Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Nieuw gaming systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yannick11987
  • Registratie: juni 2020
  • Laatst online: 17-07-2020
Beste tweakers,

Ik wil een nieuw gaming systeem bouwen waarmee ik 4 tot 5 jaar vrolijk door kan gamen op high/medium settings. Ik hoop dat ik alle benodigde info heb gegeven. Laat het vooral weten als er iets mist of onduidelijk is. Ik ontvang graag jullie advies over de componenten (Zijn ze compatible met elkaar? Heb ik ze echt nodig of kan het goedkoper?, zie rest van de tekst)

-------------

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een een aantal jaar fatsoenlijk kunnen gamen op mijn nieuwe systeem. Videobewerken is voor mij niet nodig en uiteraard surf ik af en toe ook op het internet

Wat mag het systeem gaan kosten?
Absolute maximum is 1500 euro, maar zit liever onder de 1300.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn huidige PC is 8 jaar oud en is aan vervanging toe

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik wil een SSD en een degelijke videokaart waarmee ik nog een aantal jaar kan gemen met high/medium settings. 1TB SSD is voldoende, heb ook nog een externe HDD van 2TB waar ik foto's/video's op bewaar. Ik heb geen 4k monitor dus best-of-best heb ik niet nodig. 16GB RAM lijkt me handig voor de toekomst

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur, wel op zoek naar goede prijskwaliteit verhouding. Ik las op dit forum dat AMD de strijd met Intel aan het winnen is, dus heb voor een AMD processor gekozen

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst niet al te veel lawaai. Ook waardeer ik het als een fan een idle modus heeft zodat het stiller is wanneer dat kan.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Ik stel voor het eerst een PC samen en ben dus onervaren. Hoewel ik onderzoek heb gedaan, zou het fijn zijn als iemand me kan bevestigen dat mijn componenten 'met elkaar samenwerken' en dat het systeem gewoon gaat draaien als ik het goed in elkaar zet (lang leve youtube filmpjes). Ik heb bewust voor g.skill RAM gekozen omdat ik las dat Corsair niet altijd lekker draait. En, is de videokaart echt nodig of volstaat een andere (lees: goedkopere) ook? Zoals ik al eerder zei wil ik wel dat ik nog een aantal jaar kan gamen

Extra vragen?
- Is de standaard processorcooler die meegeleverd is voldoende?
- Klopt het dat je een losse Windows 10 OEM licentie op een nieuwe PC kan installeren (m.b.v boot USB stick)?
- Heb ik dit moederbord echt nodig, of zijn er goedkopere alternatieven met nagenoeg dezelfde prestatie?
- Heb ik deze videokaart echt nodig of volstaat een goedkoper alternatief voor niet-4k gamen (en die wel een aantal jaar meegaat)?
- Hoe belangrijk is ray-tracing in gaming? Ik weet dat de RX5700 XT dat niet ondersteunt.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 175,05€ 175,05
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 445,-€ 445,-
1BehuizingenSharkoon T3-W Rood€ 39,99€ 39,99
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR€ 99,90€ 99,90
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (retail)€ 16,26€ 16,26
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesSamsung 860 QVO 1TB€ 99,-€ 99,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.169,20

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 18:41
CPU cooler is voldoende, maakt wel geluid. Je kan ook gewoon proberen en na maand beslissen of je hem wilt vervangen voor stiller exemplaar.
Ja dat klopt.
B450 of b550 bord is ruim voldoende.
Red dragon 5700 zou voldoende zijn, maar deze kaart is wel wat sterker.
Dat is voor als je Minecraft wilt

Je bord is erg duur, waarom wil je x570? Dat geld kan je beter besteden.
Je behuizing is erg budget, er zijn een stuk stillere behuizingen te vinden waar toch nog die optische drive in kan. Waarom moet dat ding erin? Wie gebruikt die nog -.-
Je ramsticks zijn oke merk, maar ik zou persoonlijk geen trident pakken ;)
Wat moet je met een dvd drive?
Die voeding is VEEEEEL te zwaar. Je hebt met een bitfenix van 550 wat al ruim voldoende, en bespaart en zo'n 50 euro mee.
Ik zou er blue sn550 pakken, dat is een stuk sneller dan de SSD die je nu hebt.

