Wat is dit voor smd weerstand?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-06 14:12

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ik heb een xiaomi aqara relay gekocht om mijn rolluik mee te schakelen.

Nu heb ik hem aangesloten maar daarbij blijkbaar een 'jumper' kabeltje aan de buitenkant die standaard verbonden was (zo worden ze geleverd) niet goed aangesloten.

Waarschijnlijk daardoor is 1 a 2 weerstanden opgeblazen, althans ik hoorde een plof en zag daar een flits, en nu lijken ze wat zwart...

Hoe dan ook, dit is een foto van internet hoe hij er van binnen uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://community.hubitat.com/uploads/default/original/3X/b/2/b25746271d9489d7b92266ed46ef99d75b70a19e.jpeg
Het gaat om de 2 weerstanden middenin, wat is dat, b18? 018? 810? Geen idee... En zou dat alles zijn wat er stuk is?

Dit is mijn bordje, na overlijden..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqicNPlioGZqLThT2G77b0Lk9aE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3RsbJUST3Q05PpFBBNgVS6ux.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor tips

Oost west, 127.0.0.1 best!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:39
Die gaan zo te zien vanaf de shunt naar de controller die de stroom meet, met aan zeker grenzende waarschijnlijkheid heeft die dit niet overleefd.

Mag ik een suggestie doen? Shelly 2.5
https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-06 11:44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Sine schreef op zondag 21 juni 2020 @ 18:21:
Die gaan zo te zien vanaf de shunt naar de controller die de stroom meet, met aan zeker grenzende waarschijnlijkheid heeft die dit niet overleefd.

Mag ik een suggestie doen? Shelly 2.5
https://shelly.cloud/prod...rt-home-automation-relay/
Stroom meten is niet zo belangrijk, als de rest van het bord nog zou werken is dat voor mij voldoende... Of denk je dat dat dezelfde controller is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Als dat alles is dan zou de rest nu nog moeten werken.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Sine schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:05:
Als dat alles is dan zou de rest nu nog moeten werken.
Hm shit, ik hoopte dat deze weerstand de aanvoerstroom regelde voor de controller ofzo en dat die nu dus geen stroom voorziet oid.. maar ik snap het circuit ook niet zo.

Moet wel zeggen, de onderkant ziet er voor zover ik kan zien wel normaal uit toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emoPFJcIt8dbPjAgJD8lTxLYlkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IceY66tOLPda1OH3aAtechRs.jpg?f=fotoalbum_large

Zou het een poging waard zijn een losse weerstand van 1k te solderen op de plek van de oude smd weerstand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik vind je foto te wazig om iets nuttigs te zeggen van de onderkant. Die smurrie kan ook flux zijn, maar een paar diodes lijken verdacht.

Maar die weerstanden boven, een R met een C in de buurt, lijkt toch op een filtertje, of misschien een tijdconstante, met een dun spoortje eraan. Dus dan vraag ik me af wat het leverende circuit is waar die stroom vandaan komt, dat kan ook nooit goed zijn gegaan. Ik had dit ding in zijn geheel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Flake schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:27:
Ik vind je foto te wazig om iets nuttigs te zeggen van de onderkant. Die smurrie kan ook flux zijn, maar een paar diodes lijken verdacht.

Maar die weerstanden boven, een R met een C in de buurt, lijkt toch op een filtertje, of misschien een tijdconstante, met een dun spoortje eraan. Dus dan vraag ik me af wat het leverende circuit is waar die stroom vandaan komt, dat kan ook nooit goed zijn gegaan. Ik had dit ding in zijn geheel vervangen.
Weerstanden boven? Op de bovenzijde? Of waar bedoel je precies?
Hier nog een paar foto's, misschien net iets beter zichtbaar.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ozJkolrfLDFYRO4aMefje_tMDJo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I8ktDJyupgfAsXu1fJvhWJYh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lu2qch7KkxbYvGouoW7TWI6ZIT4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sFS6ucWw29BDWQbDuQHJEgZu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPB0qRAQ_h_fDSe1d1cQwbxSrj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Tz7toAzkMY4kpIgWonTg4wEW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:19

rdejongjr

Gnome

Lol, de stukken zijn van de diodes af gesprongen en zelfs soldeerverbindingen zijn gesmolten en weggelopen.

Tijd voor een nieuwe, iets wat 230v te verwerken heeft en weg gestopt wordt moet gewoon 100% zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
rdejongjr schreef op zondag 21 juni 2020 @ 22:13:
Lol, de stukken zijn van de diodes af gesprongen en zelfs soldeerverbindingen zijn gesmolten en weggelopen.

