Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 22:44
Ik heb van het weekend een uitgebreide repair uitgevoerd op een synology 1515+

intel c2000 bug en low-voltage dropout repair voor de PSU

Ik had hiervoor 2 weerstanden moeder solderen aan het moederbord, hoewel dit nog steeds een 'fingers crossed' mod is draait het inmiddels al enkele dagen stabiel.
Mochten medetweakers hier oor naar hebben ga ik hier graag verder op in.

Discussies omtrent dit worden zeker op prijs gesteld, maar laten we het wel onderbouwen. ;)
De bedoeling van dit ticket is vooral om mensen met een kapotte syno te helpen.
Ookal is alles wat ik beschrijf op eigen risico, probeer ik deze risico's tot een minimum te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17-05 15:18

Jheroen

Jheroen

Hallo,

Wat heb je gedaan/moeten doen en was een nieuwe voeding niet de oplossing?

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18
Die c2000 bug kun je niet repareren, als je last hebt van die bug dan boot je Nas niet meer en zal dat dan ook nooit meer doen.
Het weerstandje op het moederboard solderen voorkomt de degeneratie en het optreden van het probleem, maar kan het na een failure niet meer oplossen.

En het is een probleem uit 2017, een beetje laat om het nu pas te doen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
@Ben(V) er is ook wat controverse op dat gebied, aan de ene kant ontkent synology het.[1] maar elke unit die problemen heeft krijgt wel een rework zoals je al zei

https://www.synology.com/...Product%20Status%20Update

Wat zijn de problemen die je ervaart Jheroen? er zijn een aantal tricks om te checken of je het moederbord moet 'reworken' .
Hoewel het lijkt dat een dode syno met de atom chip deze bug ervaart KAN het zijn dat er ook andere issues in het spel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:18
Ik lees daar geen ontkenning, enkel dat het naar verhoudding weinig voorkomt.
En Synology heeft de garantie verlengt en iedereen die z'n NAs binnen die verlengde garantie opstuurde kreeg ofwel een nieuwe Nas ofwel een reburbished Nas, dus een met dat weerstandje erop gesoldeerd.

Ik heb zelfs van een aantal mensen gehoord dat Synology ook zeer courant was als zelfs de extended garantie verlopen was.

En nogmaals als hij dood is door deze bug is het echt onmogelijk hem weer tot leven te wekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
als je goed leest dan bevestigen ze dat sommige modellen dit hebben, niet specifiek de DS1515+
de reden hiervoor is dat als je in de specs duikt je ziet dat synology nooit de specifieke routine die de degradatie veroorzaakt, gebruikt. Destijds heb ik talloze documenten geraadpleegd.. helaas heb ik ze niet allemaal opgeslagen.

Hoewel ik het met je eens ben dat een genuine intel C2000 niet te repareren is, is het wel mogelijk met de rework een partial breakdown volledig in zijn sporen te stoppen.

efin, nu is het koffiedik kijken en ik durf in het diepe te springen om te kijken of we Jheroen's systeem weer aan de praat kunnen krijgen.

[ Voor 1% gewijzigd door TheOnlyTruth op 24-10-2020 09:58 . Reden: grammar ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
even om de scope vast te stellen jheroen:
heb je ervaring met solderen
heb je ervaring met een multimeter
heb je ervaring met de standaard werkwijze om electronica te repareren?
(denk dan aan, antistatisch - voorzicht te werk gaan etc.)
kleine electronische background is gewenst ( je weet wat U = I x R betekend ? you are good to go)

kan je op bovenstaande allemaal ja zeggen dan kunnen we meteen aan de slag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Ha mensen,

Inmiddels is gebleken dat het moederbord defect is, helaas...

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 03-06 17:05
... dat is niet het antwoord op de bereidwillige vraag ... :D

[ Voor 3% gewijzigd door Renault op 24-10-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
Hi Jheroen.. spijtig, maar hoe heb je dit bepaald? namelijk naast de vermoedelijke C2000 fix heb ik ook een transistor bypass gemaakt, die ervoor zorgt dat de interne Pullup resistor wel juist werkt. mocht dit het issue zijn dan is er dus nog hoop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroen

Jheroen

Jheroen

Het toestel is elders nagekeken, ik zal het sowieso melden!

Dank!

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• style2k
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-01 15:04

style2k

hmm

Ben(V) schreef op donderdag 22 oktober 2020 @ 00:44:
Die c2000 bug kun je niet repareren, als je last hebt van die bug dan boot je Nas niet meer en zal dat dan ook nooit meer doen.
Het weerstandje op het moederboard solderen voorkomt de degeneratie en het optreden van het probleem, maar kan het na een failure niet meer oplossen.

