Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Ik heb een vraagje, ik heb een Mobicool B40 koelbox, deze werkt zowel op 220V als 12V, alleen op 220V kan hij echt goed en snel koelen.

Deze zou ik graag willen gebruiken om bier en frisdrank te koelen op hete dagen bij een huisje waar geen netstroom is. Het is niet nodig dat deze in de nacht ook koelt, ik wil hem graag aanzetten in de ochtend zodat er aan het einde van de middag koude dranken (lees: koud bier) zijn. Als de zon niet schijnt heb ik ook geen koud bier nodig.

Zou het mogelijk zijn om deze box via een 12v --> 220V converter direct op een zonnepaneel aan te sluiten?

De koelbox gebruikt 65 W, zou een 100 Watt mobiel zonnepaneel genoeg zijn? De meeste converters zeggen 95% efficient te zijn. En je moet er ook vanuit gaan dat alleen bij volle zon je echt 100 Watt krijgt?

Als ik nog accu's of controllers erbij moet kopen wordt het me wat te duur allemaal in totaal.

[ Voor 7% gewijzigd door Bigfoot op 21-06-2020 18:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:31
Nee, is niet mogelijk inprincipe.
Aangezien het anders te duur wordt heeft verdere informatie ook weinig nut denk ik?

De 12V zal via een peltier werken en een ventilator vermoed ik, dit direct op een 12V zonnepaneel aansluiten heeft nog wel enige kans van slagen (maar zal beperkt koelen).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-02 17:16
Waarom zou dat niet rechtstreeks kunnen?

Als het echt niet mogelijk is kan ik evt wel nog een apparaat erbij kopen, wellicht zijn er wel wat prijs -efficiente modellen?

12V aansluiting gebruiken is niet echt praktisch, dat koelt echt niet goed genoeg.

[ Voor 20% gewijzigd door Bigfoot op 21-06-2020 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Rechtstreeks op een PV paneel gaat denk ik niet. Ik had een vergelijkbaar probleem bij ons op de volkstuin en ik heb het opgelost met een simpele laadregelaar, uiteraard een zonnepaneel, en een auto-accu.

Ik heb nu een 12V circuit in het huisje liggen waarmee ik de koelbox kan laten draaien ( die van mij doet het wel goed op 12V ), ik heb verlichting, telefoon opladen, en ik heb nu ook waterdruk op de tuin waardoor water geven in de kas ook makkelijker gaat.

Totale investering viel reuze mee; De laadregelaar was het duurste, de accu heb ik gekregen van een autodealer waar mijn auto in onderhoud is, bekabeling, stekkers etc had ik allemaal nog liggen.
Bigfoot schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:23:

Als het echt niet mogelijk is kan ik evt wel nog een apparaat erbij kopen, wellicht zijn er wel wat prijs -efficiente modellen?

12V aansluiting gebruiken is niet echt praktisch, dat koelt echt niet goed genoeg.
Omdat er bijna geen zonnepanelen zijn die 12V standaard ( en strak ) leveren. Je zit met fluctuaties afhankelijk van de zon die je moet afvangen. Daarvoor heb je dus een laadregelaar nodig met MPP tracker die het maximale uit een zonnepaneel haalt en hier een strak voltage voor maakt zodat je een accu veilig kan opladen ( en niet kan overladen ).

[ Voor 35% gewijzigd door mkleinman op 21-06-2020 18:26 ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:31
Bigfoot schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:23:
Zoals mkleinman al aangeeft heb je een buffer nodig.
Zonder controller zal je je accu snel naar 18-19V brengen waardoor deze beschadigd raakt.
Dus MPPT controller/laadregelaar + autoaccu (type maakt inprincipe weinig uit voor jouw applicatie), 12V-230V inverter (ik zou wel sinewave inverter nemen) van zo'n 600W minimaal om de compressor te starten. Een 500W Voltcraft redde het niet bij mij. Een 750W Victron red het net (alle aangesloten apparaten vallen wel kortstondig even uit dan). En een 200-300Wp paneel. Het voordeel is wel dat je dan ook andere dingen aan kan sluiten, zoals telefoonopladers, led verlichting e.d. (Natuurlijk max. 25W als je dit gebruikt als de zon niet schijnt anders heb je wel een hele grote accu nodig).
mkleinman schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:24:
Omdat er bijna geen zonnepanelen zijn die 12V standaard ( en strak ) leveren. Je zit met fluctuaties afhankelijk van de zon die je moet afvangen.
Yep, en daarnaast de inrushcurrent van inverter/compressor etc die die niet gaat kunnen leveren.

[ Voor 16% gewijzigd door Jim423 op 21-06-2020 18:46 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:58

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het voordeel is dan ook dat je een gewoon huispaneel kan gebruiken. Die levert 300 watt voor dezelfde prijs als een 100 W 12V paneel.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Pagina: 1