Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• michelstreurman
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-04-2024
Ik heb sinds enige tijd deze machine en afgelopen zondag had Windows geen zin om de Intel NIC te gebruiken (Windows zag hem wel in de device manager, maar bij network status was hij nergens te vinden en ook driver herinstallatie maakte geen verschil), dus heb ik uit nood de computer opnieuw geinstalleerd, met Windows 10 Pro x64 build 2004.

Nu wil het dus dat mijn computer random blijft herstarten, zonder BSOD's en relevante zaken in de Event Viewer, behalve dan de Error: Kernel Power "The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.", Hier gaan geen Warnings of wat dan ook aan vooraf.

Dit doet de machine een aantal keer (op willekeurige momenten), daarna besluit het moederbord dat het aan de UEFI moet liggen en kopieert mijn backup bios P1.60 terug naar de main bios (was P4.20)

Nu ben ik compleet verloren waar dit aan kan liggen, heb al meerdere malen de nieuwere bios teruggeflashed, die ik al ruim 5 maanden gebruikte en het systeem werkt dan weer, maar blijft random restarten.

De temps lijken geen invloed te hebben gezien dit zelfs gebeurd wanneer het systeem compleet idle is met een gemiddelde temp van rond de 35 graden. Ook lijken de voltages in orde en is het systeem niet overgeclocked.

Specs:
Intel Core i9 9900K onder een Arctic Cooling Freezer 33 eSports edition met Arctic MX4 thermalpaste
Asrock Z390 Extreme4 met bios P4.30 (nu, maar probleem doet zich nog steeds voor)
2x 8GB Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15
Gigabyte GeForce RTX2080TI Windforce
CoolerMaster MasterBox 5 with Meshify Frontpanel met 4x Corsair High Performance SP120 PWM (2 front intake, 1 rear outtake, 1 top outtake)
Samsung EVO 960 250GB
ADATA XPG SX8200PRO 1TB
Samsung Spinpoint F1 320GB
WD Black SSHD 1TB/16GB
TP-Link 150MBit Single channel Wifi PCIe kaart geval
Fractal Design Edison M 750W
WD Elements USB3 4TB
ASUS USB-BT400
Wired XBOX 360 Controller
Logitech Hero G502 (op een Roccat Kanga Muismat)
HAVIT HV-432L Mechanical Gaming Keyboard
AOC E2270SWHN Monitor

Software:
Volledig schone installatie van Windows 10 Professional x64 build 2004 op een volledig schone en ongepartitioneerde Samsung EVO 960,
De nieuwste drivers gedownload van Intel, Nvidia, Asus, Samsung, ADATA, AOC, TP-Link, WD, Logitech en voor degenen waar geen losse originele driver van te vinden was de: Asrock Site.
Geen "bloat" geinstalleerd in de vorm van RGB controller drivers, overclocking tools of wat dan ook.
Microsoft Office 2019 Professional Plus
Prusa Slicer 2.2
Autodesk AutoCAD 2020 en Fusion 360

Wat kan dit veroorzaken en hoe fix ik dit?

[ Voor 31% gewijzigd door michelstreurman op 23-06-2020 18:15 . Reden: Volledige Specs ]

Alle reacties

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42
Chipset drivers bijgewerkt?
Memory test al eens uitgevoerd met Prime95?

Samsung Magician al geinstalleerd en OverProvisioning ingesteld?
Samsung NVME driver gebruikt/geinstalleerd?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• michelstreurman
Chipset, yup
Prime95 16 uur stabiel small fft's
Samsung NVME driver 3.3 is geinstalleerd (de nieuwste)
Samsung Magician is geinstalleerd, maar ik zou niet weten waarom ik overprovisioning wil instellen (standaard is er al een overprovisioning van ca. 32GB.)

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kon je niet nog meer tags koppelen? Ik denk inderdaad dat je Xbox en muis met dit probleem te maken hebben. d:)b

Anyhow, bij random reboots is altijd de eerste verdachte de voeding, zeker als er geen driverproblemen worden gemeld in je eventlog. Deze voeding is zes jaar oud, heb je het al eens met een andere geprobeerd?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• michelstreurman
De voeding is vorig jaar spiksplinternieuw gekocht.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:44

HugoBoss1985

Xenotech

michelstreurman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:29:
De voeding is vorig jaar spiksplinternieuw gekocht.
Dat zegt echt geen reet, alles kan kapot.

• michelstreurman
dat klopt, maar het was meer een reactie op: Die voeding is 6 jaar oud... nee, het type is 6 jaar geleden uitgebracht, deze voeding is echter nieuw gekocht Januari 2019, en volgens het serienummer gemaakt in 2018.

