Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:36

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Ik twijfel of dit hier hoort of bij aankoop advies, omdat het niet specifiek advies om de aankopen is zet ik eht hier neer. Modjes hoor wel of het wel/niet goed is :)

To the point, vanuit mijn werk ben ik benaderd om mee te denken met opzetten van een livestream van een kerkdienst. In principe valt dit niet onder mijn werkzaamheden maar aangezien 'we' the closest thing zijn...... en ik er niet heel bekend mee ben dacht ik hier wat mensen te vragen om advies.

Context; het gaat om een zorginstelling voor mensen met een verstandelijke beperking, ze willen vanaf medio september de diensten gaan live streamen ivm. de corona maatregelen.

Nu hangt er een IP camera aan een muur tegenover het podium maar de kwaliteit is dusdanig slecht dat je kan zien dat er iemand staat maar daar houd het op. Geluid schijnt om te huilen te zijn, waarschijnlijk pikt de interne MIC het geluid op uit de zaal. er is wel een audio out doorgelust naar iets van een mengpaneel ergens anders maar geloof dat dat niet in gebruik is gezien de dikke laag stof en de apparatuur die er verder stond (videorecorder, doosje floppy's...).

Om het niet te makkelijk te maken, de predikant is de enige betaalde kracht. De rest (kosters ed.) zijn vrijwilligers die met pensioen zijn en weinig feeling met techniek hebben..

De zaal heeft een soort wijde V vorm. Podium is redelijk tot goed belicht, geluid van de spreker, orgel en piano gaan over de luidprekers die er boven hangen. Er is vziw niemand die het geluid echt regelt, het is aan en gaan.

De opties die ik tot nu toe bedacht had:

iPhone
Binnen de organisatie hebben we (ingerichte) iPhones maar Youtube draait hier gewoon goed op. iPhone op een statief, bv Rode videoMIC oid. er aan, verlengsnoer of powerbank en streamen maar.
Heb dit wel eens op een evenement gezien met een klein rig achtig geval en dat zag er verbazend netjes uit.

Voordeel Kind kan de was doen, makkelijk qua opzetten en afbreken, lage instap qua materiaal en kosten.
Nadeel Ze zijn bang dat cliënten het omgooien omdat het statief midden in de zaal staat, WiFi is erg matig (maar heb nog tijd om dat te fixen).

Mirrorless
Mirrorles camera met lens aan de muur achterin bevestigen. Denk dat je met 35mm/50mm op crop goed zit. Hier ook een externe MIC op, HDMI out met iets als een Elgato camlink aan een laptop. weet niet of het geluid dan ook via HDMI loopt maar anders aan de MIC ingang van de laptop. OBS Streamlabs er op en gaan.
Was zelf niet bekend met dit soort dingen maar als ik de Youtube tutorials zie is het best simpel.

Voordeel
Camera achter in de zaal 'uit de weg', iets flexibeler qua beeldhoek, laptop eventueel bedraad op netwerk aan te sluiten.

Nadeel Sowieso te ingewikkeld met OBS denk ik, kosten te hoog om een beetje te rommelen/proberen, bediening nodig

IP camera
weer een IP camera? Ik ben niet echt bekend met dit soort dingen maar de gene die ik ken hebben vaak meer groothoek dus achter in de zaal is geen optie. Geen idee of geluid ook via een externe MIC kan?
Er hangt tegen de punt van de V vorm van het podium een oud beamer/projector standaard dus dan kan een IP camera wel hangen in vaste positie.

Overige opmerkingen:
Geluid van de spreker/orgel/piano via de versterker laten lopen en dan als input naar een camera/laptop/iets laten lopen was lastig begreep ik. echt levels afstellen gebeurt niet vziw. Kan de optie nog eens onderzoeken. Daarom eigenlijk in alle gevallen voor een simpele externe MIC gekozen.

Opties als mooie intro's oid hoeft niet, vaste camera is prima.

zal vast nog wel wat vergeten zijn dus als dat zo is hoor ik het graag?
Als mensen advies hebben/mee willen denken graag :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06 17:04
Er stond mij bij dat hier laatst, rond het begin van de Corona crisis, hier al een topic was geweest van iemand die ook hulp vroeg met het opzetten van een livestream van de lokale kerkdienst. Misschien heeft die inmiddels al wat tips en opmerkingen van wat hij zou veranderen aan zijn opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
een livestream opzetten is opzich het probleem zelf niet. Probleem is vooral dat het technisch extreem laagdrempelig moet zijn :(

Ik heb in mijn eigen omgeving wat mensen die daar ervaring mee hebben in oa. kerken maar daar huren ze of mensen in (meerdere camera mensen, geluidsman, iemand die de 'regie' doet, ect.) of gewoon camera OBS software maar zelfs dan hebbenz e mensen die er iig interesse of een beetje feeling mee hebben.

