Ik zou zeggen maak een keuze tussen de twee voor jezelf want dat maakt je uiteindelijke keuze een stuk makkelijker !!
In eerste instantie ging mijn voorkeur uit naar een kayak, omdat deze makkelijker is met mijn evenwicht, wind en misschien zelfs geschikt voor een tocht in de winter etc.
Ik heb eind November nog gevaren in het model waar ik eerder over heb gepost en ga deze maand waarschijnlijk ook meerdere keren varen, want ik heb al tussen de 3 en 5 dagen gemist begin dit jaar die prima geschikt waren met de juiste kleding aan

Echter als ik de specificaties doorneem en lees over het hoge gewicht van die dingen, meerdere kamers moeten oppompen en achteraf drogen, dan neig ik nu naar een paddleboard.
Alles wat van
Dropstitch is gemaakt droogt in principe heel snel en is ook heel snel afgedroogd indien nodig dus wat dat betreft is er weinig verschil tussen de twee, behalve de prijs

Zeker omdat mijn indruk op dit moment is dat goedkope sups hogere scores krijgen dan goedkope kayaks.
Dat komt omdat een € 250 kostende SUP een prima ding is en een kajak voor dat geld niet van dropstitch is gemaakt en dus eigenlijk niet leuk is om mee te varen...

Er worden tig modellen paddleboards aangeboden voor zachte prijzen.
Al de goedkoopste modellen hebben bijvoorbeed dubbele wanden en tevens worden ze vaak geleverd met een hele set aan accessoires zoals een rugtas, peddel etc.
Ze worden in principe allemaal met alle accessoires verkocht en er is bijna geen reden om een losse SUP te kopen op dit moment

Om even een voorbeeld tegeven, via Pepper kwam ik uit op dit model van EUR140:
https://www.gshopper.com/...safety-rope-supfw03a.html
Funwater lijkt een populair model te zijn en online zijn er veel reviews te vinden. Na een aantal gelezen te hebben heb ik wel iets van een indruk van het model gekregen. 140 euro lijkt niet veel geld en dat bijvoorbeeld de peddel en de rugtas niet van de hoogste kwaliteit zijn, vind ik volkomen logisch.
Echter ben ik benieuwd naar wat mijn andere opties zijn.
Is er bijvoorbeeld een iets duurder model die wel met kwalitatief hoge accessoires geleverd benieuwd?
Ik zou lekker in Nederland shoppen, want voor het prijsverschil hoef je het echt niet te doen!

Ik heb ook al een blik op marktplaats geworpen, maar goedkoop vind ik het aanbod niet - veel mensen lijken met nieuwprijzen uit 2020 te rekenen?
Marktplaats is een draak om mee te werken, maar je moet toch echt wel voor weinig iets leuks kunnen scoren dus kijk gewoon af en toe een beetje rond en je komt wel wat leuks tegen
Zoveel mensen die wat ermee klooien en dan de boel na 1 tot 3 keer gebruiken tekoop zetten...

Tot slot, heb ik nog enige zorgen of zo'n ding überhaupt voor mij praktisch voor mij is.
Ik heb geen auto, dus voor mij is het essentieel dat ik zo'n ding lopend en in het ov (en het liefst ook op de fiets) kan meenemen.
Je hebt geen leuk stuk water in de buurt in de vorm van een grote sloot of lang stuk water van een meter of 3+ breed waar je kan varen ??
Het OV is beter te doen dan een fiets over het algemeen omdat je meestal een grote rugzak met wieltjes eronder erbij krijgt

Tevens moet mijn "bagage" (bijvoorbeeld de pomp) mee op het board.
De pomp kan je over het algemeen op het land laten, tenzij je extreem veel pech hebt
Ik heb één keer met een ventiel/valve te maken gehad die een beetje raar deed en kon daarmee alsnog langer dan een week varen zonder enig probleem !!
En maak ik mij terecht zorgen over veel dagen met harde wind in ons land
De wind is wel irritant, maar Windkracht 3 en lager is opzich geen probleem...
maar ook veel verkeer op het water dat golven zullen veroorzaken.
SUP + Golven = Uitdaging.
Kajak/Kano + Golven = Eigenlijk geen probleem!
Waar je alleen wel rekening moet houden is dat een platte bodem wel eerder een grens bereikt dan een rond of licht V gevormde bodem, maar dan hebben we het over serieus hoge golven waar je waarschijnlijk niet mee te maken zal krijgen

Wat is jullie ervaring daarmee?
Ik vaar nu zo'n 1,5 jaar in mijn AirCanoe en ben serieus verslaafd geraakt dus komt er met een beetje geluk dit jaar een grote
hardshell kajak erbij
- Drytop
- Drypants
- PFD
- Ietsje kortere tweedehands paddle van een fatsoenlijk merk in nieuwstaat.
- Een kleine verzameling van katoenloze kleding/sokken/enz.
Heb ik al namelijk

Dat is inderdaad super relax aan een kajak : Je neemt zoveel dingen makkelijk mee!

Mijn voorkeur ligt in het voor- en naseizoen, als de massa's boten nog in de winterstalling staan.
Twee weken geleden was er bijvoorbeeld zo'n prachtige dag; volle zon, weinig wind, graadje of 10 en niemand op het water. (Op wat ganzen en meerkoeten na dan

)
Dat zijn eigenlijk wel stiekem de leukste dagen inderdaad !!!
Maar af en toe iemand tegenkomen is ook leuk!
Overigens kan een keiharde wind ook best wel leuke dingen veroorzaken : WHITEWATER !!!
Die hebben we namelijk niet echt in Nederland op een kunstmatig park na ergens richting Enschede
[
Voor 8% gewijzigd door
nero355 op 10-02-2024 23:52
]