Bouwkundige zwembaden - dit is de plek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51
Voor degenen met een inbouwzwembad:
- Volume
- Materiaal muur: beton, gemetseld, panelen, prefab,...
- Materiaal wand: metaal, tegels, polyesther, liner, ....
- Binnen of buiten
- Verwarming (warmtepomp / ...)
- Chloor of zout
- Filtermateriaal pomp
- Automatisering / meet en regeltechniek
- Afdekking (zeil / winterzeil / lamellen / ...)
- speeltjes (lampen, waterjets, ...)
- Energieverbruik

Waar ben je trots op en wat zou je anders doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Zelf zijn we de tuin van ons nieuwbouwhuis aan het ontwerpen en als we ooit een zwembad willen, is dit het moment.

Omdat het budget beperkt is, willen we een betonplaat laten storten en daarop zelf een bad bouwen van ca 7x3,5m. Het oog is gevallen op infinit’eau omdat we dat na de betonplaat verder zelf kunnen bouwen (hoop ik).
Afbeeldingslocatie: https://www.monamenagementjardin.fr/media/catalog/product/cache/1/image/1024x705/fa35923701cd72405544b9eb3bd386d2/p/i/piscine-infiniteau-enterree-metal-4.jpg

Maar ja.. het is een bad met liner, en slechts enkele aanbieders hebben een trap (in plaats van een ladder). Als de liner over de trap loopt, hoe kwetsbaar is dat? als de trap aansluit op de liner, gaat dat dan wel goed?

Kortom... ik leer liever van andermans fouten dan dat ik ze zelf maak... O-)

[ Voor 108% gewijzigd door burnedhardware op 20-06-2020 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-05 11:33
Ziet er goed uit, maar waarom mist er een I-profiel in het midden? Het lijkt ook een behoorlijk zwaar uitgevoerde staalconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 19:56
Het lijkt er op dat bij deze variant de wanden niet geïsoleerd zijn. Klopt dat? Ik zou zelf dan toch voor een andere variant gaan.
Volgens mij zijn de baden gebaseerd op EPS blokken vaak ook als zelfbouw te krijgen, en niet echt duurder. Zou mij dus een logischer keus lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Rubbergrover1 schreef op zondag 21 juni 2020 @ 08:45:
Het lijkt er op dat bij deze variant de wanden niet geïsoleerd zijn. Klopt dat? Ik zou zelf dan toch voor een andere variant gaan.
Volgens mij zijn de baden gebaseerd op EPS blokken vaak ook als zelfbouw te krijgen, en niet echt duurder. Zou mij dus een logischer keus lijken.
ik heb daarnaar gekeken, maar dan moet je 2x de betonwagen laten komen (1x voor de bodem, 1x voor het vullen van die blokken. Daarnaast (spook?) verhalen over lekkende blokken. Iemand met eerstehands ervaring met dat spul?

in dit geval is de isolatie inderdaad beperkt (het zijn kusntstof panelen (zie het als kliklaminaat) waarmee de wand is opgebouwd, daaroverheen een liner om de boel waterdicht te maken.

Isolatie is een mogelijk probleem: met de metalen constructie heb je inderdaad mooie koelribben op de wand :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

burnedhardware schreef op maandag 22 juni 2020 @ 16:46:
[...]

ik heb daarnaar gekeken, maar dan moet je 2x de betonwagen laten komen (1x voor de bodem, 1x voor het vullen van die blokken. Daarnaast (spook?) verhalen over lekkende blokken. Iemand met eerstehands ervaring met dat spul?

in dit geval is de isolatie inderdaad beperkt (het zijn kusntstof panelen (zie het als kliklaminaat) waarmee de wand is opgebouwd, daaroverheen een liner om de boel waterdicht te maken.

Isolatie is een mogelijk probleem: met de metalen constructie heb je inderdaad mooie koelribben op de wand :(
Kun je die stukken wand niet na-isoleren met PIR-platen en een bekisting die ook onder de grond verdwijnt? Dat lijkt me relatief eenvoudig voor elkaar te boksen.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Geen (kans op) grondwater aanwezig? Is dit systeem ook toe te passen bij grondwater?
Eventuele bemaling kost ook nog wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Wat gebeurt er dan als je een lek krijgt? blazen die platen niet met tegel en al uit de grond?

edit.. geen additionele isolatie dus :)

[ Voor 18% gewijzigd door burnedhardware op 22-06-2020 17:03 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:33

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Bouwkundig bad eigenaar meld zich, AMA ;)

Klik even op de link in mijn sig, daar vind je ook een link naar timelapse van de bouw.
Persoonlijk zou ik het echt heel zonde vinden als je een dergelijk bad OP de grond bouwt ipv IN de grond (of begrijp ik je tekening verkeerd?)

