (koppeling, turbo, e.d.) geldt 'wat er niet op zit kan ook niet kapot gaan'.

Oja, veel ervan hebben een panoramadak. Dat klinkt leuk maar het kost hoofdruimte, dus als je wat langer bent is het een goed idee daar goed op te letten. Als je je stoel te laag moet zetten zit het ook niet lekker.

[ Voor 12% gewijzigd door Yucon op 25-06-2020 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwiSteD1
Het hybridesysteem van Toyota wordt al sinds de eerste Prius in 1997 doorontwikkeld en is nu zo goed als foutloos en heel betrouwbaar. Bij het rijden merk je dat de accu en motor goed samenwerken en ik vind het fijn dat het een (soort) CVT is die werkt zonder te schakelen. Ik heb mijn auto gekocht met 170k op de teller en heb er nu 60k mee gereden zonder problemen.

@Luuk9
Prima auto lijkt me, met kans op een paar kleine storingen volgens de ANWB (https://www.anwb.nl/auto/...focus/vanaf-bouwjaar=2012). maar ik zou misschien de station wagon versie nemen, waar later de kinderwagen ook in past. Bijvoorbeeld deze https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-47832114

Een paar tips wanneer je een occasion bekijkt, als de prijs (vrij) laag is en/of het kenteken niet zichtbaar is, check dan op de RDW website of de auto geïmporteerd is (toelatingsdatum is anders dan de afgiftedatum). Wanneer de auto ook op autotrack staat kun je daar het Carfax rapport bekijken, daar staan het aantal eigenaars in, verkoopdata en wat onderhoudsgegevens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Oke bedankt allemaal voor de toelichting. @Dieken Taffert @TwiSteD1 Goede nieuwe inzichten voor me en misschien ook voor anderen hier op het forum deze dagen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Wat vinden jullie van deze?

Zou hier een kinderwagen achterin passen?

https://www.viabovag.nl/a...-10-ecob-titanium-5k2rh0p

@Dieken Taffert @TwiSteD1 @Yucon @Erik070 @Falcon Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon

Yucon

*broem*

Geen idee. Ze schijnen wel erg fijn te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ja, als je bijv. een Joolz kinderwagen neemt. Die zijn super klein inklapbaar, ook wel fijn voor in huis.

Houd er wel rekening mee, dat als de kleine 3 is de afstand van de achterbank tot de voorstoelen veel belangrijker wordt. Maar goed das pas over 3 jaar, dan zou je misschien de auto kunnen inruilen op een c-segmenter en een station.

Zelfs in een A-segmenter als een C1 past een kinderwagen.. ;)

Geniet ervan, vooral van de kleine natuurlijk.. die auto is maar bijzaak!

[ Voor 11% gewijzigd door Falcon op 21-10-2021 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
Falcon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Ja, als je bijv. een Joolz kinderwagen neemt. Die zijn super klein inklapbaar, ook wel fijn voor in huis.

Houd er wel rekening mee, dat als de kleine 3 is de afstand van de achterbank tot de voorstoelen veel belangrijker wordt. Maar goed das pas over 3 jaar, dan zou je misschien de auto kunnen inruilen op een c-segmenter en een station.

Thanks! Hoop er minimaal 6-8 jaar mee te doen. Station vind ik stuk duurder..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07-06 22:18
Ramon 73 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 08:23:
[...]

4,3l/100km is héél knap :) ik heb een Prius P3 gehad, 100.000km mee gereden, Lexus CT200h 80.000km gereden en nu weer een CT200h al 20.000km (zijn qua aandrijving vergelijkbaar) en daarmee kom ik niet onder de 4,9l/100km en dan moet ik toch goed opletten.....
Twee jaar geleden had ik een project zo'n 95km van huis. Elke dag zelfde stuk snelweg heen en terug, en dat was iets van 85km op constante snelheid waar ik me destijds al aan max 100km/h hield. Er zaten zoveel snelheidswisselingen en dynamische bebording in dat het een rotklus was om steeds max te willen rijden. Continue 100 was veel relaxter en weinig langzamer. Zelfs met die lage belasting kwam ik niet of nauwelijks onder de 4,9l/100km.
Dan gaat er iets niet goed. Wij hebben een Auris Hybrid station. In mijn vorige job mee naar Utrecht op en neer gereden. Ik maakte er op een gegeven moment een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. En zie hier het resultaat.

1:25 over een afstand van 68km. En dat is echt niet als een bejaarde rijden. Het kan echt. Inmiddels geswitcht van baan en meer stadskilometers en ik merk dat dat het verbruik niet ten goede komt. Maar nog altijd zit ik op 1:21 gemiddeld op 50.000km.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q1huyQZXMcMalWpIDKKnqQIhUTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CT7ANuUYeFw7GLfTsulFAPlk.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan werkelijk iedereen die meer ruimte wenst rond de 10K onze auto aanbevelen. Het is dat wij binnenkort elektrisch gaan rijden, maar ik deze auto is een no-brainer voor iedereen die dat nog niet kan/wil. Die van ons krijg een nieuw baasje, hopelijk iemand die er ook zo zuinig mee is.

[ Voor 7% gewijzigd door aschja op 21-10-2021 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Falcon schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:37:
[...]