En het is een probleem uit 2017, een beetje laat om het nu pas te doen.
ja idd laat om nog te doen maar mijn nas is gister ook overleden bijkbaar . ik verloor verbinding ik ging kijken hij stond uit en ging niet meer aan . van alles geprobeerd . de kap eraf geschroefd en er was geen fix aan gebracht. het ding is voor ik deze nas in gebruik nam heb ik em via rma laten vervagen vanwege die bug ze stuurde mij een unit die die fix zou hebben en ik heb daarna mijn unit terug gestuurd . dus ik ging ervan uit dat het gefixed was . nu gister kreeg ik dat ding niet meer aan en bleek de fix er niet te zijn ?? contact gehad met synology ja maar het is buiten garantie blabla we kunnen nix doen we willen 20 procent korting geven op een nieuwe aankoop . de brutaliteit wat een flut service weer . en het ergste ik heb op een aantal fora ook mensen gezien waar het dmv rma opgelost zou zijn en het achter af toch niet zo was .

hmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
styletk, ligt je nas nog open? je kan middels een simpele voeding check kijken of je pullup transistor niet defect is, mocht dit het geval zijn is er nog een mogelijkheid om hem aan de praat te krijgen.
als je het wil proberen, stuur me even een PB, dan leg ik uit hoe het werkt (hoeft NIET perse een 1515+ te zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrizook1234
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-07-2024
Mijn 1515+ is ook overleden. Kunt u mij ook laten weten hoe ik kan nakijken/ meten of hij met de fix gemaakt kan worden?

Misschien brutaal maar repareert u ook?

Vriendelijke groet.

Chris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOnlyTruth
Hallo,
voor Chris en Edward heb ik even een lijstje samengesteld met alles dat ik destijds heb gecheckt:

Internal pulldown kapot:
https://community.synolog...120548?page=7&sort=oldest
Post gemaakt door:
drevel @drevel
Nov 09, 2019

let op: sommige mensen hebben geen succes gehad met de 100 ohm weerstand en zijn naar de 4.7K ohm gegaan -
Dit laatste heb ik zelf ook gedaan, eerst 100 ohm(geen succes) dan 4.7K ohm(werkte weer)

'vermoedelijke intel c2000 fix voor de 1515+'
Post gemaakt door:
Tom @tommyd Sep 06, 2019
https://community.synolog.../post/120548?reply=407507
Ik had de intel c2000 fix eerst uitgevoerd, maar dit had geen effect - ik kan dus niet zeggen of dit werkte, maar dit kan in ieder geval geen kwaad!

controleren of de PSU defect is:
https://www.instructables...ower-Supply-without-a-PC/
De PSU van een syno 1515+ is identiek kwa ATX design, met wat een paar extra kabels voor de backplane
Echter deze kan je dus simpel testen met deze truc
Ook kan je kijken of een andere PSU wel werkt, alleen zul je dan de backplane niet aan krijgen
(ik weet niet of de syno intern checkt of de backplane stroom krijgt.)

Transistor vervangen:
https://www.synology-foru...-einschalten.90668/page-2
in post 27, zie je dat hij had kunnen meten dat de transistor kapot was en heeft deze vervangen.

power supply kabel kapot:
Synology DS1515+ PSU repair

power supply vervangen:
https://community.synology.com/enu/forum/9/post/135196

Vragen? hoor het graag!
disclaimer - ik ben niet verantwoordelijk voor eventuele schade die hierbij ontstaat, al verwacht ik dit niet.
Dat gezegt hebbende : hij is toch al stuk?

Ps. word of advice: pak AUB een andere disk en haal alle andere disken uit je syno om eventuele stroomstoringen te voorkomen, indien het niet werkt kan je altijd nog de disken in een andere syno zetten. (dezelfde hoeveelheid slots natuurlijk)
Voor zover ik begreep helpt syno zelf daar ook nog bij!

Gr, Mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterDeHeij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 30-03 10:33
Ik heb inmiddels ook een oranje lampje aan op de 1515+
Gisteren eerste de 5 harde schijven verwijderd, en gelijk ook een nieuwe 1520+ besteld.
Ik hoop dat de migratie vanmiddag goed gaat lukken.

Nu zit ik wel dus met de 1515+

Laten repareren (ik kan/wil dat zelf niet)?

Of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:05

nelizmastr

Goed wies kapot

WouterDeHeij schreef op zaterdag 26 juni 2021 @ 08:29:
Ik heb inmiddels ook een oranje lampje aan op de 1515+
Gisteren eerste de 5 harde schijven verwijderd, en gelijk ook een nieuwe 1520+ besteld.
Ik hoop dat de migratie vanmiddag goed gaat lukken.

Nu zit ik wel dus met de 1515+

Laten repareren (ik kan/wil dat zelf niet)?

Of niet?
Als je hem alleen wilt laten repareren voor de verkoop dan zou ik hem gewoon weggooien of voor gratis op de v&a zetten voor een medetweaker om zelf te fixen. Zeker als je toch al een nieuwe hebt en er zelf niet aan kan c.q. wilt sleutelen.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1