Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

RadiatorFolie werkt soms averechts

Pagina: 1
Acties:

• StefAap
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 17:46
Radiatorfolie bespaart minder goed dan de meeste beloven en werkt zelfs soms averechts. Voorbeeld: bij een matig geïsoleerde muur (5 cm glaswol, 5 cm matig geventileerde luchtspouw), een type 22 radiator van 1 m hoog en 1 m breed, op hoge temperatuur (75/65), 12 meter (dubbele) 16mm leiding, waarvan 9 meter door onverwarmde ruimten, wordt het lek door de muur met 14 Watt verlaagd, maar de energieverspilling van de ongeïsoleerde verwarmingsleidingen in de onverwarmde ruimten wordt met 19 Watt verhoogd.

https://github.com/Stef-a...ster/Radiator_Folie_1.pdf

bevat ook literatuurverwijzingen naar artikelen die tot soortgelijke conclusies komen.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:46
tldr: isoleer ook de leidingen

Maar daarnaast wel een mooi sommetje dat je gemaakt hebt. De verschillen zijn zo gering, dat ik me afvraag of de conclusies niet binnen de foutmarges vallen. Maar goed om uitgezocht te hebben.

[Voor 79% gewijzigd door blissard op 22-06-2020 16:04]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 16:12

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Ik heb het stuk doorgelezen, ik krijg er echter niet duidelijk waard die energieverspilling van het ongeisoleerde leidingwerk vandaan komt bij het plaatsen van radiatorfolie. Zou je dit misschien willen toelichten?

Life is not about specs, it is about joy!

• StefAap
het aanbrengen van (commercieel verkrijgbare) radiatorfolie verlaagt het vermogen van de radiator, waardoor de gemiddelde radiator temperatuur (in dit voorbeeld) met 1.5 graden Celsius moet worden verhoogd (of de tijd dat de ketel aanstaat wordt langer). Omdat de keteltemperatuur hoger is, wordt het ledingverlies ook hoger.

Ik hoop dat dit verheldert.

• bartvl

bartvl

Dat is al enigszins duidelijk, het is dan met name de retourtemperatuur die hoger wordt waardoor de radiatortemperatuur hoger wordt (verhoging stroming/debiet) en niet zozeer de toevoertemperatuur die hoger wordt?

Je hebt het over een winst van 14W door de folie. Hoe is dit berekend? Komt wellicht door de warmte, maar ik zie het niet direct terug.
Door de stralingsfolie wordt de achterliggende muur minder warm, daardoor minder convectief effect, die zie ik wel een beetje terug. Maar daardoor ook minder warmteverlies naar buiten, is dat die 14W?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
StefAap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:50:
het aanbrengen van (commercieel verkrijgbare) radiatorfolie verlaagt het vermogen van de radiator, waardoor de gemiddelde radiator temperatuur (in dit voorbeeld) met 1.5 graden Celsius moet worden verhoogd (of de tijd dat de ketel aanstaat wordt langer). Omdat de keteltemperatuur hoger is, wordt het ledingverlies ook hoger.

Ik hoop dat dit verheldert.
Misschien lees ik er overheen, maar ik mis de reflectiefactor van de folie in de berekening. Deze factor is eigenlijk de belangrijkste eigenschap van de folie.

[Voor 22% gewijzigd door Fable op 22-06-2020 17:16]

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@StefAap graag hier je post onderbouwen ipv verwijzen naar elders.

Wise enough to play the fool

• StefAap
de reflectiefactor van de radiator en de muur is gesteld op 0.95
die van het radiator folie op 0.05
Het ideale radiator folie waarover wordt gesproken heeft aan de radiatorzijde 0.95 en aan de muurzijde 0.05

• StefAap
bartvl schreef op maandag 22 juni 2020 @ 17:06:
Dat is al enigszins duidelijk, het is dan met name de retourtemperatuur die hoger wordt waardoor de radiatortemperatuur hoger wordt (verhoging stroming/debiet) en niet zozeer de toevoertemperatuur die hoger wordt?