Verwijderd

michelstreurman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:41:
dat klopt, maar het was meer een reactie op: Die voeding is 6 jaar oud... nee, het type is 6 jaar geleden uitgebracht, deze voeding is echter nieuw gekocht Januari 2019, en volgens het serienummer gemaakt in 2018.
Toch even een andere proberen dus.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:33

br00ky

Moderator Harde Waren
CodeCaster schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:21:
Kon je niet nog meer tags koppelen?
Ik heb die er maar even uitgesloopt, want wat je XB360 controller ermee te maken heeft weet ik niet, @michelstreurman :+

• michelstreurman
br00ky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:55:
[...]

Ik heb die er maar even uitgesloopt, want wat je XB360 controller ermee te maken heeft weet ik niet, @michelstreurman :+
Nou... Ik heb voor de zekerheid alles gekoppeld wat rechtstreeks aan mijn computer is verbonden, dat is dus ook de 360 controller. Maar het probleem doet zich inderdaad ook voor zonder de controller gekoppeld.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

michelstreurman schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:41:
Maar het model is wèl 6 jaar oud. Zou makkelijk kunnen dat je veel nieuwere systeem wat nieuwere EPS-standaarden verwacht, of zo.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Is er een reden om het BIOS meteen weer te willen updaten? Wat gebeurt er als je hem een tijd op P1.60 laat draaien?

• michelstreurman
br00ky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:07:
Is er een reden om het BIOS meteen weer te willen updaten? Wat gebeurt er als je hem een tijd op P1.60 laat draaien?
Nou... het grootste probleem met P1.60 is dat die BIOS automatisch teveel voltage geeft aan de CPU en daardoor mijn cpu binnen no-time op 100 graden zit (ja ik weet het, luchtkoeling) Daarnaast is het systeem niet stabiel met XMP enabled in deze BIOS, waar het systeem wel stabiel is op een paar versies nieuwer dan P1.60, en er was nog iets wat belangrijk was, maar kan er even niet meer op komen... Ik had in ieder geval goede redenen om naar een nieuwer BIOS over te stappen.

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En als je iets ergens in het midden pakt, 2.30 ofzo?

• michelstreurman
br00ky schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:17:
En als je iets ergens in het midden pakt, 2.30 ofzo?
Zelfde issue... Ik heb al met de mensen van Asrock gesproken, en zij denken dat het een corrupte BIOS-chip kan zijn... maar dat *lijkt* mij stug... daarnaast, deze "helpdesk" heeft letterlijk geen flauw idee waar ze het over hebben (of ze kennen hun eigen producten niet)

• michelstreurman
Daarnaast, Ik moet zeggen dat ik sinds gisteren geen spontane reboots meer heb gehad... Helemaal niets veranderd, zit nog steeds op P4.30 en het systeem ljikt weer zo stabiel als het maar kan... ik snap er letterlijk de ballen meer van...

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Hoezo lijkt je dat stug? Op dit moment kan het nog van alles zijn.

Neem anders eens contact op met de TS van Asrock moederbord gebricked?, die heeft blijkbaar erg goede ervaring met de helpdesk. Ander probleem, maar wellicht heeft hij een intern emailadres oid.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:44

HugoBoss1985

Xenotech

FooLsKi schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:01:
[...]

Maar het model is wèl 6 jaar oud. Zou makkelijk kunnen dat je veel nieuwere systeem wat nieuwere EPS-standaarden verwacht, of zo.
Toevallig eerder vandaag gelezen over een vergelijkbaar geval met een Vega 64 kaart.
Voeding prima in orde, maar gaf toch problemen i.c.m. grote stroomwisselingen van modern(er) systeem.

• michelstreurman
Update:
Sinds mijn laatste post is het probleem volledig opgelost, ik heb letterlijk niets veranderd en het werkt nu prima, ook op bios p4.30...

Mijn vermoeden is dat het inderdaad met de stroomtoevoer te maken heeft gehad ondanks dat alle voltages stabiel en binnen de marges bleven, maar niet op de manier dat jullie denken: Ik woon op het platteland in Kroatie, en nu wil het dus wel eens zo zijn, volgens de buren, dat het voltage en de amperage voor een paar dagen erg fluctueerd (stroom komt hier niet uit de grond, maar er zit letterlijk een gat in mijn dak waar een dikke stroomkabel vanaf de straat naar binnen komt, en onze woning staat in serie met ongeveer 10 andere woningen.) Ik vermoed dat de voeding dat niet zo leuk vond.

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@michelstreurman Is voor zo'n situatie geen UPS stroomvoorziening geschikt?
Pagina: 1