- Volume : 8x4x1.5 circa 44 m3
- Materiaal muur: beton, gemetseld, panelen, prefab,...betonnen bodem, polystyreen blokken voor de wanden, gevuld met beton. Geen extra muur oid
- Materiaal wand: metaal, tegels, polyesther, liner, ....: zie hierboven
- Binnen of buiten : buiten
- Verwarming (warmtepomp / ...) : begonnen met WP, later verkocht en vervangen voor 8x4 m2 zonnematten
- Chloor of zout : zout
- Filtermateriaal pomp : zandfilter
- Automatisering / meet en regeltechniek : alles zelf geautomatiseerd, handmatige metingen
- Afdekking (zeil / winterzeil / lamellen / ...) : geobubble zwart/grijs die ik het hele jaar door gebruik
- speeltjes (lampen, waterjets, ...) : RGB LED lampen, frequentieregelaar
- Energieverbruik : geen idee, let ik niet op

Waar ben je trots op en wat zou je anders doen?
Sowieso trots op mijn zwembad natuurlijk ;) Niets mooier om met dit weer een koud biertje op de rand van het bad neer te zetten, om vervolgens vanaf de andere kant erin te duiken en dan zo naar je biertje te zwemmen 8)
Wat ik anders zou doen (achteraf):
- Een andere indeling van hoe de leidingen in de technische ruimte lopen.
- Ook zou ik een 2x zo zware zoutelektrolyse nemen als ik nu heb. Hier kun je bijna geen overkill in hebben.
Levensduur van een element/cell is bij vrijwel alle capaciteiten hetzelfde, terwijl je met een zwaardere veel korter hoef te produceren. Je element zal dus vele malen langer meegaan EN je kan in kortere tijd meer chloor(gas) produceren.
- Stofzuigeraansluiting zit op dezelfde hoogte als de lampen, ik zou die iets lager plaatsen zodat het leegpompen van het bad makkelijker gaat als ik bij de lampen moet kunnen
- Vlinderen! Laat in vredesnaam je betonnen ondervloer vlinderen.Met tigduizenden liters water die op de bodem druk ga je elke oneffenheid voelen op de bodem. Ook als er een viltlaag op je beton ligt. Bij mij hebben ze dus niet gevlinderd en ik wist ook niet dat dit noodzakelijk was.

Daarnaast (spook?) verhalen over lekkende blokken. Iemand met eerstehands ervaring met dat spul?
Zorg dat je de opgestapelde wanden tijdelijk stut. Rustig aan laten vullen vanaf de betonwagen.Zie ook deze timelapse: YouTube: Zwembad Timelapse muur

Zwembad (te koop) - Braaihok (te koop) - Bouwproject -BraaiTV - Funda

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
Dank!

Het gaat dus om een ingegraven bad. Als ingraven niet mogelijk is, blijf ik bij een veel kleiner intex achtig ding.

Bedankt voor de tip van het vlinderen.

Iemand ervaring met kant-en klare polyester baden, zoals deze
Gaan die alleen in een kuil of moet de betonwagen hier ook voor komen?

[ Voor 10% gewijzigd door burnedhardware op 25-06-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

burnedhardware schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:45:
Dank!

Het gaat dus om een ingegraven bad. Als ingraven niet mogelijk is, blijf ik bij een veel kleiner intex achtig ding.

Bedankt voor de tip van het vlinderen.

Iemand ervaring met kant-en klare polyester baden, zoals deze
Gaan die alleen in een kuil of moet de betonwagen hier ook voor komen?
Wow .. prijzig!
https://bwtdealer.nl/contents/nl/p160158.html (moet je nog wel bouwen en beton laten komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Ik had die baden gezien, maar zie op tegen het betonwerk (0 ervaring mee, betonwagen kan niet vlakbij de put komen, dus ook pomp nodig). In een dergelijk geval zou ik liever een aannemer inschakelen die dat regelt. (En dan knallen de kosten omhoog, zeker omdat je 2x beton moet laten komen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

burnedhardware schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 14:06:
Ik had die baden gezien, maar zie op tegen het betonwerk (0 ervaring mee, betonwagen kan niet vlakbij de put komen, dus ook pomp nodig). In een dergelijk geval zou ik liever een aannemer inschakelen die dat regelt. (En dan knallen de kosten omhoog, zeker omdat je 2x beton moet laten komen)
Tja, je doet het (als het goed is) maar 1 keer ;)
Een zwembad is ook helemaal niet duur. Het plaatsen en de spullen eromheen .. DAT is duur ;)

Andere optie is om eens te kijken naar een staalwand bad : https://www.aquasilver.nl/contents/nl/p94.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ondertussen eens een beetje ingelezen / gekeken naar infinit’eau, ik kende het niet.
An sich verschilt het niet veel van een staalwand of een polystyreen blokken systeem.
Al lijkt het met wel relatief veel werk om maar niet met beton te hoeven storten.

Je kunt ook zelf beton draaien he, heb je ook nog eens alle invloed op snelheid van storten in die blokken.

Die infinit’eau ijkt verder dezelfde basis te hebben als elk ander DIY zwembad pakket : komt met trap, inspuiters, skimmers en zandfilter.
Alle andere zaken (extra aansluitingen om je bad leef te laten lopen, stofzuigeraansluiting, al het leidingwerk plus kranen etc moet je er nog los bij bestellen.

En trust me : op zo'n bedrag is een extra stofzuigeraansluiting peanuts, maar die ga je wel willen hebben. Anders mag je voor elke keer dat je met je stofzuigerslang aan de gang wil, klooien met adapters op je skimmers enzo.

