Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-05 15:28
Mijn vraag:
Aangezien in deze tijd de kerken ook grotendeels gesloten zijn, zoek ik een oplossing om dit via het internet in beeld en geluid te realiseren voor mensen thuis.
Het is de bedoeling dat de voorganger in de kerk z'n preek verteld en dat mensen thuis dit mee kunnen kijken en luisteren.
De snelste oplossing is om dit live te streamen via YouTube. Dit werkt prima.
Alleen is het wel zo fijn als het een beetje een fatsoenlijke kwaliteit heeft. Een standaard webcam op een laptop en een build-in microfoon is niet om aan te horen en te zien in een kerk.

Nu heb ik wel een oplossing met een DSLR-camera op statief als webcam en een Tascman audio-recorder als microfoon en dit via encoding-software in Windows en zo streamen via Youtube. Dat werkt goed, prima beeld en prima geluid. Alleen is het nogal bewerkelijk om aan te zetten. Voor mij is het geen probleem maar in principe moet een niet-techneut dit ook snel kunnen instellen. Een willekeurige beheerder moet dit ook kunnen.

Ik zoek eigenlijk een camera met goede microfoon (want preek en muziek) die direct, zonder tussenkomst van een computer, kan streamen naar YouTube, live stream.
Er is WiFi in de kerk aanwezig.

Nu heb ik al een aantal camera's gevonden:
- GoPro Hero 7/8. Deze kan streamen via een app op de telefoon.
- MEVO LS-MV2-01A-BL PLUS.
- Insta 360.

De GoPro lijkt het meest interessant, alleen geen idee hoe dit in een kerk klinkt, of muziek en stemgeluid goed te horen is met de interne microfoon. Nu schijnt een externe microfoon ook wel tot de mogelijkheden te behoren las ik.
Iemand ervaring welke camera aan te raden voor een direct streamen mogelijkheid (via App) en die een goede microfoon heeft?
Budget nog niet bepaald maar naar ik verwacht niet meer dan een honderd of 5.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juju
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 17:36
Hoi @Ora et Labora ,

Voor als je er nog steeds niet uit bent:

Naar mijn ervaring is het geluid van de interne microfoons van de gopro hero 8 prima; tenzij er wind staat, dan hoor je ongeveer niks verstaanbaars meer maar daar zal je binnen natuurlijk geen last van hebben.

Als de kwaliteit van de interne microfoon niet voldoende is zou je natuurlijk nog de media mod kunnen kopen, die heb ik zelf alleen niet. Daar zou al een verbeterde microfoon in zitten en kan je in principe elke externe microfoon met 3,5mm jack aansluiting op kunnen aansluiten.

Als je nog in de keuze fase bent kan ik wel even voor je kijken hoe simpel het is om een livestream op te zetten aangezien dat zo te lezen ook een belangrijke factor is. Tot nu toe heb ik dat zelf nog nooit gedaan.

Laat maar weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Laatst online: 09-05 15:28
juju schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:39:
Hoi @Ora et Labora ,

Voor als je er nog steeds niet uit bent:

Naar mijn ervaring is het geluid van de interne microfoons van de gopro hero 8 prima; tenzij er wind staat, dan hoor je ongeveer niks verstaanbaars meer maar daar zal je binnen natuurlijk geen last van hebben.

Als de kwaliteit van de interne microfoon niet voldoende is zou je natuurlijk nog de media mod kunnen kopen, die heb ik zelf alleen niet. Daar zou al een verbeterde microfoon in zitten en kan je in principe elke externe microfoon met 3,5mm jack aansluiting op kunnen aansluiten.

Als je nog in de keuze fase bent kan ik wel even voor je kijken hoe simpel het is om een livestream op te zetten aangezien dat zo te lezen ook een belangrijke factor is. Tot nu toe heb ik dat zelf nog nooit gedaan.

Laat maar weten!
Dank voor je antwoord!
Op dit moment wordt er al wel audio-only uitgezonden via www.kerkdienstgemist.nl, deze kwaliteit is redelijk, dat gaat via het geluidssysteem van de kerk zelf.
Ik heb nu een Foscam IP-Camera in de kerk staan, gekoppeld via UTP aan een laptop. Deze laptop is met het WIFI van de kerk verbonden en staat TeamViewer op zodat ik alles vanuit huis kan doen.
Via OBS Studio pak ik nu de RTSP-stream van de IP camera voor het beeld en de stream van www.kerkdienstgemist.nl voor het geluid en deze stream ik nu via Youtube wat goed werkt. Het was even spelen met de delay-instellingen zodat beeld en geluid synchroon lopen maar dat werkt nu naar behoren.

Al met al geen eenvoudige oplossing maar ik kan alles vanuit huis doen dus dat is wel makkelijk.
Dit is een tijdelijke oplossing, binnen korte tijd wordt het geluidsysteem van de kerk volledig vernieuwd en kan het wat professioneler gemaakt worden. Als het goed is wordt er ook een professionele camera geplaatst die op een vaste plaats komt en ook in de toekomst gebruikt kan blijven worden voor mensen die niet naar de kerk kunnen.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juju
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-04 17:36
Dat klinkt inderdaad wat omslachtig maar het werkt natuurlijk. Wel fijn dat er een nieuw systeem komt, dan zou je ook kunnen kijken om het geluid van het geluidssysteem direct naar de camera (of laptop) te sturen zodat het niet via luidsprekers naar een microfoon gaat. Mooi project, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 10-05 21:03
G7X III kan direct naar youtube streamen vanaf de camera en zit een mic-in port alleen zul je er nog een coldshoe aan toe moeten voegen om de mic te mounten, hoe makkelijker dat is geen idee.

Instagram