Schroefboormachines, met of zonder accu?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.110 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Ik heb een aantal weken geleden het koopcontract ondertekend van mijn eerste huis. Nu hoeft er niet veel aan te gebeuren, maar ik wil toch graag wat eigen gereedschap aanschaffen.

Één van deze dingen is een schroefboormachine. Nu is het zo dat tegenwoordig eigenlijk alle schroefboormachines een accu hebben. Super handig, want je kan snel overal aan het werk. Alleen accu's blijven natuurlijk niet voor eeuwig goed en daar zit voor mij het probleem.

Ik wil graag een stuk kwaliteitsgereedschap, maar ik zal het waarschijnlijk niet heel vaak gebruiken. De kans bestaat bijvoorbeeld dat ik het apparaat een jaar (of nog langer) niet aanraak en dan ineens weer een projectje wil doen en gewoon een stuk goed gereedschap in mijn handen wil hebben.

Wat ik vrees is dat ik dan regelmatig met kapotte accu's zit, omdat die dan al weer heel oud zijn en zeer weinig gebruikt. Is dat een terechte zorg, of zijn de accu's tegenwoordig zo goed dat ze prima een zeer lange tijd kunnen liggen zonder gebruikt te worden?

Een schroefboormachine zonder accu waar ik naar aan het kijken ben is de DF0300 van Makita. Deze is voor de Russische markt gemaakt heb ik ergens online gelezen, omdat er daar grotere vraag is naar machines die geen accu hebben. Deze is echter ook wel in Nederland te krijgen via verschillende webshops.

Wat is jullie kijk hierop?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:07

CyBeRSPiN

sinds 2001

Koop een goede set, nieuw of tweedehands, zoiets bijv: https://www.marktplaats.n...oef-boormachine-18-v.html
En als je klaar bent zet je het weer op marktplaats.
Of je houdt het spul, is nou ook weer geen godsvermogen en komt toch nog best wel eens van pas zo’n ding voor van alles en nog wat.
Zou wel altijd voor accu gaan, zoveel fijner!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
Gewoon een met accu halen. Het werkt enorm veel makkelijker. Hedendaagse li-ion batterijen gaan niet zomaar stuk als je ze een tijd niet gebruikt. Dat was het probleem van de loodaccus.

2 accus en een snellader werken ideaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 20-06-2020 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:54
Voor een schroefmachine: Gewoon een simpele halen met accu. Bijvoorbeeld van de Ikea. Als de accu dan versleten is koop je gewoon een nieuwe.
Je zal ook een boormachine nodig hebben. Dan is het wel slim om een met snoer te kopen die gewoon heel lang mee gaat. En koop een paar goede boren, dat scheelt een hoop gevloek.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als je marktplaats kijkt heb je een bedrade versie voor 10,- waarmee je 95% van je werkzaamheden kan doen ..

ik heb zelf een stuk of 5
- 1x zware hilti (bosch groen) 0,5 joule (1joule is beter) .. met sds--> schroef boor opzet stuk .. handig voor betonnen muren. maar erg zwaar voor simpele schroef werk ..

1x bedrade "hand" versie ..
3x losse accu (2x makita 1x worx) alle 3 14Volt ..

Tja Lithium Ion accu's gaan langer mee dan de voorlopers met waardeloze accu's ,, je koopt tegenwoordig 20v bij de lidl voor een appel en een ei.

tja ik klus "veel" .. maar ik zou bedraad pakken, en een klopboor huren bij de bouwmarkt. als je zo weinig doet ..
ikea heeft bv ook leuke goedkope meuk die voor simple klusjes volstaat.. (kastjes in elkaar schroeven ipv met de hand)

Accu (li_ion) is ook betrouwbaar zat .. loopt niet leeg maar "te duur" voor die enkele schroef ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMan68
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 16:16
Zelf maak ik al jaren gebruik van schroefboormachines en ook ik gebruik het niet dagelijks. Inmiddels heb ik de derde in gebruik (sinds 1995) maar inderdaad wel altijjd de accu die het begeeft.
Momenteel heb ik een 18V Black en Dekker (oranje type) en deze bevalt mij goed.

Hou vooral de aanbiedingen van de grotere merken bij de bouwmarkt in de gaten dan kan je voor een leuk bedrag een complete set scoren.

