Toon posts:

Het grote opblaasbare kano/kayak topic

Pagina: 1
Acties:

• CyberMania
  • Registratie: februari 2015
  • Laatst online: 09:37

Beste Tweakers,

Naast veel achter de computer zitten houden we natuurlijk ook van soms een beetje of meer actief zijn buiten de deur. Ik overweeg om deze zomer een opblaasbare kano/kayak te kopen omdat ik (a) geen auto heb en (b) de prijzen me alleszins meevallen. Nu heb ik 0,0 verstand van opblaasbare kano's/kayaks én hier vast ervaringsdeskundigen dan wel ook potentieel geïnteresseerden aanwezig zullen zijn, leek het me goed om hier een topic over te starten.

Nou is direct m'n eerste vraag: ik ben 1m90 lang gaat dat meestal passen in die opblaasbare dingen? En een tweede vraag: Ik zie grote prijsverschillen van 100 euro tot 500 euro. Mijn budget is ongeveer 200-250 euro gaat dat lukken of kan ik mijn idee dan beter laten varen? En nou zie ik vaak het goedkopere merk Intex langskomen, is dat wat?

Mijn idee: af en toe lekker kanoën of kajakken (wat is überhaupt handiger) op een recreatiemeer of de grachten van mijn stad.

[Voor 10% gewijzigd door CyberMania op 22-06-2020 15:22]

• kamustra
  • Registratie: november 2006
  • Niet online
Heb je zelf al een keuze kunnen maken intussen?
Waar heb je rekening mee gehouden?

Ik vind de Itiwit-reeks van Decathlon erg interessant maar twijfel tussen de 1- of 2- persoonsversie.
Alleen is maar zo alleen maar een twee-persoonsversie is meteen een stuk duurder. Ik vraag me meteen ook af of het qua balans etc. geen gedoe geeft om alleen in een 2p-versie te zitten?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• CyberMania
kamustra schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:34:
Heb je zelf al een keuze kunnen maken intussen?
Nog niet! Ik ga volgende week eerst nog een keer suppen. Kijken wat ik leuker vind.
Er zijn namelijk ook opblaasbare sup's te koop!

Dit filmpje vond ik in ieder geval erg waardevol:

Intex komt er toch wel steeds redelijk uit.

[Voor 42% gewijzigd door CyberMania op 21-07-2020 15:57]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rogru
  • Registratie: mei 2020
  • Laatst online: 09:05
Ik heb de Itiwit 2 van Decathlon. Deze is prima te varen alleen. Voordeel is dat je dan wat meer ruimte hebt t.o.v. de 1 persoons. De itiwit's zijn namenlijk wat aan de korte kant. Voor 2 volwassenen is de Itiwit aan de krappe kant. 1 Volwassene plus 1 kind gaat perfect. Vaareigenschappen zijn prima. Niet te vergelijken met een harde kayak, maar toch zeer acceptabel.

• Intercity
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 19-09 19:40
En heb je nog een keuze kunnen maken voor afgelopen zomer :) ?

Om nog even wat input te geven. Volgens mij zijn alle opblaasbare kajaks open (meer kano dus) dus ik denk dat je met 1.90m niet in de problemen raakt. Alleen bij kajaks van hard materiaal en als je lange benen hebt is dat nog weleens onprettig, dan is het advies volgens mij: try before you buy!

Ik heb zelf vorig jaar een paar keer gekajakt met vrienden en vond het zo leuk dat ik er zelf ook eentje wilde! Afgelopen lente besloten dat het maar eens tijd was (bovendien: een peddel is ideaal is om mensen op anderhalve meter afstand te houden indien nodig :9 ) — mijn budget lag wel wat hoger omdat ik wist dat ik het leuk vond en er ook wat langere tochten mee wil maken, dus ik weet niet hoeveel je aan de rest van mijn verhaal hebt! De verdere eis was vooral dat-ie vervoerbaar moest zijn. Ik heb geen auto, en geen opslagruimte (zo'n ding is toch al snel 4 meter), kortom: opvouwbaar/opblaasbaar/inklapbaar/etc.

Uiteindelijk uitgekomen bij de Scubi 1XL: https://www.faltboot.de/e...nortik/nortik-scubi-1-xl/
(Ik ben zelf bijna 2 meter, de gewone Scubi 1 had wel volstaan als ik wat minder lang was geweest denk ik.)