• yannick11987
Ha Ruud,

Bedankt voor je advies! Ik heb er nu dit van gebakken:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 165,-€ 165,-
1MoederbordenAsus TUF B450-Plus Gaming€ 88,88€ 88,88
1VideokaartenMSI Radeon RX 5700 XT Gaming X€ 445,-€ 445,-
1BehuizingenSharkoon M25-W Zwart€ 55,95€ 55,95
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 84,29€ 84,29
1Optische drivesAsus DRW-24D5MT (retail)€ 16,26€ 16,26
1VoedingenCorsair RM850 (2019)€ 129,-€ 129,-
1Solid state drivesWD Blue SN500 500GB€ 91,50€ 91,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.075,88

Heb nog wel een aantal vragen:

- Waarom zou je niet voor een trident gaan? Zag zojuist dat je er rgb mee kan instellen maar daar geef ik niet om. Heb het geheugen gepakt wat ik in een andere post las
- Kan het huidige moederbord RAM van 3200 aan? Ik zie alleen maar (O.C.) erachter staan, overclocked? Ik wil niet overclocken omdat ik daar geen ervaring mee heb. Alles stap voor stap, eerst maar eens een PC bouwen ;)
- Ik heb de voeding zo gelaten, omdat ik op alternate lees dat de videokaart een voeding van minstens 750W nodig heeft. Zie https://www.alternate.nl/...231#!/product//47/1576688
- Kon de 1TB variant van de SSD niet vinden, maar heb die wel. Zie https://www.alternate.nl/...231#!/product//69/1603037
- Op welke site kopen jullie je PC onderdelen eigenlijk?

• 99ruud99
Alternate wilt graag veel geld ontvangen. Die gpu heeft op zichzelf maar 120 watt nodig op max load. Dan nog 100 watt voor rest voor het systeem. https://nl.hardware.info/...8gb.545761#testresultaten

Natuurlijk geeft alternate liever een dure voeding aan, dan maken ze meer winst.

Onderaan je wenslijst zie je een knop bestellijsten berekenen.

Hoe kwam je bij deze behuizing? Er ontbreken wat stoffilters, die je juist graag hebt.

[Voor 6% gewijzigd door 99ruud99 op 23-06-2020 20:09]

• yannick11987
Nogmaals bedankt Ruud! Ik ga op zoek naar een lichtere voeding in dat geval.

Zoals je waarschijnlijk al hebt gemerkt heb ik weinig verstand van behuizingen haha. Ik heb eigenlijk alleen gekeken naar het aantal fans (3) vanwege jouw advies om naar de koeling te kijken. En hij ziet er wel okee uit vind ik, maar dat is een kwestie van smaak ;). Heb je nog tips waar ik op moet letten wat behuizingen betreft?

En is de Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B compatible met dit moederbord?

• 99ruud99
Het is compatibel ja :)

Voor rest neem hier eens een kijkje. https://nl.hardware.info/...n-dit-moment---maart-2020

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:09
99ruud99 schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 20:08:
Alternate wilt graag veel geld ontvangen. Die gpu heeft op zichzelf maar 120 watt nodig op max load. Dan nog 100 watt voor rest voor het systeem. https://nl.hardware.info/...8gb.545761#testresultaten

Natuurlijk geeft alternate liever een dure voeding aan, dan maken ze meer winst.
Alternate houdt gewoon het advies van de videokaart fabrikant aan.. Doen ze echt niet om duurdere voedingen te verkopen..
https://www.msi.com/Graph...XT-GAMING-X/Specification

MSI raad zo'n overkill voeding aan omdat ze niet weten hoe de rest van het systeem eruit ziet en wat voor kwaliteit voeding jij koopt, liever het zekere voor het onzekere dan allemaal garantie claims die niks met de videokaart te maken hebben.
Maar ze zeggen zelf dat de videokaart een TDP van 225W heeft (in de praktijk wordt tot pakweg 280W gemeten), dus waar zijn die overige 450-500W voor nodig??
De rest van jouw systeem is erg zuinig en je pakt een goede kwaliteit voeding, dan kan er zo 200W (en zelfs 300W) van de voeding af vergeleken het advies van MSI.

Edit: 90 euro voor een 500GB SSD is ook onzin, je hebt ook de verkeerde versie gekozen?
Voor 100 euro heb je ook al een "instap" 1TB.
Alternatieven: https://tweakers.net/pric...;1500554;1260369;1521642/

[Voor 27% gewijzigd door mitsumark op 23-06-2020 23:22]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True