Ik draai nu een dopje los in het water, slang er in en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:56

Nhz

Deventer

Wij zijn thuis ook plannen aan het maken voor een bouwkundig zwembad. Het liefst willen we gaan voor een variant zoals bijvoorbeeld @Koffie ook heeft. Een gat met een betonnen vloer er in en dan een bad bouwen met EPS bouwblokken, deze vullen met beton en vervolgens de liner erin.

Ik heb het alleen in mijn hoofd zitten dat liner nogal fragiel is in vergelijking met bijvoorbeeld een volledige polyester bak. Een Intex opzet zwembad is immers ook vrij snel lek als je er met ook maar iets scherps in komt. Hoe is jullie ervaring hiermee? Is een scherp steentje op de bodem direct al garantie op een lek zwembad?

Dan (voor nu) nog twee vragen:
- Waar vind ik (of wat zijn) de specs van de betonvloer die de basis van het geheel moet gaan vormen?
- In hoeverre is een put in de bodem handig/nodig?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:23

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Toen ik kind was hebben mijn ouders een zwembad gebouwd. 20cm dikke betonplaat, plaat fundering dus. Betonnen wanden.
Totaal 8,5x4,5x1,45 m. Eromheen is een huis gebouwd, aan het oorspronkelijke huis vast. Een heerlijk binnenzwembad, 365 dagen per jaar plezier, op temperatuur etc. Mijn ouders zwemmen al meer dan 20 jaar elke dag.

Er zit een liner in die vorig jaar na 20 jaar vervangen is. Eerst was er alleen een zwemladder, nu bij de vernieuwing van de liner is er een betonnen trap geconstrueerd.

Problemen: beton is waterdicht, maar de liner zweet/lekt minimaal. Dat gaf dus problemen. Uiteindelijk is er een afvoerslangetje door het beton geboord richting riool en sindsdien probleem opgelost. Er gaat een borrel glaasje water het riool in..

In de kelder van het zwembad kijk je tegen de zwembadbak aan. Deze is niet geïsoleerd. Zonde natuurlijk.. Inmiddels voor zover mogelijk na isolatie geplaatst, maar is verre van ideaal, omdat je bij grote delen niet meer bij kan.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nhz schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:01:
Wij zijn thuis ook plannen aan het maken voor een bouwkundig zwembad. Het liefst willen we gaan voor een variant zoals bijvoorbeeld @Koffie ook heeft. Een gat met een betonnen vloer er in en dan een bad bouwen met EPS bouwblokken, deze vullen met beton en vervolgens de liner erin.

Ik heb het alleen in mijn hoofd zitten dat liner nogal fragiel is in vergelijking met bijvoorbeeld een volledige polyester bak. Een Intex opzet zwembad is immers ook vrij snel lek als je er met ook maar iets scherps in komt. Hoe is jullie ervaring hiermee? Is een scherp steentje op de bodem direct al garantie op een lek zwembad?

Dan (voor nu) nog twee vragen:
- Waar vind ik (of wat zijn) de specs van de betonvloer die de basis van het geheel moet gaan vormen?
- In hoeverre is een put in de bodem handig/nodig?
Exacte hoogte van de vloer weet ik niet meer, maar het moet echt een fatsoenlijke bodem worden. Afhankelijk van de afmetingen komt er dus al snel 30 to 40 kuub water op te staan.
Goede vaste ondergrond dus, en voorzien van betonnetten.
Als de betonnen bodem klaar is, boor je stalen pinnen in de vloer zodat deze uitsteken. De eerste EPS blokken zet je over die stalen pennen heen. Wanner je de blokken dan volstort met beton, zit het goed verankerd aan de vloer.

Een ongelukje kan altijd gebeuren natuurlijk, maar een inbouw zwembad met liner gaat echt niet zo snel lek als een intex ding boven de grond, waar de liner redelijk vrij alle kanten op kan bewegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@Koffie we willen een bad van 350x800cm maken. Bij voorkeur met een stuk van ~120cm diep en een stuk van ~180cm diep. Al zal dat constructief wel weer extra lastig zijn.

Kwa dikte van de vloer dacht ik aan 20cm ongeveer, uiteraard met wapening.

Jij hebt geen put of aanzuigpunten in je bodem? Heeft dat een reden? Voor of tegen.

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nhz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:45:
@Koffie we willen een bad van 350x800cm maken. Bij voorkeur met een stuk van ~120cm diep en een stuk van ~180cm diep. Al zal dat constructief wel weer extra lastig zijn.

Jij hebt geen put of aanzuigpunten in je bodem? Heeft dat een reden? Voor of tegen.
Nope, niets in de bodem. Weinig toegevoegde waarde, want hoe vaak moet je nou je bad leeg laten lopen? Terwijl ALS zo'n ding lek gaat, ben je redelijk fucked.

Persoonlijk zou ik kijken of je niet richting 4m breed kunt gaan, 3.5 lijkt me wat klein.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Delakhan
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-02-2022
Ik heb redelijk veel van deze baden met EPS blokken gestort. Veel zwembad bouwers pakte in het begin blokken met een redelijk lage persing. Dan schop je tijdens het zwemmen deuken in de wand en ziet het er op een gegeven moment niet meer uit. Waak hiervoor zeker bij de betere zwemmers en kinderen. Ik heb bijv. Een 25m bad gemaakt van 3,5m breed. Die eigenaar zet echt wel af op de wand hoor. En zijn deze blokken niet toepasbaar op deze zijde en dien er verstevigt te worden. Kleine baden zet men niet hard af. Tenzij ze hoofdpijn willen door de snel naderende andere kant. :+

Het systeem wat wij gebruikte kwam van 'de Hoop' maar wordt volgens mij tegenwoordig niet meer geleverd. Hierin kon het betonijzer ook meteen vast geklikt worden en was uiteindelijk zo stabiel dat ik tijdens het storten gewoon rondjes liep over de wand met de slang in mijn handen. Latere EPS systemen heb ik nooit meer toegepast maar vond ikzelf maar knullig na lang met dat andere systemen te hebben gewerkt.