Ik ga wel kijken of ik het topic kan vinden :)

edit: gevonden
Camera voor direct livestreaming met goede microfoon

[ Voor 8% gewijzigd door sapphire op 22-06-2020 10:10 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10
Op zich is OBS natuurlijk ook niet zo moeilijk als het eenmaal ingesteld is. Ik vind als ik even zoek een '--startstreaming' flag om OBS mee op te starten. Dan hoeft het niet meer te zijn dan 'open het icoontje' en gaan.

Qua camera zijn er diverse fabrikanten waarvan je de camera als webcam kan gebruiken. Van Canon weet ik zeker dat ze daar een applicatie voor uit hebben gebracht in coronatijd, maar ik geloof dat ik Fuji ook voorbij heb zien komen. Dan heb je niet eens een Camlink ofzo nodig. Kosten zijn natuurlijk wel wat hoger, zoals je al aangeeft, maar als je al een camera hebt kun je daarmee natuurlijk prima zonder extra geld uit te geven kijken of het voor ze werkt :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:35
Inmiddels hebben veel kerken hier sinds een paar maanden ervaring mee :)

Ik begrijp dat een camera vlak voor het podium lastig is ivm eventueel omgooien van statief, dus dan kom je gelijk in lastigere oplossingen voor iets achterin.

Ik denk dat voorin toch praktisch het makkelijkste is, kan je niet iets regelen met een soort beveiliging rondom het statief? Bijvoorbeeld een tafel waar het een en ander vast op staat. Dan kan de telefoon in ieder geval hoger staan. En als er ergens tegenaan gestoten wordt is het de tafel.
Of iets aan het plafond hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Inderdaad geen statief gebruiken, maar een vast punt. Plafond zal wel heel hoog zijn, maar is er een hanglamp, pilaar, desnoods tegen een stoel, speaker of tafel plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:05
Ik zou ff een belletje doen naar een een kerk in de buurt. Met een beetje geluk krijg je een vrijwilliger zo gek je te helpet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackint0sh
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-06-2024
Je kan met een GoPro ook live streamen, mogelijkheid om een externe microfoon te gebruiken kan ook. voordeel is dat dit een kleine camera is en stootbestendig.

Streamen vanaf je iPhone met YouTube Live gaat alleen als je 1000 subscribers op je YouTube channel hebt. Iets wat dus niet standaard voor iedereen zo is (Live streaming mag wel vanaf je laptop ongeacht het aantal subscribers).

Afgelopen periode zelf gezocht naar een geschikte dienst om vanaf de iPhone te kunnen live streamen (kan ook met eventueel een externe microfoon overigens).

Ik heb daar BoxCast voor gebruikt, voordeel is dat je naar diverse platforms (oa YouTube, Facebook etc) kan streamen, nadeel is de pricing van 99 dollar in de maand die wellicht wat aan de hoge kant is voor de organisatie. Wellicht dat hier nog iets voor te regelen valt met deze partij.

[ Voor 84% gewijzigd door hackint0sh op 22-06-2020 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Klein dingetje om rekening mee te houden: via laptop/pc kan iedereen een livestream starten op Youtube. Via de (iOS) app moet je minimaal 1000 abonnees hebben. Kam ik pas achter bij een bruiloft .
https://support.google.com/youtube/answer/9228390?hl=nl

Het zou dus zonde zijn als alles opzet / investeert en hier niet van weet ;)
Op de bruiloft hebben we overigens Zoom gebruikt, maar die kwaliteit vond ik om te huilen. Een volgende keer zou ik een spiegelreflex gebruiken i.c.m. Youtube maar hierin zie ik nog niet een simpele 'aan en gaan' manier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07
Ik heb hier ook mee te maken gehad en inderdaad eerder een topic over geopend.
Ik heb daar een laptop met TeamViewer neergezet, externe microfoon, Foscam-IP-camera en RTSP-stream via OBS.
Werkte prima, als je een voorbeeld wil via Youtube, DM me maar.
De koster deed alleen de laptop aan op zondagmorgen, de rest deed ik vanaf huis.

[ Voor 13% gewijzigd door Ora et Labora op 22-06-2020 12:18 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
Wormaap schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:19:
Op zich is OBS natuurlijk ook niet zo moeilijk als het eenmaal ingesteld is. Ik vind als ik even zoek een '--startstreaming' flag om OBS mee op te starten. Dan hoeft het niet meer te zijn dan 'open het icoontje' en gaan.