Succes met het klussen in je nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06:56
Voorheen een Parkside schroefmachine gehad. Prima ding maar accu gingen vrij snel stuk. Maar dat was wel een type van 5 jaar geleden. Parkside (Lidl) is op zich prima voor als je af en toe wat wil doen. Voor weinig krijg je veel en accu's zijn goedkoop mochten ze stuk gaan. Zelf nu een hamerslagschroevendraaier gekocht van dit merk en verbaasd dat ik was dat voor 34 euro hij M8 20cm lange schroeven er met gemak in draaide in dikke balken voor de overkapping.

Gebruik nu zelf de Makita DF457DWE voor het normale werk
https://www.karwei.nl/ass...achine-df457dwe/p/B534980

Was toen in de aanbieding voor 119 euro. Maar ze worden vaker in de aanbieding gezet. Deze of soortgelijke.Zou wel voor een 18v versie gaan omdat deze net wat sterker is. Maar mogelijk is de 14v ook prima voor je.

Er zijn type's met een zwarte accu en met een witte maar geen idee wat het verschil is.
Even rondje zoeken en je vindt er genoeg.

Je krijgt er 2 batterijen bij en ben er dik tevreden over. Zeker de accu's zijn zeer goed tot op heden. Gebruik
hem soms ook paar maanden niet maar kan hem pakken als ik het nodig heb en accu is dan nog steeds vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
fixen schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 15:31:

Ik wil graag een stuk kwaliteitsgereedschap
Dus Metabo? En voor steen en beton een klopboormachine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:30
atsan schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:41:
[...]

Dus Metabo? En voor steen en beton een klopboormachine.
I.p.v. klopboor kun je beter een hamerboor met sds boortjes erbij halen. Dan heb je icm de accuschroefboor het hele spectrum afgedekt.

Echt beton lacht hard terug naar de klopboor. Mijn buurman heeft geen hamerboor :'(

[ Voor 12% gewijzigd door Rukapul op 20-06-2020 17:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:38

EiT

Makita kopen, bij voorkeur met gratis accu.

Daarna koop je losse bodies als er gratis accu’s bij zitten. Dus combi boor om in beton te boren, grasmaaier om het gras te doen, etc.

Nu een actie met gratis accu voor tuin gereedschap, dus een heggenschaar (88 euro) en grasmaaier gekocht.

Let wel op dat je de 18V versie koopt, mijn accutol is 14.4v, daar nu spijt van. Maar de accu's doen het na 8 jaar nog prima.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:31

krvabo

MATERIALISE!

Mja het ligt ook heel erg aan wat je er mee gaat doen, en hoe hard je muren zijn.
Je hebt het over een 'projectje', maar wat voor dingen zijn dat? Wat schilderijen ophangen? Een (kant en klare) kast / tuinbankje in elkaar zetten? Of zelf shit maken?

Voor het 'een keer per jaar' een tuintafeltje in elkaar schroeven heb je geen kwaliteitsmeuk nodig. Dan volstaat inderdaad Parkside (lidl) or Bosch groen met een accu die kunnen schroeven en kunnen boren. Voor een gat in een gips/stenen muur voor een schilderijtje of een gordijnroede is dit ook meer dan prima.

Wil je echter een gat in een betonnen muur of plafond boren dan kan het de moeite zijn om bedraad te gaan. Maar zoals gezegd zijn deze eigenlijk te zwaar voor een andere simpele klus. Een accumachine kun je nog makkelijk boven je hoofd met 1 hand gebruiken. Een bedrade klopboor de lengte van je onderarm not so much.

Over SDS hierboven: sds(+) is fantastisch spul, maar hiervoor kun je minder budgetboortjes vinden dan 'normale' boortjes. Voor een tuinbankje in elkaar zetten zou ik hier niet perse voor kiezen. Ga je in beton boren dan absoluut.

Voor huis- tuin- en keukengebruik zou ik zelf inderdaad kiezen voor een accusysteem, en als je ook nog tuingereedschap op accu wil dan kun je eens kijken welk merk de leukste line-up heeft met machines. Hitachi, Makita, Bosch (blauw), deWalt, etc hebben allemaal prima machines op hun 18/20 volt accu's, en dan heb je ook minder kans dat je accu's leeglopen/kapotgaan.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
@fixen heb je hier al rondgekeken? In dat prachtige topic staat zat informatie, gebruik daar de zoekfunctie eens.