Joolz Aer bedoel je dan neem ik aan? Want de Joolz Day en Geo zijn gewoon bakbeesten. De Aer is ook niet geschikt voor een baby. Wij hebben allebei. Als die kleine spruit van ons in de Aer past gaat die Joolz Geo er meteen uit, want idd de Aer is zeer compact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Luuk9 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

Ik zou eens met een Auris Hybrid gaan proefrijden. Wij hadden een Citroen C3 en werden helemaal gek van continue die kinderwagen in en uit elkaar halen. Als je er straks achter komt dat een Fiesta te klein is voor jullie gooi je geld in de kliko.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
aschja schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:29:
[...]

Dan gaat er iets niet goed. Wij hebben een Auris Hybrid station. In mijn vorige job mee naar Utrecht op en neer gereden. Ik maakte er op een gegeven moment een sport van om zo zuinig mogelijk te rijden. En zie hier het resultaat.

1:25 over een afstand van 68km. En dat is echt niet als een bejaarde rijden. Het kan echt. Inmiddels geswitcht van baan en meer stadskilometers en ik merk dat dat het verbruik niet ten goede komt. Maar nog altijd zit ik op 1:21 gemiddeld op 50.000km.

[Afbeelding]

Ik kan werkelijk iedereen die meer ruimte wenst rond de 10K onze auto aanbevelen. Het is dat wij binnenkort elektrisch gaan rijden, maar ik deze auto is een no-brainer voor iedereen die dat nog niet kan/wil. Die van ons krijg een nieuw baasje, hopelijk iemand die er ook zo zuinig mee is.
De Auris lijkt me top. Echter , noord Holland noord en binnen budget (10-12k) kan ik ze niet vinden?

https://www.viabovag.nl/a...ra-comfortstoelen-kp0ko9e

Deze bijv. Volgens koerslijst ongeveer 17k en misschien nog 1-2 inruil. Dan nog vrij duur! Of zoek ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Laatst online: 22:53

Emiel1984

Made in NL

Ik rijd af en toe in een fiesta van 2013 welke naar mijn idee dezelfde afmetingen kent.
De kofferbak ruimte lijkt mij te klein maar blijkbaar zou het toch moeten kunnen passen..
Ik vond deze foto van een fiesta ST..

Afbeeldingslocatie: https://www.fiestast.org/attachments/fiesta-trunk-4-jpg.233/

https://www.fiestast.org/...-fiesta-st-will-baby.304/

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
Luuk9 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 15:42:
[...]

De Auris lijkt me top. Echter , noord Holland noord en binnen budget (10-12k) kan ik ze niet vinden?

https://www.viabovag.nl/a...ra-comfortstoelen-kp0ko9e

Deze bijv. Volgens koerslijst ongeveer 17k en misschien nog 1-2 inruil. Dan nog vrij duur! Of zoek ik verkeerd?
Ik zie inderdaad dat de prijzen wel zijn gestegen. Het laatste model Auris Hybrid station is ook een gewilde auto. Ik weet of open staat voor een ouder bouwjaar. Zou ik persoonlijk niet doen. Ik moet wel zeggen. Wij hebben ongeveer in jullie schuitje gezeten. Onze eerste auto was een C3. Die werd te klein. Toen gaan zoeken naar een nieuwe auto. Ik wilde graag hybride gaan rijden, dus Toyota. Ik vond de laatste facelift erg fraai en ook in het interieur veel mooier dan het model daarvoor. Dus uiteindelijk een paar duizend geleend van pa en ma en wel gekozen voor de auto die graag wilde rijden.

Zoals het er nu uit is het inderdaad het budget oprekken waar mogelijk.
Of een ouder model, maar wel met meer of meer dezelfde techniek.
Of je kilometrage oprekken.

https://www.ideaalautos.n...78&mrk=Toyota&so=gallerij

Ik ken de dealer niet, maar dit is wel een hele nette prijs.

[ Voor 9% gewijzigd door aschja op 21-10-2021 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk9
aschja schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 16:06:
[...]

Ik zie inderdaad dat de prijzen wel zijn gestegen. Het laatste model Auris Hybrid station is ook een gewilde auto. Ik weet of open staat voor een ouder bouwjaar. Zou ik persoonlijk niet doen. Ik moet wel zeggen. Wij hebben ongeveer in jullie schuitje gezeten. Onze eerste auto was een C3. Die werd te klein. Toen gaan zoeken naar een nieuwe auto. Ik wilde graag hybride gaan rijden, dus Toyota. Ik vond de laatste facelift erg fraai en ook in het interieur veel mooier dan het model daarvoor. Dus uiteindelijk een paar duizend geleend van pa en ma en wel gekozen voor de auto die graag wilde rijden.

Zoals het er nu uit is het inderdaad het budget oprekken waar mogelijk.
Of een ouder model, maar wel met meer of meer dezelfde techniek.
Of je kilometrage oprekken.

https://www.ideaalautos.n...78&mrk=Toyota&so=gallerij

Ik ken de dealer niet, maar dit is wel een hele nette prijs.
Ja ik had hem toevallig vandaag ook gezien! Kreeg bijna een beetje argwaan van de prijs.. Iemand toevallig die deze dealer kent / weet je hoe je kan checken of deze betrouwbaar is? Zie wel redelijk goede reviews!

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Luuk9 schreef op donderdag 21 oktober 2021 @ 14:54:
[...]

Dan zou ik niet voor B-segment gaan, maar gelijk voor C-segment. Daar valt onder andere de Auris onder.

CT200H van Lexus is echt onhandig krap achterin als C-segmenter.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.