Tijd voor een nieuwe, iets wat 230v te verwerken heeft en weg gestopt wordt moet gewoon 100% zijn.
Ik snap wat je bedoelt over de soldeer verbindingen. Op de foto lijken ze open en leeg, maar dat is een donkere reflectie van het tin. Die zien er in het echt nog wel als nieuw uit, dat is het lastige van foto's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sine
Dat ziet er eerder uit alsof daar al iemand met een bout heeft lopen poken, die diodes zijn aangeschroeid, en die glimmende verbindingen zijn duidelijk lood houdend tin.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Sine schreef op maandag 22 juni 2020 @ 00:47:
Dat ziet er eerder uit alsof daar al iemand met een bout heeft lopen poken, die diodes zijn aangeschroeid, en die glimmende verbindingen zijn duidelijk lood houdend tin.
Ik sluit me hier bij aan, dit product is met de hand aangestipt en dat lijkt idd op loodhoudende tin.

@geerttttt : waar heb je dit ding gekocht? Toevallig uit een dubieus kanaal? Als je producten verkoopt met lood erin mag je alles terugroepen als je wordt betrapt, ook op de lokale Chinese markt. Xiaomi is een publiek bedrijf, die halen dat soort gekkigheid niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Flake schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:20:
[...]

Ik sluit me hier bij aan, dit product is met de hand aangestipt en dat lijkt idd op loodhoudende tin.

@geerttttt : waar heb je dit ding gekocht? Toevallig uit een dubieus kanaal? Als je producten verkoopt met lood erin mag je alles terugroepen als je wordt betrapt, ook op de lokale Chinese markt. Xiaomi is een publiek bedrijf, die halen dat soort gekkigheid niet uit.
AliExpress , gewoon bij een seller met veel positieve reviews...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
geerttttt schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:20:
[...]

AliExpress , gewoon bij een seller met veel positieve reviews...
Ik voel een "I told you so" aankomen :D (niet voor OP hoor)

Maar ff serieus, koop nooit vermogenselectronica op AliExpress. Nu heb je ervaren waarom. Weggooien dit ding, koop een nieuwe bij een fatsoenlijk kanaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Flake schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:33:
[...]

Maar ff serieus, koop nooit vermogenselectronica op AliExpress. Nu heb je ervaren waarom. Weggooien dit ding, koop een nieuwe bij een fatsoenlijk kanaal.
Tja, je verwacht dat het gewoon daadwerkelijk nieuw is, zo zag het er ook wel uit. En op zich is mijn ervaring met Xiaomi spul tot nu toe dat het best degelijk en betrouwbaar spul is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
geerttttt schreef op maandag 22 juni 2020 @ 08:50:
[...]

Tja, je verwacht dat het gewoon daadwerkelijk nieuw is, zo zag het er ook wel uit. En op zich is mijn ervaring met Xiaomi spul tot nu toe dat het best degelijk en betrouwbaar spul is...
Xiaomi is ook niks mis mee, ik zeg ook niet dat je iets compleet anders moet halen. Maar je hebt het gekocht bij het verkeerde kanaal. Toyota maakt ook degelijk spul, maar als die in verkeerde handen is geweest kun je er ook een kutbak aan overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-06 22:36

Bezulba

Formerly known as Eendje

[...]

Tjah, als je "fatsoenlijk" electronica spul koopt maar 230v verkeerd aansluit krijg je hetzelfde effect. Chinese kwaliteit of niet.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Ok, ik heb vandaag maar even de microscoop erbij gepakt, en er vallen me een paar dingen op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AH_bdmQoa1QtMmmS7X5gFmg6Xrc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EIYVgbgOFjuaNhwCSgbvwHd0.jpg?f=fotoalbum_large
Die weerstand (of minstens een van die 2) heeft een beste optetter gehad. Maar nu ik ga doormeten valt mij op dat de ene kant van de weerstand doormeet op pin 2, en de andere kant op pin 3. Dat zijn de pins die normaal gesproken dus met een rood draadje vanuit de fabriek met elkaar verbonden zijn, zie:
Afbeeldingslocatie: https://gadget-freakz.com/wp-content/uploads/aqara-two-way-module.jpg