Anyway, deze kajak past in een grote rugtas (die je erbij krijgt). Het is een opvouwbaar model en gedeeltelijk opblaasbaar. De onderkant zet je op spanning met stokken die je in elkaar klikt, en aan de zijkanten bovenin doe je lucht.

Mocht je (of een andere lezer hier) er ooit voor kiezen: Ik raad aan het dekzeil erbij te doen, anders vang je best wat water in je kajak als je wat harder peddelt. (Ik heb de speciale combi gekocht, dan heb je naast dat zeil ook meteen een peddel: https://www.faltboot.de/e...ackage-nortik-scubi-1-xl/ ; het dekzeil en de peddel past in die rugtas erbij!)

Het is de eerste paar keer even puzzelen met in elkaar zetten, maar na een paar keer ken je de stappen en ben je met een kwartiertje wel in het water. Hij is erg stabiel: ook met golven van een grote boot of met hardere wind ga je niet om. Grootste nadeel tot nu toe vind ik denk ik het drogen; zeker nu het wat kouder is of minder zonnig; meestal pak ik hem dan even in om mee naar huis te nemen en laat hem thuis nog even verder drogen. Maar misschien loopt deze hobby wat uit de hand en doe ik het inmiddels iets te vaak (toch zeker wekelijks) en moet ik gewoon een normaal model bij het water hebben liggen :)

Als je enigszins Duits kan raad staan hier wat reviews van verschillende modellen, waaronder de Scubi: https://www.youtube.com/p...vA39kDDVRCSgax6OjZ7M0n4HY - dan heb je een wat betere indruk. (Wel gefocust op langere tochten, en de high-end opblaasbare gevallen.)

• lost95
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 09:28
Ben wel benieuwd of er inmiddels nog meer ervaringen over de kano's zijn. Ik zit zelf ook aan de itwit 2 te denken, redelijke reviews al zal die niet 10 jaar meegaan :+ . Zal voornamelijk gaan om samen met zoontje op meertje te kanoën, dus kleine stukjes. Mocht ik er dan toch verslaafd aan raken kan ik altijd nog een betere (of niet opblaasbare kano) te kopen.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 02-09 18:37
Wanneer je een opblaasbare kayak zoekt, dan heeft Decathlon de enige kayak die ik zelf zou kopen: de Itiwit Strenfit X500. Omdat deze als een sup opblaast en dus kei en keihard is, vaart hij echt als een kayak, dus ook met slecht weer, stroming etc. Het materiaal is van hetzelfde als een sup, dus kan wel tegen een stootje (riet, stenen). Omdat dit de enige opblaas kayak is, die ik ben tegengekomen, waar een spatzeiltje op kan, leent deze zich ook voor wat heftiger water, regen en - indien je het beheerst - kun je eskomiteren.

Ik weet zelf nog niet helemaal wat ik wil en vanwege corona kan ik dat ook nog fijn uitstellen. Aan de ene kant wil ik een kortere, keharde kayak met platte of ronde bodem vanwege wendbaarheid / eskimoteren. Aan de andere kant vind ik een harde V spant die wat langer is wel prettig voor een tourtocht of evt. op het Ijsselmeer, Zeeland of op zee. Blijft mobiliteit nog een ding, zeker voor de grote afstand: ik vermoed dat het uiteindelijk toch het Decathlon geval wordt, omdat ik niet naar Noord Scandinavie ga rijden met 1 of 2 kayaks op het dag...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• youriw21
  • Registratie: juli 2021
  • Laatst online: 14-07 23:06
Ik heb met die K1 challanger de Linge afgevaren in 4 dagen 100km helemaal volbepakt met tent, kleren en spullen om te koken enzo. De eerste 60km is dat net een sloot met 20+ sluizen. elke keer die boot eruit. Maar ik moet zeggen. Dat ding is geen enkele keer lek geraakt en veel plezier van gehad. Hij heeft natuurlijk wel wat weerstand in het water maar is voor het geld erg leuk speelgoed. Snel op te blazen. Uiteindelijk na 1 seizoen veel gebruik lek geraakt. Nog wel geprobeerd te plakken, maar dat is lastig. Dan is tie op. Je hebt tijd zat iig om kant te halen en je spullen raak je niet kwijt. 2 compartimenten dus hij zinkt niet ofso.