Met storten moet je goed opletten dat je niet te snel stort. En gewoon rondjes blijven lopen... Dan valt alles wel mee. Spookverhalen van openklappen van de bekisting heb ik 1 keer meegemaakt op >25 baden op deze manier gemaakt.

Maar was ons eigen schuld. We hadden net een nieuwe vorm van roldecknis ontwikkeld maar de druk van deze grotere hoeveelheid beton kon de onderste blokken niet hebben. Er waren toen i.v.m. de afstand maar 4 betonpompen in NL die de afstand konden overbruggen en deze waren niet beschikbaar. Met storten kwam onze pomp dus uit België. En hadden geen zin om deze voor de 2 maal te laten komen. Dus risico genomen... Betonplex ertegenaan.... paar m3 zand ertegen en gewoon doorgestort. Gelukkig wel aan de buitenzijde van het bad geklapt.

Even uit mijn hoofd gezegt mocht je toendertijd een wand ook maar 1,2-1,35m hoog storten per keer en elke volgende laag maar 85-90cm. Maar is dus uit mijn hoofd gezegd en pin me er niet op vast. Maar we deden de wanden (meestal 1,65m) altijd in 1 keer storten. En is nooit fout gegaan.

Edit: wel altijd een valbreker gebruiken tijdens storten
prein2 schreef op zaterdag 15 augustus 2020 @ 21:16:
Problemen: beton is waterdicht, maar de liner zweet/lekt minimaal. Dat gaf dus problemen. Uiteindelijk is er een afvoerslangetje door het beton geboord richting riool en sindsdien probleem opgelost. Er gaat een borrel glaasje water het riool in..
Daarom boorde ik ook altijd gaten door de wand alvorens de folie erin te sealen

Enkele keren mocht dit niet van de klant die de bak in eigen beheer hadden laten maken en ik alleen de zak erin kwam sealen. En idd daar hadden we problemen...

Ook worden doorvoeren vaak verkeerd gemonteerd waardoor bij inspuiters de pomp water achter de folie lekt. De schroeven worden gewoon door de folie gedraaid i.p.v. de schroefgaten even met een pons uit te knippen. De folie wordt dan plaatselijk wat dikker waardoor de binnenring niet mooi vlak aansluit.
Nhz schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 09:45:
@Koffie

Dikte van de vloer is afhankelijk van de grond. Let op niet te diep uitgraven meteen op hoogte blijven anders moet je de grond eerst weer verbeteren of dikker storten. Hier in de omgeving meestal ongeveer 20cm gestort met dubbel netje voor ongeisoleerde vloer.

Maar ook een zwembad gezien met ruim 80cm vloer. Deze moet leeg kunnen en de bodem was ook zwaar geïsoleerd (extra opwaartsekracht), tegen de kelder aangebouwd (in 1 keer gestort) en onderdeel van de fundering van de woning. Was een binnen/buitenbad, gevel van de woning kan worden opgehaald.

Voor bodemput lees ff verder, vind stofzuiger aansluiting in de wand net onder waterniveau belangrijker
Koffie schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 10:13:
[...]
Nope, niets in de bodem. Weinig toegevoegde waarde, want hoe vaak moet je nou je bad leeg laten lopen? Terwijl ALS zo'n ding lek gaat, ben je redelijk fucked.
Zwembad laat je in principe nooit (!) leeglopen. Bij hoge waterstand is het een boot en komt hij gewoon naar boven/gaat drijven. Als je geluk hebt alleen de folie bij pech de gehele bak. Daarom werd er vaak een bodemput geplaatst met een terugslagklep naar een grindputje. Bij een hoge grondwaterstand kan dan het grondwater in het zwembad stromen door deze terugslagklep en ontstaat er geen opwaartse druk op de bak. Er stroomt dan alleen grondwater in je zwembad bij een gevuld zwembad is er geen/weinig druk verschil en blijft de klep gewoon dicht

Om zand/vuil af te zuigen heeft een bodemput. m.i. i.d.d. ook weinig waarde. Dan kan je beter op de meest voorkomende windrichting letten voor de keuze aan welke zijde je de skimmers en inspuiters plaatst.

[ Voor 6% gewijzigd door Delakhan op 16-08-2020 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@Delakhan begrijp ik het goed dat je gaten in het beton (muur/vloer) boort zodat het water, van een eventuele lekkage in de liner, kan weg vloeien?

Groetjes Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delakhan
Nhz schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 19:14:
@Delakhan begrijp ik het goed dat je gaten in het beton (muur/vloer) boort zodat het water, van een eventuele lekkage in de liner, kan weg vloeien?
Folie kan zweten zoals ze dat noemen... hierbij komt er een zeer geringe hoeveelheid water achter de folie. Maar het is natuurlijk ook mogelijk dat bij bijvoorbeeld regen via de bestrating/randtegel o.i.d. water achter de folie kan komen. Het is nl. nooit 100% waterdicht aan de bovenzijde boven de waterlijn. Maar dit komt tevens doordat hoe dit is opgebouwd met bijv ondertapijt achter de folie om ongelijkheden in de wand weg te nemen en de wand/bodem zachter te maken.

Als de bak waterdicht gestort is kan dit water vervolgens niet meer weg. Hierdoor gaat dit ophopen en wordt de folie opgetild van de bodem en evt de wanden waardoor er bulten ontstaan. Let op dit kan zich zeer langzaam proces en kan ik sommige gevallen jaren duren. Dit ziet er gewoon niet uit.

Wanneer er gaten geboord worden in bijvoorbeeld de 4 hoeken word dit water door de waterdruk naar buiten gedrukt en blijft de folie op zijn plek. De beton is alleen constructief en heeft geen functie om het water binnen te houden.

Let op dit gaat alleen op wanneer je folie in een waterdichte bak maakt. Wanneer hier sprake van is dient dit toch door een zwembadbouwer erin gemaakt te worden en zal hij hierover zeker adviseren. Dit zelf door een tweaker erin föhnen zie ik nog niet zo snel gebeuren en zeker niet met een inlooptrap.

Zwembaden gemaakt door dakdekker, die m.i. zeker ook goed kunnen föhnen, haal je er vaak zo uit. Daar hun de hoeken anders hebben leren maken. Die hebben over het algemeen geen verstand van hogere waterdruk op de bodem waar ik geen verstand van windbelasting (o.i.d. weet het ook echt niet ;) ) heb.

Ben je er al aan uit of je een polyester bad of ander srt zwembad wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

Delakhan schreef op maandag 17 augustus 2020 @ 21:30:
[...]
Ben je er al aan uit of je een polyester bad of ander srt zwembad wilt?
Het idee is om een gat te (laten) graven en dan zelf de bekisting + wapening voor te bereiden. Het beton wil ik laten storten en laten vlinderen. Als dat klaar is wil ik zelf het bad opmetselen met holle betonblokken. De liner wil ik door een bedrijf laten doen.

Als je gaten in de betonvloer boort, krijg je daar dan geen enorm hoge piekbelasting op de liner? Vanwege het enorme gewicht van het water?

Ben me ook nog aan het orienteren op de mogelijkheden om het bad van ongeveer 120cm af te laten lopen naar 180cm diepte. Hoe gaat dat constructief?

Groetjes Bas

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Delakhan
@Nhz Je boort evt. gaten echt helemaal in de hoek dus niet (!) midden in de vloer. Anders krijg je inderdaad echt een rondje te zien in de folie. In de hoek (overgang muur/wand) raakt de folie de wand niet of amper. Je maakt de zak in principe net iets te krap waardoor zelfs de gewapende folie op zijn plek wordt gedrukt en je geen vouwen hebt. Zelf legde ik bijvoorbeeld vaak wat 5/8 buisjes op de vloer onder de eps blokken alvorens te storten.

Let op laat dit aan de zwembadbouwer over. Hij moet ook de garantie afgeven. Een gemetseld bad is trouwens toch niet waterdicht.

Vlinderen zou ik niet doen (zonde geld) als je de bekisting goed vlak zet kan je makkelijk daar op afrijen. En met een brede trilspaan is deze met het kleinste beetje inspanning vlak genoeg te krijgen. Een dik ondertapijt op de bodem neemt evt de kleinste ongelijkheden wel weg.

Ikzelf zou een ongelijke bodem echt afraden en heb het daarom nog nooit zelf gemaakt. Dit is een enkele keer door een opdrachtgever dan in eigen beheer door een aannemer laten maken. Je hebt dan o.a. wel iets meer kans op vouwen wanneer de folie erin gelast wordt.

Een bad van 1.80 diep zorgt voor veel meer inhoud en duurt ook langer eerdat deze is opgewarmd en resulteert in een korter zwemseizoen. En hoevaak gebruik je nu echt die diepte? Dan zou ik persoonlijk voor een smalle starand gaan aan de zijkant van het zwembad. Zodat evt. kinderen even kunnen uitrusten aan de kant zonder hun vingertoppen kaal te schuren aan de ruwe randsteen. 1.65m metselen en waterlijn van ~1.50 vind ik persoonlijk een mooie diepte en ik ben zelf langer dan 1.90. Maar dit is natuurlijk persoonlijk en ik zwem vrij vlak.

Tip: Wanneer je zelf metselt leen/huur dan wel ff een waterpasinstrument. Heb een keer een aannemer aangesproken die de hoogte van een 12m lang zwembad aan het aftekenen was met een waterpasje van 30cm en telkens een potloodstreepje. Hem er toch maar even op gewezen dat het water in het bad altijd waterpas staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

Deventer

@Delakhan Bedankt voor de waardevolle informatie die je tot nu toe al gepost hebt. Top!

Nog even over de liner. In dit filmpje zie je dat men een zwembad heeft gebouwd op een betonnen vloer, gemetseld met betonblokken. Vervolgens hebben ze het beton gestukt met cementgebonden stuc. Als laatste brengen ze een rubbercoating aan in plaats van het hangen van een liner. Dit lijkt me op zich ook wel mooi, of zitten daar echt flinke nadelen aan? Wat ik me dan wel weer af vraag is hoe dat rondom de inpuiters etc gaat, dat wordt toch nooit zo mooi waterdicht als met een echte liner?

Of zoals hier, in zijn geheel stuken en tegelen + voegen.

[ Voor 8% gewijzigd door Nhz op 19-08-2020 15:51 ]

Groetjes Bas

• Delakhan
@Nhz Hier moet toch helaas aangeven dat ik van deze rubber coating geen verstand heb. Gewoon weg nooit toegepast en me ook nooit in willen verdiepen eerlijk gezegt. Voordelen of nadelen zou ik dus ook niet echt kunnen noemen. Ben wel bang dat je elke oneffenheid ga zien. Maar mss ook afhankelijk van wel of geen onderwaterverlichting en de grote van de neus van de randtegel. Ik zeg trouwens wel:"leg altijd onderwaterverlichting aan!" spots in de lange wand aan de zijde van het terras. Zomeravonden lekker genieten op het terras met de verlichting aan. _/-\o_ Maar ik dwaal af...

Wel een keer inspuiters moeten vervangen in de gecoate betonnen zwembad. De oude werden er met een diamantboor uitgeboord en de nieuwe er ingepurt. Aan de binnenzijde werden deze aangewerkt met een 2 componenten mortel van een paar cm dik. Deze maakte het geheel weer waterdicht. Wat ik er nog van weet was dat het een kl#te klus was. Je kon maar genoeg materiaal aanmaken om 1 inspuiter aan te werken. En je moest gereedschap goed schoonhouden. Normaal werden deze inspuiters gewoon ingestort in de beton. Hierna zou het bad door de eigenaar zelf opnieuw worden gecoat. Eindresultaat heb ik nooit meer gezien.

Tegelbaden ben ikzelf nooit bij betrokken geweest weet wel dat het bedrijf het deed maar werd dan eigenlijk gewoon uitbesteed. Vond het persoonlijk ook wel erg mooi maar soms te druk. Afhankelijk van het tegelplan natuurlijk. Alleen was er toch regelmatig sprake van vorstschade na de winter. Beetje water achter de tegels en ze klappen eraf met de vorst. Maar dat is intussen >10 jaar geleden en er zijn denk ik toch wel behoorlijke vorderingen gemaakt met de epoxy voegmiddelen ed. Pak wel een tegelzetter met ervaring hierin. Hoorde ook wel eens problemen met inwassen van de tegels. Dus ook hier moet ik je helaas een antwoord schuldig blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garrow
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 16:53

garrow

PSN: Garrow1978

Erg intressant topic.
Wij zijn zelf ook ons aan het orienteren voor een inbouwzwembad.

Waar wij aan zitten te denken is een 800*400*150 zwembad.
Wil alles in eigen beheer doen, echter graag jullie advies in het volgende:

We twijfelen erg of we een inbouw trap in het zwembad maken, of gewoon met een ijzeren trapje werken.
Voor beiden kun je een linerzak bestellen en deze er zelf inhangen, of liner erin "laten" lassen.
De kosten verschillen behoorlijk, maar wie heeft er ervaring met beide oplossingen?

Andere vraag, wat is jullie advies mbt de muur. Zelf denk ik eraan om holle betonblokken te gebruiken en deze dan af te werken met een Zwembadisolatie folie van 10mm dik. Of zijn de EPS blokken echt beter om hiervoor te gebruiken?

Ook ben ik wel benieuwd net als boven mij aangehaald of iemand ervaring heeft met coating ipv liner? Kom overall liner tegen als ik kijk bij zwembadbouwers en lees verhalen over blaren e.d. maar het is wel een mogelijkheid om zelf je zwembad waterdicht te maken.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

[ Voor 14% gewijzigd door garrow op 28-08-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 11:49:
@Delakhan Bedankt voor de waardevolle informatie die je tot nu toe al gepost hebt. Top!

Nog even over de liner. In dit filmpje zie je dat men een zwembad heeft gebouwd op een betonnen vloer, gemetseld met betonblokken. Vervolgens hebben ze het beton gestukt met cementgebonden stuc. Als laatste brengen ze een rubbercoating aan in plaats van het hangen van een liner. Dit lijkt me op zich ook wel mooi, of zitten daar echt flinke nadelen aan? Wat ik me dan wel weer af vraag is hoe dat rondom de inpuiters etc gaat, dat wordt toch nooit zo mooi waterdicht als met een echte liner?

Of zoals hier, in zijn geheel stuken en tegelen + voegen.
In het eerste filmpje zie je toch ook dat de inspuiter(s) betegeld zijn. Bovenste rand is betegeld, misschien wel om de reden die jij aangeeft.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-05 19:36

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Wij zijn ook aan het oriënteren en eigenlijk heeft het mijn voorkeur om voor een bouwkundig bad te gaan zoals @Koffie heeft.
Ik ben redelijk handig en ik klus ook veel, maar ik heb besloten om niet veel zelf te gaan doen. Er zitten gewoon wat punten in het verhaal waarbij je geen fouten moet maken of echt even wat ervaring in moet hebben.
Echter moet ik zeggen dat ik mij wel helemaal de tandjes schrok in de prijzen die nu worden gevraagd. Dat gaat toch al snel naar de 45.000 euro voor een bad van 8 bij 4. Een jaar of twee geleden was ik begonnen met af-en-toe google'n ter inspiratie en meen ik mij toch echt te herinneren dat die prijzen 2x zo laag waren. Heb ik dat toentertijd verkeerd bekeken of kijk ik nu verkeerd? :)

Ben ik dan zo simpel om te denken dat;
- Het uitgraven &afvoeren rond de ~1000
- Vloer storten rond de ~1400
- Blokken rond de; 3-4000
- Nog een keert storten; < 1000

Dan heb je uiteraard nog het vlak maken, de wapening, etc. etc.
Echter ik zit nu op de ~7500, gooi daar nog eens 7500 bij voor de linen en puur het afwerken van de bak. Ik zie niet in hoe we nou op die 45000 uit komen :+

Wat mis ik hier nu een beetje en wat zijn jullie ervaringen qua prijzen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocmer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:48
Douweegbertje schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:25:
Wij zijn ook aan het oriënteren en eigenlijk heeft het mijn voorkeur om voor een bouwkundig bad te gaan zoals @Koffie heeft.
Ik ben redelijk handig en ik klus ook veel, maar ik heb besloten om niet veel zelf te gaan doen. Er zitten gewoon wat punten in het verhaal waarbij je geen fouten moet maken of echt even wat ervaring in moet hebben.
Echter moet ik zeggen dat ik mij wel helemaal de tandjes schrok in de prijzen die nu worden gevraagd. Dat gaat toch al snel naar de 45.000 euro voor een bad van 8 bij 4. Een jaar of twee geleden was ik begonnen met af-en-toe google'n ter inspiratie en meen ik mij toch echt te herinneren dat die prijzen 2x zo laag waren. Heb ik dat toentertijd verkeerd bekeken of kijk ik nu verkeerd? :)

Echter ik zit nu op de ~7500, gooi daar nog eens 7500 bij voor de linen en puur het afwerken van de bak. Ik zie niet in hoe we nou op die 45000 uit komen :+

Je mist nogal wat
- lamellen-afdekking: 5.000-10.000 (inbouw gaat al snel richting 10.000)
- warmtepomp : 1.500-4.000
- filterpomp en -vat: 1.000-3.000
- chloor/zoutelectrolyse: 1.000-2.500
- skimmers, inspuiters, verlichting, PVC: 1.500-3.000
- afwerking terras/tegels: ....
- en dan natuurlijk de manuren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 17:35

Vergeet ook niet dat grond afvoeren met de pfas ellende echt heel duur is geworden.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Graven, afvoeren en betonstorten schijnt (naar ik mij heb laten vertellen) echt regiogebonden te zin qua prijs.
Circa 50 kuub grond ergens kwijt raken lukt ook niet altijd goedkoop.

Een pakket als dit is compleet: https://aquasilver.nl/con...wembad-rechthoek-8x4.html
Eventueel afdekking en WP erbij.
Ik heb zelf zo'n pakket aangeschaft en dit vervolgens laten installeren.

Zo'n pakket is in principe de kosten niet, maar inderdaad álle werken eromheen. Vrijwel nooit red je het met een gat graven en mag je ook nog eens je tuin meepakken omdat deze aan gort gereden is door graafmachines.
Verder is arbeidsloon natuurlijk een flinke kostenpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
Koffie schreef op zondag 28 maart 2021 @ 22:52:
[...]
Graven, afvoeren en betonstorten schijnt (naar ik mij heb laten vertellen) echt regiogebonden te zin qua prijs.
Circa 50 kuub grond ergens kwijt raken lukt ook niet altijd goedkoop.

Een pakket als dit is compleet: https://aquasilver.nl/con...wembad-rechthoek-8x4.html
Eventueel afdekking en WP erbij.
Ik heb zelf zo'n pakket aangeschaft en dit vervolgens laten installeren.

Zo'n pakket is in principe de kosten niet, maar inderdaad álle werken eromheen. Vrijwel nooit red je het met een gat graven en mag je ook nog eens je tuin meepakken omdat deze aan gort gereden is door graafmachines.
Verder is arbeidsloon natuurlijk een flinke kostenpost.
Wat was je (ongeveer) kwijt en wat heb je zelf gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Koffie schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:25:

- Verwarming (warmtepomp / ...) : begonnen met WP, later verkocht en vervangen voor 8x4 m2 zonnematten
Kan je hier wat meer info over geven? Waarom heb je deze keuze gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mngm schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:18:
[...]

Kan je hier wat meer info over geven? Waarom heb je deze keuze gemaakt?
Simpel : of je nu een WP gebruikt of zonnematten, in beide gevallen moet je water rondpompen. Die energie ben je dus sowieso al kwijt.
De WP slurpte behoorlijk wat, terwijl ik het met zonnematten ook red. Misschien ietsjes langzamer, maar afgelopen zomer heb ik geregeld 's nachts moeten pompen om warmte juist kwijt te raken.

En of je de warmte nu met WP of zonnematten hebt opgewekt, de afkoeling in de nacht is hetzelfde.
Wij zwemmen sowieso alleen bij mooi weer. Het zwembad kan dan wel 29 graden zijn, als het buiten grauw en 17 graden is ga ik er niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
Koffie schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:23:
[...]

Simpel : of je nu een WP gebruikt of zonnematten, in beide gevallen moet je water rondpompen. Die energie ben je dus sowieso al kwijt.
De WP slurpte behoorlijk wat, terwijl ik het met zonnematten ook red. Misschien ietsjes langzamer, maar afgelopen zomer heb ik geregeld 's nachts moeten pompen om warmte juist kwijt te raken.

En of je de warmte nu met WP of zonnematten hebt opgewekt, de afkoeling in de nacht is hetzelfde.
Wij zwemmen sowieso alleen bij mooi weer. Het zwembad kan dan wel 29 graden zijn, als het buiten grauw en 17 graden is ga ik er niet in ;)
Wij zijn bezig met ons bouwkundig zwembad te bouwen en we plannen een WP te installeren. Ik volg je logica echter en denk dat zonnematten mss goed genoeg zijn, en veel minder stroom verbruiken natuurlijk...
Heb je de zonnematten zelf geinstalleerd? Waar heb je ze gekocht? Ik zie dat je 32m² matten hebt voor 44m³ zwembad, vind je dat voldoende of zou je liever nog meer hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

mngm schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 21:29:
[...]

Wij zijn bezig met ons bouwkundig zwembad te bouwen en we plannen een WP te installeren. Ik volg je logica echter en denk dat zonnematten mss goed genoeg zijn, en veel minder stroom verbruiken natuurlijk...
Heb je de zonnematten zelf geinstalleerd? Waar heb je ze gekocht? Ik zie dat je 32m² matten hebt voor 44m³ zwembad, vind je dat voldoende of zou je liever nog meer hebben?
Meer is altijd beter natuurlijk, maar mijn dak ligt nu gewoon vol. Meer is bij mij dus niet mogelijk ;)
Installatie zelf gedaan, op een plat dak stelt het niets voor.

Ik zou zeker kiezen voor een krachtige pomp met voldoende opvoerhoogte en het liefst een variable snelheid of een losse frequentieregelaar.
Ik heb deze gekocht: https://www.zwembad.eu/ve...rvaardigd-in-belgie-p3037 (8 stuks 3m x 1m)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pingu007
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-05 10:51
Leuk topic!
Ben me ook aan het orienteren voor een zwembad.

Iemand ervaring met een houtombouw zwembad? Zoals dit https://nl.pinterest.com/pin/827677237769164258/

Hadden zoiets vorig jaar in een B&B in Frankrijk, was heel chique!

Lijkt me dat dit voordeliger zou moeten kunnen dan een bouwkundig zwembad!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horla
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:41
Pingu007 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:26:
Leuk topic!
Ben me ook aan het orienteren voor een zwembad.

Iemand ervaring met een houtombouw zwembad? Zoals dit https://nl.pinterest.com/pin/827677237769164258/

Hadden zoiets vorig jaar in een B&B in Frankrijk, was heel chique!

Lijkt me dat dit voordeliger zou moeten kunnen dan een bouwkundig zwembad!?
Ik heb in 2019 een Gardipool Octoo gekocht. Inclusief installatie en grondwerken (het is maar 20cm ingegraven maar er moet uiteraard ook een stabilisé plaat onder) heeft dat ongeveer €10k gekost. Voldoende voor de kinderen om in te spelen en voor ons om wat te chillen. Dat vonden wij nog een aanvaardbare prijs voor wat je ervoor terugkrijgt. We hebben wel een beetje het onderhoud onderschat. Je zit toch veel te kuisen e.d.

[ Voor 26% gewijzigd door Horla op 08-06-2021 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielsan 68
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 05-08-2021
Eind vorig jaar zelf zwembadkuip gemaakt mispak u niet aan de kosten! Laten uitgraven 1500€ zonder wegvoeren van grond! Bodemplaat mag je rekenen op 60€/m2 afgewerkt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnonderzoekt
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 05-11-2021
Leuk topic!
Beste lezers,

Hier ook bezig met planning van een zelf te realiseren bouwkundig zwembad van 10x5x1.5 meter.

Ik ben aan het zoeken naar de beste methode om te bouwen waarbij wellicht rekening moet houden met een behoorlijk natte tuin en hoge grondwaterstand.

Heeft iemand hier ervaring mee ?

Is het juist slim om te bak niet persee waterdicht te maken zodat eventueel lek water via liner en rand aansluiting eruit kan?
En doet het hoge grondwater iets met de bak en de liner van buitenaf ? (Ik ga ervan uit dat het zwembad altijd gevuld zal blijven met zwemwater)

Is het in zo'n nattere omgeving nodig om te heien of gebeurt dit alsnog op ook wel zonder heien met een betonplaat?

En is van buitenaf isoleren een efficiente oplossing omdat je een flinke koudebrug hebt qua beton met terras afwerking of is binnenin onder de liner isoleren de oplossing in deze ?

Alvast dank voor eventuele reacties, Groet Onno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:12
Verplaatst naar "Het grote zwembadtopic - Deel 2"

[ Voor 96% gewijzigd door Tibs op 02-06-2023 14:27 ]

Pagina: 1