Die had ik dus even los gemaakt en daarna per ongeluk niet goed terug vastgeschroefd. Kan het niet gewoon zijn dat daardoor de load door het zeer kleine weerstandje is gaan lopen ipv door het rode kabeltje wat je normaal verbonden hebt? En als ik de weerstand er af soldeer en het kabeltje weer er aan soldeer, is het dan niet wat dat betreft opgelost?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fHHdyN5q1n2-SAIST3RH8VgHzns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZmokHAQF5qgAwMIbNTLfOpxj.jpg?f=fotoalbum_large

Dan dit nog, dit gedeelte ziet er eigenlijk wel goed uit. De diodes of wat het zijn meten nog prima door en zien er in het groot eigenlijk wel netjes uit. verder zie ik ook geen vreemde dingen of schade...

Wat denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
Gewoon proberen, die twee weerstanden vervangen. Dat de code 01B is is nu in elk geval duidelijk met de microscoopfoto. Die zijn in elk geval niet lekker, dan eens verder kijken. Maar doe het voor de lol, niet voor het geld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Springuin schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:24:
Gewoon proberen, die twee weerstanden vervangen. Dat de code 01B is is nu in elk geval duidelijk met de microscoopfoto. Die zijn in elk geval niet lekker, dan eens verder kijken. Maar doe het voor de lol, niet voor het geld :)
Is 1 kilo-ohm goed? Ik heb van die blauwe thru hole weerstanden, puur even nu ter test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Als je iets betrouwbaars en degelijks wil hebben, dan zou ik een nieuwe halen. Je kunt dit wel proberen voor de lol, maar je loopt het risico dat het geen effect heeft en dat hij in een later stadium er nog een keer uitknalt. Als je dat accepteert, be my guest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
geerttttt schreef op maandag 22 juni 2020 @ 09:35:
[...]

Is 1 kilo-ohm goed? Ik heb van die blauwe thru hole weerstanden, puur even nu ter test
1kOhm is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Flake schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:11:
Als je iets betrouwbaars en degelijks wil hebben, dan zou ik een nieuwe halen. Je kunt dit wel proberen voor de lol, maar je loopt het risico dat het geen effect heeft en dat hij in een later stadium er nog een keer uitknalt. Als je dat accepteert, be my guest.
Ik doe het ook meer nu als test, nieuwsgierigheid en eventueel als het allemaal OK lijkt een tijdelijke oplossing totdat mijn vervangende module aankomt. Ik heb namelijk (waarschijnlijk vanwege corona) wel 1,5 maand moeten wachten op deze module, dat hij dan direct doorfikt is dan extra zuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

[...]

Jij hebt iets tegen dergelijke elektronica bij Aliexrpess (en dergelijke) vandaan dat je het in ieder topic moet melden?
geerttttt schreef op zondag 21 juni 2020 @ 20:21:
[...]

Hm shit, ik hoopte dat deze weerstand de aanvoerstroom regelde voor de controller ofzo en dat die nu dus geen stroom voorziet oid.. maar ik snap het circuit ook niet zo.

Moet wel zeggen, de onderkant ziet er voor zover ik kan zien wel normaal uit toch?
[Afbeelding]

Zou het een poging waard zijn een losse weerstand van 1k te solderen op de plek van de oude smd weerstand?
Als er niets zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet kapot is. De dikke weerstand is dus een stroomsensor, de spanning die erover gemeten wordt gaat dus veelal naar een versterkercircuit (meestal een opamp) om het op een nivea te brengen dat op de ingang van de processor past. Als je zo'n weerstand hebt uitgefikt vrees ik dat wat erachter zit ook kapot is.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
memphis schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:35:

Als er niets zichtbaar is wil niet zeggen dat het niet kapot is. De dikke weerstand is dus een stroomsensor, de spanning die erover gemeten wordt gaat dus veelal naar een versterkercircuit (meestal een opamp) om het op een nivea te brengen dat op de ingang van de processor past. Als je zo'n weerstand hebt uitgefikt vrees ik dat wat erachter zit ook kapot is.
Hoe weet je dat het een stroomsensor is? Ik snap nog steeds niet dat het direct doorverbonden is met dat rode kabeltje wat er aan de buitenkant verbonden is op pin 2 en 3 en uberhaupt waarom die verbinding vanaf de fabriek er zo op zit en blijkbaar gevoelig is voor problemen...
Hier nog een schema hoe het zou moeten zitten intern, ik snap niet wat dat rode draadje doet..
Afbeeldingslocatie: https://community.hubitat.com/uploads/default/optimized/3X/5/9/59299a4d1b7ef5bdb3f82e701495043196597a0e_2_712x1000.jpeg

[ Voor 13% gewijzigd door geerttttt op 22-06-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

geerttttt schreef op maandag 22 juni 2020 @ 10:52:
[...]

