Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asrock moederbord gebricked?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• posttoast
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 13:08
Potverdikkie. Na aanschaf van een nieuwe tweedehands videokaart heb ik hem direct in mijn Asrock Z68 Extreme3 Gen3 geprikt. Om vervolgens geen beeld te krijgen.

Kan gebeuren. Ik ben inmiddels niet meer de frisse twintiger die ik was toen ik hier jaren geleden op Tweakers begon, maar hier moest ik wel uitkomen. PC open geschroeft en jawel: een foutcode op het moederbord-display. Error 97. Even Googlen en de conclusie: ik had een nieuwe BIOS versie nodig. L2.31A moest het worden. Er stond met koeienletters "beta" naast, maar ik gokte het erop. Netjes alles volgens de instructies gedaan met Instant Flash. En wat er toen gebeurde zal je doen verbazen: mijn PC doet helemaal niets meer. Als ik één keer op de powerknop druk gebeurt er niks. Druk ik heb wat langer in dan gaat het moederbord-display hysterisch knipperen, maar gebeurt er verder niets. Zie dit filmpje:

Eerst ben ik maar eens gaan kijken of ik de CMOS kon resetten. Instructies gevolgd, jumpertje verplaatst (alleen de CMOS batterij zie ik niet :?), maar no dice. Het werkt nog steeds niet. Iemand nog tips, behalve mijn PC ceremonieel uit het raam gooien en me erbij neerleggen dat ik vanaf nu alleen nog maar op mijn MacBook werk?

omniscale.nl

Beste antwoord (via posttoast op 18-06-2020 20:24)

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:30

ImNotnoa

Meisje!

Misschien is Asrock bereid je een nieuwe bios chip op te sturen? Staat me bij dat ik ooit ergens zoiets gelezen heb

Ze doen het dus blijkbaar inderdaad wel:

https://www.google.com/search?q=asrock+new+bios+chip

[Voor 30% gewijzigd door ImNotnoa op 10-06-2020 20:56]

In my defence: I wás left unsupervised.

Alle reacties

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:20
Cmos batt zit tussen de pci sloten zo te zien?

Verder: http://forum.asrock.com/f...n3-wont-boot-after-update

[Voor 55% gewijzigd door Vinzz op 10-06-2020 20:53]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 11:30

ImNotnoa

Meisje!

Misschien is Asrock bereid je een nieuwe bios chip op te sturen? Staat me bij dat ik ooit ergens zoiets gelezen heb

Ze doen het dus blijkbaar inderdaad wel:

https://www.google.com/search?q=asrock+new+bios+chip

[Voor 30% gewijzigd door ImNotnoa op 10-06-2020 20:56]

In my defence: I wás left unsupervised.

• posttoast
Dank voor de snelle reacties :)

Nieuw chip bestellen kan inderdaad, ik zie bijvoorbeeld deze: http://www.bios-chip24.co.../en_US/?ObjectID=14830437

Maar de hamvraag is dan, gaat mijn videokaart daarna wel werken? Of zit ik dan weer met die oudere non-beta bios?

omniscale.nl

• dikki dik
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
Normaal heeft een bios toch vrijwel geen invloed op de videokaart aansturing? Mits de voorganger gewoon werkte

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 10:32

br00ky

Moderator Harde Waren
dikki dik schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 21:21:
Normaal heeft een bios toch vrijwel geen invloed op de videokaart aansturing? Mits de voorganger gewoon werkte
Als je tegen legacy BIOS aanloopt met een UEFI only kaart heb je toch echt wel een probleem.

• posttoast
Maar goed, dan bestel ik een nieuwe bios chip en zit ik weer met hetzelfde probleem?

Edit: inmiddels inderdaad de CMOS batterij gevonden (de GPU zat in de weg) en dus nog een keer met deze instructies de CMOS gereset. Zelfde probleem blijft...

Nieuwe bios chip bestellen dus, alleen vraag ik me af of ik daarna wel de GPU kan gebruiken.

[Voor 68% gewijzigd door posttoast op 10-06-2020 22:33]

omniscale.nl

Acties:
  • +4Henk 'm!