Je hebt het over een winst van 14W door de folie. Hoe is dit berekend? Komt wellicht door de warmte, maar ik zie het niet direct terug.
Door de stralingsfolie wordt de achterliggende muur minder warm, daardoor minder convectief effect, die zie ik wel een beetje terug. Maar daardoor ook minder warmteverlies naar buiten, is dat die 14W?
door de balans- formule onder het modelplaatje uit te rekenen (met een numerieke solver).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Laatst online: 17:53

Proton_

Team Welles

Kan je nog eens uitleggen waarom de radiator warmer moet als hij minder vermogen af moet geven?
Volgens mij zit daar ergens een denkfout.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• bartvl

bartvl

Volgens mij wordt bedoeld:

Doordat het convectieve effect aan de achterkant van de radiator wegvalt, neemt de warmte afgifte van de radiator af. Bij gelijkblijvende warmtevraag zal de gemiddelde temperatuur van de radiator hoger moeten worden om hier aan te voldoen.

Ik zie dat er uitgegaan wordt van een gemiddelde buitentemperatuur, maar wat is deze temperatuur dan? Als we het op een praktijksituatie willen laten slaan dan gelden dergelijke hoge CV-temperaturen bijna alleen bij zeer lage buitentemperaturen.

• StefAap
eerste opmerking klopt.

De gemiddelde buitentemperatuur is 0 Celsius.

Het effect bij een hogere buitentemperatuur moet ik even over nadenken of uit rekenen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:43

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Is dit een "Tweakers controleer mijn profielwerkstuk" topic?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• Proton_
  • Laatst online: 17:53

Proton_

Team Welles

De stralingswarmte die gereflecteerd wordt, zie ik in de modellen niet terug.
De warmtevraag blijft niet gelijk, want er verdwijnt minder warmte door de muur.

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

• eamelink
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 17:54

eamelink

Droptikkels

Proton_ schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:05:
De stralingswarmte die gereflecteerd wordt, zie ik in de modellen niet terug.
De warmtevraag blijft niet gelijk, want er verdwijnt minder warmte door de muur.
Back of the envelope met verzonnen getallen; als je 2% minder warmtevraag hebt door minder verlies via de muur, maar 25% capaciteitsverlies van je radiator en dus heter of langer moet stoken, kan het extra leidingverlies groter zijn dan die 2%.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• StefAap
Jeroenneman schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:02:
Is dit een "Tweakers controleer mijn profielwerkstuk" topic?
nee, ik ben helaas reeds gepensioneerd en niet van plan nog een studie op te pakken,

Maar als Tonzon in zijn brochures, klakkeloos uit de lucht gegrepen getallen van Milieu Centraal hanteert begin ik argwaan te krijgen en wil ik het fijne er van weten.

• StefAap
StefAap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 20:58:
eerste opmerking klopt.

De gemiddelde buitentemperatuur is 0 Celsius.

Het effect bij een hogere buitentemperatuur moet ik even over nadenken of uit rekenen.
Ik heb heteven uitgerekend, als je naar 10 graden buitentemperatuur gaat, verandert er nauwelijks iets (hooguit wat cijfers achter de komma). De belangrijkste reden dat er nauwelijks iets veranderd zijn die hoge watertemperaturen t.o.v. zowel kamertemperatuur als buitentemperatuur. Bovendien vergelijk je niet het warmtelek zelf, maar de verschillen van het warmtelek.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Nu online
eamelink schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:12:
[...]

Back of the envelope met verzonnen getallen; als je 2% minder warmtevraag hebt door minder verlies via de muur, maar 25% capaciteitsverlies van je radiator en dus heter of langer moet stoken, kan het extra leidingverlies groter zijn dan die 2%.
Je verliest geen 25%. Je verliest de stralingswarmte maar niet de convectiewarmte.

Beste is om gewoon je huis te isoleren zodat je 45 graden kunt stoken, heb je ook vrij weinig stralingswarmte en doet die folie ook niet zoveel meer.

