PV verdeler voor wasmachine en wasdroger

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-08-2024
Ik heb onlangs zonnepanelen laten plaatsen waarbij de wasmachine groep is gebruikt en de omvormer is aangesloten op een PV verdeler met dubbele wandcontactdoos.

Nu heeft de installateur gemeld dat ik de wasmachine en wasdroger tegelijk kan aansluiten, echter niet tegelijk gebruiken.
(Voor wat het uitmaakt, voorheen zaten ze samen op deze groep)

Nu vraag ik me af is dit correct? Zolang het verbruik samen <3600W blijft of <16A kan er toch weinig gebeuren, of is dit te simpel en telt wat de panelen opwekken ook mee?
Ik heb geprobeerd te zoeken maar krijg het niet duidelijk gevonden, wellicht dat mijn zoekkunsten te wensen overlaten :)

Vermogen wasmachine is 2200W
Vermogen wasdroger is 600W

Alvast bedankt mensen _/-\o_

PV verdeler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FEKf8WsUwaECCgzKIPdKWqTbBe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/36Sqry4MIkBY976jaIdCPRLN.jpg?f=fotoalbum_large

Groepenkast:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXn-RRlz1bLOAd1IHXImd1eQ4rI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lAnYtlH71nqEcq74XUE3NNWf.jpg?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door Tweakert2020 op 19-06-2020 19:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Inderdaad dat moet gewoon kunnen..

Ik heb ook wasmachine 2000 watt en droger 750 watt op 1 groep werkt prima..dat eventueel de PV die opwekt is geen probleem...

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tweakert2020 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:21:
Zolang het verbruik samen <3600W blijft of <16A kan er toch weinig gebeuren,
Inderdaad :)
of is dit te simpel en telt wat de panelen opwekken ook mee?
Nee. Sterker nog, bij 3 A opwek en 10A verbruik komt er maar 7A door de zekering in de groepenkast.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:16
Er bestaan ook condensdrogers met veel hoger vermogen. In dat geval had het niet gekund.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Proton_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:31:
[...]

Inderdaad :)

[...]

Nee. Sterker nog, bij 3 A opwek en 10A verbruik komt er maar 7A door de zekering in de groepenkast.
Ergens had ik in gedachte dat ik het verbruik en wat ik opwek bij elkaar moest optellen omdat in mijn belevenis stroom altijd word teruggeleverd en ik weer opneemt wat wordt gebruikt.

Maar zoals ik jou begrijp kan ik dit tegen elkaar wegstrepen.

Is dit alleen voor deze groep of ook voor apparatuur op andere groepen, bijvoorbeeld de ovengroep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Team Welles

@Tweakert2020 Dit geldt ook voor de hoofdzekering van die fase in de meterkast. (Aanname is pf=1, anders wordt het snel ingewikkeld).
Dus als je een 40A hoofdzekering hebt, kan je 43A gebruiken als je 3A opwekt.

Let dus op dat die 43A wel degelijk ergens door de bedrading in de groepenkast zelf gaat.
Bij een PV omvormer van 3,7 kW (=16A max) moet die bedrading (en aardlekschakelaars) in dit voorbeeld voor 56A geschikt zijn.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Proton_ schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 19:54:
Dus als je een 40A hoofdzekering hebt, kan je 43A gebruiken als je 3A opwekt.

Let dus op dat die 43A wel degelijk ergens door de bedrading in de groepenkast zelf gaat.
Bij een PV omvormer van 3,7 kW (=16A max) moet die bedrading (en aardlekschakelaars) in dit voorbeeld voor 56A geschikt zijn.
Hoogstwaarschijnlijk heeft hij 25A hoofdzekeringen. Met 3,7kWp aan PV zou je de bedrading en componenten dan met hooguit 41A kunnen belasten. Dat klinkt al wat fijner dan 56A. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Xander schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:11:
[...]

Hoogstwaarschijnlijk heeft hij 25A hoofdzekeringen. Met 3,7kWp aan PV zou je de bedrading en componenten dan met hooguit 41A kunnen belasten. Dat klinkt al wat fijner dan 56A. ;)
Ik heb een 3-fasenaansluiting van 3 x 25A, mijn PV is 3kWp.

Hoe zit dit dan? Waar komt die 41 vandaan waar jij het over hebt?

Ik heb er geen verstand van maar met jullie uitleg begin ik het een beetje beter te snappen, dankjewel mannen!

[ Voor 17% gewijzigd door Tweakert2020 op 19-06-2020 20:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Tweakert2020 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:13:
[...]

Ik heb een 3-fasenaansluiting van 3 x 25A, mijn PV is 3kWp.

Hoe zit dit dan?
Prima!

3kWp is maximaal 13A bij 230V.

Op fase 3, waar jouw PV set is aangesloten, heb je dus theoretisch 25A vanuit het net en 13A vanuit de PV-installatie beschikbaar. Opgeteld zo'n 38A. De kast is ontworpen op 40A, niets aan de hand dus. :)

Je zou er nog 2 dezelfde sets panelen bij kunnen leggen op de andere fasen zonder problemen.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Xander schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 20:16:
[...]
Je zou er nog 2 dezelfde sets panelen bij kunnen leggen op de andere fasen zonder problemen.
Ik kom helaas wat dak tekort :+ *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-07-2024
@Tweakert2020 kun je mij vertellen of het gelukt is in jouw situatie? Heb je de wasmachine en droger gelijktijdig laten draaien op het stopcontact in de pv-verdeler? Wij krijgen binnenkort een pv-verdeler en ik zit ook met de vraag of dit kan. Momenteel draaien de wasmachine (2200w) en droger (800w) tegelijk op dezelfde groep.