Een budget geven is ook wel handig. Als het budget het toelaat, zou ik kijken naar een instapmodel accumachine van de professionele merken (Bosch Blauw, Makita LXT, Metabo etc). Dan weet je tenminste vrij zeker dat je over tig jaar, als de accu kapot is, je tenminste gewoon een nieuwe accu kan vinden in plaats van weer een nieuwe machine moeten kopen.

Anders zoals al aangekaart voor Parkside gaan. Dat zijn voor het geld prima machines, zeker voor de hobbyist die eens per jaar iets gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atsan
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-05 08:32
Rukapul schreef op zaterdag 20 juni 2020 @ 17:51:
[...]

I.p.v. klopboor kun je beter een hamerboor met sds boortjes erbij halen. Dan heb je icm de accuschroefboor het hele spectrum afgedekt.

Echt beton lacht hard terug naar de klopboor. Mijn buurman heeft geen hamerboor :'(
Klopt!

of hamert in dit geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Budgetmachines zijn vaak niet goed regelbaar in de zin dat het het starttoerental te hoog ligt. Dat merk ik bij zowel de Metabo van m'n pa als de Dewalt van m'n broer. Ondoenlijk om gipsplaten mee te schroeven.

Gewone 230V boormachine wil je ook niet mee schroeven vanwege de afwezige rem en de veel hogere rotatiemassatraagheid.

Die bedrade DF0300 van Makita; tja.. dit is toch een van de weinig type machines die op accu ook gewoon goed zijn.

Mijn collectie bestaat ondertussen uit 5 boormachines :+, ze zijn allemaal weer ergens anders goed in.

[ Voor 10% gewijzigd door kabeltjekabel op 21-06-2020 08:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als ik mijn Aldi (even merk vergeten) vergeleek met Makita van een familielid toen ik daar hielp, inclusief gipsplaten, dan:
Leken de Makita instelstapjes net wat fijner
Was de maximum kracht hoger van de Makita (ligt uiteraard ook gewoon aan hoeveel volt versie je hebt)
Was de Aldi veel handiger in wisselen tussen boren en schroeven, wat niet uitmaakt als je er twee hebt zodat één kan boren en één kan schroeven, maar anders wel handig is

Onder de streep voor hetgeen wat TS beschrijft zou ik gewoon een Parkside oid nemen. Ga je nou een gehele verbouwing doen, ja dan zou ik me druk maken over onder andere accu's die de geest geven, maar een accu die gewoon ergens in een kast ligt opgeslagen gebeurd normaal gesproken weinig mee.

En er is een reden dat je nauwelijks bedrade versies vindt, op accu is gewoon heel veel handiger. Daarnaast laten we wel wezen, een Parkside gaat blijkbaar voor €40, je wil niet dat hij na 1.5 jaar kapot is, maar als je over 12 jaar een nieuwe moet kopen is het ook niet het einde van de wereld.

[ Voor 18% gewijzigd door Sissors op 21-06-2020 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:41

DirtyBird

Praktiserend denker

Niet cheap gaan op gereedschap. Zeker als je geen grote klusser bent. Als je ook je gereedschap niet mee hebt speel je een wedstrijd in een wedstrijd en dat is heel frustrerend.
Het hoeft niet duur te zijn, maar iets als een dewalt of makita 18v koolboorstelloos gaat wel heel erg lang mee. Mocht je accu toch slijten, dan kun je die prima vervangen. Beide merken hanteren dezelfde accu voor verschillende typen gereedschap en zijn dus niet zomaar uit omloop.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fixen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:48
Bedankt voor alle antwoorden.

Na wat extra nadenken kwam mijn vraag eigenlijk neer op, "hoe lang gaat een accu mee en is dit voor weinig gebruik wel de goede oplossing". Ik zat vooral met deze vraag omdat accu's vrij duur zijn en een beperkte levensduur hebben. Op internet las ik dat de gemiddelde levensduur zo'n 3 tot 6 jaar is, onafhankelijk van de hoeveelheid gebruik. In mijn hoofd heb ik het idee dat als ik een goed stuk gereedschap aanschaf, ik niet om de 3 tot 6 jaar daar een hoog percentage van de nieuwprijs in moet investeren wanneer ik ze weinig gebruik. Mijn vader had een klopboormachine (ander apparaat, maar om het idee) die ouder was dan ik. Die kon je na 30 jaar uit de kist pakken en werkte zonder problemen. Met een accu klopboor zou je eerst nieuwe accu's kunnen halen.