Hoe weet je dat het een stroomsensor is?
Kijk hoe de sporen lopen en lees dit artikel:
https://electronics.stack...-resistors-and-pcb-layout

De sporen lopen door naar zo dicht mogelijk tegen de laagohmige weerstand zodat de printbanen van de grote stroom geen invloed hebben op de stroommeeting. Dit is een typisch ontwerp voor een stroommeeting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x_2nSiEAZJwup9u8GczJUJdYpvo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oTyv2gdPcbD3wutpzReZDHaj.jpg?f=fotoalbum_large

Nou, gesoldeerd en getest, maar geen zichtbaar teken van leven van het apparaat... Nou, misschien leuk voor reserve onderdelen als er een andere nieuwe kapot gaat dan maar.

Kan iemand enigzins verklaren wat er nu mis is gegaan en waar ik voortaan op moet letten? :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Beetje onduidelijke foto van de onderkant maar:

De condensator bij TP817 lijkt gebarsten
Een diode bij TP83 lijkt opengebarsten
Diode bij TP811 lijkt ook verbrand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itcouldbeanyone
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-06 16:46
Het zijn 1KOhm weerstanden in een 603 package, heb exact dezelfde op rol liggen

Ben niet slim, maar wel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Wel Interessant, ik heb een pinout gevonden voor het kleine bordje wat verticaal erin zit en waar de zigbee antenne aan vast zit. Nu blijkt dat daar de chip op zit die alle communicatie en logica afhandelt. En daar heb ik maar even een 3v voeding aan gesoldeerd en getest, die werkt in ieder geval nog prima. Dus dat is niet defect geraakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
Ik weet niet hoe volledig je opvatting 'die werkt nog prima' is, doen alle IO van die chip het nog?

Bij dit soort zaken, als je met vertrouwen wil werken dan moet je 3 vragen stellen. Wat is er gebeurd, waarom is het gebeurd en wat zijn de gevolgen? Soms is dat een makkie, met een bolle elco of een slecht contact ergens kun je alle drie de vragen beantwoorden. Maar zodra je een kapotte weerstand, diode of spoel tegenkomt, dat gebeurt niet spontaan, dat zijn componenten met een extreem lange levensduur. Dus die kapotte weerstand is teveel stroom door gegaan, maar daar is die weerstand zelf niet verantwoordelijk voor. Daarom heeft een kapotte weerstand vervangen geen enkele zin als je niet weet waardoor dat komt. Als die weerstand uitkomt op een chip, dan is die stroom ook door die chip gegaan dus die is ook einde oefening. In dit geval omdat er eerder aan geprutst is mis je nog een berg informatie, en dat aanstippen doet niemand zonder reden. Dat maakt je kans van slagen alleen maar lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geerttttt

geerttttt

Manisch positief

Topicstarter
Flake schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 21:45:
Ik weet niet hoe volledig je opvatting 'die werkt nog prima' is, doen alle IO van die chip het nog?

Bij dit soort zaken, als je met vertrouwen wil werken dan moet je 3 vragen stellen. Wat is er gebeurd, waarom is het gebeurd en wat zijn de gevolgen? Soms is dat een makkie, met een bolle elco of een slecht contact ergens kun je alle drie de vragen beantwoorden. Maar zodra je een kapotte weerstand, diode of spoel tegenkomt, dat gebeurt niet spontaan, dat zijn componenten met een extreem lange levensduur. Dus die kapotte weerstand is teveel stroom door gegaan, maar daar is die weerstand zelf niet verantwoordelijk voor. Daarom heeft een kapotte weerstand vervangen geen enkele zin als je niet weet waardoor dat komt. Als die weerstand uitkomt op een chip, dan is die stroom ook door die chip gegaan dus die is ook einde oefening. In dit geval omdat er eerder aan geprutst is mis je nog een berg informatie, en dat aanstippen doet niemand zonder reden. Dat maakt je kans van slagen alleen maar lager.
True, een nieuwe is ook in bestelling. Dit keer uit Duitsland, hopen dat hij dan sneller binnen komt, ik wil niet weer 6 weken wachten. Maar ik wil straks ook niet dezelfde fout opnieuw maken.

Pagina: 1