• Voogel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-05 10:53
Lees ik het goed dat je er in je berekeningen vanuit gaat dat het folie tegen de radiator zit ipv op de muur? Persoonlijk zou ik er namelijk voor kiezen het folie op de muur te plaatsen zodat je de capaciteit van de radiator maar minimaal beperkt.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Voogel schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:41:
Lees ik het goed dat je er in je berekeningen vanuit gaat dat het folie tegen de radiator zit ipv op de muur? Persoonlijk zou ik er namelijk voor kiezen het folie op de muur te plaatsen zodat je de capaciteit van de radiator maar minimaal beperkt.
Dat hoort toch ook op de muur? Ik heb nog nooit iemand dat op een radiator zien plakken. Het is puur dat de warmte niet de muur intrekt maar terugkaatst.

[Voor 6% gewijzigd door Marzman op 23-06-2020 10:42]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Voogel
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 17-05 10:53
@Marzman Dat zou je denken maar zie deze link.

4x SF165 & 3x SF170 op huisje uit 1896

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:19
Als je de folie op de muur hebt ipv op de achterkant van de radiator, dan heb je ook minder stralingsverlies de koude muur in. Confectie blijft gelijk, en de ruimte is sneller warm door minder verlies in de buitenmuur plus snellere opwarming van de radiator door straling.

Lijkt mij dat @StefAap zijn berekening alleen op gaat voor folie die op de achterkant van de radiator zelf wordt geplakt, waardoor confectie afneemt en verminderde capaciteit van de radiator, retour dus warmer wordt en er verlies zit in het leiding werk.

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 07:59

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

De meeste leidingen in huis lopen door ruimtes die je ook warm wilt hebben. Het verlies van de leidingen zal in zeer veel huizen dus opgevangen worden doordat je er "gratis vloerverwarming" bij krijgt.

Uiteraard als de leidingen ongeisoleerd door de kruipruimte lopen, heb je wel een punt. Er zit daar een veel te grote mate van aannames.

Leidingen lopen veelal door vloeren van kamers die je uiteindelijk warm wil hebben.

In het kort is de berekening eigenlijk alleen te maken door specifiek naar een locatie te kijken. Teveel variabelen met grote impact die er voor zorgen dat je weinig kunt concluderen.

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Marzman
  • Registratie: december 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Hann1BaL schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 10:57:
De meeste leidingen in huis lopen door ruimtes die je ook warm wilt hebben. Het verlies van de leidingen zal in zeer veel huizen dus opgevangen worden doordat je er "gratis vloerverwarming" bij krijgt.
In mijn vorige huurappartement liepen er leidingen door de vloer voor de wasbak/spiegel. Dat was best prettig als je daar op blote voeten stond (ik denk dat het by design zo liep, maar zeker weten doe ik het niet).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:19
Marzman schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 11:48:
[...]

In mijn vorige huurappartement liepen er leidingen door de vloer voor de wasbak/spiegel. Dat was best prettig als je daar op blote voeten stond (ik denk dat het by design zo liep, maar zeker weten doe ik het niet).
Zolang je in de schil van je huis zit dat je warm wil hebben, is dat inderdaad niet zo’n probleem en kan op plekken best aangenaam zijn.
Had het zelf ook in een koop appartement dat je sommige plekken de warmte ben de buizen door het geïsoleerde beton en houten vloer voelde.

Als de buizen door je plafond lopen (bij meerdere verdiepingen) dan gaat die warmte ook je schil in.
Maar lopen ze door de geventileerde kruipruimte, tja dan verlies je warmte (meer in de aanvoer dan in de retour).

Ik vind de berekening ook wat moeilijk te staven. Je zou het eigenlijk een seizoen moeten testen en meten met MinderGas.nl. Maar comfort kan ook wat waard zijn, bij lagere aanvoer moet comfort door continue warmte afgifte. Of andersom, korte en hoge temperaturen waardoor de lucht wel opwarmt maar de ruimte veder niet veel warmte kan opnemen (als je in de ochtend even thuis bent en dan aan het werk gaat. Dan heeft een lange lage sessie geen zin, en blaf je hem liever even kort en heet warm.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True