Echter, uit een aantal berichten is het mij wel duidelijk geworden dat je van accu's wel mag verwachten dat ze langer mee gaan dan 3 tot 6 jaar. Verder was het mij natuurlijk wel duidelijk dat het behoorlijk makkelijker manoeuvreren is zonder draad. Daar komt nog bij dat de keuze van bedrade schroefboormachines bestaat uit ongeveer twee modellen en met accu uit honderden. Blijkbaar zijn de problemen die ik bedenk niet echt bestaand.

Mijn keuze wordt waarschijnlijk een accu schroefboormachine met 18v accu's van Makita die ook in ander gereedschap te gebruiken is. Als ik dan een ander accu gereedschap koop heb ik er ook weer nieuwe accu's bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@fixen Je moet gaan bedenken wat het gebruik is. Het is handig een boormachine (op stroom) te hebben, en een 'accuschroever'. Je kunt oa al klaar zijn met dit bij Lidl(webshop). (even een voorbeeld; mijn zusje had een Bosch accuboormachine, en weinig gebruikt. binnen 2j defect) Ik heb zelf ook bijna alles van Makita, maar dat is wel duur in aanschaf.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:41

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

fixen schreef op zondag 21 juni 2020 @ 13:05:
Mijn keuze wordt waarschijnlijk een accu schroefboormachine met 18v accu's van Makita die ook in ander gereedschap te gebruiken is. Als ik dan een ander accu gereedschap koop heb ik er ook weer nieuwe accu's bij.
Let dan wel even op dat je daadwerkelijk een LXT machine koopt en niet de goedkopere bouwmarktlijn met deels witte accu's. Die zijn niet uitwisselbaar met het uitgebreide LXT platform.

Kijk eventueel ook nog even bij andere kwaliteitsmerken, of er niet een bij is met een mooie actie waarbij je een gratis accu en/of lader krijgt. Uiteindelijk ontlopen merken als Makita, Bosch Blauw, Metabo, etc. elkaar niet veel. Dus tenzij je nu al plannen hebt voor specifieke apparaten die niet bij elk merk beschikbaar zijn (tuingereedschap kan een goede reden zijn om voor het Makita platform te kiezen) kan het domweg heel interessant zijn om gewoon voor het merk te kiezen met de meest aantrekkelijke promotieaanbieding op het moment dat je je eerste spullen wilt kopen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:52
Je kunt nu bij de lidl een parkside accu-boorschroefmachine kopen voor 50 euro.
Je kunt op een andere plek sds boorhamer kopen voor de gaatjes in je muur en beton en/of staal. Die zijn met accu erg duur voor thuisgebruik, dus koop die gewoon met snoer.
Als je erg fanatiek bent kun je nog een slagschroefmachine kopen voor je torx schroeven in hardhout, maar daar kun je dus niet mee boren.

Ik heb voor mijn huis gewoon een van de goedkopere accuboorschroefmachine* incl kist met accesoires en al gekocht met een hikoki (hitachi) en die bevalt prima.
Natuurlijk zijn bijgeleverde boortjes prut, maar de bitjes zijn nog best goed, en van veel soorten ook dubbel.

*Hitachi DS18DJL

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
DirtyBird schreef op zondag 21 juni 2020 @ 09:26:
Niet cheap gaan op gereedschap. Zeker als je geen grote klusser bent. Als je ook je gereedschap niet mee hebt speel je een wedstrijd in een wedstrijd en dat is heel frustrerend.
Het hoeft niet duur te zijn, maar iets als een dewalt of makita 18v koolboorstelloos gaat wel heel erg lang mee. Mocht je accu toch slijten, dan kun je die prima vervangen. Beide merken hanteren dezelfde accu voor verschillende typen gereedschap en zijn dus niet zomaar uit omloop.
Als ik niet zou bezuinigen op alle dingen waar ik volgens Tweakers niet op zou moeten bezuinigen kon ik naar de voedselbank. Ik zou mijn twijfels hebben als je een complete verbouwing doet hoe lang een Parkside het overleeft tov een Makita. Maar als jij gewoon een gaatje moet boren in een gipswand, of bij het in elkaar zetten van de meubels makkelijk wil schroeven, gaat dat echt niet makkelijker of moeilijker met de één of de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-05 22:32
Dit is natuurlijk al lang en breed besproken in [DIY] Het grote (elektrische) gereedschapstopic Deel 4 Vandaar hier een slotje. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.