Qua camera zijn er diverse fabrikanten waarvan je de camera als webcam kan gebruiken. Van Canon weet ik zeker dat ze daar een applicatie voor uit hebben gebracht in coronatijd, maar ik geloof dat ik Fuji ook voorbij heb zien komen. Dan heb je niet eens een Camlink ofzo nodig. Kosten zijn natuurlijk wel wat hoger, zoals je al aangeeft, maar als je al een camera hebt kun je daarmee natuurlijk prima zonder extra geld uit te geven kijken of het voor ze werkt :)
Ik vind OBS er ook niet moeilijk uitzien maar ik ben de doelgroep ook niet ;)

Die camera apps ga ik eens bekijken, als het weer een schakel scheelt is dat natuurlijk mooi meegenomen :)
PageFault schreef op maandag 22 juni 2020 @ 11:32:
Inderdaad geen statief gebruiken, maar een vast punt. Plafond zal wel heel hoog zijn, maar is er een hanglamp, pilaar, desnoods tegen een stoel, speaker of tafel plakken.
Ja heeeel hoog en schuin (punt) plafond. Probleem daarbij is vooral dat het gedeelte van het podium het plafond wél laag is dus een camera zou er echt recht voor moeten hangen :(
DeKever schreef op maandag 22 juni 2020 @ 12:05:
Ik zou ff een belletje doen naar een een kerk in de buurt. Met een beetje geluk krijg je een vrijwilliger zo gek je te helpet.
Nouja bellen hoeft niet, heb genoeg contacten zelf. Probleem is dat vrijwilligers sowieso schaars zijn, laat staan met enige kennis van zaken.

@hackint0sh @Cheesy Zooo dat klopt zie ik, en in de Android app ook. dat is balen zeg :(

@Ora et Labora Hierbij regel jij dus eea. van een afstand, ik ga iig niets bedienen op zondagochtend.

@Wormaap Punt met iets als OBS is dat als er wat misgaat, en de ervaring leert dat dat vroeg of laat een keer gebeurd dat er iemand het moet kunnen oplossen. Ik ga iig niet langskomen op dat moment :+

Ik ga nu iig de oplossing van een Canon/Fuji/Panasonic camera met een bijbehorende app aan de laptop als optie onderzoeken en kijken of dat qua geluid synchroon ed. ook goed werkt.

Ik heb gisteren nog even kort de gene die daar over gaat gesproken en een abbo op Boxcast ziet hij niet zitten, management is wat huiverig op dat soort abonnementen. We kijken ook nog naar kerkdienstgemist of zij niet een partij hebben die zoiets kan regelen eventueel ook voor langere termijn na Corona.

[ Voor 31% gewijzigd door sapphire op 24-06-2020 09:25 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14:10
sapphire schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 09:14:
[...]

Ik vind OBS er ook niet moeilijk uitzien maar ik ben de doelgroep ook niet ;)
Mijn punt is dat OBS alleen lastig is voor degene die het instelt. Met de genoemde startstreaming-flag wordt 'OBS gebruiken' voor de eindgebruiker letterlijk het opstarten van het programma via het icoontje dat jij midden op de desktop hebt gezet. Dat het instellen een beetje moeite kost is dan niet erg, daar hebben ze jou immers voor ;)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
[...]
We kijken ook nog naar kerkdienstgemist of zij niet een partij hebben die zoiets kan regelen eventueel ook voor langere termijn na Corona.
Check ook even de 'concurrent' sIKN aka kerkomroep. Zo te zien kunnen die jou geheel ontzorgen. Tarieven staan ook op die website.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 24-06-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-07 15:07

@Ora et Labora Hierbij regel jij dus eea. van een afstand, ik ga iig niets bedienen op zondagochtend.
Als degene die het moet regelen niet technisch is, kun je het beste een GoPro Hero 8 met mediamod en externe microfoon aanschaffen.
Het enige wat de medewerker dan moet doen is de camera en eventueel microfoon neerzetten, aanzetten en via een app op z'n telefoon de YouTube-stream starten.

Wat ook een makkelijke optie is:
Een laptop met externe microfoon en een USB webcam van goede kwaliteit. Op zondag laptop neerzetten op bijvoorbeeld een statafel, camera richten, ga naar de Youtube Website (die dan al ingelogd is met het juiste account), klik op "ga live", webcam en microfoon selecteren en je bent live.
Advies is om dit wel bekabeld te doen, of je moet een superstabiele wifi-verbinding in de kerk hebben wat overigens ook noodzakelijk is voor een GoPro.
We kijken ook nog naar kerkdienstgemist of zij niet een partij hebben die zoiets kan regelen eventueel ook voor langere termijn na Corona.
Schaap sound is een goede partner die je volledig kan ontzorgen hierin. Goede ervaringen mee.

[ Voor 27% gewijzigd door Ora et Labora op 24-06-2020 09:41 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-07 13:35

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Maakt het de mensen met een verstandelijke beperking uit WELKE kerkelijke livestream zij te zien krijgen trouwens? Keuze is reuze tegenwoordig.