[ Voor 21% gewijzigd door NK.2020 op 05-08-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
NK.2020 schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:52:
@Tweakert2020 kun je mij vertellen of het gelukt is in jouw situatie? Heb je de wasmachine en droger gelijktijdig laten draaien op het stopcontact in de pv-verdeler? Wij krijgen binnenkort een pv-verdeler en ik zit ook met de vraag of dit kan. Momenteel draaien de wasmachine (2200w) en droger (800w) tegelijk op dezelfde groep.
Ja ik heb ze al meerdere malen tegeljik laten draaien en geen problemen mee ondervonden.
Heb je ook geen mogelijkkheid voor een aparte leiding voor je panelen?

Ik be nnog wel opzoek naar een goede stroommeter om eens te kijken wat de apparaten nu in het echt verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:09

Septillion

@NK.2020 Als ze nu ook op een groep draaien gaat het daarna ook. Je niet-PV aansluiting op je PV verdeler is gewoon 100% hetzelfde als de groep nu, de automaat heeft immers gewoon dezelfde karakteristieken. De PV verdeler zorgt er juist voor dat deze niet PV-groep niet zwaarder belast kan worden dan ervoor immers heb je nu bij zon meer vermogen tot je beschikking op dat punt (stroom uit net + stroom uit PV). Maar die wil je niet uit kunnen sturen op de niet PV-groep om overbelasting te voorkomen voor de kabels en te zorgen dat je het afgezekerde vermogen altijd kunt trekken (de waarde van je niet PV automaat zou <= moeten zijn aan de automaat in de meterkast).

Dat het nu goed gaat op een groep betekent niet dat je misschien nu geen lichte overbelasting hebt soms. Maar dat zou niet erg moeten zijn als het om pieken gaat. Sterker nog, de belasting van je kabels naar de meterkast gaat achteruit als er dan invoer hebt van PV.

[ Voor 16% gewijzigd door Septillion op 07-08-2020 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NK.2020
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 18-07-2024
Tweakert2020 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:33:
[...]

Ja ik heb ze al meerdere malen tegeljik laten draaien en geen problemen mee ondervonden.
Heb je ook geen mogelijkkheid voor een aparte leiding voor je panelen?

Ik be nnog wel opzoek naar een goede stroommeter om eens te kijken wat de apparaten nu in het echt verbruiken.
Nee helaas geen mogelijkheid om een extra kabel te trekken. Ga het dus ook proberen op deze manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
NK.2020 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:51:
[...]

Nee helaas geen mogelijkheid om een extra kabel te trekken. Ga het dus ook proberen op deze manier.
Daar is weinig "helaas" aan toch? die kabel geleid allebei de kanten op even goed, er is geen enkele reden om er een kabel naast te leggen als er al eentje ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-06 09:24
Wat een hoop reacties op een simpele vraag.

OP had 1 groep waarop de droger en wasmachine zaten. Dat ging altijd goed.
Nu wordt die groep ook gebruikt voor PV, en daarvoor heb is een extra verdeelkastje gebruikt. Zo kunnen de droger en wasmachine nog steeds maximaal 16A trekken, ook als er veel opwek is. Voor de wasmachine en drogere is er niks verandert. (Er zit nu een extra 16A automaat met wederom
B karakteristiek tussen, alleen ander merk)
OP kan dus gewoon blijven gebruiken zoals vroeger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
MeTooPV schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 00:37:
Wat een hoop reacties op een simpele vraag.

OP had 1 groep waarop de droger en wasmachine zaten. Dat ging altijd goed.
Nu wordt die groep ook gebruikt voor PV, en daarvoor heb is een extra verdeelkastje gebruikt. Zo kunnen de droger en wasmachine nog steeds maximaal 16A trekken, ook als er veel opwek is. Voor de wasmachine en drogere is er niks verandert. (Er zit nu een extra 16A automaat met wederom
B karakteristiek tussen, alleen ander merk)
OP kan dus gewoon blijven gebruiken zoals vroeger.
OP hier! Enig idee waarom dit trouwens door de installateurs wordt afgeraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:24
Het is niet onveilig maar het is wel lastiger troubleshooten.
Bij een sluiting moet je op 2 plekken automaten gaan controleren i.p.v. alleen in de groepenkast.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakert2020
Jim423 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:24:
Het is niet onveilig maar het is wel lastiger troubleshooten.
Bij een sluiting moet je op 2 plekken automaten gaan controleren i.p.v. alleen in de groepenkast.
Dat snap ik met de PV, ik bedoelde dat de installateur zegt dat je de wasmachine en wasdroger tegelijk kan aansluiten, echter niet tegelijk gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 21:20
Omdat de oude wasdroger en wasmachine samen een groter piekvermogen hebben dan 3600W, waardoor de kans bestaat dat de zekering eruit gaat. Met een moderne warmtepompdroger en wasmachine kom je niet boven de 3000W samen uit, dus dat kan prima.

Dit is een gevalletje ingesleten gewoontes en risicomijdend gedrag.

Uiteindelijk ben jij degene die de keuze maakt of het kan, en moet je zelf bekijken of de combinatie van de apparaten een te grote belasting voor de groep/zekering is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
wat @Ep Woody zegt inderdaad. Tot nog niet zo gek lang geleden was het doodnormaal dat een droger 3000 watt verbruikte. En werden installateurs platgebeld met "hij doet het niet" als mensen weer eens de droger en wasmachine tegelijk aangezet hadden.

De installateur gaat natuurlijk niet uitzoeken hoe oud jouw wasdroger is en of je wel of niet een model met warmtepomp heeft, dus die geeft gewoon het gebruikelijke advies.
Pagina: 1