Daarna een 2 persoons ITiwit van de decathlon gehaald (250,-) zodat ik extra ruimte heb voor men spullen maar deze is niet top. Hij bestaat uit losse opblaasbare delen die ingeritst in een stoffen omhulsel zitten. Wel sterker dan rubber. Maar je kan veel beter die X100 halen voor 100 extra. Die kan je ook harder oppompen. Ik probeerde die Itiwit schoon te maken en ik had die rubberen buizen eruit gehaald. Die krijg je nooit meer strak erin. Die X100 is echt top. Dat is een 2 persoons, maar je kan de zetel ook in het midden zetten. Dan heb je je eigen boot. Lekker languit liggen. Maar voor de snelheid moet je het niet. Het is comfort en recreatie. Zit geen peddel bij

• FastFred
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 08:22
@youriw21 Die K1 Challenger die jij noemt, is dat deze?

Ik wil er 1 aanschaffen om wat over Zweedse meren te peddelen, geen plannen voor lange en/of meerdaagse trips ofzo. Ik vroeg me af hoeveel ruimte je hebt als je er in zit, ik ben namelijk 2.03m...

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• CyberMania
Is die 2 persoons dan niet beter? Bij sommige kan je dat zitje er gewoon uithalen.

• FastFred
@CyberMania Kan, maar die is direct ruim 100 euro duurder. Op bol.com staan er trouwens 4 dezelfde K1's te koop, volgens mij allemaal dezelfde maar met prijzen variërend van 78 euro tot 180 euro... :/

Maar goed, de K2 heeft wel wat meer draagvermogen, de K1 kan 100kg hebben en daar zit ik net onder...

Ik wilde morgen even bij de dichtsbijzijnde Bever gaan passen, maar geen enkele winkel heeft dat ding op voorraad. Obelink zit hier om de hoek maar die heeft helemaal geen kano's/kayaks.

Of het wordt een Explorer K2 in plaats van een Challenger K2. Die valt nog mee in prijs, wil toch eerst een beetje kijken of het wat is.

[Voor 35% gewijzigd door FastFred op 03-09-2021 21:15]

• FastFred
Na wat wikken en wegen toch de Explorer K2 besteld, lijkt iets meer beenruimte te hebben als de Challenger K2 maar is vooral goedkoper en sowieso meer draagvermogen dan de K1. En kan inderdaad nog wat schuiven met de zitting mocht het krap zijn bij de K1 kan de zitting niet verder naar achteren.

Ik zal mijn bevindingen wel even delen als ie binnen is

[Voor 17% gewijzigd door FastFred op 04-09-2021 23:02]

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• FastFred
Gisteren de Explorer K2 dus binnen gekregen, meteen in de achtertuin ff opgezet en gepast.

Er zitten 5 compartimenten in, eerst de bodem, dan de 2 zijkanten en daarna de boeg en de steven opblazen. Bij het oppompen van de steven ging de pomp erg zwaar en moest ik erg veel kracht zetten. En toen trok ik de pomp uit het schroefdraad... Niet teveel kracht gebruiken dus... Gelukkig niet de schroefdraad kapot dus weer in elkaar draaien en met iets meer beleid verder.

Ik pas er prima in met mijn 2.03 meter, in het voorste stoeltje ook. Ik zal er waarschijnlijk alleen in zitten, dus ik ga achterin zitten zodat de boeg wat uit het water komt, dat peddelt makkelijker.

Het weer leeg laten lopen is alleen wat minder handig. Bij de 2 zijkanten is het een kwestie van dopje losdraaien en dan lopen ze in 10 seconden ofzo leeg. Maar de bodem, boeg, steven en de zittingen hebben zo'n ouderwets ventiel waarmee je kunt opblazen, maar om dat deel dan leeg te laten lopen moet je in het ventiel knijpen, maar de lucht loopt er hier niet vanzelf uit. Dus 1 iemand moet dat ventiel open knijpen en een ander moet dan de kano oprollen/vouwen/op een andere manier de lucht eruit zien te krijgen.

Ben benieuwd hoe die in het water is :)

• ST10©DE
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 00:08

ST10©DE

Dus.............

FastFred schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:58:
Maar de bodem, boeg, steven en de zittingen hebben zo'n ouderwets ventiel waarmee je kunt opblazen, maar om dat deel dan leeg te laten lopen moet je in het ventiel knijpen, maar de lucht loopt er hier niet vanzelf uit. Dus 1 iemand moet dat ventiel open knijpen en een ander moet dan de kano oprollen/vouwen/op een andere manier de lucht eruit zien te krijgen.
Stop een lollystokje/ijsstokje/takje half in het ventiel, dan lukt het ook alleen.

Ben benieuwd naar je vaarervaring!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee