Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bouwkundige zwembaden - dit is de plek

Pagina: 1
Acties:

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Bouwkundig bad eigenaar meld zich, AMA ;)

Klik even op de link in mijn sig, daar vind je ook een link naar timelapse van de bouw.
Persoonlijk zou ik het echt heel zonde vinden als je een dergelijk bad OP de grond bouwt ipv IN de grond (of begrijp ik je tekening verkeerd?)

- Volume : 8x4x1.5 circa 44 m3
- Materiaal muur: beton, gemetseld, panelen, prefab,...betonnen bodem, polystyreen blokken voor de wanden, gevuld met beton. Geen extra muur oid
- Materiaal wand: metaal, tegels, polyesther, liner, ....: zie hierboven
- Binnen of buiten : buiten
- Verwarming (warmtepomp / ...) : begonnen met WP, later verkocht en vervangen voor 8x4 m2 zonnematten
- Chloor of zout : zout
- Filtermateriaal pomp : zandfilter
- Automatisering / meet en regeltechniek : alles zelf geautomatiseerd, handmatige metingen
- Afdekking (zeil / winterzeil / lamellen / ...) : geobubble zwart/grijs die ik het hele jaar door gebruik
- speeltjes (lampen, waterjets, ...) : RGB LED lampen, frequentieregelaar
- Energieverbruik : geen idee, let ik niet op

Waar ben je trots op en wat zou je anders doen?
Sowieso trots op mijn zwembad natuurlijk ;) Niets mooier om met dit weer een koud biertje op de rand van het bad neer te zetten, om vervolgens vanaf de andere kant erin te duiken en dan zo naar je biertje te zwemmen 8)
Wat ik anders zou doen (achteraf):
- Een andere indeling van hoe de leidingen in de technische ruimte lopen.
- Ook zou ik een 2x zo zware zoutelektrolyse nemen als ik nu heb. Hier kun je bijna geen overkill in hebben.
Levensduur van een element/cell is bij vrijwel alle capaciteiten hetzelfde, terwijl je met een zwaardere veel korter hoef te produceren. Je element zal dus vele malen langer meegaan EN je kan in kortere tijd meer chloor(gas) produceren.
- Stofzuigeraansluiting zit op dezelfde hoogte als de lampen, ik zou die iets lager plaatsen zodat het leegpompen van het bad makkelijker gaat als ik bij de lampen moet kunnen
- Vlinderen! Laat in vredesnaam je betonnen ondervloer vlinderen.Met tigduizenden liters water die op de bodem druk ga je elke oneffenheid voelen op de bodem. Ook als er een viltlaag op je beton ligt. Bij mij hebben ze dus niet gevlinderd en ik wist ook niet dat dit noodzakelijk was.

Daarnaast (spook?) verhalen over lekkende blokken. Iemand met eerstehands ervaring met dat spul?
Zorg dat je de opgestapelde wanden tijdelijk stut. Rustig aan laten vullen vanaf de betonwagen.Zie ook deze timelapse: YouTube: Zwembad Timelapse muur

Zwembad - Braaihok

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 07:54

Koffie

Koffiebierbrouwer

Brouwt bier

Ondertussen eens een beetje ingelezen / gekeken naar infinit’eau, ik kende het niet.
An sich verschilt het niet veel van een staalwand of een polystyreen blokken systeem.
Al lijkt het met wel relatief veel werk om maar niet met beton te hoeven storten.

Je kunt ook zelf beton draaien he, heb je ook nog eens alle invloed op snelheid van storten in die blokken.

Die infinit’eau ijkt verder dezelfde basis te hebben als elk ander DIY zwembad pakket : komt met trap, inspuiters, skimmers en zandfilter.
Alle andere zaken (extra aansluitingen om je bad leef te laten lopen, stofzuigeraansluiting, al het leidingwerk plus kranen etc moet je er nog los bij bestellen.

En trust me : op zo'n bedrag is een extra stofzuigeraansluiting peanuts, maar die ga je wel willen hebben. Anders mag je voor elke keer dat je met je stofzuigerslang aan de gang wil, klooien met adapters op je skimmers enzo.

Ik draai nu een dopje los in het water, slang er in en klaar.

Zwembad - Braaihok

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True