• posttoast
Update: ik heb inmiddels contact gehad met Asrock. Kreeg een enorm sympathieke mail (in het Nederlands!) terug. Lang verhaal kort: ze sturen mij kosteloos een nieuwe BIOS-chip mét een beta-versie erop waarmee ik mijn probleem als het goed is kan oplossen. Supernette service voor een moederbord van toch al weer aardig wat jaartjes oud.

Wordt zeer binnenkort vervolgd :)

omniscale.nl

• Intelligo
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 13:02
posttoast schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:49:
Update: ik heb inmiddels contact gehad met Asrock. Kreeg een enorm sympathieke mail (in het Nederlands!) terug. Lang verhaal kort: ze sturen mij kosteloos een nieuwe BIOS-chip mét een beta-versie erop waarmee ik mijn probleem als het goed is kan oplossen. Supernette service voor een moederbord van toch al weer aardig wat jaartjes oud.

Das een beter antwoord dan je verwacht! O+ Goeie reclame ook. Ik hou dat wel gedachte de volgende keer dat ik een moederbord nodig heb, en ik heb een doorslaggevend argument nodig heb.

Woont in Helsinki

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ArranChace
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 01-05 12:58
posttoast schreef op maandag 15 juni 2020 @ 13:49:

Netjes, echt heel netjes, verbazingwekkend zelfs, had niet verwacht dat ze nog zo'n oud bord zo services.

AMD Ryzen 9 3900x, ROG Crossair Formula VIII, 32GB/2x2TB SSD, Thermaltake M360 + Core P7

• muhda
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 04:49

muhda

Time Traveler and philosopher.

Top dat je een update plaatst. Meestal vergeet men dat.
Goed om te horen dat Asrock een BIOS-chip met update voor noppes stuurt.

Edit:
De GPU was 2dehands en niet de Mobo.

[Voor 15% gewijzigd door muhda op 15-06-2020 14:27]

Kindness is the way

• posttoast
Ja ho, het moederbord heb ik destijds nieuw gekocht he :P (maakt het niet minder sympathiek natuurlijk ;) )

omniscale.nl

Acties:
  • +1Henk 'm!

• posttoast
Update: vanmiddag een nieuwe bios-chip gekregen mét instructies hoe ik ook direct de oude opnieuw kon flashen (bios starten met de nieuwe chip, die eruit halen, oude plaatsen en die opnieuw flashen). Een heel dikke pluim voor Asrock dus :)

De bios-chip was trouwens voorzien van een beta-bios waarmee ik in de North Bridge settings aan kan geven of mijn PCIE2 Link Speed Gen1, Gen2 of Gen3 is. Het idee van Asrock support was dat mijn processor PCIE2.0 lanes heeft maar dat het moederbord een PCIE3.0 grafische kaart detecteert. Door dit "vast" te zetten op Gen2 zou het moeten werken.

Maar helaas: nog steeds een error code 97 op het moederbord-display. Misschien dat ik hier maar even een nieuw topic voor moet openen (tenzij iemand hier nu meeleest en zegt "Ja, maar je moet X doen" of "Ja, maar die videokaart is helemaal niet compatible met jouw systeem").

omniscale.nl

• posttoast
Laatste update: ik mailde Peter (inmiddels zijn we op first name basis ;) ) van Asrock om te vertellen dat de videokaart niet meer werkte, maar dat ik hem ontzettend wilde bedanken voor de hulp tot dan toen en ik het verder zelf ging uitzoeken.

Maar dat liet Peter niet gebeuren: hij had nóg een andere beta BIOS liggen en hij wilde dat ik die ook probeerde. Dus ik kreeg wéér een chip opgestuurd. Die prikte ik er net in en... het werkt. Mijn probleem is helemaal opgelost.

Je zou bijna denken dat ik hier stiekem gewoon reclame voor Asrock aan het maken ben, maar niets is minder waar. Wat een topservice. Wow.

omniscale.nl

• Royeboi
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 11-06 10:10
ASrock levert inderdaad prima (en onverwacht snelle) service vanuit Nederland. Ze hebben ook een kantoor in NL maar ik denk dat weinig mensen verwachten bij zo'n merk dat je dergelijke service kunt krijgen. Mooi om te lezen dat het is opgelost!

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True