Daarnaast denk ik dat jij zelf hogere eisen hebt dan de mensen die er naar gaan kijken.

Probeer het eerst eens met een smartphone en een livestream naar Youtube of Facebook vanaf een vastpunt in de kerk. Wacht de reacties af...

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
Ik denk dat het bij deze mensen juist belangrijk is dat ze een dienst te zien krijgen die afgestemd is op de doelgroep. En bij hen is beeld ook erg belangrijk kan ik me voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
@Falcon Ja dat maakt uit want het is "onze" eigen dienst waar ze normaal naartoe gaan. Dus met eigen dominee, eigen mensen, eigen dingetjes, ect.

Mijn lat qua beeld ligt ook weer niet heel hoog hoor, mijn eigen gemeente streamt ook met tenenkrommende kwaliteit ondanks een externe partij die we inhuren :+

@Ora et Labora Schaap ken ik :) (zwager is muzikant in dit wereldje dus via heb sowieso connecties met allerlei partijen) alleen ze willen niet een partij voor elke dienst inhuren.

Wifi is een drama op locatie, dat is sowieso weer wel mijn werk :+ maar sneller dan 25mbit gaat het daar voorlopig niet worden. Stabieler word aan gewerkt en bedraad is een optie al moet ik dan dan even regelen :)
GoPro met mediamod word dan lastig en sowieso via mobiel zit je weer met die 1000 volgers :(

Laptop met aparte webcam is het onderzoeken waard hoe we dat gaan doen zonder midden in de zaal te gaan :) thanx!

Om het verhaal nog mooier te maken, we hebben hier een audiovisueele dienst die dus bergen apparatuur (camera's mic's) heeft, ervaring met streamen, eigen dikke internet verbinding maar die willen het niet doen :+

Overigens even zitten neuzen net. Panasonic valt af, alleen €1000+ modellen werken emt hun app, Fuji idem al krijgt de X-T200 en A-X7 het native via de firmware :)
Canon de enige instapper is de 1300D die niet verkrijgbaar is, geen 4000D ofzo. Powershot van €500 zou nog een optie zijn dan.

Misschien dan toch een IP camera met een wat langere focallength + mic :?

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 24-06-2020 10:29 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
sapphire schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:24:
Om het verhaal nog mooier te maken, we hebben hier een audiovisueele dienst die dus bergen apparatuur (camera's mic's) heeft, ervaring met streamen, eigen dikke internet verbinding maar die willen het niet doen :+
Als dat allemaal binnen die instelling is kan toch wel geregeld worden dat zij het gaan doen? Is toch gewoon hun job?!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire

sapphire

Die-hard pruts0r

Topicstarter
KNed schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:46:
[...]

Als dat allemaal binnen die instelling is kan toch wel geregeld worden dat zij het gaan doen? Is toch gewoon hun job?!?
Daar ben ik net geweest, de technische man was niet aanwezig langdurig) dus dat is al lastig. Verder spullen willen ze niet uitlenen, mensen (voornamelijk cliënten) niet uitlenen en dingen die ze maken zenden ze analoog uit.

Ik denk dat ik 2 opties ga maken en anders adviseer om het toch uit te besteden (of 1K volgers kopen >:) )

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-06 10:42
Ja heeeel hoog en schuin (punt) plafond. Probleem daarbij is vooral dat het gedeelte van het podium het plafond wél laag is dus een camera zou er echt recht voor moeten hangen :(
Heb je een foto of tekening? Kun je de camera niet vooraan dat lage deel vast maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01-07 15:33
Als het enkel een fixed shot is, dan zou je een vaste camera kunnen overwegen van PTZ optics. Als je dan de NDI versie neemt, dan heb je genoeg aan een laptop met bijvoorbeeld vMix of OBS. 1 keer instellen en daarna opstarten en op stream klikken.

Wat je ook zou kunnen doen is een iPhone met de NDI camera app (kost een tientje, was/is gratis ivm corona) de iphone kan je dan toevoegen aan vmix als bron.
Is anders een iphone met de twitch app niks voor je?

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een NDI camera ergens vast aan de muur met een laptop waarop je een audio uitgang van je mengpaneel pakt. Een en ander ligt natuurlijk ook aan je budget, er zijn wel oplossingen die je heel simpel aan en uit zet, maar die zijn prijzig en nu met corona soms met lange levertijd.

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 04-07 23:05
Kerkdienst gemist (video) of Kerkomroep (alleen audio) al bekeken? Hier gebruiken ze beide, persoonlijk vind ik Kerkomroep beetje ouderwets, en ontwikkelen niet erg door. Kerkdienst gemist werkt wel goed. Ja het is betaald etc, maar het werkt goed.
Pagina: 1